Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:46

Kun je niet langs de bultrug gaan liggen Jilletje. Jeetje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:46

nathalie_v schreef:
Natuurlijk komt de vergelijking met Morgan.....
Nu vraag ik me echt af waar die orka coalitie blijft met hun grote mond ....

Zolang er niets officieel bevestigd is, heeft speculeren niet zo veel zin of wel? Ik heb bij Ecomare op de site gekeken en daar staat nog niets ;-)

Die heten niet voor niet s de orka coalitie en niet de bultrug coalitie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:47

NathalietjeB schreef:
Lotus83 schreef:
Dan moet je internet eens doorzoeken

tjah ik zoek maar kan t niet vinden en ook via twitter is er weinig bekend..maar goed

Ik zit eigenlijk te wachten op bevestiging van ecomare.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:48

Jolandaa_ schreef:
Kun je niet langs de bultrug gaan liggen Jilletje. Jeetje :')

Doe ik al :)) op t mooie texel <3
Altijd feest bij ons!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:48

vergeet niet dat ze gewoon geld willen zien en dood is ie kennelijk meer waard dan levend 8)7 want ja trekt meer kijkers he zo een skeletje

jil kan jij niet een slootje graven voor de walvis en hem met een bootje er uit trekken :D 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:49

NathalietjeB schreef:
vergeet niet dat ze gewoon geld willen zien en dood is ie kennelijk meer waard dan levend 8)7 want ja trekt meer kijkers he zo een skeletje

jil kan jij niet een slootje graven voor de walvis en hem met een bootje er uit trekken :D 8-)

Ik denk dat dat uiteindelijk wel de doorslag heeft gegeven en dat is ook het zure er van.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:51

maja vergeet niet dat dit dan weer komt door dolfinarium he....die zien enkel cash
maar nu weet ik nog steeds niet of ie nou dood is of niet :o?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 14-12-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

NathalietjeB schreef:

Ik denk dat het ze meer gaat om het de inhoud als de botten. Gezien ze al een skelet hebben. Onderzoek hoe een bultrug er van binnen uit ziet gebeurd niet iedere dag. En nee je kan niet een bultrug vangen en vervolgens open snijden voor onderzoeken.
En dit is gewoon dubbel winst. Beestje is verlost van z'n leiden en de wetenschap kan werken aan de toekomstig en het onderzoeken van een bultrug met de effecten van klimaat verandering. Wat de gevolgen zijn. Om zulk onderzoek te doen zal je toch een walvis nodig hebben. Dus ja er heeft altijd wel iemand baat bij, zo zit de wereld in elkaar..

AmyII

Al dat nutteloze gekibbel tussendoor voegt nou niet echt veel toe aan het topic.. := menn, ik lees één a ondje zo'n topic en er zijn al zeker 3 doodverwensingen gedaan..
Perfecte weerspiegeling van de maatschappij dames!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:52

Jilletje schreef:
JessAndHope schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kom op... er moet toch IETS te doen zijn? Sleep dat dier terug, desnoods met een béétje pijn... waar ie nu ligt voelt het ook niet fijn.

Nou doe je ding en red de walvis!

Ik ben natuurlijk in het bezit van een aantal flinke staalkabels en een enorm sterke boot :j Of een reuze hijskraan die over het strand kan rijden en die walvis even optilt en terug zet :j

Isabonny

Om 19 uur lees ik op de ene site dat ze hem gedood hebben en om 20 uur lees ik op de NOS site dat er 2 DA's onderweg zijn om hem uit zijn leiden te helpen.

F_Orumster

Mindim schreef:
Kan het niet met je eens zijn.
Wat is beter voor de populatie dan met deze bultrug dood?

Je mag het met me oneens zijn hoor :)
Zieke wilde dieren moet je niet willen oplappen en terugzetten, tenzij ze in menselijke dingen verstrikt raken, dat is een andere oorzaak.
LvH heeft een hart voor dieren inderdaad, maar ze slaat zo door, maar dit komt voort uit mijn scepticisme tegen het werk wat ze doet (en ja, ik heb gefundeerde mening, we hebben zelf populatieonderzoek verricht).

Ik erger me aan de ondertoon in haar berichten ''wij redden maar nee hoor zij vermoorden liever'' terwijl fysiek gezien de dood hier geen verkeerde oplossing is.
Dat eenzijdige, geemotioneerde beeld stoort me, het is best goed om rationeel te blijven.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 14-12-12 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

NathalietjeB schreef:
maja vergeet niet dat dit dan weer komt door dolfinarium he....die zien enkel cash

Ik denk niet dat het dolfinarium hier nu aan verdiend, maar Naturalis was erg content met een nieuw compleet skelet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:53

Mindim schreef:
NathalietjeB schreef:

Ik denk niet dat het dolfinarium hier nu aan verdiend, maar Naturalis was erg content met een nieuw compleet skelet.

Correctie, IS heel content. Zeker als je naar de voorgeschiedenis kijkt en ze al meermalen nét niet grip kregen op een compleet skelet.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:54

@f_orumster Ook met jou ben ik het nu zeker eens! :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:55

Mindim schreef:
NathalietjeB schreef:

nee verdienen ze er niet aan waarom zijn er dan dierenartsen van dolfinarium daar om t beest dood te maken?? dat heeft niks te maken met dat ze vast wel geld verdienen en dealtje heb gemaakt van naturalis??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:56

F_Orumster schreef:
Mindim schreef:
Kan het niet met je eens zijn.
Wat is beter voor de populatie dan met deze bultrug dood?

Je mag het met me oneens zijn hoor :)
Zieke wilde dieren moet je niet willen oplappen en terugzetten, tenzij ze in menselijke dingen verstrikt raken, dat is een andere oorzaak.
LvH heeft een hart voor dieren inderdaad, maar ze slaat zo door, maar dit komt voort uit mijn scepticisme tegen het werk wat ze doet (en ja, ik heb gefundeerde mening, we hebben zelf populatieonderzoek verricht).

Ik erger me aan de ondertoon in haar berichten ''wij redden maar nee hoor zij vermoorden liever'' terwijl fysiek gezien de dood hier geen verkeerde oplossing is.
Dat eenzijdige, geemotioneerde beeld stoort me, het is best goed om rationeel te blijven.

Mag ik vragen waarom je denkt dat het dier is aangespoelt door ziekte? Soms drijven ze af en komen in ondieptes terecht. Grienden doen dat wel eens met 40 tegelijk. Als je zo'n groot dier terug zet, zit ie best nog in een ondiepte en raakt al gauw weer vast. Je moet ze echt een heel eind uit de kust trekken, niet een klein eindje dat het dier op de volgende zandbank of in een andere vaargeul het zelfde beeld tegemoet gaat. Het is daar enorm ondiep, niet voor niets kan daar geen schip met behoorlijke diepgang komen. Dus alleen vlot trekken helpt niet, je moet hem een eind buiten de vaargeulen brengen. Het hele systeem meot weer op gang. Als ze jou ronddraaien en ze zetten je neer, moet je je ook eerst weer orienteren. Kom je tot stilstand naast een kuil, sodemieter je er in. Ze hadden hem een heel eind naar buiten moeten slepen. En los laten wanneer er geen gevaar voor weer een stranding zou zijn. Niet alleen vlot trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:58

F_Orumster schreef:
Correctie, IS heel content. Zeker als je naar de voorgeschiedenis kijkt en ze al meermalen nét niet grip kregen op een compleet skelet.

Nou excuus voor mijn taalgebruik. Nou verder maak je precies mijn punt, ik denk dat dat een heel grote rol heeft gespeeld. Naturalis is medebeslisser geweest of er nog een reddingsoperatie kwam of niet. Ze hebben nee gezegd, en jij verteld hier precies waarom ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:59

NathalietjeB schreef:
nee verdienen ze er niet aan waarom zijn er dan dierenartsen van dolfinarium daar om t beest dood te maken?? dat heeft niks te maken met dat ze vast wel geld verdienen en dealtje heb gemaakt van naturalis??

Omdat er verder denk ik niet veel dierenartsen in nederland zijn, die ervaringsdeskundige zijn op het gebied van walvissen in laten slapen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:05

Ik zeg niet dat de bultrug ziek was toen hij aanspoelde, al is desorientatie vaak al een slecht teken in den beginne.

Ik kan me echter niet voorstellen dat hij nu nog gezond is en nog een kans zou maken.
Maar ik wás ook niet tegen een reddings operatie, ik zeg gewoon dat ik me stoor hoe LvH zich uitlaat.
Maar ik vind ook de rol van naturalis dubbel. Ik ben dus niet voor of tegen zowel inslapen als redden toen er nog wat te redden viel.
Een beetje relativeren vind ik alleen wel wat meer op zijn plaats mogen zijn in deze kwestie.

Ik zou dat hele centrum serieuzer nemen als ze elk dier dat ze binnenkrijgen monitoren en het leven volgen. Dat ze waarnemen wanneer ze die nog een keer binnenkrijgen, dat ze tracken hoe hun verloop verder is (dat ze niet 1 maand later alsnog sterven). Dán zou dat centrum nut hebben zeg! Maar goed, dit is offtopic.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:07

NathalietjeB schreef:
Mindim schreef:

Het zijn DIERENARTSEN!!!! Misschien zijn ze daar omdat ze om dieren geven en niet willen dat het dier lijdt?????????????????????????????????????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:12

F_Orumster schreef:
Ik zeg niet dat de bultrug ziek was toen hij aanspoelde, al is desorientatie vaak al een slecht teken in den beginne.

Ik kan me echter niet voorstellen dat hij nu nog gezond is en nog een kans zou maken.
Maar ik wás ook niet tegen een reddings operatie, ik zeg gewoon dat ik me stoor hoe LvH zich uitlaat.
Maar ik vind ook de rol van naturalis dubbel. Ik ben dus niet voor of tegen zowel inslapen als redden toen er nog wat te redden viel.
Een beetje relativeren vind ik alleen wel wat meer op zijn plaats mogen zijn in deze kwestie.

Ik zou dat hele centrum serieuzer nemen als ze elk dier dat ze binnenkrijgen monitoren en het leven volgen. Dat ze waarnemen wanneer ze die nog een keer binnenkrijgen, dat ze tracken hoe hun verloop verder is (dat ze niet 1 maand later alsnog sterven). Dán zou dat centrum nut hebben zeg! Maar goed, dit is offtopic.

Ik weet ook niet of hij nog een kans zou maken, maar ja als het niet wordt geprobeerd, dan weet je het nooit vanzelf.
Dit waren vrijwilligers die vaker een walvis los hadden getrokken, waarom niet proberen en zeggen, nou dit is het laatste. Lukt dit niet, dan laten we hem inslapen. Gister is het stuk gelopen op een kapot net en een lamp die het niet meer deed. Dat vind ik dan halfslachtig, ik weet ook niet met wat voor boot de knrm er is geweest, maar bij mijn weten zijn dat geen bergingsboten of sleepboten van het formaat, dat ze een walvis kunnen bergen.
Wat ik verder raar vind, dat ecomare vanmiddag zelf nog tweet dat ze toch hopen dat hij morgenavond bij springtij zich zelf los kan wurmen en krap 4 uur na die tweet staan er dierenartsen bij die hem in laten slapen.

Had hem de kans nog gegeven met noordgat, was dat niet gelukt, had hem dan uit zijn lijden verlost. Een dier hoeft niet te lijden, inderdaad niet. Maar als er nog een kans is tot leven en vrijheid, moet je die grijpen en ik vind dat ze dat toch hebben laten schieten.

Het reilen en zeilen van de zeehondencreche weet ik niet, ik zie de bus met regelmaat. Of ze tracken geen idee. Maar idd dat is off topic.

Lotus83

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:21

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:24

Uit bovenstaand artikel:
Citaat:
Twee artsen van het Dolfinarium hebben het dier uit zijn lijden verlost. Hoe Bultrug precies aan zijn eind is gekomen, is nog onduidelijk

????