Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:36

Ik ben het ermee eens dat de straf in verhouding moet staan tot de misdaad, niet voor de slachtoffers maar voor de dader. Iemand moet 'door de maatschapij' in verhouding gestraft worden. Ik ben het er mee eens dat hij geen jaartje vast moet zitten. En daarnaast vind ik dat de rechter een plicht heeft om de rest van de burgers te beschermen en dus te zorgen dat deze man behandeld wordt, en zo nodig de rest van zijn leven onder observatie staat, huisarrest krijgt dmv een enkelband of soortgelijk acties.

Maar voldoening krijgen slachtoffers denk ik nooit. Met een beetje pech hebben deze kinderen hun leven lang hier last van (en met een beetje geluk houden ze er niets aan over). Wanneer heb je dan voldoening? Als ik kijk naar de heftige reacties in dit topic dan denk ik dat het antwoord 'nooit' is. Denk ook niet dat rechtspraak daarvoor bedoeld is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:37

Vjestagirl schreef:
Overigens vind ik het feit dat ouders 'voldoening' of 'wraak' willen ook niets te maken hebben met de hoogte/zwaarte van de straf.

Dat is niet alleen in deze zaak maar altijd zo

Alleen heeft men tegenwoordig gelukkig meer aandacht voor de slachtoffers vooral sinds bekend is dat voor sommigen van hen een confrontatie met de dader en het uiten van het verdriet wat hen of hun dierbaren is overkomen mee kan helpen met het verwerken
In die hoedanigheid wordt dat ook gedaan en dat de dader zich daar niet gemakkelijk bij voelt is niet meer van belang

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:40

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:
Overigens vind ik het feit dat ouders 'voldoening' of 'wraak' willen ook niets te maken hebben met de hoogte/zwaarte van de straf.

Dat is niet alleen in deze zaak maar altijd zo

Alleen heeft men tegenwoordig gelukkig meer aandacht voor de slachtoffers vooral sinds bekend is dat voor sommigen van hen een confrontatie met de dader en het uiten van het verdriet wat hen of hun dierbaren is overkomen mee kan helpen met het verwerken
In die hoedanigheid wordt dat ook gedaan en dat de dader zich daar niet gemakkelijk bij voelt is niet meer van belang

Idd, dat is in iedere zaak zo.

Ik ben het ermee eens dat de slachtoffers tot op zekere hoogte gesteund moeten worden in het verwerken van hun ervaring. En dat dat inhoudt dat de dader zich daar ongemakkelijk bij voelt is idd zijn probleem. Maar wel tot op zekere hoogte. Het moet verwerking blijven, en niet omslaan in uitingen van wraak... De lijn kan dun zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:58

Vjestagirl schreef:
Het moet verwerking blijven, en niet omslaan in uitingen van wraak... De lijn kan dun zijn.

Ik denk dat je geen idee hebt hoe mensen wiens kinderen dit overkomen is zich voelen, of zelfs andere mensen die kinderen hebben

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:02

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:
Het moet verwerking blijven, en niet omslaan in uitingen van wraak... De lijn kan dun zijn.

Ik denk dat je geen idee hebt hoe mensen wiens kinderen dit overkomen is zich voelen, of zelfs andere mensen die kinderen hebben

Dat heb ik ook niet, gelukkig.

Maar dan nog denk ik dat mensen geholpen moeten worden met het verwerken. Dat is prima. Maar wel tot op de hoogte waar het verwerking blijft en geen wraak wordt. En ja, het zal op dat moment vast prettig zijn om wraak te nemen, maar niemand wordt daar beter van, jij niet, de dader niet, de slachtoffers niet, niemand.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:06

Vjestagirl schreef:
Ik ben het ermee eens dat de straf in verhouding moet staan tot de misdaad, niet voor de slachtoffers maar voor de dader. Iemand moet 'door de maatschapij' in verhouding gestraft worden. Ik ben het er mee eens dat hij geen jaartje vast moet zitten. En daarnaast vind ik dat de rechter een plicht heeft om de rest van de burgers te beschermen en dus te zorgen dat deze man behandeld wordt, en zo nodig de rest van zijn leven onder observatie staat, huisarrest krijgt dmv een enkelband of soortgelijk acties.

Maar voldoening krijgen slachtoffers denk ik nooit. Met een beetje pech hebben deze kinderen hun leven lang hier last van (en met een beetje geluk houden ze er niets aan over). Wanneer heb je dan voldoening? Als ik kijk naar de heftige reacties in dit topic dan denk ik dat het antwoord 'nooit' is. Denk ook niet dat rechtspraak daarvoor bedoeld is.

Ik weet niet of je wel eens UnderCover in nederland kijkt? Maar deze mannen hoeven helemaal hun deur niet uit hoor, soms worden kinderen zelfs naar ze toegebracht….. Zou jij deze man later als buurman willen? Ook al staat hij nog zo goed onder toezicht? Zou jij jouw kinderen bij deze man durven te zetten, want “hij is behandeld?”

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:09

Vjestagirl schreef:

Maar dan nog denk ik dat mensen geholpen moeten worden met het verwerken. Dat is prima. Maar wel tot op de hoogte waar het verwerking blijft en geen wraak wordt. En ja, het zal op dat moment vast prettig zijn om wraak te nemen, maar niemand wordt daar beter van, jij niet, de dader niet, de slachtoffers niet, niemand.

Nou ik denk dat menig vader een paar jaar zou willen brommen als hij Robert kon omleggen nadat hij de beelden gezien had hoe Robert klaarkwam in de mond van zijn zoontje van een paar maanden en daarna diens broertje van 1 1/2 nog even van achteren pakte.
Hij werkte er soms 5 per dag af gaf de baby's dan melk om de stank te verbloemen of smeerde poep op de kontjes om de sporen te maskeren
Ik kan je verzekeren dat veel ouders bij die beelden moordlustige neigingen krijgen

En daar ging dit topic over dat degene die dat gedaan heeft op het moment dat ik dit topic opende zich beklaagde over te weinig begrip en fulmineerde op Nederland en het Nederlandse recht

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:18

Sky_As schreef:
Ik weet niet of je wel eens UnderCover in nederland kijkt? Maar deze mannen hoeven helemaal hun deur niet uit hoor, soms worden kinderen zelfs naar ze toegebracht….. Zou jij deze man later als buurman willen? Ook al staat hij nog zo goed onder toezicht? Zou jij jouw kinderen bij deze man durven te zetten, want “hij is behandeld?”

Dat heb ik gezien. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet wat er ondertussen allemaal mogelijk is, maar ik geef ook aan dat ik vind dat rechters een plicht hebben om te zorgen dat de rest van de burgers beschermd wordt. Als dat inhoudt dat deze man de rest van zijn leven vast moet zitten, dan is dat zo.

En ja, hij mag best naast mij komen wonen, ik heb geen kinderen en ik wil ze ook niet.
sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou ik denk dat menig vader een paar jaar zou willen brommen als hij Robert kon omleggen nadat hij de beelden gezien had hoe Robert klaarkwam in de mond van zijn zoontje van een paar maanden en daarna diens broertje van 1 1/2 nog even van achteren pakte.
Hij werkte er soms 5 per dag af gaf de baby's dan melk om de stank te verbloemen of smeerde poep op de kontjes om de sporen te maskeren
Ik kan je verzekeren dat veel ouders bij die beelden moordlustige neigingen krijgen

En daar ging dit topic over dat degene die dat gedaan heeft op het moment dat ik dit topic opende zich beklaagde over te weinig begrip en fulmineerde op Nederland en het Nederlandse recht

Il zeg niet dat die ouders geen wraakgevoelens mogen hebben. Ik zeg alleen dat ik vind dat ze niet de kans mogen krijgen, binnen de rechtspraak, om deze wraakgevoelens tot uiting te brengen. Verwerking: ja, wraak: nee.

Wat deze man gedaan heeft moet meegenomen worden in de rechtspraak, in het oordeel van de rechter. Niet door de ouders afgestraft worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:21

En dan nog iets voor de mensen die vinden dat Robert M nog steeds eerlijk berecht moet worden en het een “mens “ is en geen monster:
Stel je voor dat wij hier in Nederland de doodstraf zouden hebben. Zou dit dan een gevalletje doodstraf zijn? Of is het nog niet erg genoeg?
Of wat voor gruwelijks moet een mens nog meer doen dan volgens jullie voor de doodstraf?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:25

@ vjestagirl:

Dan weet ik niet of je vrienden/broers/zussen hebt, maar wat denk je zelf, dat die dan graag bij jou op bezoek komen? Wetende dat er iemand door het raam zit te kijken met bepaalde gedachtes als hij jouw kind voorbij ziet komen.
Of de mensen in jouw straat, of de hockeyclub die koekjes komt verkopen……het KIKA kinderfonds die komt voor geld…denk je serieus dat er mensen zijn (behalve jou en misschien nog een paar uitzonderingen) die op zo’n man in de buurt zitten te wachten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:26

Vjestagirl schreef:
En ja, hij mag best naast mij komen wonen, ik heb geen kinderen en ik wil ze ook niet

Nou dat is duidelijk

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:31

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:

En help je de slachtoffers daarmee? Ik begrijp de wraakgevoelens heel goed, maar je helpt de slachtoffers hier echt niet mee.

Verwerking moet vanuit jezelf komen, wraakacties helpen (hoe aanlokkelijk ze op dat moment ook zijn) echt niet bij de verwerking. Niet van jezelf, en niet van je kind.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:32

dat is ook weer zoiets, help je slachtoffers ermee? nee, misschien niet (al voorkom je misschien wel nieuwe slachtoffers!!!!!!!!!!!)
maar ja, het is net als met schelden als je je grote teen stoot, helpt het? nee, maar het lucht wel op !

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:35

merel90 schreef:
En help je de slachtoffers daarmee? Ik begrijp de wraakgevoelens heel goed, maar je helpt de slachtoffers hier echt niet mee.

Verwerking moet vanuit jezelf komen, wraakacties helpen (hoe aanlokkelijk ze op dat moment ook zijn) echt niet bij de verwerking. Niet van jezelf, en niet van je kind.

Hoe bedoel je help je de slachtoffers daarmee. Het zijn de slachtoffers die die gevoelens hebben en die dat op totaal verschillende manieren uiten. En jij noch ik weten hoe welke manier van uiten een individu helpt bij het verwerken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:
En ja, hij mag best naast mij komen wonen, ik heb geen kinderen en ik wil ze ook niet

Nou dat is duidelijk

Wat is er duidelijk?

Sky_As schreef:
dat is ook weer zoiets, help je slachtoffers ermee? nee, misschien niet (al voorkom je misschien wel nieuwe slachtoffers!!!!!!!!!!!)
maar ja, het is net als met schelden als je je grote teen stoot, helpt het? nee, maar het lucht wel op !

Jep. En dat is het stukje verwerking. Met de tafel aan stukken zagen schiet niemand wat op, jij niet, de tafel niet, niemand niet.

Hooguit de verkoper van nieuwe tafels

Sky_As schreef:
En dan nog iets voor de mensen die vinden dat Robert M nog steeds eerlijk berecht moet worden en het een “mens “ is en geen monster:
Stel je voor dat wij hier in Nederland de doodstraf zouden hebben. Zou dit dan een gevalletje doodstraf zijn? Of is het nog niet erg genoeg?
Of wat voor gruwelijks moet een mens nog meer doen dan volgens jullie voor de doodstraf?

Als we in Nederland de doodstraf zouden hebben zou ik gaan lobbyen om de doodstraf af te schaffen. Niemand, wat je ook doet, wie je ook bent, hoort de doodstraf te krijgen. Weet jij veel wat ze over 10 jaar ontdekken wat dit in een heel ander licht plaatst?

Sky_As schreef:
@ vjestagirl:

Dan weet ik niet of je vrienden/broers/zussen hebt, maar wat denk je zelf, dat die dan graag bij jou op bezoek komen? Wetende dat er iemand door het raam zit te kijken met bepaalde gedachtes als hij jouw kind voorbij ziet komen.
Of de mensen in jouw straat, of de hockeyclub die koekjes komt verkopen……het KIKA kinderfonds die komt voor geld…denk je serieus dat er mensen zijn (behalve jou en misschien nog een paar uitzonderingen) die op zo’n man in de buurt zitten te wachten?

Nee, ik denk niet dat er veel mensen zijn die graag bij hem in de buurt wonen, hoewel ik vermoed dat deze man van zijn levensdagen niet meer bij kinderen in de buurt komt.

Echter, je kunt nooit beinvloeden wie er bij jou in de buurt wonen, voor hetzelfde geld is jouw buurman wel al jaren practiseren pedoseksueel, en weet je het alleen nog niet. Van deze man weten we het, dus kunnen we hem in de gaten houden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

Sky_As: Oké je voorkomt nieuwe slachtoffers, dat ben ik met je eens. Maar als het goed is komt Robert M. nooit meer vrij, en komen er dus ook geen nieuwe slachtoffers.
Maar jou maakt het dus niet uit dat het de slachtoffers niet helpt, als het maar oplucht? Kind krijgt er nog een trauma bij, want één van de ouders laat het kind ook nog eens in de steek voor een aantal jaar. Zoals eerder al is aangegeven, hebben deze slachtoffertjes grotere kans op een hechtingsstoornis. Daar maakt een afwezige ouder het niet beter op lijkt me.. Maar dat maakt dus niet uit, zolang je je eigen wraakgevoelens maar hebt kunnen botvieren?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

sarabande schreef:
merel90 schreef:

Hoe bedoel je help je de slachtoffers daarmee. Het zijn de slachtoffers die die gevoelens hebben en die dat op totaal verschillende manieren uiten. En jij noch ik weten hoe welke manier van uiten een individu helpt bij het verwerken.

De ergste slachtoffers zijn in mijn ogen de kinderen, die horen voorop te staan. En met dit soort acties wordt toch totaal voorbij gegaan aan hun welzijn en verwerking?
Ik weet dat vanuit de psychologie wordt gezegd dat wraak nemen niet helpt bij de verwerking, en ik weet vanuit persoonlijk perspectief hoe het is om iets dergelijks te moeten verwerken. Dat je er op dat moment niks aan hebt als ouders alleen maar bezig zijn met wraak.. Die kinderen hebben hun ouders harder nodig dan ooit, en hebben er niks aan als die zich gaan focussen op wraak en daardoor in de bak komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:46

Dat is allemaal gezwam
Robert is voor er een ouder iets kon doen opgepakt en zal nooit meer benaderbaar zijn voor ouders

Dus allemaal hypotheses bouwen rond de te verwerpen wraakzucht en hoe erg dat voor die arme kinderen (goh opeens empathie voor de slachtoffers) is, is helemaal niet aan de orde

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:48

maar wie zegt er dat je het zelf moet doen?
denk jij serieus, dat als je zo iemand echt wel wilt ruimen, dat je dat perse zelf moet doen? daar zijn toch mensen voor te huur....en als jij via via via via goede contacten hebt, komt de politie bij zoveel slachtoffers echt niet zomaar aan de goede deur. Daar buiten, zijn er ook vast zat mensen zonder kind/of zonder kind die slachtoffer is die deze man graag weg willen ruimen zonder opdracht hiervoor......en ja, ik zou deze man ook liever nooit meer in het daglicht zien (d.w.z. 6 feet under ground)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:53

sarabande schreef:
Dat is allemaal gezwam
Robert is voor er een ouder iets kon doen opgepakt en zal nooit meer benaderbaar zijn voor ouders

Dus allemaal hypotheses bouwen rond de te verwerpen wraakzucht en hoe erg dat voor die arme kinderen (goh opeens empathie voor de slachtoffers) is, is helemaal niet aan de orde

Nouja zeg, je begint zélf over het wraak nemen hoor.
En wat nou goh ineens sympathie voor de slachtoffers? Ik weet niet of je wel goed hebt gelezen, maar ik sta vanaf de eerste post hier juist voor de slachtoffers en hun rechten en welzijn. Ik ben zelf misbruikt, weet wat het is dankjewel.

Het lijkt nou juist of jij geïrriteerd bent dat het over het welzijn van de kinderen gaat, want daar wordt je sarcastisch over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:53

Sky_As schreef:
maar wie zegt er dat je het zelf moet doen?
denk jij serieus, dat als je zo iemand echt wel wilt ruimen, dat je dat perse zelf moet doen? daar zijn toch mensen voor te huur....en als jij via via via via goede contacten hebt, komt de politie bij zoveel slachtoffers echt niet zomaar aan de goede deur. Daar buiten, zijn er ook vast zat mensen zonder kind/of zonder kind die slachtoffer is die deze man graag weg willen ruimen zonder opdracht hiervoor......en ja, ik zou deze man ook liever nooit meer in het daglicht zien (d.w.z. 6 feet under ground)

Daar heb ik een topic over gehad hé, hoe je aan een huurmoordenaar komt? Misschien iets voor jou?

Sorry, maar ik vind dit zo'n ontzettend onrealistische gedachte. Ook trouwens als je het niet zelf doet, de kans is altijd aanwezig dat ze de moord aan jou weten te koppelen, en je gaat nogsteeds de bak in.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:59

Wraakgevoelens van de ouders zijn zeer te begrijpen, maar eigenrechting is nooit een goed idee.

Ik ken natuurlijk niet het hele dossier maar alleen hetgeen de media naar buiten brengt en op basis van die kennis denk ik niet dat deze man ooit nog op vrije voeten moet komen. Hij neemt totaal niet de verantwoordelijkheid voor zijn daden maar legde schuld bij zijn jeugd en genen. Hij heeft weinig tot geen echte spijtgevoelens en compassie voor de slachtoffers laten zien. En op basis van hetgeen naar buiten is gekomen over zijn persoonlijkheid lijkt hij ook aan meerdere psychische stoornissen te lijden. De Kansas deze man in herhaling valt lijkt mij hierdoor zo ontzettend groot dat hij altijd een gevaar zal vormen voor zijn omgeving. Zolang dat het geval is, dient hij niet vrij te komen. Ik vermoed dan ook dat hij eerst een gevangenisstraf krijgt en daarna nog voor de rest van zijn leven in de TBS verdwijnt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 12:04

Esplendido schreef:
Wraakgevoelens van de ouders zijn zeer te begrijpen, maar eigenrechting is nooit een goed idee.

Ik ken natuurlijk niet het hele dossier maar alleen hetgeen de media naar buiten brengt en op basis van die kennis denk ik niet dat deze man ooit nog op vrije voeten moet komen. Hij neemt totaal niet de verantwoordelijkheid voor zijn daden maar legde schuld bij zijn jeugd en genen. Hij heeft weinig tot geen echte spijtgevoelens en compassie voor de slachtoffers laten zien. En op basis van hetgeen naar buiten is gekomen over zijn persoonlijkheid lijkt hij ook aan meerdere psychische stoornissen te lijden. De Kansas deze man in herhaling valt lijkt mij hierdoor zo ontzettend groot dat hij altijd een gevaar zal vormen voor zijn omgeving. Zolang dat het geval is, dient hij niet vrij te komen. Ik vermoed dan ook dat hij eerst een gevangenisstraf krijgt en daarna nog voor de rest van zijn leven in de TBS verdwijnt.

Precies

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:05

Wraakgevoelens zijn heel normaal en zijn ook verbonden aan stofjes in het bloed die vrijkomen bij een confrontatie met een onrechtvaardige situatie. Als die wraakgevoelens echter niet afnemen is er iets anders aan de hand (vandaar ook het verschil tussen een misdaad in 'een vlaag van verstandsverbijstering' of een 'crime passionel' en een misdaad die wordt gepleegd ná het 'heterdaad' moment).
Iemand die zijn wraakgevoelens niet de baas kan moet professionele hulp krijgen om die persoon (en de rest van de maatschappij) tegen zichzelf te beschermen. Het voorbeeld dat eerder werd aangehaald van de moeder die de moordenaar van haar kind doodschoot bij de rechtszaak is wat mij betreft een voorbeeld van een moeder die onvoldoende hulp heeft gekregen om te accepteren en te verwerken dat haar kind was vermoord. Het kan ook best zijn dat ze daar zelfs met de allerbeste hulp niet in was geslaagd, maar dat betekent dan niet meer dan dat ze blijvend verminderd toerekeningsvatbaar was geworden door wat er gebeurd was. Heel begrijpelijk, maar de maatschappij heeft óók recht op bescherming tegen mensen die om heel begrijpelijke redenen gaan moorden. Stel dat die vrouw lerares was, dan zou ik toch echt liever mijn kinderen in de klas hebben bij een lerares die niet ooit was doorgeslagen en het recht in eigen hand had genomen. Maar goed, dat zal ik wel niet mogen vinden omdat ik geen kinderen heb.

Het ontgaat mij trouwens volledig waarom mensen die geen kinderen hebben en wel op een rationele manier naar strafrechtzaken kijken door sommige mensen hier beschouwd lijken te worden als mensen met een gebrek aan empathisch vermogen. Ik ken heel veel mensen met kinderen irl, maar toch is er daar niet één bij waarvan ik kan zeggen dat ze een groter invoelingsvermogen hebben gekregen na de geboorte van die kinderen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:11

sarabande schreef:
Esplendido schreef:

Precies

Sorry hoor, maar ben je nou vóór of tegen wraak? Eerst roep je dat wraak goed is, dan roep je dat alles gezwam is en nu ben je het er weer mee eens dat je geen wraak moet nemen omdat dat geen zin heeft?

Je hebt trouwens ook nog niet op mijn vorige post gereageerd, ik ben erg benieuwd waar je vandaan hebt dat ik geen empathie met de slachtoffertjes zou hebben gehad?