Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:44

Ach, voor sommige ZZP-ers zou ik dat vervelend vinden, voor anderen is het eigen schuld, dikke bult. Ik ken aardig wat (zeer) goed verdienende ZZP-ers, die alles iedere maand opmaken en zich niet of nauwelijks verzekeren/sparen voor de toekomst, sommigen werken ook gedeeltelijk zwart. Ja, dan later ook niet klagen. Van mijn salaris gaat ook iedere maand een flinke hap verplichte loonbelasting en (pensioen)premie af. Sommige ZZP-ers hoor ik altijd zeggen, dat komt later wel...................

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:46

Pff ik heb echt een probleem, meerdere stemwijzers e.d. gedaan maar er komt gewoon heel vaak wat anders uit. Of partijen dat ik denk huuuuh??

Ik weet gewoon echt niet waar ik op wil gaan stemmen eigenlijk.. :=
Iemand tips waar ik nog eens zou kunnen gaan kijken??

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:47

De partijprogramma's zelf :) Veel kranten (oa de Volkskrant) hebben daarnaast interessante bijlagen met de belangrijkste partijpunten op een rijtje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:49

NatasjavE schreef:
Welke zzp boete?

Dat vraag ik mij, als zzper, nu ook opeens bang af? :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:51

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:58

_Marinke_ schreef:

Ik weet niet of dit een "onafhankelijk" bericht is, het is geschreven door een D66-lid :D
Het artikel is wel heel erg: de arme ZZP-er ;) , misschien wordt er nog iets gecompenseerd? Een regeltje uit een verkiezingsprogramma halen, lijkt me niet helemaal juist.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:02

Ik dacht altijd dat je een boete kreeg voor dingen die je doet die eigk niet mogen/niet de bedoeling zijn. Maar tegenwoordig heet een bezuiningspost ook al een boete. Weer wat geleerd :D

Overigens spreekt hier een (parttime) ZZP-er, voor we weer het verhaal gaan krijgen dat ik niet weet waar ik het over heb :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:08

Heino schreef:
Ik dacht altijd dat je een boete kreeg voor dingen die je doet die eigk niet mogen/niet de bedoeling zijn. Maar tegenwoordig heet een bezuiningspost ook al een boete. Weer wat geleerd :D

Overigens spreekt hier een (parttime) ZZP-er, voor we weer het verhaal gaan krijgen dat ik niet weet waar ik het over heb :')

Wij huren vaak ZZP-ers in, maar dat zijn wel de grootverdieners, psychiaters en management/ad interimmers :D , dus mijn beeld van de ZZP-er is iets gekleurd. Verder heb ik in mijn kennissenkring nog wat ZZP-ers, sommigen op het gebied van HR/ICT of Techniek/Verbouwingen enz. Zij verdienen allemaal heel goed geld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:10

Nou, over ZZP-ers als fenomeen is heel wat te zeggen, maar de arbeidskorting afschaffen is toch vreemd.

Electra: in de bouwsector kom je toch een heel ander soort ZZP-er tegen. Een die volgens berichten op een project hier in de regio voor 15 euro per uur werkt....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:14

randalinpony schreef:
Nou, over ZZP-ers als fenomeen is heel wat te zeggen, maar de arbeidskorting afschaffen is toch vreemd.

Electra: in de bouwsector kom je toch een heel ander soort ZZP-er tegen. Een die volgens berichten op een project hier in de regio voor 15 euro per uur werkt....

Ja, maar is dit zwart of wit?
Ik ken ZZP-ers in de bouw, die werken 20 uur per week wit, volgens het boekje en daar boven op, 40 uur per week zwart. Daarbij komt dan, dat zij een betrekkelijk laag jaarinkomen hebben en daardoor recht hebben op allerlei subsidies/toeslagen/e.d. Zij zorgen er dus voor, dat hun inkomen structureel laag blijft, om in aanmerking te komen voor huursubsidie/zorgtoeslag/tegemoetkoming kinderopvang/ lage belastingschaal e.d.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:15

Voor mij absoluut geen PvdA!! Zelfstandige ondernemers zullen hier zo erg op achteruit gaan! Je hoofd boven water houden is al moeilijk zat in deze periode

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:18

Mathijs Bouman ontdekte iets bijzonders in de CPB doorrekening van het PvdA programma: De PvdA wil de arbeidskorting voor ondernemers afschaffen. Deze arbeidskorting is een bedrag waarover geen inkomstenbelasting hoeft te worden betaald. Door de arbeidskorting voor ondernemers af te schaffen introduceert de PvdA een boete voor de vele ZZP-ers die arbeidskorting krijgen (iedereen met een eenmanszaak of VOF). De maatregel raakt arme ondernemers het hardst. Een stucadoor die met hard ploeteren 18.000 euro aan omzet genereert gaat er netto zo'n 1600 euro op achteruit. Zo draait de PvdA ZZP'ers de nek om.

VVD-lijsttrekker Rutte noemt de opkomst van de PvdA in de peilingen "een gevaar voor Nederland". De premier zegt dat in een interview met De Telegraaf.

Rutte doelt niet op veiligheidsrisico's, maar het zijn vooral de gevolgen van het PvdA-verkiezingsprogramma die in zijn ogen een bedreiging vormen: "minder wegen, minder banen, meer wachtlijsten". "Tussen ons en de PvdA zit de stad Utrecht aan banen: bij hen gaan er 76.000 af en bij ons komen er 285.000 bij."

Rutte meent dat kiezers "een hele basale behoefte aan veiligheid" hebben. Hij somt op: "Kunnen mijn kinderen veilig naar school? Komen ze veilig thuis na het uitgaan in het weekend? En als ik zelf oud ben, kan ik dan mijn hondje nog uitlaten?"

In het interview, dat morgen volledig verschijnt, benadrukt Rutte dat zijn partij 250 miljoen investeert in veiligheid. Hij wijst erop dat de PvdA juist kiest voor stages voor ex-criminelen, extra onderwijs voor misdadigers en softdrugs wil legaliseren.

Nope voor mijn geen PvdA

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:19

Maar de pvda zou volgens berichten wel voor veel consumenten vertrouwen zorgen, iets wat voor veel ondernemers waardevol is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:21

Nicole schreef:
Voor mij absoluut geen PvdA!! Zelfstandige ondernemers zullen hier zo erg op achteruit gaan! Je hoofd boven water houden is al moeilijk zat in deze periode

Uit deze link blijkt, dat het sowieso moeilijk is voor kleine ondernemers/zelfstandigen de juiste partij te vinden ;)

http://www.sprout.nl/308/60513/geld-ged ... nemer.html

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:21

Nicole schreef:
Mathijs Bouman ontdekte iets bijzonders in de CPB doorrekening van het PvdA programma: De PvdA wil de arbeidskorting voor ondernemers afschaffen. Deze arbeidskorting is een bedrag waarover geen inkomstenbelasting hoeft te worden betaald. Door de arbeidskorting voor ondernemers af te schaffen introduceert de PvdA een boete voor de vele ZZP-ers die arbeidskorting krijgen (iedereen met een eenmanszaak of VOF). De maatregel raakt arme ondernemers het hardst. Een stucadoor die met hard ploeteren 18.000 euro aan omzet genereert gaat er netto zo'n 1600 euro op achteruit. Zo draait de PvdA ZZP'ers de nek om.

VVD-lijsttrekker Rutte noemt de opkomst van de PvdA in de peilingen "een gevaar voor Nederland". De premier zegt dat in een interview met De Telegraaf.

Rutte doelt niet op veiligheidsrisico's, maar het zijn vooral de gevolgen van het PvdA-verkiezingsprogramma die in zijn ogen een bedreiging vormen: "minder wegen, minder banen, meer wachtlijsten". "Tussen ons en de PvdA zit de stad Utrecht aan banen: bij hen gaan er 76.000 af en bij ons komen er 285.000 bij."

Rutte meent dat kiezers "een hele basale behoefte aan veiligheid" hebben. Hij somt op: "Kunnen mijn kinderen veilig naar school? Komen ze veilig thuis na het uitgaan in het weekend? En als ik zelf oud ben, kan ik dan mijn hondje nog uitlaten?"

In het interview, dat morgen volledig verschijnt, benadrukt Rutte dat zijn partij 250 miljoen investeert in veiligheid. Hij wijst erop dat de PvdA juist kiest voor stages voor ex-criminelen, extra onderwijs voor misdadigers en softdrugs wil legaliseren.

Nope voor mijn geen PvdA

...zegt de MP met een half miljoen werkelozen op zijn conto.... dat ie durft. :+

En wat is er mis met stages en onderwijs voor oudcriminelen, als zij daardoor werk vinden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:23

Nicole schreef:

Nope voor mijn geen PvdA

Dus jij baseert je keuze op tegenstanders die met modder gooien voor eigen gewin.
Ik zou zeggen als je toch overtuigd wilt worden kies dan wat neutrale bronnen

O en donderdag is dat opeens allemaal niet meer waar hoor, hebben ze het niet gezegd of niet zo bedoelt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:23

Electra63 schreef:
_Marinke_ schreef:

Ik weet niet of dit een "onafhankelijk" bericht is, het is geschreven door een D66-lid :D
Het artikel is wel heel erg: de arme ZZP-er ;) , misschien wordt er nog iets gecompenseerd? Een regeltje uit een verkiezingsprogramma halen, lijkt me niet helemaal juist.

Type op google ZZP boete in en dat is de eerste link die je krijgt, heb eigenlijk iet echt verder gekeken. En moet zeggen mijn politieke kennis is echt slecht eigenlijk. :o

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:25

En de veiligheid is er door alle bezuinigingen ook echt beter op geworden ja :+ .

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:28

Ik wil hier toch echt niet aandenken.. Je werkt er niet voor niks hard voor maar ze kunnen je wel helemaal kaal plukken..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:28

Mij hoor je niet zeggen dat ik voor Rutte ga maar ik ben toch op veel dingen tegen van de PvdA

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:31

Misschien is het verstandig om contact te zoeken met de PvdA ipv op geroep van een tegenstander af te gaan :D ?

Dat kaalplukken gaat ook gebeuren als de VVD weer de grootste wordt. Alleen dan op andere punten. De zorg bijvoorbeeld. Iets waar iedereen recht op zou moeten hebben -goede en betaalbare zorg- wordt onbetaalbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:44

Nicole schreef:
Mij hoor je niet zeggen dat ik voor Rutte ga maar ik ben toch op veel dingen tegen van de PvdA

Daarentegen, maakt de PvdA het wel mogelijk, dat ook ZZP-ers verplicht verzekerd worden voor arbeidsongeschiktheid en ziektekosten en dat zij recht hebben op een minimuminkomen, bijv. door het verplichten van minimumtarieven. :D
Ieder nadeel hebt zijn voordeel, zullen we maar zeggen. ;)

Verder heb ik niet echt een mening over het ZZP-verhaal.

Wat betreft de veiligheid in de samenleving: Rutte en PVV hebben de afgelopen 2 jaar alles kunnen doen om de veiligheid te bevorderen, rechts Nederland zou hun vingers erbij aflikken. Het begon al met de bezuinigingen op de GGZ: meer psychiatrische cliënten, junks en zwervers op staat: goede zet om het gevoel van veiligheid (vooral in de grote steden) te bevorderen. +:)+ Om dan maar niet te vergeten dat er door het instellen van de caviapolitie er bezuinigd is op de "gewone" agent op straat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:45

sja, er zal nu eenmaal geplukt moeten worden, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens kunnen zijn toch?

maar ik denk wel dat er heel goed gekeken moet worden waar je wat haalt.
ik zie bij een VVD dingen voorbij komen die slecht zullen zijn(in mijn beleving) voor een paar groepen die het al moeilijk hebben . 1 Voorbeeld : sociaal geisoleerde oudjes die de deur niet uit kunnen met hun pensioentje en als ze geluk hebben familie hebben die bestaat uit tweeverdieners zodat ze in ieder geval op zondag nog eens uitgelaten worden) die mensen hebben wel ons land weer opgebouwd na de oorlog, ik vind het mensonterend als ik naar sommige situaties kijk die ik vanuit mijn werk tegen kom .
ja er is wel degelijk geld te besparen in die hoek (thuiszorg moet veel kritischer zijn in de hoeveelheid uren huishoudelijke zorg per client, ik merk dat de meeste mensen echt wel met een uur minder per keer toe kunnen, hier zou meer controle op kunnen komen...maar ja, die kost ook weer geld...dus wat schiet je ermee op?

maar ja, ik zie niet in wat alle reiskosten vergoeding belasten de economie gaat helpen, en zo zie ik meer maatregelen voorbijkomen waarvan ik denk, leuke korte termijn oplossing, maar het helpt ons alleen maar verder de oliebol in op economisch vlak. en dan heb ik het nog niet eens op sociaal maatschappelijk vlak...

ZZP verhaal, ik vind het ene slecht idee, ik ken wat kleine ZZP-ers die dus idd in een sector zitten waar niet direct een heel dik inkomen te schrapen is, deze mensen zullen bij iets als de ZZP boete zullen deze mensen direct failliet zijn

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:48

Verplicht verzekerd.. Wie gaat dat dan weer betalen? Juist de zzp'er zelf..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:53

Nicole schreef:
Verplicht verzekerd.. Wie gaat dat dan weer betalen? Juist de zzp'er zelf..

Dat weet ik niet, maar i.i.g. is de ZZP-er dan net als de gewone werknemer i.i.g. verzekerd. Dat is nu niet altijd het geval.
Maar ik ben geen ZZP-er, dus het standpunt is voor mij niet relevant in mijn keuze. Heb je de link gezien, eerder geplaatst? Kijk daar eens naar, misschien vind jij daar een goede partij voor jou.