Babootje schreef:Jezus in zijn tijd waarschuwde zijn volgelingen ervoor dat na zijn dood en die van zijn apostelen valse geestelijke leiders (profeten) op zouden staan, die valse leringen zouden onderwijzen.
Mattheus 15:17-20: "Wacht u voor de valse profeten die in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zult gij hen herkennen. Plukt men soms ooit druiven van doorns of vijgen van distels? Evenzo brengt elke goede boom voortreffelijke vruchten voort, maar elke rotte boom brengt waardeloze vruchten voort. Een goede boom kan geen waardeloze vruchten dragen, noch kan een rotte boom voortreffelijke vruchten voortbrengen. Elke boom die geen voortreffelijke vruchten voortbrengt wordt omgehakt en in het vuur geworpen. Aan hun vruchten zult gij die mensen dus waarlijk herkennen. Verder zeg hij in vers 21 "niet een ieder die tot mij zegt Heer Heer zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn vader die in de hemelen is.
Ware volgelingen van Christus zijn dus te herkennen aan de vruchten die zij voortbrengen. Ook zei hij dat 1 van de kenmerken waaraan ware christenen te herkennen zouden zijn, liefde was. Denk je dat bloedvergieten in naam van religie Gods goedkeuring zou hebben?
Ook de niet gelovigen onder ons kunnen hun voordeel doen met bovenstaande wijsheid. Want door te kijken naar de "vruchten" (daden) die iemand voortbrengt, kun je goed inschatten hoe iemand werkelijk van binnen is.
Ik heb er weinig kaas van gegeten en moet daarom ook goed oppassen wat ik zeg, maar ik denk dat ik dit soort teksten eigenlijk best wel eng vind.
Ze worden gepresenteerd als een waardevol en wijs moreel advies, maar daar zit ook gelijk de angel. Ze zijn namelijk op allerlei manieren te interpreteren en iedereen kan daar zijn eigen waarheid uit halen, of - en dat is eigenlijk nog veel gevaarlijker - voor een hele groep bepalen wat dé waarheid is.
Je kunt ze letterlijk lezen, en dan staat er feitelijk onzin. Er groeien 'druiven' aan doorns (kruisbessen), vijgen aan 'distels' (cactusvijgen). Er zijn goede bomen die rotte (maar goede) vruchten voortbrengen (mispels).
Punt is dat vrijwel iedereen de tekst níet letterlijk zal uitleggen. Terecht, maar tegelijkertijd heel gevaarlijk.
Mensen afrekenen op hun daden is goed, want naast hun intenties (die helaas niet altijd oprecht worden verkondigd) is er niets anders waarop je iemand zou kunnen beoordelen. Het is tegelijkertijd ook ons gebrek, omdat wij maar een deel van iemands daden (vruchten) zien en dan ook nog eens vanuit ons eigen perspectief, of vanuit het perspectief van degene die ons op de daden van een derde heeft gewezen.
Valse profeten in schaapskleren zijn er denk ik in allerlei soorten en maten, zowel op religieus gebied als in welk deel van de maatschappij dan ook. Het probleem is alleen dat je ze als leek vaak moeilijk van de oprechte profeten kunt onderscheiden. Ook die doen namelijk wel eens dingen die door leken als 'rotte vruchten' kunnen worden opgevat (Jezus ging om met prostituées en Mohammed heeft genoeg mensen over de kling gejaagd). Ook valse profeten doen wel eens dingen die als goede daden kunnen worden geïnterpreteerd. In de maatschappij zijn er op tal van vlakken dergelijke oprechte en valse 'profeten'. In de politiek, maar ook in de gezondheidszorg, dienstverlening, etc.
Iedere groep kan dergelijke teksten aanhalen om 'de andere(n)' aan te merken als 'valse profeten die in schaapsklederen tot u komen'. Voor katholieken waren ooit onder meer de oosters orthodoxen degenen die achter valse profeten aan liepen. Voor aanhangers van Luther en Calvijn waren waarschijnlijk ooit misstanden binnen de katholieke kerk de 'rotte vruchten' waaraan de pausen herkend konden worden als valse profeten en ook Luther en Calvijn zelf zullen dingen hebben gedaan of gezegd die door weer andere groeperingen als verkeerd kunnen worden opgevat.
Ook op kleinere schaal (binnen een vereniging, parochie of gemeente, maar ook binnen familie of vriendenkring) kan dit soort teksten worden gebruikt als legitimatie van de eigen (groeps)standpunten en als veroordeling van 'de anderen'.
Juist doordat een tekst als bovenstaande symbolisch zo 'waar' is, kan hij door iedereen naar hartelust misbruikt worden, en meestal ook nog eens met de beste bedoelingen.
Laatst bijgewerkt door oomens op 21-02-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt