kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:11

Mindim schreef:
_sparta_ schreef:
Maar andere die gelijkwaardige problemen hebben gehad dan jij, zouden ook wel die 60 euro per maand kunnen gebruiken. Maar krijgen het ook niet. Die moeten ook de touwtjes aan elkaar knopen.
Maak een potje waar iedereen gebruik van kan maken. Met en zonder kind. Alsof iemand met kinderen wat meer is in de maatschappij. We betalen allemaal onze premies.

Als kinderen er eenmaal zijn, zijn het gewoon burgers net als jij en ik en hebben rechten net als jij en ik, het zijn gewoon mensen, geen accesoires.
Iemand met kinderen is niet meer in deze maatschappij, ze bestaan alleen uit wat meer mensen.
Je kunt niet kiezen voor kbs, je krijgt het zodra je je kind aangeeft bij de gemeente, hetzelfde voor de ziektekosten. De kinderen en de toekomst zijn daarmee verzekerd van goede zorg, ik vind dat juist een groot iets.

Tuurlijk hebben ze rechten zoals jij en ik. Maar als ze burgers zijn zoals jij en ik, snap ik dan nog meer niet waarom zij geld krijgen (wat aan alle kanten zwaar ondergewaardeerd wordt) en andere mensen niet.

Dat je geen ziektekosten betaald vind ik tot op zekere hoogte nog wel logisch. Maar waarom moet je geld krijgen van de staat voor schoenen en kleren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:13

kimmie88 schreef:
IMO is kinderbijslag zeker nodig. Het is niet zo dat je je kind kan onderhouden door de bijslag, maar maakt iets meer ruimte vrij voor dingen....
Wel mag het van mij bekeken worden per gezin qua salaris.
Gezin wat €5000 pm netto binnenkrijgt, heeft het lang niet zo hard nodig als iemand in de WW oid

Want die ouders zijn minder ouder? Die kinderen zijn minder kind? Die hebben minder kosten aan hun kinderen? Gelijke monniken, gelijke kappen, die mensen krijgen namelijk per maand ruim €10.000 bruto binnen waarvan meer dan de helft naar de staat gaat. Waarom mogen die dan niet dat extratje krijgen? Wie weet bouwen zij er ook wel een spaarrekening van op. Of betalen zij de studie van hun kinderen ervan. Het is iedereen, of niemand...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:16

Mindim schreef:
Mijn opa heeft zijn hele leven keihard gewerkt, zwaar lichamelijk werk. Toen moest hij naar een bejaardenflat met zorg, hij kon mooi zijn eigen huis eerst opeten. Hebben ze hem ergens mee geholpen, nee en ook hij heeft zijn hele leven zijn premies betaald, nooit gebruik gemaakt van de ww of iets ook. Hij kreeg pyamadagen en het eten werd per jaar minder. Kreeg hij eerst nog wat fruit bij de lunch, dat werd geschrapt en noem maar op. Dus sorry, als ik voor failiette mensen niet zo open sta.

Ja, er is een tijd geweest dat je eerst je eigen vermogen op moest eten als je naar een bejaardenflat ging.
Maar ik zie niet zo goed het verband met iemand die op dit moment failliet gaat of voor een bedrijf werkt dat failliet gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:17

Mindim schreef:
Over hoe het zo duur kunnen maken als je zelf wilt? Tja in sommige dingen wel in andere dingen niet, maar als je geen kinderen hebt kun je dat idd ook niet weten en dan is het allemaal maar gemakkelijk geroepen.

Je kunt naar de markt voor groente, fruit, brood, eieren en kaas. Dat kost stukken minder dan in de supermarkt.
Er is een zeeman, een wibra, marktplaats, ebay en een kringloop winkel voor kleren en schoenen. Dat kost héél veel minder dan in de winkel.
Diezelfde kringloop winkel, marktplaats en ebay kun je je kinderkamer en speelgoed vandaan halen.
Luiers kosten bij t kruidvat weinig. En anders katoen, ze zijn sneller zindelijk en je kunt ze gewoon uitwassen.
Scholing is gratis.
Ziektekosten zijn gratis.

Maar dat is waar ook, je mag op bokt alleen een mening ergens over hebben als je kinderen hebt. Dat was k vergeten. Mijn excusses.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:22

Vjestagirl, ik ben het met je eens dat kleding niet duur hoeft te zijn, en als je een beetje creatief bent en de moeite wilt nemen, kun je zelf ook nog wat in elkaar naaien. Alleen schoenen moeten goed, naar mijn mening, en dan kost het al snel wat meer. Ze groeien er ook weer snel uit, maar goede schoenen is wel noodzaak voor die voeten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:24

Only_Hellen schreef:
Vjestagirl, ik ben het met je eens dat kleding niet duur hoeft te zijn, en als je een beetje creatief bent en de moeite wilt nemen, kun je zelf ook nog wat in elkaar naaien. Alleen schoenen moeten goed, naar mijn mening, en dan kost het al snel wat meer. Ze groeien er ook weer snel uit, maar goede schoenen is wel noodzaak voor die voeten.

Ja ok, dat ben ik met je eens. Maar wat is goed? Wij liepen op schoenen van de schoenenreus, en we zijn prima groot geworden (mijn broertje is er 2 meter op geworden).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:24

Ik vind dat kinderbijslag wel nodig is. :j Tuurlijk hebben sommige mensen het niet nodig, maar iedereen betaald er toch aan mee? De mensen die veel verdienen, geven ook meer geld aan de belasting. Dus waarom zouden zij dan een kleiner deel van de kinderbijslag moeten krijgen?

Het kan ook zijn dat de ouders fulltime werken maar dat één van de twee ineens thuis komt te zitten om wat voor reden dan ook. Dan is het altijd fijn als je nog een beetje terug kunt vallen op die kinderbijslag, want die kun je dan ineens hard nodig hebben..

Sowieso vind ik het heel raar om te zeggen 'je neemt een kind'. Dat is niet waar. :n Je krijgt ze..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:25

Ja, goedkoop zou ook inderdaad niet per definitie duurkoop hoeven te zijn. Maar wel nieuw en niet een 2e hands paar van MOP.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:26

Onzin dat je kinderen krijgt vind ik. Je besluit ze te willen en je krijgt ze dan echt niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:27

Only_Hellen schreef:
Ja, goedkoop zou ook inderdaad niet per definitie duurkoop hoeven te zijn. Maar wel nieuw en niet een 2e hands paar van MOP.

Ik heb ook prima schoenen gevonden bij de kringloop, en zeker op marktplaats staan ook regelmatig nieuwe schoentjes die helemaal niet zo duur zijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:33

Rianne_ schreef:
Ik vind dat kinderbijslag wel nodig is. :j Tuurlijk hebben sommige mensen het niet nodig, maar iedereen betaald er toch aan mee? De mensen die veel verdienen, geven ook meer geld aan de belasting. Dus waarom zouden zij dan een kleiner deel van de kinderbijslag moeten krijgen?

Mee eens dat iedereen het moet krijgen. Gelijke monniken gelijke kappen

Rianne_ schreef:
Het kan ook zijn dat de ouders fulltime werken maar dat één van de twee ineens thuis komt te zitten om wat voor reden dan ook. Dan is het altijd fijn als je nog een beetje terug kunt vallen op die kinderbijslag, want die kun je dan ineens hard nodig hebben..

Daar zijn andere regelingen voor. WW etc etc etc. Er is wel vaker in het topic gezegd dat er best een regeling zou kunnen komen voor mensen van wie de situatie buiten hun schuld om veranderd. Maar om 'zomaar' geld te krijgen omdat je een kind op de wereld hebt gezet...

Rianne_ schreef:
Sowieso vind ik het heel raar om te zeggen 'je neemt een kind'. Dat is niet waar. :n Je krijgt ze..

Daar verschillen de meningen over. Kinderen groeien niet spontaan in je buik, daar moet je toch echt wat voor doen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:44

Vjestagirl schreef:
Rianne_ schreef:

Daar verschillen de meningen over. Kinderen groeien niet spontaan in je buik, daar moet je toch echt wat voor doen...

En dan moet je nog het geluk mee hebben, niet iedereen krijgt ze zomaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:46

Lante schreef:
Vjestagirl schreef:

En dan moet je nog het geluk mee hebben, niet iedereen krijgt ze zomaar.

Nope. Daar ben ik me van bewust, ik heb een oom met hetzelfde probleem.
Maar dan nog. Als je kinderen wilt dan ga je ze bewust proberen te maken. In mijn ogen neem je ze dan.

Lante

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:54

Ja, dat vind ik ook, alleen het klinkt wat te makkelijk. :)
En tsjah, sommige mensen raken wel per ongeluk zwanger... Die kiezen er dus niet bewust voor.

(Sorry, off topic).

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:55

Morningafter pil? Abortus? Adoptie?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:59

Lante schreef:
Ja, dat vind ik ook, alleen het klinkt wat te makkelijk. :)
En tsjah, sommige mensen raken wel per ongeluk zwanger... Die kiezen er dus niet bewust voor.

(Sorry, off topic).

Hoe kun je nou perongeluk zwanger worden? Hoogstends ongepland. Maar als je seks hebt weet je dat je zwanger kunt raken. Dat is niet per ongeluk.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:08

waar hebben we het eingelijk nog over dat kleine beetje kinderbijslag per maand.
bijv in duitsland krijg je per maand wat je hier per kwartaal krijgt .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:09

wollie27 schreef:
waar hebben we het eingelijk nog over dat kleine beetje kinderbijslag per maand.

Nou, als het toch maar zo'n klein pruts beetje is kunnen we het ook wel afschaffen...

Edit: wat ze in Duitsland doen moeten ze in Duitsland weten...

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:12

Vjestagirl schreef:
wollie27 schreef:

Nou, als het toch maar zo'n klein pruts beetje is kunnen we het ook wel afschaffen...

jij weer!

nee natuurlijk niet er zijn veel mensen in nederland die het hard nodig zijn.\
dus we kunnen nog beter naar het duitse systeem voor mensen die het zo hard nodig zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:18

Waarom zij weer?

Elke keer word er minderwaardig gedaan over het kleine bedrag. Nou dan is het heel simpel, als dat prutsbeetje toch geen zoden aan de dijk zet, weg ermee dan. Maar dan het ineens weer hard nodig? Heel vreemd.
Afschaffen en in een fatsoenlijke pot stoppen.

En Duitsland doet wel meer dingen heel anders. Goedkopere benzine dan hier én de wegenbelasting zit er zelfs al in.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:20

nou alle beetjes helpen vind ik .
jij krijgt vast ook zorgtoeslag nou dan moet je dat ook afschaffen als je kinderen niet wat extra,s gunt

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:21

kinderen zijn duur genoeg maar zijn wel nodig om de maatschapij op gang te houden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:25

Jeps. Mijn oog viel erop.

Dus het is maar een klein pruts beetje, maar afschaffen kan ook niet. Als je het zo hard nodig hebt, dan had je niet aan kinderen moeten beginnen, die kosten nou eenmaal veel geld.

Serieus mensen, dat weet je toch voor je aan kinderen begint:
1) kinderen kosten veel geld
2) kinderen kunnen met een afwijking geboren worden. Dan kosten ze nog meer geld
3) kinderen kunnen goed zijn in een sport. Als je ze daarin wilt stimuleren dan kost dat ook veel geld.
4) kinderen gaan op schoolreisjes, gaan naar verjaardagen etc. Dat kost geld.
Waarom moet de staat betalen voor iets wat jij van te voren had kunnen weten? Iedereen blijft maar roepen dat het maar een klein pruts beetje geld is, dat het spaarrekeningen op gaat, dat er dagjes uit van worden georganiseerd enz. Maar als je vervolgens zegt dat ze het blijkbaar wel kunnen missen omdat het toch maar zo'n klein pruts beetje is staat iedereen op zijn achterste benen, want ze kunnen het absoluut niet missen. Deze bijslag is zo gigantisch ondergewaardeerd.

Waarom zou de staat betalen voor een keuze, voor iets wat mensen graag willen? Niemand neemt kinderen om later de maatschapij draaiende te houden, iedereen neemt kinderen omdat ze het zelf zo leuk vinden, omdat hun klokje tikt, omdat ze graag iets van hen en hun partner samen willen. Waarom niet dat geld stoppen in iets wat iedereen kan overkomen, onvrijwillig, zoals ziekte of arbeidsongeschiktheid. Niemand kiest ervoor om ziek te worden, iedereen wil graag snel geholpen worden, maar er zijn gigantische tekorten in de zorg. De 3 miljard die nu op gaat aan een dagje uit kan ook besteed worden aan een operatie van iemand die anders sterft. Je wordt als ouder al gematst, je krijgt gratis scholing voor je kinderen, gratis ziektekosten etc.

Voor mensen van wie de situatie veranderd wordt dat opgevangen door allerlij bijslagen, ww etc etc etc. Tuurlijk is een extratje van €60 per maand welkom, maar er zijn zo veel mensen voor wie een extratje van €60 per maand welkom is, waarom zouden alleen mensen met kinderen wel en die zonder kinderen niet?

Als er hier op bokt iemand een topic opent met de vraag wat een paard kost dan zegt iedereen altijd dat je er rekening mee moet houden dat het duurder uitpakt dan je denkt. Waarom zou dat niet opgaan voor kinderen? Waarom niet sparen voordat je aan kinderen begint?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-03-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:27

wollie27 schreef:
jij krijgt vast ook zorgtoeslag nou dan moet je dat ook afschaffen als je kinderen niet wat extra,s gunt

Je vergeet dat het verplicht is om je voor ziektekosten te verzekeren en dat het niet verplicht is om kinderen te nemen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:28

wollie27 schreef:

Ik krijg geen enkele toeslag, samen verdienen we net een beetje teveel per jaar. Niet erg, ook al kunnen wij dat ook goed gebruiken.
Je leeft gewoon naar wat je krijgt.
En zorgtoeslag vind ik dan ook een veel eerlijkere toeslag, dat kan iedereen krijgen die het nodig heeft, niet alleen mensen met een kind.