Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:11

juval schreef:
Genieten!
Noord-Holland had ik toch niet verwacht. {:}

misterA schreef:
Tiepfoudt, Dank zij mensen zoals jij is de gekte van dit kabinet met zijn bizarre plannen, even een halt toegeroepen. Wat zal dit hard binnenkomen. Een fantastische verkiezingsuitslag.
De hufterigheid ten top, wat betreft stikstof, aardgas, en als uitsmijter het volledig negeren van de ellende die wolven veroorzaken bij veehouders en mensen met huisdieren. Dieren die bijna nergens meer veilig zijn. Ik zie de onmacht en hun verdriet. Heel opvallend is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die de ellende zien en met z'n allen daaraan nu een halt willen toeroepen. En dat gaat ook gebeuren.

*\o/* *\o/* *\o/*

Benzz schreef:
Snap oprecht niet dat je het genieten vindt. Alle speerpunten van de BBB zijn niet waar te maken en puur populistisch gelul. Het is vaker gebeurd dat een nieuwe partij veel stemmen krijgt en er vervolgens een puinhoop van te maken omdat ze mensen er niet zijn.

Over gelul gesproken... Daar kan een zekere D66-er toch ook wel wat van.

Benzz schreef:
De vraag over Tjeerd de Groot kom ik op terug.

Brand los... :D

Benzz schreef:
BBB kan er voor de boeren zijn, maar ze kunnen het beleid van de EU niet veranderen.

Stikstofreductie is een Nederlandse wet, en die kan aangepast worden :)

Benzz schreef:
Maar ik begrijp dat jij het belangrijker vindt om te kunnen boeren dan of je kinderen en kleinkinderen nog een wereld hebben.

Heb je wellicht nog zin om mijn vorige post, die per ongeluk fout gericht was aan OleJon, te lezen? Ik ben benieuwd hoe jij (en een aantal hier) daarover denken. Want ja, ik denk inderdaad dat halvering Nederlandse veestapel geen hol gaat veranderen aan een meer of minder leefbare planeet voor kinderen en kleinkinderen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-03-23 23:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:12

misterA schreef:
De druiven zijn zuur, Benzz. Maar realiseer je, de winnaars hebben altijd gelijk.

Ehm... de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. (De verliezers, als we het over oorlogen enzo hebben) zijn monddood of echt dood.

In een democratie heeft alleen 'de kiezer' altijd gelijk.

Dus mag de BBB nu het voortouw nemen mbt coalitievorming.
En ze hebben een duidelijke vinger in de pap.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:12

Benzz schreef:
Jessix schreef:
Gefeliciteerd BBB stemmers! Het ziet er goed uit voor jullie.

PvdA en GroenLinks lijkt op dit moment wel de grootste te worden. Weet niet of dat voor de BBB zo gunstig is.

Dan nog is het fijn voor de mensen die erop gestemd hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:14

Er is ongeveer een twintig procent aan populistische stemmen en dat is nu ook niet veranderd. BBB pakt een stukje CDA en voor de rest vooral de stemmen van de PVV en FvD zoals het er nu uitziet.

Wat ik vooral jammer aan deze uitslag vind, is dat er weer een nieuwe populistische en onervaren partij een groot deel van de stemmen pakt. Ik ben bang dat we over een aantal maanden een FvD 2.0 hebben met afsplitsingen, interne ruzies en coalitiebesprekingen die daardoor bijna onmogelijk zijn.

Aan de andere kant is dat voor de BBB misschien helemaal niet zo slecht. Want ze kunnen het zich niet veroorloven om verantwoording te gaan dragen. Dan kan je niet meer overal tegen zijn, maar moet je vooral vertellen wat je wel wilt en heb je je als politiek gewoon aan rechterlijke uitspraken en wetgeving te houden. Het zou wel grappig zijn, de BBB die aan de boeren uit moet gaan leggen dat ze toch stikstof moeten gaan reduceren, omdat er geen andere keuze is.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:17

We zullen het zien Karl. Ik deel je pessimisme uiteraard niet.
Ik verwacht dat BBB prima in staat zal zijn haar plan te trekken en beloftes waar te maken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:18

Even tussendoor, ik denk niet dat hier iemand is die denkt dat BBB's wil opeens wet gaat worden en dat we geen stikstof hoeven te reduceren :)

Jessix schreef:
Dan nog is het fijn voor de mensen die erop gestemd hebben.

_/-\o_ Dank voor dit positieve geluid, een voorbeeld voor velen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:19

Benzz schreef:
juval schreef:
Genieten!
Noord-Holland had ik toch niet verwacht. {:}

Snap oprecht niet dat je het genieten vindt. Alle speerpunten van de BBB zijn niet waar te maken en puur populistisch gelul. Het is vaker gebeurd dat een nieuwe partij veel stemmen krijgt en er vervolgens een puinhoop van te maken omdat ze mensen er niet zijn.

BBB kan er voor de boeren zijn, maar ze kunnen het beleid van de EU niet veranderen.

Eens hoor. Maar als ze het niet waarmaken (net als FvD) dan denderen ze net zo hard naar beneden als nu met FvD. Die zijn van 12 naar hoogstwaarschijnlijk 2 gezakt :D. We gaan het zien!

Geen slechte verliezer hier trouwens, combi GroenLinks/PvdA zit hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde aantal zetels als BBB dus hebben het ook goed gedaan. Mooie tegenhanger in mijn optiek, en belangrijk gezien het klimaat.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:19

Karl66 schreef:
Er is ongeveer een twintig procent aan populistische stemmen en dat is nu ook niet veranderd. BBB pakt een stukje CDA en voor de rest vooral de stemmen van de PVV en FvD zoals het er nu uitziet.

Wat ik vooral jammer aan deze uitslag vind, is dat er weer een nieuwe populistische en onervaren partij een groot deel van de stemmen pakt. Ik ben bang dat we over een aantal maanden een FvD 2.0 hebben met afsplitsingen, interne ruzies en coalitiebesprekingen die daardoor bijna onmogelijk zijn.

Aan de andere kant is dat voor de BBB misschien helemaal niet zo slecht. Want ze kunnen het zich niet veroorloven om verantwoording te gaan dragen. Dan kan je niet meer overal tegen zijn, maar moet je vooral vertellen wat je wel wilt en heb je je als politiek gewoon aan rechterlijke uitspraken en wetgeving te houden. Het zou wel grappig zijn, de BBB die aan de boeren uit moet gaan leggen dat ze toch stikstof moeten gaan reduceren, omdat er geen andere keuze is.

Ik zit klaar met de popcorn :Y) Nee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry. Dus ze zal wel niet volledig doordraaien, hopelijk. Maar diezelfde kiezers verwachten nog steeds wel dat ze haar populistische praatjes waarmaakt, anders keert het monster dat ze gecreëerd heeft zich absoluut tegen haar. Ik denk dus dat de kiezer het weer gaat gooien op 'teleurgesteld door de politiek'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:20

Karl66 schreef:

Sterk punt!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:21

BaileyMix schreef:
Ik zit klaar met de popcorn :Y) Nee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry.

Eens hoor! Caroline zelf heb ik niets tegen en die is echt vele malen slimmer dan Thierry. Maar hoe ze dit gaan doen........Ik ben het niet met haar eens, maar gun het haar wel.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:23

mysa schreef:
BBB zal hoe dan ook compromissen moeten sluiten. Ze hebben het niet opeens alleen voor het zeggen.

Sterker nog, kabinet + GL + PvdA heeft vermoedelijk nog steeds een meerderheid in de eerste kamer en dat was waar het kabinet de afgelopen jaren ook steeds mee onderhandelde, dus als de exitpolls er niet grandioos naast zitten is er niets stopgezet ondanks de grote zege van BBB.

juval schreef:
Benzz schreef:
Ze kunnen er weinig aan doen. Vanuit de EU bepaald. Ben ook benieuwd hoe het er over 3 maanden uitziet qua stabiliteit.

Eu heeft niets over stikstof bepaald.

EU heeft wel bepaald dat Natura 2000 gebieden beschermd moeten worden, en Nederland kan die gebieden niet eenzijdig die status ontnemen. Kan de stikstofwet aangepast worden? Vast wel, maar dan nog zal er meer actie nodig zijn dan er tot dusver geweest is.

BaileyMix schreef:
ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry

Dat zonder meer. Ze komt ook prima over in talkshows en debatten. Over Baudet riep ik jaren terug al dat 'ie veel gevaarlijker was dan Wilders, blij dat het doek voor hem min of meer gevallen is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:23

juval schreef:

Daarom zeg ik ook. Ik ben heel erg benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Op juridisch gebied kunnen ze mij alles wijsmaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:26

IMANDRA schreef:
Geen slechte verliezer hier trouwens, combi GroenLinks/PvdA zit hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde aantal zetels als BBB dus hebben het ook goed gedaan. Mooie tegenhanger in mijn optiek, en belangrijk gezien het klimaat.

Ben ik ook heel benieuwd naar. Inderdaad een mooie tegenhanger. We gaan het zien. :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:29

Letterlijk op de NOS zojuist: "D66 2 jaar geleden één na grootste partij, 15% van de stemmen. Die zitten op halvering."

Mag ik lachen? <<)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:29

Exitium schreef:
[Kan de stikstofwet aangepast worden? Vast wel, maar dan nog zal er meer actie nodig zijn dan er tot dusver geweest is.

Kan ook nog wel politiek interessant worden. Met D66 in het kabinet zal dat niet makkelijk worden. Dus dan zullen er eerst tweede kamer verkiezingen gehouden moeten worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:30

Tiepfoudt schreef:
Letterlijk op de NOS zojuist: "D66 2 jaar geleden één na grootste partij, 15% van de stemmen. Die zitten op halvering."

Mag ik lachen? <<)

Ik weer niet of het wel zo constructief is om elkaar uit te lachen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:31

Tiepfoudt schreef:

Mag ik lachen? <<)

Ze wilden toch graag halveren?
Aldus tjeerd

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:32

Sorry mysa, maar dan begrijp je niet hoeveel pijn en verdriet de uitspraken van Tjeerd de Groot hier aan de keukentafel hebben veroorzaakt.

IMANDRA schreef:

Vanaf de andere kant, kan ik het hier alleen maar mee eens zijn :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:32

Jessix schreef:
IMANDRA schreef:

Ben ik ook heel benieuwd naar. Inderdaad een mooie tegenhanger. We gaan het zien. :)

Sowieso nu al benieuwd naar de volgende verkiezingen :)). Populistische stemmers zijn niet bepaald loyaal lijkt het, schakelen snel over naar de nieuwste roeptoeter van de dag. Als het klopt wat Karl99 zegt en Caroline/BBB hebben vooral populistische stemmers gekregen (buiten CDA), zullen ze toch behoorlijk moeten gaan werken willen ze het de volgende keer ook goed blijven doen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:33

juval schreef:
Ze wilden toch graag halveren?
Aldus tjeerd

Ik vrees voor Tjeerd dat hij de BBBeste campageleider is geweest, de afgelopen jaren :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:36

juval schreef:

... dat lijkt mij van niet.

Even een halve minuut in Wikipedia gespiekt:
"In 1991 verscheen de Europese Nitraatrichtlijn. In 2001 werden in de Europese Unie nationale emissieplafonds ingesteld. Beide maatregelen waren bedoeld om de stikstofproblematiek aan te pakken. Volgens Europese normen mag er gemiddeld over een jaar niet meer dan 40 µg/m3 NO2 in de buitenlucht aanwezig zijn, met het oog op de gezondheid van mensen."

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:38

IMANDRA schreef:
Sowieso nu al benieuwd naar de volgende verkiezingen :)). Populistische stemmers zijn niet bepaald loyaal lijkt het, schakelen snel over naar de nieuwste roeptoeter van de dag. Als het klopt wat Karl99 zegt en Caroline/BBB hebben vooral populistische stemmers gekregen (buiten CDA), zullen ze toch behoorlijk moeten gaan werken willen ze het de volgende keer ook goed blijven doen.

Ik ken ook een roeptoeter bij D66, die hier stelselmatig buiten schot gehouden wordt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:40

Tiepfoudt schreef:
Sorry mysa, maar dan begrijp je niet hoeveel pijn en verdriet de uitspraken van Tjeerd de Groot hier aan de keukentafel hebben veroorzaakt.

En anderzijds begrijp jij (en velen hier) ook niet de pijn die Caroline en co hier veroorzaakt heeft, en nog gaat veroorzaken. Boeren zijn niet de enige beroepsgroep hè.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:41

Afbeelding

Ik vind het wat makkelijk om het op populistisch stemmers te gooien. Als je ziet hoe veel partijen verlies pakken hebben we het toch wel over iets anders dan alleen de FvD stemmers. Ja21 deelt denk ik ook nog mee in het verlies van FvD.

Ik moet even puzzelen, maar volgens mij schuiven we sowieso meer naar rechts nu? En dat komt dus ook weg bij middenpartijen. Ik bedoel kiezers van het CDA kunnen we moeilijk populisten noemen denk ik :+

Populisme is overigens wel een lastig begrip :) . Breed ook.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:42

BaileyMix schreef:
En anderzijds begrijp jij (en velen hier) ook niet de pijn die Caroline en co hier veroorzaakt heeft, en nog gaat veroorzaken. Boeren zijn niet de enige beroepsgroep hè.

Zou je mijn post op de vorige pagina willen lezen? :)