Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:13

I know, dat had ik begrepen uit jouw posts.... :) Zo valt het idd ook te lezen in verschillende artikelen en op sites!
Ik kan alleen maar zeggen dat ik uit eigen ervaring weet dat het wat genuanceerder ligt....
Misschien omdat het uitgaat van een handicap of chronische ziekte, en dit beschouwd wordt als iets blijvends en onveranderlijks. Terwijl chronisch niet perse betekent dat het voor altijd is, maar ook in de breedste zin van het woord betekent dat een ziektebeeld/ klachten/symptomen langer dan 6 maanden aanhouden.

Als je werkt en je eigen geld verdient, met chronische ziekte of handicap, na behandeling of gedeeltelijke/ volledige genezing, krijg je geen geld vanuit de Wajong of slechts een aanvulling tot het minimum.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:20

barbara28 schreef:
wat als je dan weer in de WW zou raken, dan krijg je maar 70% van die 1800 en blijft er niets over...

Nee hoor, die regeling is vanaf 2010 aangepast:
Dagloongarantieregeling werkloze werknemers
Werknemers die binnen twee jaar na een niet-verwijtbaar ontslag lager betaald werk accepteren en binnen
36 maanden (opnieuw) werkloos worden, krijgen een WW-uitkering op basis van hun vroegere, hogere dagloon. Voor werknemers die bij het eerste ontslag 55 jaar of ouder zijn, geldt deze garantie zelfs tot 65 jaar.

Misschien is het toch verstandig om een baan aan te nemen met een loon wat onder je WW ligt. Zelfs als het op dat moment in je nadeel werkt (je geeft zelf al aan dat je er niet kunt komen met minder dan 70% van je laatstverdiende loon en je zult dus danig moeten bezuinigen) kan het op langere termijn wel in je voordeel werken. Het kan zelfs betekenen dat je niet in de bijstand terecht komt.

Als jij in het eerste jaar van je WW een baan aanneemt waarvan het loon lager ligt dan je laatstverdiende loon of zelfs van je huidige WW uitkering stop je de WW tijdelijk. Daarmee verleng je de einddatum van je WW. Je wint er tijd mee. Die tijd kan het verschil maken tussen het vinden van een baan die je wel past of het terechtkomen in de bijstand.
Het aannemen van zo'n baan zegt natuurlijk ook enorm veel over je mentaliteit en verantwoordelijksheidgevoel. Dat kan je bij het solliciteren net dat streepje voor geven op al je medesollicitanten waardoor een werkgever jou aanneemt. Ook hier kan het weer het verschil tussen werken en bijstand betekenen.
Je kunt een baan aannemen die in alle aspecten behalve het loon passend is maar waar wel vooruitzicht is op promotie. ( Ik persoonlijk zou het zelfs dom vinden om dat niet te doen, maar goed, dat is mijn idee.) En ook hier geldt dan weer dat het het verschil betekent tussen werk en bijstand.

Natuurlijk geeft dit alles geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk een baan die in alle aspecten passend is vindt en misschien beland je ondanks alles toch in de bijstand, maar dan kun je wel naar eer en geweten zeggen dat je echt alles gedaan hebt wat je kon.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:30

Dit heeft mijn man ook gedaan.
Vorig jaar ontslagen. Zijn branche ligt op zijn gat.
Hij heeft recht op 2 jaar ww.
Na een maand kon hij ergens beginnen voor hetzelfde geld als dat hij in de ww kreeg.
Vele verklaarde hem voor gek dat hij het accepteerde.
Ondertussen is hij gaan omscholen op eigen kosten ( lang leve het Uwv die de graag werkende mens niet helpt)
en zo hoopt hij binnenkort werk te vinden dat hij wel leuk vind. Geen cv gat helpt hopelijk.
Werkmentaliteit zien hopelijk ook.

Maar wij beide zijn er wel achter. Uwv slaat te vaak de plank mis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:33

schrikdraad schreef:
Dit heeft mijn man ook gedaan.
Vorig jaar ontslagen. Zijn branche ligt op zijn gat.
Hij heeft recht op 2 jaar ww.
Na een maand kon hij ergens beginnen voor hetzelfde geld als dat hij in de ww kreeg.
Vele verklaarde hem voor gek dat hij het accepteerde.
Ondertussen is hij gaan omscholen op eigen kosten ( lang leve het Uwv die de graag werkende mens niet helpt)
en zo hoopt hij binnenkort werk te vinden dat hij wel leuk vind. Geen cv gat helpt hopelijk.
Werkmentaliteit zien hopelijk ook.

Maar wij beide zijn er wel achter. Uwv slaat te vaak de plank mis.

Goed van je man. Het is ook altijd gemakkelijker om een (nieuwe) baan te vinden vanuit werk dan vanuit een uitkering. En inderdaad is geen gat op je CV sowieso belangrijk. Misschien kan je man zijn studiekosten aftrekken van de belasting, als deze niet vergoed worden door de nieuwe werkgever?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:39

Zo denken wij er dus ook over electra, dat het zo beter is.
Hij heeft zijn studie nu inderdaad opgegeven bij de belasting.

Toch blijft het hele gebeuren een rare smaak geven.
Ik mis 20 uur in de week na jaren premie betalen.
Hij krijgt geen steun na 20 jaar premie betalen.
En andere doen wat zielig en vangen zonder iets van vrijwilligerswerk er tegenover elke maand zonder morren.
Maar dan wel raar kijken dat mensen er een bepaald beeld bij krijgen.

Anoniem

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:03

Schrikdraad zo heeft mijn man het ook gedaan, ook zelf een dure cursus gedaan, UWV zou er over nadenken om zijn bijscholing te betalen, want mede hierdoor kon hij beter werk vinden....Natuurlijk dede ze dat niet....maar zijn opvolgende werkgever heeft het vergoed....die vond het prima toen mijn man dat voorstelde in zijn sollicitatiegesprek en kreeg meteen de vervolgcursus er bij...

Dat is nl wel een stukje initiatief en werkgevers zien dat nl tegenwoordig heel graag, ze zijn de lamzakken op het werk beu en die zijn jarenlang beschermd geweest door de ontslagbescherming...

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:07

Electra63 schreef:
Stamina schreef:
Je ego is ongelooflijk Gummie.

Ongelooflijk klein of ongelooflijk groot :D ?

Groot.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:14

Bedankt voor het compliment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:18

In de filosofie is het Ego nou net iets wat je in je padje in de weg staat...................

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:21

Ik zie dat anders ;) en heb dat moeten leren. Dus vandaar: bedankt voor het compliment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:28

Eigenwaarde of ego....groot verschil, vooral die innerlijke rust die daar mee gepaard gaat. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:31

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:32

Precies: zo kan je het ook zien.

We hebben dus een verschil in opvattingen, die jij graag toeschrijft aan mijn "gelijk willen hebben en krijgen" ;)

Russel: je hebt gelijk :P Tevreden?
Laatst bijgewerkt door gummie op 04-03-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 02:51

Ik vraag me inmiddels af hoe jullie denken over mijn situatie.

Ben afgekeurd, volledig. Inmiddels, jaren later, gaat het een stukje beter, maar nog lange niet goed genoeg. Ik ben, met behoud van uitkering (WIA) gaan werken in de sociale werkvoorziening. Een beschermde werkplek waar ik langzaam mezelf weer kan opwerken naar een toekomstige betaalde baan. Volg een opleiding op MBO-4 nivo om dat te ondersteunen (en omdat ik niet terug wil en kan naar m'n oude vak). Mijn werkgever, de sociale werkplaats dus, financiert die opleiding. Omdat zij zien dat ik daar de beste kansen mee heb en mogelijk zelfs binnen de organisatie zelf. Ze laten die deur in elk geval open staan.

Ik ben op het punt aangeland dat ik zowel emotioneel als financieel serieus genoegen neem met ELKE cent extra. Ik zou het liefste gewoon een betaalde baan hebben, ondanks dat mijn werkbegeleider zegt dat ik daar nog niet aan toe ben. Al levert het me niets extra's op, dat doet het nu ook niet en ik werk met heel erg veel plezier.

Maar dan kom ik bij betaald werk... En daar ligt wel een knelpunt voor mij. De drempel om betaald te gaan werken is best wel groot geworden. Door de huidige regelgeving, die weinig ruimte laat voor mocht het niet lukken. En ik heb al niet zulke beste ervaringen met uitkeringsinstanties, ik wil dat drama niet nog een keertje meemaken omdat ik mezelf en m'n kunnen wat overschat heb (en dat is dus een terugkerend probleem bij mij. Dat ik mezelf overschat, mijn kunnen overschat en daarop stukloop. Letterlijk.)

Ik denk ook dat als de regelingen iets soepeler zouden zijn, en de regelingen die er zijn meer bekend, dat er best een hoop mensen die nu een uitkering hebben aan het werk gaan. Nu is er de druk dat als je aan het werk gaat je niet mag falen, want dan begint het hele riedeltje van voor af aan. Als die druk eraf zou zijn, dat je ook ergens mag falen en mag zoeken naar wat je WEL kan, zouden denk ik al een stuk meer mensen proberen te gaan werken.

Trouwens, mijn weg naar de sociale werkplek is ingezet door een verzorgpaard te zoeken. Dat was de eerste stap om te kijken of ik met die verantwoordelijkheid overweg kon, en of ik met de regelmaat die dat bracht (op bepaalde dagen in de week moet dat beest toch verzorgd worden, en als ik dan niet kom doet niemand het en je laat een dier toch niet in de stront staan...) Het was voor mij een test of ik toe was aan bepaalde, lichte, verantwoordelijkheden. Ik slaagde voor mijn eigen gevoel en ook volgens de eigenares van dat paard want die verzorg ik nog steeds, jaren later.

Dankzij dat paard begon het te kriebelen. Ik kon een paard verzorgen op vaste dagen, dan moest een dagje werken in, voorlopig, een sociale werkplaats toch ook wel lukken? Dus op zoek gegaan. En dat werkte ook. In het begin best wel wat opstartproblemen gehad, maar inmiddels werk ik daar voor 3,5 dag, 7 dagdelen! In 2 jaar tijd van 2 dagdelen naar 7! Voor veel mensen niet schokkend, voor mij een grote stap. Ik verdien er trouwens niets extra's mee, het kost me geld aan reiskosten maar die maak ik met liefde.

Conclusie: Dankzij een verzorgpaard (het opstapje dat ik nodig had) ben ik waar ik ben, doe ik een opleiding met redelijk goede kansen op betaald werk in de toekomst en zij zien elke paar maanden toch wel progressie. Niet zoveel als ik eigenlijk zou willen en op het moment heb ik in m'n prive best wel heftige problemen (partner ligt al weken in het ziekenhuis en er is nog geen enkel zicht op dat ie naar huis mag, elke keer komt er iets nieuws, ernstigs, bij waardoor hij langer moet blijven en dat levert veel stress op, omdat je niet weet waar je aan toe bent en ik heb juist veel zekerheid nodig).

Goed, nog even over vooroordelen. Ik probeer zo min mogelijk vooroordelen te hebben (al merk ik dat ik die ook heb en daar baal ik van). Ik durf niet te oordelen over de situatie van een ander, omdat ik de ins en outs niet ken. En mensen zijn goede acteurs. het zal niet de eerste keer zijn dat ik op het eerste gezicht dacht van "die profiteert lekker van een uitkering" en als je diegene dan beter leert kennen kom je er langzaamaan achter dat die uitkering toch niet z. o onterecht is. Natuurlijk ken ik ook gevallen (en ja, die ken ik goed want m'n vriend en ik hebben samen die persoon geholpen met z'n administratie en zo, en dus ook al z'n papierwerk in moeten zien in die taak) die de boel liep te traineren en zowel m'n vriend als ik hebben dat toen heel verkeerd ingeschat, aangezien hij nu vrolijk rondfietst terwijl hij een paar jaar terug niet eens zonder z'n elektrisch karretje de deur uit kon komen... UWV heeft daar wel doorheen geprikt terwijl wij er met open ogen in zijn gestonken, en m'n vriend is echt niet naief.

Toch denk ik dat heel veel uitkeringen wel degelijk terecht zijn. Ondanks dat het op het eerste gezicht niet zo lijkt. Je kan daar pas over oordelen als je elk aspect van iemands situatie weet. Schijn bedriegt regelmatig, en vaak kunnen mensen prima nog een masker opzetten en met dat masker LIJKT het alsof ze beter zijn dan ze eigenlijk zijn.

Hoe ik tot die conclusie kom? Dat is natuurlijk een deel opvoeding. En inmiddels ook wel wat ervaring.

Ik beun niet bij (hoe zou ik dat moeten doen? Ben waarschijnlijk te naief en te lui om dat uit te zoeken). Ik maak geen gebruik van toeslagen en subsidies anders dan de uitkering zelf. Ik probeer die in elk geval te verantwoorden door begeleid te werken.

Op de vraag hoe vooroordelen ontstaan is geen eenduidend antwoord te geven. Ze kunnen ontstaan door je omgeving, die constant negatieve verhalen vertellen over groepen mensen. Ze kunnen gaan over mensen die op het eerste gezicht prima lijken te functioneren, maar niet goed kunnen omgaan met deadlines of totaal geen inschatting kunnen maken van hoelang ze ergens mee bezig zijn. Dingen die in het dagelijks leven amper opvallen, die vrienden en kennissen beperkt meekrijgen. Ikzelf krijg van stress paniekaanvallen, die ik onderdruk met benzodiazepinen.

En die beginnen te werken (moet morgen wel weer op m'n gesubsidieerde werk verschijnen en ben niet van plan die te skippen, ondanks dat liefie morgen gedotterd wordt en daar door z'n ziekte risico's aan zitten). En omdat die aan beginnen te slaan kan ik nu beter naar bed gaan...

Toedels dus!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:17

Moderatoropmerking:
Aantal persoonlijke en offtopic berichten verwijderd. Jammer dat het toch zo onder de gordel gaat in deze discussie.....

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:55

mick75 schreef:
Ik vraag me inmiddels af hoe jullie denken over mijn situatie.

Ben afgekeurd, volledig. Inmiddels, jaren later, gaat het een stukje beter, maar nog lange niet goed genoeg. Ik ben, met behoud van uitkering (WIA) gaan werken in de sociale werkvoorziening. Een beschermde werkplek waar ik langzaam mezelf weer kan opwerken naar een toekomstige betaalde baan. Volg een opleiding op MBO-4 nivo om dat te ondersteunen (en omdat ik niet terug wil en kan naar m'n oude vak). Mijn werkgever, de sociale werkplaats dus, financiert die opleiding. Omdat zij zien dat ik daar de beste kansen mee heb en mogelijk zelfs binnen de organisatie zelf. Ze laten die deur in elk geval open staan.

Ik ben op het punt aangeland dat ik zowel emotioneel als financieel serieus genoegen neem met ELKE cent extra. Ik zou het liefste gewoon een betaalde baan hebben, ondanks dat mijn werkbegeleider zegt dat ik daar nog niet aan toe ben. Al levert het me niets extra's op, dat doet het nu ook niet en ik werk met heel erg veel plezier.

Maar dan kom ik bij betaald werk... En daar ligt wel een knelpunt voor mij. De drempel om betaald te gaan werken is best wel groot geworden. Door de huidige regelgeving, die weinig ruimte laat voor mocht het niet lukken. En ik heb al niet zulke beste ervaringen met uitkeringsinstanties, ik wil dat drama niet nog een keertje meemaken omdat ik mezelf en m'n kunnen wat overschat heb (en dat is dus een terugkerend probleem bij mij. Dat ik mezelf overschat, mijn kunnen overschat en daarop stukloop. Letterlijk.)

Ik denk ook dat als de regelingen iets soepeler zouden zijn, en de regelingen die er zijn meer bekend, dat er best een hoop mensen die nu een uitkering hebben aan het werk gaan. Nu is er de druk dat als je aan het werk gaat je niet mag falen, want dan begint het hele riedeltje van voor af aan. Als die druk eraf zou zijn, dat je ook ergens mag falen en mag zoeken naar wat je WEL kan, zouden denk ik al een stuk meer mensen proberen te gaan werken.

Trouwens, mijn weg naar de sociale werkplek is ingezet door een verzorgpaard te zoeken. Dat was de eerste stap om te kijken of ik met die verantwoordelijkheid overweg kon, en of ik met de regelmaat die dat bracht (op bepaalde dagen in de week moet dat beest toch verzorgd worden, en als ik dan niet kom doet niemand het en je laat een dier toch niet in de stront staan...) Het was voor mij een test of ik toe was aan bepaalde, lichte, verantwoordelijkheden. Ik slaagde voor mijn eigen gevoel en ook volgens de eigenares van dat paard want die verzorg ik nog steeds, jaren later.

Dankzij dat paard begon het te kriebelen. Ik kon een paard verzorgen op vaste dagen, dan moest een dagje werken in, voorlopig, een sociale werkplaats toch ook wel lukken? Dus op zoek gegaan. En dat werkte ook. In het begin best wel wat opstartproblemen gehad, maar inmiddels werk ik daar voor 3,5 dag, 7 dagdelen! In 2 jaar tijd van 2 dagdelen naar 7! Voor veel mensen niet schokkend, voor mij een grote stap. Ik verdien er trouwens niets extra's mee, het kost me geld aan reiskosten maar die maak ik met liefde.

Conclusie: Dankzij een verzorgpaard (het opstapje dat ik nodig had) ben ik waar ik ben, doe ik een opleiding met redelijk goede kansen op betaald werk in de toekomst en zij zien elke paar maanden toch wel progressie. Niet zoveel als ik eigenlijk zou willen en op het moment heb ik in m'n prive best wel heftige problemen (partner ligt al weken in het ziekenhuis en er is nog geen enkel zicht op dat ie naar huis mag, elke keer komt er iets nieuws, ernstigs, bij waardoor hij langer moet blijven en dat levert veel stress op, omdat je niet weet waar je aan toe bent en ik heb juist veel zekerheid nodig).

Goed, nog even over vooroordelen. Ik probeer zo min mogelijk vooroordelen te hebben (al merk ik dat ik die ook heb en daar baal ik van). Ik durf niet te oordelen over de situatie van een ander, omdat ik de ins en outs niet ken. En mensen zijn goede acteurs. het zal niet de eerste keer zijn dat ik op het eerste gezicht dacht van "die profiteert lekker van een uitkering" en als je diegene dan beter leert kennen kom je er langzaamaan achter dat die uitkering toch niet z. o onterecht is. Natuurlijk ken ik ook gevallen (en ja, die ken ik goed want m'n vriend en ik hebben samen die persoon geholpen met z'n administratie en zo, en dus ook al z'n papierwerk in moeten zien in die taak) die de boel liep te traineren en zowel m'n vriend als ik hebben dat toen heel verkeerd ingeschat, aangezien hij nu vrolijk rondfietst terwijl hij een paar jaar terug niet eens zonder z'n elektrisch karretje de deur uit kon komen... UWV heeft daar wel doorheen geprikt terwijl wij er met open ogen in zijn gestonken, en m'n vriend is echt niet naief.

Toch denk ik dat heel veel uitkeringen wel degelijk terecht zijn. Ondanks dat het op het eerste gezicht niet zo lijkt. Je kan daar pas over oordelen als je elk aspect van iemands situatie weet. Schijn bedriegt regelmatig, en vaak kunnen mensen prima nog een masker opzetten en met dat masker LIJKT het alsof ze beter zijn dan ze eigenlijk zijn.

Hoe ik tot die conclusie kom? Dat is natuurlijk een deel opvoeding. En inmiddels ook wel wat ervaring.

Ik beun niet bij (hoe zou ik dat moeten doen? Ben waarschijnlijk te naief en te lui om dat uit te zoeken). Ik maak geen gebruik van toeslagen en subsidies anders dan de uitkering zelf. Ik probeer die in elk geval te verantwoorden door begeleid te werken.

Op de vraag hoe vooroordelen ontstaan is geen eenduidend antwoord te geven. Ze kunnen ontstaan door je omgeving, die constant negatieve verhalen vertellen over groepen mensen. Ze kunnen gaan over mensen die op het eerste gezicht prima lijken te functioneren, maar niet goed kunnen omgaan met deadlines of totaal geen inschatting kunnen maken van hoelang ze ergens mee bezig zijn. Dingen die in het dagelijks leven amper opvallen, die vrienden en kennissen beperkt meekrijgen. Ikzelf krijg van stress paniekaanvallen, die ik onderdruk met benzodiazepinen.

En die beginnen te werken (moet morgen wel weer op m'n gesubsidieerde werk verschijnen en ben niet van plan die te skippen, ondanks dat liefie morgen gedotterd wordt en daar door z'n ziekte risico's aan zitten). En omdat die aan beginnen te slaan kan ik nu beter naar bed gaan...

Toedels dus!

Mooi geschreven :) Staan veel dingen die sense maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:14

Jij bent goed bezig met je zelf je zult zien dat je nog veel verder zult komen als je niet opgeeft. En als je blijft kijken naar wat je wel kunt!, zul je zien dat het steeds meer gelijdelijk komt.. Op een moment kan je wel betaald werk aan met regelmaat, maar misschien is dat daar waar je zit en groei je door...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:42

heb flink stuk doorgelezen en ik wil graag even een reaktie geven...
geef t uwv niet de schuld van wat je krijgt aan uitkering, zei moeten werken via de regels die in de regering gemaakt zijn (lees": deze regeltjes komen van onze eigen gekozen partij)

dus indirect kiezen wij zelf voor deze regeltjes dus moet je ook niet klagen.

Verder is t echt niet zo dat iemand die veel verdient ook automatisch 75% van zijn laatst verdiende loon krijgt.....denk je eens in dat iemand die bv 5000 euro verdiende wat daar aan uitkering heen zou gaan!

Er is een maximum bedrag per dag wat uitbetaald wordt en niet meer dan dat.
Verder heeft iedereen recht op ww maar:er wordt gekeken naar arbeidsverleden waarbij ieder jaar gewerkt 1 maand ww is
en je moet op tijd je aanvraag doen.

Verder MAG je onder je nivo solliciteren het eerste half jaar,daarna ben je t verplicht en MOET je alle werk aanpakken wat je kan vinden.

Zoniet krijg je absoluut maatregel op je uitkering.
Verder krijg je de eerste 2 maanden 75% ww daarna 70%

Is daarna je ww voorbij dan KAN je bijstand krijgen,maar is gerelateerd aan de mensen die bij je wonen en of die ook verdienen. Dit is niet een keus van uwv die maken ten slotte deze regels niet maar de regering.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:50

Niet iedereen heeft recht op ww, zelfstandigen bijvoorbeeld.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:54

ja hoor zelfstandigen kunnen wel degelijk ww aanvragen en als ze aan de eisen die daar voor gemaakt zijn voldoen ,krijgen ze gewoon uitkering!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:24

connie64 schreef:
heb flink stuk doorgelezen en ik wil graag even een reaktie geven...
geef t uwv niet de schuld van wat je krijgt aan uitkering, zei moeten werken via de regels die in de regering gemaakt zijn (lees": deze regeltjes komen van onze eigen gekozen partij)

dus indirect kiezen wij zelf voor deze regeltjes dus moet je ook niet klagen.

Verder is t echt niet zo dat iemand die veel verdient ook automatisch 75% van zijn laatst verdiende loon krijgt.....denk je eens in dat iemand die bv 5000 euro verdiende wat daar aan uitkering heen zou gaan!

[b][b]Er is een maximum bedrag per dag wat uitbetaald wordt en niet meer dan dat.
Verder heeft iedereen recht op ww maar:er wordt gekeken naar arbeidsverleden waarbij ieder jaar gewerkt 1 maand ww is
en je moet op tijd je aanvraag doen.
[/b][/b]

Verder MAG je onder je nivo solliciteren het eerste half jaar,daarna ben je t verplicht en MOET je alle werk aanpakken wat je kan vinden.

Zoniet krijg je absoluut maatregel op je uitkering.
Verder krijg je de eerste 2 maanden 75% ww daarna 70%

Is daarna je ww voorbij dan KAN je bijstand krijgen,maar is gerelateerd aan de mensen die bij je wonen en of die ook verdienen. Dit is niet een keus van uwv die maken ten slotte deze regels niet maar de regering.

Klopt iet helemaal, ik heb 10 maanden gewerkt en krijg drie maanden ww, als ik daarna nog geen werk heb kom ik indd in de bijstand. Hoop dat dat niet gaat gebeuren.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:02

wemke lover iedereen krijgt basis 3 maanden, is t minimum, daarna wordt per jaar gewerkt = 1 maand ww erbij gedaan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:24

Maar mijn vriend bijvoorbeeld zit elke winter in de ww, maar heeft wel altijd recht op 5 maanden, en nu zit hij al 6 maanden werkloos thuis en heeft nog recht tot mei (hoop alleen dat hij niet zolang nog in de ww zit natuurlijk). Hij werkt dus meestal van maart tot november.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:48

Moderatoropmerking:
Aantal berichten zijn verwijderd. Dergelijke berichten horen niet thuis op bokt