Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Yv_

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:06

En meestal openbare scholen... Komen we wéér in hetzelfde riedeltjes terecht...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:14

Heb niet alles gelezen maar in de beginpost wordt gevraagd of ik mijn mening wil onderbouwen, komt tie:

Ik vind een burka 'eng' omdat ik niet kan zien wie eronder zit. En omdat ik niet weet hoe deze persoon eraan toe is. Ik vind het vrouwonterend dat ze zo over straat moeten (of gaan want zeker doen sommige vrouwen het vrijwillig). Hoofddoekjes/hoofddoeken/gewaden.. Prima zolang ik je gezicht kan blijven zien heb ik er geen problemen mee.
Maar compleet bedekt en met een gaasje voor je ogen :n..

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:46

jameyskatje schreef:
waar haal jij deze absolute klinkklare onzin vandaan???

mensen, neem dit aub NIET voor waarheid aan!!! en kijk uit met leugens die zich op het net verspreiden!!

waar zijn jou bronnen????

ongelofelijk.

Ik heb getwijfeld om te reageren op jouw post. Niet omdat ik mijn verhaal niet wil toelichten, maar omdat ik twijfel of er een normale discussie mogelijk is met iemand die op zo'n schreeuwerige, opzichtige manier aandacht wil vragen voor haar woorden. Ik begrijp dat jij je geloof wilt verdedigen, maar zou het niet beter en meer afdoende zijn geweest als je geprobeerd had om mbv. goed beargumenteerde feiten mijn (zoals jij het noemt) "leugens" te ontkrachten?

Je vraagt me waar deze onzin vandaan komt en waar mijn bronnen zijn. Ik zal proberen om je dit duidelijk te maken.
insun schreef:
Goed, laten we even uitgaan van de interpretatie van de Koran waarin aangenomen wordt dat een vrouw zich in het geheel (gezicht en ogen, hals, haar, lichaam) moet bedekken om een goed Moslima te zijn. Ze draagt dan een burka vanwege haar geloof.

Ik neem aan dat we het in zoverre met mekaar eens zijn?
insun schreef:
Waarom moet zij zich bedekken? Om haar schoonheden te verbergen, zodat ze niet verleid maw.: bedekt ze zich niet is ze een verleidster, slecht, een slet en lokt onkuis gedrag uit; als ze wordt verkracht is dit dus haar eigen schuld.

"Allah maakte het eigen maken van de hijaab als een bewijs van kuisheid en bescheidenheid. Dit is beter voor hen opdat zij worden onderscheiden en niet worden lastig gevallen. Deze Aya is het bewijs dat herkennen van uiterlijke verzorging van de vrouw schadelijk voor haar is.( Dit is een citaat uit: "Hijaab, de algehele bedekking van de vrouw". Ik neem aan dat dit artikel jouw goedkeuring als bron heeft, daar ik het gevonden heb op jouw aanraden om eens te googlen op fiqh van de hijaab.)
De vrouw die de hijaab niet draagt is volgens dit citaat niet kuis en niet bescheiden. Zij onderscheidt zich niet langer en kan worden lastiggevallen. Zij weet dat het niet dragen van een hijaab schadelijk voor haar is. Het citaat wat ik aanhaalde zegt dus zoveel als: "Een vrouw weet wat zij kan verwachten als zij geen jihaab draagt; ze weet dat ze lastig gevallen kan worden maar kiest hiervoor als ze geen jihaab draagt. Betekenen deze woorden niet hetzelfde als de woorden die ik gebruikt heb?
insun schreef:
Hhmm, klinkt niet bepaald vrouwvriendelijk toch.......

Nee, ik vind het niet bepaald vrouwvriendelijk klinken. In principe word ik (en met mij vele andere vrouwen die geen hijaab dragen) door het Islamitische geloof gezien als een onkuise, onbescheiden vrouw, een verleidster, een lustobject die verkrachting zelf over zich af roept. Dat een man een verkrachting begaat jegens zo'n vrouw is begrijpelijk: hij neemt slechts wat hem wordt toegeworpen. (Voor de goede orde, deze uitspraak is niet terug te vinden op internet. Ik persoonlijk vind dat een logische gevolgtrekking. Maar daar moet iedereen voor zichzelf over nadenken.)
insun schreef:
Als je dan ook nog weet dat volgens de Sharia (= Islamitische wetgeving) een vrouw een verkrachting énkel kan bewijzen door 4 mannelijke getuigen van het misdrijf mee te nemen. Lukt dit niet (en hoe vaak komt het voor dat 4 mannen getuige zijn geweest van een verkrachting???)wordt de vrouw zelf beschuldigd van overspel en bestraft met stokslagen of steniging. Dus nog even ter verduidelijking: een verkrachter wordt alleen veroordeeld als de verkrachte vrouw 4 getuigen heeft die hem beschuldigen. Als er geen 4 getuigen zijn, gaat de man vrijuit en wordt de vrouw veroordeeld. Over gelijke rechten voor man en vrouw gesproken.....

Jij noemt dit onzin en leugens. Lees het boek: "Klassieke sharia en vernieuwing" van de auteur Maurice Berger (een jurist en hoogleraar Islam) eens. Lees dan pag. 45, Hadd misdrijven: "Voorts wordt veel aandacht geschonken aan de bewijslast. Strafoplegging kan alleen plaatsvinden bij óf getuigenis van 2 mannelijke moslimgetuigen (of voor elke man 2 vrouwen), bij overspel opgehoogd tot 4 mannelijke moslimgetuigen, óf bij een vrijwillige bekentenis van de dader (indien deze wordt ingetrokken komt de executie onmiddelijk te vervallen.)
Tja, daar ligt het eerste probleem. Welke man zal vrijwillig bekennen dat hij schuldig is aan verkrachting?
De vrouw moet de verkrachting dus bewijzen door getuigen mee te nemen. En daar ligt het tweede probleem. Hoe vaak zijn er getuigen aanwezig bij een verkrachting?
Lees dan pag 48, Seksueel verkeer buiten het huwelijk (Zina). De eerste alinea wordt de straf voor Zina beschreven: stokslagen of steniging, afhankelijk van wel of niet getrouwd.
Lees dan de tweede alinea: "In de klassieke Sharia is een verkrachte vrouw niet schuldig aan Zina aangezien de seksuele gemeenschap buiten haar wil plaats vond. Het probleem is echter dat zij moet aantonen dat het inderdaad buiten haar wil plaats vond. Dit zal vaak ondoenlijk zijn."
En dat is de reden dat vrouwen vaak helemaal geen aangifte doen van verkrachting.Ze moet niet alleen bewijzen dat de verkrachter schuldig is door getuigen mee te nemen (die er hoogstwaarschijnlijk nooit zijn).
Nee, door een verkrachting aan te geven, geeft ze toe dat ze seksueel verkeer buiten het huwelijk heeft gehad. Ze moet dus óók aantonen dat dit buiten haar wil gebeurde door (en daar gaan we weer) 4 mannelijke ooggetuigen mee te nemen die dit voor haar willen getuigen...... Als haar dat niet lukt wordt zij schuldig bevonden aan Zina en bestraft met stokslagen en steniging.
Nog steeds heb ik geen onzin of leugens kunnen ontdekken in mijn vorige post.
insun schreef:
Daarbij loopt een verkrachte vrouw die niet kan bewijzen dat ze verkracht is en dus veroordeeld wordt van overspel een hele grote kans vermoord te worden door haar familie (eremoord), omdat zij schande brengt over de naam van haar familie en deze door eremoord gezuiverd kan worden.

Misschien heb ik me hier niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Eremoord komt voort uit een cultuur en werd al lang voor onze jaartelling gepleegd door zowel Joden, Christenen en Islam-gelovigen. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds gebeurt. Google eens op eremoord na verkrachting. Je zult schrikken van de hoeveelheid artikelen die je dan te zien krijgt.
insun schreef:
Vrouwen die een burka dragen doen dit, mijns inziens, omdat zij geleerd hebben dat het niet bedekken van jezelf hetzelfde is als vragen om verkrachting; zij zien een burka als bescherming tegen een verkrachting en daarmee tegen een straf die hún en niet hun verkrachter opgelegd wordt.

Een burka/hijaab/hoofddoek als bescherming tegen verkrachting. Is dit een leugen of onzin? Als dat zo is, wordt er óók onzin vertelt en gelogen door Imam Fawaz Jneid. Hij stelt dat het dragen van een hoofddoek de vrouw beschermt tegen verkrachting.
insun schreef:
Een burka als bescherming tegen stokslagen, steniging en zelfs moord...., is dat geen onderdrukking????

Je hebt gelijk. Met deze uitspraak ga ik de mist in. Ik hád moeten schrijven: "Een Burka als bescherming tegen verkrachting, stokslagen, steniging en zelfs moord....., is dat geen onderdrukking?????

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:47

doe geen moeite. je slaat deels de plank volledig mis (deels volledig ja, deels zit er waarheid in, maar je mist de essentie)

ik heb gemerkt dat bokt over het algemeen nogal conservatief is.. want als ik als moslim een 'volgens jullie agressief antwoord' geef, komt het door mijn geloof en zijn moslims niet tolerant blablabla. maarja is ook niet zo gek. soort van 1 tegen 100 :D

maargoed, deze discussie gaat over de burka. toch grappig. aangezien de niqaabdragende vrouwen toch (figuurlijk) op 1 hand te tellen zijn en omdat jullie zelf geen moslims zijn.. vind ik het frapant dat de discussie toch steeds (ja steeds, want ik heb hele boekwerken geschreven op dit forum) zo oploopt en mensen zo aangrijpt.

ja ik als moslim verdedig graag mijn geloof, natuurlijk want het is mijn overtuiging en mijn leven. iets waar je liefde voor hebt verdedig je graag en je wilt de naam niet met vuil besmeurd zien. ik heb al het recht.

de discussie 'niqaab' laat ik verder ook langs me heen gaan. het erge is enkel dat mensen, die een aantal boeken, internetpagina's en dergelijk hebben gelezen, denken dat ze grote geleerden zijn en dus bepaalde islamitische kwesties, die hun niet eens eigen zijn, kunnen verklaren en uiteen kunnen zetten.

dit vind ik simpelweg een belediging voor de geleerden die jarenlang hebben gestudeerd en de wereld hebben verkend, de islam hebben gepraktisseerd en alles.. en zelfs deze grote geleerden voeren nog discussies over bepaalde onderwerpen., dus wie zijn wij dan?

ik zie al genoeg leugens op het net. bokt is voor iedereen bereikbaar. te vinden via google enzo.. ik kom dus graag voor mijn geloof op.

jou bronnen laten mij nog steeds koud. ik hoef enkel naar de auteurs te kijken..

verder wil ik nogmaals zeggen, check mijn onderschrift. dat is eigenlijk mijn enige antwoord op deze hele discussie

en laten we onszelf druk maken over de financiele crisis en hoe wij als burgers dom worden gehouden, zodat we ons niet kunnen voorbereiden op zware tijden, want misschien gaan we elkaar, als nederlandse burger, nog eens nodig hebben. hoofddoek of niet, moslims of niet. arm = arm en honger = honger. alhoewel ik begrijp dat dit nu allemaal heel vreemd klinkt, omdat wij als maatschappij lekker door consumeren, maar ik durf te zeggen dat er zware tijden aankomen en dat het grootste gros zich niet kan voorbereiden.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 26-01-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:09

Wanted2003 schreef:
Adil18 schreef:

Nee, naar mijn weten is er geen wetgeving over.

Nou, dan zie ik het rpobleem niet...Het kan voor mensen als storend gezien worden, ik vind het ook niet prettig, maar het is niet tegen de regels en iedereen mag volgens gewoon zijn/haar geloof uitoefenen.

Zolang mensen een geloof uitoefenen zonder daarbij de Nederlandse wetgeving te breken, wat is daar dan mis mee? Dan passen zij zich toch aan? Aanpassen betekent niet de identiteit van een ander overnemen...

Oke, het is dus legaal. Maar ook legitiem? Denk dat, dat het grote euvel in deze discussie is.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:23

Mensen die niet meer in hun eigen land land wonen houden volgens
mij hun tradities langer vast dan mensen die in hun eigen land leven.

Ik ben in (volgensmij)2006 naar een internationaal scouting kamp geweest in Nederland.
Er waren ook groepen uit turkije. Die meisjes liepen gewoon in een bikini zonder hoofddoek.

Denk dat als er nederlanders zijn die in het buitenland wonen dat die ook langer vasthouden aan
nederlandse gewoontes die in het land van herkomst mischien niet meer van toepassing zijn

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:27

Wanted2003 schreef:
Zolang mensen een geloof uitoefenen zonder daarbij de Nederlandse wetgeving te breken, wat is daar dan mis mee?

"Ik wil iemands gezichtsuitdrukking kunnen zien", "Ik vind de Burka eng"

Zulke antwoorden kom ik hier de hele tijd tegen. Het is allemaal weer 'ikke, ikke, ikke'... :r En als wij iets willen, hebben anderen zeker niets te willen? %)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:28

jameyskatje schreef:
doe geen moeite. je slaat deels de plank volledig mis (deels volledig ja, deels zit er waarheid in, maar je mist de essentie)

ik heb gemerkt dat bokt over het algemeen nogal conservatief is.. want als ik als moslim een 'volgens jullie agressief antwoord' geef, komt het door mijn geloof en zijn moslims niet tolerant blablabla.

maargoed, deze discussie gaat over de burka. toch grappig. aangezien de niqaabdragende vrouwen toch (figuurlijk) op 1 hand te tellen zijn en omdat jullie zelf geen moslims zijn.. vind ik het frapant dat de discussie toch steeds (ja steeds, want ik heb hele boekwerken geschreven op dit forum) zo oploopt en mensen zo aangrijpt.

ja ik als moslim verdedig graag mijn geloof, natuurlijk want het is mijn overtuiging en mijn leven. iets waar je liefde voor hebt verdedig je graag en je wilt de naam niet met vuil besmeurd zien. ik heb al het recht.

de discussie 'niqaab' laat ik verder ook langs me heen gaan. het erge is enkel dat mensen, die een aantal boeken, internetpagina's en dergelijk hebben gelezen, denken dat ze grote geleerden zijn en dus bepaalde islamitische kwesties, die hun niet eens eigen zijn, kunnen verklaren en uiteen kunnen zetten.

dit vind ik simpelweg een belediging voor de geleerden die jarenlang hebben gestudeerd en de wereld hebben verkend, de islam hebben gepraktisseerd en alles.. en zelfs deze grote geleerden voeren nog discussies over bepaalde onderwerpen., dus wie zijn wij dan?

ik zie al genoeg leugens op het net. bokt is voor iedereen bereikbaar. te vinden via google enzo.. ik kom dus graag voor mijn geloof op.

jou bronnen laten mij nog steeds koud. ik hoef enkel naar de auteurs te kijken..

verder wil ik nogmaals zeggen, check mijn onderschrift. dat is eigenlijk mijn enige antwoord op deze hele discussie

en laten we onszelf druk maken over de financiele crisis en hoe wij als burgers dom worden gehouden, zodat we ons niet kunnen voorbereiden op zware tijden, want misschien gaan we elkaar, als nederlandse burger, nog eens nodig hebben. hoofddoek of niet, moslims of niet. arm = arm en honger = honger. alhoewel ik begrijp dat dit nu allemaal heel vreemd klinkt, omdat wij als maatschappij lekker door consumeren, maar ik durf te zeggen dat er zware tijden aankomen en dat het grootste gros zich niet kan voorbereiden.

Jij hebt het constant over leugens!
Terwijl het veelal gewoon een andere interpretatie is van wat er geschreven staat in de Koran.
Als jij dat als leugens gaat omschrijven, tja sorry, maar dan valt er niet te discussieren én vooral ben je imo niet meer geloofwaardig. imo tunnelvisie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:32

Dani62 schreef:

Zulke antwoorden kom ik hier de hele tijd tegen. Het is allemaal weer 'ikke, ikke, ikke'... :r En als wij iets willen, hebben anderen zeker niets te willen? %)

Dan lees je niet goed genoeg, het gaat ook over vrouwen-onderdrukking en dat is tegen de grondwet.

van insun op deze pag.:
Citaat:
In principe word ik (en met mij vele andere vrouwen die geen hijaab dragen) door het Islamitische geloof gezien als een onkuise, onbescheiden vrouw, een verleidster, een lustobject die verkrachting zelf over zich af roept.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:39

@superwoman: ik heb het dus enkel en alleen over de reacties die ik tussen haakjes heb gezet.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:39

ik heb het topic verder niet gelezen.. heb alleen een vraag, verder niet om iemand zwart te maken of iets dergelijks.. maar gewoon omdat je het weleens hoort als er een gesprek gaande is over de burka of hoofddoek:

Klopt het dat er veel moslim vrouwen in nederland wel een hoofddoek dragen, terwijl in bijvoorbeeld marokko of turkije bijna geen hoofddoeken worden gedragen *lees dan ook de niet toeristische plaatsen*?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:47

Dani62 schreef:
@superwoman: ik heb het dus enkel en alleen over de reacties die ik tussen haakjes heb gezet.

Maar dat is ook een gevoel wat vaak onbewust wordt veroorzaakt door andere redenen...
Zo ook bij mij is dat stukje van insun echt werkelijkheid - Heb helaas meerdere ervaringen waarbij het woord "nee" en "ga weg" niet hielp.Pas als een man voor je op staat gaan ze weg....
Dat gevoel dat vrouwen minder waardig zijn dan mannen voelde ik al voor ik wat meer wist van hun geloof/cultuur (opvatting van hun geloof)
Soms weet je de echte reden niet, maar zoek je daar nog naar en is de benaming dus niet correct.
Vind het niet erg als mensen er anders uit zien.
Maar kleding kan ergens voor staan (bijv hakenkruizen op kleding etc etc)
en imo moeten dat soort dingen niet tegen de grondwet in gaan.
Geloof mag imo niet boven de grondwet staan :n

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:20

Dani62 schreef:
Wanted2003 schreef:
Zolang mensen een geloof uitoefenen zonder daarbij de Nederlandse wetgeving te breken, wat is daar dan mis mee?

Dat is niet mijn quote.

Edit: ik zie dat de quote bovenaan de pagina helemaal fout is gegaan, het moet omgekeerd zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:55

Wanted2003 schreef:
rainbow8 schreef:
De tijden zijn hier veranderd. En als je hier wilt wonen heb je je toch aan te passen. Als wij daar heen gaan hebben we ons ook aan te passen.......... Dus waarom dan niet andersom??

Volledig mee eens!
Wat ik mij heb laten vertellen door een Moslim, draagt de vrouw een burka omdat zij haar lichaam wil "beschermen" tegen andere mannen. Andere mannen mogen haar lichaam niet zien, het lichaam is alleen bestemd voor haar echtgenoot. Een dergelijke gedachte vind ik totaal niet toepasselijk in onze Nederlandse cultuur, dat is ook een reden waarom ik vind dat een burka niet thuis hoort in Nederland.

Maar waarom dan niet? Als zij haar lichaam voor zichzelf en haar man wil houden, wat is daar dan op tegen? Ik vind de grens tussen 'geen superstrakke Tatjanatruitjes' en 'een niqaab' op die manier een beetje vaag gesteld, eigenlijk. Ik trek die Tatjanatruitjes ook niet aan, want ik wil mijn lichaam ook niet zo tentoonstellen. Wat die moslim jou heeft verteld, is precies hetzelfde maar dan iets radicaler. Nou en...

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:12

Wat ik zo typisch vind.. Het was van de week op het nieuws dat op universiteiten (ik dacht Turkijke kan ook anders islamitisch land zijn) dat het VERBODEN is om daar een hoofddoek te dragen laat staan een burka.

Ik vind ook dat het verboden moet worden en anders ga je maar lekker in zo'n land wonen waar dat wel normaal is.
Sommige dingen moet je accepteren dat dat in bepaalde landen niet gewenst is.
Deal with it or leave it

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:19

Wanted2003 schreef:
Adil18 schreef:
Ik ben trouwens wel even benieuwd....Ik had het volgens mij al wel eens gehoord, amar is er een regel in NL dat je ten alle tijden "herkenbaar" op straat rond moet lopen? Identificatieplicht, ja oke, maar moet je ten alle tijden te herkennen zijn?

Nee, naar mijn weten is er geen wetgeving over.

Op sommige plekken wel maar dat is dan per politie verordening of bij een bedrijf waar het in de gedragscode staat oid. Anders zou je idd ook niet meer met motorhelm of sjaal en muts de straat op kunnen. Maar er zijn wel degelijk plekken waar gemaskerd niet mag (volgens mij is het in de franse wet zelfs zo dat het verbod op burka's in zit bij een wet waarbij je herkenbaar moet zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:25

Blue_Eyes schreef:
Maar waarom dan niet? Als zij haar lichaam voor zichzelf en haar man wil houden, wat is daar dan op tegen? Ik vind de grens tussen 'geen superstrakke Tatjanatruitjes' en 'een niqaab' op die manier een beetje vaag gesteld, eigenlijk. Ik trek die Tatjanatruitjes ook niet aan, want ik wil mijn lichaam ook niet zo tentoonstellen. Wat die moslim jou heeft verteld, is precies hetzelfde maar dan iets radicaler. Nou en...

Citaat:
zoals eerder aangegeven:
Gaat er mij om dat het voor verschillende moslims wél met het verbergen van schoonheid te maken heeft, met het voorkomen van sexuele lusten én het maken van een goede indruk (juist van de indruk die vader van de fam wil geven) is.
Zo staat het ook in de Koran voor zover ik aan neem, aangezien ik hem niet kan lezen. (zie bronnen 2 blz terug)

is imo onderdrukking.
Vrouwen die hun "schoonheden" niet verbergen worden gezien als (quote insun) onkuise, onbescheiden vrouw, een verleidster, een lustobject die verkrachting zelf over zich af roept.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:10

superwoman schreef:
jameyskatje schreef:

ik heb gemerkt dat bokt over het algemeen nogal conservatief is.. want als ik als moslim een 'volgens jullie agressief antwoord' geef, komt het door mijn geloof en zijn moslims niet tolerant blablabla.

Jij hebt het constant over leugens!
Terwijl het veelal gewoon een andere interpretatie is van wat er geschreven staat in de Koran.
Als jij dat als leugens gaat omschrijven, tja sorry, maar dan valt er niet te discussieren én vooral ben je imo niet meer geloofwaardig. imo tunnelvisie.

de koran kan je niet opzich nemen. wij moslims hebben meerdere bronnen die niet zonder elkaar kunnen ;)

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:14

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

helemaal mee eens van wat hierboven gezegt wordt, je mag toch ook geen bivakmuts dragen? En als ik iemand met een burka zie lopen ben ik toch benieuwd wat erachter zit. Je voelt je dan toch minder veilig vind ik en verder hetzelfde verhaal als hierboven. Ik vind het dus nogal storend en hoofddoekjes ook.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:57

Blue_Eyes schreef:
Wanted2003 schreef:

Volledig mee eens!
Wat ik mij heb laten vertellen door een Moslim, draagt de vrouw een burka omdat zij haar lichaam wil "beschermen" tegen andere mannen. Andere mannen mogen haar lichaam niet zien, het lichaam is alleen bestemd voor haar echtgenoot. Een dergelijke gedachte vind ik totaal niet toepasselijk in onze Nederlandse cultuur, dat is ook een reden waarom ik vind dat een burka niet thuis hoort in Nederland.

Maar waarom dan niet? Als zij haar lichaam voor zichzelf en haar man wil houden, wat is daar dan op tegen? Ik vind de grens tussen 'geen superstrakke Tatjanatruitjes' en 'een niqaab' op die manier een beetje vaag gesteld, eigenlijk. Ik trek die Tatjanatruitjes ook niet aan, want ik wil mijn lichaam ook niet zo tentoonstellen. Wat die moslim jou heeft verteld, is precies hetzelfde maar dan iets radicaler. Nou en...[/quote]

Maar bij jou is er geen geloof die verteld dat jij dat moet doen. Ik vind dat je zeker een punt hebt, maar in Nederland zij wij juist heel vrij en vinden wij niet dat de vrouw zich moet afschermen van een andere man. Zoals iemand al zei, het is vrouw onterend en dat is toch juist helemaal niet waar wij in Nederland naar streven.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:07

jameyskatje schreef:

Ik vind het jammer dat je niet verder wenst deel te nemen aan deze discussie. Het doel van een discussie is volgens mij mensen na te laten denken over de mening van iemand anders, een mening die berust op goed onderbouwde argumenten. Dat is wat ik probeer te doen. Ik had gehoopt dat jij, nadat ik je vragen beantwoord heb, zou komen met tegenargumenten. Zodat we óók over jouw mening na kunnen denken.
Als men twee verschillende meningen hoort die goed onderbouwd zijn, waarvan men denkt: 'Dit zou wel eens kunnen kloppen' , spoort het ertoe aan om zelf na te gaan denken, zelf dingen te lezen en op te zoeken en zélf een mening te vormen.

Het is niet mijn intentie om mensen klakkeloos mijn mening te laten overnemen en het is ook niet mijn intentie dat mensen mijn ideeën en woorden overnemen om hun mening te onderbouwen.
Dit is mijn mening die ik gevormd heb door me te verdiepen in een (zoals jij zelf al aangeeft) ontzettend complexe en ondoorzichtige materie.

En ja, ik heb ook gelezen dat de Islam juist aangeeft de vrouw haar status verhoogd te hebben door haar een burka te laten dragen en ik heb ook gelezen dat de Islam de vrouw als gelijke van de man ziet, hoewel ze niet gelijk zijn. Ik heb gezocht naar argumenten die me hiervan konden overtuigen (de argumenten over de Burka hebben me juist van het tegendeel overtuigd), maar elke keer als ik iets gevonden had waarvan ik dacht dat dat het bewijs was, vond ik weer ontzettend veel regeltjes die me van het tegendeel overtuigden.

Ik wil mensen niet mijn mening opdringen, ik wil juist bereiken dat mensen zich gaan verdiepen in deze "materie" en zelf hun mening gaan vormen, die ze kunnen verdedigen in hun eigen woorden. En als dat een andere mening is dan de mijne, vind ik dat prima. Zolang er maar goed over nagedacht is.

Het enige wat mij ontzettend verontrust in deze is: Als ik het verkeerd begrepen heb,hoe makkelijk is het dan om het verkeerd te begrijpen en hoeveel meer andere mensen (waaronder ook Moslim mannen) hebben het óók verkeerd begrepen???

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:41

En hier in NL moet het allemaal maar getolereerd worden maar hoe zit dat andersom. Als ik met een korttruitje en rokje in islamitische landen rondloop?

Dan is e tolerantie ver te zoeken, dat soort landen discrimineren ook maar dan nog tien keer erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:43

pubelia schreef:
mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

Kan me hier goed in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:27

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:27

In Spanje zie je friettenten omdat er veel Nederlandse toeristen zijn en die na het stappen het lekker vinden om even hollands te snacken. En dat is voor die eigenaren van de friettent gewoon puur een omzet verhaal. Dus ik vind dat je die vergelijking niet helemaal kan maken. Als die friettenten er niet hadden gezeten hoor je de Nederlanders echt niet klagen hoor.