Fiffill schreef:Ben absoluut niet aangebrand, misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Maar ik reageerde op jou en je had het over Lauren_, vandaar ik ook
Het kwam een beetje rot over terwijl ik mijn post helemaal niet rot bedoel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:De komende staking gaat niet eens over 1040 uur, maar over het feit dat speciaal onderwijs opgedoekt wordt en dat geldt gaat besteedt worden in het gewone onderwijs om goede docenten bonussen te geven.
Ondertussen komen die speciaal onderwijskinderen naar het gewone onderwijs en komen in klassen van 31 leerlingen terecht.
Ik wil geen bonus over de rug van mijn speciaal onderwijs collega's en laat staan over de ruggen van die leerlingen...!!
MamboBeach schreef:Fiffill schreef:Ben absoluut niet aangebrand, misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Maar ik reageerde op jou en je had het over Lauren_, vandaar ik ook
Het kwam een beetje rot over terwijl ik mijn post helemaal niet rot bedoel.Maar okay, verkeerd begrepen.
MamboBeach schreef:Waar zit het hem dan in Arabesk? Minder uur en beter presteren, ben benieuwd!
MamboBeach schreef:Waar zit het hem dan in Arabesk? Minder uur en beter presteren, ben benieuwd!
Citaat:Het grootste verschil met Nederland en vele andere landen is dat de status van de leraar in Finland ongekend hoog is. ‘Die status is zo verstrengeld met de Finse cultuur. Die is erg moeilijk te verhuizen naar een ander land’, zegt ook Semi. ‘In de jaren na de oorlog ging het heel slecht met Finland. Vanaf toen werd de Finnen ingeprent: als we als land willen overleven, moeten we investeren in onderwijs, want alles wat we hebben, zijn onze mensen. Dat is onze enige grote inkomstenbron.’
Al sinds jaar en dag is de Finse samenleving dus doordrenkt met het idee dat onderwijs het belangrijkste in het leven is. Semi: ‘Alleen artsen en piloten staan nóg hoger in aanzien. Dat maakt het vak zo aantrekkelijk.’
Citaat:Door het aanzien én het belang van het vak staan jonge Finnen in de rij om toegelaten te worden tot de onderwijsmaster. Met als gevolg dat uiteindelijk maar 10 procent van de geïnteresseerden kan worden toegelaten en – in de woorden van Semi – ‘de besten er uit kunnen worden gepikt.
Ook Geraldine Brouwer, senior consultant voor CPS Onderwijsontwikkeling en Advies, zag dit terug toen ze in november een bezoek bracht aan Helsinki. ‘Het belang dat de Finse samenleving hecht aan onderwijs blijkt uit het opleidingsniveau van leraren. Alle leraren zijn academisch opgeleid. Leraren in het basisonderwijs hebben een pedagogische master op zak. Leraren in het voortgezet onderwijs hebben een academische opleiding in een specifiek vak afgerond, aangevuld met een ruime hoeveelheid pedagogische kennis en vaardigheden.’
Fiffill schreef:MamboBeach schreef:Waar zit het hem dan in Arabesk? Minder uur en beter presteren, ben benieuwd!
Denk dat vooral de kwaliteit beter is... kwaliteit vs kwantiteit. Hier in NL minder uren, maar béter les. Daar ben ik voor. Als je ziet hoeveel uren er nu zogenaamde "huiswerkuren" zijn (lees: leerlingen doen niks, maar moeten wel op school zitten omdat ze anders de urennorm niet zouden halen). Je kunt je geld en tijd beter in goede lessen steken dan in meer les.
Fiffill schreef:Ik denk dat de punten die Arabesk aangaf dat duidelijk laten zien, ik wist dat ook niet overigens van Finland. Maar als je een selectie kunt maken omdat er zoveel aanbod is, pik je natuurlijk de goede eruit ipv dat je moet roeien met de riemen die je hebt en leerkrachten voor de klas krijgt die soms niet eens leerkracht van beroep zijn of nog op school zitten (dat heb ik ook gehad toen ik op de middelbare zat, invallers puur omdat er te weinig leerkrachten waren en anders zat je zo een halfjaar zonder Engels of Nederlands...)
MamboBeach schreef:Fiffill schreef:Ja natuurlijk, maar vergelijken met andere banen slaat gewoon nergens op. Er zijn ook andere zware banen, logisch. Maar als je haar post leest, maak ik op dat leraren geen donder in hun vakantie doen, en dat is gewoon niet waar.
Dat ze geen donder doen, dat hoor je mij niet zeggen.
Mijn oom, die leerkracht is, zag ik onlangs en hadden we het over dit onderwerp. Je had hem moeten zien kijken
hij maakt zich zo druk niet.
Hij zei ook wel na te kijken en dergelijke maar dat het ook heerlijk is zo lang vakantie te hebben. Al met al maakt hij zich er niet zo druk om.
Lauren_ schreef:Die hebben dus ook de verkeerde studie gekozen.
ruitje schreef:MamboBeach schreef:
Dat ze geen donder doen, dat hoor je mij niet zeggen.
Mijn oom, die leerkracht is, zag ik onlangs en hadden we het over dit onderwerp. Je had hem moeten zien kijken
hij maakt zich zo druk niet.
Hij zei ook wel na te kijken en dergelijke maar dat het ook heerlijk is zo lang vakantie te hebben. Al met al maakt hij zich er niet zo druk om.
Ja, die collega's ken ik ook ja, wil dat dan zeggen dat wij overdrijven of wil dat zeggen dat wij gewoon anders in ons werk staan?
Lente schreef:Dat is inderdaad ook iets wat mij zorgen baart Arabesk. Vroeger bij mij in de klas (en dat is nog niet eens zo gek lang geleden) zaten bijna alle jongens wel op sport. Voetbal, hockey, basketbal, whatever.
Nu lijkt het minder dan 50% van de leerlingen te zijn die nog sport. Vreemd dat we zoveel obese leerlingen hebben. Hobby nummer 1 is tegenwoordig; online shooters, met vrienden, met zo'n koptelefoon en dat hele dagen lang. Huiswerk wordt er tussendoor gefrummeld door een groot aantal leerlingen - iets waar wij als docent geen zicht op hebben maar wel de consequenties van dragen.
Voor gek zetten van leerlingen is tegenwoordig een absolute no-go en dat zou ik ook niet willen. Een veilige klassenomgeving is een hele belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.
Mambobeach, ik heb ook als receptioniste gewerkt. Een heel stuk relaxter vind ik persoonlijk, maar voor mij ook een stuk minder voldoening.
Arabesk schreef:Even kijken waar zijn die mensen met een grote bek over onze luizenbaan?
De afgelopen 48 uur hebben al mijn collega's bijna 24 uur gewerkt (lesgeven overdag en dan open avond erachteraan 2x) en nu nog een hele dag lesgeven.
Niks overuren, niks uitbetalen.
Jaaaaaaaaa appeltje eitje onze baan.