Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:51

Citaat:
[ Afbeelding ]

Ik heb dit zelf toch nog nooit gezien na een verwonding -O-

Als je begint met 20 paarden en je heb er na verloop van tijd 1200 zou je wel eens ergens nieuwe lichaamdelen kunnen verwachten...

jodi

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:00

Dat bedoelde ik daar ook mee ;)
Maar SBB praat het in hun blog goed met 'verwonding' }:0

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:04

Vas schreef:
Citaat:
[ Afbeelding ]

Ik heb dit zelf toch nog nooit gezien na een verwonding -O-

Als je begint met 20 paarden en je heb er na verloop van tijd 1200 zou je wel eens ergens nieuwe lichaamdelen kunnen verwachten...

Zo werkt het ook weer niet.... :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:42

hahhahah ik durf het niet te zeggen, ik heb daar toch te weinig verstand van.. Was ook meer een grapje :) Maar gezond kan het nooit zijn natuurlijk. Staat er op je pedigree 2 keer dezelfde naam schreeuwt iedereen moord en brand. 1200 ponies die voortkomen van 20 kan niet goed zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:50

Vas, alle argumenten die jij in je lange betoog aanhaalt zijn in dit topic allang weerlegt.

Het verschil met 24/7 stalpaarden en de bio industrie is dat ik vind dat die dieren onnodig leed wordt toegebracht en dat vind ik van de dieren in de ovp niet.

Ben benieuwd of mijn overige vragen ook nog worden beantwoord ;)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:05

Dus jij vind moedwillig dieren verhongeren omdat je te beroerd bent ze in acceptabele aantallen te houden geen leed ?
Waarom is mijn paard dan niet verhongerd in de jaren dat deze in de stille kern moest zien te overleven ?
Overigens kun je zelf toch je oordeel trekken op basis van kijken ? Ik heb nog nooit vrijwilig zulke immense kuddes gezien. Mijn paard stond met gemiddeld 60 andere paarden, zij verdeelde zich in groepjes van gemiddeld 5 of 6 paarden, af en toe zag je ze samen waarna ze ieder hun eigen weg weer zochten. Waarom doen paarden dit dan als ze voldoende 'eigen' ruimte hebben maar staan ze in de Oostvaardesplassen met 200-300 dieren op een kluitje ?

Wat zijn je overige vragen ?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:16

Nikass schreef:
Citaat:
Vas, alle argumenten die jij in je lange betoog aanhaalt zijn in dit topic allang weerlegt.

Niet altijd even overtuigend, wat mij betreft.

Citaat:
Het verschil met 24/7 stalpaarden en de bio industrie is dat ik vind dat die dieren onnodig leed wordt toegebracht en dat vind ik van de dieren in de ovp niet.

De verhongering en ontberen van schuilgelegenheid is noodzakelijk want...? Ben ik hier eens even benieuwd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:07

Randalinpony jij trekt conclusies die niet kloppen dus daar kan ik niet op reageren. Datzelfde geldt trouwens nog meer voor Vas.

Oja en mijn overige vragen was oa of iedereen hier vegetariër is en een stille tocht gaat houden voor de bio industrie? (en zo nee, waarom niet? )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:17

Ik stel je een vraag. Gelegenheid genoeg om eventuele onjuistheden bij te stellen. :D
Leg dus maar eens uit wat die onjuiste conclusies zijn.

Dieren verhongeren niet in de OVP? Er is wel afdoende schuilgelegenheid?

Verder vraag ik mij af wat mijn voedingspatroon in deze discussie zou toevoegen. Nog even afgezien van het feit dat iemand die vlees eet, ook vlees kan eten dat niet in de bioindustrie gegenereerd is. Je zou zomaar eens zelf gefokt vlees kunnen eten. Of een scharrellam van de buurman. :')

Wat mij betreft is de beheersvorm in de OVP het onderwerp van discussie. Voor anderen wellicht zelfs of er überhaupt grote grazers in de OVP moeten zijn.

Als je graag wilt discussieren over de bioindustrie, voel je dan vooral niet bezwaard daar een topic over te openen Nikass. ;)

o ja, en wat betreft het ophokken van paarden, plenty gelegenheid je mening te ventileren hier op bokt. Missschien leer je dan dat er heel wat grijzen tussen de zwart en wit tinten te vinden zijn. Een les die Arabesk al jaren niet wil leren. :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:17

Nikass schreef:
Randalinpony jij trekt conclusies die niet kloppen dus daar kan ik niet op reageren. Datzelfde geldt trouwens nog meer voor Vas.

Kloppen ze niet of vind jij dat ze niet kloppen ? Weerleg jij dan eens hoe het mogelijk is dat de dieren in de Oostvaardersplassen en waterleidingduinen creperen van de honger maar die in het Hosterwold niet ? En waarom zie je dit soort gigantische misstanden dan niet in natuur waar mensen zich niet mee bemoeien ? Alles leeft in evenwicht tot het menselijke ras zich er in mengt.

Ik denk persoonlijk Nikass, dat je geen antwoord weet en daarom zonder inhoudelijke reactie zegt dat de conclusies niet kloppen. :(:)
Ik kan met een gerust hart gaan slapen omdat ik mijn stem wel laat horen voor de dieren waarvan IK vind dat ze onnodig lijden.
Voor mij maakt het niet uit welk dier lijd, of dat nou bijen, scharrelkippen, slachtvarken of uitgehogerde Koniks zijn. Als ik in de gelegenheid ben er iets aan te doen zal ik dat ook doen.
Als iedereen denkt zoals jij blijft de bio industrie bestaan en creperen de dieren over 5 jaar nog in de Oostvaardersplassen.

Citaat:
Oja en mijn overige vragen was oa of iedereen hier vegetariër is en een stille tocht gaat houden voor de bio industrie? (en zo nee, waarom niet? )

Was er niet zo een spreekwoord ??? :+
Op de vorige pagina wilde je je niet verantwoorden, waarom vraag je dit dan wel van andere mensen ?
Ik kan niet voor iedereen praten dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik let er strikt op dat ik niet meewerk aan de bio industrie/ dierenleed inderdaad en ik probeer daar waar ik kan ook dit leed te verzachten. Overigens gaat dit hele topic niet over de bio industrie, snap de vergelijking ook totaal niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:59

Nou Vas, erg goed lezen kan je niet.
Ik heb al uitgelegd dat ik de BI dierenleed vindt en de OVP niet. Ik vind niet dat dieren daar "moedwillig worden uitgehongerd omdat je -wie? ik? - te beroerd ben om ze in de juiste aantallen -volgens wiens, jouw? maatstaf? - te houden. Dat zijn conclusies die JIJ trekt maar die bepaald niet op waarheid berusten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:05

De opmerking "als iedereen denkt zoals jij" heb ik getemd. Wat mij betreft discussieer ik niet meer met jou.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:09

Randalinpony jij verdraaid mijn woorden. Ik heb niet gezegd dat verhongering en ontbering van schuilmogelijkheid noodzakelijk is. Daar kan ik dus ook geen reactie op geven.

Ik hoef niet persé te discussiëren over de BI. De vraag was alleen waarom daar geen stille tocht voor wordt gehouden.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:14

Nikass schreef:
Nou Vas, erg goed lezen kan je niet.
Ik heb al uitgelegd dat ik de BI dierenleed vindt en de OVP niet. Ik vind niet dat dieren daar "moedwillig worden uitgehongerd omdat je -wie? ik? - te beroerd ben om ze in de juiste aantallen -volgens wiens, jouw? maatstaf? - te houden. Dat zijn conclusies die JIJ trekt maar die bepaald niet op waarheid berusten.
:roll:

:(:)

Als je niet capabel genoeg bent om deze discussie te voeren zonder kinderachtig te doen dan discussiëren we inderdaad beter niet meer }:0 Denk niet dat het iets te maken heeft met mijn opmerking over JOU maar meer dat je gewoon geen goede argumenten meer heb en daarom allerlei andere dingen bijhaalt.

Mijn mening is inderdaad dat de dieren daar moedwillig creperen onder hoede van Staatsbosbeheer. En daarom loop ik, en hopelijk nog een heleboel andere, vrijdag een protest aktie :j

Edit:

Nikass schreef:
Randalinpony jij verdraaid mijn woorden. Ik heb niet gezegd dat verhongering en ontbering van schuilmogelijkheid noodzakelijk is. Daar kan ik dus ook geen reactie op geven.

Ik hoef niet persé te discussiëren over de BI. De vraag was alleen waarom daar geen stille tocht voor wordt gehouden.

Misschien moet jij ook wat beter leren lezen ? Even wat reacties terug bladeren als je niet meer precies weet hoe de vraagstelling was..
Om je te helpen; de vraag was waarom jij vindt dat het onthouden van voedsel en schuilmogelijkheid geen leed is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:31

Vas schreef:
Denk niet dat het iets te maken heeft met mijn opmerking over JOU maar meer dat je gewoon geen goede argumenten meer heb en daarom allerlei andere dingen bijhaalt.

Eigenlijk denk ik dat er hier geen discussie meer is, omdat de "tegenstanders" hun argumenten hebben gegeven, de "voorstanders" deze argumenten weerlegd hebben, zie ook mijn posts een aantal pagina's terug. Daar weer van beide kanten op gereageerd is, en nu al die argumenten en weerleggingen weer aangehaald worden. Elkaar overtuigen gaat niet gebeuren. Dat is wel duidelijk. Het is alleen jammer dat er niet geaccepteerd wordt dat anderen argumenten hebben die voor hun zwaarder tellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:44

Nikass, houd het netjes, doet Vas ook. ;)

Citaat:

Las ik jouw woorden denk ik verkeerd:

Citaat:

Ik las namelijk dat je het leed in de OVP dus niet onnodig vond. Klopt dan weer dat het leed in mijn ogen onthouding van voedsel en beschutting is.

Als jij dat niet vindt, ben ik wel benieuwd waar het leed dan wel uit bestaat.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-02-14 19:11, in het totaal 3 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:05

JewEmm schreef:
Vas schreef:
Denk niet dat het iets te maken heeft met mijn opmerking over JOU maar meer dat je gewoon geen goede argumenten meer heb en daarom allerlei andere dingen bijhaalt.

Eigenlijk denk ik dat er hier geen discussie meer is, omdat de "tegenstanders" hun argumenten hebben gegeven, de "voorstanders" deze argumenten weerlegd hebben, zie ook mijn posts een aantal pagina's terug. Daar weer van beide kanten op gereageerd is, en nu al die argumenten en weerleggingen weer aangehaald worden. Elkaar overtuigen gaat niet gebeuren. Dat is wel duidelijk. Het is alleen jammer dat er niet geaccepteerd wordt dat anderen argumenten hebben die voor hun zwaarder tellen.

De voorstanders hebben de argumenten weerlegd? :+

Zo eenvoudig is een discussie over een situatie als deze ook weer niet.

De genetische achtergrond van de Konik is trouwens wel degelijk nieuw ingebrachte informatie, zoals ook het paard met de 'dubbele staart' nieuwe informatie is (maar dus een afwijking die ook bij paarden in gevangenschap kan voorkomen, en zelfs bij mensen trouwens) en de ontwikkelingen rond stille tochten enz heeft ook zeker wel een plaats hier.

Of de brief die Arabesk verstuurde.

Tja, dat dan een gedeeltelijke herhaling van zetten plaatsvindt komt ook omdat nieuwe mensen zich in de discussie voegen.

Hen de hele voorliggende discussie als verplicht huiswerk opleggen, gaat ook wat ver vind je niet? :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:36

randalinpony schreef:
Nikass, houd het netjes, doet Vas ook. ;)

Citaat:

Las ik jouw woorden denk ik verkeerd:

Citaat:

Ik las namelijk dat je het leed in de OVP dus niet onnodig vond. Klopt dan weer dat het leed in mijn ogen onthouding van voedsel en beschutting is.

Als jij dat niet vindt, ben ik wel benieuwd waar het leed dan wel uit bestaat.

Ik heb het niet over leed in de ovp gehad.
En als jij vindt dat Vas het netjes houdt en ik niet, ben ik met jou ook uitgepraat.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:02

Nikass schreef:
En als jij vindt dat Vas het netjes houdt en ik niet, ben ik met jou ook uitgepraat.

:roll:

Als iedereen op deze manier discussies voert wordt het leven in ieder geval een stuk simpeler :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:13

Elke dag demonstreer ik tegen de Bioindustrie door het elke dag weer NIET te eten :+

Dieren achter een omheining flikkeren en ze het zelf uit laten zoeken onder het motto de natuur (terwijl er geen roofdieren zijn die lang lijden voorkomen) vind ik echt niet kunnen!

Dus JA ik loop ook de stille tocht en ook nog eens te paard!! 8-)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:31

Tja, de bio industrie, dat is ook wat. Hier was ooit een buur die het eten van eieren verschrikkelijk vond. Dat we dat vooral niet mochten doen vanwege de bio industrie. Maar ik heb kipjes in de tuin lopen. Die gaan niet ieder ei uitbroeden. Dus wat doe je er dan mee? Daar had de buur niet echt een antwoord op. Buur kon ook niet echt zeggen hoe slecht mijn kippen het hadden, want die liepen zo de wei in, de tuin in, en hadden (en hebben) een prima leven. Soms gaat er een de soep in, of de stoofpot (als de haantjes erge ruzie maken := ). Echte scharrelkip. Ze zijn wat anders van smaak dan de 'standaard' kip.

Unamie, ik ga mee met jou. De dieren kunnen niet weg. Er vindt geen migratie of predatie plaats.

Randalinpony, dat de voorstanders vinden dat ze de argumenten weerlegd hebben vind ik ook wel grappig (als het niet zo treurig was). Van iedereen is wel duidelijk wat de mening is.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:49

zoutenootjes schreef:
Tja, de bio industrie, dat is ook wat. Hier was ooit een buur die het eten van eieren verschrikkelijk vond. Dat we dat vooral niet mochten doen vanwege de bio industrie. Maar ik heb kipjes in de tuin lopen. Die gaan niet ieder ei uitbroeden. Dus wat doe je er dan mee? Daar had de buur niet echt een antwoord op. Buur kon ook niet echt zeggen hoe slecht mijn kippen het hadden, want die liepen zo de wei in, de tuin in, en hadden (en hebben) een prima leven. Soms gaat er een de soep in, of de stoofpot (als de haantjes erge ruzie maken := ). Echte scharrelkip. Ze zijn wat anders van smaak dan de 'standaard' kip.

Eigenlijk zou je ook geen supermarkt eieren moeten eten :) Tuinkippen is niks mis mee naar mijn bescheiden mening... :o

Zogenaamde "scharrelkippen" zien er namelijk zo uit wanneer ze net uit de stal komen..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vas op 11-02-14 22:56, in het totaal 2 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:54

Ik heb nu bijna vijftig eitjes van mijn eigen kipjes :D . Ze denken al dat het voorjaar is. Iedereen in de buurt krijgt eitjes!

Edit: ik eet dus nooit eitjes uit de supermarkt. Kan ze nu al bijna niet opmaken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:33

Kippen.... ach zo zie je maar dat 'kunnen scharrelen' niet het enige criteria is...

Maar nu dan een vraag aan de deskundigen en goed geinformeerden: hoe grijpt het gebrek aan voedsel eigenlijk in op de interacties tussen de paarden in de kuddes in de OVP?

Zijn er verschillen in hun gedrag ten opzichte van elkaar, tegenover dat in voorjaar/zomer als voldoende voedsel beschikbaar is? Zijn er verschillen in de frequentie van bepaalde gedragingen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:06

randalinpony schreef:
Zijn er verschillen in hun gedrag ten opzichte van elkaar, tegenover dat in voorjaar/zomer als voldoende voedsel beschikbaar is? Zijn er verschillen in de frequentie van bepaalde gedragingen?

Natúúrlijk is er verschil in gedrag tussen voorjaar, zomer, najaar en de korte periode in winter wanneer er minder voedsel is. Maar dat betekent niet dat dat door het gebrek aan voedsel komt. Waarom? Omdat het dan koud is. Staan ze vaker te schuilen tegen de wind, omdat dat in de winter een groter effect heeft. Doen mijn paarden overigens ook. In het voorjaar is het gedrag sowieso ontzettend anders (neem ik aan), omdat dan de hormonen een rol spelen. Hengsten willen dekken en merries krijgen veulens. Maar of er verschil in gedrag is omdat er minder voedsel is? Geen idee... Zou wel interessant zijn om te onderzoeken.