Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:38

sMieke schreef:
Geerke ik nodig je een uit om eens te komen kijken en mee te denken voor een oplossing. Alles afkraken is wel heel makkelijk! Zodra er gevraagd word mee te denken haken de meeste af (er zijn uitzonderingen)

Tja die varkensboer staat bekend als niet een van de snuggerste.
Ikzelf ben werkzaam in de varkens, wij hebben vrijloopstallen. Zoals bij die boer op het filmpje zie je ze vaak nog in duitsland, hier minder. (dat was overigens ook in duitsland.)

Ter info: varkens verbranden in de zon, ze hebben ook geen zweetklieren. In de (vrijloop)stal kunnen ze alles doen wat ze willen. Weten jullie dan oplossingen? Die REALISTISCH zijn.!

Want tja alles afkraken, en het nooit met eigen ogen gezien hebben DAAR zakt pas mn broek van af!!!!

hoezo?
ik kijk een reportage en herhaal hier wat die boer zegt....ik lieg of verzin verder niets hoor.
Ik ben overigens boerin geweest in frankrijk (vleeskoeien,schapen)dus iets weet ik er wel van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:41

Yviertje schreef:
Ooit eraan gedacht dat boeren van die leeftijd niet beter weten? Ze zijn dus niet dom, voor hun is dit de enige manier die ze kennen. Dat kan je ze op die leeftijd niet kwalijk nemen! Beetje meer respect is op zn plaats.

ik geloof er dus helemaal niets van dat die boer al 40 jaar zijn koeien binnen heeft.
Het item was ook 'verdwijnt de koe uit het nederlandse landschap?'

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:52

Ik zou ook niet anders verwachten dan dat zo'n boer zichzelf heeft overtuigd dat die dieren het prima hebben. Anders kun je toch je werk niet doen. Er kwam uit de documentaire wel redelijk duidelijk naar voren dat veel boeren moeite hebben om het hoofd boven water te houden en verlies draaien. Banken hebben ze leningen afgesloten die ze nooit terug kunnen betalen (het was echt een absurde verhouding, bv 1 miljoen schuld hebben terwijl je een modaal inkomen hebt). Steeds weer nieuwe regels waar ze aan moeten voldoen die investeringen vragen terwijl ze daar helemaal geen budget voor hebben. En ondertussen een markt die verwacht dat het vlees voor heel weinig in de schappen ligt.
Je kunt moeilijk verwachten dat als consumenten massaal hun kop in het zand steken voor dierenwelzijn (ik heb geen zin om overal op te letten, dan kun je niks meer eten) dat boeren dat niet doen. Ze hebben daar immers ook weinig keus in, ze zijn nou eenmaal boer en de consument vraagt goedkoop vlees, dus dat produceren ze.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:53

geerke schreef:
ik zag laatst een boer op de t.v die zijn koeien helemaal niet meer buiten liet.
Ze waren toch prima af binnen?Ze hadden daar hun zaagsel bedje....
Misschien als die boer dat maar iedere dag tegen zichzelf zegt dat hij het uiteindelijk zelf gaat geloven?Mijn broek zakt er in iedergeval van af.

Wij hadden afgelopen zomer de koeien buiten maar zodra de temperatuur steeg waren ze niet naar buiten te krijgen en als ze dan eindelijk buiten waren stonden ze de hele tijd voor de deu. Toen maar besloten om alles open te zetten en raad eens: ze lagen allemaal op hun matras binnen te herkauwen. de koeien hebben t in de moderne stallen écht niet slecht hoor!
Daarnaast klinkt het logisch dat als een koe een topprestatie levert zonder hulpmiddelen moet hij goed in zn vel zitten. Een zieke koe levert niet.

Momenteel ben ik bezig een kijk dag te (proberen) organiseren, kom kijken en onderbouw dan je mening eens van wat je gezien hebt

sMieke

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:54

Edit zie dat je in frankrijk woont

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:13

Precies Fleurtje100!! Heel goed dat je dit nog even aanhaald! Werd in t filmpje duidelijk naar voren gebracht. Ik denk alleen dat t bij alle "dierenvrienden" hier t ene oor in en t andere oor weer uitgegaan is.

sMieke: idem hier! Onze koeien mogen ook naar buiten, maar ze staan na enkele uren allemaal weer binnen, zeker met warm weer en regen...tja die van ons menen toch echt dat ze van suiker zijn en gaan smelten als t een keertje regent....

Over de varkens: dus als ze maar buiten kunnen lopen zijn alle dieren gelukkig, en als ze binnen staan dus niet? Vind ik erg kort door de bocht en naïef! Hoe "meet" je dat? Precies das heel moeilijk! Zeker voor een buitenstaander die de dieren niet kent. De boer kent zijn dieren en weet wanneer t dier niet blij is. Om dan te zeggen dat de beste man niet beter weet en t voor zichzelf goed praat? Als we dieren gaan vermenselijken moeten ze allemaal in bed slapen en lekker tv kunnen kijken? T begrip "Zielig" is niet meetbaar, das een menselijke emotie! En de ene mens vind iets heel snel zielig, de andere bekijkt t wat van de nuchter kant. Of dat dan ook meteen slecht is? tja dat weet ik niet. weet wel dat er dingen zijn waarvan mijn broek écht afzakt, maar ja dat is dan ook weer mijn mening/gevoel, bij een ander is t weer anders.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:28

geerke schreef:
Yviertje schreef:
Ooit eraan gedacht dat boeren van die leeftijd niet beter weten? Ze zijn dus niet dom, voor hun is dit de enige manier die ze kennen. Dat kan je ze op die leeftijd niet kwalijk nemen! Beetje meer respect is op zn plaats.

ik geloof er dus helemaal niets van dat die boer al 40 jaar zijn koeien binnen heeft.

Ik zeg ook niet dat hij ze al 40 jaar binnnen heeft staan, denk het juist niet. Maar ik vind het respectloos naar die oude garde boeren om ze maar dom te noemen, omdat ze niet beter weten. Ze hebbenhet zo geleerd van hun vader, opa of weet ik veel wie. Vroeger ging je niet naar school of door studeren, want je vader kon het je allemaal leren als je het bedrijf overnam. Dat er tegenwoordig overal nu opleidingen voor zijn, maar dat was vroeger niet zo. Je vader was boer, je nam het bedrijf over van hem op de manier zoals je het leerde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:20

Fleurtje100 schreef:
Ik zou ook niet anders verwachten dan dat zo'n boer zichzelf heeft overtuigd dat die dieren het prima hebben. Anders kun je toch je werk niet doen. Er kwam uit de documentaire wel redelijk duidelijk naar voren dat veel boeren moeite hebben om het hoofd boven water te houden en verlies draaien. Banken hebben ze leningen afgesloten die ze nooit terug kunnen betalen (het was echt een absurde verhouding, bv 1 miljoen schuld hebben terwijl je een modaal inkomen hebt). Steeds weer nieuwe regels waar ze aan moeten voldoen die investeringen vragen terwijl ze daar helemaal geen budget voor hebben. En ondertussen een markt die verwacht dat het vlees voor heel weinig in de schappen ligt.
Je kunt moeilijk verwachten dat als consumenten massaal hun kop in het zand steken voor dierenwelzijn (ik heb geen zin om overal op te letten, dan kun je niks meer eten) dat boeren dat niet doen. Ze hebben daar immers ook weinig keus in, ze zijn nou eenmaal boer en de consument vraagt goedkoop vlees, dus dat produceren ze.

ik weet niet of het echt de schuld is van de consumenten dat een boer haast niet het hoofd boven water kan houden....ik denk eerder dat de staat daar schuldig aan is.
Melkquota,strontbelasting...en weet ik wat allemaal.De onroerendgoed belasting is voor een normale burger met een tuintje van 10 bij 6 al haast niet te betalen in Nederland.
Ik wil niet weten wat een boer moet betalen met 20 hectare land.
Maar daar weet ik niet genoeg van hoe dat in Nederland zit....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:24

geerke schreef:
Yviertje schreef:

Ik zeg ook niet dat hij ze al 40 jaar binnnen heeft staan, denk het juist niet. Maar ik vind het respectloos naar die oude garde boeren om ze maar dom te noemen, omdat ze niet beter weten. Ze hebbenhet zo geleerd van hun vader, opa of weet ik veel wie. Vroeger ging je niet naar school of door studeren, want je vader kon het je allemaal leren als je het bedrijf overnam. Dat er tegenwoordig overal nu opleidingen voor zijn, maar dat was vroeger niet zo. Je vader was boer, je nam het bedrijf over van hem op de manier zoals je het leerde.[/quote]

heb ik een boer dom genoemd?Wel even opletten wiens post je qoute s.v.p

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:44

geerke schreef:
Fleurtje100 schreef:

ik weet niet of het echt de schuld is van de consumenten dat een boer haast niet het hoofd boven water kan houden....ik denk eerder dat de staat daar schuldig aan is.
Melkquota,strontbelasting...en weet ik wat allemaal.De onroerendgoed belasting is voor een normale burger met een tuintje van 10 bij 6 al haast niet te betalen in Nederland.
Ik wil niet weten wat een boer moet betalen met 20 hectare land.
Maar daar weet ik niet genoeg van hoe dat in Nederland zit....

Er komen inderdaad steeds meer regeltjes bij, zullen vast niet allemaal even nuttig zijn, maar met dingen als een mestoverschot en dergelijke moet je wel rekening houden. En er komen ook steeds meer regels op gebied van dierenwelzijn. Ik zeg ook nergens dat het helemaal de schuld is van de consument. Maar dat zijn wel degene die voor een paar euro een kilo vlees willen kopen in de supermarkt. Iedereen die een beetje nadenkt kan zich bedenken dat zelfs al heeft dat dier een miserabel leven gehad er voor de boer erg weinig overblijft.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:38

Excuses geerke zal volgende keer beter quoten!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:38

Twiggy2008 schreef:
Ik snap overigens niet dat je ook vegetarisch moest eten, omdat je nichtje er was. Ik en mijn dochter zijn ook regelmatig de enige vegetariers en dan wordt er op een fijne manier met ons gehouden en de anderen eten wel vlees. No problem. Kan toch ook? :)

Is ook zo, maar om twee redenenen aten we toen vegetarisch:

1) We staan open voor nieuwe dingen, dus we wilden ook wel eens weten of vegetarisch ook echt lekker kan zijn. Anders kan je er ook nooit een mening over vormen. De conclusie was dat het wel lekker was, maar niet meer dan 4 dagen op een rij. Daarnaast steeg onze biogasproduktie met wel 500% in die dagen.

2) Voor drie mensen twee verschillende gerechten op tafel toveren is erg oneconomisch. Dus aten we iets wat iedereen kan eten. We hebben wel respect voor vegetariers, dus die gaan we niet dwingen om vlees te eten.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:53

joostvangestel schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik snap overigens niet dat je ook vegetarisch moest eten, omdat je nichtje er was. Ik en mijn dochter zijn ook regelmatig de enige vegetariers en dan wordt er op een fijne manier met ons gehouden en de anderen eten wel vlees. No problem. Kan toch ook? :)

Is ook zo, maar om twee redenenen aten we toen vegetarisch:

1) We staan open voor nieuwe dingen, dus we wilden ook wel eens weten of vegetarisch ook echt lekker kan zijn. Anders kan je er ook nooit een mening over vormen. De conclusie was dat het wel lekker was, maar niet meer dan 4 dagen op een rij. Daarnaast steeg onze biogasproduktie met wel 500% in die dagen.

2) Voor drie mensen twee verschillende gerechten op tafel toveren is erg oneconomisch. Dus aten we iets wat iedereen kan eten. We hebben wel respect voor vegetariers, dus die gaan we niet dwingen om vlees te eten.

:D ook wel flatulentie genoemd.... :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:48

Hahaha, nou vraag ik me af wat jij dan wel niet gegeten hebt die vier dagen!!!! :D
Ik hoor juist veel mensen het precies andersom zeggen.... Die zijn verbaasd hoe lekker vegetarisch kan zijn. ;)

Maar goed, als vlees de klemtoon heeft in je eten, dan snap ik dat je iets mist. :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:10

geerke schreef:

Wij... (ik ook) willen alleen nog maar boodschappen doen bij de supermarkt... Handig, alles bij elkaar en lekker ruim open, goedkoop, ook nog.
Maar supermarkten knijpen wel de leverancier uit en bepalen zelf welke prijs ze willen geven voor jouw product.
Nee zeggen is geen optie, dan slijt je je handel niet.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:17

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:40

ik ga graag mee met de excursie (als hij in het weekend is) en ik heb 3 zitplaatsen (inruil voor dieselgeld) vanaf den haag :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:44

Ik ben vegetarisch :D
Alleen vind ik tonijn op mijn pizza nog wel erg lekker.
Maar vlees heb ik al zo'n 5 jaar niet meer gegeten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:51

Tara_Jenny schreef:
Ik ben vegetarisch :D
Alleen vind ik tonijn op mijn pizza nog wel erg lekker.
Maar vlees heb ik al zo'n 5 jaar niet meer gegeten.

O ik ga van de week tonijnpizza maken! Dat at ik vroeger zoooo vaak maar ik eet meestal pizza samen met m'n vriend en hij vindt tonijn niet lekker.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:24

sMieke schreef:
geerke schreef:
ik zag laatst een boer op de t.v die zijn koeien helemaal niet meer buiten liet.
Ze waren toch prima af binnen?Ze hadden daar hun zaagsel bedje....
Misschien als die boer dat maar iedere dag tegen zichzelf zegt dat hij het uiteindelijk zelf gaat geloven?Mijn broek zakt er in iedergeval van af.

Wij hadden afgelopen zomer de koeien buiten maar zodra de temperatuur steeg waren ze niet naar buiten te krijgen en als ze dan eindelijk buiten waren stonden ze de hele tijd voor de deu. Toen maar besloten om alles open te zetten en raad eens: ze lagen allemaal op hun matras binnen te herkauwen. de koeien hebben t in de moderne stallen écht niet slecht hoor!
Daarnaast klinkt het logisch dat als een koe een topprestatie levert zonder hulpmiddelen moet hij goed in zn vel zitten. Een zieke koe levert niet.

Momenteel ben ik bezig een kijk dag te (proberen) organiseren, kom kijken en onderbouw dan je mening eens van wat je gezien hebt

Dat is 1 ervaring. Ik zelf heb ruim een jaar bij een koeienstal gestaan met mijn paarden. Die koeien mochten in de zomer ook kiezen: in de wei of in de stal. Er stonden er dan maar 3 binnen, die even wat te drinken gingen halen of het laatste restje kuil op aan het eten waren. De rest stond heerlijk buiten van het malse gras te genieten in het zonnetje!!! Reken dus maar dat er zat koeien zijn (en ander vee) wat het wel waardeert om buiten te staan.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:59

Toad schreef:
sMieke schreef:

Dat is 1 ervaring. Ik zelf heb ruim een jaar bij een koeienstal gestaan met mijn paarden. Die koeien mochten in de zomer ook kiezen: in de wei of in de stal. Er stonden er dan maar 3 binnen, die even wat te drinken gingen halen of het laatste restje kuil op aan het eten waren. De rest stond heerlijk buiten van het malse gras te genieten in het zonnetje!!! Reken dus maar dat er zat koeien zijn (en ander vee) wat het wel waardeert om buiten te staan.

klopt maar dit is 100% afhankelijk van het weer. Als staat het allerbeste gras in de wei, als het warm is gaan ze niet. en tuurlijk waarderen ze het wel om buiten te staan. Veel (zieke) koeien worden alleen al beter van de buitenlucht. maar elke koe heeft een eigen gebruiksaanwijzing ;) en ze houden gewoon echt niet van hitte :)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:37

sMieke schreef:
klopt maar dit is 100% afhankelijk van het weer. Als staat het allerbeste gras in de wei, als het warm is gaan ze niet. en tuurlijk waarderen ze het wel om buiten te staan. Veel (zieke) koeien worden alleen al beter van de buitenlucht. maar elke koe heeft een eigen gebruiksaanwijzing ;) en ze houden gewoon echt niet van hitte :)

Klopt, maar ik denk dat juist daarom de keuze het belangrijkst is :) Wij kunnen toch niet bepalen en een koe het lekker weer vind ?
(mijn konijnen waren keihard aan het rennen in de regen op mijn balkon (uitloophok), maar ik bleef mooi binnen) Dat is ook misschien per koe weer verschillend.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:20

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:00

ik ook :j