Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:43

In de tijd dat mijn dorpje tot ver over de dorpsgrenzen bekend stond om zijn probleemmarokkanen, was dat bij ons ook zo ja.
Ze kwamen gewoon niet! Of bleven 100 meter verderop staan kijken.
Of met honden> mensen zoals ik die in het dorp stonden na te kletsen wegjagen.
Ze hebben echt diep respect van iedereen gekregen :n

Gelukkig is het op de 1 of andere manier toch nog redelijk goedgekomen, ben een tijdje weggeweest uit dat dorp en de probleemjongens zijn nu allemaal weg, ergens anders gaan wonen met gezin, zitten vast, in een psychiatrische inrichting, zijn dood of houden zich rustig (aan de drugs)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:52

jantergouw schreef:
Verafjord schreef:
ja blijkbaar, want als je dat niet doet krijg je een kogel door je kop of een mes tussen je ribben, Pim Fortuyn en Theo van Gogh de dode voorbeelden van ;(

Beiden de indirecte schuld van het feit dat ze door de linkse politiek zo gedemoniseerd waren. Er was voor gewaarschuwd door diverse deskundigen, maar ze gingen gewoon door. En hun lesje niet geleerd hebbende, doen ze nu weer precies hetzelfde bij Wilders.

Dit is toch niet serieus hoop ik? Er is er maar één schuldig aan de dood van Pim Fortuyn en dat is Volkert van der G, net zo als er ook maar één schuldig is aan de dood van Theo van Gogh. Hoe kun je beweren dat mensen die slecht tegenstanders waren van hun gedachtengoed medeplichtig zijn aan een moord? Wat voor misplaatse ideeën heb je dan over wat een democratie is en wat een rechtstaat is... 8)7

Het is weer zo typisch provocerende Wilders taal dat kant noch wal raakt. Voor de verkiezingen toen Pechtold en Wilders elkaar flink bestreden beweerde Wilders ook dat Pechtold medeplichtig zou zijn als er een aanslag op Wilders leven gepleegd zou worden. Terwijl hij daarvoor al lang bedreigd werd en dhr. Pechtold Wilders alleen puur op inhoudelijke standpunten heeft bestreden. Pechtold heeft nooit enige persoonlijke provocatie tegen hem in persoon gebruikt, laat staan woorden die aanzouden zetten tot moord. Het is gewoon een simplistische manier om je tegenstander monddood te krijgen. Eigenlijk zegt Wilders "je mag mij niet bestrijden want dan zet je aan tot moord" terwijl het daadwerkelijke zijn ideeën zijn die andere mensen aanzetten om een mogelijke aanslag op hem te plegen, als hij vredelievende ideeën had zou hij ook minder tegenstanders hebben. Maar hij kiest er bewust voor om te provoceren en daarbij ook internationale aandacht te vragen zodat hij ook de aandacht trekt van terroristische organisaties. En dit moet uiterraad kunnen, en gelukkig bied onze rechtstaat hem ook de bescherming zodat hij zulke uitspraken kan maken. Maar ga vervolgens daar niet over lopen zeiken want het is een bewuste keuze geweest.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:50

joopie7 schreef:
Wat voor misplaatse ideeën heb je dan over wat een democratie is en wat een rechtstaat is... 8)7

Medeplichtig aan een moord gaat wat ver.
Maar ik kwam iets tegen over Janmaat

Toen dit gebeurde was ik nogal jong, het was wat langs me heengegaan.
Maar toen er op hem een aanslag werd gepleegd werd dat op het nieuws afgedaan alsof het een heel klein incidentje betrof.

Hij is echt heel, heel slecht behandeld in de kamer en door alle (linkse publieke-omroep want iets anders had je niet) media.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:54

joopie7 schreef:
jantergouw schreef:

Beiden de indirecte schuld van het feit dat ze door de linkse politiek zo gedemoniseerd waren. Er was voor gewaarschuwd door diverse deskundigen, maar ze gingen gewoon door. En hun lesje niet geleerd hebbende, doen ze nu weer precies hetzelfde bij Wilders.

Dit is toch niet serieus hoop ik? Er is er maar één schuldig aan de dood van Pim Fortuyn en dat is Volkert van der G, net zo als er ook maar één schuldig is aan de dood van Theo van Gogh. Hoe kun je beweren dat mensen die slecht tegenstanders waren van hun gedachtengoed medeplichtig zijn aan een moord? Wat voor misplaatse ideeën heb je dan over wat een democratie is en wat een rechtstaat is... 8)7

Het is weer zo typisch provocerende Wilders taal dat kant noch wal raakt. Voor de verkiezingen toen Pechtold en Wilders elkaar flink bestreden beweerde Wilders ook dat Pechtold medeplichtig zou zijn als er een aanslag op Wilders leven gepleegd zou worden. Terwijl hij daarvoor al lang bedreigd werd en dhr. Pechtold Wilders alleen puur op inhoudelijke standpunten heeft bestreden. Pechtold heeft nooit enige persoonlijke provocatie tegen hem in persoon gebruikt, laat staan woorden die aanzouden zetten tot moord. Het is gewoon een simplistische manier om je tegenstander monddood te krijgen. Eigenlijk zegt Wilders "je mag mij niet bestrijden want dan zet je aan tot moord" terwijl het daadwerkelijke zijn ideeën zijn die andere mensen aanzetten om een mogelijke aanslag op hem te plegen, als hij vredelievende ideeën had zou hij ook minder tegenstanders hebben. Maar hij kiest er bewust voor om te provoceren en daarbij ook internationale aandacht te vragen zodat hij ook de aandacht trekt van terroristische organisaties. En dit moet uiterraad kunnen, en gelukkig bied onze rechtstaat hem ook de bescherming zodat hij zulke uitspraken kan maken. Maar ga vervolgens daar niet over lopen zeiken want het is een bewuste keuze geweest.

Volkert van der G. heeft idd de trekker over gehaald heb je helemaal gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat het alleen zijn idee was. Sterker nog, hoe verklaar jij dat een man die in de bijstand zit en veel schulden heeft zijn schuur vol heeft staan met allerlei dure chemicaliën? Dat er een arsenaal aan wapens is gevonden bij hem? Dat heeft hij niet kunnen betalen van zijn bijstand uitkering hoor! Als dat wel zo is, dan is de bijstanduitkering veel te hoog en denk ik dat ik ook maar stop met werken. Ik ben er van overtuigd dat hij de katvanger was van een of andere organisatie, die nu dus buiten schot blijven. Voordat ik straks weer iedereen over mij heen krijg, ik insinueer nu dus niet dat hij in opdracht van 1 of andere politieke partij heeft gehandeld. Ik zeg alleen dat er in mijn ogen meer achter heeft gezeten, helaas zullen we daar nooit antwoord op krijgen.

En wat betreft jouw verhaal van Wilders, hij zou bewust provoceren en zo zijn leven op het spel zetten. Misschien is het weleens andersom, heb je daar weleens over nagedacht? Welke groepering is momenteel wereldwijd aan het provoceren? En Wilders wil daar in Nederland wat aan doen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:55

Mee eens!
Hij is iemand die eens zijn mond open doet waar de rest de mond over houdt!

De meeste mensen durven niet kritisch naar de samenleving in nederland te kijken!
hoevaak als je iets bij opsporing verzocht ziet, gaat het om getinte daders! heb ik het niet specifiek over moslims of marokanen!

hij heeft naar mijn mening gewoon gelijk op die punten!
en ben ook niet laaggeschoold (start met HBO)
ben ook niet dom en geen racist maar ik zeg wat ik denk!

Jolandaa_ schreef:
Ik heb nu op SP gestemd, maar zeker te weten ga ik de volgende keer op Wilders stemmen..

Ik ben niet laag geschoold, ik ben niet dom, ik ben geen racist. ik ken het programma wel..

Hij lijkt niet op hitler.. beetje vreemd. ik zie nog nergens dat de gaskamers in gebruik gaan en dat we onze fietsten in moeten leveren..

Alle moslims terug sturen? nee niet nodig, alle criminele moslims terug sturen. Ja, zo snel mogelijk..

En dat geld niet alleen voor moslims, maar voor alle 'buitenlanders' dus ook belgen, duitsers, turken, afrikanen en wat dan nog meer..

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:58

goed geschreven stukje!

sjonnie48 schreef:
Ik denk ook wel dat je lef moet hebben om iets negatiefs over de islam te zeggen , Dat durft alleen Geert Wilders , de rest van de politiek is doodsbang voor de islam en praat wat krom is maar snel recht onder het mom 'het is hun cultuur "
" ach het valt allemaal wel mee met de marokaanse boefjes , ze zijn alleen maar stout tussen hun 12 en 24 jaar , dus dat valt erg mee "
Jammer alleen dat het er zoveel zijn he , tussen de 12 en 24 , maar het gaat over hoor ,weltrusten :Z

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:59

Verafjord schreef:
En wat betreft jouw verhaal van Wilders, hij zou bewust provoceren en zo zijn leven op het spel zetten.

Als je het zo neerzet klinkt het bijna als: "Ze provoceerde bewust door in een kort rokje over straat te lopen, geen wonder dat ze aangevallen is"

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:03

Nicolletje schreef:
Verafjord schreef:
En wat betreft jouw verhaal van Wilders, hij zou bewust provoceren en zo zijn leven op het spel zetten.

Als je het zo neerzet klinkt het bijna als: "Ze provoceerde bewust door in een kort rokje over straat te lopen, geen wonder dat ze aangevallen is"

zo lees ik het inderdaad ook Nicolletje, dus als je vermoord wordt is dat eigen schuld dikke bult.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:04

Renee1990 schreef:
goed geschreven stukje!

sjonnie48 schreef:
Ik denk ook wel dat je lef moet hebben om iets negatiefs over de islam te zeggen , Dat durft alleen Geert Wilders , de rest van de politiek is doodsbang voor de islam en praat wat krom is maar snel recht onder het mom 'het is hun cultuur "
" ach het valt allemaal wel mee met de marokaanse boefjes , ze zijn alleen maar stout tussen hun 12 en 24 jaar , dus dat valt erg mee "
Jammer alleen dat het er zoveel zijn he , tussen de 12 en 24 , maar het gaat over hoor ,weltrusten :Z

helemaal mee eens, kijk eens naar de VS die durfden ook wat te doen en werden gelijk "beloond" met 9-11

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:10

Helder geschreven reactie, joopie7. Ik kan me er prima in vinden. De conclusies die hier getrokken worden, vind ik erg ongegrond en kortzichtig. Ik haal er niet uit dat provocatie aanleiding mag zijn voor een aanslag, wel dat Wilders zich ervan bewust was dat sommige heftige uitspraken (welke in zijn algemeenheid overigens nooit aanleiding mogen zijn voor een aanslag, vind ik) óók heftige reacties konden doen uitlokken. En het voorbeeld met Pechtold, valt bij mij onder het 'Calimero-gedrag' waar ik wel klaar mee ben bij de PVV (en aanhangers).

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:47

joopie7 schreef:
Maar hij kiest er bewust voor om te provoceren en daarbij ook internationale aandacht te vragen zodat hij ook de aandacht trekt van terroristische organisaties. En dit moet uiterraad kunnen, en gelukkig bied onze rechtstaat hem ook de bescherming zodat hij zulke uitspraken kan maken. Maar ga vervolgens daar niet over lopen zeiken want het is een bewuste keuze geweest.

Provoceren? Dat zijn geen provocaties, dat zijn zijn standpunten! Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Hij heeft een bewuste keus gemaakt om in vrijheid te kunnen uiten wat hij politiek vindt, niet voor de doodsbedreigingen.
Het lijkt er verdacht veel op dat de bedreigingen goedgekeurd worden omdat hij die uitspraken doet. NEE...dat is helemaal niet normaal. Dat heet extremisme.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:06

Iets wat er op lijkt, hoeft niet zo te zijn bedoeld. Het is maar net hoe men iets leest en hoe men iets kan gebruiken als tegenargument. :+ ;)
Ik denk dat we het er hier allemaal wel over eens zijn dat bedreigingen nooít goed te keuren zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:06

Hij kiest er bewust voor om zijn standpunten op een dusdanige manier te uiten dat hij heel veel mensen hard tegen de schenen schopt. Waarbij gebroken benen geen uitzondering zijn.

En ja, je kan door bepaalde kleding in het donker alleen op straat afwijkend gedrag uitlokken, dat provoceer je dan zelfs en dat vind ik echt, maar dat maakt nog niet dat ik het goedkeur.

Wilders kan op allerlei manieren iets subtieler dingen brengen. Als hij dat zou doen zou hij zijn standpunten nog steeds duidelijk kunnen maken, maar met een hoop minder bedreigingen. Daar heeft hij voor gekozen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:14

Nicolletje schreef:
joopie7 schreef:
Wat voor misplaatse ideeën heb je dan over wat een democratie is en wat een rechtstaat is... 8)7

Medeplichtig aan een moord gaat wat ver.
Maar ik kwam iets tegen over Janmaat

Toen dit gebeurde was ik nogal jong, het was wat langs me heengegaan.
Maar toen er op hem een aanslag werd gepleegd werd dat op het nieuws afgedaan alsof het een heel klein incidentje betrof.

Hij is echt heel, heel slecht behandeld in de kamer en door alle (linkse publieke-omroep want iets anders had je niet) media.

ja Janmaat werd compleet doodgezwegen in de kamer , helaas voor links kan dat nu niet meer met Wilders maar dat zouden ze nog wat graag doen .

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:25

Mizora schreef:
Hij kiest er bewust voor om zijn standpunten op een dusdanige manier te uiten dat hij heel veel mensen hard tegen de schenen schopt. Waarbij gebroken benen geen uitzondering zijn.

En ja, je kan door bepaalde kleding in het donker alleen op straat afwijkend gedrag uitlokken, dat provoceer je dan zelfs en dat vind ik echt, maar dat maakt nog niet dat ik het goedkeur.

Wilders kan op allerlei manieren iets subtieler dingen brengen. Als hij dat zou doen zou hij zijn standpunten nog steeds duidelijk kunnen maken, maar met een hoop minder bedreigingen. Daar heeft hij voor gekozen.

Dat hebben velen voor hem ook geprobeerd, maar het is een gegeven dat je dan in Nederland niet gehoord wordt door de politiek. Pas als je heel hard duidelijk maakt wat je standpunt is, je vervolgens meer dan 2 miljoen mensen meekrijgt in jouw gedachten, dan pas gaat men je serieus nemen. Vervolgens gaan ze je dan boycotten, omdat ze nog steeds je gedachtegoed niet accepteren en de democratie bereid zijn met voeten te treden, om je tegen te houden. Alleen is er in Nederland een nieuw fenomeen ontstaan. Het protesterende volk. Ze accepteren niet langer meer dat een bepaalde stroming in de politiek voor hen beslist wat wel en niet toelaatbaar is. Het gevolg is beken....nog meer proteststemmen, en zelfs van mensen die dat gedachtegoed niet volledig ondersteunen. Maar hun drang naar respect voor de democratie is groter, vandaar dat ze hun stem geven aan een partij die daar tegenin gaat. De PVV.

Mizora

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:38

Je zou de mensen mee moeten krijgen op minder agressieve taal, de politiek luistert namelijk naar zetels en correct geargumenteerde preken, een grote mond wordt buitengesloten, net als enkel wat in de lucht roepende mensen.

Overigens zag ik meer dan 2 miljoen en dat verbaasde me, dat klonk wel als erg veel in mijn oren. Na even opzoeken hebben ze er bijna 1,5 mln. Zelfs vvd heeft er net geen 2 mln. Pvv is wel flink gegroeid, maar je moet ook niet gaan overdrijven.

Overigens is de respect voor democratie vaak toch niet zo te vinden, want ondanks dat de partij groot is geworden is, heeft hij toch maar 15% van de stemmen. En pvv-stemmers vinden vaak toch dat het ondemocratisch is als ze niet in de coalitie komen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:57

Mizora schreef:
Je zou de mensen mee moeten krijgen op minder agressieve taal, de politiek luistert namelijk naar zetels en correct geargumenteerde preken, een grote mond wordt buitengesloten, net als enkel wat in de lucht roepende mensen.

Overigens zag ik meer dan 2 miljoen en dat verbaasde me, dat klonk wel als erg veel in mijn oren. Na even opzoeken hebben ze er bijna 1,5 mln. Zelfs vvd heeft er net geen 2 mln. Pvv is wel flink gegroeid, maar je moet ook niet gaan overdrijven.

Overigens is de respect voor democratie vaak toch niet zo te vinden, want ondanks dat de partij groot is geworden is, heeft hij toch maar 15% van de stemmen. En pvv-stemmers vinden vaak toch dat het ondemocratisch is als ze niet in de coalitie komen.

het al dan niet in de coaltie komen heeft er niks mee te maken, het gaat erom dat Wilders wordt genegeerd en dus ook 1,5mln Nederlanders, er wordt niet eens een poging gedaan om hem erin te betrekken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

Nee, er wordt geen poging gedaan om hem erin te betrekken en hij doet geen poging om erin betrokken te worden. Anders zou hij wel zijn begonnen met het praten met de vvd.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:05

Mizora schreef:
Nee, er wordt geen poging gedaan om hem erin te betrekken en hij doet geen poging om erin betrokken te worden. Anders zou hij wel zijn begonnen met het praten met de vvd.

dat heeft ie gedaan, maar samen kon niet en de cda weigerde om erbij in te stappen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:05

Zo kan je ook stellen dat de stemmers op de SP genegeerd worden, de stemmers op de Partij voor de Dieren, en nog een flink aantal kleinere partijtjes... Waarom hoor je die dan niet constant gillen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:14

@verafjord: hij wilde niet alleen in gesprek met de VVD, dat had best gekund, was een kwestie van willen. Dat hij dit niet wilde, is zijn eigen keuze geweest.

Het voordeel wat Wilders heeft ten opzichte van Janmaat, is dat je tegenwoordig zoveel media hebt waarin alles wat je zegt en doet, breed in uitgemeten wordt. In de tijd van Janmaat was dit nog niet zo.
Janmaat had altijd veel onzin te koop, ik kan me goed voorstellen dat hij niet serieus werd genomen door de andere partijen. Net zoals ik me op zich goed kan voorstellen dat men nu niet met Wilders in zee wil. Daar maak je geen goede sier mee in het buitenland. (en ook niet in het binnenland wat mij betreft)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:26

Mizora schreef:

Dat is de schuld van de media. Die geven je alleen aandacht als je schreeuwt, en als je aandacht in de media krijgt, trek je veel stemmers. Zo werkt het nu eenmaal. Kijk naar partijtjes als GL, CU, D66 allemaal niet-schreeuwers en ze blijven klein.

De peiling van afgelopen week gaf 34 zetels aan de PVV, dat is veel meer dan 2 miljoen, zelfs.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:31

Alet74 schreef:
@verafjord: hij wilde niet alleen in gesprek met de VVD, dat had best gekund, was een kwestie van willen. Dat hij dit niet wilde, is zijn eigen keuze geweest.

Het voordeel wat Wilders heeft ten opzichte van Janmaat, is dat je tegenwoordig zoveel media hebt waarin alles wat je zegt en doet, breed in uitgemeten wordt. In de tijd van Janmaat was dit nog niet zo.
Janmaat had altijd veel onzin te koop, ik kan me goed voorstellen dat hij niet serieus werd genomen door de andere partijen. Net zoals ik me op zich goed kan voorstellen dat men nu niet met Wilders in zee wil. Daar maak je geen goede sier mee in het buitenland. (en ook niet in het binnenland wat mij betreft)

Mark Rutte vond het zelf ook een 'non-voorstel' van het CDA om zonder hen te gaan praten. Hij was het helemaal eens met Wilders om niet met zn 2en om de tafel te gaan zitten.

Berlusconi is President van Italië en in het buitenland hebben ze geen enkel probleem met hem. Die is zeker zo radicaal en rechts als Wilders. Die bangmakerij is een typisch linkse actie. Ze doen niet anders. Na Fitna zou in Nederland ook de pleuris uitbreken. We zouden geboycot worden, bomaanslagen, hel en verdoemenis. Wat is er van uitgekomen? Niets.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:36

ik heb nog maarschappijleer van Janmaat gehad :) 2 jaar zelfs :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:37

Euhh, was Wilders zelf niet degene die zoveel ophef maakte van zijn film? Ik mis even wat links hiermee te maken heeft. Dat er flink gesneden is in de oorspronkelijke opzet, heeft er misschien ook mee te maken dat de pleuris niet is uitgebroken?

Edit: laatste zin duidelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-07-10 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt