Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:16

Stemwijzer gedaan, en er staan 5 totaal verschillende partijen bovenaan :+ . Daar heb ik dus niet zoveel aan, ik ga wel wat programma's lezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:40

nps schreef:
Zijn jullie trouwens al een beetje bezig met de gemeenteraadsverkiezingen, of heb ik dat gemist? Ik heb de stemwijzer gedaan, 3 lokale partijen waar ik nog nooit van heb gehoord bovenaan....

Hebben we het al een beetje over gehad.

Wij hebben 6 partijen om uit te kiezen waarvan 2 lokale.
Daarnaast CDA, VVD, PvdA/GL en D66.

Ik stem vrijwel altijd op een lokale partij en gaat dat nu weer doen.
Stemwijzer had rare vragen die geen betrekking hadden op mijn gemeente..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:55

Ik heb het vorige week gedaan; ik kwam wel op lage percentages uit op 55+, CU en CDA. Ik woon in een SGP gemeente en ik stem altijd progressief omdat ik de invloed van de kerk veel te groot vindt in mijn gemeente. Dus ik ga volgende week even de programma's lezen, ik volg sommige lokale partijen wel op SM, dus sommige standpunten van de verschillende partijen weet ik wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 05:42

Ik heb ook even gekeken. Denk inderdaad toch een lokale partij. Moet zeggen dat de standpunten bij mijn top 3, allemaal in 4 zinnen is beschreven dus dat valt wel echt tegen. Staat nergens bij hoe ze bepaalde dingen dan precies willen gaan regelen dus klinkt als een beetje wollige beloftes.

Maar moet zeggen dat de lokale partij hier nu ook al de grootste is en heb niks te klagen gehad in onze gemeente sinds we hier wonen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:22

Ik stem op de Mos. Hij heeft goede punten en is een lokale partij.

Ik maak me echt wel zorgen over het huidige kabinet. Dat Nederland echt naar de afgrond gaat op het gebied van zorg en sociale zekerheden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:49

Ik heb ook eindelijk tijd gehad om even naar onze gemeenteraadsverkiezingen te kijken, maar er is hier geen stemwijzer, geen duidelijke website die alle partijprogramma’s toont of vergelijkt.. en we hebben hier alleen CDA, GL/PvdA, en nog drie lokale partijen.
De Groen links partij voert altijd campagne door zwerfafval te prikken in Groenlinks hesjes in plaats van posters aan de lantaarnpalen en flyers en andere troep, dus dat vind ik wel een mooie actie, plus dat dat de enige partij is die zich hier inzet tegen het onnodig kappen van bossen, tegen de uitbreiding van megastal Straathof, en tegen het ene na het andere distributiecentrum.. dus die krijgen al jaren mijn stem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:50

Een stevige gemeenteraad is het enige dat de klap voor kwetsbare inwoners wat minder kan wonen. Dus als dat belangrijk is, stem dan in elk geval niet op de coalitiepartijen (en niet op partijen die niks doen voor kwetsbare inwoners.) Burgemeesters als Sharon Dijksma en Femke Halsema zetten zich hier ook hard voor in Dat maakt voor mij de keuze in elk geval erg eenvoudig wie ik wil steunen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:57

Gefeliciteerd Purny.

Ik denk dat ik voor CDA ga, het raadslid is bevlogen en heel actief. Heeft doorgaans standpunten waar ik me wel in kan vinden.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:03

Gefeliciteerd Purny!

Hier gaat het SP worden. Ik ken een beetje de achtergrond van de lijsttrekker en hebben voor mijn gemeente een duidelijk plan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:07

Dank jullie wel allemaal

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:20

Van harte Purny!

Ik kreeg de stempas de dag dat ik op vakantie ging en ben na de verkiezingen pas terug. Ben nu een van de mensen die dus niet mag klagen tot de nieuwe verkiezingen oeps :') is me totaal ontglipt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:43

purny schreef:

Ik maak me echt wel zorgen over het huidige kabinet. Dat Nederland echt naar de afgrond gaat op het gebied van zorg en sociale zekerheden.

De Mos is ook een soort PVV light...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:10

prompter schreef:
purny schreef:

De Mos is ook een soort PVV light...

Dus...?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:41

Als je je druk maakt over zorg en sociale zekerheid moet je vooral niet rechts stemmen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:56

Ik wil nog even kort het voorgaande oprakelen, omdat, als ik iets verkeerd gelezen heb, dat wel zo netjes is..

Citaat:
Cer,
Wanneer ga jij eens gewoon mee in een discussie i.p.v. altijd vragen aan anderen te stellen?

dat zijn verschillende redenen. Ik stel vragen om ergens wijzer van te worden. Er zitten hier veel mensen met meer verstand van politiek dan ik (dat heb ik al eerder gezegd). Daarnaast doe ik dat, omdat ik vaak meerdere kanten probeer te bekijken, en dat kan alleen als ik daar vragen over stel.
Als daar dan geen antwoord op komt, is dat niet aan mij. Ik heb dan in ieder geval geprobeerd een beter inzicht te krijgen.
Citaat:
Ik hoef jou geen antwoord te geven, Gnome heeft mij onder de Foei gezet, dus einde discussie met Gnome. Daar hoef jij je verder niet mee te bemoeien

Dat hoeft niet, maar dat doe ik wel. Net zoals jij nu ook op mij reageert. Ook omdat iemand aangaf 'en zo komen we tegenover elkaar te staan'. Ik vind dat jammer, dus ik probeer daar dan iets mee. En gezien jij niet lijkt in te zien wat er aan je eigen bericht denigrerend is, en in dit geval weer aanvallend (althans, zo komt het op mij over), kon het niet anders dan dat ik het letterlijk benoem. Daarnaast ben jij nog steeds niet de gespreksleider, naar mijn idee.

Citaat:
Jij kunt prima terug lezen dat de discussie ging over fascistisch leden bij FvD.
Er zou geen discussie over eigen grenzen of eigen opvattingen, moeten zijn.

Dat is niet waar Gnome het over had, het was een natuurlijke zijtak van een gesprek. Maar ik snap nu dat jij vind dat dat niet kan.

Citaat:
Daar zou, wat mij betreft, iedereen het mee eens moeten zijn; of dat nu bij FvD is of bij Denk en alles daar tussen.
En dit is, imo, iets wat jij ervan maakt. Er was nl niemand die het er mee oneens was.

Citaat:
Of in het geval van Cer, waarom je de behoefte hebt andermans berichten te benoemen als denigrerend.

Gnome gaf aan dat het denigrerend was. En dat leken een aantal mensen niet te snappen, die zagen dat er niet in. Ik kon me wel voorstellen welke bewoording denigrerend was, vandaar dat ik precies die woorden probeerde aan te geven. Want als je zoiets vaag blijft omschrijven (en probeert niet op de man te spelen) dan komt het toch niet helemaal over. Vandaar dat ik nu een keer dacht 'nou, laat ik het dan letterlijk citeren'. Maar, ik zie nu in, dat dat niet uitmaakt.

Ik heb zelf D66 gestemd, nav een aantal punten uit het partijprogramma. (en ook wel door hier mee te lezen). En die begonnen fijn met dat CV issue zeg maar.. maar verder ben ik benieuwd wat er nog gaat gebeuren.

Citaat:
Ik vind het wel grappig dat er wordt gezegd dat je bij zoiets bij jezelf te rade moet gaan maar de andere kant op werkt dat blijkbaar niet zo. Ik lees hier alleen.. ik lees niets denigrerends. Punt. Niet, goh zal ik eens bij mezelf te rade gaan waarom mensen dat wel zo lezen?

ja precies dit eigenlijk. Degene die iets schrijft kan ook zelf eens kijken.

Citaat:
Lekker boeiend. Ik ben ook voor vanalles uitgemaakt. Leg het naast je neer en door op de inhoud.

Dat vind ik dan soms wel weer gek. Waarom zou dat een goed idee zijn? hoeven mensen dan niet te reflecteren? Doen we dat met al het gedrag? "oh maakt niet uit, laat maar gaan, leg het naast je neer"? Dat is toch eigenlijk niet hoe het zou moeten werken. We lezen in meerdere discussies dat mensen aangesproken moeten worden op hun gedrag, geldt dat hier niet?
Overigens, ik vind 'aanspreken' niet prettig, daarom vraag ik dingen "is dit wat je bedoelt?" of zoals hiervoor "vind je dit zelf zus-of-zo"?

Citaat:
Dat is dus de toon die de muziek maakt die ontbreekt als je schrijft.
Ik denk ook dat niemand de intentie heeft denigrerend te zijn.
" Het komt alleen af en toe geroerd het toetsenbord uit".

Ik denk dat daar best een nuance in zit. Het zijn vaak gelijksoortige tussenvoegsels die de toon maken, zoals :"oh dus jij denkt dat", of "je bent zeker vergeten dat".. eigenlijk alle uitdrukkingen met een aanname erin, die wel degelijk een toon maken.

Enfin, dus dat

Vwb Partij De Mos, ik zie die wel eens voorbij komen op de socials, ze hebben denk ook populaire punten (zoals nu dat gemixte opvangcentrum in een leegstaand ziekenhuis) en daar ventileren ze dan veel over.
In mn eigen gemeente moet ik eens kijken, ik volg dat niet heel goed.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:10

Ik ben heel erg druk met de gemeenteraadsverkiezingen, ik sta op de lijst en ben druk met de campagne.
Wel van een landelijke partij trouwens, ik vind dat voor gemeenteraadsverkiezingen juist wel prettig, een landelijke partij. Dan weet je in ieder geval welke standpunten je kunt verwachten, bij een lokale partij moet je je wel echt heel goed verdiepen en soms toch ook maar hopen dat ze uiteindelijk echt bij je passen.

We zijn ook druk met huis-aan-huizen en waar ik eerst dacht dat ik dat verschrikkelijk zou vinden, is dat juist enorm leuk! Echt leuke gesprekken met mensen aan de deur :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:13

Oef fijn dat je het leuk vind, maar ik zou echt niet zitten te wachten op een politicus aan huis. Sorry Y;(

Die stemwijzer waar vinden jullie die? Ik had er een met ook vreemde vragen die voor deze gemeente totaal niet van toepassing zijn (woonflats :+ ). Maar na het invullen nergens een advies te vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:25

8nnemiek schreef:
Als je je druk maakt over zorg en sociale zekerheid moet je vooral niet rechts stemmen :=

Mwah als ik er bijvoorbeeld een aantal punten uit pak:

Verlaging OZB
Andere woonlasten, zoals de erfpachtcanon, afvalstoffen- en rioolheffing, niet nog verder verhogen leegstaande gebouwen omvormen tot woonruimte

Zit nu op mijn werk en kan niet uitgebreid reageren, maar er staan zat punten in die voor mij aantrekkelijk zijn.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:30

karuna schreef:
Oef fijn dat je het leuk vind, maar ik zou echt niet zitten te wachten op een politicus aan huis. Sorry Y;(

Weet je ook wat we komen doen?

Het gaat ons namelijk niet om mensen 'het woord van onze partij' te verkondigen. We horen juist graag van diegene die opendoet wat er speelt in de straat/wijk/buurt. Want van wie hoor je dat nu beter dan van de mensen die er wonen? Alles wat ophalen overhandigen we aan onze fractie, zodat hun dat allemaal kunnen gebruiken/tot zich nemen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:33

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:53

purny schreef:

Verlaging OZB
Andere woonlasten, zoals de erfpachtcanon, afvalstoffen- en rioolheffing, niet nog verder verhogen leegstaande gebouwen omvormen tot woonruimte

Zit nu op mijn werk en kan niet uitgebreid reageren, maar er staan zat punten in die voor mij aantrekkelijk zijn.

Ik ken de partij verder niet, maar als ik PVV-light lees.. de PVV staat er nogal om bekend dat ze het ene beloven, en het tegenovergestelde stemmen := Hopelijk geldt dat dan niet voor de Mos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:54

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:56

Ladyingreen schreef:
karuna schreef:

Weet je ook wat we komen doen?

Het gaat ons namelijk niet om mensen 'het woord van onze partij' te verkondigen. We horen juist graag van diegene die opendoet wat er speelt in de straat/wijk/buurt. Want van wie hoor je dat nu beter dan van de mensen die er wonen? Alles wat ophalen overhandigen we aan onze fractie, zodat hun dat allemaal kunnen gebruiken/tot zich nemen.

Ik heb alleen ervaring met opdringerige politici die koste wat kost hun gelijk kwamen promoten. Dat was echt niet aangenaam :n als je dat niet doet excuus dan dan veroordeelde ik zonder kennis. :o Maar werkt het wel huis aan huis vragen? En worden de antwoorden dan ook verwoord in het programma ?

Die wijzer heb ik ingevuld, althans ik word door gedrukt naar de stentor en loop na invullen tegen een muur zonder uitslag
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-02-26 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:56

purny schreef:
8nnemiek schreef:

Verlaging OZB

En zijn dat ook haalbare opties? Geld moet ergens vandaan komen. Bijvoorbeeld door te bezuinigen op wegenonderhoud, groenonderhoud, speeltuinen... Doorrekenen is altijd verstandig.

Hier hadden we afgelopen verkiezingen partijen die riepen dat ze wel zouden zorgen voor een buitenzwembad en een ijsbaan. Zijn niet verder gekomen tot een haalbaarheidsonderzoek en toen was het 'ja het is toch te duur'. Heel veel stemmen gekregen met de belofte dat het zou komen, maar keihard nat gegaan.

Sommige gemeentes hebben trouwens een eigen stemwijzer via mijnstem of kieskompas. DIe is gericht op de eigen gemeente. Gemeenteraad2026 en keus.nl zijn vaak algemene vragen. Een aantal stemwijzers staan ook nog niet online. Die van mijn gemeente komt volgens mij begin maart.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:02