996981 schreef:En zijn daar dan cijfers van? Feiten, bronnen? of blijven we bij; ik ervaar het zo dus het is zo?
Blijkbaar praat je hier tegen een enorme betonnen muur als je kan onderbouwen dat die ervaring al sinds jaar en dag (Socrates iemand?) zo is.
Eens met Irmaz dat vroeger zeker niet alles beter was en ik wil ook niet terug.
Ik denk o.a door de kerk waar de meesten elke zondag kwamen met name de onderbuik gevoelens meer beheerst werden. Want het "oog" lees God, zag altijd alles.
Het respect volle op school en overal was veel meer aanwezig en cijfers 99... zijn moeilijk te geven want er werd niet gemeten.
Wij spraken iedereen met U aan, op school, in de winkels op straat. En wij discussieerden zeker ook fel maar wel met respect.
Maar dat gebeurde overal. Ondenkbaar dat in de Tweede Kamer bv iemand voor heks uitgemaakt werd (er waren toen ook veel minder vrouwen dus ik wil ook niet terug naar die tijd).
Ik weet nog dat ik als puber boos was op mijn vader en hem als 14.jarige " een zeikerd noemde". Dat heeft me een week huisarrest opgeleverd. Dus geen paardrijles, helemaal niets mocht. Alleen naar school mee eten en dan een week boven zitten op mijn kamer (dus geen TV). Dat is nu (gelukkig maar) ondenkbaar.
Maar ik was echt niet de enige hoor die zo werd opgevoed.
Fijn dat het nu anders is, maar daar hoort dus ook bij dat normaal fatsoenlijk gedrag genoemd moet worden. Ik weet nog toen ik al puber kinderen had, we het opeens over waarden en normen hadden. Toen was het al een glijdende schaal en wat we toen niet toelaatbaar vonden is nu al normaal geworden. Het is een glijdende schaal naar beneden.
Mijn paardrij instructeur zei toen, waarom zo moeilijk praten over waarden en normen. Mensen moeten zich gewoon fatsoenlijk gedragen maar fatsoen is een moeilijk iets geworden.
Overal is het een probleem. In de ziekenhuizen hangen overal bordjes met de vraag om je netjes te gedragen (Limoges). Ook bij lang wachten.
Wij worden altijd bedankt dat we zo relaxed en vriendelijk zijn. Zo sneu dat je moet bedanken voor normaal gedrag.
In de toeristische sector is het ook een item. Overal zijn er korte lontjes worden mensen geschoffeerd, uitgescholden en online is dat afschuwelijk vaak om te zien wat langs komt.
Cijfers is lastig te geven want er is denk ik nooit gemeten.
Wel is het aantal aangiften toegenomen tegen bedreiging via social media van politici waar vrouwen weer meer mee te maken hebben (onderzoek van gezien in het topic op Bokt over feminisme) als mannen.