Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:19

Dat heb ik ook nooit begrepen. De man weet waar hij het over heeft. Maar de framing van Wilders wordt kennelijk makkelijk overgenomen :\

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:25

Mijn man en ik hadden het erover tijdens het ontbijt. Het is meer en meer oppervlakkig aan het worden op landelijk niveau, iets dat al jaren aan de hand is, en de wil om de problemen echt aan te pakken ontbreekt volledig.

Terwijl we wel ,ook op individueel niveau het verschil kunnen maken als het bv om biodiversiteit gaat. Wij zien dat hier in de tuin en Juval vertelde dat ook dat sinds ze een strook inzaaien rond de weilanden, met allerlei bloemen zie je opeens weer veel rijker bodemleven en vlinders.

Dus nu we het niet van de overheid moeten hebben kunnen we alleen maar hopen dat mensen die de mogelijkheid hebben vanwege grond dat ze hebben, een gebaar of gebarenw maken waar de natuur blij van wordt. Op dat niveau wordt echt pijn geleden en uiteindelijk zullen wij ook mee lijden!

Eens Promper. Te bizar voor woorden en hoe oppervlakkig kun je dan zijn. Niets met ideeën van een partij hebben of weinig (want gelukkig wil de VVD wel Oekraïne steunen en staan voor Europa) is wat anders om het zo op de persoon te richten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:34

prompter schreef:
Dat heb ik ook nooit begrepen. De man weet waar hij het over heeft. Maar de framing van Wilders wordt kennelijk makkelijk overgenomen :

Ik denk dat dat komt omdat Wilders begrijpelijke en toegankelijke taal spreekt. En heel goed weet hoe hij mensen moet bespelen :\.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:43

_San87_ schreef:
prompter schreef:
Dat heb ik ook nooit begrepen. De man weet waar hij het over heeft. Maar de framing van Wilders wordt kennelijk makkelijk overgenomen :

Ik denk dat dat komt omdat Wilders begrijpelijke en toegankelijke taal spreekt. En heel goed weet hoe hij mensen moet bespelen :.

Je eens met San, dat is eigenlijk aan een volksmenner. En dat is hij natuurlijk wel. Neemt niet weg dat ik van de VVD achterban meer inhoud en niveau verwacht had ipv zo op de man denken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:15

Behalve het framen door bijvoorbeeld Wilders, gebeurt dat ook in de Media.
Ik zag van de week Gérard Joling bij VI als je hoort wat die dan zegt over Timmermans, maar ook Halsema.
Ook bij dat programma om 18 uur van SBS6 waar o.a. Weird Duk en Annabel van JA21 zitten, worden continu dit soort opmerkingen (achteloos) gemaakt.

De macht van de media, als je maar genoeg herhaalt dat de klimaatgekte en de asielinstroom is veroorzaakt door Timmermans, dan blijft dat hangen bij een deel van de kiezers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:24

Nos en de publieke omroep wordt gezien als een linkse hobby :? en eigenlijk iswat er hard geroepen wordt iedereen die rekening wil houden met andere mensen, leefomgeving, natuur oftewel sociaal gedrag vertoond wordt weggezet als iets dat afschuwelijk gedrag vertoond. %)

Alleen de egoistische ikke, en eigen geld (of vul maar in) eerst ten koste van alles telt nog. Mensen die om welke reden dan ook niet lekker kunnen meekomen of meedoen zijn luie opvreters die moeten oprotten of mogen geen steun of hulp krijgen. Eigen schuld toch? |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-05-25 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:24

Electra63 schreef:
herhaalt dat de klimaatgekte en de asielinstroom is veroorzaakt door Timmermans, dan blijft dat hangen bij een deel van de kiezers.

Dat is inderdaad hoe het werkt. Dat weet ik maar al te goed. Het is een zeer bekende en ook bewezen strategie om je tegenstander naar bemeden te halen.

Toch kan ik er tegelijkertijd met mijn verstand niet helemaal bij dat zoveel mensen zich zo makkelijk laten manipuleren en het gewoon niet zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:52

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
herhaalt dat de klimaatgekte en de asielinstroom is veroorzaakt door Timmermans, dan blijft dat hangen bij een deel van de kiezers.

Dat is inderdaad hoe het werkt. Dat weet ik maar al te goed. Het is een zeer bekende en ook bewezen strategie om je tegenstander naar bemeden te halen.

Toch kan ik er tegelijkertijd met mijn verstand niet helemaal bij dat zoveel mensen zich zo makkelijk laten manipuleren en het gewoon niet zien.

Precies jouw laatste alinea. Die verbazing heb ik ook. Het probleem is wel imo dat veel PVV stemmers geen normaal nieuws meer kijken. Daar hebben ze niets mee. Ik zie dat hier ook in onze omgeving. De Nl PVV kiezers die hier wonen hebben zeer sterke meningen die vaak bizar zijn imo en te vaak haaks staan op die van ons staan en ze gaan er ook nog trots op, dat ze de wetenschap en het reguliere nieuws niet meer kijken. Ze zitten in hun eigen extremistische bubbel met zeer sterke meningen. Over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:24

Terugkomend op de Week van de Lentekriebels; ik kom pas net tot de ontdekking dat FvD een petitie is gestart onder de titel "Stop de seksualisering van jonge kinderen", waarbij hun pijlen specifiek gericht zijn op de Week van de Lentekriebels. De petitie is al door meer dan 65 duidend mensen ondertekend. Fvd gebruikt als parade paardje de seksualisering van kinderen. Zo zouden, volgens de FvD, jongen kinderen al leren pijpen.
Als je kijkt naar de inhoud van de daadwerkelijke lespakketten wordt de informatie afgestemd op de leeftijd van de kinderen en gaat het oa over grenzen aangeven, verliefdheid, vriendschap en (voor de hogere groepen) voortplanting.
Naar mijn idee worden ouders op voorhand ingelicht over het lesprogramma, of zit ik daar volledig naast? Hoe kan het dan dat er zo veel misinformatie wordt verspreid over de Week van de Lentekriebels?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:27

Omdat het zo lekker scoort, en mensen niet zelf onderzoeken wat er nu daadwerkelijk in die lespakketten staat. Inspelen op het onderbuikgevoel van mensen en zo zelf als partij weer in de picture komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:34

prompter schreef:
Omdat het zo lekker scoort, en mensen niet zelf onderzoeken wat er nu daadwerkelijk in die lespakketten staat. Inspelen op het onderbuikgevoel van mensen en zo zelf als partij weer in de picture komen.

Precies en het blijkt te werken. Zo waardeloos.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:50

Hmmm, ik ben een paar uur aan het onderzoeken bij mezelf of ik iets verkeerds zie maar ik gooi hem er toch even in:

'Liever Wilders dan Timmermans' , dat is toch niet zo vreselijk, of op de man?

Dat zegt misschien wel gewoon: liever over rechts dan over links, of ik vind Wilders een fijnere politicus dan Timmermans.

Ik snap niet zo goed waarom daar zoveel mensen van over de rel gaan :o .

Als een Denk stemmer zegt: liever Timmermans dan van der Plas.

Dan denk ik alleen maar: ja logisch...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:20

Ik vind het onbeschofte gedrag van Wilders, zowel in de kamer als via Twitter/X, al jarenlang aanstootgevend, dus ja, ik vind het erg dat iemand liever Wilders heeft dan Timmermans. Puur op fatsoensnormen gebaseerd. Tel daarbij op zijn opruiende gedrag over asielzoekers, en de polarisatie is compleet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:23

Dat vind ik eigenlijk ook. Ik kan me voorstellen dat je het meer eens bent met Wilders dan met Timmermans - al ben ik dat niet, ieder zijn eigen mening - maar ik vind het gedrag van Wilders lomp, polariserend en vaak ronduit onbeschoft. Daarnaast heeft hij net zo weinig idee als Trump van wat een democratie nu eigenlijk inhoudt en roept hij vooral 'voor de bühne'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:23

prompter schreef:

En Caroline vd Plas roeptoetert het zo na.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:24

prompter schreef:
Ik vind het onbeschofte gedrag van Wilders, zowel in de kamer als via Twitter/X, al jarenlang aanstootgevend, dus ja, ik vind het erg dat iemand liever Wilders heeft dan Timmermans. Puur op fatsoensnormen gebaseerd. Tel daarbij op zijn opruiende gedrag over asielzoekers, en de polarisatie is compleet.

En het haatzaaien onder mensen. Mensen tegen elkaar opzetten. Racisme.......ga zo nog maar even door.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:25

Benzz schreef:
prompter schreef:

En Caroline vd Plas roeptoetert het zo na.

Die weet ook dat het bij haar achterban lekker scoort. Allemaal nagekeken vanuit Hongarije denk ik, daar speelde dit een paar jaar geleden al, die tegenstand tegen voorlichting aan kinderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:27

prompter schreef:

Dank je wel Prompter. Zo mee eens maar kan het niet zo krachtig en to the point opschrijven.
Ik vind dat ook erg, het is een enorme waarden en normen vervaging van wat we tegenwoordig normaal zijn gaan vinden en wat niet zou moeten zijn. Ik vind het ook heel beledigend voor Timmermans die gewoon een fatsoenlijke politicus is. Daar mag je het mee oneens zijn, zoals ik het met Rutte oneens was. Maar Wilders of Baudet liever hebben als bv Rutte is een directe belediging vind ik voor de man die daarmee negatief uit de vergelijking komt.
En ook zegt het voor mij heel veel van die mensen die dat werkelijk vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:32

Afgelopen vrijdag zaten bij Cafe Kockelman Ed Nijpels en Laurens Brinkhorst over het overlijden van Jan Terlouw. Toen die heren in de politiek zaten was ik nog heel jong, maar wel geinteresseerd. Ik denk met regelmaat met weemoed terug aan die tijd. Die gingen ondanks andere standpunten gewoon normaal met elkaar om.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:50

Toch is het bijzonder dat de zin 'Liever Wilders dan Timmermans' hier gezien word als persoonlijke haat, of beledigend voor Timmermans.

Terwijl er van alles over Wilders word gezegd( mogelijk terecht hoor) door dezelfde mensen hier.

Ik heb bepaalde uitspraken van politici die niet mijn kleur waren ook onbeschoft,lomp, polariserend gevonden.

Maar ik voel mij niet zo verontwaardigd als iemand zegt toch liever met die politicus te willen regeren.

Ik vind jullie wat betreft die uitspraak, ja hoe moet ik dat zeggen, onterecht verontwaardigd, of op de teentjes getrapt.

'Liever Wilders dan Timmermans' ...
'Liever Timmermans dan Wilders'....

Mwah, beiden volgens mij niet zo vreselijk.

En dat je dan daarna uitlegt dat Wilders niet je kleur is, prima, maar die zin in dat artikel: als dat al negatief over Timmermans is... Jeetje...

Daar zo op doorgaan, is ook vrij polariserend i.m.o. :o

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:55

prompter schreef:

maar die informatie is toch net zo gemakkelijk te vinden op de website van rutgers? Het lijkt mij als ouder de meest logische stap om bij de bron te kijken. Al kan ik mij ergens ook wel het vertrouwen in juiste informatieverstrekking vanuit een politieke partij voorstellen.
Daarom wellicht extra kwalijk dat fvd zulke misinformatie verspreid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:12

ruitje schreef:
Ik heb bepaalde uitspraken van politici die niet mijn kleur waren ook onbeschoft,lomp, polariserend gevonden.

Hier en daar is er wel eens een onhandige formulering, maar het is beslist niet waar dat het op dezelfde schaal gebeurt. Volkomen los van de inhoud is het gedrag van Wilders ongepast in elke publieke setting. Het zou niet aanvaardbaar zijn in een school, in een winkel, bij de dokter, waar dan ook. Maar wat moet je zeggen tegen de mensen die zich net zo uitlaten als Wilders? En dan bedoel ik niet inhoudelijk maar vooral ook de agressieve toon en de scheldwoorden? "Zo doen we dat hier niet?" Terwijl men toch dagelijks op tv ziet dat het 'hier' blijkbaar wel zo gaat.

Het is echt niet terecht of dit 'overal' of bij iedereen gebeurt. Het is een hele specifieke politieke stroming die gebruik maakt van het grof-grover-grofst reageren, voor maximale ophef en ten koste van het fatsoen.

Citaat:
'Liever Wilders dan Timmermans' ...
'Liever Timmermans dan Wilders'....

Mwah, beiden volgens mij niet zo vreselijk.

Nee, beslist niet hetzelfde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:28

Hoo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:32

Natuurlijk mag iemand zeggen dat hij Wilders verkiest boven Timmermans.
Persoonlijk zou ik, wanneer je dat nu zegt terwijl je op de hoogte bent van zijn uitspraken en polariserende gebral , denken dat er iets mis gaat met het beoordelingsvermogen van die persoon. En dat mag ook gezegd worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:36

Ho, daar ging iets mis :D

Citaat:
Hier en daar is er wel eens een onhandige formulering, maar het is beslist niet waar dat het op dezelfde schaal gebeurt.

Quote even waar ik dat zeg?

Het is bijzonder dat jij voor mij lijkt te willen bepalen of ik iets onbeschoft of lomp of polariserend mag vinden.

Mag ik dat niet vinden van andere politici? Dus omdat Wilders de grootste mond heeft,meer schreeuwt, extreme dingen , kunnen we niks meer vinden van andere uitspraken?

Ik snap helemaal dat mensen dat van Wilders vinden. Ik snap alleen niet waarom die ene zin mensen zo triggert.

Bigone: mee eens! Ik denk trouwens, en dat bleek volgens mij ook uit de peilingen dat die zin nu omgedraaid is bij VVD stemmers en mensen nu liever Timmermans hebben dan Wilders.

Het mooie van de democratie, het systeem hersteld zichzelf( zolang er geen man aan de macht komt die privé vliegtuigen aanneemt van Oliestaten dan :+ )