Batlow schreef:Niemand wordt gedwongen het te vieren. Je viert het of niet.
Maar tegen je buurmeisje zeggen dat Sinterklaas niet bestaat is dan wel weer een zonde en best asociaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Batlow schreef:Niemand wordt gedwongen het te vieren. Je viert het of niet.
Maar tegen je buurmeisje zeggen dat Sinterklaas niet bestaat is dan wel weer een zonde en best asociaal. Dus word je toch gedwongen eraan mee te doen. Niet aan het vieren, wel aan de leugen.
LesleyxLinn schreef:_San87_ schreef:
Maar tegen je buurmeisje zeggen dat Sinterklaas niet bestaat is dan wel weer een zonde en best asociaal. Dus word je toch gedwongen eraan mee te doen. Niet aan het vieren, wel aan de leugen.
Je wordt nergens door gedwongen, je kan namelijk ook gewoon niks zeggen..
marlies85 schreef:Maar wat zou dan de gulden middenweg zijn in deze hele rompslomp, waar zouden voor en tegenstanders zich beide in kunnen vinden?
Driekwart van nederland staat al weken op zijn achterste poten om deze rel, maar continu die modder over weer gooien lost niks op. En uiteraard is onze grote vriend de media ook weer van de partij om het eens flink en dramatisch uit te meten waardoor er nog meer olie op het vuur wordt gegooid.
Ikzelf zie zwarte piet niet als een rasictisch figuur. Ik was ook zwaar teleurgesteld toen ik er achterkwam dat het allemaal nep was
Brainless schreef:Batlow schreef:Niemand wordt gedwongen het te vieren. Je viert het of niet.
Klopt, maar je bent als nietvierder verplicht je kinderen volledig te instrueren dat ze niets tegen andere mogen vertellen.
Ook worden kinderen op school, die dus niets in hun schoen krijgen, raar aangekeken.
Nikass schreef:Waarom herhalen jullie allemaal elkaars flauwe en misplaatste grapjes over bruine boterhammen en blanke vla? Erg origineel is het niet meer. Je zet jezelf een beetje voor schut ermee. Ook de suffe opmerking over het suikerfeest is al vaak langs geweest. Niet eindeloos herhalen graag!
Dani schreef:Ik vind dit topic in- en intriest.
Ik ben niet specifiek vóór of tegen Zwarte Piet. Ik heb er zelf leuke associaties mee dus wat mij betreft is hij van harte welkom, inclusief zwarte schmink, rode lippenstift en kroeshaar. Maar met gele of paarse schmink is hij voor mij niet meer of minder welkom. Want zeg nu zelf, Zwarte Piet wordt gekenmerkt door zijn gekke gedrag, het gestrooi met pepernoten, als hulpje van Sinterklaas - niet in eerste instantie als 'zwart.' Tenminste, dat zeggen we toch? "Kinderen zien hem niet als zwart," lees ik hier steeds.
Goed. Voor de kinderen maakt de kleur dus niet uit. Voor de volwassenen -schijnbaar- wel. Want het is traditie. Klopt. En de meerderheid vindt het prima zo. Klopt waarschijnlijk ook. Mensen zijn overgevoelig wat discriminatie betreft. Is óók al waar. We zijn al zo tolerant. Oók waar - misschien minder dan we van onszelf denken, maar in vergelijking met de meeste andere landen zijn we inderdaad erg tolerant.
Maar is dat dan een geldige reden om anderen niet serieus te nemen? Om te zeggen dat iemands mening onzin is en iemands gevoel een leugen? Er zijn mensen die zich oprecht gediscrimineerd voelen door Zwarte Pieten. Dat zeggen ze niet uit politieke correctheid, of uit aandachttrekkerij, maar omdat zij dat zo voelen. En dat gevoel is best verklaarbaar gezien het verleden van slavernij. En dan komen wij.
"Ja maar hij is zwart van het roet!"
"Ja maar blanke vla dan?"
"Ja maar je eet toch ook bruine boterhammen?"
"Ja maar Zwarte Piet was juist een statement tégen slavernij hoor!"
Zal best. Maar die mensen voelen zich daar niet minder door gediscrimineerd. Want zíj ervaren het als associatie met slavernij.
Stel je voor: Zwarte Piet krijgt volgend jaar een grote, lange nepneus en een ster op zijn jasje. De neus omdat dat er zo leuk clownesque uitziet, de ster omdat ze 's nachts cadeautjes brengen. Goed idee? Grappig? Of misschien toch maar niet doen, omdat de Joodse bevolking dat vermoedelijk niet erg kan waarderen? Mijn voorstel klinkt al bespottelijk, want dat kan je niet maken. Toch?
Waarom dan wel bij een andere bevolkingsgroep? Waarom hoeven we hun argumenten niet serieus te nemen? Waarom kunnen we niet zeggen "Oké, ik heb geen probleem met een zwarte Zwarte Piet maar ik begrijp jouw moeite ermee," waarom beginnen we direct over blanke vla? Is het dan zó verschrikkelijk moeilijk om een andere mening dan de onze te respecteren en te accepteren? Over, nota bene, iets onschuldigs als een kinderfeestje, over de rug van kinderen die überhaupt geen seconde nadenken over het huidskleurtje van Zwarte Piet? Is zelfs dát al te beangstigend? En hoe tolerant zijn we dan eigenlijk precies?
LesleyxLinn schreef:Nooit heeft iemand er over nagedacht dat het racistisch is, maar nu ze hier over klagen gedragen de meeste mensen zich pas racistisch..
Dani schreef:En als het blanken zijn die er aanstoot aan nemen, is het dan onzin? Mogen alleen gekleurde medemensen het vervelend vinden? En is 'ik vind het vervelend' niet op zichzelf voldoende reden om de dialoog aan te gaan? Als iemand Zwarte Piet associeert met slavernij, is het dan heel ruimdenkend om dat af te doen met "Neehee, het is roet?" Is het heel tolerant om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken of voelen afhankelijk van hun huidskleur en argumenten?
Dani schreef:En als het blanken zijn die er aanstoot aan nemen, is het dan onzin? Mogen alleen gekleurde medemensen het vervelend vinden? En is 'ik vind het vervelend' niet op zichzelf voldoende reden om de dialoog aan te gaan? Als iemand Zwarte Piet associeert met slavernij, is het dan heel ruimdenkend om dat af te doen met "Neehee, het is roet?" Is het heel tolerant om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken of voelen afhankelijk van hun huidskleur en argumenten?