Citaat:
Het grootste verschil met Nederland en vele andere landen is dat de status van de leraar in Finland ongekend hoog is. ‘Die status is zo verstrengeld met de Finse cultuur. Die is erg moeilijk te verhuizen naar een ander land’, zegt ook Semi. ‘In de jaren na de oorlog ging het heel slecht met Finland. Vanaf toen werd de Finnen ingeprent: als we als land willen overleven, moeten we investeren in onderwijs, want alles wat we hebben, zijn onze mensen. Dat is onze enige grote inkomstenbron.’
Al sinds jaar en dag is de Finse samenleving dus doordrenkt met het idee dat onderwijs het belangrijkste in het leven is. Semi: ‘Alleen artsen en piloten staan nóg hoger in aanzien. Dat maakt het vak zo aantrekkelijk.’
Citaat:
Door het aanzien én het belang van het vak staan jonge Finnen in de rij om toegelaten te worden tot de onderwijsmaster. Met als gevolg dat uiteindelijk maar 10 procent van de geïnteresseerden kan worden toegelaten en – in de woorden van Semi – ‘de besten er uit kunnen worden gepikt.
Ook Geraldine Brouwer, senior consultant voor CPS Onderwijsontwikkeling en Advies, zag dit terug toen ze in november een bezoek bracht aan Helsinki. ‘Het belang dat de Finse samenleving hecht aan onderwijs blijkt uit het opleidingsniveau van leraren. Alle leraren zijn academisch opgeleid. Leraren in het basisonderwijs hebben een pedagogische master op zak. Leraren in het voortgezet onderwijs hebben een academische opleiding in een specifiek vak afgerond, aangevuld met een ruime hoeveelheid pedagogische kennis en vaardigheden.’