Sonja_vR schreef:vrijwel iedere christelijke feestdag is in de plaats gekomen van een voorchristelijke viering. ook kerst.
kan het eventueel tot in detail plaatsen, ook het tijdsbestek waarin de hele kerstening plaats vond , maar dan moet ik even de andere laptop aanslingeren en eerlijk gezegd op dit moment geen zin in
Citaat:
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd. Jezus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening wordt de overzetting niet zeer accuraat geacht. De datum is dan ook niet met zekerheid als niet-authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van vóór de vierde eeuw - stamt reeds de viering van Driekoningen (6 januari) in dezelfde wintertijd. Sextus Iulius Africanus noemt de geboorte van Christus als vallende op 25 december, in een van zijn geschriften gedateerd op 221 n. Chr.
De exacte datum valt dus de bediscussieren maar dat het omstreeks die tijd was is wel aannemelijk. Waarom dan op/rond de datum dat midwinter gevierd wordt? Dat zou je Constantijn de Grote moeten vragen. Waarschijnlijk omdat ze geen zin hadden tegen het feesten van anderen aan te kijken en dus zelf ook wat te vieren wilden hebben. Waarschijnlijk ook wel om christenen bij de 'heidense feesten' vandaan te houden (want als er geen christelijk feest was was de kans aannemelijk dat ze mee zouden feesten met de heidenen).
Maar maakt dat zoveel uit dan? Het is niet nergens op gebaseerd, het is gewoon herleidbaar.
Wat ik me eerder afvraag; aangezien er tegenwoordig veel meer ongelovigen dan gelovigen zijn, waarom worden al die christelijke feestdagen nog zo massaal gevierd? (en krijgt iedereen daar vrij voor)