Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Bloodymary schreef:
Ginam schreef:
Ik las op Facebook van Wolvenactieplan dat DNA bevestigd dat gw2398m ‘Maurice’ betrokken was bij de aanval op het paard Job eind augustus. De keer dat hij voor het laatst gezien zou zijn.

Het staat nog niet op site van natuur en bos. Wel zijn alle aanvallen op paarden en pony’s deze zomer in Oudsbergen en omgeving zoals gedacht door deze wolf en/of zijn partner gw1479f (Noella). De aanvallen waarvan tot nu DNA bekend is.

Opvallend genoeg zijn er nu ook geen paarden meer het slachtoffer daar. Als ik me niet vergis. Mooi toch dan.

Zeker mooi! Nu hopen dat de welpen niet teveel hiervan mee gekregen hebben.

Zo zie je wel dat beheer van bepaalde individuen nuttig is ter bescherming van vee/paarden/honden etc.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:01

Verstandig besluit van de herder.

Hij kan de schapen ook inpakken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:03

Aanval Wilhelminaoord Dr, 2 schapen dood, 15 schapen gewond
Citaat:
28 oktober 2025/Wilhelminaoord/Drenthe
Aanval op schapen
2 schapen gedood
15 schapen gewond
Schapen stond in een wolf werend raster
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reactie

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/1JiqGo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Jeez... je zal ze tegen komen ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:34

En wat zijn ze groot! Ik dacht eerst dat ik naar een koppel wisenten zat te kijken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Little_Gift schreef:
Best toevallig dat die wolf dan plots spoorloos verdwenen is....

Als ze werkelijk voor al die aanvallen op paarden verantwoordelijk zijn, dan zijn ze ervaren genoeg om zichzelf veilig te houden tijdens zo'n aanval.

Ik denk dat Maurice uitgeschakeld werd door een ander wezen dan dierlijk.

Dat denk ik ook. En Jan Loos ook wat hem niet in dank afgenomen wordt :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

mysa schreef:
Een herder hier in de buurt heeft zijn hond zo'n Kevlar vest gegeven. Beweegt niet heel lekker denk ik maar het stikt van de wolven waar de kudde graast.

Geen stom idee! En dan nog een band met pinnen rond de nek.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:12

Aanval Bontebok Frl gisteren. 3 schapen gedood
Citaat:
Bontebok Fryslân
27-10-2025

Gisteren aanval op schapen.

3 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1959X8 ... tid=wwXIfr

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

De twee laatste aanvallen op pony’s in België van begin oktober zijn wel door ‘Noella’ gedaan. Die zou dan alleen gehandeld hebben.

Er staat nog foto van alle welpen bij… zodat we ze alvast kunnen herkennen of zo -O-

https://www.vlaanderen.be/inbo/nieuws/g ... BKvau60GoQ

Echt eng die grote roedel in Polen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:36

Aanval Wekerom Gld, 3 schapen gedood
Citaat:
Wekerom Gelderland
28-10-2025

Aanval op schapen.

3 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17dvqZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:50

Zichtmelding Epe Gld, gisterochtend.

Citaat:
Zichtmelding Gelderland

Epe

27-10-2025

Vanmorgen om 6.45uur heeft mijn zoon in ons hondenbosje een jonge wolf gezien.

Dit gaat om het losloopgebied achter de voetbalvelden/atletiekbaan aan de Wachtelenberg in Epe. Aan de andere kant grenst dit gebied aan de burgemeester van der Felzlaan en de Kamperweg.

Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/g/17cfka ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

tienus63 schreef:
Citaat:
28 oktober 2025
Dat de wolf schapen pakt, is het ergste niet, als hij maar van honden Flash en Sem afblijft
Het eerste daglicht tekent zich af boven de Stroese Heide. Als schaapsherder Wim de Grauw bij de kudde arriveert, kijkt hij anders om zich heen dan vroeger. Staan de schapen nog in het nachtverblijf? Liggen ze niet uit elkaar gescheurd op de hei, zoals vorig jaar al eens gebeurde?

Want ja, de wolf. Op de Veluwe leven inmiddels tientallen wolven, dat zie je in het bos rondom de hei. Jonge boompjes werden vroeger aangevreten door herten en zwijnen. Nu krijgt dit jonge opschot een kans, de wolf jaagt op wild.

‘Dat de wolf een schaap pakt, is niet zo erg’, zegt collega-herder Willo Schellekens. ‘Daarvan hebben we er genoeg. Als-ie maar van de hond afblijft.’
Wim en Willo hoeden de schaapskudde met bordercollies die ze zelf trainen. Wim is verknocht aan zijn Sem, die niet stil blijft staan als hij een schaap ziet. Diens broer Flash, een hond van Willo, drijft vandaag de kudde. ‘Fabelachtig mooi’, zegt Wim al wijzend.
Met slechts af en toe een commando jaagt Flash de schapen zelfstandig van het fietspad, voorbij de eikels, ‘fastfood’ voor de schapen. Zoals dat gaat met een lekkernij: eikels zijn gevaarlijk als schapen daar veel van eten. Stampend van woede geven de schapen gehoor aan het gegrom van Flash.
Pup Jen van pas 5 maanden oefent ook even, die vindt het ‘nu al leuk om fietspaden vrij te houden’, zegt Willo.

Sem, Flash en Jen hebben een gevaarlijke baan. Wolven vallen loslopende honden aan. In september doodde een wolf op klaarlichte dag de bordercollie van een schaapsherder op een ander Veluws heideveld, dat haalde politiek Den Haag.

Veluwse schaapsherders zijn bezorgd. De wolf zet onder druk hoe zij van oudsher schapen hoeden, met eigen honden, vrijuit over de heide, immaterieel erfgoed van de hoogste orde. De overheid geeft alleen advies. Beleid ontbreekt. Elke herder bepaalt zelf: durf ik nog traditioneel de hei op, of ga ik anders werken?

Schaapsherder worden is een jongensdroom die op latere leeftijd in vervulling kan gaan. Willo is beroepsherder, hij rolde in het vak via bordercolliewedstrijden. Wim komt hier een dag per week, hij is gepensioneerd huisarts.

Wim nodigde me uit omdat hij in deze column las dat honden aangelijnd moeten in een gebied waar wolven leven. Maar aan de lijn kunnen Flash en Sem niet werken. ‘Als je dit cultuurlandschap wilt behouden, dan heb je een herder nodig met een loslopende hond.’

‘De kopjes’, wijst Wim, ‘je wilt dat de koppen van de schapen jouw kant op kijken.’ Er is een ‘leiderschaap’: een groot, zwartbont schaap, de enige Schoonebeeker tussen de Veluwse schapen. De andere schapen volgen haar.
Nog een maand, dan gaan de schapen voor de winter naar de boerderij. Het werk als herder is ‘wel leuk’, zegt Willo droog. ‘Maar aan het einde van het seizoen mag het klaar zijn. Dan ben je zoveel dagen hier geweest.’

Willo hoopt op ‘iets om de wolf af te schrikken’, een ‘pistool met rubberkogels of wat dan ook’. Dat is juridisch onmogelijk, wolven zijn beschermd, dus zoeken collega’s andere oplossingen. Schapen kunnen grazen in een verplaatsbare afrastering. Veiliger, maar dan is er geen pastoraal rondtrekkende kudde meer.

Sommige Veluwse herders gebruiken kuddebeschermingshonden zoals je in de Pyreneëen ziet: grote waakhonden die zowel schapen als bordercollies beschermen tegen wolven. Maar deze honden zijn niet voorkomend tegen passanten, weet Willo. En de Stroese Heide is ‘een postzegel’ waar soms ‘dertig dagjesmensen op het fietspad’ naar de schaapskudde kijken.

Wim bespeurt ‘koudwatervrees’ bij het idee dat hij zulke waakhonden zou moeten opleiden, het is ‘geen accu die je koopt’. En dus lopen ze met Flash en Sem en de schapen verder over de heide, misschien tegen beter weten in. Wim spiedt de bosrand af om te zien wat daar beweegt.

https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b24534b6/

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/178X2Y ... tid=wwXIfr

Fijne instelling van een herder, een schaap is zo erg niet, daar hebben we genoeg van. Walgelijik.