zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:29

Ptries schreef:
Daarnaast is het zo dat de PVV een aantal linkse punten hadden qua sociaal-economisch beleid. Sterker nog, de PVV staat wat dat betreft nog dichter bij de SP dan bij de VVD. Aangezien een groot deel van de PVV stemmers aangeeft dat ze op de PVV gestemd hebben omdat zij buiten de programmapunten m.b.t. de islamisering vonden dat hij een hoop andere goede punten had, zullen deze stemmers minder moeite hebben met een linkse coalitie, mits het ze inderdaad ook echt om de andere punten te doen was.

Ik heb PVV gestemd maar heb grote moeite met een links kabinet. Links wil knuffelen, PVV zwaarder straffen, links wil hogere belastingen voor de hoogste inkomens (60%!!!!) PVV is daar radicaal tegen, links is voor 5 miljard ontwikkelingshulp, PVV is daar tegen, links is voor open grenzen, PVV is daar tegen.
Al met al kan ik me dus niet voorstellen dat een PVV kiezer tevreden is met een links kabinet, zoals jij stelt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:30

Anya schreef:
ik weet wel dat Nederland deels rechtser heeft gestemd, maar ik vraag me oprecht af of dat deel dat rechtser heeft gestemd (en dat zijn vaker mensen met een lager inkomen) wel enig idee heeft waar ze voor gestemd hebben.

Mijn tijd zal het wel duren. En ik kan me veroorloven gewoon naar de dokter te gaan, of ze dat nu in het eigen risico stoppen of niet. Maar triest vind ik het wel. Mensen laten zich echt prachtig bedonderen en gaan dan zelf om het hardst roepen hoe sociaal het beleid van rechts is ;)

Volgens mij trek je hier mee de denkvermogens van anderen in twijfel!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:35

Teddy321 schreef:
Anya schreef:
ik weet wel dat Nederland deels rechtser heeft gestemd, maar ik vraag me oprecht af of dat deel dat rechtser heeft gestemd (en dat zijn vaker mensen met een lager inkomen) wel enig idee heeft waar ze voor gestemd hebben.

Heb je gelijk in, Teddy, want met die zin wordt de indruk gewekt dat een rechtse stemmer niet weet waar hij of zij op stemt en eigenlijk onnozel is.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 18-06-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:49

zoals we allemaal weten heeft de pvv de meeste zieltjes weten te winnen in gebieden waar het percentage moslims en/of immigranten/allochtonen het laagst is.

Waarom zieltjes??
Is echt een serieuze vraag!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:50

@Mindim, sorry dat ik zo laat reageer :)

Ik ga hier niet alle bronnen neerzetten, dat kun je zelf ook doorspitten :) Ik ga gewoon niet meer af op wat me gevoerd wordt via de TV, heb al jaren geen kabel meer. Ik ga meer af op onafhankelijke bronnen, die geen verborgen agenda hebben. :) En ja, de media worden wel degelijk beinvloedt van hoger af.

Ik zie gewoon om me heen dat buitenlanders verrekt aardige mensen zijn en elkaar helpen. Werd laatst nog door een moslimse vrouw geholpen met de ketting van m'n fiets, ze droeg hoofddoek en al, kon geen Nederlands praten etc. Ik weet dat ze me niet in de ogen mogen aankijken, omdat ik 'haraam' ben, maar dat vind ik niet erg, ik heb daar persoonlijk respect voor en vond het echt cool dat ze me hielp terwijl niemand anders dat deed.

Verder ben ik gewoon heel erg vredig naar andere mensen toe. Ook vind ik dat we deze mensen nu eenmaal naar binnen hebben gehaald en dat we nu niet als een stel kippen zonder kop allerhande strikte maatregelen kunnen toepassen. Als het allemaal zo vreselijk is, is het dus onze eigen domme schuld en moeten we met een goed hart en veel verstand de dingen vredig proberen op te lossen. Nu lijkt het wel alsof we geen (volwassen) verantwoordelijkheid willen nemen voor onze eigen beslissingen, en ja, dat vind ik erg kwalijk, op het kinderachtige af.

Ik respecteer je mening volledig, ik weet ook dat velen deze met je delen. Ik kan me er gewoon niet in vinden en vind het nogal kortzichtig en dat is niet naar bedoeld :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:56

janesmith schreef:
Ptries schreef:
Daarnaast is het zo dat de PVV een aantal linkse punten hadden qua sociaal-economisch beleid. Sterker nog, de PVV staat wat dat betreft nog dichter bij de SP dan bij de VVD. Aangezien een groot deel van de PVV stemmers aangeeft dat ze op de PVV gestemd hebben omdat zij buiten de programmapunten m.b.t. de islamisering vonden dat hij een hoop andere goede punten had, zullen deze stemmers minder moeite hebben met een linkse coalitie, mits het ze inderdaad ook echt om de andere punten te doen was.

Ik heb PVV gestemd maar heb grote moeite met een links kabinet. Links wil knuffelen, PVV zwaarder straffen, links wil hogere belastingen voor de hoogste inkomens (60%!!!!) PVV is daar radicaal tegen, links is voor 5 miljard ontwikkelingshulp, PVV is daar tegen, links is voor open grenzen, PVV is daar tegen.
Al met al kan ik me dus niet voorstellen dat een PVV kiezer tevreden is met een links kabinet, zoals jij stelt.

Toch heeft de PVV wel een flink aantal punten waarmee ze dichter bij de linkse partijen staan dan bij de rechtse, denk aan het AOW standpunt dat de PVV na de verkiezingen heeft laten vallen. Daarnaast zijn zijn ideeën over de gezondheidszorg zeker niet rechts. Dan nog de standpunten m.b.t. liberaliseren van de huur, standpunten m.b.t. ontslagrecht, ontslagversoepeling, etc., etc.

Door een aantal PVV stemmers werden dit ook als belangrijke punten aangehaald. Ik zeg zeker niet dat dit voor alle PVV stemmers geldt, dus het is heel goed mogelijk dat jij andere redenen hebt gehad, maar een deel van de PVV kiezers zal zich dus ook kunnen vinden in de standpunten van de linksere partijen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:57

@phormicola

Dat zou er dan op neer komen dat als je eenmaal een fout gemaakt hebt je die niet meer moet proberen te corrigeren. In mijn ogen is het andersom. Fouten moeten juist wel gecorrigeerd worden, of wandel jij vrolijk door als je een verkeerde weg ingeslagen bent? Ik niet, ik draai om en zal proberen de goeie weg te vinden. Als je door blijft wandelen op de foute weg weet je zeker dat je nooit op de gewenste bestemming aan zult komen. Daar ga je pas komen als je omkeert en de goede weg inslaat.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:01

Ptries schreef:
janesmith schreef:

Toch heeft de PVV wel een flink aantal punten waarmee ze dichter bij de linkse partijen staan dan bij de rechtse, denk aan het AOW standpunt dat de PVV na de verkiezingen heeft laten vallen. Daarnaast zijn zijn ideeën over de gezondheidszorg zeker niet rechts. Dan nog de standpunten m.b.t. liberaliseren van de huur, standpunten m.b.t. ontslagrecht, ontslagversoepeling, etc., etc.

Door een aantal PVV stemmers werden dit ook als belangrijke punten aangehaald. Ik zeg zeker niet dat dit voor alle PVV stemmers geldt, dus het is heel goed mogelijk dat jij andere redenen hebt gehad, maar een deel van de PVV kiezers zal zich dus ook kunnen vinden in de standpunten van de linksere partijen.

Bij iedere partij zullen er mensen te vinden zijn die zich kunnen vinden in de standpunten van andere partijen. Een kwart van de CDA'ers kunnen zich bijvoorbeeld vinden in een coalitie met de PVV, terwijl het bestuur tegen is. Zo zullen er ook PVV'ers zijn die zich wel in een paars+ kabinet kunnen vinden. Dat houd je altijd. 1000 mensen, 1000 meningen.

Ptries

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:06

Eens, maar dan zou je niet kunnen stellen dat duidelijk een overgrote meerderheid van de Nederlanders rechts heeft gestemd, immers je kent de motieven van de ander om te stemmen wat ze gestemd hebben niet.

Citaat:
Dat zou er dan op neer komen dat als je eenmaal een fout gemaakt hebt je die niet meer moet proberen te corrigeren. In mijn ogen is het andersom. Fouten moeten juist wel gecorrigeerd worden, of wandel jij vrolijk door als je een verkeerde weg ingeslagen bent? Ik niet, ik draai om en zal proberen de goeie weg te vinden. Als je door blijft wandelen op de foute weg weet je zeker dat je nooit op de gewenste bestemming aan zult komen. Daar ga je pas komen als je omkeert en de goede weg inslaat.

Hier ben ik het op zich wel mee eens en ik vind dat je het mooi omschreven hebt. De vraag is alleen wat dan de goede weg is en of iemand die nu nog op de verkeerde weg is nooit de goede weg zal vinden.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:14

Ptries schreef:
Hier ben ik het op zich wel mee eens en ik vind dat je het mooi omschreven hebt. De vraag is alleen wat dan de goede weg is en of iemand die nu nog op de verkeerde weg is nooit de goede weg zal vinden.

Dat is zo, want niet iedereen heeft dezelfde bestemming. Wat voor de een een foute weg is, is voor de ander juist het goede pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:54

meerdere posters schreef:

Heb je gelijk in, Teddy, want met die zin wordt de indruk gewekt dat een rechtse stemmer niet weet waar hij of zij op stemt en eigenlijk onnozel is.

Vooral als het onderzoekje wie de pvv stemmer nu eigenlijk is er onder wordt geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:57

phormicola schreef:
@Mindim, sorry dat ik zo laat reageer :)

Ik ga hier niet alle bronnen neerzetten, dat kun je zelf ook doorspitten :) Ik ga gewoon niet meer af op wat me gevoerd wordt via de TV, heb al jaren geen kabel meer. Ik ga meer af op onafhankelijke bronnen, die geen verborgen agenda hebben. :) En ja, de media worden wel degelijk beinvloedt van hoger af.

Ik zie gewoon om me heen dat buitenlanders verrekt aardige mensen zijn en elkaar helpen. Werd laatst nog door een moslimse vrouw geholpen met de ketting van m'n fiets, ze droeg hoofddoek en al, kon geen Nederlands praten etc. Ik weet dat ze me niet in de ogen mogen aankijken, omdat ik 'haraam' ben, maar dat vind ik niet erg, ik heb daar persoonlijk respect voor en vond het echt cool dat ze me hielp terwijl niemand anders dat deed.
Ook ik ken een hoop aardige buitenlanders, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat onze culturen misschien te veel verschillen en dat het lijkt als of de overheid dingen van allochtonen door de vingers ziet, terwijl ze dat bij autochtonen dat niet doen. Het gaat er om dat veel allochtonen beschuldigingen aan hun adres excuseren met hun geloof. Dat levert wrijving en irritatie, daarom zeg ik gelijke monniken, gelijke kappen, dan valt er al een stuk wrijving weg.

Verder ben ik gewoon heel erg vredig naar andere mensen toe. Ook vind ik dat we deze mensen nu eenmaal naar binnen hebben gehaald en dat we nu niet als een stel kippen zonder kop allerhande strikte maatregelen kunnen toepassen. Als het allemaal zo vreselijk is, is het dus onze eigen domme schuld en moeten we met een goed hart en veel verstand de dingen vredig proberen op te lossen. Nu lijkt het wel alsof we geen (volwassen) verantwoordelijkheid willen nemen voor onze eigen beslissingen, en ja, dat vind ik erg kwalijk, op het kinderachtige af.
Ik ben ook een heel vredelievend mens, ben altijd bereid een ander een hand te reiken en doe dat dan ook vaak, ongeacht ras of geloof.
Maar we hebben het over de derde generatie marokkanen, waarom moeten die nog steeds met zoveel dankbaarheid behandeld worden als hun opa's en oma's, ze zijn hier net als ik geboren, ik heb bij ze op school gezeten, bij in de buurt gewoond, waarom dan anders behandeld worden? Ik wil best dingen met een goed hart en vredig oplossen, maar het lieve gedoe wordt misbruik van gemaakt door een hele hoop mensen. Men moet tegen een bepaalde groep juist eens streng optreden. Tot hoe lang gaat de verantwoording voor de beslissing om gastarbeiders naar nederland dan duren, hoeveel generaties moeten nog buigen en sorry zeggen???
Laat de nieuwe generaties marokkanen ook niet kinderachtig doen en ook eens sorry zeggen. Waarom moet ik dat wel en zij niet. Dan ben ik (mijn generatie)een boosdoener?, ik kan het ook niet helpen dat men gastarbeiders binnen liet, maar omdat mijn opa en oma dat wel deden, moet ik alles wat die generatie uit vreet slikken? Mijn opa heeft ook heel zware lichamelijke arbeid geleverd en er amper voor betaald gekregen en bij mij wordt niets door de vingers gezien hoor.
Ik respecteer je mening volledig, ik weet ook dat velen deze met je delen. Ik kan me er gewoon niet in vinden en vind het nogal kortzichtig en dat is niet naar bedoeld :)
Aan je reactie te zien, heb je mijn mening niet helemaal begrepen, ook niet uit naam van het christelijk geloof.

O jee, ik moet even terugbladeren, want ik weet niet meer waar je nu op reageert :oo sorry, kom er straks op terug Y;(

Edit: even over deze post zelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:06

Anya schreef:
Tja, het voegt een beeld toe van een gerenommeerd onderzoeksbureau. Heb ik niet verzonnen, komt uit een onderzoek. Niet meer en niet minder.

Toevallig doe ik soms mee met Motivaction-onderzoeken en kreeg er laatst ook een over stemmen.
Ik heb die vragen niet gehad (of ik Andre Hazes luisterde) omdat ik heb geantwoord 'niet gestemd' denk ik.

In 'mijn eigen' topic hadden we het toevallig ook over 'volkse, sbs-kijkende' publiek dat waarschijnlijk pvv zou stemmen en daar heb ik het volgende op gereageerd, vond het zelf wel grappig:

Maarja, ik heb ooit een keer van een ex-schoonmoeder (dat was/ is me een heks :oo ) te horen gekregen dat mijn familie (ooms, tantes vooral van mijn vaders kant) wel 'erg volks' was >;)

Ook hoor ik vaak door mijn type huisje bij de 'asociale lui' en dan is mijn huis ook nog eens een rommeltje.
Je hóórt ze (werklui of meterstand meneren) soms denken: oh da's weer zo'n armzalige bijstand-figuur zeker.

En sindsdien realiseer ik me dat ik in andermans ogen misschien wel net zo'n tokkie ben, alleen dan dun :+

En mijn vriend, die is een agressieve* bierdrinkende rocker, met bakkenbaarden en lang haar.
Waarschijnlijk net zo simpel als zijn kettingrokende bijstandsvriendin :+

*vanwege zijn lange haar denken mensen soms rare dingen :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:11

Anya schreef:
@Nicolletje: dat kan ik best begrijpen. Ik snap ook de angst van de hypotheekaftrek wel. Maar tegelijkertijd als je kijkt in de programma's waar het gaat om de hypotheekaftrek, dan hebben ze het niet over de gewone huizen. Daar blijft die aftrek bestaan. Dan hebben ze het hier over de optrekjes van ca 800.000 euro of duurder. Waar je dus per maand ook zo'n 1700 euro aan hypotheek kunt aftrekken.

Op een huis van 8 ton betaal je met een spaarhypotheek
Bruto maandlasten € 5.756,-
Netto maandlasten (indicatie) € 4.021,-
(zie funda.nl daar staan die berekeningen).

En echt waar: ik denk dat mensen die zich een hypotheek van 6000 euro per maand kunnen veroorloven, best zelf de hypotheekrente kunnen betalen.

Overigens woon ik aan de rand van Nederland. En daar zie je een prachtig verschijnsel: huizen in Nederland zijn ca 2 -3 keer zo duur als huizen in Duitsland. Een gewoon twee onder één kapje kost hier rond de 220.000 en net over de grens (mét grond erbij) betaal je dan 120.000. Omdat men daar geen hypotheekrente aftrek kent ;) :D

Soms denk ik dat door allerlei figuren de prijs, in de Randstad vooral, erg hoog gehouden wordt.
Ik kan niet zeggen dat het alléén de hypotheekrenteaftrek is.
Ja ik vind het ook belachelijk dat een kennis van mijn pa een optrekje van bijna een miljoen koopt en dan nog aftrek krijgt.
Maar wat is 'geleidelijk' invoeren vraag ik me af. Als ik nu een huis koop kan het nog wel, maar volgend jaar is het sorry maar U moet nu rekenen op 10% minder aftrek hoor. Da's dat geleidelijke, weet u wel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:15

Brainless schreef:
(iemand met een lager inkomen is dommer dan iemand met een hoger inkomen....???)

Ja natuurlijk anders had je wel gestudeerd en een betere baan toch :7

(val zelf onder de laag opgeleiden)

*edit
Mijn vriend zal vast wel hoger opgeleid zijn dan ik, maar toch interesseert de politiek hem geen zak en heeft hij maar gestemd wat zijn ouders ook stemmen zonder zich te verdiepen.
Ik kreeg laats te horen dat ik niet mag meepraten 'want ik heb niet gestemd' nou ik vraag me af wat erger is, stemmen op ja doe maar wat, of niet stemmen.

Overigens, blanco stemmen slaat nog veel minder ergens op. Want dat wordt WEL meegeteld in de opkomst (kijk, wel 74% is op komen dagen), maar nergens worden uitslagen gegeven hoe groot die blanco partij dan had geworden.

Kan je net zo goed niet gaan dus.
Laatst bijgewerkt door Nic op 18-06-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:18

Ik snap best dat die hypotheekrente aftrek veranderd/afgeschaft moet worden, maar dan moeten de prijzen ook omlaag.

Net als de zorg. Het zou voor mij niet uitmaken dat ik huisarts zelf moet betalen. Ik kom er amper, kom vaker op de 1e hulp _O-

Qua allochtonen moet er imo gewoon onderscheid gemaakt worden tussen de rotte appels en de 'goede'. Dus hardere straffen(ook voor autochtonen hoor). Meer bijvoorbeeld veelplegers terug sturen naar hun land van herkomst, niet meteen bij 1 of 2 overtredingen, maar bij zware misdrijven of veelplegers dus.

Ik heb laatst stukje gekeken over de hulp voor Haiti? 111 miljoen ingezameld als ik het goed zeg en maar 13 miljoen daar gebruikt tot nu toe?

Sorry, maar dat is toch te zot voor woorden...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:19

Nicolletje schreef:
Brainless schreef:
(iemand met een lager inkomen is dommer dan iemand met een hoger inkomen....???)

Ja natuurlijk anders had je wel gestudeerd en een betere baan toch :7

(val zelf onder de laag opgeleiden)

Hoeft niet perse. Kan ook zijn dat mensen iets doen wat ze echt leuk vinden, maar wat 'onder' hun niveau is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:20

MyWishMax schreef:
Net als de zorg. Het zou voor mij niet uitmaken dat ik huisarts zelf moet betalen. Ik kom er amper, kom vaker op de 1e hulp _O-

Dat heb ik ook 35 jaar geroepen :j totdat ik wat kreeg :+ Ja het komt meteen goed, zal ik maar zeggen :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:20

MyWishMax schreef:
Hoeft niet perse. Kan ook zijn dat mensen iets doen wat ze echt leuk vinden, maar wat 'onder' hun niveau is.

Mijn opmerking was ook sarcastisch bedoeld :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:23

Oh sorry dat snapte ik niet :o

Tja, ik ben er vorig jaar ook paar keer geweest ivm hoofdpijn, maar voor mij zou het te doen zijn.

Ze zouden dan dus ook het zorgverzekeringspakket aan kunnen passen dat je kunt kiezen of het vergoed word. Waarschijnlijk zijn er al een hoop die dat niet nodig vinden

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:23

phormicola schreef:
Ik weet dat ze me niet in de ogen mogen aankijken, omdat ik 'haraam' ben,

:? Sorry hier heb ik nog nooit van gehoord :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:24

@Nicolletje, mijn man heeft ook lang haar en wordt altijd aangehouden op schiphol ;(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:26

janesmith schreef:

Dat bepaalde linkse partijen zulke maatregelen willen, wil niet perse zeggen dat zulke standpunten links zijn vind ik.

Mindim schreef:
@Nicolletje, mijn man heeft ook lang haar en wordt altijd aangehouden op schiphol ;(

Die van mij op Lowlands :( (met al onze biervoorraad in zijn tas- doen we niet meer dus)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:31

Anya schreef:
ander onderzoek

Citaat:
Het onderzoek focuste zich meer op de interesses van de PVV-stemmer. En hieruit bleek toch dat de PVV-stemmer overwegend laagopgeleid is - 41% volgde een mbo als hoogste opleiding- vooral man is en behoudend georiënteerd.
Maar de PVV’er blijkt ook hedonistisch aangelegd. Hij wil graag uitbundig leven en in het middelpunt van de belangstelling staan. De PVV’er is gek op André Hazes, boerenkool met worst en het café om de hoek. Hij houdt van actie (paintball bijvoorbeeld) en spanning. Hij is ontevreden met de wereld, maar niet met zijn eigen leven. Hij heeft weinig vertrouwen in de overheid, trekt zich weinig aan van het oordeel van anderen en bekritiseert anderen eerder.Tegelijkertijd schuwt hij niet het gebruik van een leugentje om een probleem op te lossen (33% tegen 18% van niet PVV-stemmers) en maakt hij ook eerder misbruik van iemands vertrouwen dan de niet PVV’er .

Tegen de regels
Opmerkelijk is dat de PVV-stemmer voorstander is van law and order, maar hij accepteert daarentegen eerder het gebruik van geweld dan de niet PVV-stemmer en hij houdt zich vaker niet aan de regels: 41% antwoordt ja op de vraag ‘voor de spanning doe ik soms dingen die tegen de regels zijn’ (tegen 19% van de niet PVV-stemmers).
De focus op het lichamelijke, het materiële, actie en spanning valt op in dit onderzoek, maar ook dat hij daar dus eigenlijk niet tegen kan. Want de PVV’er wordt sneller nerveus dan de niet PVV ‘er.

Ik heb PVV gestemd. Maar dit typeert mij totaal niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:34

bij mij kwam als eerste PVV en als tweede SP uit de stemwijzer.........

ik zou dus een PVVer moeten zijn...........

kan me niet vinden in de beschrijving van de Pvver :D :D :D