Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:44

Babsiej schreef:
http://www.nu.nl/economie/2750348/helft ... -gaan.html

http://www.nu.nl/binnenland/2886277/ont ... -baan.html

Ik stem VVD. Zolang de helft niet WIL werken vind ik het zeker niet fair dat maar bij de rijkere mensen van Nederland weg te plukken. Ik vind dat ze eerst dit maar eens flink aan moeten gaan pakken.

Daarbij vind ik Rutte een goede politicus.

Maar je hebt niet door dat er door de VVD nu veel ontslagen vallen? Ongewilde ontslagen want die mensen willen helemaal niet hun baan kwijt.

En dat gebeurd dan weer door die directeuren die volgens pmarena zoooooooveeeeeel zorgen om het bedrijf hebben, dat ze liever bezuinigen op werknemers dan dat ze met een iets minder luxe auto rondrijden.
Daar liggen ze vast nachtenlang om wakker.

Pmarena: jij wil kinderbijslag afschaffen? Betaal jij dan even nieuwe kleren voor de kinderen van al die mensen die dat dan moeten missen?
Op het moment dat je zoiets zegt heb je echt geen realistische kijk ergens op.
Als je beneden modaal zit moet je iedere cent omkeren om een beetje normaal te kunnen eten, normaal te kunnen leven.

Er zit een verschil in eerste levensbehoefte's en luxe behoefte's.
Maar blijkbaar is dat voor veel mensen onzin, omdat ze zelf niet weten hoe het is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:46

gummie schreef:
Lante schreef:
Tot welke groep zou je het liefst behoren:

A. Mensen met een modaal inkomen (zullen zich geen luxe meer kunnen permiteren na de bezuinigingen van de VVD).

B. Mensen die beneden modaal inkomen hebben (zullen dan dus naar de voedselbank moeten).

C. De grootgeldverdieners (gaan i.p.v. 3 keer, nog maar 2 keer per jaar op vakantie).

Poeh, moeilijke keuze..!

Kijk, daar hebben we wat aan!

Want uit allerlei opmerkingen en meningen blijkt dat velen tot C willen behoren, maar dat zij tegelijkertijd vinden dat die groep niet mag bestaan, dat die groep meer moet betalen en dat die groep niet 3x op vakantie mag/ hoeft
Mijn conclusie: we willen C, maar tegelijkertijd mag C er niet zijn als we zelf niet tot C behoren.

Laten we dan maar voor A kiezen? Of gaan we dod zonder luxe? Ps. mensen die tot B behoren hoeven helemaal niet naar de voedselbank, hoe kom je daar nou weer bij?

Hoe kom jij er bij dat het NIET zo is of word?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:50

Air schreef:
gummie schreef:
Kijk, daar hebben we wat aan!

Want uit allerlei opmerkingen en meningen blijkt dat velen tot C willen behoren, maar dat zij tegelijkertijd vinden dat die groep niet mag bestaan, dat die groep meer moet betalen en dat die groep niet 3x op vakantie mag/ hoeft
Mijn conclusie: we willen C, maar tegelijkertijd mag C er niet zijn als we zelf niet tot C behoren.

Laten we dan maar voor A kiezen? Of gaan we dod zonder luxe? Ps. mensen die tot B behoren hoeven helemaal niet naar de voedselbank, hoe kom je daar nou weer bij?

Nee, de vraag is: hoe kom je er bij dat het wel zo is?
Modaal inkomen in Nederland in 2012 = 33.000 euro! Alle mensen onder modaal zullen dan maar naar de voedselbank moeten?
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php
Laatst bijgewerkt door gummie op 05-09-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:51

Ik twijfel nog tussen SP en de PVV :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:52

Alleen ben ik modaal, met zijn tweetjes bovenmodaal. Ik hoop toch dat we niet naar de voedselbank zullen hoeven..

Sowieso zitten wij er wel aan te denken, mocht de crisis echt blijvend toenemen, toch naar het buitenland te gaan.

gummie

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:53

Weet je ook al welk land volgens jullie dan beter is om te wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:54

Jans schreef:
Alleen ben ik modaal, met zijn tweetjes bovenmodaal. Ik hoop toch dat we niet naar de voedselbank zullen hoeven..

Sowieso zitten wij er wel aan te denken, mocht de crisis echt blijvend toenemen, toch naar het buitenland te gaan.

Griekenland??? Grappie. In welk buitenland verwacht je het dan beter te hebben dan in NL?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:56

groep C mag er prima zijn hoor :j je moet het niet omdraaien. Je mag niet zeggen dat sterke schouders meer lasten kunnen dragen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:56

Daar gaan we, mocht het zover komen, onderzoek naar doen. Voor nu lijkt Duitsland een goede oplossing, maar je weet niet hoe het daar gaat als Nederland in elkaar stort natuurlijk. Gelukkig is het nu nog niet het geval, zit nu nog veel te lekker hier in NL :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:57

stef schreef:
groep C mag er prima zijn hoor :j je moet het niet omdraaien. Je mag niet zeggen dat sterke schouders meer lasten kunnen dragen in dit topic.

Jazeker mag je dat zeggen! Dat mag je vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:58

stef schreef:

Dat mag je best zeggen, maar er wordt hier iets te vaak heel SPerig gereageerd waardoor het lijkt alsof men wil dat groep C alles maar inlevert. Maar A en B vergeten dat ze dan zelf tot C gaan behoren en dan moeten ze ook weer alles inleveren. Zo blijf je bezig. SPers willen het gewoon te graag goed hebben over de rug van een ander, profiteren van het geld dat een ander verdient. Bijvoorbeeld, heel goede en mooie zorg dankzij het geld dat 'de rijken' erin pompen en ga zo maar door.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:59

Jans schreef:
Als we hier in Nederland teruggaan naar de gulden emigreer ik naar Duitsland. Dat heb ik toen ik laatst in Duitsland liep tegen mijn vriend geroepen en die is het met me eens. Als wij hier teruggaan naar de gulden stort de hele economie in en mogen we allemaal op een bonnensysteem weer naar de supermarkt. Kan je nog beter het communisme invoeren denk ik zo.

Eens. Veel mensen vergeten ook dat de gulden relatief sterk was doordat die gekoppeld was aan de mark, van Duitsland.

Als je teruggaat naar de gulden moet die sowieso gekoppeld worden aan een andere munt, 3x maal raden welke opties daarvoor zijn, euro, euro en euro. :')

Daarom zou ik sowieso nooit op een politici stemmen die dat serieus wil. Ik denk ook niet dat hij dat echt wil, maar hij trekt er mooi kiezers mee en het komt er toch nooit door, dus hij kan dat mooi blijven roepen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:03

De "sterkere schouders" betalen op allerlei gebieden al meer, de vraag is alleen: hoever moet dat gaan. En de een vindt dat ze NOG meer moeten inleveren en de ander vindt dat niet meer eerlijk.

Ik krijg het gevoel dat sommigen zich geen rekenschap geven van het feit dat er op heel veel terreinen al inkomensafhankelijk wordt gerekend en geregeld. Hogere lasten voor hogere inkomens is al lang het geval. De vraag is: waar is de grens, en wat zijn de gevolgen als die grens te hoog wordt opgetrokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:05

Of we koppelen aan de pond. De pond gaat ook nog op zijn gat, die staat erg hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:05

Shadow0 schreef:
Babsiej schreef:
Ik stem VVD. Zolang de helft niet WIL werken vind ik het zeker niet fair dat maar bij de rijkere mensen van Nederland weg te plukken. Ik vind dat ze eerst dit maar eens flink aan moeten gaan pakken.

Dit is niet juist. Uit het onderzoek wat daar geciteerd wordt komen juist andere dingen: http://jeroenlaemers.wordpress.com/2012 ... ntvangers/
"Voor zowel de WWB’ers als de WW’ers is het belangrijkste bij het aannemen van werk, dat ze voldoende moeten kunnen verdienen en dat het werk moet zijn waar ze fit genoeg voor zijn (tabel 3.13). "
Het 'voldoende verdienen' gaat erom dat ze de financiele verplichtingen aankunnen. Dus niet specifiek om hoge salarissen, maar bv wel om niet nog verder in de schulden te komen.

Dat blijkt ook uit het volgende:
"Een deel van [de niet-werkende bijstandsontvangers] is ook terughoudend in het aannemen van tijdelijk (uitzend)werk omdat zij bang zijn dat hun uitkering dan wordt stopgezet en dat het lang kan duren voor deze weer hervat wordt. Omdat zij geen geld hebben om een of twee maanden te overbruggen zien zij tijdelijk werk niet als een reële optie.’ (p. 15)"

Legitieme wensen en legitieme bezwaren lijken me. Van niet willen werken is geen sprake: wel wil men door het werk niet nog verder in de problemen komen.

Dat is inderdaad een probleem, 1 van de toch wel vrij veel voorbeelden van wat nu niet deugt: werken wordt gestraft, en niet werken wordt beloond. Waardoor mensen die wel kunnen werken er toch voor kiezen om dat niet te doen, omdat ze wèl werken harder in de portemonnee voelen dan niet werken.....dat deugt natuurlijk niet :=

Net zoals mensen die expres minder uren gaan werken, omdat dat aan het eind van de streep voordeliger is dan meer uren werken :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:06

Ik heb overigens geen moeite met 'gewoon' bovenmodaal. Wel heb ik moeite met de groep die boven de Balkenendenorm zit, voor een groot deel zelf betrokken is bij het ontstaan of instandhouden van de crisis, maar ondanks alles hun eigen koopkracht hebben verruimd terwijl de anderen inleveren. Dan gaat het niet om mensen met gewoon een goede baan, maar wel om bankdirecteuren, Raad van Bestuursleden van organisaties waar door financieel (of ander) wanbeleid veel ontslagen vallen, etc. Dat zij hun verantwoordelijkheid ontlopen en daar bovenop hun eigen positie nog eens flink verbeteren in een tijd dat het crisis is en dus eigenlijk iedereen inlevert - dat vind ik niet juist.

En nogmaals: daarbij gaat het nadrukkelijk over de hoogste 10%, met een inkomen van minimaal 106.000 € - niet over mensen die gewoon een goede baan hebben, of ondernemers met een goedlopende maar geen extreme zaak.

Gummie schreef:
De "sterkere schouders" betalen op allerlei gebieden al meer, de vraag is alleen: hoever moet dat gaan. En de een vindt dat ze NOG meer moeten inleveren en de ander vindt dat niet meer eerlijk.

Dit is zeker niet waar. De belastingdruk (totaal, alle maatregelen gecombineerd) is eigenlijk min of meer gelijk over de inkomensgroepen: 40%.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:07

Het verbaast mij dat de PvdA hier lager scoort dan in het nieuws en de vragenlijsten.
Terwijl de VVD en PVV op die moment een stuk lager zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:07

gummie schreef:
Air schreef:

Nee, de vraag is: hoe kom je er bij dat het wel zo is?
Modaal inkomen in Nederland in 2012 = 33.000 euro! Alle mensen onder modaal zullen dan maar naar de voedselbank moeten?
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php

Waar staat nou weer alle dan? Dat maak je er nu zelf van.
Maar je kan niet beweren dat er dan geen mensen naar de voedselbank moeten.

Geloof dat niemand hier beweert dat ze dan maar kaalgeplukt moeten worden, maar het lijkt mij logisch dat als je veel meer verdient je dan ook meer kan betalen voor je eigen zorg.
Dat geld kan je nou eenmaal niet weghalen bij de lager inkomens. Van een kale kip kun je niet plukken.
En met het huidige eigen risico is het al zo dat mensen daardoor niet de zorg opzoeken die ze eigenlijk nodig hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:10

kensha schreef:
Het verbaast mij dat de PvdA hier lager scoort dan in het nieuws en de vragenlijsten.
Terwijl de VVD en PVV op die moment een stuk lager zit.

Blijkbaar denken mensen dat de VVD en PVV nu wel woord gaan houden. Ik snap dat niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:13

pmarena schreef:
Net zoals mensen die expres minder uren gaan werken, omdat dat aan het eind van de streep voordeliger is dan meer uren werken :P

Wij zijn dit inderdaad ook al aan het berekenen thuis, dat ik per januari minder ga werken. De toeslagen voor opvang blijven dalen, de kosten voor de opvang blijven stijgen en ondertussen wordt alles inkomens afhankelijk gemaakt. Nou, dán maar minder werken, waarmee je ook onder de inkomensgrens blijft; levert zelfs nog geld op.

Naar het buitenland vertrekken is inderdaad ook iets wat we hebben overwogen, maar ja... dan moet je wel naar een land buiten de EU, want DLD komt ook eens in de problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:14

pmarena schreef:
Dat is inderdaad een probleem, 1 van de toch wel vrij veel voorbeelden van wat nu niet deugt: werken wordt gestraft, en niet werken wordt beloond. Waardoor mensen die wel kunnen werken er toch voor kiezen om dat niet te doen, omdat ze wèl werken harder in de portemonnee voelen dan niet werken.....dat deugt natuurlijk niet :=

Eh, nee. Dat is niet helemaal zo: structureel werken loont beslist ten opzichte van structureel niet-werken. Niet-werken wordt dus zeker niet 'beloond.' Maar de manier waarop het verloopt is gewoon erg ongunstig. Als je erg aan de grond zit en geen ruimte hebt om zulke omstandigheden op te vangen, is stabiliteit (een dak boven je hoofd en elke dag eten) belangrijker dan een betere positie op langere termijn. Het gaat niet in hoofdzaak om 'belonen.'

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:18

Air schreef:
En dat gebeurd dan weer door die directeuren die volgens pmarena zoooooooveeeeeel zorgen om het bedrijf hebben, dat ze liever bezuinigen op werknemers dan dat ze met een iets minder luxe auto rondrijden.
Daar liggen ze vast nachtenlang om wakker.

Werkgevers zijn over het algemeen geen boemannen hoor, maar ook gewoon mensen die door hard werken een bedrijf opgebouwd hebben, en zich erg verantwoordelijk voelen voor hun personeel dat door HEN aan het werk gehouden wordt :)*
Citaat:
Air schreef:
Pmarena: jij wil kinderbijslag afschaffen? Betaal jij dan even nieuwe kleren voor de kinderen van al die mensen die dat dan moeten missen?

Ja, kinderbijslag mag van mij nog eergisteren afgeschaft worden :j
Iedereen met kroost krijgt dat geld maar toegesmeten terwijl bijna niemand dat echt nodig heeft. Prima dat bijstandsmoeders (die wel gewoon willen werken!) wat extra's toegestopt krijgen (als ze echt ondanks dat ze hun stinkende best doen en geen geld weggooien aan onzin als een dikke TV, merkkleding of sigaretten) toch nog geld tekort komen. Maar dat kan ook via een andere manier dan zoiets onzinnigs als kinderbijslag.

De meeste mensen beginnen toch aan kinderen omdat ze dat graag willen, een soort hobby waar ze wel tijd en geld in willen steken :P
Dan moeten ze dat ook gewoon zelf bekostigen :)

Als we dan her en der moeten besparen dan lijkt iets onzinnigs als kinderbijslag me toch wel 1 van de eerste zaken die gewoonweg niet nodig zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:21

Lovely schreef:
SPers willen het gewoon te graag goed hebben over de rug van een ander, profiteren van het geld dat een ander verdient.

Je verwart de SP met de VVD....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:23

pmarena schreef:
Werkgevers zijn over het algemeen geen boemannen hoor, maar ook gewoon mensen die door hard werken een bedrijf opgebouwd hebben, en zich erg verantwoordelijk voelen voor hun personeel dat door HEN aan het werk gehouden wordt :)*

Ik geloof niet dat realiteit dat 'over het algemeen' bevestigt. Te veel werkgevers voelen zich niet verantwoordelijk voor hun personeel. Denk aan overtredingen arbeidsomstandigheden, omgang met ziekteverzuim, constructies om bepaalde regelgeving te omzeilen... Vele regels op dat gebied zijn er gekomen omdat werkgevers helemaal niet automatisch het beste voor hebben met hun personeel.
(Niet dat ik denk dat de regels op deze gebieden het beste mogelijk zijn, maar het feit blijft: het uitbuiten van je personeel en dumpen als je er last van krijgt is vaak veel winstgevender dan een verantwoordelijke werkgever zijn.)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:24

Rinske schreef:
Lovely schreef:
SPers willen het gewoon te graag goed hebben over de rug van een ander, profiteren van het geld dat een ander verdient.

Je verwart de SP met de VVD....

Ze willen dat allebei.