De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:57

Fiffill schreef:
Ben absoluut niet aangebrand, misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Maar ik reageerde op jou en je had het over Lauren_, vandaar ik ook :)

Het kwam een beetje rot over terwijl ik mijn post helemaal niet rot bedoel. :) Maar okay, verkeerd begrepen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:57

Arabesk schreef:
De komende staking gaat niet eens over 1040 uur, maar over het feit dat speciaal onderwijs opgedoekt wordt en dat geldt gaat besteedt worden in het gewone onderwijs om goede docenten bonussen te geven.

Ondertussen komen die speciaal onderwijskinderen naar het gewone onderwijs en komen in klassen van 31 leerlingen terecht.

Ik wil geen bonus over de rug van mijn speciaal onderwijs collega's en laat staan over de ruggen van die leerlingen...!!

@ Lauren, deze staking gaat niet over 1040h, maar over zie hierboven.

Verder was er al drie jaar lang overeenstemming dat er 1000h uur gegeven zou gaan worden op scholen, maar omdat de PVV even z'n plasje erover moest doen, werd dit plotseling toch nog 1040 h.

De finnen krijgen 200 uur per jaar MINDER les dan onze leerlingen en ze presteren beter. Dus we schieten met die veertig extra uurtjes niets op behalve leraartje en leerling pesten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:58

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:
Ben absoluut niet aangebrand, misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Maar ik reageerde op jou en je had het over Lauren_, vandaar ik ook :)

Het kwam een beetje rot over terwijl ik mijn post helemaal niet rot bedoel. :) Maar okay, verkeerd begrepen.

Haha, die van mij dan ook denk ik :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:59

Waar zit het hem dan in Arabesk? Minder uur en beter presteren, ben benieuwd! :j

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:59

elf weken vakantie is gewwon veel en daar werk je er echt niet nog eens zes van. Dus klaag wat je wil, je bent hoe dan ook bevoorrecht op mensen met een andere baan. sorry, maar zo is het wel

hier op school is net voor alle groepen de vrijdagmiddag afgeschaft. Dus regelen zij het dan beter? klop dan eens bij je bestuur aan!

Fenrir

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:01

Lauren_, heb je ervaring met het onderwijs? Zo te lezen niet namelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:03

MamboBeach schreef:
Waar zit het hem dan in Arabesk? Minder uur en beter presteren, ben benieuwd! :j

Denk dat vooral de kwaliteit beter is... kwaliteit vs kwantiteit. Hier in NL minder uren, maar béter les. Daar ben ik voor. Als je ziet hoeveel uren er nu zogenaamde "huiswerkuren" zijn (lees: leerlingen doen niks, maar moeten wel op school zitten omdat ze anders de urennorm niet zouden halen). Je kunt je geld en tijd beter in goede lessen steken dan in meer les.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:04

Citaat:
elf weken vakantie is gewwon veel en daar werk je er echt niet nog eens zes van. Dus klaag wat je wil, je bent hoe dan ook bevoorrecht op mensen met een andere baan. sorry, maar zo is het wel

:roll: Eerst het topic lezen en dan zulke antwoorden geven is ook een idee :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:05

MamboBeach schreef:

- betere opleiding van de docenten
- beter salaris
- minder lessen geven en dus meer tijd hebben voor voorbereidingen etc

Meer uren draaien is dus geen garantie voor meer opbrengst. Er wordt veel te veel met bedrijfsogen gekeken naar onderwijs in termen als prestatie's, efficiënter werken etc, dat kan gewoon niet als je met mensen werkt, dat zijn geen producten :7

En laat staan het idiote idee om bonussen te gaan uitdelen over de ruggen van moeilijk lerende leerlingen

_-:( -:(- #)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:07

Citaat:
Het grootste verschil met Nederland en vele andere landen is dat de status van de leraar in Finland ongekend hoog is. ‘Die status is zo verstrengeld met de Finse cultuur. Die is erg moeilijk te verhuizen naar een ander land’, zegt ook Semi. ‘In de jaren na de oorlog ging het heel slecht met Finland. Vanaf toen werd de Finnen ingeprent: als we als land willen overleven, moeten we investeren in onderwijs, want alles wat we hebben, zijn onze mensen. Dat is onze enige grote inkomstenbron.’

Al sinds jaar en dag is de Finse samenleving dus doordrenkt met het idee dat onderwijs het belangrijkste in het leven is. Semi: ‘Alleen artsen en piloten staan nóg hoger in aanzien. Dat maakt het vak zo aantrekkelijk.’

Citaat:
Door het aanzien én het belang van het vak staan jonge Finnen in de rij om toegelaten te worden tot de onderwijsmaster. Met als gevolg dat uiteindelijk maar 10 procent van de geïnteresseerden kan worden toegelaten en – in de woorden van Semi – ‘de besten er uit kunnen worden gepikt.

Ook Geraldine Brouwer, senior consultant voor CPS Onderwijsontwikkeling en Advies, zag dit terug toen ze in november een bezoek bracht aan Helsinki. ‘Het belang dat de Finse samenleving hecht aan onderwijs blijkt uit het opleidingsniveau van leraren. Alle leraren zijn academisch opgeleid. Leraren in het basisonderwijs hebben een pedagogische master op zak. Leraren in het voortgezet onderwijs hebben een academische opleiding in een specifiek vak afgerond, aangevuld met een ruime hoeveelheid pedagogische kennis en vaardigheden.’

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:10

Dat scheelt inderdaad een hoop. Het onderwijs wordt hier nu niet bepaald aantrekkelijk gemaakt in Nederland :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:13

Fiffill schreef:
Dat scheelt inderdaad een hoop. Het onderwijs wordt hier nu niet bepaald aantrekkelijk gemaakt in Nederland :+

Joh :+

Om nog maar niet te spreken van het aanzien _O-. Je staat in NL ongeveer op dezelfde hoogte als de schoonmakers; je bent de voetveeg van de samenleving.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:20

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Denk dat vooral de kwaliteit beter is... kwaliteit vs kwantiteit. Hier in NL minder uren, maar béter les. Daar ben ik voor. Als je ziet hoeveel uren er nu zogenaamde "huiswerkuren" zijn (lees: leerlingen doen niks, maar moeten wel op school zitten omdat ze anders de urennorm niet zouden halen). Je kunt je geld en tijd beter in goede lessen steken dan in meer les.

Dat ben ik met je eens. Maar wat is de reden dat de kwaliteit daar beter is, hoe komt dat en waar zit hem dat in?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:22

Ik denk dat de punten die Arabesk aangaf dat duidelijk laten zien, ik wist dat ook niet overigens van Finland. Maar als je een selectie kunt maken omdat er zoveel aanbod is, pik je natuurlijk de goede eruit ipv dat je moet roeien met de riemen die je hebt en leerkrachten voor de klas krijgt die soms niet eens leerkracht van beroep zijn of nog op school zitten (dat heb ik ook gehad toen ik op de middelbare zat, invallers puur omdat er te weinig leerkrachten waren en anders zat je zo een halfjaar zonder Engels of Nederlands...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:25

Fiffill schreef:
Ik denk dat de punten die Arabesk aangaf dat duidelijk laten zien, ik wist dat ook niet overigens van Finland. Maar als je een selectie kunt maken omdat er zoveel aanbod is, pik je natuurlijk de goede eruit ipv dat je moet roeien met de riemen die je hebt en leerkrachten voor de klas krijgt die soms niet eens leerkracht van beroep zijn of nog op school zitten (dat heb ik ook gehad toen ik op de middelbare zat, invallers puur omdat er te weinig leerkrachten waren en anders zat je zo een halfjaar zonder Engels of Nederlands...)

Hier willen ze dat ook gaan doen dmv de wet BIO; je moet elk jaar opnieuw aantonen dat je bekwaam bent.

:') _O-

en wie willen ze aannemen als je niet meer 'bekwaam' zou zijn, alsof het in rijen van tien staat opgesteld voor de deuren van de scholen :') :') :')

Ze willen nu, terecht, alleen maar nog bevoegde docenten aannemen..... maar ja dan moeten die er wel zijn. Die zijn er niet, niet genoeg in elk geval.

Op alle scholen zie je dat er nu onbevoegde mensen of 'studerend-voor' worden ingezet op de vacatures. Slechte zaak, je laat immers buschauffeurs zonder rijbewijs ook niet vast rondrijden in bussen met mensen omdat ze nog bezig zijn met hun rijbewijs.... :roll:

Maar ja bij gebrek aan beter moet je wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:23

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:
Ja natuurlijk, maar vergelijken met andere banen slaat gewoon nergens op. Er zijn ook andere zware banen, logisch. Maar als je haar post leest, maak ik op dat leraren geen donder in hun vakantie doen, en dat is gewoon niet waar.

Dat ze geen donder doen, dat hoor je mij niet zeggen. :n
Mijn oom, die leerkracht is :D, zag ik onlangs en hadden we het over dit onderwerp. Je had hem moeten zien kijken :') hij maakt zich zo druk niet. _O- Hij zei ook wel na te kijken en dergelijke maar dat het ook heerlijk is zo lang vakantie te hebben. Al met al maakt hij zich er niet zo druk om. :)

Ja, die collega's ken ik ook ja, wil dat dan zeggen dat wij overdrijven of wil dat zeggen dat wij gewoon anders in ons werk staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:33

Lauren_ schreef:
Die hebben dus ook de verkeerde studie gekozen.

Juist!!!
Het beroep is blijkbaar niet zo leuk als het eerst leek... Zo vanaf de buitenkant...
En alszoveel mensen het onderwijs uit vluchten en zo veel mensen die er wel in blijven het zwaar vinden en daarvan vreog of laat een groot deel een burn-out krijgt, dan is het beroep misschien toch niet zo makkelijk en leuk als het lijkt, ook al wordt je er niet verkeerd voor betaald.

En als je klaagt dat die mensen zich niet moeten aanstellen en dat het elders zwaarder is, waarom komen ze dan niet terug? En waarom gaan mensen die zich om hebben laten scholen tot leraar na het proberen vaak toch weer terug het bedrijfsleven in? Zijn het ineens geen klagers als ze in het bedrijfsleven wel tevreden zijn?

En houd je nog genoeg die-hards over als zoveel (hoog-opgeleide en intelligente) mensen het werken in het onderwijs niet meer zien zitten?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:43

ruitje schreef:
MamboBeach schreef:

Dat ze geen donder doen, dat hoor je mij niet zeggen. :n
Mijn oom, die leerkracht is :D, zag ik onlangs en hadden we het over dit onderwerp. Je had hem moeten zien kijken :') hij maakt zich zo druk niet. _O- Hij zei ook wel na te kijken en dergelijke maar dat het ook heerlijk is zo lang vakantie te hebben. Al met al maakt hij zich er niet zo druk om. :)

Ja, die collega's ken ik ook ja, wil dat dan zeggen dat wij overdrijven of wil dat zeggen dat wij gewoon anders in ons werk staan?

Dat kan ik niet beoordelen, want ik ken jouw gevoel niet.
En nee, ik zeg niet dat je in die zin perse overdrijft maar zoals ik al eerder heb aangegeven, als je het niet naar je zin hebt of het met bepaalde zaken niet eens bent, dan stop je er toch mee?

Wat betreft mijn oom, ik vond het grappig dat hij zo keek en zich er niet druk om maakt.

Kijk, ik sta niet in jullie schoenen, als dat wel zo was had ik mij misschien ook druk gemaakt enz. maar misschien ook ander werk gezocht. Tegen je zin in werken lijkt mij namelijk verschrikkelijk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:47

Die collega's ken ik inderdaad ook...
Dat was de oorzaak van onze problemen met de inspectie...
Die pasten zich bijvoorbeeld zo aan het kind aan, dat het niveau drastisch naar beneden ging. Het "kind" kon het immers niet? (lage verwachtingen, "You get, what you expect..."
Makkelijk, veel lol, niet te druk maken, het zal mijn tijd wel duren...
Soms pedagogisch erg goed in de omgang met de kinderen, maar gewoon minder resultaat gericht en "makkelijker" met alle papieren rompslomp, de adminimstratie en het jaarprogramma...

Ik kreeg vaak te horen dat ik het minder laat moest maken, gewoon op tijd stoppen... Maar ik moest me toch goed voorbereiden? Ik moest mijn administratie toch goed bijhouden? Blijkbaar deed ik iets verkeerd, want ik kon dat niet zo snel als ik het goed wilde doen.
Als ik na keek, streepte ik niet alleen de fouten aan, maar probeerde ook te kijken waar het fout ging en waaarom, en maakte daar aantekeningen over zodat ik als ik tijd vond, daar extra uitleg of oefening over kon geven. Alleen, in klein groepje, of wanneer het om veel kinderen ging, klassikaal...
Ik kwam 's middags of de dag er na heel vaak terug op vorige lessen, of besprak lesjes klassikaal als reflectie of als extra oefening omdat het blijkbaar niet goed begrepen was. Of ik zocht er ander materiaal bij of spelletjes om het te oefenen. Dat kost veel meer tijd dan strepen zetten en wegleggen en doorgaan met de volgende les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:02

Lente schreef:
Dat is inderdaad ook iets wat mij zorgen baart Arabesk. Vroeger bij mij in de klas (en dat is nog niet eens zo gek lang geleden) zaten bijna alle jongens wel op sport. Voetbal, hockey, basketbal, whatever.

Nu lijkt het minder dan 50% van de leerlingen te zijn die nog sport. Vreemd dat we zoveel obese leerlingen hebben. Hobby nummer 1 is tegenwoordig; online shooters, met vrienden, met zo'n koptelefoon en dat hele dagen lang. Huiswerk wordt er tussendoor gefrummeld door een groot aantal leerlingen - iets waar wij als docent geen zicht op hebben maar wel de consequenties van dragen.

Voor gek zetten van leerlingen is tegenwoordig een absolute no-go en dat zou ik ook niet willen. Een veilige klassenomgeving is een hele belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.

Mambobeach, ik heb ook als receptioniste gewerkt. Een heel stuk relaxter vind ik persoonlijk, maar voor mij ook een stuk minder voldoening.

Ik wil hier even op reageren hoor.. Ik zit in een klas waar iedereen sport. De hele VWO5 sector telt misschien 5 mensen die niet sporten. Juist heel veel mensen sporten nog en ook op steeds hoger niveau heb ik juist het idee! Mensen die een stuk of 2/3 sporten combineren en zo. Dus dat slaat nergens.. dat jongeren niet meer sporten. Ik weet niet waar jij dan lesgeeft, misschien ligt het wel aan het niveau of waar je woont, maar hier is het zeker niet zo. :n

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:03

Ik heb net een studente van de avondopleiding pabo (waar veel mensen zitten die uit een ander beroep komen) begeleid en ze vertelde dat zij na twee jaar nog de enige was van haar klas van 25 medestudenten!
De anderen kwamen er toch achter hoeveel werk het onderwijs is en hoeveel tijd het kost een studie te volgen in de avonduren.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:14

Lauren_ schreef:
Verkeerde studie gekozen, universiteit :D

En ondanks dat niet begrepen dat een eerstegraads bevoegd docent minimaal twee academische graden heeft? :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:00

Even kijken waar zijn die mensen met een grote bek over onze luizenbaan?

De afgelopen 48 uur hebben al mijn collega's bijna 24 uur gewerkt (lesgeven overdag en dan open avond erachteraan 2x) en nu nog een hele dag lesgeven.

Niks overuren, niks uitbetalen. :+

Jaaaaaaaaa appeltje eitje onze baan. :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:24

Arabesk schreef:
Even kijken waar zijn die mensen met een grote bek over onze luizenbaan?

De afgelopen 48 uur hebben al mijn collega's bijna 24 uur gewerkt (lesgeven overdag en dan open avond erachteraan 2x) en nu nog een hele dag lesgeven.

Niks overuren, niks uitbetalen. :+

Jaaaaaaaaa appeltje eitje onze baan. :')

Ik hoop toch niet, dat je denkt, dat je de enige bent, die eens 15-16 uur acher elkaar werkt? Dat doen echt wel meer mensen op deze aardbol :D
Het lijkt mij heel vervelend als je een baan hebt, waar je zoveel frustraties over hebt. Misschien is het tijd, om eens alle voor- en nadelen van je baan op een rijtje te zetten en dan eens kijken of het geen tijd is, om wat anders te zoeken. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:47

Maar hoeveel mensen krijgen voor zoveel overwerk NIET betaald?

En een andere baan? Ben tien jaar geleden al boos en gefrustreerd het onderwijs uitgerend, maar als ze in Den Haag zo doorgaan zijn ze weer een docent natuurkunde kwijt en die lagen al zo ontzettend voor 't oprapen. :')