Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:06

Tsss, ik heb helemaal geen morbide fascinaties (hoewel ik ook vogelschedeltjes verzameld heb als kind en trouwens ook een keer een overleden kat opgegraven heb uit nieuwsgierigheid).

Een dier wat heel dicht bij me staat zou ik ook niet opgezet willen hebben. Ik heb al moeite met de foto's van mijn paard dat ik verkocht heb, laat staan als hij na overlijden als vloerkleed in de huiskamer zou liggen. Brrr. In dat opzicht begrijp ik de kunstenares ook niet.
Maar het principe erachter begrijp ik wel. En ik denk de meeste posters in dit topic. Alleen komt de soms nogal nare manier waarop wij met dieren omgaan in onze samenleving wel heel dicht bij. Dat is erg confronterend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:12

Haha ik zie al hele massa-protesten ontstaan zo via/over bokt hoor :')

@Snoevie
En dat vind ik ergens pas écht erg.. we werken vanalles naar binnen, van dood kalf of dood lam tot hert of eend of kalkoen of paard... zolang het maar onherkenbaar is, maakt het niemand wat uit. We zitten op een bankstel met een mooi dodebeest-velletje eroverheen, maar zolang we het niet eraan afzien is het prima.. maar zodra iemand dan een kattentas maakt, wél herkenbaar, is het ineens 'ziek'- terwijl 'we' zelf eigenlijk niets anders doen, alleen dan zijn 'onze' leren tassen niet herkenbaar meer als zijnde een dode koe. Dát vind ik erg- het lijkt wel alsof mensen niet meer doorhebben wat ze dagelijks eten of allemaal meenemen of waarop ze lopen of zitten. Wat een onnodig dierenleed dat veroorzaakt, of wat een beesten onnodig vermoord worden daarvoor. Nobody cares! Simpelweg omdat alles ZO gemaakt wordt, dat niemand er meer mee geconfronteerd hoeft te worden dat het 'dood beest' is.. het is onherkenbaar.. en daardoor lijkt het wel vergeten. Het wordt zo gemakkelijk gemaakt een luxeproduct als vlees (oke, voor veel mensen, nogmaals niet voor iedereen) of leer te gebruiken zonder verder na te denken over wat dat ooit is geweest en hoe het heeft geleefd. Maar vlees groeit niet aan bomen en leer is geen katoen.. het komt van een ander levend wezen dat vermoord is voor ons genot of voor ons gemak.

Als iedereen z'n eigen stukje vlees zou moeten opvoeden, vetmesten, slachten, villen, schoonmaken en bereiden.. dan zou iedereen ineens geconfronteerd worden met het dier dat de burger of het leer ooit was- en veel mensen zullen het niet over hun hart verkrijgen het dier te slachten, denk ik. Daarom is het zo jammer dat het allemaal verpakt en kant-en-klaar overal te koop ligt voor iedereen- niemand heeft 't beest gekend en niemand maakt het wat uit, want je zíet het niet. Je kan savonds gerust in slaap vallen zonder je rot te voelen over Clarabella de koe..

maar doe iemand praktisch hetzelfde als de halve wereld, maar dan met dieren die nog WEL herkenbaar zijn als zijnde 'dieren'.. dan is het ineens ziek en walgelijk of moet zo'n iemand zelfs een nekschot krijgen, of wat er allemaal te lezen valt in dit topic.. dat komt er gewoon niet goed in bij mij, het is zo krom toch?

Snoevie

Re: Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:18

ik zeg niet perse dat ik er precies zo erover denk,maar waarom is dat erger?
ik kan dat net zo goed wel begrijpen,ergens begrijp ik die kunstenares ook wel,maar dat ze haar kat vermoord heeft omdat hij depresief zou zijn?ja ok............dat zal dan wel,maar ik geloof het niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:22

Bellarose schreef:
Oh ik ben vegetariër, en ik ben daar dus ergens een beetje tegen. Daarnaast geloof ik dat je geen vegetariër hoeft te zijn om een kat onder de naaimachine smerig te vinden :n

ja het is smerig, maar is alles wat smerig is per definitie fout? Veel mensen in dit topic lijken wel zo te redeneren, want dat is volgens mij wel het punt.

vlees is niet smerig, dus dat is niet fout }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:29

Snoevie schreef:
ik zeg niet perse dat ik er precies zo erover denk,maar waarom is dat erger?

Het ís niet zo per definitie natuurlijk, maar ik vínd het wel erger.. simpelweg omdat mensen zo geen weet of bewustzijn hebben van wat ze naar binnen werken lijkt het wel, en op die manier veel dieren (in mijn ogen hoor) onnodig gedood worden. Als mensen zagen wat ze aten of waarop ze eigenlijk liepen en vaker geconfronteerd werden met de dieren of het proces van kalf tot burger of paar schoenen, dan zouden veel minder mensen meewerken aan bijv de leer- of vleesindustrie. Maar zolang je niet ziet wat het is maakt het weinig mensen uit blijkt nu (volgens mij), en dát vind ik vooral erg.. de instelling dat een dood dier eten of op een velletje van een dood dier zitten niet erg is zolangje het dode dier niet herkent.. omdat ik het een voorbeeld vind van liever je ogen sluiten en niet geconfronteerd worden- en zo dus wél gewoon meewerken en iets in stand houden, waar je het wellicht eigenlijk niet mee eens bent.. en waar je misschien niet aan zou meewerken als je het nog zou herkennen als zijnde een ander levend wezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:32

@WW: je verwoord het geweldig!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:37

WW,ik denk dat veel mensen het wel weten,maar hun ogen ervoor sluiten.
vlees eten ze toch wel(ik ook,ik zal t er eerlijk bijzetten)en dat is dan minder confronterend als het in een pakje in de AH ligt.

thuis eten wij biologisch vlees en eieren.
je hebt nooit 100% garantie dat het dan ook werkelijk biologisch is,maar je probeert er iig iets aan te doen

ondanks dat ik het wel met je eens ben,vind ik nog steeds het werk van die kunstenares luguber.
om nog maar niet te spreken over wat ze met haar eigen kat heeft gedaan.
maar zo voel ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:55

WW verwoordt het zeker super, ben het ook volledig met haar eens.

@ Lieveli: ik wil ooklid zijn van de fanclub :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:04

Ik zie het probleem helemaal niet zo? :D
Ik bedoel, t beestje is dood, als jij dode beesten leuk vind, waarom zou je ze dan niet op een nuttige manier gebruiken ipv met de Rendac af te laten voeren?
T zou niet mijn ding zijn, maar als ze toch al dood zijn, why not? :?
(al vind ik het filmpje niet echt lekker om naar te kijken :D)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:12

Oh, hier heb ik een heel betoog over gehouden (voor een cijfer overigens) op school anderhalf jaar terug.

en ik zie absoluut het probleem niet, of nouja, ik vind al die mensen die dit zo walgelijk vinden een beetje Naïef. Waar denk jij dat je mooie leren paardenschoenen van gemaakt zijn?

Katinke Simons (Tinkerbell), maakt deze kunst met de bedoeling mensen eens wat bewuster te maken. Dit is niet haar eerste project. Eerder maakte ze, zoals al gezegd, de handtas van eigen kat, ze heeft haantjes door een versnipperaar willen halen (ook hier zit een idee achter), de cavia opgezet en wel op wielletjes, de poppels (hond en kat), de hamsters in hamsterballen.

Elke keer vallen er ontzettend veel mensen over haar kunst. Kom op zeg, ga iets doen tegen de bio-industrie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:31

je verwacht dat mensen respect opbrengen voor jouw mening,terecht,maar doe het dan zelf ook.

het komt niet echt aardig over om alle mensen die het luguber of walgelijk vinden over een kam te scheren door ze allemaal naief te vinden.

nogmaals ik begrijp de gedachte,maar kan het geen kunst noemen.

en wie zegt dat iedereen die het dus niks vindt,niks doet aan de bio industrie?
dat kan je niet ruiken vanaf bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:04

Toch..... de waarheid is ook niet aardig, en imo gaat het daar ook niet om. Ik heb ook moeite met mensen die dit ziek en walgelijk vinden, maar wel vlees op hun bord willen.
En zolang ze het niet herkennen als zijnde een kip, is het prima, maar o wee als Tinkerbell iets doet.... want dat is wél herkenbaar. Ik heb moeite met die instelling.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:29

Snoevie schreef:

Denk niet dat ze dat zo bedoeld hoor ;)
Ik denk meer dat ze (net als ik overigens) het een beetje raar vind dat de mensen hier roepen dat het walgelijk is, wel met leren paardrijlaarzen op z'n leren zadel zit, elke avond een stukje vlees naar binnen werken en ook heus niet zo'n probleem maken van andere leren producten. Het is gewoon een beetje hypocriet. "Nee dit lijkt nog teveel op een beest, nu is het walgelijk" Tja.. Van een schoen kun je nou een keer geen beest meer maken, maar het is precies hetzelfde idee hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:49

Snoevie schreef:
je verwacht dat mensen respect opbrengen voor jouw mening,terecht,maar doe het dan zelf ook.

het komt niet echt aardig over om alle mensen die het luguber of walgelijk vinden over een kam te scheren door ze allemaal naief te vinden.

hoe iets over komt, heeft ook voornamelijk te maken met hoe je iets opvat natuurlijk...
Het zou mij persoonlijk vrij weinig doen als iemand me hier naïef vind :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:27

het komt alleen nogal onaardig over,dat wilde ik ermee zeggen

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:36

Ooh wat erg !!
Stiekem moet ik een klein beetje lachen. Af en toe lag mn vorige kat zo lekker te slapen op mn schoot, moest ik zelf naar school, wou ik dat ik m mee kon nemen. Dat ik zn staart zo huppa kon vast naaien aan zn hoofd zodat hij een soort van tasje werd. Haha niet echt hoor maar gewoon gekke fantasie. Maar dat mensen nu echt dieren tot speelgoed aan het verwerken zijn is ronduit misselijk :n En waarom, je gaat je oma ook niet uithollen als ze dood is, tot een leuk speeltje.
Er moet met respect met de dood om gegaan worden. Dat het doden van dieren "noodzaak" is voor de mens om zelf te leven; we zijn omnivoren, dat is de natuur. Maar er een speeltje van maken is imo erg on respectvol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:19

o0marije0o schreef:
Ooh wat erg !!
Stiekem moet ik een klein beetje lachen. Af en toe lag mn vorige kat zo lekker te slapen op mn schoot, moest ik zelf naar school, wou ik dat ik m mee kon nemen. Dat ik zn staart zo huppa kon vast naaien aan zn hoofd zodat hij een soort van tasje werd. Haha niet echt hoor maar gewoon gekke fantasie. Maar dat mensen nu echt dieren tot speelgoed aan het verwerken zijn is ronduit misselijk :n En waarom, je gaat je oma ook niet uithollen als ze dood is, tot een leuk speeltje.
Er moet met respect met de dood om gegaan worden. Dat het doden van dieren "noodzaak" is voor de mens om zelf te leven; we zijn omnivoren, dat is de natuur. Maar er een speeltje van maken is imo erg on respectvol.

Lees eerst eens

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:45

Snoevie schreef:

ik vind ze inderdaad allemaal naïef :D
Ach, van mij hoeft niemand dit kunst te noemen en ik snap best dat mensen liever niet hoeven te zien hoe die kat wordt opgezet, maar ik vind wel dat ze iets verder moeten denken. Als je vind dat de kunstenares walgelijk is, dan ben je in mijn ogen nog respectlozer bezig dan ik hoor, zij draagt ook alleen haar boodschap uit. (Dat mensen eens na moeten gaan denken).

Dat over de bio-industrie was overigens heus niet tegen iedereen bedoelt. Als jij en protestacties opzet tegen haar en tegen de bio-industrie, helemaal top (dat laatste dan, dat eerste is een beetje... zinloos).
Wat ik er wel mee bedoelde was wat Sok al zij. Dat mensen hypocriet bezig zijn en, maar dat is mijn bescheiden mening, dat er zoveel mensen zijn die hier acties tegen ondernemen. (Ook tegen andere van haar projecten). Je maakt mij niet wijs dat al deze mensen biologisch eten :n Kortom, ze vallen over een probleem wat helemaal niet zo groot is en missen totaal de boodschap.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:57

nouja walgelijk is inderdaad wat overdreven,ik vind het een luguber idee persoonlijk

daarmee wil ik mezelf niet naief noemen

respect mag van beide kanten wel iets meer zijn

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:25

@lieveli: Ik heb gelezen. Ze zegt dat ze dit speelgoed maakt om mensen die impusief een dier kopen te shockeren. Het doel op zichzelf vind ik wel goed. Alleen keur ik de weg ernaartoe niet goed. Dieren uithollen om daar speelgoed van te maken, met welke reden ervoor dan ook, keur ik af.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:26

het is meer het lugubere idee,het dier merkt er niets meer van.
maar zelf vind ik het ook niks hoor,maar nogmaals dat is mijn gevoel

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:28

Te ziek voor woorden;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:29

Lees dan nog eens beter marije, want over jouw argument "Er moet met respect met de dood om gegaan worden. Dat het doden van dieren "noodzaak" is voor de mens om zelf te leven; we zijn omnivoren, dat is de natuur. Maar er een speeltje van maken is imo erg on respectvol." is al veel gezegd.

De noodzaak om van een koe een burger of een stuk leer te maken, of van een zeehond een bontjas, of om cosmetica op een rat te testen.. zie ik nie zo in. Mensen 'vroeger' móesten vlees eten. Tegenwoordig is het geen noodzaak meer, dat is onzin. Maar lees eens terug zou ik zeggen als het je echt interesseert, er is hier al heel veel over gezegd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:33

ik vind vlees eten al heel anders als cosmetica op een dier testen.....

en voor sommige mensen is vlees wel noodzaak,dat zullen er niet veel zijn,en de meesten eten het omdat ze het gewoon lekker vinden.
ik vind vlees eten heel normaal,alleen moet je wel stilstaan bij de manier waarop het allemaal verwerkt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:05

Ik hoor hier een paar keer de kreet: respect voor het leven.

Maar is een hond nemen en er vervolgens 3 x per dag een kwartiertje mee wandelen, je niet verdiepen in de aard van het beestje, en als er iets mis gaat, het dier de schuld geven, en het af te maken, respect voor het leven hebben? In mijn ogen niet.

Is je kind als verjaardagscadeau een cavia geven, er zelf geen verstand van hebben, en het geven als een levende knuffel...... is dat respect voor het leven? In mijn ogen niet.

Is een dier doodmaken om er een bontjas van te maken, respect voor het leven hebben?

Is een kalf zo dik laten worden dat het dier zonder steunende banden zijn poten breekt onder zijn eigen gewicht, respect voor het leven hebben?

Is koeien fokken voor het vlees, respect voor het leven hebben?

Is dieren, die een leven hebben gehad bij een liefhebbend baasje opzetten, er speelgoed van maken, om mensen nu eindelijk eens die enorme plaat voor de kop weg te halen, de schellen van de ogen te laten vallen, en ze te laten zien hoe ZIJZELF met dieren omgaan, respect voor het leven hebben?