130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:33

Of de huismoeders die alleen op woensdagmiddag en zaterdag op weg gaan

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:35

Nicolletje schreef:
Electra63 schreef:
Er is maar een tiental bokkers die deelneemt aan deze discussie, dus niet echt representatief. ;)

Niet alleen hier hoor :D Iedereen vindt zichzelf toch de beste chauffeur?



Ik niet.
Door ervaring, kennis en kunde ben ik me bewust van mijn beperkingen.
Ook al ben ik volgens de wetgever capabel genoeg om met sirene/zwaailicht naar eigen inschatting boven de maxima te rijden, is dat niet absoluut.
Privé boemel ik, me bewust van mijn menselijke beperkingen en - verantwoordelijkheid naar anderen, ergens tussen max. en min. rond.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:36

papagroom schreef:
Oude van dagen zijn de tweede risico groep.....en niet om dat ze te snel rijden


Klopt.
Omdat ze doorgaans juist langzaam rijden is de ernst van de gevolgen van hun botsingen in de regel gering.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:39

Bij mij ligt het er heel erg aan hoe ik rij.
Gisteravond was ik moe, ik had honger en het regende. Dan kan ik nieteens hier in de straat meer inparkeren zowat :o

Er zit gewoon zo'n groot verschil in je geestelijke toestand, soms ben je moe maar kan je niet stoppen want dan sta je midden in de polder, soms zit je je op te winden om iets wat net ergens anders is gebeurd.
En al die geestelijke toestanden ontmoeten elkaar op de weg.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:40

Dat hebben mannen ook hoor Nicolletje, al geven die dat dan weer nooit toe. :Y)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:40

Colway schreef:
Of de huismoeders die alleen op woensdagmiddag en zaterdag op weg gaan



Er zijn er nogal wat gehaast met kroost in de micro-auto tussen school en huis heen er weer rácen.

Bij een klein onderzoekje naar de noodzaak van verkeersdrempels in een woonwijk in Lelystad bestond de héle bovenkant van de snelheidsscores uit die groep.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-12-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:46

randalinpony schreef:
Dat hebben mannen ook hoor Nicolletje, al geven die dat dan weer nooit toe. :Y)

Ja dat weet ik, bijvoorbeeld in de tijd dat korte rokjes worden gedragen. Wát een pech hebben zij deze zomer gehad :7

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:49

Als we met linkjes gaan smijten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidslimiet

In 1988 werd de maximumsnelheid dus opgevoerd van 100 naar 120.

Dan kijken we eens naar de curve van het aantal verkeersdoden in Nederland Afbeelding 1, pagina 2:

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... offers.pdf

Interessant, want het aantal verkeersdoden blijft gestaag afnemen rond 1988. De trend lijkt in in ieder geval niet afgebroken door de snelheidslimietverhoging. Let wel: de daling is zeker niet te wijten aan de verhoging van de snelheid, dat gebeurt natuurlijk door andere faktoren. Maar uit deze grafiek zou ik moeten concluderen dat in ieder geval de verhoging van 100 naar 120 geen noemenswaardig meer gevaar heeft opgeleverd.

Als we daar nog aan toevoegen dat er anno 2010 (einde curve) veel meer auto's waren dan in 1987, dan is de KANS heel erg sterk afgenomen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:50

Nicolletje schreef:
randalinpony schreef:
Dat hebben mannen ook hoor Nicolletje, al geven die dat dan weer nooit toe. :Y)

Ja dat weet ik, bijvoorbeeld in de tijd dat korte rokjes worden gedragen. Wát een pech hebben zij deze zomer gehad :7


300 dagen zon/jaar hier.
Ik kijk er dus niet van op; het is de norm :P

Heerlijk met de kap omlaag genieten van het leven en hoe dat in het uitzicht voorbij komt; met daarbij aangepast snelheid 8-)

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:55

Huertecilla schreef:
Heerlijk met de kap omlaag genieten van het leven en hoe dat in het uitzicht voorbij komt; met daarbij aangepast snelheid 8-)


Hier komt de aap uit de mouw waarom HC niet persé de gemiddelde snelheid wil opvoeren _O-

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:56

Citaat:
Bij een klein onderzoekje naar de noodzaak van verkeersdrempels in een woonwijk in Lelystad bestond de héle bovenkant van de snelheidsscores uit die groep.


:') Blij dat ik niet in die woonwijk woon dan

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:56

joostvangestel schreef:
Als we daar nog aan toevoegen dat er anno 2010 (einde curve) veel meer auto's waren dan in 1987, dan is de KANS heel erg sterk afgenomen.


Zoals ik al schreef en jij goed weet is dat geen bewijs omdat er heel veel veranderde omstandigheden zijn.
Drakonische snelheidscontroles en ZOAB zijn er twee.
Ook is een grotere verkeersdichtheid bij congestie een juist factor die de kans op een serieus ongeval verláágt :)*
Blikschade blijft voor een groot deel uit de statistieken door no claim en eigen risico van verzekeringen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:59

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:
Heerlijk met de kap omlaag genieten van het leven en hoe dat in het uitzicht voorbij komt; met daarbij aangepast snelheid 8-)


Hier komt de aap uit de mouw waarom HC niet persé de gemiddelde snelheid wil opvoeren _O-



Lopen er in NL veel dames langs de snelweg dan?
Hier niet ;)

Overigens noem je nu ´gemíddelde´ snelheid en dat is een HEEL ander onderwerp dan maximum snelheid.
Het verhogen van het maximum is daartoe een onslimme aanpak. Het levert weinig op ten koste van veel meer risico.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:02

Colway schreef:
Citaat:
Bij een klein onderzoekje naar de noodzaak van verkeersdrempels in een woonwijk in Lelystad bestond de héle bovenkant van de snelheidsscores uit die groep.


:') Blij dat ik niet in die woonwijk woon dan



Was toch érg grappig.
Aan de kentekens kon afgelezen woren dat een deel van de klagers zelf het probleem waren. Ook was het erg eenvoudig om te zeggen; spreek je buurvrouw er op aan bij tennis; daar gaan we geen gemeenschapsgeld aan uitgeven.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:08

Huertecilla schreef:
Zoals ik al schreef en jij goed weet is dat geen bewijs omdat er heel veel veranderde omstandigheden zijn.
Drakonische snelheidscontroles en ZOAB zijn er twee.
Ook is een grotere verkeersdichtheid bij congestie een juist factor die de kans op een serieus ongeval verláágt :)*
Blikschade blijft voor een groot deel uit de statistieken door no claim en eigen risico van verzekeringen.


Ik schreef dat ook al, maar je zou verwachten dat de trend rond 1988 doorbroken zou moeten worden. Er had een tijdelijke significante verhoging van het aantal doden moeten komen, en die is uitgebleven. Dus die verhoging heeft geen problemen opgeleverd.

Als de trend nu de andere kant opgaat (zoals die van vóór 1974, toen de maximumsnelheid werd ingevoerd), dan denk ik dat de politieke druk er vanzelf komt om de trend omlaag te buigen. Maar we weten dat pas met zekerheid over een jaar of 5.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:31

Ik vraag me af of er wat te meten zal zijn, omdat ik de indruk heb dat het rijgedrag op de Nederlandse snelwegen niet bijzonder veranderen zal.

Ik zie hier op de 130 trajecten vooral veel mensen vasthouden aan hun vertrouwde rijgedrag, de grote leasebakken komen met 130 aanjagen maar die deden dat toch altijd al. En de rest (waaronder ikzelf ook) vinden benzine gewoon dúúr en weten dat een lichte snelheidsverhoging een veel groter verbruik tot gevolg heeft, of hebben geen behoefte aan grotere snelheden.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:46

Diesel gaan rijden :+ (is goedkoper, althans de stofprijs, verbruik gaat natuurlijk ook omhoog ;-) )

Ik ga echt geen 100 rijden voor het verbruik, dan ga ik liever treinen, die enkele liters die ik wellicht spaar op een tank? Of ik 130 of 100 rijd, ik merk weinig verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:47

Eindelijk is er doorstroming, je hoeft geen 130, maar je mag en dat scheelt een hoop....

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:51

Over grote afstanden zie je wel degelijk een groot verschil in verbruik. Niet op al die kleine rotstukjes dan is je verbruik toch al vele malen te hoog natuurlijk. Kan je beter fietsen, whahah.

Electra63

Berichten: 20013
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:51

Huertecilla schreef:
Citaat:
Ik rijd 30.000 km per jaar. Ik heb de maximale no-claim. Nooit een ongeluk door eigen schuld gehad (afkloppen). En ik rijd overal, ik heb ook in het buitenland gereden, Parijs en Athene.


Alles is relatief.
Mijn staat van dienst is aanmerkelijk langer/beter en omvat ook hoge snelheidsvoertuigen op de openbare weg.
Dat bewijst echter beiden NIETS.

Bedankt voor de uitnoding maar nee; ik zet niet graag het pistool van een ander op mijn hoofd.
Ik wil jou ook niet mee; ik wil de verantwoordlijkheid voor mijn pistool op jouw hoofd niet.


Daar valt natuurlijk nog over te discussiëren :D
Maar goed, volgend jaar ben ik bij je in de buurt. Ik huur zeker een auto. Tegen die tijd, zal ik je wel een berichtje sturen met het signalement, dan kan je uit de buurt blijven en loop je geen onnodig risico ;)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:53

Wat ben je toch aardig electra. :D

Electra63

Berichten: 20013
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:54

randalinpony schreef:
Wat ben je toch aardig electra. :D


Wat een treffend onderschrift ;) :D

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:54

Treinen heeft voor mij geen zin, aangezien er op beide plaatsen waar ik moet zijn geen station is :x
Trouwens, ik zie me al gaan met al mijn rotzooi elke week.
Word ik nog gerold ook bij het in - en uitstappen omdat ik eruit zie als een toerist :+

Nee bedankt, ik ben graag onafhankelijk en mijn auto is daar een belangrijk onderdeel van.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:59

Electra63 schreef:
randalinpony schreef:
Wat ben je toch aardig electra. :D


Wat een treffend onderschrift ;) :D


Ja dank je. En ik heb hem ook nog even GROEN gemaakt. :D

Staat ie trouwens ook veel beter bij mijn sokpoppenavatar. :Y)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:15

randalinpony schreef:
En de rest (waaronder ikzelf ook) vinden benzine gewoon dúúr en weten dat een lichte snelheidsverhoging een veel groter verbruik tot gevolg heeft, of hebben geen behoefte aan grotere snelheden.


Waardoor het mogelijk zelfs een négatief effect kan hebben op de doorstroming omdat de beperkende factor niet sneller gaat en er daardoor jojo-effect zou kunnen optreden.
In dat geval zou het meer ergenis en meer risico opleveren met als enig positieve meer accijnsopbrengst.

Ik blijf vraagtekens houden over het snelheidsverschil tussen de linker- en de rechterbaan.
80 rechts en 130 links met 2 meter ertussen is geen fijn idee.
Ook gaat in- en uitvoegen lastiger worden.
Niet alleen voor inhalen vanaf de rechterbaar, ook voor invoegen voor een afrit vanaf de linkerbaan.

Ik zie dat alleen met minimaal extra risico op bijna lege baanvakken én snelheidsaanpassen door de snelrijder bij inhalen van een langzaamrijder.

Al met al kan ik het alleen een populistische verkiezingszet vinden.
De verantwoordelijke politici horen imo de taak te krijgen om de nabestaanden van verkeersslachtoffers persoonlijk te informeren.