Ik citeer even, want het is nogal een lang stuk:
Moslims nu, in hun thuislanden en in het westen
Citaat:
Hoe beleeft een moslim in deze tijd de oemma?
Het maakt dan een groot verschil of het gaat om moslims in hun thuislanden of om moslimwerkers in een westers land. De opbouw van de samenleving in moslimlanden verschilt grondig van die bij ons in het westen. Het gezin, de familie, de dorpsgemeenschap spelen in Turkije en Marokko een centrale rol. De families fungeren als eenheden waar men al het nodige zoals bescherming en levensonderhoud ontvangt, waar men op elkaar aan kan en waar men het voor elkaar opneemt. Het normale patroon is dat drie generaties in een gemeenschap bijeen leven. Alleen in de steden treft men afwijkingen aan van dit patroon. Bejaardentehuizen en gezinsvervangende tehuizen zijn in deze landen niet of nauwelijks te vinden.
Tegelijkertijd zijn het gezinsleven en het maatschappelijke leven doordrenkt van de Islam. Moslims zijn in de genoemde landen, maar ook veel andere landen, veruit in de meerderheid. Men kan een slechte of een goede moslim zijn, maar men behoort bij de oemma. Misschien onderhoudt men nauwelijks de religieuze plichten en leeft men in zonden, men is en blijft lid van de oemma, tenzij men duidelijk te kennen geeft een andere godsdienst te willen volgen.