Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:47

Trouwens, een Moor is geeneens een neger

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:23

Kerstversiering justitiepaleis moet weg om moslims niet te choqueren

14/12/'07 De kerstversiering in twee bureaus aan de ingang van het justitiepaleis moest verwijderd worden omdat het de moslims kan choqueren.

De kantoorbedienden hadden hun kantoren feestelijk versierd met slingers en lichtjes. Maar de nieuwe chef eiste dat dit onmiddellijk weggehaald werd.

"Zoals elk jaar hadden we onze bureaus versierd met kerstversiering, maar dit jaar mocht het blijkbaar niet meer," getuigt een medewerkster. "Na aandringen kregen we dan de reden te horen: dit kon moslims die het justitiepaleis bezoeken choqueren. We moeten immers neutraal blijven."

Positieve discriminatie gaat soms echt te ver

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:31

Wat valt er te shockeren aan lichtjes en kerst??????
Ik vind onverdoofd slachten heel wat shockerender maar dat mag wel. WAnt volgens mij zijn ze nog niet van plan om dat te verbieden. EN dan durven ze te vallen over kerstversiering??????????

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:36

Volgens mij is dit oud nieuws...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:23

Nicolletje schreef:
Volgens mij is dit oud nieuws...

So het is ook een voorbeeld.

En eigenlijk hetzelfde als de pieten, mensen die invullen voor andere in dit geval kerst voor moslims.
En tot vandaag is die kerstsfeer er nog steeds niet meer :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:25

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:18

Tja, ieder zijn mening. Voor mij blijft het sinterklaas met zijn zwarte pieten om hem te helpen <:)

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:31

lesilla schreef:
Kerstversiering justitiepaleis moet weg om moslims niet te choqueren

14/12/'07 De kerstversiering in twee bureaus aan de ingang van het justitiepaleis moest verwijderd worden omdat het de moslims kan choqueren.

De kantoorbedienden hadden hun kantoren feestelijk versierd met slingers en lichtjes. Maar de nieuwe chef eiste dat dit onmiddellijk weggehaald werd.

"Zoals elk jaar hadden we onze bureaus versierd met kerstversiering, maar dit jaar mocht het blijkbaar niet meer," getuigt een medewerkster. "Na aandringen kregen we dan de reden te horen: dit kon moslims die het justitiepaleis bezoeken choqueren. We moeten immers neutraal blijven."

Positieve discriminatie gaat soms echt te ver

Het moet niet gekker worden, het zou ze kunnen choqeren? Moeten ze zorgen dat ze daar niet hoeven te komen dan valt er niks te choqeren. :(

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:34

jaantsje schreef:
Tja, ieder zijn mening. Voor mij blijft het sinterklaas met zijn zwarte pieten om hem te helpen <:)

Er is verschil tussen een mening en een feit, het is geen mening dat Zwarte Piet een hulpje is. Zwarte Piet is een slaaf en als die waarheid je te hard is kun je lekker je kop in de grond steken en zo hard mogelijk roepen dat het door de schoorsteen komt (waarom zijn de kleren dan niet vies) maar dat is natuurlijk een sterk staaltje jezelf voor de gek houden. Moet je ook zelf weten maar zolang je maar weet dat ik beter weet en blijf dan niet zo volharden in je mening die nergens op gebaseerd is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:36

En wat is er mis met een slaaf?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:52

Die zijn wel duidelijk ergens op gebaseerd. Namelijk op de nederlandse cultuur waar sinterklaas gevierd wordt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:31

HolyPope schreef:

Niks, er is iets mis als je gaat beweren dat de slaaf een jongen is die zwart is geworden door de schoorsteen...

@Vibabu, de Nederlandse cultuur (waar Sinterklaas gevierd wordt) is gebaseerd op het feit dat Zwarte Piet dus een slaaf is en niet (omdat het nou eenmaal wat verzachtender is) naar mening van sommigen een jongend die zwart is geworden door roet uit een schoorsteen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:34

de oorspronkelijke sint is wel discrimenerent de pieten waren gewoon slaven. in die tijd nog "normaal"

tegenwoordig vind ik er niks ergs meer aan, de sint is lief voor zn pieten, de pieten zijn vrolijk en idd komt het door de schoorsteen dat ze zwart zijn. Ik vind dat we deze kindertraditie gewoon in eer moeten houden. het is immers een vrolijk gebeuren en de kinderen denken ook niet dat discriminerent door de sint. Ieder kind weet dat ze oorspronkelijk wit waren ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

Fred_Kroket schreef:
jaantsje schreef:

Er is verschil tussen een mening en een feit, het is geen mening dat Zwarte Piet een hulpje is. Zwarte Piet is een slaaf en als die waarheid je te hard is kun je lekker je kop in de grond steken en zo hard mogelijk roepen dat het door de schoorsteen komt (waarom zijn de kleren dan niet vies) maar dat is natuurlijk een sterk staaltje jezelf voor de gek houden. Moet je ook zelf weten maar zolang je maar weet dat ik beter weet en blijf dan niet zo volharden in je mening die nergens op gebaseerd is.

Wat zwarte Piet is, en hoe mensen tegen zwarte piet aankijken, is afhankelijk van leeftijd, plaats en tijd. Het gaat er om hoe men zwarte Piet ZIET, en dus is het wel degelijk een mening en hangt het daarvan af of het al of niet discriminatie is. Dat heet met de tijd meegaan. En dat is kennelijk wat sommigen niet willen of kunnen.
Als een ander zwarte Piet als slaaf ziet, op basis van geschiedenis of gelul over of de kleren wel ofniet zwart van de roet zijn, prima! Maar dan moet ie niet over mij en anderen, wiens opvattingen je helemaal niet kent, gaan roepen dat we een traditie hoog houden waarin slavernij wordt goedgekeurd.
Dat eeuwige geneuzel over geschiedenis, gevoeligheden, etc terwijl de intentie van mensen over het algemeen heel anders is. Daar wordt aan voorbij gegaan: dat we met de rol van zwarte Piet in het sinterklaasverhaal niet de INTENTIE hebben om te kwetsen of discrimineren. Dat mensen er nog steeds iets fouts in willen zien, zegt iets over die mensen, in ieder geval niet over mij.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:41

Fred_Kroket schreef:
HolyPope schreef:

Niks, er is iets mis als je gaat beweren dat de slaaf een jongen is die zwart is geworden door de schoorsteen...

Misschien moet je je eens gaan afvragen WAAROM men is gaan beweren dat de jongen zwart is geworden door de schoorsteen. Dan zouden we deze discussie namelijk niet meer hebben.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:44

Fred_Kroket schreef:
HolyPope schreef:

@Vibabu, de Nederlandse cultuur (waar Sinterklaas gevierd wordt) is gebaseerd op het feit dat Zwarte Piet dus een slaaf is en niet (omdat het nou eenmaal wat verzachtender is) naar mening van sommigen een jongend die zwart is geworden door roet uit een schoorsteen.

ben jij zo opgevoed? ik durf te wedden dat menigeen opgevoed is dat zwarte piet het hulpje is van sinterklaas. Niks slaaf. Gewoon het hulpje. Het kan van oorsprong misschien als slaaf zijn geweest. In de tegenwoordige tijd is het gewoon het hulpje. Ik vind het dan ook echt belachelijk dat mensen vallen over zwarte piet. Ik vind dat mensen zich veel te snel aangevallen en gediscrimineerd voelen. Misschien dat iemand ook maar moet gaan bellen met 144 red die rendieren van de kerstman want dat is dierenmishandeling. Kom op zeg!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:46

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Wat zwarte Piet is, en hoe mensen tegen zwarte piet aankijken, is afhankelijk van leeftijd, plaats en tijd. Het gaat er om hoe men zwarte Piet ZIET, en dus is het wel degelijk een mening en hangt het daarvan af of het al of niet discriminatie is. Dat heet met de tijd meegaan. En dat is kennelijk wat sommigen niet willen of kunnen.
Als een ander zwarte Piet als slaaf ziet, op basis van geschiedenis of gelul over of de kleren wel ofniet zwart van de roet zijn, prima! Maar dan moet ie niet over mij en anderen, wiens opvattingen je helemaal niet kent, gaan roepen dat we een traditie hoog houden waarin slavernij wordt goedgekeurd.
Dat eeuwige geneuzel over geschiedenis, gevoeligheden, etc terwijl de intentie van mensen over het algemeen heel anders is. Daar wordt aan voorbij gegaan: dat we met de rol van zwarte Piet in het sinterklaasverhaal niet de INTENTIE hebben om te kwetsen of discrimineren. Dat mensen er nog steeds iets fouts in willen zien, zegt iets over die mensen, in ieder geval niet over mij.

AMEN! _/-\o_

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:28

Diegene die nu allemaal over opvoeding van mij beginnen en waarom ZP geen slaaf is lees het artikel nog eens in de link die ik heb geplaatst. Jullie reageren zo herkenbaar volgens het artikel! Echt prachtig en voorspelbaar :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:50

De slaven van vroeger mochten ook de schoorsteen wel 's vegen...... :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:19

Fred_Kroket schreef:
Diegene die nu allemaal over opvoeding van mij beginnen en waarom ZP geen slaaf is lees het artikel nog eens in de link die ik heb geplaatst. Jullie reageren zo herkenbaar volgens het artikel! Echt prachtig en voorspelbaar :D

De enige die prachtig en voorspelbaar reageert ben je zelf hoor Fred_Kroket. De manier waarop je de discussie voert, vind ik niet echt prettig overkomen.

Ik heb de link geopend en gelezen. Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje misselijk van. Hier in Nederland worden al zolang ik besta vluchtelingen opgenomen, er wordt veel geld aan ontwikkelingshulp gegeven, al jarenlang kennen we positieve discriminatie om allochtonen gelijke kansen te geven. Oh oh, foei foei wat zijn we toch slecht dat we Sinterklaas vieren met Zwarte Piet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:37

Fred_Kroket schreef:

Ga jij in Amerika dan eens prediken dat elfjes zwart moeten worden, omdat de dwergen het discriminatie vinden. Het zal van oorsprong best een slaaf zijn geweest, maar zo wordt hij door kindertjes niet gezien hoor. Mijn zoontje van 5 adoreert die zwarte helper, zijn klasgenootje uit sri lanka ook! Bang zijn ze van de Sint, maar Piet is gaaf. Degenen die er nu stampij om maken zijn mensen die afstammen van de slaven, maar slavernij hebben ze nooit mee gemaakt hoor. Ik denk dat mijn ouders een stuk meer hebben mee gemaakt, dan menig mens die hier over loopt te miepen.

En even over de slavernij, denk je nou echt dat de zwarte bevolking niet een groepje mensen had die de slaven ronselden? Dat wordt vaak even vergeten. ;)

Op een universiteit mocht ook al geen kerstboom, om de anders gelovigen niet voor het hoofd te stoten, dit was vorig jaar. Die mensen hebben met kerst wel vrij, dat wil men dan weer wel. Werk dan ook door als je er niet aan deel wenst te nemen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:42

Mindim, ik zeg amen! :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:46

Ik ook !

Maar eigenlijk vind ik de sop de (zwarte) kool niet waard.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:06

MamboBeach schreef:
Fred_Kroket schreef:
Kijk nog een leuk artikeltje hoe ze er in andere landen tegen aan kijken!

http://whatiftheyweremuslim.com/2011/12/15/in-holland-santa-doesn%E2%80%99t-have-elves-he-has-slaves/

Sinterklaas is dan wel voorbij maar alvast voor volgend jaar en kunnen mensen zich een beetje inlezen! :D

Nou, ik ben maar gestopt met lezen, wat een zeikstuk zeg en lekker subjectief. Een vliegend wit paard! _O- _O- _O-

Ja joh, wist je het niet Sint heeft een witte My Little pony met vleugels ±D Doet me trouwens gelijk denken aan de Always reclame, die hebben ook vleugels >;)