Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:05

haboshof schreef:
Als kleine druppel op de gloeiende plaat proberen we in voor iedereen verstaanbare taal uitleg te geven over hoe het beter kan.

Een paard is een dier geëovuleerd tot loopknabbelaar in familieverband op de onbegrensde vlaktes van eurazië.

Het heeft buitenruimte, gezelschap en ruwvoer nodig.

Doordat het gedomesticeerd is, is een niet te krappe begrenzing geen probleem meer.

Als het echter geen toegang heeft tot buiten met soortgenoten en ruwvoer, dan schaadt dit de gezondheid.

Als je daar niet aan kan voldoen kan je geen paard houden zonder dat je het paard lichamelijk en geestelijk schade berokkend.

Samengevat:

Zonder geschikt aquarium geen zeepaard, zonder geschikt land geen paard :)*

Zo helder?
Wil best bronnen erbij geven maar dat is dan weer niet ´verstaanbaar´.

Electra63

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:13

HC,
Ik lees wel iedere keer zeepaardje e.d., maar op gerichte vragen geef jij geen antwoord.
Jij schrijft wat je wilt, het is herhaling op herhaling, misschien moet je het eens op een andere manier proberen? Dus maak die documentaire en vertel eens hoe het is in Spanje in de hitte met behoorlijke steekbeesten. IMO is het klimaat van Spanje ook niet ideaal voor een paard.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:20

Huertecilla schreef:
haboshof schreef:
Als kleine druppel op de gloeiende plaat proberen we in voor iedereen verstaanbare taal uitleg te geven over hoe het beter kan.

Een paard is een dier geëovuleerd tot loopknabbelaar in familieverband op de onbegrensde vlaktes van eurazië.

Het heeft buitenruimte, gezelschap en ruwvoer nodig.

Doordat het gedomesticeerd is, is een niet te krappe begrenzing geen probleem meer.

Als het echter geen toegang heeft tot buiten met soortgenoten en ruwvoer, dan schaadt dit de gezondheid.

Als je daar niet aan kan voldoen kan je geen paard houden zonder dat je het paard lichamelijk en geestelijk schade berokkend.

Samengevat:

Zonder geschikt aquarium geen zeepaard, zonder geschikt land geen paard :)*

Zo helder?
Wil best bronnen erbij geven maar dat is dan weer niet ´verstaanbaar´.

Voor mij wel hoor. Mij hoef je niet te overtuigen. Dit is precies wat ik ook vertel, misschien in nog iets andere bewoordingen, maar de essentie is gelijk.

Ik ga heel erg ver in sommige dingen. Dat wordt mij niet in dank afgenomen, maar dat interesseert me niet meer. Ben oud en wijs genoeg.

Ik vind dat als je niet aan die basisbehoeftes kunt voldoen, je er heel erg goed over na moet denken of je ueberhaupt wel een paard wil. Als je niet over eigen land beschikt , dan vind ik dat je toch moet zoeken naar een plek die op zijn minst aan die behoeftes voldoet. Zo niet, dan geen paard. Voor mij is " van mei tot oktober in het land, want er is in onze buurt niks anders te krijgen" een reden om van het in eigendom hebben van een paard af te zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:21

Fleurtje100 schreef:
Bovendien, stel iedereen luistert naar HC. Regelt een paddock van bv 1000m2 met inloopstal en zet daar hun eigen paard in met een ander paard, gaat voortaan alleen nog maar bitloos rijden etc. Denk je nou werkelijk dat bv. een stalpaard dat niet gewend is aan sociale contacten daar dan ineens ontzettend gelukkig van wordt?

Op de té verknipte uitzondering na; ja.

Die té verknipte uitzonderingen kunnen het beste afgemaakt worden. Dat is een einde aan hun leed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:22

Haboshof,
Ik zie dat jullie dieren herplaatsen?
Ik neem aan dat je dan ook navraag doet of de nieuwe eigenaar genoeg eigen grond heeft?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:28

Electra63 schreef:
Haboshof,
Ik neem aan dat je dan ook navraag doet of de nieuwe eigenaar genoeg eigen grond heeft?

Wij herplaatsen niets meer, omdat we ook niks aangeboden krijgen wat herplaatst kan worden. En om op je vraag een antwoord te geven. Ja, ik controleerde alles. Geen land, geen schuilmogelijkheden en geen gezelschap in de vorm van soortgenoten, dan geen paard via mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:51

Haboshof, ik heb genoten van je site......Billy, die Indy haast een tweede jeugd bezorgt, Doed, die nog een mooi leven heeft gehad, Rikje..... prachtig wat je voor die paarden doet......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:55

haboshof schreef:
Geen land, geen schuilmogelijkheden en geen gezelschap in de vorm van soortgenoten, dan geen paard via mij.

_/-\o_

én erg veel respect voor de inzet voor de paarden van ánderen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:01

haboshof schreef:
Electra63 schreef:
Haboshof,

Wij herplaatsen niets meer, omdat we ook niks aangeboden krijgen wat herplaatst kan worden. En om op je vraag een antwoord te geven. Ja, ik controleerde alles. Geen land, geen schuilmogelijkheden en geen gezelschap in de vorm van soortgenoten, dan geen paard via mij.

Ok, maar dan nog heb/had je geen garanties. Omstandigheden van mensen kunnen veranderen, mensen kunnen hun dier weer doorverkopen.
Maar, ik ga wel met Yamch mee, ik vond het een mooie site en respect voor jouw werk.

Ik ben ook van mening dat een paard buiten hoort in een groep (dan wel niet met een hengst, want wat moet je met al dat nageslacht?), maar IMO gaan een hoop bokkers in dit topic te ver. Ons paard loopt van 6 uur 's morgens tot ong. 19 uur 's avonds buiten en ik vind dat genoeg. En dat is mijn "probleem" een beetje met dit soort topics, het is allemaal erg zwart-wit en vooral het betweterige toontje van sommige bokkers werkt averechts.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:04

HC: ik snap je punt en ben het er volledig mee eens, MAAR ik ga er vanuit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn of haar paard zorgt, ik heb een super gelukkig pony die het vroeger een stuk minder had, het kan altijd beter, maar je moet niet altijd naar de betere kijken, kijk ook eens naar je mindere.
Natuurlijk is 24/7 het ideaal beeld, alleen is dit niet voor iedereen mogelijk. Het betekend niet dat als ze niet 24/7 buiten staan ze het minder goed hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:20

Citaat:
ik ga er vanuit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn of haar paard zorgt

Ik zou willen dat ik dat kon.
Helaas kan ik dat niet, omdat ik wéét dat veel mensen helemaal niet 'zo goed mogelijk' voor hun paard zorgen.
Qua huisvesting, leefomstandigheden, voeding, manier van omgang, manier van rijden/trainen, noem het maar op, is er nog veel, heel veel paardenleed.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:22

Electra63 schreef:
Ok, maar dan nog heb/had je geen garanties. Omstandigheden van mensen kunnen veranderen, mensen kunnen hun dier weer doorverkopen.
Maar, ik ga wel met Yamch mee, ik vond het een mooie site en respect voor jouw werk.

Ik ben ook van mening dat een paard buiten hoort in een groep (dan wel niet met een hengst, want wat moet je met al dat nageslacht?), maar IMO gaan een hoop bokkers in dit topic te ver. Ons paard loopt van 6 uur 's morgens tot ong. 19 uur 's avonds buiten en ik vind dat genoeg. En dat is mijn "probleem" een beetje met dit soort topics, het is allemaal erg zwart-wit en vooral het betweterige toontje van sommige bokkers werkt averechts.

Hier wil ik ook nog wel even op zeggen dat we dieren terugnemen, als de omstandigheden van mensen veranderen. Maar dank je voor je compliment.

En ik ben het met je eens dat het soms erg betweterig over kan komen. Maar ik vertel gewoon wat ik vind en zal niemand mijn mening opdringen. Ik heb wel mijn mening gezegd en daar kan iedereen mee doen wat hij/zij wil. Ik zit al vanaf dat ik kind was in de paarden nu dus zo'n 50 jaar) en heb mijn mening ook drastisch moeten herzien. Je mag best proberen om de wereld een klein beetje beter te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:31

haboshof schreef:
Electra63 schreef:

Hier wil ik ook nog wel even op zeggen dat we dieren terugnemen, als de omstandigheden van mensen veranderen. Maar dank je voor je compliment.

En ik ben het met je eens dat het soms erg betweterig over kan komen. Maar ik vertel gewoon wat ik vind en zal niemand mijn mening opdringen. Ik heb wel mijn mening gezegd en daar kan iedereen mee doen wat hij/zij wil. Ik zit al vanaf dat ik kind was in de paarden nu dus zo'n 50 jaar) en heb mijn mening ook drastisch moeten herzien. Je mag best proberen om de wereld een klein beetje beter te maken.

Ik bedoelde jou ook niet hoor.
Ik weet dat er veel misstanden zijn. Maar bitloos, 24/7 buiten, ijzerloos, is ook niet altijd het walhalla.
Ook daar komen misstanden voor, jammergenoeg.

Ik zit iets korter dan jou in de paarden :D , maar toen ik leerde rijden op een manege, stonden de pony's/paarden in een stand en nooit in de wei.
De manege waar mijn kinderen hebben leren rijden, daar stonden de paarden in boxen en van maart tot november het grootste deel van de dag, dat ze niet in de les liepen, op de weide. En 's winters een aantal keren per week een paar uur, afhankelijk van het weer/bodem. Natuurlijk is dat niet ideaal, maar al stukken beter dan in mijn tijd. Het leven is voor een hoop dieren en mensen niet ideaal, maar er zijn wel verschillen en het is niet zo zwart/wit als hier soms geschetst wordt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:34

Garanties heb je nooit, heb ook wel stalgenoten gehad die een paard kochten waarvan de vorige eigenaar weidegang als eis had. Ja er was weidegang op die stal, alleen het paard kreeg die niet. Maar er zijn natuurlijk ook veel wel goede adressen, en iemand als haboshof kan niet alles houden. Dus ik begrijp wel dat je na controle, toch dieren herplaatst, zeker als ze nog gezond zijn en dat weer een opvangplek voor nieuwe dieren betekent. Voor mijn oude merrie heb ik ook weleens een plekje gezocht, maar voor een paard dat niet meer bereden is het echt heel lastig iets te vinden. Dan bood ik aan de hoefsmid, veearts en voer te blijven betalen (met het idee dat is voor mij iets goedkoper dan een rusthuis en heeft ze meer persoonlijke aandacht) maar dat geld wilde niemand maandelijks hebben terwijl ze wel interesse hadden in een gratis gezelschapspaard. Gelukkig zijn er goede rusthuizen.
Ik deel de mening van electra wel. Ik vind HC gewoon veel en veel te ver gaan. In principe beschuldigt hij iemand als haboshof (ik zag foto's van boxen en las iets van 's avonds als eerste aan de draad om naar binnen te gaan op de site) nog van het mishandelen van paarden. Want de hele dag buiten in de kudde en 's nachts op stal is suboptimaal en dus mishandeling. Ook al heeft een paard zomereczeem o.i.d. dat is allemaal geen reden om het paard op stal te zetten volgens HC. En dan ook nog eens zo met twee maten meten en bezwaren over suboptimaal hoge temperaturen in je eigen regio wegwuiven met argumenten als ik heb ecotoop paarden die kunnen daar prima tegen, maar als andere zeggen dat hun paarden gelukkig zijn terwijl ze 's nachts op stal staan, dan klopt dat niet. Dáár heb ik moeite mee in dit topic. En daar bereik je imo ook niks mee. Je kunt eigenlijk niet verwachten dat iemand een stalpaard die 23/7 binnen staat ineens 24/7 buiten in de kudde zet, van het paard niet en van de eigenaar niet. Wel kun je kijken of het niet mogelijk is het paard een paar uurtjes weidegang of paddock te bieden, vanuit daar kun je die tijd dan weer opvoeren, er een soortgenoot bij zetten etc. Maar alles in een keer willen doen werkt imo niet, en wekt alleen maar weerstand op.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:35

JoviBan schreef:
Citaat:
ik ga er vanuit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn of haar paard zorgt

Ik zou willen dat ik dat kon.
Helaas kan ik dat niet, omdat ik wéét dat veel mensen helemaal niet 'zo goed mogelijk' voor hun paard zorgen.
Qua huisvesting, leefomstandigheden, voeding, manier van omgang, manier van rijden/trainen, noem het maar op, is er nog veel, heel veel paardenleed.

Klopt, maar soms weten mensen ook niet beter. Ik zie her bij mij op stal ook, mensen die super weinig komen, of met stang&trens en sporen rijden, die amper een B proef rijden, ik ga er dan maar vanuit dat ze niet beter weten( misschien ook voor mij eigen gevoel hoor)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:44

Fleurtje100 schreef:
Ach en ik heb afgelopen najaar rondgetrokken door Andalusië, 35 graden (wat het daar in oktober nog was) voelt daar ongeveer net zo als warm als hier hoor. Alleen aan de kust stond er een flink briesje waardoor het koeler aanvoelde, maar in de bergen en het binnenland zeker niet. Bovendien zaten in het stukje bos wat ik te paard doorgereden ben op weg naar het strand veel steekbeesten. Inderdaad suboptimaal voor paarden, al wil dat imo niet zeggen dat er daar alleen maar ongelukkige paarden leven. Maar volgens HC zijn eigen woorden zou hij zelf ook geen paarden moeten houden, want de temperaturen in zijn regio zijn suboptimaal.
Ik denk dat HC zich beter kan verdiepen in wetenschappelijk literatuur in hoe je veranderingen tot stand brengt als hij echt iets goed wil doen. Mensen, die het beste met hun paard voor hebben, gaan uitmaken voor mishandelaars is daar geen goede manier voor. En het ene wetenschappelijke onderzoek gebruiken om je eigen mening te onderbouwen en van een ander onderzoek zeggen, dat jouw paarden er prima tegen kunnen ook niet. Bovendien denk ik echt niet dat het probleem is dat zijn teksten te ingewikkeld of te wetenschappelijk zijn. Hij gebruikt misschien 'moeilijke' woorden en doet een beetje vaag (waar heb daar eens iets over gelezen http://leesvoer.webs.com/pasopvoordegoeroe.htm), maar het is juist niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen dat er vanuit ging dat de resultaten voor 100% van de populatie van toepassing waren, en al helemaal niet met onderzoeken over gedrag, welzijn etc. Al wordt bij dat soort onderzoeken wel weer eerder een verband aangetoond dan bijvoorbeeld bij medische onderzoeken omdat de uitslagen minder belangrijk zijn.
Bovendien, stel iedereen luistert naar HC. Regelt een paddock van bv 1000m2 met inloopstal en zet daar hun eigen paard in met een ander paard, gaat voortaan alleen nog maar bitloos rijden etc. Denk je nou werkelijk dat bv. een stalpaard dat niet gewend is aan sociale contacten daar dan ineens ontzettend gelukkig van wordt? Paarden zijn gewoonte dieren en je kunt niet zomaar 1,2,3 hun hele leven omgooien. Mijn paard heeft echt heel lang moeten wennen aan 'op de wei staan'. Ik denk dat hij pas na een jaar of drie niet meer meteen aangerend kwam als hij maar de indruk kreeg dat iemand hem binnen kwam halen. Ten eerste vind ik paardenwelzijn niet zo zwart wit als hier geschetst wordt, niet ieder paard wordt van dezelfde dingen gelukkig en ten tweede is het ook niet echt paardvriendelijk om grote veranderingen in een keer door te voeren, en ook hierbij geldt weer dat het ene paard flexibeler is dan het andere daarin.

Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen dat er vanuit ging dat de resultaten voor 100% van de populatie van toepassing waren, en al helemaal niet met onderzoeken over gedrag, welzijn etc. Al wordt bij dat soort onderzoeken wel weer eerder een verband aangetoond dan bijvoorbeeld bij medische onderzoeken omdat de uitslagen minder belangrijk zijn.

Ik ben het volledig met je eens Fleur. En daarbij: waarom moeten we met zijn allen terug naar de pre historie en waarom zou een paard door een beetje conditionering nu per se ongelukkig zijn? Nee, nu moeten we ze allemaal maar afmaken van HC. Iedereen die maar een beetje "prikt" prikt zo door die zogenaamde wetenschappelijke onzin in. Dierenwelzijn hangt af van het individuele dier. En die zeepaardjes....... Inmiddels wel een "wetenschappelijk" onderzoekje waard hoe vaak we die nu op bokt tegenkomen.... :D :D :D

PS leuke cursus trouwens: hoe wordt ik goeroe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:10

Babootje schreef:
Fleurtje100 schreef:
Ach en ik heb afgelopen najaar rondgetrokken door Andalusië, 35 graden (wat het daar in oktober nog was) voelt daar ongeveer net zo als warm als hier hoor. Alleen aan de kust stond er een flink briesje waardoor het koeler aanvoelde, maar in de bergen en het binnenland zeker niet. Bovendien zaten in het stukje bos wat ik te paard doorgereden ben op weg naar het strand veel steekbeesten. Inderdaad suboptimaal voor paarden, al wil dat imo niet zeggen dat er daar alleen maar ongelukkige paarden leven. Maar volgens HC zijn eigen woorden zou hij zelf ook geen paarden moeten houden, want de temperaturen in zijn regio zijn suboptimaal.
Ik denk dat HC zich beter kan verdiepen in wetenschappelijk literatuur in hoe je veranderingen tot stand brengt als hij echt iets goed wil doen. Mensen, die het beste met hun paard voor hebben, gaan uitmaken voor mishandelaars is daar geen goede manier voor. En het ene wetenschappelijke onderzoek gebruiken om je eigen mening te onderbouwen en van een ander onderzoek zeggen, dat jouw paarden er prima tegen kunnen ook niet. Bovendien denk ik echt niet dat het probleem is dat zijn teksten te ingewikkeld of te wetenschappelijk zijn. Hij gebruikt misschien 'moeilijke' woorden en doet een beetje vaag (waar heb daar eens iets over gelezen http://leesvoer.webs.com/pasopvoordegoeroe.htm), maar het is juist niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen dat er vanuit ging dat de resultaten voor 100% van de populatie van toepassing waren, en al helemaal niet met onderzoeken over gedrag, welzijn etc. Al wordt bij dat soort onderzoeken wel weer eerder een verband aangetoond dan bijvoorbeeld bij medische onderzoeken omdat de uitslagen minder belangrijk zijn.
Bovendien, stel iedereen luistert naar HC. Regelt een paddock van bv 1000m2 met inloopstal en zet daar hun eigen paard in met een ander paard, gaat voortaan alleen nog maar bitloos rijden etc. Denk je nou werkelijk dat bv. een stalpaard dat niet gewend is aan sociale contacten daar dan ineens ontzettend gelukkig van wordt? Paarden zijn gewoonte dieren en je kunt niet zomaar 1,2,3 hun hele leven omgooien. Mijn paard heeft echt heel lang moeten wennen aan 'op de wei staan'. Ik denk dat hij pas na een jaar of drie niet meer meteen aangerend kwam als hij maar de indruk kreeg dat iemand hem binnen kwam halen. Ten eerste vind ik paardenwelzijn niet zo zwart wit als hier geschetst wordt, niet ieder paard wordt van dezelfde dingen gelukkig en ten tweede is het ook niet echt paardvriendelijk om grote veranderingen in een keer door te voeren, en ook hierbij geldt weer dat het ene paard flexibeler is dan het andere daarin.

Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen dat er vanuit ging dat de resultaten voor 100% van de populatie van toepassing waren, en al helemaal niet met onderzoeken over gedrag, welzijn etc. Al wordt bij dat soort onderzoeken wel weer eerder een verband aangetoond dan bijvoorbeeld bij medische onderzoeken omdat de uitslagen minder belangrijk zijn.

Ik ben het volledig met je eens Fleur. En daarbij: waarom moeten we met zijn allen terug naar de pre historie en waarom zou een paard door een beetje conditionering nu per se ongelukkig zijn? Nee, nu moeten we ze allemaal maar afmaken van HC. Iedereen die maar een beetje "prikt" prikt zo door die zogenaamde wetenschappelijke onzin in. Dierenwelzijn hangt af van het individuele dier. En die zeepaardjes....... Inmiddels wel een "wetenschappelijk" onderzoekje waard hoe vaak we die nu op bokt tegenkomen.... :D :D :D

PS leuke cursus trouwens: hoe wordt ik goeroe.

We kunnen met z'n allen in een grot gaan wonen :D , maar of dat de oplossing is voor al het dierenleed?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:15

Ik heb niet het idee dat ik aangevallen word.

Wij hebben inderdaad boxen en dat heb ik ook al uitgelegd. Een gedeelte staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Maar wij hebben voornamelijk heel oude paarden/pony's. Als we die zouden houden op de "natuurlijke" manier, dan was de helft waarschijnlijk al dood. Dus maken we er het beste van. Ze krijgen hun slobber (ook niet natuurlijk, een paard zonder tanden en kiezen verhongerd of wordt opgegeten in de natuur) op stal. Er zijn er een aantal die rust vinden in hun stal, omdat ze niks hebben te vrezen van soortgenoten oid. Je ziet ze daar echt ontspannen. We hebben lage wanden in de boxen, sowieso is contact wel mogelijk onderling, en groepsstallen. En bovendien in de winter staan ze veel droger en warmer. De oudsten hebben echt problemen daarmee. Wel gaan ze zomer en winter zoveel mogelijk naar buiten. Ze staan nooit een hele dag op stal.

Ik heb dieren, die bevangen waren van de kou gezien, dat wil je niet, tenzij je zover gaat dat je dat acceptabel vindt en ze dan dus op deze manier dood laat gaan. Als een oud paard gaat liggen in extreme weersomstandigheden, zoals deze winter meermalen is voor gekomen, dan zijn ze snel dood.Ik vind dat niet acceptabel. 24/7 buiten is mooi, maar als je graag wilt dat het dier oud wordt, dan moet je toch wat aanpassingen doen en wij hebben nu ervaren dat alleen een schuilmogelijkheid niet voldoende is. Ik vind ook dat een dier niet tot over de kogels in de modder hoort. Een droge plek is een must. Oude dieren drogen niet makkelijk op en daarom is de stal toch wel fijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:21

Ik heb wel pony's gezien tot aan hun knieën in de modder, dat vind ik net zo erg als 23/7 op stal.
Er hoort altijd een droog stuk in het land te zijn, waar pony's droog kunnen staan, het liefst met schuilstal en/of bomen/struiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:27

haboshof schreef:
Ik heb niet het idee dat ik aangevallen word.

Wij hebben inderdaad boxen en dat heb ik ook al uitgelegd. Een gedeelte staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Maar wij hebben voornamelijk heel oude paarden/pony's. Als we die zouden houden op de "natuurlijke" manier, dan was de helft waarschijnlijk al dood. Dus maken we er het beste van. Ze krijgen hun slobber (ook niet natuurlijk, een paard zonder tanden en kiezen verhongerd of wordt opgegeten in de natuur) op stal. Er zijn er een aantal die rust vinden in hun stal, omdat ze niks hebben te vrezen van soortgenoten oid. Je ziet ze daar echt ontspannen. We hebben lage wanden in de boxen, sowieso is contact wel mogelijk onderling, en groepsstallen. En bovendien in de winter staan ze veel droger en warmer. De oudsten hebben echt problemen daarmee. Wel gaan ze zomer en winter zoveel mogelijk naar buiten. Ze staan nooit een hele dag op stal.

Ik heb dieren, die bevangen waren van de kou gezien, dat wil je niet, tenzij je zover gaat dat je dat acceptabel vindt en ze dan dus op deze manier dood laat gaan. Als een oud paard gaat liggen in extreme weersomstandigheden, zoals deze winter meermalen is voor gekomen, dan zijn ze snel dood.Ik vind dat niet acceptabel. 24/7 buiten is mooi, maar als je graag wilt dat het dier oud wordt, dan moet je toch wat aanpassingen doen en wij hebben nu ervaren dat alleen een schuilmogelijkheid niet voldoende is. Ik vind ook dat een dier niet tot over de kogels in de modder hoort. Een droge plek is een must. Oude dieren drogen niet makkelijk op en daarom is de stal toch wel fijn.

+:)+
Electra63 schreef:
Ik heb wel pony's gezien tot aan hun knieën in de modder, dat vind ik net zo erg als 23/7 op stal.
Er hoort altijd een droog stuk in het land te zijn, waar pony's droog kunnen staan, het liefst met schuilstal en/of bomen/struiken.
Ben het volledig met je eens :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:35

Electra63 schreef:
dan wel niet met een hengst, want wat moet je met al dat nageslacht?

Jeetje en ik had nog wel verschillende links gegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:38

haboshof schreef:
Een droge plek is een must. Oude dieren drogen niet makkelijk op en daarom is de stal toch wel fijn.

Een droog stuk grond hoeft geen stal te zijn. Idem bescherming tegen regen.
Als er een houtwal is, is een afdak op palen al genoeg. In open land een afdak op wanden in een ´T´ of ´U´.
Een inloopsatl en een stuk verharding zijn in de meeste NL situaties echter wel prettig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:15

haboshof schreef:
maar als je graag wilt dat het dier oud wordt,

Dat is een interessant punt wat je daar opbrengt.

Het is voor de meesten op Bokt helemaal niet helder hoe oud een paard eigenlijk in goede gezondheid hóórt te worden.
Ik vind Bucephalus (ca. 355 tot juni 326 BC) een treffend voorbeeld. Die stierf met 29!!! in de strijd en zijn baas had nog niet het geringste plan hem te vervangen wegens functievermindering. Maar goed, die was danook niet met 3 al onder het zadel.
Mooi voorbeeld óók van dat iets later onder het zadel méér rij-jaren geeft.
Goed voor het paard ende ruiter maar slechte business: hoe jonger een paard onder het zadel verkocht wordt hoe minder kosten; hoe korter de functionele levensduur, hoe hoger het verloop. Twee keer meer winst door eerder onder het zadel. Wat zal dus de sector in opleiding en voorlichting zeggen? Met 7 pas belasten of wedstrijden met 3?
Medische informatie over de belastbaarheid van het skelet wordt massaal genegeerd of verworpen door de ruiters. Onbegrijpelijk omdat het nog in hun eigen belang is ook om niet te vroeg te belasten.

Verder is het inderdaad een open vraag of ´oud´ wel een streefdoel is. Ik denk dat kwali-tijd belangrijker is. Wanneer dit ophoudt? Laten sterven van de koude echter kan ik niet humaan vinden. Zet het die dan uit voor het meer gaat lijden dan lol in leven heeft. Moeilijk punt.

Vereweg de meeste ruiters hebben een verloop van paarden wat voor mensen die een band hebben met hun paard moeilijk te vatten is. Een oud paard is geen paard voor die ruiters.
Ik ken maar erg weinig ruiters die wat verder nagedacht hebben over de oude dag van hun paard. Over budget ervoor. De meesten verkopen het wegens ongeschikt.
Ik ken er nog minder die een testament hebben mbt hun paard(en).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:24

het makkelijkst is je paard verkopen voordat het oud wordt..Ik kan het niet maar velen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:33

Velen hebben in eerste instantie niet een paard omdat ze zoveel van 'm houden, maar omdat ze zo van hun hobby en hun 'sport' houden. Ze beschouwen hun paard niet als huisdier, metgezel of partner zoals dat bij een kat of hond wel vaak het geval is.
"Ik heb 'm niet voor de leuk", "Ik wil verder in de sport" en "Het is me toch echt te duur om 'm als grasmaaier aan te houden" zijn heel bekende uitspraken.
Dus weg er maar weer mee, òp naar een nieuwe.