Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:01

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Juist omdat je dat soort dingen niet van tevoren weet is het zaak om dat soort 'grappen' achterwege te laten. Op een groot forum als Bokt is de kans namelijk heel groot dat er altijd wel iemand te maken heeft met bijvoorbeeld Alzheimer. Is het niet persoonlijk dan is het wel in de familie.
Het is een voorbeeld van iets dat wettelijk wel onder de vrijheid van meningsuiting valt. Dilemma derhalve.

En de rolstoel was verder gewoon gepast?

Als Alzheimer grappen gepast zijn dan is een rolstoel grap dat ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:03

janesmith schreef:
Shadow0 schreef:
En de rolstoel was verder gewoon gepast?

Maar, als de Alzheimergrappen nog niet gemaakt waren op dat moment, was de rolstoelgrap dan gepast?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:08

Die rolstoelgrap, weet niet wat er grappig aan was eigenlijk, ging nog even wat verder.
Het ging niet alleen over de rolstoel maar ook over het onvermogen van de dame erin om bepaalde dingen te doen, die kennelijk voor jane (alhoewel ik dat soort platheid zelden van de kant van een vrouw hoor) heel belangrijk zijn voor het functioneren van een politicus.

Dat is totaal niet te vergelijken met een discussie die tot de grappig bedoelde opmerking over Alzheimer gaat.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:19

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Maar, als de Alzheimergrappen nog niet gemaakt waren op dat moment, was de rolstoelgrap dan gepast?

Juist het feit dat er al gevallen was over een rolstoel opmerking, maakt de Alzheimer opmerking kwalijker!

sarabande schreef:
Die rolstoelgrap, weet niet wat er grappig aan was eigenlijk, ging nog even wat verder.
Het ging niet alleen over de rolstoel maar ook over het onvermogen van de dame erin om bepaalde dingen te doen, die kennelijk voor jane (alhoewel ik dat soort platheid zelden van de kant van een vrouw hoor) heel belangrijk zijn voor het functioneren van een politicus.

Dat is totaal niet te vergelijken met een discussie die tot de grappig bedoelde opmerking over Alzheimer gaat.

Maak je geen illusie want als het nodig is kan het nog veel platter dan die opmerking over die rolstoel. De constante misplaatste opmerkingen over het uiterlijk van Wilders lokte dat destijds uit. Die waren ook bedoeld om te kwetsen. Waar dus blijkbaar over gevallen wordt is de gradatie van kwetsen. Voor mij zit daar geen verschil in. Kwetsen is kwetsen. Of het nu meer of mindere mate is, de kwetsende bedoeling blijft overeind. Het gaat om de intentie in mijn ogen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:48

Ik kan me die opmerkingen over de rolstoel en alles wat er verder over deze mevrouw gezegd werd nog herinneren. Nog platter + kwetsender worden, mag imo een regelrechte permanente ban opleveren voor degene die zoiets zegt. Verder is het kul om te zeggen 'kwetsen is kwetsen'. Een opmerking maken over een (bewust gekozen) opvallende haardracht is niet te vergelijken met de rotopmerkingen die gemaakt werden over de vrouw van de desbetreffende politicus.

Katja

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:32

Moderatoropmerking:
Het lijkt me verstandig als iedereen gewoon weer verder gaat over de vrijheid van meningsuiting in plaats van een discussie over het feit of een grap wel of niet smaakvol is.
Daarbij worden sommige mensen weer onnodig persoonlijk in deze discussie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:35

In principe is het redelijk ontopic? Sommige mensen vinden dat bepaalde 'grappen' gemaakt kunnen worden onder het mom van de vrijheid van meningsuiting en anderen vinden het niet correct om dit als vrijbrief te gebruiken voor zulke 'grappen'. Just my 2 cents. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:07

Ik vind het ook heel erg on topic eigenlijk..
En ik ben nog steeds benieuwd naar de achterliggende gedachte achter het beleid van Bokt op dit punt. Hoe kan ik moderators op dit topic wijzen? Ze allemaal een PB sturen oid?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:11

Nog belangrijker verschil tussen opmerkingen over Wilders en opmerkingen over mw Cohen is dat Wilders kiest voor een publieke rol als politicus waarbij hij weet dat hij reacties kan krijgen. Het is een spel waaraan hij vrijwillig meedoet.

Mw Cohen of ieder andere zijn vrouw, kind of gewoon een bokt lid, staan hier buiten. Zij doen niet mee aan het publieke, politieke spel dus persoonlijke, smakeloze opmerkingen over deze mensen vind ik een zinloos gebruik maken van je recht op vrijheid van meningsuiting. Ik denk dat het zelf juridisch echt op de grens zit, als een krant zoiets zou drukken over die rolstoel dan zouden ze best wel eens succesvol aangeklaagd kunnen worden.

Dat was ontopic denk ik ;)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:15

Heino, je zult moeten accepteren dat het wel of niet reageren in een topic vrijblijvend is. Dat geldt voor gebruikers en ook voor moderators. Het mag dan je wens zijn dat ze hier in grote getale komen verkondigen wat hun filosofie is maar eerlijk is dat niet. Uiteindelijk hebben de moderators zich te schikken naar het beleid van hogerhand. Dat is maar goed ook anders zou het echt een rommeltje worden. Dan zou je in het ene topic een ban krijgen voor een bepaalde opmerking die je gerust ongestraft in een ander topic zou kunnen plaatsten. Dat is juist het begin van ellende en opwekken van een gevoel dat er geen rechtvaardigheid is.

Waves schreef:
Nog belangrijker verschil tussen opmerkingen over Wilders en opmerkingen over mw Cohen is dat Wilders kiest voor een publieke rol als politicus waarbij hij weet dat hij reacties kan krijgen. Het is een spel waaraan hij vrijwillig meedoet.

Mw Cohen of ieder andere zijn vrouw, kind of gewoon een bokt lid, staan hier buiten. Zij doen niet mee aan het publieke, politieke spel dus persoonlijke, smakeloze opmerkingen over deze mensen vind ik een zinloos gebruik maken van je recht op vrijheid van meningsuiting. Ik denk dat het zelf juridisch echt op de grens zit, als een krant zoiets zou drukken over die rolstoel dan zouden ze best wel eens succesvol aangeklaagd kunnen worden.

Dat was ontopic denk ik ;)

Dit is weer zo'n voorbeeld van verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Hoe vaak zijn er geen opmerkingen gemaakt over het dubbele paspoort van mevrouw Wilders?
Hoe vaak is niet gezegd dat zij ook allochtoon is en dat Wilders dan bij haar moest beginnen?
Als men zo correct wil zijn en er anderen op aan wil spreken, zorg dan op z'n minst dat je zelf niet opmerkingen plaatst die hetzelfde zijn als die opmerkingen die je veroordeelt. Mevrouw Wilders heeft er ook niet voor gekozen en toch wordt ze erbij gehaald door bepaalde gebruikers.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:26

Ik heb mw Wilders nog nooit ergens bij gehaald, sterker nog, ik wist tot voor kort niet eens dat hij een vrouw hééft.

Overigens is wijzen op een dubbel paspoort dat mw Wilders blijkbaar zou hebben meer wijzen op hypocrisie van Wilders dan dat het een persoonlijke belediging voor mevrouw is lijkt me zo? :?

Maar idd als mensen mw. Wilders bijvoorbeeld een graftak zouden noemen dan vind ik dat ook niet kunnen nee. Zij heeft er als persoon niets mee te maken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:29

Ik sluit me weer eens helemaal bij Waves aan. :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:49

Waves schreef:
Ik heb mw Wilders nog nooit ergens bij gehaald, sterker nog, ik wist tot voor kort niet eens dat hij een vrouw hééft.

Overigens is wijzen op een dubbel paspoort dat mw Wilders blijkbaar zou hebben meer wijzen op hypocrisie van Wilders dan dat het een persoonlijke belediging voor mevrouw is lijkt me zo? :?

Maar idd als mensen mw. Wilders bijvoorbeeld een graftak zouden noemen dan vind ik dat ook niet kunnen nee. Zij heeft er als persoon niets mee te maken.

Ik bedoelde jou niet persoonlijk, Waves. Daarom sprak ik ook over 'men'. Het gaat mij er om dat de ene vrouw er wel bijgehaald mag worden en de andere niet. Als men pagina's vult over hoe lelijk Wilders is en talloze 'grappen' over zijn haarkleur maakt en dat men al kotsneigingen krijgt bij het idee alleen al om met hem iets te moeten doen, is dat ook indirect een belediging aan mevr. Wilders! En dan is het ook ineens hartstikke leuk om iemand op zijn uiterlijk te beoordelen, terwijl als je iets zegt over het uiterlijk van anderen, dan is de wereld te klein. Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, alleen heb ik ernstig het gevoel dat er een groepje is die vindt dat dat alleen voor de hen bevallige onderwerpen zou moeten gelden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:52

Nou, zeggen dat opmerkingen over WIlders uiterlijk indirect een belediging voor zijn vrouw zijn vind ik wel wat vergezocht.

(ik weet trouwens niet waar jij dat pagina's lang gezien hebt trouwens? Behalve een incidentele opmerking over dat mensen hem a-seksueel vinden waarbij ook andere mannelijke politici werden besproken, ben ik het niet tegengekomen)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:59

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:02

Nouja.... ik vind het ook altijd apart om zo over iemand te praten. (in het algemeen)

Ik heb ook weleens van de ex van mijn (toen net nieuwe) vriend te horen gekregen dat het een slappe zak was blèèch, toen dacht ik ook, nou bedankt, dus ik val op slappe zakken }:0

Trouwens, niemand vraagt je toch om het op Wilders te doen? Ik heb er dan vervolgens ook verder geen mening over maarja dat ben ik.
Stel je voor zeg dat ik bij elke vent ga denken of ik het 'erop kan' := pfffffff

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:05

Ik ben het met Waves eens. Ik vind grapjes over de uitgroei van het haar van Wilders niet zo kwalijk, hij kiest zelf voor blonderen en is een publiek figuur, je had indertijd de opmerkingen over bijvoorbeeld het uiterlijk van Ien Dales moeten horen. Als je tegenwoordig een bekend persoon bent hoort dat er helaas bij.

Zogenaamde "grapjes" over ziektes zijn nooit leuk en die opmerking over Cohen/vrouw was duidelijk een voorbeeld van iets wat echt niet door de beugel kan.

Vrijheid van meningsuiting bestaat helemaal niet, ook niet in America waar je veel meer mag zeggen dan in veel landen van Europa. Vrijheid van meningsuiting wordt altijd begrenst door de wetten van het land, denk maar aan pedofielen die mogen echt niet alles zeggen wat ze vinden ook niet op internet. En behalve vrijheid van meningsuiting heb je ook nog algemeen aanvaarde fatsoensnormen en natuurlijk Boktregels. :D

Ik zie dat in dit topic dat Jantergouw weer namens Janesmith spreekt. Van mij mag dat hoor, vrijheid van meningsuiting moet kunnen en het is gewoonweg ontroerend hoe zeer twee mensen het eens kunnen zijn. Dat is vast echte liefde. <3
Maar dan vind ik het persoonlijk wel een klein beetje kinderachtig als er dan wel gemiept wordt over dat "men" twee J's over één kam scheert. Dat is mijn mening en die uit ik hier. ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:09

Hermelientje schreef:
Ik ben het met Waves eens. Ik vind grapjes over de uitgroei van het haar van Wilders niet zo kwalijk, hij kiest zelf voor blonderen en is een publiek figuur, je had indertijd de opmerkingen over bijvoorbeeld het uiterlijk van Ien Dales moeten horen. Als je tegenwoordig een bekend persoon bent hoort dat er helaas bij.

Zogenaamde "grapjes" over ziektes zijn nooit leuk en die opmerking over Cohen/vrouw was duidelijk een voorbeeld van iets wat echt niet door de beugel kan.

Vrijheid van meningsuiting bestaat helemaal niet, ook niet in America waar je veel meer mag zeggen dan in veel landen van Europa. Vrijheid van meningsuiting wordt altijd begrenst door de wetten van het land, denk maar aan pedofielen die mogen echt niet alles zeggen wat ze vinden ook niet op internet. En behalve vrijheid van meningsuiting heb je ook nog algemeen aanvaarde fatsoensnormen en natuurlijk Boktregels. :D

Ik zie dat in dit topic dat Jantergouw weer namens Janesmith spreekt. Van mij mag dat hoor, vrijheid van meningsuiting moet kunnen en het is gewoonweg ontroerend hoe zeer twee mensen het eens kunnen zijn. Dat is vast echte liefde. <3
Maar dan vind ik het persoonlijk wel een klein beetje kinderachtig als er dan wel gemiept wordt over dat "men" twee J's over één kam scheert. Dat is mijn mening en die uit ik hier. ;)

+:)+ En daar ben ik het helemaal mee ens

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:10

Hermelientje schreef:

Ik vind voor mezelf dat als als ik zulke opmerkingen zou maken me zou verlagen tot Story-achtige niveau.
Op een gegeven moment kon je geen krant meer open slaan of men sprak van 'onze geperoxide vriend'.

Ik moet eerlijk zeggen, een columnist of schrijver die dat zegt daalt meteen in mijn ogen.
Kan zo iemand niet wat originelers verzinnen? :z

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:31

Hermelientje schreef:

Daar heb je dus duidelijk een geval van wat de een wel beledigend vindt en de ander niet. Dat jij het zelf wel door de beugel vindt kunnen zegt niets over het gevoel van een ander daarover. Is geheel subjectief en persoonlijk.
Dit zal niet voor het laatst zijn dat ik Jane verdedig waar nodig. Of het echte liefde is, dat weet niemand. Van het concert des levens heeft niemand een program. Iedere relatie wordt aangegaan met de beste bedoelingen en toch is het scheidingspercentage hoger dan ooit.
Wel leuk dat een buitenstaander ziet hoe eensgezind wij zijn, dat hadden wijzelf ook al geconstateerd inderdaad. _O-

Er werden trouwens 3 J's over één kam geschoren! Wel zo prettig als de zaken feitelijk juist weergegeven worden. -:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:10

Je hebt 100% gelijk Hermelientje, dat staat als een paal boven water.. +:)+
Zo'n misselijke grap over een ziekte is walgelijk, niet goed te praten en al helemaal niet vergelijkbaar met geintjes over iemand zn haar, uiteraard zijn we het daar allemaal over eens :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:14

Nicolletje schreef:
Trouwens, niemand vraagt je toch om het op Wilders te doen? Ik heb er dan vervolgens ook verder geen mening over maarja dat ben ik.
Stel je voor zeg dat ik bij elke vent ga denken of ik het 'erop kan' := pfffffff

God zeg, als het die posts zijn die ik denk dat JantG bedoelt, dat was een grappig intermezzo tussen de dames waarbij we ons afvroegen wie van de politici (alle politici) we het 'op zouden kunnen' of niet :+

Moet kunnen voor een keertje toch? Doe je met je vriendinnen misschien ook wel eens. Ik vind het een beetje spijkers zoeken op laag water nu hoor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:15

Fijn dat je het ook zo'n rotopmerking vond en niet goed te praten om grapjes over ziektes bijvoorbeeld alzheimer, te maken, misschien moeten we gewoon alle ziektes erbuiten laten :)

Spijkers op laag water zoeken, dat heb ik waarschijnlijk dan een beetje afgekeken van anderen ;)
*edit ik heb genoeg voorbeelden voorbij zien komen +:)+

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:26

Nicolletje schreef:
Fijn dat je het ook zo'n rotopmerking vond en niet goed te praten om grapjes over ziektes bijvoorbeeld alzheimer, te maken, misschien moeten we gewoon alle ziektes erbuiten laten :)

Spijkers op laag water zoeken, dat heb ik waarschijnlijk dan een beetje afgekeken van anderen ;)
*edit ik heb genoeg voorbeelden voorbij zien komen +:)+

Sjonge nicolettje zullen we ons ff aan de mod opmerking houden en dus ontopic blijven!!
Spijkers op laag water zoeken doen we wel in een ander forum (waar alleen genodigden zitten :D )

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:26

Ik snap niet zo goed waarom iemand het stukje van Hans Teeuwen erbij haalde. Tuurlijk dat gaat ook over vrije meningsuiting maar in een totaal andere context dan waar wij het nu over hebben. Een politicus en een cabaratier zijn heel ander soort mensen. Die dingen die zij zeggen hebben een totaal andere functie, lading, invloed en bovendien inhoud dan die van een politicus.