Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:24

Een SP stem erbij! :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:27

Lyonesse schreef:
Over de dollar heb ik geen idee, toen was ik nog niet geboren :D Ik kan alleen het hier en nu beoordelen, en dat er met de komst van de euro geld is verdwenen is een feit + dat alles veel duurder is geworden, wat niet had gehoeven aangezien dat bijv in Duitsland niet gebeurd is. Ook Engeland redde het prima zonder euro. Ja zij zitten nu flink in de oliebol, maar dat zit zo goed als iedereen.

Gescheidenis is erg interessant als je dingen politiek wilt bekijke. Vaak zie je namelijk dat dingen zich herhalen.

De pond staat erg laag en nu gaan er ook in de UK stemmen op om zich aan te sluiten bij de euro. Waarom? Omdat het de een sterke munt is.

Ik ben daar zelf overigens wel blij mee, shoppen in Engeland is erg voordelig. Ook in Azie zijn ze dol blij met de euro.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:29

LuvdaTossa schreef:
de BTW-verhoging in januari,

is een beslissing van de BV Nederland....... dus een overheids"fout"

Citaat:
de prijsstijgingen van gas en elektriciteit,

De BV Nederland wilde dit privatiseren.......... dus ook weer terug bij de overheid :)

Citaat:
de ontwikkeling van de prijs van autobrandstoffen,

Grootste deel van de prijs van autobrandstoffen zijn accijnsen :) :) ook weer overheid

Citaat:
huurstijgingen, slechte oogsten, problemen op de vleesmarkt,

Ook deels overheid, aan slechte oogsten kunnen ze niks doen, dat gebeurd....... maar ook de sociale woningbouw moest toch geprivatiseerd worden? en problemen op de vleesmarkt is ook een indirect gevolg van beslissingen van de BV ;)

Citaat:
consumptie in het buitenland

Aangezien de BV Nederland wil dat ik loonbelasting betaal, en dan van wat er daarvan over blijft ook nog eens belasting betaal over hetgeen wat ik daarvoor koop...... is het niet helemaal gek dat mensen in het buitenland dingen gaan kopen als het daar vele malen goedkoper is. Een pakje sigaretten kost in een ander OOK EU LAND slechts 1, 50 :D :D bijvoorbeeld
Citaat:
en het effect van de afschaffing van de omroepbijdrage.'

dit zal echt van de allergrootste invloed zijn :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:34

In de jaren zestig kon je hier in Drenthe een woning kopen voor 10.000-15.000 gulden. Nu betaal je voor hetzelfde huis 250.000-300.000 euro!!! Is dat de schuld van de euro of van de inflatie? Nederland is in al die jaren alleen maar rijker en rijker geworden, het gevolg is dat de prijzen van alle producten stijgen. Roepen dat dit de schuld van de euro is, is ook weer gemakkelijk wijzen zonder te kijken wat de verdere oorzaken zijn.

Wat ook al door andere mensen is gezegd is dat de euro juist in een crisis als deze een sterk dempend effect heeft, doordat het een sterke munt is.

Edit: @Kim, we kunnen natuurlijk met z'n allen stoppen met het betalen van belastingen, maar dan kan jij jouw bedrijf ook gelijk sluiten. Die zorg wordt ook vanuit de belastingen betaald en je kan niet aan de ene kant roepen dat de belastingen omlaag moeten en aan de andere kant dat er meer aan zorg uitgegeven moet worden. Voordat je iets uit wilt geven zal het eerst binnen moeten komen en dan moet het ook nog eens verdeeld worden omdat je er met alleen zorg niet bent.

KiWiKo

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:43

de zorg word grotendeels betaald uit geinde premies :D :D 18 miljoen mensen maal gemiddeld 100 euro in de maand is toch een slordige 18.000.000.000 per maand dan he :D :D

er zijn dagen dat ik het niet in mijn kontzak heb :D :D

belastingen hoeven niet omlaag, alhoewel ik het wel vreemd vind dat ik van geld waar ik belasting over heb betaald, dan fijn nog een keer belasting mag betalen omdat ik het uitgeef....... das toch echt raar :) :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:48

Karl66 schreef:
In de jaren zestig kon je hier in Drenthe een woning kopen voor 10.000-15.000 gulden. Nu betaal je voor hetzelfde huis 250.000-300.000 euro!!! Is dat de schuld van de euro of van de inflatie? Nederland is in al die jaren alleen maar rijker en rijker geworden, het gevolg is dat de prijzen van alle producten stijgen. Roepen dat dit de schuld van de euro is, is ook weer gemakkelijk wijzen zonder te kijken wat de verdere oorzaken zijn.

De huisstijgingen waren in Engeland nog veel extremer! De huisprijzen bleven maar stijgen, en mensen gingen daardoor een tweede huis er bijkopen (2de hypotheek) omdat de huisprijzen maar bleven stijgen en je toch wel winst erop ging maken. Zo werd de prijs steeds hoger opgedreven, the bubble werd steeds groter en met de crisis is hij uit elkaar geknapt. Nu zitten sommige mensen dus heel erg in de problemen daardoor, en dit is ons Nederland met die "verschrikkelijke" euro toch bespaard gebleven. En ja de horeca is duurder geworden maar dat kun je ook de ondernemers binnen de horeca aanrekenen, zo snel de graanprijzen stijgen wordt de patat duurder, maar daalt de graanprijs weer dan blijven ze alsnog de zelfde prijs rekenen. Dat licht puur aan de ondernemers en niet aan de overheid.

De gulden was een waardevaste munt, dat had nog heel veel problemen kunnen opleveren :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:50

Het rijk heeft een bepaald bedrag per jaar nodig. Dat komt binnen via een aantal verschillende belastingen, accijnzen en BTW. Afschaffen of verlagen van één van die inkomstenbronnen betekent alleen maar dat er meer geld via de andere inkomstenbronnen binnengehaald moet worden. Uiteindelijk blijf je dus net zoveel betalen alleen via een andere belasting die omhoog gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:52

joopie7 schreef:
zo snel de graanprijzen stijgen wordt de patat duurder, maar daalt de graanprijs weer dan blijven ze alsnog de zelfde prijs rekenen.

En dat terwijl patat van aardappelen gemaakt wordt :D

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:53

haha oeps :o ik bedoel brood natuurlijk. *schaamt zich diep

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:55

als je de BTW terugbrengt naar zeg 5% ipv de huidige 19% dan gan mensen ook meer kopen, dus het inkomen van de BV blijft gelijk....... alleen krijgt de economie een enorme boost :)

let wel dat je ook over die tomaat die je in de supermarkt koopt gewoon die 19% betaald......

alles wat je koopt is gewoon 19% voor de BV Nederland. Mensen kunnen dus 14% meer uitgeven als dit terug gebracht word naar 5% wat weer banen creert...... want er moeten wel mensen zijn die de producten kunnen verkopen, en mensen zijn die dit administratief kunnen afhandelen.

volgens mij meer een win/win situatie dan de BTW maar blijven verhogen.

want die mensen gaan uit de uitkering....... bijvoorbeeld ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:56

alleen jammer dat ze prijsverlagingen nooit doorberekenen in de producten, alleen prijsverhogingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:58

KiWiKo schreef:
als je de BTW terugbrengt naar zeg 5% ipv de huidige 19% dan gan mensen ook meer kopen, dus het inkomen van de BV blijft gelijk....... alleen krijgt de economie een enorme boost :)

let wel dat je ook over die tomaat die je in de supermarkt koopt gewoon die 19% betaald......

alles wat je koopt is gewoon 19% voor de BV Nederland. Mensen kunnen dus 14% meer uitgeven als dit terug gebracht word naar 5% wat weer banen creert...... want er moeten wel mensen zijn die de producten kunnen verkopen, en mensen zijn die dit administratief kunnen afhandelen.

volgens mij meer een win/win situatie dan de BTW maar blijven verhogen.

want die mensen gaan uit de uitkering....... bijvoorbeeld ;)

Dat klopt niet hoor. Eerste levensbehoeften, voedsel, gaan tegen het lage tarief 6%

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:00

Kim, die rekensom klopt niet helemaal. Mensen krijgen er 14% bij, maar om het verlies aan BTW voor de staat te compenseren moeten ze bijna 4 x zoveel gaan uitgeven als ze nu uitgeven en dat lukt niet helemaal als je maar 14% extra uit te geven hebt.

Het gevolg is dus heel simpel, het moet via een andere belasting gecompenseerd worden, of we moeten accepteren dat de staat minder geld aan politie, onderwijs, zorg of noem maar op gaat uitgeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:00

o sorrie :) :) 6% dan.............

eigenlijk is het gek dat je belasting moet betalen voor je vreten :) :) zonder eten kom je in het ziekenhuis terecht uiteindelijk....... of erger nog, ga je dood :) :) weer een melkkoe minder ...............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:02

Karl66 schreef:
Kim, die rekensom klopt niet helemaal. Mensen krijgen er 14% bij, maar om het verlies aan BTW voor de staat te compenseren moeten ze bijna 4 x zoveel gaan uitgeven als ze nu uitgeven en dat lukt niet helemaal als je maar 14% extra uit te geven hebt.

Het gevolg is dus heel simpel, het moet via een andere belasting gecompenseerd worden, of we moeten accepteren dat de staat minder geld aan politie, onderwijs, zorg of noem maar op gaat uitgeven.

maar het scheelt weer in andere uitgaven van de BV Nederland.......... want er komen dan behoorlijk veel banen bij.......

als ik een omzetstijging heb van 15% dan moet er bij mij echt een planner bij ...............

de staat moet vooral eens minder aan zichzelf uitgeven :) :) ken je dat programma "over de balk" nog?

nouuuu ik wel :D en van dat soort dingen wordt bruintje beer niet vrolijk :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:09

KiWiKo schreef:
o sorrie :) :) 6% dan.............

eigenlijk is het gek dat je belasting moet betalen voor je vreten :) :) zonder eten kom je in het ziekenhuis terecht uiteindelijk....... of erger nog, ga je dood :) :) weer een melkkoe minder ...............

Je kan het ontlopen door zelf groenten en fruit etc te telen ;)

BTW is overigens niet echt iets alleen van Nederland. Heb je (bijna) overal. Overigens worden veel zaken rondom de BTW geregeld op EU-niveau. Zo wil de EU dat paarden straks tegen het hoge tarief (19%) gaan i.p.v de huidige 6%, dit omdat ze niet meer primair voor consumptie zijn. Er is zelfs een rechtszaak van de EU tegen de nederlandse staat in voorbereiding omdat die weigert de BTW te verhogen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:10

ik denk dat het in de kamer nog niet doorgedrongen is hoeveel geld er in de paardenhandel omgaat :D :D :D

en groente en fruit telen op een balkonnetje 10 hoog in de binnenstad, is niet echt een optie :) :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:12

joopie7 schreef:
probleem is met het stemrecht is dat lang niet iedereen gaat stemmen. En het is bekend dat lager opgeleidde mensen minder snel stemmen dan hogeropgeleidde mensen. Het gevolg is dat de politieke partijen zich gaan richten op de hogeropgleiden, omdat die immers wel stemmen. Met als gevolg dat lageropgeleide mensen zich weggezet voelen en ontevreden worden. In zo'n situatie is het voor een populistische partij veel makkelijk om op te staan en het "woord" van het "volk" te verkondigen. En daarnaast is een democratie pas een democratie als het het volk vertegenwoordigd, 40% van de stemmen is imo geen volksvertegenwoordiging. En dan idd er gewoon een boete tegenoverstellen, gevangenisstraf gaat me een beetje te ver :=

Ik denk dat je hiermee best wel de spijker op zijn kop slaat :)

Wildgirl (ergens boel pagina's terug, damn wat gaat het hard hier :P) verrassend hè, mijn keuze voor GL :P Ik heb het debat niet gekeken, wel klein stukje geluisterd op de radio, maar heb Femke gemist :)

Ik heb het partijprogramma van Wilders gelezen, net als bijna alle andere partijprogramma's. Waarom ik nu niet op de PVV gestemd heb, ook al hebben ze best goede ander punten, is hetzelfde als waarom ik met de tweede kamer verkiezingen niet op bvb de ChristenUnie gestemd heb. Beide partijen hebben een aantal punten waar ik zó op tegen ben, dat die andere punten in het niets vallen. Bij CU was dat bvb recht op abortus terug draaien, bij de PVV is het de houding tegenover allochtonen en het tegen Europa zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:20

KiWiKo schreef:
ik denk dat het in de kamer nog niet doorgedrongen is hoeveel geld er in de paardenhandel omgaat :D :D :D

Of de lobby van de paardenhouderij is erg overtuigend... :D

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:24

Ik zou het trouwens niet meer dan terrecht vinden als we in de paardensport 19% gingen betalen, niet fijn voor ons maar wel eerlijk tegenover de rest van Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:29

joopie7 schreef:
Ik zou het trouwens niet meer dan terrecht vinden als we in de paardensport 19% gingen betalen, niet fijn voor ons maar wel eerlijk tegenover de rest van Nederland.

De discussie gaat alleen over de aan- en verkoop van paarden zelf. Qua BTw is de paardenhouderij trouwens erg interessant omdat je zowel met hoog als laag te maken hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:33

stalverhuur is 6 % en voer ed is 19%

altijd leuk op een factuur :D :D :D

maargoed dat is ook zo krom, je betaald in de regel een all inn prijs........ moet zo een staleigenaar dat richting de BV Nederland gaan splitsen enzo :) kan toch nooit waterdicht zijn :)

als jouw paard 4 kilo brok per dag krijgt, dan betaal je dus minder stalhuur :) :) qua 19 en 6 % :) :)

heel vreemd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:19

KiWiKo schreef:
stalverhuur is 6 % en voer ed is 19%

Nee, stalhuur is vaak onbelast (tenzij bij de bouw BTW is teruggevraagd). De belastingdienst gaat bij pensionstallen vaak uit van 33 of 35 % huur en 67 of 65% verzorging. De verzorging gaat tegen 19% en dat is inclusief voer etc wat door de pensionhouder gegeven wordt.
Gebruik van de rijbak is gelegenheid tot sportbeoefening en mag tegen 6%.

Voer wat verkocht wordt en door de klant zelf gevoerd kan ook tegen 6%

De pensionhouder dient het trouwens wel degelijk uit te splitsen. Doe je dat niet betaal je over alles 19%..

Dit is overigens wel een verkorte uitleg en het kan per situatie verschillen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:24

hahahaah maak het even nog ingewikkelder :D :D :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:32

KiWiKo schreef:
hahahaah maak het even nog ingewikkelder :D :D :D

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de marge-regeling :Y)

Leuker kunnen ze het niet maken... :D