Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:06

fojoe schreef:
@Adil18: niemand die zegt dat je halalvlees moet eten, maak je niet zo druk ;)

Eigenlijk staat het er wel. Er staat dat ik een lijn moet trekken bij dierenleed algemeen...Dat betekent dat ik zowel bio-industrie als halal moet eten of beide niet moet eten.

fojoe schreef:
net als christel1857 vind ik het wel hypocriet als mensen onderscheid maken tussen het ene dierenleed en het andere.
het verschil tussen een halal slachting en een reguliere slachting is hoogstens een paar seconden extra leed.
maar dat het dier zijn hele leven geleden heeft in de bio-industrie, schijnt niemand te boeien.
sorry, maar daar kan mijn verstand niet bij :n

Als je het hele topic had gelezen had je gezien dat ik al eens aan heb gegeven dat ik alleen hoofdzakelijk biologisch en wild eet...

Ik eet veel wild en eigenlijk vind ik dat nog vriendelijker en natuurlijker dan het biologische....maar uiteindelijk moeten mensen zelf weten wat ze doen en eten, ik zeg in ieder geval niet dat iets moet....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:07

lifaya schreef:
voor zover ik weet is hallalvlees niet standaard gekruid maar dat zal aan mij liggen :P Maar wat ik dus probeer te zeggen, in de Koran staat dat een dier dat voor consumptie word gebruikt een stress vrij en gelukkig leven moet hebben gehad en snel uit zijn leiden verlost moet zijn. Dus hij mag niet leiden. Natuurlijk word dit niet altijd nageleefd, maar dit is wél het officiële standpunt van de Koran.

Ik ben overigens geen moslim hoor, dacht, zeg het even, ik verdiep me alleen heel snel in dat soort dingen :D

Dat wat wij hadden wel...Het kan geheel aan de bereiding hebben gelegen, maar ik vond het niet zo lekker als mijn lekker bloederige reesteakje :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:08

ik vind het vervelend dat je je moet verantwoorden over het feit dat je geen halal vlees wil eten. dan worden er dingen geroepen over onderscheid maken tussen dierenleed.

iedereen mag toch voor zichzelf bepalen wat hij/zij wel/niet eet?

om op het hoofdonderwerp terug te komen,de niet-moslim ouders had gevraagd kunnen worden of ze het ermee eens waren of niet,en dan kan iedereen ja of nee zeggen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:09

Ik eet ook het liefste wild :) alleen hebben we hier in de randstad niet zoveel mogelijkheden. Ik ga binnekort een keer mee met mijn nicht die jaagd, ik vind dat ook een stuk fijnere manier om aan je eind te komen als dier dan in een slachthuis, ben ik het helemaal mee eens :)

Adil, denk dat dat dan aan de bereiding had gelegen :') dan had je gemarineerd vlees ofzo gehaald :P denk ik!

Snoevie

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:10

mee eens,mits je wel een geoefend jager hebt,maar dat geldt zowieso als je een dier 'afmaakt'

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:13

lifaya schreef:
Ik eet ook het liefste wild :) alleen hebben we hier in de randstad niet zoveel mogelijkheden. Ik ga binnekort een keer mee met mijn nicht die jaagd, ik vind dat ook een stuk fijnere manier om aan je eind te komen als dier dan in een slachthuis, ben ik het helemaal mee eens :)

Adil, denk dat dat dan aan de bereiding had gelegen :') dan had je gemarineerd vlees ofzo gehaald :P denk ik!

Hihi, nou ja, mocht ik in de gelegenheid komen halalvlees te eten zal ik nog eens een poging wagen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:13

Je mag niet eens jagen zonder dat je goed genoeg bent :P
er komen behoorlijk wat dingen bij kijken voordat je ook maar mag jagen (tenzij je stroopt ofzo, dat is iets anders, net zoiets als dat lange honden verboden zijn, wat helaas niet altijd word nageleefd)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:14

Snoevie, jij vindt bio-industrie én halal slachten dierenleed, dus maak je géén onderscheid.
ik val jou dus ook helemaal niet aan ;)
ik heb het over mensen die tegen halal slachten zijn, maar geen probleem hebben met bio-industrie.

(op zich vind ik een volgens de regels uitgevoerde halal slachting niet beter of slechter dan een reguliere slachting, maar blijkbaar zijn er wel heel veel wantoestanden in wat dan halal genoemd wordt)

Adil18 schreef:
Als je het hele topic had gelezen had je gezien dat ik al eens aan heb gegeven dat ik alleen hoofdzakelijk biologisch en wild eet...
Ik eet veel wild en eigenlijk vind ik dat nog vriendelijker en natuurlijker dan het biologische....maar uiteindelijk moeten mensen zelf weten wat ze doen en eten, ik zeg in ieder geval niet dat iets moet....

ik lees en post al mee vanaf het begin van dit topic, en ik weet al veel langer dan dit topic dat jij biologisch en wild eet ;)

als ik het goed begrijp, ben je tegen bio-industrie en tegen halal slachten?
dan maak jij toch ook geen onderscheid?

een ander vraagje dan:
geschoten wild is toch ook niet altijd meteen dood?
wat is dan het verschil met halal slachten?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:22

fojoe schreef:
Adil18 schreef:

ik lees en post al mee vanaf het begin van dit topic, en ik weet al veel langer dan dit topic dat jij biologisch en wild eet ;)

als ik het goed begrijp, ben je tegen bio-industrie en tegen halal slachten?
dan maak jij toch ook geen onderscheid?

een ander vraagje dan:
geschoten wild is toch ook niet altijd meteen dood?
wat is dan het verschil met halal slachten?

Dan heb je toch niet het hele topic gelezen, want ik heb in dit topic al eens aangegeven dat het me niet om de manier van slachten gaat...

Optimaal vind ik het niet, maar dat vind ik ook van de bio-industrie niet, maar mensen die of bio-industrie of halalvlees eten....niks op tegen, ik heb niks tegen de beide manieren van slachten.

En nee, het wild is niet altijd meteen in een keer dood, maar als ik kijk naar mijn familie en hoe goed die schieten, durf ik wel te beweren dat een dikke 97% in een keer dood is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:23

maar dan zijn het geoefend jagers,en dat lijkt me idd toch wel erg belangrijk

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:26

Snoevie schreef:
maar dan zijn het geoefend jagers,en dat lijkt me idd toch wel erg belangrijk

Dat zijn geoefende jagers met een jachtakte op zak ja :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:29

als je geen jachtakte hebt ben je illigaal bezig , net zoals je hond de prooi laten doden ofzo. Een jachthond mag beslist niet in de prooi bijten, als die nog leeft moet de jager dat doen.

OOOOh wacht Adil zie nu dat je in Duitsland woont :P daar zullen jullie ook vast andere regels hebben :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:29

@Adil18: mijn excuses dat ik die 22 pagina's niet letterlijk uit het hoofd geleerd heb.
ik snap je hele probleem niet, eerlijk gezegd.
je MOET helemaal geen halal vlees eten, je bepaalt nog altijd zelf wat je doet.
het kdv had de ouders moeten raadplegen, of op zijn minst informeren over hun beslissing, dat is in dit topic al tig keer gezegd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:32

lifaya schreef:
als je geen jachtakte hebt ben je illigaal bezig , net zoals je hond de prooi laten doden ofzo. Een jachthond mag beslist niet in de prooi bijten, als die nog leeft moet de jager dat doen.

OOOOh wacht Adil zie nu dat je in Duitsland woont :P daar zullen jullie ook vast andere regels hebben :P

Nee nee, hier moet je ook gewoon een akte hebben...! Ik wilde dit alleen even bij vermelden...Een stroper die vaak op pad is, is immers ook een geoefend jager, toch ;)

En inderdaad, onze honden mogen niet zomaar wild pakken en doodbijten...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:35

fojoe schreef:
@Adil18: mijn excuses dat ik die 22 pagina's niet letterlijk uit het hoofd geleerd heb.

Mijn probleem is dat jij mensen hypocriet noemt terwijl jij helemaal niet op de hoogte bent van zijn/haar standpunten :)*

fojoe schreef:
het kdv had de ouders moeten raadplegen, of op zijn minst informeren over hun beslissing, dat is in dit topic al tig keer gezegd.

Onder andere ook door mij ja...Dus ik weet dat het tig keer gezegd is...

Maar dan nog, ook al eet iemand wel vlees uit de bio-industrie en niet halal, wie ben jij om die persoon hypocriet te noemen? Ken je de redenen van die persoon?

Daar zit 't 'm in, gewoon niet zo snel oordelen, klaar...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:48

Adil18 schreef:
fojoe schreef:

Mijn probleem is dat jij mensen hypocriet noemt terwijl jij helemaal niet op de hoogte bent van zijn/haar standpunten :)*

fojoe schreef:

Onder andere ook door mij ja...Dus ik weet dat het tig keer gezegd is...

Maar dan nog, ook al eet iemand wel vlees uit de bio-industrie en niet halal, wie ben jij om die persoon hypocriet te noemen? Ken je de redenen van die persoon?

Daar zit 't 'm in, gewoon niet zo snel oordelen, klaar...

ik heb geen mensen persoonlijk aangevallen, beter lezen :)*
het is MIJN mening dat het hypocriet is om zo'n drama te maken van halal slachten maar bio-industrie geen probleem te vinden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:15

fojoe schreef:
ik heb geen mensen persoonlijk aangevallen, beter lezen :)*
het is MIJN mening dat het hypocriet is om zo'n drama te maken van halal slachten maar bio-industrie geen probleem te vinden.

Heb ik gezegd dat jij mensen persoonlijk aanvalt? Nee, ik heb enkel en alleen gezegd dat jij mensen hypocriet noemt omdat ze geen halalvlees eten maar wel bio-industrie-vlees, en dat kun je toch moeilijk ontkennen.

Misschien hebben veel mensen niks tegen het slachten maar eten ze het gewoon niet omdat ze niks met het geloof erachter te maken willen hebben. En wie ben jij om dat hypocriet te noemen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:20

misschien moet jij wat beter lezen ;)
het gaat erom dat sommigen van halal=dierenleed een drama maken en bio-industrie=dierenleed geen probleem vinden.
en ja, dat vind ik hypocriet!
heb ik misschien ook nog recht op een eigen mening?

als je geen halal vlees eet omdat je tegen de islam bent, is dat een heel andere reden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:35

fojoe schreef:
misschien moet jij wat beter lezen ;)
het gaat erom dat sommigen van halal=dierenleed een drama maken en bio-industrie=dierenleed geen probleem vinden.
en ja, dat vind ik hypocriet!
heb ik misschien ook nog recht op een eigen mening?

als je geen halal vlees eet omdat je tegen de islam bent, is dat een heel andere reden.

Natuurlijk, maar hoe vind jij het dat iemand jou hypocriet noemt alleen omdat je een bepaalde mening hebt...?

En ik weet wat er gezegd werd, maar kun jij je voorstellen dat er mensen zijn die niks tegen bio-industrie hebben maar wel tegen halal-slachten door het geloof wat erachter zit...Niet iedereen heeft helaas even mooie en leuke ervaringen kunnen maken met de Islam...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:46

Adil18 schreef:
christel1857 schreef:
Omdat je dan blijkbaar verschil maar tussen het ene dierenleed en het andere. Terwijl je eigenlijk een lijn [b]moet /b] trekken bij dierenleed in het algemeen. En geloof me, op het gebied van dierenleed is halal slachten wel het minste waar ik me zorgen om maak.
Maargoed, eet wat je wilt. 't boeit me niet.
Persoonlijk ben ik aan het overwegen om vegetarisch te worden.

Hoezo onderscheid maken? Weet jij daar iets van? Misschien eet ik wel geen halalvlees omdat ik het niet lekker vind of omdat ik er helemaal niet zo makkelijk aan kan komen...?

En mensen MOETEN niks, dat is het stukje foute mentaliteit waar net over gesproken werd...

Als ik zeg dat ik geen halalvlees eet, wil ik niet horen dat ik dat MOET om welke reden dan ook...Dit is een vrij land en ik MOET niks...

Ik zeg toch dat het me niet boeit? waarom doe je dan zo moeilijk....
Geen halal eten omdat je het niet lekker vind is raar, het smaakt niet anders dan gewoon vlees. Ik doel meer op de mensen die halal voor hun neus krijgen en het dan weigeren omdat ze halal slachten zielig vinden. Dát vind ik hypocriet. Jammer voor iedereen die dat niet vind, maar ik vind het hypocriet. En ik zou graag zien dat meer mensen zich druk maken over belangrijkere zaken van dierenleed ipv halal. Zo erg is het NIET.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:48

ik weiger het ook omdat ik niet achter de methode sta en het dus 'zielig' vind.(zo erg vind ik het dus WEL)

enne ik maak me ook druk om andere zaken dan halal hoor ;) maar ik vond deze discussie wel intressant

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:49

Adil18, ik begrijp je goed hoor en ik denk dat er mensen zijn die het niet willen begrijpen. Misschien zelf een beetje hypocriet? :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:52

MamboBeach schreef:
Adil18, ik begrijp je goed hoor en ik denk dat er mensen zijn die het niet willen begrijpen. Misschien zelf een beetje hypocriet? :)

Oh daar komt onze moraalridder weer om de hoek kijken. Mag ik ook een eigen mening hebben aub? En ja... wanneer je keuze op basis van dierenleed wordt gemaakt, zoals ik al 1000000x heb uitgelegd. Dan vind ik je hypocriet. Succes daarmee.
Wanneer je doet op basis van het feit dat je een hekel hebt aan de islam, helemaal prima! Vooral eten waar je zelf zin in hebt. Ik zal hier niemand gaan verplichten om iets wel of niet te eten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:54

dan vind je mij dus ook hypocriet?omdat ik de keuze oa maak omdat ik de methode zielig vind?

overigens heb ik ook niks met de islam,dat speelt ook wel mee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:57

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:

Oh daar komt onze moraalridder weer om de hoek kijken. Mag ik ook een eigen mening hebben aub? En ja... wanneer je keuze op basis van dierenleed wordt gemaakt, zoals ik al 1000000x heb uitgelegd. Dan vind ik je hypocriet. Succes daarmee.
Wanneer je doet op basis van het feit dat je een hekel hebt aan de islam, helemaal prima! Vooral eten waar je zelf zin in hebt. Ik zal hier niemand gaan verplichten om iets wel of niet te eten.

:(:) Heb je zo'n last van je menstruatie? :D

Ik zeg gewoon dat ik Adil18 begrijp en dat ik daar achter sta. Mag dat soms niet? :?
Dat jij iemand hypocriet vindt moet jij weten maar dat vind ik best hypocriet! :Y)

Eerst zei je trouwens nog iets anders, maargoed...

Nee, ik ben tegen halalslachten en dat jij dat hypocriet vindt, jouw probleem! :D