Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:28

Batlow schreef:
Niemand wordt gedwongen het te vieren. Je viert het of niet.

Maar tegen je buurmeisje zeggen dat Sinterklaas niet bestaat is dan wel weer een zonde en best asociaal :'). Dus word je toch gedwongen eraan mee te doen. Niet aan het vieren, wel aan de leugen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:29

Batlow schreef:

Klopt, maar je bent als nietvierder verplicht je kinderen volledig te instrueren dat ze niets tegen andere mogen vertellen.
Ook worden kinderen op school, die dus niets in hun schoen krijgen, raar aangekeken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:31

_San87_ schreef:
Batlow schreef:

Maar tegen je buurmeisje zeggen dat Sinterklaas niet bestaat is dan wel weer een zonde en best asociaal :'). Dus word je toch gedwongen eraan mee te doen. Niet aan het vieren, wel aan de leugen.

Je wordt nergens door gedwongen, je kan namelijk ook gewoon niks zeggen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:36

Meisje van 4 tegen mijn dochter: Waarom komt Sinterklaas niet bij jullie? Zijn jullie zo stout geweest?
Sinterklaas vindt jullie dus niet lief.

Moeder belt mij op om mede te delen (namens meerdere moeders) dat wij wel wat moeten doen omdat het anders opvalt.
Of ik moet mijn kinderen maar laten vertellen dat ze ook wat in hun schoen hebben gekregen.
En dat ze (als hun gevraagd wordt of Sinterklaas wel of niet bestaat) ze moeten liegen.
Want het is raar om als Nederlander (met kinderen) Sinterklaas niet te vieren, want dat hoort gewoon.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:41

Je kan tegen een kind niet zeggen wat de waarheid is op zo'n moment, waarheid achterhouden is ook niet prettig en dat is wel wat andere mensen wordt opgelegd in de Sinterklaas periode. Dat is ook niet iets van de laatste tijd, zo ging het 'in mijn tijd' (ben nu 26) ook al, ik heb het nooit gevierd maar NO WAY dat ik het erover mocht hebben met klasgenootjes op de basisschool. Zat juffen en ouders van klasgenoten die dat er wel instampen hoor, iedereen moet wijken voor de leugen.

Maar dat is geloof ik weer een andere discussie.

En even een compliment nog voor de mensen die discussieren, ik kan het topic bijna niet bijhouden zo hard gaan jullie, er is zo veel tekst :') ik vind de discussie reuze interessant en ik vind het er netjes aan toe gaan. Met name de posts van shadow vind ik erg sterk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:49

LesleyxLinn schreef:
_San87_ schreef:

Je wordt nergens door gedwongen, je kan namelijk ook gewoon niks zeggen..

Niks zeggen kan niet altijd.

papagroom

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:59

Maar dat de goedheiligman zijn personeel zou onderdrukken....allemaal speculaasies........LOL.....

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 01:03

marlies85 schreef:
Maar wat zou dan de gulden middenweg zijn in deze hele rompslomp, waar zouden voor en tegenstanders zich beide in kunnen vinden?

Driekwart van nederland staat al weken op zijn achterste poten om deze rel, maar continu die modder over weer gooien lost niks op. En uiteraard is onze grote vriend de media ook weer van de partij om het eens flink en dramatisch uit te meten waardoor er nog meer olie op het vuur wordt gegooid.

Ikzelf zie zwarte piet niet als een rasictisch figuur. Ik was ook zwaar teleurgesteld toen ik er achterkwam dat het allemaal nep was :+

Ik denk door een afspraak te maken dat 80% van de pieten autochtoon zijn en 12% niet westerse allochtonen pieten (een autochtoon met niet westerse komaf mag ook piet zijn in deze categorie als hij/zij dat wilt) en 8% westerse allochtonen pieten (ook hier geld de eerder genoemde regel). Zo delen we de pieten gewoon in, zoals de samenleving van NL in elkaar steekt.

Jongens waar hebben we het over :o :')

P.s. Heb even grof geschat met de procenten, meer voor het voorbeeld ;P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 06:30

Mm lastig idd als je t zelf niet viert,en de meesten om je heen wel.
Maar het is je eigen keus,mensen zouden dat moeten respecteren,en andersom ook uiteraard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:42

Laat ik zeggen, je hebt altijd een keus en hoeft niet te doen wat mensen van je vragen, je bent prima in staat om daar zelf een keus over te maken toch :))

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:36

Brainless schreef:
Batlow schreef:

Klopt, maar je bent als nietvierder verplicht je kinderen volledig te instrueren dat ze niets tegen andere mogen vertellen.
Ook worden kinderen op school, die dus niets in hun schoen krijgen, raar aangekeken.

Vind je het gek, maar dat heeft niks met het feest te maken. Ik kijk ook mensen dom aan doe carnaval niet meevieren, is dat dan ook discriminerend?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:36

papagroom schreef:
Maar dat de goedheiligman zijn personeel zou onderdrukken....allemaal speculaasies........LOL.....

De enige leuke opmerking in dit topic _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:37

Nikass schreef:
Waarom herhalen jullie allemaal elkaars flauwe en misplaatste grapjes over bruine boterhammen en blanke vla? Erg origineel is het niet meer. Je zet jezelf een beetje voor schut ermee. Ook de suffe opmerking over het suikerfeest is al vaak langs geweest. Niet eindeloos herhalen graag!

Wat ik zo grappig vind is dat je dit maar flauw vind, vind je dat met jodenkoeken ook of houdt je verontwaardiging op bij negerzoenen en zwarte piet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:42

Als ouder ontkom je niet aan de sinterklaasmanie. Kinderen worden er mee dood gegooid op school en op de televisie. Als je er als ouder helemaal geen aandacht aan besteed, is het voor het kind niet leuk, juist omdat iedereen op school het wel doet, je kind wordt dan gewoon raar aangekeken en dat wil ik ook niet voor die ukken.
Wij beginnen nooit over sinterklaas, proberen het niet te laten zien op tv, maar ja, als ze iets ouder worden, weten ze het zelf wel te vinden.
Maar goed of je het wel of niet wilt vieren heeft niets met de discussie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:46

Ik denk dat ik spontaan de gedachte achter gemixte chocoladekruidnoten snap....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:28

papagroom schreef:

:D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:21

Ik vind dit topic in- en intriest. :n

Ik ben niet specifiek vóór of tegen Zwarte Piet. Ik heb er zelf leuke associaties mee dus wat mij betreft is hij van harte welkom, inclusief zwarte schmink, rode lippenstift en kroeshaar. Maar met gele of paarse schmink is hij voor mij niet meer of minder welkom. Want zeg nu zelf, Zwarte Piet wordt gekenmerkt door zijn gekke gedrag, het gestrooi met pepernoten, als hulpje van Sinterklaas - niet in eerste instantie als 'zwart.' Tenminste, dat zeggen we toch? "Kinderen zien hem niet als zwart," lees ik hier steeds.

Goed. Voor de kinderen maakt de kleur dus niet uit. Voor de volwassenen -schijnbaar- wel. Want het is traditie. Klopt. En de meerderheid vindt het prima zo. Klopt waarschijnlijk ook. Mensen zijn overgevoelig wat discriminatie betreft. Is óók al waar. We zijn al zo tolerant. Oók waar - misschien minder dan we van onszelf denken, maar in vergelijking met de meeste andere landen zijn we inderdaad erg tolerant.

Maar is dat dan een geldige reden om anderen niet serieus te nemen? Om te zeggen dat iemands mening onzin is en iemands gevoel een leugen? Er zijn mensen die zich oprecht gediscrimineerd voelen door Zwarte Pieten. Dat zeggen ze niet uit politieke correctheid, of uit aandachttrekkerij, maar omdat zij dat zo voelen. En dat gevoel is best verklaarbaar gezien het verleden van slavernij. En dan komen wij.

"Ja maar hij is zwart van het roet!"
"Ja maar blanke vla dan?"
"Ja maar je eet toch ook bruine boterhammen?"
"Ja maar Zwarte Piet was juist een statement tégen slavernij hoor!"

Zal best. Maar die mensen voelen zich daar niet minder door gediscrimineerd. Want zíj ervaren het als associatie met slavernij.
Stel je voor: Zwarte Piet krijgt volgend jaar een grote, lange nepneus en een ster op zijn jasje. De neus omdat dat er zo leuk clownesque uitziet, de ster omdat ze 's nachts cadeautjes brengen. Goed idee? Grappig? Of misschien toch maar niet doen, omdat de Joodse bevolking dat vermoedelijk niet erg kan waarderen? Mijn voorstel klinkt al bespottelijk, want dat kan je niet maken. Toch?

Waarom dan wel bij een andere bevolkingsgroep? Waarom hoeven we hun argumenten niet serieus te nemen? Waarom kunnen we niet zeggen "Oké, ik heb geen probleem met een zwarte Zwarte Piet maar ik begrijp jouw moeite ermee," waarom beginnen we direct over blanke vla? Is het dan zó verschrikkelijk moeilijk om een andere mening dan de onze te respecteren en te accepteren? Over, nota bene, iets onschuldigs als een kinderfeestje, over de rug van kinderen die überhaupt geen seconde nadenken over het huidskleurtje van Zwarte Piet? Is zelfs dát al te beangstigend? En hoe tolerant zijn we dan eigenlijk precies?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:35

Dani schreef:
Ik vind dit topic in- en intriest. :n

Ik ben niet specifiek vóór of tegen Zwarte Piet. Ik heb er zelf leuke associaties mee dus wat mij betreft is hij van harte welkom, inclusief zwarte schmink, rode lippenstift en kroeshaar. Maar met gele of paarse schmink is hij voor mij niet meer of minder welkom. Want zeg nu zelf, Zwarte Piet wordt gekenmerkt door zijn gekke gedrag, het gestrooi met pepernoten, als hulpje van Sinterklaas - niet in eerste instantie als 'zwart.' Tenminste, dat zeggen we toch? "Kinderen zien hem niet als zwart," lees ik hier steeds.

Goed. Voor de kinderen maakt de kleur dus niet uit. Voor de volwassenen -schijnbaar- wel. Want het is traditie. Klopt. En de meerderheid vindt het prima zo. Klopt waarschijnlijk ook. Mensen zijn overgevoelig wat discriminatie betreft. Is óók al waar. We zijn al zo tolerant. Oók waar - misschien minder dan we van onszelf denken, maar in vergelijking met de meeste andere landen zijn we inderdaad erg tolerant.

Maar is dat dan een geldige reden om anderen niet serieus te nemen? Om te zeggen dat iemands mening onzin is en iemands gevoel een leugen? Er zijn mensen die zich oprecht gediscrimineerd voelen door Zwarte Pieten. Dat zeggen ze niet uit politieke correctheid, of uit aandachttrekkerij, maar omdat zij dat zo voelen. En dat gevoel is best verklaarbaar gezien het verleden van slavernij. En dan komen wij.

"Ja maar hij is zwart van het roet!"
"Ja maar blanke vla dan?"
"Ja maar je eet toch ook bruine boterhammen?"
"Ja maar Zwarte Piet was juist een statement tégen slavernij hoor!"

Zal best. Maar die mensen voelen zich daar niet minder door gediscrimineerd. Want zíj ervaren het als associatie met slavernij.
Stel je voor: Zwarte Piet krijgt volgend jaar een grote, lange nepneus en een ster op zijn jasje. De neus omdat dat er zo leuk clownesque uitziet, de ster omdat ze 's nachts cadeautjes brengen. Goed idee? Grappig? Of misschien toch maar niet doen, omdat de Joodse bevolking dat vermoedelijk niet erg kan waarderen? Mijn voorstel klinkt al bespottelijk, want dat kan je niet maken. Toch?

Waarom dan wel bij een andere bevolkingsgroep? Waarom hoeven we hun argumenten niet serieus te nemen? Waarom kunnen we niet zeggen "Oké, ik heb geen probleem met een zwarte Zwarte Piet maar ik begrijp jouw moeite ermee," waarom beginnen we direct over blanke vla? Is het dan zó verschrikkelijk moeilijk om een andere mening dan de onze te respecteren en te accepteren? Over, nota bene, iets onschuldigs als een kinderfeestje, over de rug van kinderen die überhaupt geen seconde nadenken over het huidskleurtje van Zwarte Piet? Is zelfs dát al te beangstigend? En hoe tolerant zijn we dan eigenlijk precies?

Dat laatste stuk over de joden is inderdaad bespottelijk. En zo was het vroeger ook toen zwarte pieten nog kroeshaar en gouden oorbellen hadden en als niet zo slimme helper werd neergezet.

Maar nu is hij een respectabele assistent/helper van sinterklaas, die alleen nog zwart is. Dus alles wat er eerst bespottelijk aan was is al veranderd. Volgens mij dient het nu nog gewoon als schmink zodat kinderen hun familieleden of kennissen niet herkennen. Leuk toch dat wij en de kinderen zwarte piet zien als de leuke gerespecteerde assistent van de vaak verstrooide sinterklaas. Nooit heeft iemand er over nagedacht dat het racistisch is, maar nu ze hier over klagen gedragen de meeste mensen zich pas racistisch..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:44

Maar als die huidskleur zo onbelangrijk is voor de kinderen -voor wie het bedoeld is-, waar maakt iedereen zich dan precies zo druk om? Dan kan die schmink toch net zo goed paars zijn?

En uiteraard is het bespottelijk, dat zeg ik er bewust bij. :) Maar je gaat voorbij aan mijn intentie ermee. Niemand zou durven zeggen dat de Joden 'niet moeten zeuren' in dat geval. Want er is een bepaalde geschiedenis, er zijn bepaalde associaties. Daar rekening mee houden vinden we zó vanzelfsprekend dat mijn idee bespottelijk is. Maar als een andere bevolkingsgroep vergelijkbare associaties heeft, en een vergelijkbare geschiedenis - dán is het ineens onzin. Alleen omdat het langer geleden is? Niet zozeer in ons eigen land is gebeurd? Omdat wij bepalen dat zij geen reden hebben tot zeuren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:48

LesleyxLinn schreef:
Nooit heeft iemand er over nagedacht dat het racistisch is, maar nu ze hier over klagen gedragen de meeste mensen zich pas racistisch..

Dat is niet helemaal waar.
Ook vroeger (vanaf begin 1900) toen de slavernij een hot item was, was dit al een issue.
Vanaf WO II werd hier wederom regelmatig aandacht aan besteed.
Alleen nu bestaat zo iets als de sociale media en daardoor wordt het nu iets heel groots.

En weet je, blijkbaar is heel Nederland overstuur omdat een handjevol mensen geklaagd heeft.
Laat die mensen, luister naar hun argumenten, geef ze antwoord waarom en hoe Zwarte Piet is ontstaan en waar hij voor staat.
En laat het daar bij.
Nu is Nederland 1 groot drama aan het maken en de discriminerende leuzen vliegen je om de oren.
Nog erger dan die paar die zeggen: ik vind Zwarte Piet discriminerend.

Er is een veel grotere groep mensen die zeggen dat het koningschap moet worden afgeschaft, maar daar wordt geen drama van gemaakt ondanks dat dat ook bij onze cultuur hoort.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:52

Misschien heb ik gewoon een verschrikkelijk slecht inlevingsvermogen, maar ik ben zeker géén racist.
Ik heb vrienden van zowel Marokkaanse, Chinese als Antilliaanse afkomst.

Maar ik heb eigenlijk nog geen enkel goed reden gehoord wáárom zwarte pieten racistisch of discriminerend zijn? De pieten worden niet massaal belachelijk gemaakt, maar worden gewoon gezien als grappige figuren. Worden pieten als minder gezien? Nou, nee, er wordt juist altijd tegenop gekeken!
Kinderen hebben eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met zwarte pieten, dus ik zie niet hoe pieten negers in slecht daglicht brengen.

En dan nog dat excuus met dat het men doet denken aan slavernij. Dat is gewoon iets heel anders. Pieten zijn geen slaven van de sint en worden er vrijwel ook niet mee geassocieerd.
En ja, slavernij heeft plaatsgevonden in het verleden, maar is nu niet meer (niet in NL iig). Dat het er is geweest kunnen we niet veranderen, maar gaan we nou alles wat er mee te maken heeft gehad of wat er op lijkt afschaffen?

Daarbij hoor ik meer klachten van blanke mensen erover dan van gekleurde mensen. Ik betwijfel echt of dit nou echt een issue is voor de negers, of een probleem van blanke mensen zelf die iets te zeuren moeten hebben.

Hoe dan ook, misschien kijk ik wel helemaal verkeerd naar het verhaal en heb ik misschien wel een slecht inlevingsvermogen. Maar ik ben best bereid van mening te veranderen, maar dan moet ik eerst toch wel een goede reden horen over waarom negers benadeeld worden met de aanwezigheid van een zwarte piet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:20

Wil wel even aanstippen dat, zoals hier soms gezegd wordt: verhuis dan he, of pas je aan, of dingen in die trant helemaal niet op zijn plaats zijn.
Omdat,
het ook Nederlanders zijn.
Het gaat hier niet(altijd) over mensen die hier zijn komen wonen he, het zijn ook mensen die van geboorte in Nederland zijn en dus geheel Nederlander zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:29

En als het blanken zijn die er aanstoot aan nemen, is het dan onzin? Mogen alleen gekleurde medemensen het vervelend vinden? En is 'ik vind het vervelend' niet op zichzelf voldoende reden om de dialoog aan te gaan? Als iemand Zwarte Piet associeert met slavernij, is het dan heel ruimdenkend om dat af te doen met "Neehee, het is roet?" Is het heel tolerant om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken of voelen afhankelijk van hun huidskleur en argumenten?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:37

Dani schreef:
En als het blanken zijn die er aanstoot aan nemen, is het dan onzin? Mogen alleen gekleurde medemensen het vervelend vinden? En is 'ik vind het vervelend' niet op zichzelf voldoende reden om de dialoog aan te gaan? Als iemand Zwarte Piet associeert met slavernij, is het dan heel ruimdenkend om dat af te doen met "Neehee, het is roet?" Is het heel tolerant om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken of voelen afhankelijk van hun huidskleur en argumenten?

Dus een blanke moet zich rot voelen als hijzelf denkt dat die met een feest anderen discrimineert? Nahja dat klinkt behoorlijk gek en kan ik ook niet serieus nemen.

Van mij mogen ze denken en vinden wat ze willen, prima go ahead, zolang ze mij er niet mee lastig vallen en geen feesten willen aanpassen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:44

Dani schreef:

Wat mij betreft eigenlijk niet, je kan niet als hele maatschappij rekening gaan houden met iedere malloot die een gevoel heeft. We kunnen ons beter bezig houden met systematische echte discriminatie zoals weiger ambtenaren, het feit dat ik bij het verwerken van sollicitaties ooit de opdracht kreeg de niet Nederlandse namen weg te gooien bijv dat zijn echte problemen, niet mensen die niet geremd door enige kennis maar een gevoel hebben.