Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:52

996981 schreef:
Ik vraag me af of dat met echt zoveel onfatsoenlijker is geworden, of dat het gewoon voor iedereen zichtbaarder is met de huidige media. We staan zo makkelijk in contact met alles en iedereen

Ja, ik ben een beetje ouder dan jij en ik kan je vertellen dat het de afgelopen 30 jaar echt een flink stuk onfatsoenlijker geworden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:06

996981 schreef:
Ik vraag me af of dat met echt zoveel onfatsoenlijker is geworden, of dat het gewoon voor iedereen zichtbaarder is met de huidige media. We staan zo makkelijk in contact met alles en iedereen

Men is echt onfatsoenlijker geworden. Vroeger was er een gezond respect voor autoriteiten, luisterde je gewoon naar de dokter, of je zuil. Waren mensen tevreden met minder. Nu heeft iedereen een grote bek, komen patienten zelf aan de dokter uitleggen wat ze hebben en heeft de dokter maar te luisteren, hulpverleners worden steeds meer bedreigd en agressief behandeld, de toon op social media is om te huilen. Iedereen vind dat ie overal verstand van heeft en dat ie overal recht op heeft. Waar regulering verdwijnt (toen. Musk bijvoorbeeld twitter overnam) steeg haat en racisme enorm. Het is echt meer oké geworden om racistisch te zijn, minderheden uit te sluiten en algeheel een grote bek te hebben.

https://www.ad.nl/binnenland/helft-rech ... ~a3e99c95/

https://www.handhavingsacademie.info/bl ... g-ontstaan

https://www.ad.nl/binnenland/hulpverlen ... ~a2b89ec5/

Irmaz, ik hoor je. Retoriek van populisme is ook - maak de mensen wijs dat het slecht gaat, doe alsof jij de enige bent die t op kan lossen, realistische oplossingen hoeft niet, benoem een zondebok en go. Ik zei het eerder al, heb veel gereisd en vind het erg moeilijk te verkroppen dat mensen vinden dat ze het hier zo dlecht hebben. Echt, het kan veel beter maar ga eens ergens anders kijken. In eritreee. Afrika, (wit) rusand… ander voorbeeld, heb in december kindje gekregen, helaas in ziekenhuis beland. Absurd goeie zorg, niks voor betalen, mega begeleiding. Ik ben ZZP’er en krijg gratis geld m’n hele verlof. We krijgen gratis geld voor de opvang, we krijgen gratis kinderbijslag. En dat terwijl we goed verdienen. Ik knijp in mn handjes dat we hier wonen. Er kunnen écht dingen heel veel beter, maar er is toch echt heel veel best wel heel goed.

Edit - wat irmaz zegt. Ik ben ook niet heel jong, mijn ouders stammen nog uit de generatie dat er 1 keer per week vlees werd gegeten en er nog geen internet bestond. Ik heb echt het idee dat de samenleving harder is geworden. Individualistischer, lui, makkelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:19

stilaan komt het goed

De totale stikstofuitscheiding van 471 miljoen kilogram lag 19 miljoen kilogram onder het stikstofplafond van 489,4 miljoen kilogram, en de fosfaatuitscheiding van 146 miljoen kilogram was 5 miljoen kilogram lager dan het gestelde fosfaatplafond.

https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/ot ... 0b70&ei=29

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:06

irmaz schreef:
996981 schreef:

Ja, ik ben een beetje ouder dan jij en ik kan je vertellen dat het de afgelopen 30 jaar echt een flink stuk onfatsoenlijker geworden.

Maar is dat echt zo, of ervaar je dat zo?

Ik wil je gevoel niet bagataliseren, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat 'vroeger was alles beter' ook werd gezegd in de tijd die we nu zien als 'beter'.

''In de jaren 20 werd er volgens Feifer gezegd: "Vroeger was het beter. Jongeren respecteren ouderen niet meer en doen waar ze maar zin in hebben. Het idee van hoe een redelijk mens moet zijn, slaat niet meer aan. In de jaren 1890 was het veel beter."
En zo kun je zo ver de geschiedenis in gaan als je wil. "Vroeger was het beter, want vroeger luisterden kinderen gewoon nog naar hun ouders, werd er tenminste nog fatsoenlijk opgevoed en was dat softe gedoe nog ver weg. Was het nog maar vroeger, toen het gras nog groen was en de jeugd nog beschaafd." Klinkt bekend? Denk je er ook zo over? Het was de Griekse wijsgeer Socrates die al 2400 jaar geleden zo leegliep over de jeugd in zijn tijd.''

''Het denken dat vroeger alles beter was, heeft drie redenen; de eerste is een heel interessante eigenschap die mensen hebben om te overleven. Verdriet en pijn worden langzaam maar zeker verdrongen of raken verzacht door de tijd. Je voelt het nog wel, maar het wordt wel langzaam beter. Tegelijkertijd hebben positieve dingen veel sterker de neiging om te blijven hangen.''
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145937 ... -eigenlijk

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:11

Ik denk dat media wel een grote rol speelt in hoe mensen die onfatsoenlijkheid durven uiten. Het is meer in beeld en dus kan het daardoor normaler gevonden worden (ik denk zo dat het psychologische principe van veel afval op straat = je gooit sneller iets weg op straat hier ook van toepassing zou kunnen zijn).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:43

IMANDRA schreef:
Ik denk dat media wel een grote rol speelt in hoe mensen die onfatsoenlijkheid durven uiten. Het is meer in beeld en dus kan het daardoor normaler gevonden worden (ik denk zo dat het psychologische principe van veel afval op straat = je gooit sneller iets weg op straat hier ook van toepassing zou kunnen zijn).

:j

Je krijgt tegenwoordig natuurlijk ook alles mee als je dat wil. Je kan het nieuws van over de hele wereld real-time volgen, waar je vroeger het plaatselijke suffertje en nog 1, wellicht 2 grote kranten las. De hoeveelheid nieuws is daarmee een stuk groter en dat zal echt invloed hebben op beeldvorming.

Er heerst bijvoorbeeld ook het beeld dat steeds meer jonger jongeren in de (ernstige) criminaliteit zitten, terwijl dat volgens de cijfers dus helemaal niet zo is:
https://nos.nl/l/2489162

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:51

IMANDRA schreef:

Kijk een uurtje rond op X, Telegram of gewoon Facebook en je ziet hoe wij er voor staan.

Vergeet ook niet, dat we sinds 20 jaar politici hebben, die de meest vreselijke dingen roepen.
Als politici discrimeren of gewoon onbeschoft zijn en het wordt geaccepteerd, dan zijn er altijd mensen die dit normaal vinden en kopiëren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:52

nps schreef:
Men is echt onfatsoenlijker geworden. Vroeger was er een gezond respect voor autoriteiten, luisterde je gewoon naar de dokter, of je zuil. Waren mensen tevreden met minder.

Maar is dat echt zo goed? Want mensen die stoornissen hadden, werden weggezet als dom, lui en gemakzuchtig, en gestraft voor dingen waar ze letterlijk niets aan konden doen.

Voor mensen met ADHD is het zonder medicatie moeilijk om te functioneren, zo niet onmogelijk. Voor mensen met PTSS is het leven onleefbaar, als er niet behandeld wordt en ook daar kunnen medicijnen verlichting geven.

Nederland was enorm verzuild. Dat resulteerde er bijvoorbeeld in dat mensen niet mochten trouwen als de een Katholiek was en de ander gereformeerd. Mensen gingen ook naar hun eigen gereformeerde bakker, en vooral niet naar de katholieke bakker.
Het 'gezonde' respect resulteerde er ook in, dat mensen niet mochten scheiden, ook al ging de een vreemd of sloeg de ander regelmatig in elkaar. Vrouwen hadden in de jaren '50 geen enkel bezit op hun naam staan, alles was van de man. Als hij haar verliet, was ze vrijwel zeker tot de bedelstaf veroordeeld, want werken mocht ze niet.
nps schreef:
Nu heeft iedereen een grote bek, komen patienten zelf aan de dokter uitleggen wat ze hebben en heeft de dokter maar te luisteren,

daar zitten ook positieve kanten aan. Bij vrouwen werden klachten vroeger veelal aan de hormonen verweten, en werden die klachten genegeerd. ADHD bestond niet, net als autisme, gingen mensen naar het gekkenhuis. Je kan zelf bedenken hoe traumatisch dat geweest moet zijn. Mensen die PTSS hadden, om wat voor reden dan ook, ook naar het gekkenhuis.
Als er blind wordt geluisterd naar wat de dokter zegt, moet je ook maar geluk hebben met de betreffende arts. Maar wat als de dokter het fout heeft, en de patiënt heeft kanker, wéét dat er meer aan de hand is, maar durft niet protesteren?

nps schreef:
hulpverleners worden steeds meer bedreigd en agressief behandeld, de toon op social media is om te huilen. Iedereen vind dat ie overal verstand van heeft en dat ie overal recht op heeft. Waar regulering verdwijnt (toen. Musk bijvoorbeeld twitter overnam) steeg haat en racisme enorm. Het is echt meer oké geworden om racistisch te zijn, minderheden uit te sluiten en algeheel een grote bek te hebben.

Juist door de verzuiling werden minderheden enorm uitgesloten. Vroeger was niet voor ons allemaal beter. Nu zie je juist op plekken waar minderheden zichtbaarder worden, dat er meer acceptatie is.

Ik ben echt niet akkoord met de excessen, gebrek aan regulering is een groot probleem, maar terug naar vroeger moet je imo niet willen. Dat was ook de tijd dat scheiden en abortus geen optie waren, homoseksualiteit niet geaccepteerd was, laat staan mensen die transgender zijn, of God verhoede, een ander kleurtje hebben. Racisme is echt niet nieuw, waar denk je dat kolonialisme en slavernij vandaan kwamen. Uitsluiting was toen ook aan de orde van de dag. Het zag er alleen anders uit.

irmaz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:13

Even ter verduidelijking, ik zeg helemaal niet dat het vroeger beter was, dat is het niet. In heel veel opzichten is het tegenwoordig beter. Ik zou voor geen goud terug willen naar de jaren 80. Men is alleen onfatsoenlijker en heeft veel minder respect voor elkaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:17

Het gedrag naar leraren en allerhande hulpverleners is echt zichtbaar onfatsoenlijker geworden IMO.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:18

Electra63 schreef:
IMANDRA schreef:

Kijk een uurtje rond op X, Telegram of gewoon Facebook en je ziet hoe wij er voor staan.

Vergeet ook niet, dat we sinds 20 jaar politici hebben, die de meest vreselijke dingen roepen.
Als politici discrimeren of gewoon onbeschoft zijn en het wordt geaccepteerd, dan zijn er altijd mensen die dit normaal vinden en kopiëren.

Heb je mijn berichten ook gelezen?
We hebben met zijn allen meer mogelijkheden om onze meningen en ideeën te ventileren en we hebben meer mogelijkheden om alle nieuws tot ons te nemen.

Ik vind het te makkelijk om te roepen dat men echt onfatsoenlijker is geworden, terwijl er verschillende factoren aangewezen kunnen worden die invloed hebben op de beeldvorming. Helemaal met inachtneming van het feit dat men sinds Socrates dus al roept dat de volgende generaties zo ontzettend onfatsoenlijk zijn en dat vroeger alles beter was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:25

irmaz schreef:
Even ter verduidelijking, ik zeg helemaal niet dat het vroeger beter was, dat is het niet. In heel veel opzichten is het tegenwoordig beter. Ik zou voor geen goud terug willen naar de jaren 80. Men is alleen onfatsoenlijker en heeft veel minder respect voor elkaar.

Precies en vooral onbeschoft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:38

En zijn daar dan cijfers van? Feiten, bronnen? of blijven we bij; ik ervaar het zo dus het is zo?
Blijkbaar praat je hier tegen een enorme betonnen muur als je kan onderbouwen dat die ervaring al sinds jaar en dag (Socrates iemand?) zo is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:48

irmaz schreef:

Snap ik hoor. Meer respect lijkt me een groot goed.

Ik reageerde vooral op nps, die het verleden lijkt te idealiseren. Ik denk niet dat je dat moet doen. Ik vind het ook te simplistisch om te roepen dat xenofobie zoveel erger is geworden. Ik denk dat dat helemaal niet zo is. Ik denk dat het vooral zo lijkt, omdat mensen er harder over schreeuwen.

Ik zie social media ook wel als een probleem. Je zou IRL nooit iemand in zijn gezicht uitlachen als je het niet met die persoon eens zou zijn. Dat is op Facebook heel normaal. Ik denk wel dat regulering van wat kan en mag gezegd worden een goed ding is, maar dan vooral op het schreeuwen en gillen, op de vorm, maar niet de inhoud. Ik vind het een goed ding als mensen het niet met de dokter eens zijn. Laat ze maar verder kijken.

Ik vind de expert niet gelijk aan de leek, maar als iemand het gevoel heeft dat er meer aan de hand is, en die persoon is geen hypochonder, lijkt het me een heel goed iets om dat serieus te nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:27

996981 schreef:
En zijn daar dan cijfers van? Feiten, bronnen? of blijven we bij; ik ervaar het zo dus het is zo?
Blijkbaar praat je hier tegen een enorme betonnen muur als je kan onderbouwen dat die ervaring al sinds jaar en dag (Socrates iemand?) zo is.

Eens met Irmaz dat vroeger zeker niet alles beter was en ik wil ook niet terug.

Ik denk o.a door de kerk waar de meesten elke zondag kwamen met name de onderbuik gevoelens meer beheerst werden. Want het "oog" lees God, zag altijd alles.
Het respect volle op school en overal was veel meer aanwezig en cijfers 99... zijn moeilijk te geven want er werd niet gemeten.

Wij spraken iedereen met U aan, op school, in de winkels op straat. En wij discussieerden zeker ook fel maar wel met respect.
Maar dat gebeurde overal. Ondenkbaar dat in de Tweede Kamer bv iemand voor heks uitgemaakt werd (er waren toen ook veel minder vrouwen dus ik wil ook niet terug naar die tijd).

Ik weet nog dat ik als puber boos was op mijn vader en hem als 14.jarige " een zeikerd noemde". Dat heeft me een week huisarrest opgeleverd. Dus geen paardrijles, helemaal niets mocht. Alleen naar school mee eten en dan een week boven zitten op mijn kamer (dus geen TV). Dat is nu (gelukkig maar) ondenkbaar.
Maar ik was echt niet de enige hoor die zo werd opgevoed.

Fijn dat het nu anders is, maar daar hoort dus ook bij dat normaal fatsoenlijk gedrag genoemd moet worden. Ik weet nog toen ik al puber kinderen had, we het opeens over waarden en normen hadden. Toen was het al een glijdende schaal en wat we toen niet toelaatbaar vonden is nu al normaal geworden. Het is een glijdende schaal naar beneden.
Mijn paardrij instructeur zei toen, waarom zo moeilijk praten over waarden en normen. Mensen moeten zich gewoon fatsoenlijk gedragen maar fatsoen is een moeilijk iets geworden.

Overal is het een probleem. In de ziekenhuizen hangen overal bordjes met de vraag om je netjes te gedragen (Limoges). Ook bij lang wachten.
Wij worden altijd bedankt dat we zo relaxed en vriendelijk zijn. Zo sneu dat je moet bedanken voor normaal gedrag.

In de toeristische sector is het ook een item. Overal zijn er korte lontjes worden mensen geschoffeerd, uitgescholden en online is dat afschuwelijk vaak om te zien wat langs komt.

Cijfers is lastig te geven want er is denk ik nooit gemeten.
Wel is het aantal aangiften toegenomen tegen bedreiging via social media van politici waar vrouwen weer meer mee te maken hebben (onderzoek van gezien in het topic op Bokt over feminisme) als mannen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:39

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Eens met Irmaz dat vroeger zeker niet alles beter was en ik wil ook niet terug.

Ik denk o.a door de kerk waar de meesten elke zondag kwamen met name de onderbuik gevoelens meer beheerst werden. Want het "oog" lees God, zag altijd alles.
Het respect volle op school en overal was veel meer aanwezig en cijfers 99... zijn moeilijk te geven want er werd niet gemeten.

Wij spraken iedereen met U aan, op school, in de winkels op straat. En wij discussieerden zeker ook fel maar wel met respect.
Maar dat gebeurde overal. Ondenkbaar dat in de Tweede Kamer bv iemand voor heks uitgemaakt werd (er waren toen ook veel minder vrouwen dus ik wil ook niet terug naar die tijd).

Ik weet nog dat ik als puber boos was op mijn vader en hem als 14.jarige " een zeikerd noemde". Dat heeft me een week huisarrest opgeleverd. Dus geen paardrijles, helemaal niets mocht. Alleen naar school mee eten en dan een week boven zitten op mijn kamer (dus geen TV). Dat is nu (gelukkig maar) ondenkbaar.
Maar ik was echt niet de enige hoor die zo werd opgevoed.

Fijn dat het nu anders is, maar daar hoort dus ook bij dat normaal fatsoenlijk gedrag genoemd moet worden. Ik weet nog toen ik al puber kinderen had, we het opeens over waarden en normen hadden. Toen was het al een glijdende schaal en wat we toen niet toelaatbaar vonden is nu al normaal geworden. Het is een glijdende schaal naar beneden.
Mijn paardrij instructeur zei toen, waarom zo moeilijk praten over waarden en normen. Mensen moeten zich gewoon fatsoenlijk gedragen maar fatsoen is een moeilijk iets geworden.

Overal is het een probleem. In de ziekenhuizen hangen overal bordjes met de vraag om je netjes te gedragen (Limoges). Ook bij lang wachten.
Wij worden altijd bedankt dat we zo relaxed en vriendelijk zijn. Zo sneu dat je moet bedanken voor normaal gedrag.

In de toeristische sector is het ook een item. Overal zijn er korte lontjes worden mensen geschoffeerd, uitgescholden en online is dat afschuwelijk vaak om te zien wat langs komt.

Cijfers is lastig te geven want er is denk ik nooit gemeten.
Wel is het aantal aangiften toegenomen tegen bedreiging via social media van politici waar vrouwen weer meer mee te maken hebben (onderzoek van gezien in het topic op Bokt over feminisme) als mannen.

In grote lijnen mee eens. Maar misschien worden mannelijke politici niet zo gauw op flauwe wijze uitgescholden maar wel werden en worden ze nogal eens vermoord.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:44

996981 schreef:

Je bewijst ons punt zelf al :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:46

irmaz schreef:
996981 schreef:

Hoe dan?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:47

Wat pien zegt. En ook een goed punt, Avalache. Laat ik het anders zeggen - vroeger was er denk ik wel meer respect en beleefdheid. Maar goeie, er waren ok echt wel dingen die een heel stuk minder goed waren. Maar toch, kijken jullie top2000? In de jaren 70 swingden mannen met make up in badpakken de pan uit. Maakten zwart en wit samen gave muziek. Tegenwoordig vind men dat heel bijzonder. Op sommige vlakken zijn we echt ook wel weer achteruit aan het gaan.

@99cijfertje - het ligt er weer aan hoe je meet dat dingen slechter zijn geworden. Meten is weten, niet je perceptie is misschien waar. Dingen die je kan meten is bijvoorbeeld het aantal geweldsdelicten tegen hulpverleners (toegenomen). De mate die waarin journalisten hun werk kunnen doen (minder - bijv in coronatijd werden journalisten actief bedreigd en moesten logo’s op busjes worden afgeplakt. Of de mate waarin de rechterlijke macht ongestoord hun werk kan doen (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... fronterend), is ook verminderd. Of de mate waarin haat op social media toeneemt (https://www.groene.nl/voorbeeld/lhbti-e ... nline-haat , https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... verder-toe).

En, extremistische politici die vroeger geen voet aan de grond krijgen krijgen dit nu wél. Uitsluiting en haat lijkt wel degelijk veel meer genormaliseerd. Dus nee, ik vind het geen kwestie van perceptie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:49

Ja, omgangsvormen veranderen. Soms ten goede van bepaalde groepen. (grensoverschrijdend seksueel gedrag is nu gelukkig veel meer aandacht voor dan vroeger) soms ten nadele van andere groepen. Volgens mij betekent dat nog steeds niet dat we onfatsoenlijker worden met zijn allen.

Qua taalgebruik en omgangsvormen in de politiek:

''Terug naar de omgangsvormen in de Tweede Kamer, zijn die ook veranderd? Taalwetenschapper Jan Renkema (Universiteit van Tilburg) concludeert in een verkennend onderzoek dat verruwd taalgebruik niet werkt als methode om de kloof tussen de politiek en de burger te dichten. Tegenstanders kan de politicus er niet mee overtuigen, en zijn eigen imago loopt deuken op. In een voetnoot van zijn artikel zegt Renkema: “Overigens zijn er geen harde bewijzen dat dit type taalgebruik in de politiek toeneemt. Het kan ook zijn dat er nu meer aandacht aan wordt besteed dan vroeger. Wel is er sinds de opkomst van Fortuyn een tendens waarneembaar dat politici geneigd zijn om directer te formuleren wat zij denken.”

Bootsma en Hoetink zijn in hun boek Over Lijken over de schrapbepaling ook voorzichtig. Zij concluderen: “Onvertogen woorden vielen er kortom ook na het in onbruik raken van de schrapbepaling wel degelijk. Is het parlementaire taalgebruik dan steeds informeler aan het worden? De geschiedenis van de lijken leert in ieder geval dat het vroeger niet altijd beter was – in de jaren vijftig en zestig niet, en zeker ook in de jaren dertig niet.”
https://npokennis.nl/longread/7486/is-d ... r-geworden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:51

nps schreef:
Wat pien zegt. En ook een goed punt, Avalache. Laat ik het anders zeggen - vroeger was er denk ik wel meer respect en beleefdheid. Maar goeie, er waren ok echt wel dingen die een heel stuk minder goed waren. Maar toch, kijken jullie top2000? In de jaren 70 swingden mannen met make up in badpakken de pan uit. Maakten zwart en wit samen gave muziek. Tegenwoordig vind men dat heel bijzonder. Op sommige vlakken zijn we echt ook wel weer achteruit aan het gaan.

@99cijfertje - het ligt er weer aan hoe je meet dat dingen slechter zijn geworden. Meten is weten, niet je perceptie is misschien waar. Dingen die je kan meten is bijvoorbeeld het aantal geweldsdelicten tegen hulpverleners (toegenomen). De mate die waarin journalisten hun werk kunnen doen (minder - bijv in coronatijd werden journalisten actief bedreigd en moesten logo’s op busjes worden afgeplakt. Of de mate waarin de rechterlijke macht ongestoord hun werk kan doen (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... fronterend), is ook verminderd. Of de mate waarin haat op social media toeneemt (https://www.groene.nl/voorbeeld/lhbti-e ... nline-haat , https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... verder-toe).

En, extremistische politici die vroeger geen voet aan de grond krijgen krijgen dit nu wél. Uitsluiting en haat lijkt wel degelijk veel meer genormaliseerd. Dus nee, ik vind het geen kwestie van perceptie.

Maar ook bij bijvoorbeeld die aangiftes. Is er daadwerkelijk meer geweld, of is er nu meer aandacht voor en wordt er sneller aangifte gedaan? Extremistische politici die geen voet aan de grond kregen? Volgens mij zit de hele geschiedenis vol met extremistische politici...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:52

irmaz schreef:
996981 schreef:

Je noemt mij nu onfatsoenlijk begrijp ik? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:53

Dank nps voor je reactie. Het was idd het doel van mijn reply om de zaken wat te nuanceren.
Er zijn dingen van vroeger die wel erg leuk waren, zoals idd in de jaren 70 en 80 de makeup en badpakken voor artiesten, later ook meer geaccepteerd voor normale mensen...... leuk.
Meer respect lijkt me ook een goed ding. Maar graag met de vrijheid en mondigheid van nu.

En ik pleit ervoor om terug te gaan naar het polderen. Ik denk dat je daardoor hele groepen mensen weer het gevoel kunt geven dat ze erbij horen, dat er aan ze gedacht wordt. Ik wil een veel socialer beleid. Ik denk dat iedereen daar beter van wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:03

juval schreef:
Is het beleid van de overheid ook niet onfatsoenlijker geworden de laatste jaren? Dat hele bevolkingsgroepen worden gediscrimineerd en door afkomst of 'anders' klinkende naam meteen als verdacht van fraude worden bestempeld.

Ik denk dat het probleem zelfs nog groter is. In de rechtsspraak ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Maar de overheid gaat er standaard vanuit dat je als burger schuldig bent en jij moet het tegendeel bewijzen. Dat gaat soms heel erg mis, zoals in de toeslagenaffaire, maar ook als het niet zo misgaat, is het nog steeds een hele verkeerde manier van naar de burgers kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:19

Scherpe post Karl en mee eens

Citaat:
Extremistische politici die geen voet aan de grond kregen? Volgens mij zit de hele geschiedenis vol met extremistische politici...

Ik heb het dan over Jan Maat die veroordeeld werd met dingen die nu wel mogen.
De partij van Jan Maat heeft nooit zoals Wilders wel is gelukt zo'n grote achterban gehad en grote verkiezing uitslag. Misschien dat Janmaat nog rustiger en genuanceerder was als Wilders nu (ook al doet hij nu sinds de verkiezingen wel veel in de ijskast)