Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:24

patatkraam schreef:
Is er eigenlijk bekend wie de testamenten hebben opgetekend? Dus ik bedoel: geschreven/gebundeld/etc

Ik weet wel dat de vier evangelisten (Marcus, Johannes, Matteus en Lucas) in ieder geval het nieuwe testament geschreven hebben.. Er zijn nog wel meer schrijvers betrokken bij het samenstellen en het schrijven van de bijbel. De 'hoofdstukken' dragen de naam van de schrijver die dat 'hoofdstuk' of deel geschreven heeft dacht ik. Dat bedoelde je toch?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:29

anneliesdj schreef:
Als er ook blaadjes laag in de boom zijn, waarom zou je dan zo groot worden? En dagelijks meerdere keren je leven op het spel zetten wanneer je moet gaan drinken?
Ik zag laatst op natgeo een leeuw die een giraf zat te stangen, leeuw alleen had uberhaupt geen schijn van kans maar giraf ging wel op de loop, rent door een rivierbedding, glijd uit en verdrinkt vervolgens in 20 ! cm water, gewoon omdat hij niet meer omhoog kon komen, leeuw was allang weer weg.

En hoezo heeft een vlinder niet met evolutie te maken? Al het leven is toch ontstaan als klein organisme en heeft zich ontwikkeld tot wat het nu is?

maar waarom heeft god de giraffe dan WEL zo gemaakt? ..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:29

Adamootje schreef:
patatkraam schreef:
Is er eigenlijk bekend wie de testamenten hebben opgetekend? Dus ik bedoel: geschreven/gebundeld/etc

Ik weet wel dat de vier evangelisten (Marcus, Johannes, Matteus en Lucas) in ieder geval het nieuwe testament geschreven hebben.. Er zijn nog wel meer schrijvers betrokken bij het samenstellen en het schrijven van de bijbel. De 'hoofdstukken' dragen de naam van de schrijver die dat 'hoofdstuk' of deel geschreven heeft dacht ik. Dat bedoelde je toch?

Ja dankje. Dat vraag ik me nu al een hele tijd af namelijk. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:43

maar dat is ook niet 100% zeker Adamootje. Zoals ik zei het was in dit tijd ook heel gewoon om iets te schrijven onder een andere naam (je leermeester bijv.) Van de eerste vijf boeken van het OT zeggen de Joden (en de Christenen) dat het is geschreven door Moses (met behulp van God). NT zou grotendeels geschreven zijn met behulp van de Heilige Geest. Maar ook daar komen diverse Christenlijke stromingen op terug. Ze zijn met zekerheid wel in de corresponderende tijd geschreven.

Misschien vind je dit wel interessant Patatkraam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvormi ... _Testament

En naast deze boeken, opgenomen in de Bijbel, zijn er ook nog onder meer Gnostische en apocriefen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefen ... _Testament
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

Zoals je ziet in de laatste link is de Katholieke bijbel niet gelijk aan de Protestantse bijbel en heeft een paus dus inderdaad geen positie binnen het protestantisme. Sterker nog de meeste protestanten vinden de man en zijn functie vrij onnozel.

Blue_Eyes schreef:
Er is wel degelijk 'archeologisch' bewijs dat Jezus bestaan heeft. O.a. een van de twee Pliniussen (ik meen de oudere, maar dat weet ik even niet zeker) heeft ook iets over hem geschreven.

Ik zal die Pliniussen eens nader bestuderen, vind dit soort dingen altijd wel interessant :)

patatkraam

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:48

protestanden vinden toch dat er geen tussenpersoon nodig is tussen god en zijzelf, katholieken wel

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:49

ik denk trouwens ook dat je plinius de oudere bedoelt

bedankt voor de link trouwens sammie, ben hem nu aan het lezen

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:54

Sammie schreef:
maar dat is ook niet 100% zeker Adamootje. Zoals ik zei het was in dit tijd ook heel gewoon om iets te schrijven onder een andere naam (je leermeester bijv.) Van de eerste vijf boeken van het OT zeggen de Joden (en de Christenen) dat het is geschreven door Moses (met behulp van God). NT zou grotendeels geschreven zijn met behulp van de Heilige Geest. Maar ook daar komen diverse Christenlijke stromingen op terug. Ze zijn met zekerheid wel in de corresponderende tijd geschreven.

Misschien vind je dit wel interessant Patatkraam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvormi ... _Testament

En naast deze boeken, opgenomen in de Bijbel, zijn er ook nog onder meer Gnostische en apocriefen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefen ... _Testament
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

Zoals je ziet in de laatste link is de Katholieke bijbel niet gelijk aan de Protestantse bijbel en heeft een paus dus inderdaad geen positie binnen het protestantisme. Sterker nog de meeste protestanten vinden de man en zijn functie vrij onnozel.

Blue_Eyes schreef:
Er is wel degelijk 'archeologisch' bewijs dat Jezus bestaan heeft. O.a. een van de twee Pliniussen (ik meen de oudere, maar dat weet ik even niet zeker) heeft ook iets over hem geschreven.

Ik zal die Pliniussen eens nader bestuderen, vind dit soort dingen altijd wel interessant :)

Nee snap ik, ik was er niet bij toen de bijbel geschreven werd. :D Vandaar dat ik daar achteraan "dacht ik" geschreven had.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:12

wendyenbram schreef:
en het archeologische bewijs dat de aarde zoveel miljoen jaar oud is, veerandert ook steeds weer, en bewijs wordt steeds kloppend gemaakt aan de nieuwe vondsten...
Nee geef mij dan de bijbel maar die al eeuwen de zelfde is en nooit verandert.

Het veranderd niet steeds weer. Ze weten de metingen steeds beter te verrichten.

En het is niet 7 miljoen jaar. Het is 4,6 miljard jaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:46

anneliesdj schreef:
stef schreef:
]

Kerst is zeker wel een christelijk feest, het valt enkele dagen na de germaanse joelfeesten maar wil niet zeggen dat het geen christelijk feest is ;)
Hoe het zit met die haas en zijn eieren weet ik zo niet :+

vrijwel iedere christelijke feestdag is in de plaats gekomen van een voorchristelijke viering. ook kerst.

kan het eventueel tot in detail plaatsen, ook het tijdsbestek waarin de hele kerstening plaats vond , maar dan moet ik even de andere laptop aanslingeren en eerlijk gezegd op dit moment geen zin in

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:07

Als ik het goed zeg is Jezus uberhaubt niet in december geboren. Kerst is feest van het licht, Pasen van de vruchtbaarheid etc. Feesten voor voorspoed en een goede oogst, en om het kwaad af te wenden. Dingen die vele malen ouder zijn dan Jezus

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:16

Lammetjes worden zelden in december geboren, dus nee die is niet in december geboren. :D Maar het een is gewoon vervangen door het andere. Even heel simpel en plat gezegd. Het volk kent dat feest, dan plaats je dat feest in die tijd. Mensen hoeven dat feest dan niet op te geven. je hebt geen ruzie met ze voeren. Mensen gewoon blij, die hebben een feest. En bovendien past Jezus die zonden vergeeft, de brenger van liefde (en licht) prima op die plek. De dagen worden weer langer enz. enz. De lente (het leven) komt er weer aan.

Pasen is voor Pesach in de ''plek'' gekomen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesach . Hoe die vruchtbaarheid e.d. (eieren) erbij zijn gekomen kan Sonja wrs beter uitleggen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:19

Mensen hoeven dat feest niet op te geven? Mensen die de godin van het licht eerden werden simpelweg levend verbrand....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:20

Wbt aanpassing van dieren... de mens verstoord de leefomgevingen tegenwoordig harder dan een diersoort zich kan aanpassen. De giraf heeft zich zo ontwikkeld omdat blijkbaar het landschap zo was, dat alleen bepaalde typen overleefden. Hier gaat zoveel jaar overheen. Onze snelheid van destructie is erg zwaar te volgen voor het planten en dierenrijk.

De biologische functie van het verpoppen van rups naar vlinder is denk ik vooral het verspreiden. Verspreiding zorgt voor genetische diversiteit. De poppen kunnen zich namelijk vrij ver vervoeren door de wind bijv.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 16-09-12 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:26

stef schreef:
Mensen hoeven dat feest niet op te geven? Mensen die de godin van het licht eerden werden simpelweg levend verbrand....

Gewoon het 1 voor het andere vangen. Dat is de reden. Dat er straffen op stonden.. och ja dat is toch niks nieuws. Levend verbranden, verdrinken met een steen, kruisigen, spiesen. Ik weet niet precies over welke periode je het hebt, het is mij niet bekend. Maar verbaast mij ook weer niet. Maar mensen behielden een feest. Heel simpel.. Dat is makkelijker dan een feest geheel wegnemen/ verbieden.

En niemand wist (weet) wanneer Jezus precies geboren was (dag, datum), al zijn er uiteraard wel tig onderzoeken door de bijbel te bestuderen gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:30

Ik lees veel boeken die zich in het verleden afspelen. Van 1800 tot 2000 voor Christus.
Natuurlijk zijn de verhalen fictie, maar wel op geschiedkundige feiten gebaseerd. En daar wordt je af en toe echt onpasselijk van :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:08

stef schreef:
Als ik het goed zeg is Jezus uberhaubt niet in december geboren. Kerst is feest van het licht, Pasen van de vruchtbaarheid etc. Feesten voor voorspoed en een goede oogst, en om het kwaad af te wenden. Dingen die vele malen ouder zijn dan Jezus

Kerst valt idd samen met de zonnewende.

Ook valt kerst samen met een feest rondom de verering van Mithras. Destijds een zeer populaire god.

Mithras had veel overeenkomsten met Jezus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-09-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:13

patatkraam schreef:

Omdat God geniaal is en humor heeft. Hij kan zoiets bedenken en ervoor zorgen dat ze allemaal weer anders zijn en bijzonder op hun eigen manier. Ik geloof vast dat hij bepaalde diersoorten expres zo gemaakt heeft om ons mensen een hak te zetten. Bv het vogelbekdier; kunnen wetenschappers mooi hun hoofd op breken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:17

Wat een bijzondere verklaring.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:17

anneliesdj schreef:
patatkraam schreef:

Omdat God geniaal is en humor heeft. Hij kan zoiets bedenken en ervoor zorgen dat ze allemaal weer anders zijn en bijzonder op hun eigen manier. Ik geloof vast dat hij bepaalde diersoorten expres zo gemaakt heeft om ons mensen een hak te zetten. Bv het vogelbekdier; kunnen wetenschappers mooi hun hoofd op breken.

nee echt, dit is een goede reden +:)+

sorry vind dit echt makkelijk verzonnen :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:18

Maar oke, zo redenerend, God wil dus dat een giraffe makkelijk uitglijdt en verdrinkt in 20 cm water , want hij heeft een giraffe expres zo gemaakt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:19

anneliesdj schreef:
patatkraam schreef:

Onzin, Een Giraffe is zo omdat de accacia's steeds hoger en steeds meer stekels kregen. De Giraffe is gewoon mee gegroeit.
Laatst nog een documentaire over gezien.

Het vogelbek dier is een bijzonder dier. Maar gewoon een genetische varieteit.
Wetenschappers weten inmiddels zeer veel over dit dier. Zeker nu het genoom van dit dier ontrafelt is.

edit: sorry, met onzin doel ik op het stukje over het vogelbekdier.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-09-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:23

Sonja_vR schreef:
vrijwel iedere christelijke feestdag is in de plaats gekomen van een voorchristelijke viering. ook kerst.

kan het eventueel tot in detail plaatsen, ook het tijdsbestek waarin de hele kerstening plaats vond , maar dan moet ik even de andere laptop aanslingeren en eerlijk gezegd op dit moment geen zin in

Citaat:
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd. Jezus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening wordt de overzetting niet zeer accuraat geacht. De datum is dan ook niet met zekerheid als niet-authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van vóór de vierde eeuw - stamt reeds de viering van Driekoningen (6 januari) in dezelfde wintertijd. Sextus Iulius Africanus noemt de geboorte van Christus als vallende op 25 december, in een van zijn geschriften gedateerd op 221 n. Chr.

De exacte datum valt dus de bediscussieren maar dat het omstreeks die tijd was is wel aannemelijk. Waarom dan op/rond de datum dat midwinter gevierd wordt? Dat zou je Constantijn de Grote moeten vragen. Waarschijnlijk omdat ze geen zin hadden tegen het feesten van anderen aan te kijken en dus zelf ook wat te vieren wilden hebben. Waarschijnlijk ook wel om christenen bij de 'heidense feesten' vandaan te houden (want als er geen christelijk feest was was de kans aannemelijk dat ze mee zouden feesten met de heidenen).

Maar maakt dat zoveel uit dan? Het is niet nergens op gebaseerd, het is gewoon herleidbaar.
Wat ik me eerder afvraag; aangezien er tegenwoordig veel meer ongelovigen dan gelovigen zijn, waarom worden al die christelijke feestdagen nog zo massaal gevierd? (en krijgt iedereen daar vrij voor)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:25

Euhm... Wat dacht hè van commercie? Dus: geld

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:26

Simpel, omdat dat al sinds de middeleeuwen in de ''cultuur hier'' zit

overigens denk ik dat de betekenis van kerstmis bijvoorbeeld verandert voor mensen. Voor veel mensen betekent het gezellig samen zijn met anderen, en geen gelovige grondslag er achter.

Zijn er wel meer ongelovigen dan..? volgens mij is het grootste gedeelte vd bevolking altijd nog gelovig, altans de wereldbevolking is ongeveer 60 procent, ik weet niet of dat representatief is voor NL natuurlijk

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:26

Ik ben ontzettend open minded als het op het wel of niet hebben van een geloof aankomt, dat heb ik in dit topic denk ik ook wel bewezen door aan beide kanten te staan en beide kanten te verdedigen.

Echter vind ik mensen die oprecht in het kloppen van het scheppingsverhaal geloven ontzettend naïef. Er is zo gruwelijk veel wetenschappelijke bevindingen. Het scheppingsverhaal is opgeschreven door MENSEN, die bijna 2000 jaar geleden leefden. Zou het niet zomaar kunnen, dat hun verklaringen gewoon niet klopten, dat ze het mis hadden? Dat dat het beste is wat ze konden doen met de kennis die er toen was? Maar dat dat verder niks veranderd aan het wel of niet bestaan van een God? Ik snap niet waarom geloof moet afhangen van wat mensen na jaren lang mondeling overdragen, op papier hebben gezet.

Bovendien, wat betreft creatie door God of de evolutie theorie. Ik snap niet dat die twee dingen niet hand in hand kunnen gaan, en eigenlijk vind ik dat het ontkennen van de evolutie theorie afdoen is aan de intelligentie van god.

Ik vind de evolutietheorie briljant. Dat is toch waanzinnig! Als je dat kunt verzinnen en maken. Een natuur en een mechanisme dat zichzelf zo prachtig evolueert, reguleert en in stand houd. Dat is toch een miljoen keer knapper en intelligenter dan gewoon te zeggen "pats boem, dat is er, en het zal nooit veranderen!" .

Ik ben een wetenschapper in hart en nieren. Of ik in God geloof, daar ben ik nog niet uit! Maar hoe meer ik leer over de wetten der natuur, hoe meer ik me verbaas over de complexiteit ervan en juist daardoor haast begin te denken dat er een God moet bestaan, omdat het zo briljant en complex is, dat dat haast geen toeval kan zijn.