Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen homohuwelijk?

voor
757 (95%)
tegen
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 793

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:22

Saskiaatje schreef:
Angelita schreef:
Ben je het er niet mee eens dan? Vind je het doodnormaal dat je uitgekotst wordt door gelovigen omdat je op hetzelfde geslacht valt?

Sorry hoor, maar ik ben zelf gelovig, mijn ouders zijn gelovig en mijn hele familie is gelovig, maar geen van allen 'kotst mij uit', thank you very much. Mijn ex was ook gewoon welkom in mijn gemeente, dus je hoeft niet alle gelovigen over een kam te scheren.

Jeetje, ik bedoel het helemaal niet verkeerd, in tegendeel.... :?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:28

LecyTinker schreef:
@tayga, nee, het burgerlijk huwelijk zit aan het kerkelijk huwelijk vast.

In Nederland zit het burgerlijk en kerkelijk huwelijk niet aan elkaar vast. Het enige officiële huwelijk welke rechtsgevolgen met zich brengt is het huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. Je hebt wel gelijk in die zin dat als je voor de kerk wilt trouwen, je eerst voor de burgerlijke stand moet trouwen. De kerk heeft hier overigens zelf afstand van gedaan, omdat zij de administratieve rompslomp niet aankonden.

Trouwens een samenlevingscontract is weer heel wat anders dan een huwelijk, ondanks het huwelijk wel als een soort contract te zien is ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:29

ik bedoelde te zeggen, zonder burgerlijk huwelijk geen kerkelijk huwelijk.
Ik weet dat je je gewoon kan trouwen zonder het hele kerkgedoe... Onze maatschappij staat los van religie zoals ik al vermelde in eerder geschreven berichten. Had het alleen even onduidelijke geschreven.

Het jammere blijft alleen dat voor veel mensen gewoon niet duidelijk is dat het homo huwelijk ( ben een sterk voorvechter van gelijke rechten) om dezelfde dingen gaat als ene hetero howelijk. het gaat gewoon om gelijke rechten, het openlijk kunnen tonen van je liefde voor elkaar en het er voor elkaar willen zijn. Ik ben dan ook van mening dat als iemand een belofte af wil leggen en openlijk tekenen wil geven dat hij of zij van plan is de rest van zijn leven bij de persoon te blijven met wie hij of zij in het huwelik stapt, dat dat een geweldig iets is en dat een kwestie van geslacht eigenlijk niets betekenend is.
Het geslacht van de andere persoon maakt alleen verschil bij wat er in de slaapkamer (voor sommige badkamer, keuken, gang, ect) gebeurd en dat is toch iets dat niemand anders wat aangaat.

passieX

Re: Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:40

een homo is ook een mens en heeft dus de zelfde rechten als iedereen hier, imo.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:45

Elinaa schreef:
en ook liegen dat je absoluut niet op mannen valt

Dat zou ik dus nooit kunnen of willen. Goed.. nou hoef ik op zich niet eens te liegen, het straalt er toch af, maar het idee. Nee, echt niet :n

Hannah_Menno schreef:
Bij ons zat iemand in de gemeente, die was homo. Hij had dus twee keuze's; of verder gaan met zijn vriend en dus tegen God ingaan, óf zich 'zafzetten' tegen zijn gevoelens en zijn leven geven aan God. Dat laatste heeft hij gedaan. Het is heel moeilijk maar het ís wel mogenlijk! :j

Wow, heavy. Ik ken het maar al te goed van een paar vrienden en bij mijzelf uiteraard ook. Je mag bij mij in de kerk absoluut geen homoseksuele relatie hebben, dat is uit den boze! Ik kan je verzekeren dat een hoop mensen uit mijn kerk mij echt niet meer aan gaan spreken, of sterk vermanen als ze er achter komen dat ik een vriend heb [welke ik dan niet heb, maar wel graag wil]. Nee, dat gaan ze echt niet waarderen.

[EDIT:] Ze vinden het dan niet erg dat je homo bent [naja, zeggen ze dan :+ ], maar ze zullen je toch altijd met een schuin oog aankijken. Het geloof staat echt boven het feit dat je homo of lesbisch bent. Mijn ouders vonden het erger dat ik niets meer met de kerk heb dan dat ik homo ben. [Ook al rust er nu echt een taboe op thuis en wordt er toch nooit over gesproken]
Laatst bijgewerkt door Ingmar_ op 09-12-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:48

Ik vind het opzich nog eens z'n probleem als homo's niet kunnen trouwen. Als bijna jurist :+ kan ik me ook wel redenen voorstellen waarom ze het huwelijk niet open willen gooien voor homo's. Ik ben wel voor gelijke rechten, maar het huwelijk alleen om elkaar de eeuwige liefde beloven zie ik niet zo... Bovendien loopt 34% van de huwelijken weer stuk. Ik geloof dat mijn kijk op het huwelijk de afgelopen jaren wel veranderd is.

Ik vind het persoonlijk wel erg dat de zwaar gelovigen homoseksualiteit als iets 'slechts' zien. Volgens mij wordt er niemand minder van. Dat je toch je liede op moet geven, omdat je anders uit de gemeente wordt geknikkerd vind ik persoonlijk echt triest... Laat iedereen in zijn waarde.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:50

Als twee mensen die zorg voor elkaar officieel op zich willen nemen heb ik daar (als jurist ;)) juist geen moeite mee. Het geslacht van die mensen maakt me daarbij niks uit.
Ik heb als jurist alleen praktische problemen met het feit dat een van de dingen die het huwelijk nou juist zo netjes automatisch regelt, het ouderschap, bij een homohuwelijk per definitie een rommeltje wordt. Het zou fijn zijn als dat fraaier, en consistenter op kan worden gelost.
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog niet heb nagedacht over hoe zo'n oplossing eruit zou kunnen zien.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:53

Ik ben voor zo'n huwelijk! Ben nu 1x bruidsmeisje geweest van 2 vrienden van mij. En volgend jaar weer bruidsmeisje bij 2 vriendinnen :D Maakt mij verder allemaal niet uit, zolang je van elkaar houd is dat goed toch? ;)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:56

Prrrr schreef:
Als twee mensen die zorg voor elkaar officieel op zich willen nemen heb ik daar (als jurist ;)) juist geen moeite mee. Het geslacht van die mensen maakt me daarbij niks uit.
Ik heb als jurist alleen praktische problemen met het feit dat een van de dingen die het huwelijk nou juist zo netjes automatisch regelt, het ouderschap, bij een homohuwelijk per definitie een rommeltje wordt. Het zou fijn zijn als dat fraaier, en consistenter op kan worden gelost.
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog niet heb nagedacht over hoe zo'n oplossing eruit zou kunnen zien.

Dat mensen de zorg officieel voor elkaar op zich willen nemen vind ik prima. Maar dit zou ook kunnen via een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Als je het even strikt over de zorg wilt houden. Het huwelijk heeft voor de meeste mensen alleen net dat beetje extra. Maarja misschien krijg ik dat ook wel als ik ooit een aanbidder heb ;)

Het ouderschap bij een homohuwelijk is redelijk netjes te regelen, indien je de lesbische stellen dezelfde rechten geeft als de hetero's. Alleen voor homo's is het moeilijk omdat die een draagmoeder nodig hebben. En vooralsnog lijkt het mij niet wenselijk het ouderschap van die draagmoeder op eenvoudige wijze te beëindigen op het moment dat zij besluit het kind te willen houden.
Laatst bijgewerkt door Tayga op 09-12-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:56

Tayga schreef:
Ik vind het persoonlijk wel erg dat de zwaar gelovigen homoseksualiteit als iets 'slechts' zien.

'De' zwaar gelovigen? Bestaat die dan, 'de' zwaar gelovige? Ik geloof dat ik op Bokt gezien word als een zwaar gelovige, maar dan moet je toch mijn berichten eens nalezen, vrees ik....

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:00

Blue_Eyes schreef:
Tayga schreef:
Ik vind het persoonlijk wel erg dat de zwaar gelovigen homoseksualiteit als iets 'slechts' zien.

'De' zwaar gelovigen? Bestaat die dan, 'de' zwaar gelovige? Ik geloof dat ik op Bokt gezien word als een zwaar gelovige, maar dan moet je toch mijn berichten eens nalezen, vrees ik....

Op het moment dat je je homoseksualiteit op moet geven voor je geloof ben je in mijn ogen zwaar gelovig. Als je dingen echt op moet geven voor je geloof. Bij ons in de hervormde kerk zijn wel homoseksuelen, maar dat zijn mensen die ook op zondag 'gewoon' autorijden, werken, sporten enz.
Maar bij de gereformeerde kerk vind je die personen niet. Ik schaar een deel van mijn familie onder zwaar gelovig. Het is toch van het zotte dat mijn vader niet op zondag bij zijn moeder langs mag, omdat hij dan met de auto moet? Ze hebben geen van alle een tv. Nouja naar homoseksualiteit heb ik nooit gevraagd...
Laatst bijgewerkt door Tayga op 09-12-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:01

Ik heb net dit topic doorgelezen en wil graag en reactie geven op onderstaande reactie. Om bepaalde dingen misschien wat beter uit te leggen. Niet om jullie te overtuigen, maar misschien ook voor begrip voor christenen. Want er wordt geroepen dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden, waarmee ik het eens ben, en zo probeer ik ook te leven, maar ik kom toch vaak kwetsende dingen over christenen tegen in topics over bijvoorbeeld homoseksualiteit. Mogen wij christenen niet on onze waarde gelaten ondanks onze soms andere, en volgens sommige bekrompen, denkwijze? Hierbij mijn reactie:

LecyTinker schreef:
Pletje123 schreef:
@Lecy: waarom is het dan zo moeizaam, de combinatie Christendom - homoseksualiteit?

Ik had een heeeeeeel stuk uitleg getypt en toen bleek dat mijn verbinding verbroken was en nu is het kwijt!!!

Kort gezegd, religies kunnen zeggen wat ze willen omdat de meeste mensen toch niet echt de bijbel lezen.
Religie is een door mensen bestuurd iets tegenwoordig. Dus mensen kunnen de bijbel zo buigen dat zo een beetje alles wat ze zeggen door de bijbel ondersteund kan worden en dan zeggen ze dat het Gods wil is, alleen maar omdat de bijbel open staat voor interpretatie.

Dit vind ik mooi gezegd. Ik wil het even aanvullen. Religie is door door mensen in het leven geroepen. God is niet religieus. God is liefde, vergeving, aanvaarding, reactvaardig etc. God wil en relatie met de mens, niet een marionet die naar Zijn pijpen danst, daarom heeft hij ons een eigen wil gegeven.

De bijbel keurt homosexualiteit wel af, maar dan niet zoals de "kerk" ofzo dat zegt. Niemand gaat naar de hel om wie hij is, maar om wat hij doet.

Precies! God houdt van alle mensen. Wat ze ook doen of gedaan hebben, bij God is er altijd vergeving als mensen daarom vragen. God houdt van de zondaar, maar niet van de zonde. En hoe bekrompen sommige mensen het hier ook vinden, homoseksualiteit is volgens de bijbel een zonde.

De bijbel zegt nergens dat ongelovige of homosexuele naar de hel gaan. Dat zijn weer zo van die verbuigingen van de bijbel.

De bijbel zegt dat je alleen gered kan worden door Jezus. Gods zoon die naar de aarde is gekomen, nooit heeft gezondigd en is gekruisigd voor onze zonden om onze relatie met God te herstellen. Als je niet gelooft in Jezus ben je niet gered. Dat staat dus wel in de bijbel. Er staat niet in de bijbel dat homoseksuelen naar de hel gaan. En verder ben ik blij dat ik daar niet over hoef te oordelen.

De bijbel keurd alle zondaars af en dat zijn wij per slot van rekening allemaal, dus dat zou inhouden dat we allemaal naar de hel gaan, nou dan wordt het lekker gezellig daaro...

Daarom is Jezus gestorven, voor onze zonden, zodat wij het goed kunnen maken met God. Dat betekent overigens niet dat we de hele dag maar aan kunnen zondigen en 's avonds even vergeving vragen, om de volgende dag dezelfde zonden te herhalen. Er moet wel echt berouw zijn.

Maar tegenwoordig heeft de bijbel en god weinig meer te maken met veel religies (hola, haal nu heel gelovig bokt op mijn nek met deze uitspraak). Als je ziet hoeveel pedofilie er in de kerk gaande is en dat wordt door de kerk zelf in de doofpot gestoken. Hoe verklaar je dat dan?

Je haalt mij niet op je nek hoor, ik vind dat je het heel goed uitlegt en in bovenstaand punt ook zeker gelijk hebt. Dat kerkleiders of kerkmensen pedofilie in de doofpot stoppen keur ik niet goed, en dat keurt God ook zeker niet goed.

Geloof en god is wat ik je hart leeft en het maakt niet uit welke kleur, geloof, sexualiteit, gelsacht of wat dan ook je hebt, zolang je je best doet en oprecht bent in wie je bent dan ziet god dat. (wow, ik klink haast als een gelovig iemand)

Je zou het haast denken. :D Ik ben dit met je eens. Ieder moet zichzelf later verantwoorden. Ik moet mijn eigen zonden, en ja deze heilige christen zondigt ook wel eens, later verantwoorden. Geloven is in eerste instantie je liefde voor God en de gelijke daaraan is de liefde voor je naaste mens, maar veel christenen maken de fout in plaats van die liefde een grote wijzende vinger uit te steken naar anderen. En daar zullen zij zich ook ooit voor moeten verantwoorden.

*edit* plus waarschijnlijk omdat christendom en veel andere religies geloven dat het een keuze is, niet iets dat al bepaald is voordat je geboren werd. Als het een keuze is dan kan je het veranderen vinden ze.

Ik geloof zeker niet dat homoseksualiteit een keuze is. Dit is al bepaald voor je geboren bent denk ik. Ik geloof ook dat als je homoseksueel bent en chisten ,wat hier al eerder is genoemd,en je maakt de keuze verder te gaan met God en dus niet in een relatie, dat dat echt een weloverwogen keuze is.

Als je hiertoe gedwongen word zal je hart ergens anders zijn en werkt het niet denk ik.

Wil ik even als laatste kwijt, dat ik niet in de situatie ben dat ik homoseksueel ben, het lijkt me heel moeilijk als je geen begrip krijgt in je omgeving. Of als je christen bent en je weet niet hoe verder. Want de keuze maken voor God en je hele leven alleen zonder seksualiteit of partner lijkt me een verschrikkelijke keuze. Maar dan wel weer een hele moedige.

Degenen die kiezen voor een partner omdat ze niets met het christendom hebben of het voor zichzelf kunnen rechtvaardigen zullen van mij geen wijzende vinger krijgen. Ik heb homo's in mijn vrienden- en kennissenkring en we weten elkaars standpunt en laten elkaar in onze waarde en kunnen er waardevolle gesprekken over hebben, zo kan het dus ook. Maar toch ben ik christen en geloof ik de hele bijbel. Maar ik geloof ook in leven en laten leven, en soms is spreken zilver en zwijgen goud.

Edit: Overigens ben ik wel zwaar gelovig, ik ben zwaar verslaafd aan God. :D Maar ik ben geen 'zware gelovige'. Ik geloof niet dat je in de hemel komt door allen maar wetten en regels te volgen en goede dingen te doen, zo werkt het niet, een mens kan namelijk niet alleen maar goede dingen doen. Het gaat om je relatie met God, met Jezus. Niet of je zondag wel of niet in de auto mag stappen of een Big Mac gaat halen. Want dan ben ik aan beide schuldig. :Y)
Laatst bijgewerkt door MaartjeEsra op 09-12-09 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:04

@Tayga:
Dus? Dan bestaat nog steeds 'de' zwaar gelovige niet. Zoveel gelovigen, zoveel meningen, want tja, ook gelovigen zijn mensen ;) Ik ben lid van een gereformeerde kerk waar homostellen welkom zijn. Ja, ik mag autorijden en sporten e.d. Maar ik ben wel gereformeerd. Er bestaat niet zoiets als 'de' zwaar gelovige.

BTW ik las een quote in een boek van iemand die toch wel als 'heftig christen' te boek staat, die veel vrienden heeft die homo zijn (showbizz): 'To me, the commitment is what counts. I'll leave the judging up to God.' Hij schreef precies wat ik dacht.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:13

Blue_Eyes schreef:
@Tayga:
Dus? Dan bestaat nog steeds 'de' zwaar gelovige niet. Zoveel gelovigen, zoveel meningen, want tja, ook gelovigen zijn mensen ;) Ik ben lid van een gereformeerde kerk waar homostellen welkom zijn. Ja, ik mag autorijden en sporten e.d. Maar ik ben wel gereformeerd. Er bestaat niet zoiets als 'de' zwaar gelovige.

BTW ik las een quote in een boek van iemand die toch wel als 'heftig christen' te boek staat, die veel vrienden heeft die homo zijn (showbizz): 'To me, the commitment is what counts. I'll leave the judging up to God.' Hij schreef precies wat ik dacht.

Ik zeg ook niet dat 'de zwaar gelovige' bestaat. Maar ik zeg wel dat er personen zijn die IMO door hun geloof dingen niet accepteren, die door een groot deel van de bevolking als normaal ervaren wordt. En die noem ik zwaar gelovig.

Natuurlijk zijn er degradaties, en het verschilt ook per gemeente wie en wat geaccepteerd wordt. Op internet komt het natuurlijk al snel als over één kam scheren over. Maar persoonlijk wordt ik niet vrolijk van het geloof van mijn familie, terwijl ik opzich vroeger altijd wel opengestaan heb voor het geloof. Maar ik krijg helemaal de kriebels van alles wat wel en niet mag. Bij hen heb je ook nog verschil in de gemeente waar ze heen gaan, ondanks ze in dezelfde stad wonen. De 'zware' en 'lichtere' variant. Het zijn hun woorden, niet die van mij.

Ik vind het prima dat je gereformeerd bent. Maar ik vind het niet prima wanneer anderen niet geaccepteerd worden door hun denkwijze.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:15

Degradaties nog wel. Ik denk dat je 'gradaties' bedoelt ;)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:19

Mirandaatje schreef:
Degenen die kiezen voor een partner omdat ze niets met het christendom hebben of het voor zichzelf kunnen rechtvaardigen zullen van mij geen wijzende vinger krijgen. Ik heb homo's in mijn vrienden- en kennissenkring en we weten elkaars standpunt en laten elkaar in onze waarde en kunnen er waardevolle gesprekken over hebben, zo kan het dus ook. Maar toch ben ik christen en geloof ik de hele bijbel. Maar ik geloof ook in leven en laten leven, en soms is spreken zilver en zwijgen goud.

Edit: Overigens ben ik wel zwaar gelovig, ik ben zwaar verslaafd aan God. :D Maar ik ben geen 'zware gelovige'. Ik geloof niet dat je in de hemel komt door allen maar wetten en regels te volgen en goede dingen te doen, zo werkt het niet, een mens kan namelijk niet alleen maar goede dingen doen. Het gaat om je relatie met God, met Jezus. Niet of je zondag wel of niet in de auto mag stappen of een Big Mac gaat halen. Want dan ben ik aan beide schuldig. :Y)

Ik denk dat jij het hier heel mooi verwoord. Leven en laten leven. En daar ontbreekt het bij velen aan. Niet alleen bij de zwaar gelovigen (sorry, weet niet hoe ik het anders neer moet zetten, maar je begrijpt wat ik bedoel), maar ook bij mensen die het geloof zwaar bekrompen vinden.

B_Y, ja! Sorry dat is wel een hele foute typfout :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:25

Citaat:

En daar heb je aardig omschreven hoe ik mezelf ook zie als christen :D

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:33

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

En daar heb je aardig omschreven hoe ik mezelf ook zie als christen :D

Ik ken een hele andere kant van de gereformeerden. Wellicht is mijn familie zwaarder gelovig :+ Die gaan echt niet in de auto op zondag, ze hebben geen tv. Pas sinds kort een computer omdat dat noodzakelijk is voor het werk. Het heeft 4 jaar geduurd voordat ze een legging onder een rok droegen, omdat dat eigenlijk een broek was, daar wordt nog steeds op zaterdag voor de zondag gekookt. Kinderen mochten alleen op vrijdag uit.

Dit zijn echt punten uit hun geloof die ik niet als geloof zie. IMO heeft dit niets met geloof en trouw aan God te maken. Maar ik geloof dat we het daarover eens zijn.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:12

Tayga schreef:
Ik ken een hele andere kant van de gereformeerden. Wellicht is mijn familie zwaarder gelovig :+ Die gaan echt niet in de auto op zondag, ze hebben geen tv. Pas sinds kort een computer omdat dat noodzakelijk is voor het werk. Het heeft 4 jaar geduurd voordat ze een legging onder een rok droegen, omdat dat eigenlijk een broek was, daar wordt nog steeds op zaterdag voor de zondag gekookt. Kinderen mochten alleen op vrijdag uit.

Dit zijn echt punten uit hun geloof die ik niet als geloof zie. IMO heeft dit niets met geloof en trouw aan God te maken. Maar ik geloof dat we het daarover eens zijn.

In mijn ogen ook zeer zeker niet. Dit zijn regels waar mensen in blijven hangen omdat ze denken dat dat het juiste is om te doen: religie. Het wordt van geslacht tot geslacht doorgegeven en uiteindelijk weten mensen niet meer waarom ze het eigenlijk doen. Ze hebben het geloof volledig uit het verband gerukt.

Overigens ben ik niet gereformeerd maar evangelisch. Maar liever geeft ik het beestje geen naam en ben ik gewoon christen. :D

Edit: volgens mij gaan we wel erg offtopic nu. :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:31

Haha volgens mij ook, wel heel interessant om te lezen! :j

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:48

Nu het onderwerp religie ook aan bod komt, mijn ex was zwáár gelovig maar toch ook homo...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:55

Klaasje schreef:
Nu het onderwerp religie ook aan bod komt, mijn ex was zwáár gelovig maar toch ook homo...

Van mij mag hij ;) Ik zie persoonlijk ook het probleem niet tussen op hetzelfde geslacht vallen en geloven in God.

Maar heel eerlijk... wie van de regeringspartijen zijn tegen het homohuwelijk? Het komt niet uit de lucht vallen... Het is gewoon algemeen bekend dat onder bepaalde bevolkingsgroepen homoseksualiteit minder geaccepteerd is.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:04

Prrrr schreef:
Het huwelijk is een burgerlijk contract waarbij je voor de maatschappij bepaalde verplichtingen tegenover elkaar aangaat.
Vooral dat contractsaspect gaat vaak een beetje verloren in het gevoelsmatige 'ja' tegenover elkaar.
Het komt alleen in alle heftigheid weer naar voren op het moment dat het over alimentatie gaat bij een scheiding.

Wat mensen verder aan al dan niet religieuze gevoelens hebben bij het aangaan van een verbintenis, daar heeft het huwelijk zelf dan weer niet zoveel mee te maken...

helemaal waar !!!

het gaat niet om geloof maar om gelijke rechten.
rechten die volgens mij ook nog ergens in de grondwet staan :+

en daar heeft de kerk of het geloof, welk geloof dan ook niets mee te maken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:24

ik ben spiritueel ( zo bestempel ik mezelf maar altijd bij gebrek aan andere woorden. Ik geloof in god, in de bijbel, maar ik kan niet achter een organisatie staan die door mensen geleid wordt en waarvan ik denk dat de leidinggevende het vaak alleen doen om er zelf beter van te worden).
Ik vind het zo jammer dat er vaak maar een paar dingen blijven steken bij mensen en dat een religie dan op die manier wordt bestempeld.
Ik ben zelf hetero, maar ik kan me voorstellen dat homosexueel zijn niet makkelijk is. Je moet je eigen plek ontdekken in de wereld ( dat moeten we allemaal, maar bij hetero´s word er toch een stuk makkelijker over gedaan dan bij homo´s) en iedereen heeft zijn mening erover. Dus het is niet eens jezelf, maar ook nog eens de wereld waarmee je te maken hebt.
En juist in die dingen zou je misschien steun willen zoeken bij God en dan heb je het gevoel dat dat niet kan omdat hij je veroordeeld. Dat is het enigste wat maar herhaald blijft worden.
Ik had het er van de week nog over hoe makkelijk ik het heb dat ik als meisje geboren ben en een meisje wil zijn (dit naar aanleiding van een kennis die zich heeft laten ombouwen)en dat ik hetero ben en dat ik dus niet met al die vooroordelen te maken heb en met al die verwarrende gevoelens, want ik vind het leven al verwarrend genoeg.
Dus ik besef maar weer s even dat ik niet kan zeggen, "ik kan me voorstellen hoe het moet zijn voor die-of-die-of-die" want ik ben het niet en ik zit ook niet in die situatie. Ik kan het me proberen voor te stellen, maar dat is dan toch net niet zoals het echt is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:29

@ Mirandaatje, ik vind dat je het heel erg mooi hebt gezegd en het zijn door mensen zoals jou dat ik graag dingen over religie leer.