Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:15

Het was een in Nederland geboren Amsterdammer..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:16

Waar werd gezegd dat het om een man van Joodse komaf ging?

RoosG

Shadow0 schreef:
RoosG schreef:
Er klonk geschreeuw, dus we keken elkaar aan van wat is dit? en ineens gebeurde alles. Mijn maag draaide om, ik voelde me echt ziek worden. Bij ons alles drie stonden tranen in onze ogen, terwijl we helemaal niet van zulke huilebalken zijn.

Met alle respect, hou het perspectief. Er is, in essentie, geen ramp gebeurd. Het is vervelend voor de mensen, zeker degenen die gewond zijn geraakt. Het was niet goed, niet juist, niet netjes, niet respectvol.

Maar dingen als 'echt ziek worden' zou ik bewaren voor een andere categorie leed. We verliezen soms het perspectief. De oorlog, die we vandaag probeerden te herdenken toen dit allemaal de aandacht opeiste, dat was leed waar je maag van moet omdraaien. De oorlog waar we nu nog steeds aan deelnemen en waar maar geen eind aan lijkt te komen, daar moet je tranen van in je ogen krijgen. De 35 miljoen mensen die wereldwijd geinfecteerd zijn met HIV en daaraan vermoedelijk veel te snel zullen sterven, daar moet je echt zien van worden. Dit was een buitengewoon vervelende situatie, maar ook niet meer dan dat.

Ik snap wat je bedoeld Shadow, waarschijnlijk heb ik het niet goed verwoord. Op dat moment denk je gelijk aan een aanslag, denk je (ik in ieder geval) terug aan 30 april vorig jaar. Dan voel ik me inderdaad ziek worden, uit angst dat zoiets weer is gebeurt. Dat zieke gevoel was voor dat moment, toen er nog geen duidelijk was en eigenlijk iedereen dacht aan een aanslag. ik denk namelijk dat dat de eerste gedachte was van half Nederland, een aanslag, een herhaling van een jaar geleden.

kehdra

ja, 39 jaar, in amsterdam geboren.

Change_

Ja ik wou het net zeggen.. Bah.. Hij had in veel ergere dingen in staat kunnen zijn gezien zijn 'verleden'

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:17

Karin schreef:

In alle persberichten toch? Of heb ik iets verkeerd begrepen?

KiWiKo

tis wat!!

Sannnn

Eigenlijk toch niet normaal dat er door zoiets als dit zulke angst ontstaat.
Hoe bang iedereen wel niet is voor weer een aanslag.
Terwijl er eigenlijk 'weinig' gebeurd..

Change_

Karin schreef:

Ja :j

montiesmama

Karin schreef:

telegraaf.nl

Ehona

Karin schreef:

Zo zag hij er uit. Ik heb bijna letterlijk getypt wat er werd gezegd. Nu wordt er gezegd: bij aanhouding zagen ze pijpenkrullen en een hoed die past bij een Orthodoxe Joodse verschijning.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:18

RoosG schreef:
Ik snap wat je bedoeld Shadow, waarschijnlijk heb ik het niet goed verwoord. Op dat moment denk je gelijk aan een aanslag, denk je (ik in ieder geval) terug aan 30 april vorig jaar. Dan voel ik me inderdaad ziek worden, uit angst dat zoiets weer is gebeurt. Dat zieke gevoel was voor dat moment, toen er nog geen duidelijk was en eigenlijk iedereen dacht aan een aanslag. ik denk namelijk dat dat de eerste gedachte was van half Nederland, een aanslag, een herhaling van een jaar geleden.

Roos, het is JOUW gevoel. Als JIJ je op dat moment ziek voelde worden, dan is dat JOUW goed recht.

Dat je er later achter komt dat het allemaal 'wel meeviel' is alleen maar mooi meegenomen. Maar op het moment zelf wist je niet wat je overkwam, dat kon alles zijn. Sommige mensen voelen zich op zo'n moment ziek worden en daar lijkt mij niets mis mee.

Anoniem

In Joods gewaad.. maar ik kan me ook wel verkleden als iemand uit Egypte..

kehdra

Karin schreef:

Eerder in het topic werd telkens gezegd dat het zou gaan om een man die op een orthodoxe jood leek :+
(getuigenverklaringen onder anderen)

Polite zag pijpekrullen en een hoed, die horen bij de verschijningsvormen van joden. (nu verteld op persconferentie)

KiWiKo

KoudbloedKim schreef:
In Joods gewaad.. maar ik kan me ook wel verkleden als iemand uit Egypte..

of een burka aantrekken..............

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:19

montiesmama schreef:
Karin schreef:

telegraaf.nl

Die neem ik liever niet als betrouwbare bron. ;)

Ik zat naar de persconferentie te luisteren, maar ik heb daar niets gehoord over een Joodse man. Alleen dat het om een 39-jarige man uit Amsterdam ging. Of ik moet iets gemist hebben?

Ehona

Polly_ schreef:
Maar die joodse man, blijkt gewoon van Nederlandse komaf te zijn toch?

Het 'Joodse' slaat ook op een geloof, niet op zijn afkomst.

dwaallicht

Ik "wist" vantevoren al wel dat er wat zou gebeuren.. dat gevoel had ik. Gelukkig was het geen aanslag. Ik heb echt met klamme handjes zitten kijken toen die menigte aan het lopen ging. Dapper van Beatrix dat ze zo haar mannetje stond in deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

En toch ben ik wel heel benieuwd waarom die ene man een draaiende camera/telefoon in zijn zak had en hem gelijk pakte toen het begon.
Kom je toch niet achter..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

Karin schreef:
montiesmama schreef:

telegraaf.nl

Ik zat naar de persconferentie te luisteren, maar ik heb daar niets gehoord over een Joodse man. Alleen dat het om een 39-jarige man uit Amsterdam ging. Of ik moet iets gemist hebben?[/quote]

Waarschijnlijk toen je dit typte vertelden ze dat ze pijpekrullen en een hoed zagen, wat overeenkomt met de verschijning van een joodse. (oh oh, ik heb ook pijpekrullen :+)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:21

Karin schreef:
montiesmama schreef:
telegraaf.nl

Ik zat naar de persconferentie te luisteren, maar ik heb daar niets gehoord over een Joodse man. Alleen dat het om een 39-jarige man uit Amsterdam ging. Of ik moet iets gemist hebben?

Helemaal aan het begin zeiden ze dat het een Orthodoxe Jood was (kijk maar in mijn bericht, op de blz hiervoor), later hadden ze het over dat hij er uit zag als een Orthodoxe Jood.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:22

Karin schreef:
RoosG schreef:

Roos, het is JOUW gevoel. Als JIJ je op dat moment ziek voelde worden, dan is dat JOUW goed recht.

Dat je er later achter komt dat het allemaal 'wel meeviel' is alleen maar mooi meegenomen. Maar op het moment zelf wist je niet wat je overkwam, dat kon alles zijn. Sommige mensen voelen zich op zo'n moment ziek worden en daar lijkt mij niets mis mee.

Vind ik ook :j Dat is een normale reactie in mijn ogen :j Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat er over jouw post gevallen wordt?? En dat al het leed van de hele wereld even voorbij kwam... Die was jouw eerste reactie op hetgeen wat vanavond gebeurd is :j
Het is niet zo dat je typte dat je nu nog ontroostbaar verdrietig bent of er nu nog ziek van bent toch? Mijn eerste reactie was ook woede, terwijl het later allemaal wel mee viel :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 04-05-10 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:23

Shadow0 schreef:
RoosG schreef:
Er klonk geschreeuw, dus we keken elkaar aan van wat is dit? en ineens gebeurde alles. Mijn maag draaide om, ik voelde me echt ziek worden. Bij ons alles drie stonden tranen in onze ogen, terwijl we helemaal niet van zulke huilebalken zijn.

Met alle respect, hou het perspectief. Er is, in essentie, geen ramp gebeurd. Het is vervelend voor de mensen, zeker degenen die gewond zijn geraakt. Het was niet goed, niet juist, niet netjes, niet respectvol.

Maar dingen als 'echt ziek worden' zou ik bewaren voor een andere categorie leed. We verliezen soms het perspectief. De oorlog, die we vandaag probeerden te herdenken toen dit allemaal de aandacht opeiste, dat was leed waar je maag van moet omdraaien. De oorlog waar we nu nog steeds aan deelnemen en waar maar geen eind aan lijkt te komen, daar moet je tranen van in je ogen krijgen. De 35 miljoen mensen die wereldwijd geinfecteerd zijn met HIV en daaraan vermoedelijk veel te snel zullen sterven, daar moet je echt zien van worden. Dit was een buitengewoon vervelende situatie, maar ook niet meer dan dat.

Zoals ik het lees wist ze op dat moment nog niet wat er aan de hand was en als je live op de tv ziet dat er een hoop gebeurd wat lijkt op iets wat niet goed is heeft dat een behoorlijke impact.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:24

KoudbloedKim schreef:
En toch ben ik wel heel benieuwd waarom die ene man een draaiende camera/telefoon in zijn zak had en hem gelijk pakte toen het begon.
Kom je toch niet achter..

In het Youtube filmpje staat er dat hij hem aanzette, omdat er wel eens vaker iets is gebeurd.
Waarschijnlijk om "sensatie" vast te leggen, mocht het gebeuren. Was alles normaal verlopen, dan had w.s. nooit iemand geweten dat hij heeft gefilmd ;)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:26

Toen ik het voor het eerst zag, kreeg ik ook wel even een raar gevoel. Je kon echter al gauw zien dat het ging om paniek in het publiek en niet een daadwerkelijk gevaar, en dat stelde mij al genoeg gerust.

Trouwens, net lieten ze nog een beeld zien van een cameraman die dichtbij stond. Je hoorde de man schreeuwen, het klonk inderdaad wel creepy (de schreeuw ging ook door merg en been zei de politie), ik zou daar zelf ook van in paniek raken! In ieder geval, je zag dat de mensen echt tegen de grond werden geduwd. Heftig! Vind het altijd jammer als dat soort dingen gebeuren op juist dit soort dagen, het is natuurlijk altijd heel naar, maar zoiets blijft je toch altijd bij i.p.v. dat het op een willekeurige gewone dag gebeurt.