Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:31

Ik heb niet het hele topic gelezen, zijn inmiddels 22 pagina's, maar ik heb er wel een hele duidelijke mening over.
Ik vind dat iedereen die dat kan, ook moet bijdragen aan het draaiende houden van de economie. Ik vind thuisblijfmoeders dus inderdaad zeer egoïstisch. Let wel ik bedoel dus niet die dames die niet kunnen om wat voor een reden dan ook he!

We beginnen binnen afzienbare tijd last te krijgen van de vergrijzing. We moeten inmiddels doorwerken tot ons 67ste om de pensioenkosten betaalbaar te houden. En nog menen er mensen dan hun bijdrage niet nodig is????
Het argument jonge kinderen vind ik daarnaast absoluut geen excuus. Ik heb ook 2 jonge kinderen en mijn man verdient ook genoeg om het hele gezin te kunnen onderhouden. Toch vind ik het dat ik naar mezelf en de Nederlandse samenleving verplicht ben om te gaan werken.

Voor mezelf omdat ik nooit weet hoe mijn leven er een half jaar, jaar of 10 jaar uit ziet.(overleden, man arbeidsongeschikt, gescheiden...weet jij veel)
voor de samenleving omdat ik nu op mijn manier ook een steentje bijdraag.

Ik ben dan dus OOK tegen thuisblijfvaders(die wel kunnen maar niet gaan werken)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:23

Lusitana schreef:
Rock schreef:
Tja... er is natuurlijk altijd de kans dat manlief ervandoor gaat. :)

Ja, en wat dan nog? Ten eerste vind ik dat ook de schuld van de vrouw, een relatie moet je met z'n tweeën levend houden, maar dat is een andere discussie, maar je kunt dan toch alsnog werk zoeken?

[LZP] Man ervandoor, schuld van de vrouw??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:03

NatasjavE schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, zijn inmiddels 22 pagina's, maar ik heb er wel een hele duidelijke mening over.
Ik vind dat iedereen die dat kan, ook moet bijdragen aan het draaiende houden van de economie. Ik vind thuisblijfmoeders dus inderdaad zeer egoïstisch. Let wel ik bedoel dus niet die dames die niet kunnen om wat voor een reden dan ook he!

We beginnen binnen afzienbare tijd last te krijgen van de vergrijzing. We moeten inmiddels doorwerken tot ons 67ste om de pensioenkosten betaalbaar te houden. En nog menen er mensen dan hun bijdrage niet nodig is????
Het argument jonge kinderen vind ik daarnaast absoluut geen excuus. Ik heb ook 2 jonge kinderen en mijn man verdient ook genoeg om het hele gezin te kunnen onderhouden. Toch vind ik het dat ik naar mezelf en de Nederlandse samenleving verplicht ben om te gaan werken.

Voor mezelf omdat ik nooit weet hoe mijn leven er een half jaar, jaar of 10 jaar uit ziet.(overleden, man arbeidsongeschikt, gescheiden...weet jij veel)

Als je zo begint... ;)
Ik heb 3 kinderen (dat werkt ook wel tegen de vergrijzing).
Hoe hoog zou de werkloosheidcijfer zijn als alle thuiszittende vaders/moeders zouden gaan werken??
Die schiet met tientallen procenten omhoog. Dus ik voel mijn juist verplicht "mijn" baan aan een WW-er te geven. Dat scheelt weer een stuk in de uitkeringen...
Laat dus eerst maar werk komen voor mensen die het echt nodig hebben en nu een uitkering krijgen.

Pensioen spaar je voor je zelf en niet voor andere... dus ook als ik extra pensioen spaar, betekend niet dat een ander ook extra krijgt. Mijn man spaart al extra voor later (ook voor mij dus... helemaal van ons eigen geld).

Ik vind het zelf belangrijk (ook voor de Nederlandse staat) om mijn kinderen zo veel mogelijk zelf op te voeden en te zorgen dat ze een (goede) studie (blijven!!) volgen.
Dat jij (jonge) kinderen geen excuus vindt, is voor mij geen reden.
Ik wil graag zelf thuis zijn voor mijn kids, mijn moeder was ook altijd werken en dat vond ik niet leuk.
Ik heb gewerkt totdat de jongste naar school ging (andersom dan dat andere moeders dat doen) omdat ik het juist nu belangrijk vind om thuis te zijn als ze uit school komen, ze te helpen met hun huiswerk en (het allerbelangrijkste!!) ik wil weten met wie ze omgaan/waar ze uithangen enz.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-09-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:10

De overheid vindt het blijkbaar niet egoistisch als vrouwen thuisblijven voor de kinderen, anders zouden ze nooit de kinderopvangbijdrage zo terugbrengen...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:26

Bij mij betekend 24u werken dat ik tussen de 200 en 300 euro overhou van mijn loon per maand. Laten we uitgaan van 300 euro, dat betekend dat ik voor (300:104=) 2,88 per uur moet werken. Tja ik ben gekke henkie niet :n
Ik wil wel werken maar dan moeten ze het allemaal wel wat aantrekkelijker maken om te gaan werken als het financieel niet nodig is..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:44

NatasjavE schreef:

Dat je er zo over denkt verbaast mij gewoon! :j
Ik kan wel werken maar ik doe het gewoon niet, punt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:52

Gelukkig mag iedereen zelf weten of we al dan niet gaan werken, ongeacht kortzichtige meningen ;) . Gelukkig hebben we die vrijheid om te kiezen hoe we ons leven inrichten. Ben heel blij dat een ander dat voor mij niet mag beslissen. :D

Ik vind mijn kind overigens een stuk belangrijker dan wat werk of status. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:53

Leonie89 schreef:
Ik heb een deel van dit topic gelezen en verbaas me over het feit dat het er de hele tijd over gaat 'als je man je verlaat'. De situatie kan ook heel anders zijn! Wat nou als je man komt te overlijden?

Moet je daar dan maar van uit gaan?
Als de kostwinner overlijdt zijn er over het algemeen wel fondsen die dat opvangen.

Ik vind het prima als iemand wil werken, maar ik vind het ook prima als er maar 1 kostwinner is.

Hier (in Portugal)kunnen trouwens de kinderen van 8 tot 6 op school terecht er is speciale naschoolse opvang, dus voor vrouwen is het geen probleem om te werken en de meeste doen dat ook, maar zuiver omdat hier het minimumloon rond de 500 euro ligt en een gezin dus niet kán leven van 1 inkomen zonder in de problemen te komen.
Dat heeft dus niks met onafhankelijk willen zijn te maken, want ze zijn nog harstikke afhankelijk van het loon van de partner om de eindjes bij elkaar te knopen...
Dus ja, is dat dan beter, als je móet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:12

In Nederland is het ook merendeels geluk hebben als je rond kan komen van één inkomen. Ik denk dat als het financieel makkelijker zou zijn geweest er nog wel meer moeders thuis zouden blijven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:13

Twiggy2008 schreef:
Gelukkig mag iedereen zelf weten of we al dan niet gaan werken, ongeacht kortzichtige meningen ;) . Gelukkig hebben we die vrijheid om te kiezen hoe we ons leven inrichten. Ben heel blij dat een ander dat voor mij niet mag beslissen. :D

Ik vind mijn kind overigens een stuk belangrijker dan wat werk of status. :j

Hier sluit ik mij helemaal bij aan! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:22

Daarbij ben ik vorig jaar een tijd op zoek geweest naar een echt leuke, uitdagende parttime baan, maar die was gewoon niet te vinden. Het een was nog saaier dan het ander en ik werd keer op keer afgewezen onder het mom 'jij gaat je hier vervelen' :+ . En helaas, in mijn eigen branche zijn ze helemaal niet te vinden. Dus als iemand nog een echt leuke parttime job (16 a 24 uur) voor mij weet bij een platenmaatschappij of leuk radiostation, stuur me een PB. Dan zal ik een sollicitatie zeker overwegen. :)

Edit: MB, ja, het zou even lekker zijn als een ander voor mij gaat beslissen hoe ik mijn leven in deel. ;)
Dacht het niet!!!! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:56

NatasjavE schreef:

Wat een onzin, dankzij een huismoeder kan een ander aan het werk, die anders misschien wel een uitkering had moeten krijgen.
Enneh, die huisvrouwen doen genoeg om de economie draaiende te houden; geld uitgeven! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:59

KarinvdM schreef:
NatasjavE schreef:

Wat een onzin, dankzij een huismoeder kan een ander aan het werk, die anders misschien wel een uitkering had moeten krijgen.
Enneh, die huisvrouwen doen genoeg om de economie draaiende te houden; geld uitgeven! :D

_O-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:01

Ja toch, de hele dagen lekker winkelen enzo. :D Grapje!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:04

Twiggy2008 schreef:
KarinvdM schreef:

_O-

:')

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:06

Het niveau daalt....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:13

PattyOosten schreef:
Het niveau daalt....

Dat heb je met al die huisvrouwen op Bokt die zich niet hebben kunnen ontwikkelen, doordat hun wereldje niet groter is dan hun gezin..... :+ :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:12

Brainless schreef:
PattyOosten schreef:
Het niveau daalt....

Dat heb je met al die huisvrouwen op Bokt die zich niet hebben kunnen ontwikkelen, doordat hun wereldje niet groter is dan hun gezin..... :+ :+

Hoho, vergeet de buurvrouw niet waar koffie mee geleut wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:07

Jaaaaa de moeders op het schoolplein :')

En mensen van bokt uiteraard :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:56

Dat van die werkeloosheid noemde ik ook al.
In het verleden bij grote werkeloosheid heeft de overheid in Nederland (zal misschien jaren 70 zijn geweest?) al eens een regel gehad dat vrouwen zodra ze trouwden/kinderen kregen, verplicht ontslag moesten nemen. Op die manier kwamen er weer banen vrij voor anderen.

Nu is dat discriminatie en in bepaalde gevallen heb je echt dubbele inkomens nodig om een gezin draaiende te houden vanwege de hoge vaste lasten (al dan niet ontstaan door een tophypotheek op beider inkomens). Maar waarom zou het dan egoistisch zijn van gezinnen waarbij 1 persoon voldoende verdient voor het hele gezin, om 1 van beide personen thuis te houden? Niemand heeft er last van, en er kunnen juist andere die wel echt een baan nodig hebben profijt van hebben.
Zoals mijn eigen voorbeeld over dat ik vrijwillig uren heb ingeleverd op school omdat de formatie (aantal uren dat verdeeld kan worden) naar beneden ging en dat daarmee voorkomen kon worden dat andere collega's uren ontslag kregen. Die zaten er echt niet op te wachten om hun full-time baan te zien veranderen in parttime, of hun parttime baan nog kleiner of versplintert te zien worden over verschillende scholen...

En het is niet voor niets dat in slechte tijden men bij overheid en bedrijven eerst zoveel mogelijk het "natuurlijke verloop" wil stimuleren of mensen de kans te geven onbetaald verlof op te nemen.
Door ouderen de kans te geven net iets eerder met de vut of pensioen te gaan, door mensen die vanuit zichzelf al twijfelen over van baan te wisselen of een andere richting op te gaan te ondersteunen met een andere opleiding, loopbaanbegeleiding, ontslagpremies etc. En het voor mensen makkelijker te maken minder uren te gaan werken of er een jaar tussenuit te gaan met sabbatical, hoeven ze minder mensen, die graag willen blijven, te ontslaan.

Daarbij heb je ook mensen nodig die vrijwilligerswerk doen zodat al die klusjes die blijven liggen omdat het te duur wordt om er iemand voor in te huren toch gedaan kunnen worden...
Zoals bij een vreemde aan een sterfbed zitten omdat de familie te ver weg woont en banen hebben en een gezin wat draaiende moet blijven, en dus niet hun eigen familie kan ondersteunen bij die laatste moeilijke periode...

Of die op school helpen lezen met kinderen die daar moeite mee hebben, en waarbij er te weinig personeel is om die kinderen in tweetallen of individueel 4x! per week extra te begeleiden een half uurtje per dag... Remedial teacher is al wegbezuinigd, dat moesten de leraren zelf maar doen in de klas! (met tussen de 20 en 35 kinderen die soms verschillen in intelligentie en belangstelling van speciaal onderwijs tot hoogbegaafd en waar van de leerkracht verwacht wordt dat hij/zij naast de verplichte leerstof en kerndoelen elk kind individueel op eigen niveau tot zijn recht kan laten komen in ongeveer 4,5 a 5 uur per dag in totaal...)

Of die werken in de daklozenopvang en maaltijden bereiden voor verslaafden en daklozen...
Of die activiteiten ondernemen met gehandicapten of bejaarden en met hun wandelen, knutselen, gezellig kletsen, een hapje en drankje rondbrengen of een spelletje doen, omdat de familie niet voor ze kan zorgen omdat die aan het werk moet en de overheid zoveel heeft bezuinigd op de zorg dat het personeel maar 3x per week iemand kan wassen/douchen en alleen de hoogst nodig zorg kan geven...

Waar willen we heen met ons land?

Blue_Eyes schreef:
De overheid vindt het blijkbaar niet egoistisch als vrouwen thuisblijven voor de kinderen, anders zouden ze nooit de kinderopvangbijdrage zo terugbrengen...

Er was onderzoek geweest dat vrouwen niet werken voor het geld, maar voor de sociale contacten en hun eigen ontwikkeling :P
Dus daarom kon de financiering wel naar beneden en het duurder worden O:)
Wat een onnozele gedachte!

Denk dat mensen echt niet al hun zuur verdiende centjes in de kinderopvang willen stoppen (die steeds duurder wordt omdat de overheid steeds meer regeltjes bedenkt waardoor thuisblijvende moeders en opvangoma's allerlei diploma's en certificaten moeten halen om oppas kindjes op te mogen vangen in het kader van gastouder en er steeds meer administratieve rompslomp komt...) alleen om sociale contacten te hebben...
Er zijn veel gezinnen die echt afwegen of het voor de vrouw de moeite waard is te gaan werken en als ze er financieel niet op vooruit gaan, terwijl ze soms toch al moeilijk rondkomen, dan valt die financiele prikkel weg en kunnen ze hun energie beter in hun gezin en huishouden stoppen zodat de werklast voor de man minder zwaar wordt. Of voor de vrouw bij thuisblijvende man.

En men gaat natuurlijk op zoek naar alternatieve oppassen. Als het toch niet vergoed wordt, dan zul je goedkopere oppas moeten vinden. Dus dan maar zwart betalen en je kindje bij iemand brengen die niet geregistreerd staat en zich niet aan allerlei veiligheidseisen en opleidingseisen hoeft te houden...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:02

interessante post joyce!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:22

Brainless schreef:
NatasjavE schreef:

Als je zo begint... ;)
Ik heb 3 kinderen (dat werkt ook wel tegen de vergrijzing).
Hoe hoog zou de werkloosheidcijfer zijn als alle thuiszittende vaders/moeders zouden gaan werken??
Die schiet met tientallen procenten omhoog. Dus ik voel mijn juist verplicht "mijn" baan aan een WW-er te geven. Dat scheelt weer een stuk in de uitkeringen...
Laat dus eerst maar werk komen voor mensen die het echt nodig hebben en nu een uitkering krijgen.

Pensioen spaar je voor je zelf en niet voor andere... dus ook als ik extra pensioen spaar, betekend niet dat een ander ook extra krijgt. Mijn man spaart al extra voor later (ook voor mij dus... helemaal van ons eigen geld).

Ik vind het zelf belangrijk (ook voor de Nederlandse staat) om mijn kinderen zo veel mogelijk zelf op te voeden en te zorgen dat ze een (goede) studie (blijven!!) volgen.
Dat jij (jonge) kinderen geen excuus vindt, is voor mij geen reden.
Ik wil graag zelf thuis zijn voor mijn kids, mijn moeder was ook altijd werken en dat vond ik niet leuk.
Ik heb gewerkt totdat de jongste naar school ging (andersom dan dat andere moeders dat doen) omdat ik het juist nu belangrijk vind om thuis te zijn als ze uit school komen, ze te helpen met hun huiswerk en (het allerbelangrijkste!!) ik wil weten met wie ze omgaan/waar ze uithangen enz.

Ik ben het helemaal met Brainlees eens!
Nu zit ik zelf nog niet in de situatie van kinderen krijgen, maar dat zal met een paar jaar wel zo zijn, en ik heb altijd gezegt dat ik er wil zijn voor mijn kinderen en zal dan dus ook zeker stoppen met werken dan.
Want nou verdien ik niet echt verkeerd hoor, maar als ik 5 dagen in de week opvang moet regelen... denk ik dat ik toch aardig voor jan met de korte achternaam aan het werk ben... of tenminste, dan krijg ik een bedrag per uur, nou sorry maar daar kom ik, bij wijze van me, bed niet voor uit.
Mijn mannetje verdiend geneog om ons huishouden te runnen en hij zal in de loop der jaren alleen maar veel meer gaan verdienen, dus waarom zou ik mijn kinderen dan weg stoppen bij een 'vreemde' als ik ze ook zelf alles met ze kan doen.
Oke er zal gerust wat minder in luxe geleefd moeten worden, maar daar kies ik zelf voor.
En inderdaad als iedereen die nu thuis papa of mama is gaat werken... dan denk ik dat het werkeloosheids cijfer flink omhoog schiet. Dus als je het je kan permiteren om thuis te blijven, waarom dan neit doen... dan geef je iemand anders de mogelijkheid om wel een baan te vinden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:32

Ik vind het heel erg als ik de nieuwsberichten klik lees, dat de Nederlandse vrouw gewoon ook echt niet aangemoedigd wordt om te werken.

Wat men doet moet ieder voor zich weten maar dit is meten met 2 maten vanuit de overheid vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:51

Ik heb nu twee kinderen. Bij nummer 1 was ik aan het werk, aan het studeren, ik reed mijn paarden, ik gaf nog her en der wat paardrijlessen. Er zijn weken geweest dat ik haar gewoon 3 dagen aan een stuk niet zag. :o Mijn vriend werkt/werkte fulltime en zodoende werd nummer 1 's ochtends om half 8/8 uur afgezet, 's avonds om half 7 opgehaald, eten en 7 uur in bed. Fantastische gezinssituatie :n
Bij nummer 2 hebben we dus besloten het anders te gaan doen. Mijn vriend werkt nog steeds fulltime, ik blijf thuis of ga evt. in de ochtenduren als nr 1 op school zit met nr 2 (nog baby) een paar uurtjes aan de slag. Opvang hebben we niks aan, dan werk ik voor de kat zijn ***. Bovendien hebben mijn kinderen prioriteit op wat dan ook. Vandaar dus paarden in de verkoop, nr 1 van 8.30 uur tot 12.15 naar school (ik breng weg en haal op) want ze is gewoon stikkapot na zo'n half dagje school, misschien ondertussen een paar uurtjes iets bijverdienen en verder ben ik thuis. Nr 1 kan haar middagslaapje doen en in de namiddag/vroege avond doen we samen iets leuks (heb net met haar geoefend in schrijven en voorbereidend rekenen, tevens gaat ze op woensdag naar kleuterdans (wat nu kan omdat ik haar kan brengen en halen) en op zaterdag naar turnen. Nr 2 is altijd bij me dus die heeft ook geen klagen.
Ik maak geen gebruik van uitkeringen of wat dan ook dus een ander hoeft zich niet benadeeld te voelen of te bemoeien met waar wij voor kiezen :) En soms denkt vriend wel eens dat ik het gemakkelijk heb terwijl hij op het werk is en dan mag hij er een weekendje aan gaan staan, issie maandag blij dat ie weer op zijn werk zit hahaha.
Ik kan overigens ook straks wel weer terecht in het onderwijs denk ik :j

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:20

Mijn moeder is voor haar drie kinderen zo'n acht jaar gestopt met werken en dat vind ik een goede keuze.
Het schijnt dat mijn ouders het financieel toen niet makkelijk hebben gehad met 1 salaris, maar daar heb ik als kind nooit iets van gemerkt.
Vind het persoonlijk een betere situatie dan wat veel van mijn collega's doen: kind baren en z.s.m 5 dagen per week weer aan het werk, kind in de creche dumpen en opscheppen dat ze "niet zo'n moeder-moeder" zijn. :z

En prima ook als je geen kinderen hebt, moet iedereen toch zelf weten? Zolang je rondkomt op 1 salaris, is het je eigen zaak. Mijn oom heeft een bedrijf waardoor hij het grootste van zijn leven meer dan miljonair is geweest, en mijn tante die nu tegen de 60 is heeft misschien 2 jaar van haar leven een baan gehad. Verder is zij altijd de vrouw achter de man geweest, een soort rol van first lady, en ik snap wel dat je dat als je levensvervulling kunt gaan zien. Moet er persoonlijk niet aan denken, want dat gaat 24/7 door.