Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:32

Blue_Eyes schreef:
Ik geloof uberhaupt niet echt in de hel, dus nee. :Y)

God is van de naastenliefde ja, maar als je de hemel ook echt een hemel wilt houden, kun je er geen zondaars rond hebben lopen ;) Een van de belangrijkste kenmerken is dat alles er zuiver en zonder gebrek is. Je kunt er dus alleen naar binnen als al je zonden je vergeven zijn. En daar heb je Jezus toch echt voor nodig (anders had hij net zo goed niet aan dat kruis kunnen gaan hangen).

Maar wanneer je zonden je vergeven zijn, betekent het niet dat je geen zonden hebt begaan, dus in feite zal de hemel dan sowieso wemelen van de zondaars :) Je kan wel vergeven, maar geen geschiedenis wissen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:33

Blue_Eyes schreef:
Lauratje_88 schreef:
De evolutieleer bestaat ook hoor (dit even terzijde).

Wat ik mij altijd afvraag is (dit is gewoon veronderstelling) als je als niet-gelovige gewoon een goed leven leidt en als je een goed persoon bent, vrij van zonde, je helpt je mede-mens wanneer je kan en je hebt nog nooit iemand kwaad gedaan, nog nooit iets illegaal gedaan je bent een goede ouder voor je kinderen. Kortom je bent gewoon de goedheid zelve maar je gelooft niet dat er een God is. Stel nu dat als je dan dood gaat (en stel er is wel een God), ga je dan naar de hemel? Zo nee, waarom niet?

ALS dat zo zou zijn, zou je vast wel naar de hemel gaan. Maar dat bestaat niet ;)

Ik geloof ook niet dat de hemel bestaat maar een gelovig persoon waar ik af en toe mee omga zegt soms als je niet gelooft ga je naar de hel. Dus vroeg ik mij af als je een goed persoon bent maar als je dus niet gelooft zou je dan ook naar de hel gaan (in de veronderstelling dat hemel en hel wel zouden bestaan) gewoon omdat je niet gelooft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:34

Lauratje_88 schreef:
LHO schreef:

Lijkt me een gezellige plek, die hel :Y) Ik ken maar weinig mensen die daar niet terecht zouden komen :D *D

Mijn moeder zei altijd als ik sterf wil ik naar de hel daar mag je tenminste alles en moet je niets. :')

Het is ook niet zo zweverig :Y)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:37

_San87_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik geloof uberhaupt niet echt in de hel, dus nee. :Y)

God is van de naastenliefde ja, maar als je de hemel ook echt een hemel wilt houden, kun je er geen zondaars rond hebben lopen ;) Een van de belangrijkste kenmerken is dat alles er zuiver en zonder gebrek is. Je kunt er dus alleen naar binnen als al je zonden je vergeven zijn. En daar heb je Jezus toch echt voor nodig (anders had hij net zo goed niet aan dat kruis kunnen gaan hangen).

Maar wanneer je zonden je vergeven zijn, betekent het niet dat je geen zonden hebt begaan, dus in feite zal de hemel dan sowieso wemelen van de zondaars :) Je kan wel vergeven, maar geen geschiedenis wissen.

Dat is een van de redenen dat het ook wel een grote zuiveringsactie wordt genoemd; iedereen wordt witgewassen :+ Van iedereen zullen de zonden worden afgewassen door het bloed van Jezus (dat kan ook alleen bij God, schoonmaken met bloed ;)). Dus feitelijk wist hij de geschiedenis wel degelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:37

Lauratje_88 schreef:
Blue_Eyes schreef:
ALS dat zo zou zijn, zou je vast wel naar de hemel gaan. Maar dat bestaat niet ;)

Ik geloof ook niet dat de hemel bestaat maar een gelovig persoon waar ik af en toe mee omga zegt soms als je niet gelooft ga je naar de hel. Dus vroeg ik mij af als je een goed persoon bent maar als je dus niet gelooft zou je dan ook naar de hel gaan (in de veronderstelling dat hemel en hel wel zouden bestaan) gewoon omdat je niet gelooft?

Zie mijn eerdere antwoord;
Blue_Eyes schreef:
Weinig narcistisch aan. Ik weet niet of het helemaal klopt, wat verootjoo zegt, want God zet ons nog weleens voor verrassingen.
Maar het kan best zijn dat het zo is en dan wel hierom: je kunt wel een goed mens zijn, maar iedereen doet dingen fout in zijn leven, flink fout. Ik ben van mezelf een behoorlijk braaf persoon (in de goede zin des woords ;)), maar ook ik heb dingen fout gedaan die ik liever niet vertel en dat geldt voor ons allemaal.
Het enige verschil tussen christenen en niet christenen is dat christenen inzien: ik doe dingen zo fout, dat ik daardoor de hemel niet in mag. Jezus heeft mijn straf op zich genomen door te sterven en op te staan uit de dood. Je accepteert dus zeg maar die hulp. Wil je dat niet, tja. Jouw keus.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:38

_San87_ schreef:
Lauratje_88 schreef:

Mijn moeder zei altijd als ik sterf wil ik naar de hel daar mag je tenminste alles en moet je niets. :')

Het is ook niet zo zweverig :Y)

Was waarschijnlijk meer als grap bedoelt, zij geloofde evenveel als ik (niet dus).
Zij geloofde dat als je sterft er gewoon niets meer is, het alsof je in het slaap valt maar daarna vallen al je lichaamsfuncties uit dus ook je bewustzijn enzo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:40

Lauratje_88 schreef:

Wel sterk dat dat precies is wat ik van de hemel geloof, trouwens :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:41

ik kies voor het scheppingverhaal! gewoon omdat ik zoveel wonderen heb gezien om mij heen!
en ik ben er mee opgegroeit.

evolutietheorie ik snap er geen hol van..
explosie en er was aarde? hierna kwamen er dieren, en daarna kwamen wij.
nee ik geloof het niet. respect voor diegene die het geloofd maar mij zul je er niet aan leren geloven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:41

Blue_Eyes schreef:
Lauratje_88 schreef:

:D Ik ook! Geweldig!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:42

Zooist schreef:
Blue_Eyes schreef:

:D Ik ook! Geweldig!

Ik ook~! :D:D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:50

ismy schreef:
ik kies voor het scheppingverhaal! gewoon omdat ik zoveel wonderen heb gezien om mij heen!

nee ik geloof het niet. respect voor diegene die het geloofd maar mij zul je er niet aan leren geloven.

Het ging dan ook niet zo simpel als jij nu stelt. Dat zou pas een wonder zijn.

Blue_Eyes schreef:
_San87_ schreef:

Dat is een van de redenen dat het ook wel een grote zuiveringsactie wordt genoemd; iedereen wordt witgewassen :+ Van iedereen zullen de zonden worden afgewassen door het bloed van Jezus (dat kan ook alleen bij God, schoonmaken met bloed ;)). Dus feitelijk wist hij de geschiedenis wel degelijk.

Theoretisch gezien. Maakt het bloed van Jezus ook dat gedupeerden van de zondaar alles vergeten en vergeven? :+ Vast niet, dus geen geschiedenis die gewist wordt, alleen in de ogen van de zondaar. Dit maakt dus dat hij/zij in andermans ogen nog steeds een zondaar is. En daarmee de hemel dus in feite vol zit met zondaars.

Je mocht het misschien al geraden hebben, maar ik geloof dus niet :Y)

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:55

Dat je niet gelooft was me al heel erg lang duidelijk :D

Als die gedupeerden ook naar de hemel gaan, zal daar ook voor hen alles vergeven en vergeten zijn. Zij zullen die zondaar dus ook niet meer als zondaar zien. Ik weet niet eens of ze hem nog zullen herkennen als ze hem alleen van die zonde kennen. In de hemel zullen nooit meer tranen of pijn zijn; dus kun je ook geen last meer hebben van een zonde die iemand ooit tegen je begaan heeft.
Zou die gedupeerde niet naar de hemel gaan, dan houdt hij mijns inziens gewoon op te bestaan, dus dan zal hij er ook weinig last meer van hebben ;)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:56

ismy schreef:

De oerknal en de evolutie staan los van elkaar. Neem een bepaalde vlindersoort. Komt in heel de wereld voor als witte variant, met 1:1000 zwart. In een bepaald gebied van Rusland werd door de platina-winning een bepaald gebied dermate vervuild, dat enkel de zwarte variant nog wist te overleven (viel minder op). Tegenwoordig komt alleen de zwarte variant daar nog voor. Dat is macro-evolutie.

Stel er zijn nog meer kleine afwijkingen die de zwarte variant heeft. Bijvoorbeeld, ik bedenk maar iets, dat hij stevigere pootjes heeft dan de witte variant. Dan blijkt dat de vlinder daar meer op de grond moet doen dan in de lucht. Na verloop van tijd zal de soort zich op die manier zo veel hebben aangepast, dat het een nieuwe subsoort is. Paard / ezel verhaal zeg maar.

Na een nog langere tijd, miljarden jaren, zal de soort een volledig nieuwe soort zijn. Dat is -even heel kort door de bocht- de evolutietheorie. Valt weinig aan te 'geloven'; je hebt het er maar mee te doen ;)

Of gelovigen daar een god bij willen betrekken, moeten ze zelf weten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:56

@ Blue_Eyes, lekker makkelijk dus :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:01

Blue_Eyes schreef:
Lauratje_88 schreef:

Ze bedoelde ermee dat als je in de hemel bent je je altijd voorbeeldig moet gedragen en in de hel niet }>

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:02

Uberhaupt of ze (of wie dan ook) het willen geloven, moeten ze zelf weten, LHO. Christenen dwingen jou toch ook niet in God te geloven? Terwijl die voor hen net zo overtuigend waarheid is als voor jou de evolutietheorie.
Ik geloof best in evolutie hoor, daar niet van. Maar ik vind echt dat we hier in dit land (helaas niet overal in de wereld) de vrijheid hebben om te geloven wat we zelf willen. Al zou je willen geloven in het vliegend spaghettimonster, of al zou je niet willen geloven dat ik besta. Interesseert me niks.

@San, is dat makkelijk? Ik weet het niet. Zo makkelijk is het niet altijd om te geloven, dat blijkt wel weer uit deze discussie. Er is ook niks makkelijks aan als je je realiseert dat nooit iedereen zal gaan geloven en dat je van sommige mensen van wie je heel veel houdt, niet zeker weet of je ze ooit zult weerzien als jij of zij komt/komen te overlijden. Je gunt elkaar het allerbeste, maar soms werkt het gewoon niet zo en dan sta je machteloos en met lege handen. Dat vind ik moeilijke dingen aan geloven.

@Lauraatje, ik weet niet of dat in de hemel nou moeite zal kosten :D Daar is geen zonde meer, dus daar doe je automatisch het goede :D Ik snap best wat je moeder bedoelde, maar het is wel weer een soort 'vooroordeel' wat ik probeer te verminderen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:09

Blue_Eyes schreef:
@Lauraatje, ik weet niet of dat in de hemel nou moeite zal kosten :D Daar is geen zonde meer, dus daar doe je automatisch het goede :D Ik snap best wat je moeder bedoelde, maar het is wel weer een soort 'vooroordeel' wat ik probeer te verminderen.

Ja dat snap ik wel :D Ik heb trouwens altijd gedacht dat je in de hel een soort van eeuwige straf kreeg ofzoiets dat je dus eigenlijk helemaal niets mag doen enkel je straf 'uitzitten', ik weet niet af dat waar is.

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:13

Zoals ik al zei; ik geloof uberhaupt niet in de hel, maar als die bestaat is het geen leuke plek.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:14

Blue_Eyes schreef:
Uberhaupt of ze (of wie dan ook) het willen geloven, moeten ze zelf weten, LHO. Christenen dwingen jou toch ook niet in God te geloven? Terwijl die voor hen net zo overtuigend waarheid is als voor jou de evolutietheorie.
Ik geloof best in evolutie hoor, daar niet van. Maar ik vind echt dat we hier in dit land (helaas niet overal in de wereld) de vrijheid hebben om te geloven wat we zelf willen. Al zou je willen geloven in het vliegend spaghettimonster, of al zou je niet willen geloven dat ik besta. Interesseert me niks.

En daar hebben we een mooi punt te pakken :)

Inderdaad, er is de vrijheid te geloven in het ontastbare. Of dit nou geesten, god, char, Jomanda, of wat dan ook is.

Het niet geloven van de evolutie is hetzelfde als het niet geloven van de zwaartekracht. Aangezien ik nog geen groepen gelovigen hier boven de stad zie zweven, is dat iets wat men maar aan moet nemen. Net als dat gelovigen (hopelijk ;) )ook niet twijfelen aan dat 1+1 twee is. En als iemand voor zichzelf dan de kronkel wil hebben evolutie te ontkennen, so be it. Er zijn ook mensen die de holocaust ontkennen. Zolang dit maar niet in het onderwijs oid terecht komt, en mensen dergelijke onzin maar niet als waar door gaan geven aan hun kinderen (dus niet het geloof, maar het ontkennen van de evolutie of de leeftijd van de aarde!).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:19

Daphna schreef:
Een theorie is dus per definitie niet waar.

Dat is een conclusie die Popper nou nooooit zou trekken :) En bovendien onjuist.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:27

@LHO: Niet helemaal. Zwaartekracht is namelijk iets wat iedereen zelf iedere dag kan ervaren. Evolutie is dat niet. We waren geen van allen bij het ontstaan van de aarde aanwezig (want feitelijk is dat het onderwerp van de schepping: het ontstaan van de aarde, daarna pas alles wat daarop is) dus we kunnen geen van allen onomstotelijk vaststellen dat het zo allemaal gaat of gegaan is. Daarom mogen mensen evolutie ontkennen.

De holocaust ontkennen vind ik trouwens wel weer wat anders en eigenlijk ben ik ook niet blij met de vergelijking.

Edit: stomme woordfout

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:09

Blue_Eyes schreef:
De holocaust ontkennen vind ik trouwens wel weer wat anders en eigenlijk ben ik ook niet blij met de vergelijking.

Ik denk dat het (juist omdat zo'n beladen onderwerp is) wel een hele interessante vraag is. Waarom zou je de holocaust niet mogen ontkennen? (En dat bedoel ik niet als flauwe opmerking, maar echt als vraag: wat zijn de gronden waarop je vindt dat dat niet mag?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:11

_San87_ schreef:
God was toch van de naastenliefde? Waarom zou hij dan iemand straffen die zelf heeft besloten zijn leven anders in te delen dan dat de Bijbel dat voorschrijft? Ieder mens maakt fouten, al dan niet bewust :)

Wat jij dus zegt, is dat wanneer je de hulp van Jezus niet accepteerd, je linea recta naar de hel gaat?

Natuurlijk maakt ieder mens fouten. Ik als christen net zo veel als jij ;) Het verschil is alleen dat ik door Jezus ben vrijgemaakt van mijn fouten. Doordat ik Jezus in mijn hart heb, ziet God eerst Jezus, en dan pas mij met mijn fouten. Jezus is voor al onze fouten gestorven aan het kruis, en geeft ons zo de kans om bij God te komen in de hemel en het paradijs. Het is aan ieder voor zich of hij die kans pakt, of laat liggen.
Als je de kans niet pakt kies je niet voor God, maar heeft de duivel je voor zich gewonnen. En de duivel komt vanzelfsprekend niet in de hemel. Waar wel heen weet ik ook niet. In de Bijbel staat dat ongelovigen zullen branden in de hel. Wat daar precies mee bedoeld wordt weet ik ook niet. En ik zal het ook nooit weten want ik heb voor God gekozen :)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:14

Maar even voor de duidelijkheid wat hier door mensen gezegd word. Ik neem aan dat dit gelovige zijn. Je gaat dus naar de hemel, als die er is, als je gelooft, geloof je niet, dan ga je naar de hel. Iedereen begaat zonde, die voor de gelovige witgewassen worden door de dood van jesus. Alleen ik dacht, als je bijvoorbeeld iemand vermoord, maar je gelooft toch in god, je toch naar de hel ging? of worden je zonden dan ook witgewassen?

*even voor mijn beeldvorming hoe mensen denken*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:15

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik denk dat het (juist omdat zo'n beladen onderwerp is) wel een hele interessante vraag is. Waarom zou je de holocaust niet mogen ontkennen? (En dat bedoel ik niet als flauwe opmerking, maar echt als vraag: wat zijn de gronden waarop je vindt dat dat niet mag?)

Omdat het ontkennen van de holocaust, het ontkennen van het bestaan van de moord op en het lijden van miljoenen mensen inhoudt. Dat is kwetsend voor hen die het kunnen navertellen en voor hun familieleden.
Ik zou niet weten welke amoebe je ermee beledigt als je de evolutietheorie ontkent.