Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 19:18

Citaat:
27 oktober 2025/Alpen landen
Grensoverschrijdend wolvenbeheer komt naar de Alpen

Een nieuw platform zal het beheer van wolven in de Alpen coördineren. Dit hebben de ARGE ALP-landen besloten.
Tijdens de ARGE ALP-regeringsleidersconferentie in Trento werd een toekomstgericht plan voor wolvenbeheer aangenomen. Vertegenwoordigers van tien Alpenlanden – Zuid-Tirol, Tirol, Trentino, Salzburg, Vorarlberg, Beieren, Lombardije, Ticino, Graubünden en St. Gallen – kwamen overeen een grensoverschrijdend platform op te richten om de wolvenpopulatie te coördineren.

Dit platform bouwt voort op de gezamenlijke monitoringinspanningen van de afgelopen jaren en biedt in de toekomst een centrale database. Het doel is om de wolvenpopulatie efficiënt te beheren. Informatie over wolvenverwijderingen en monitoringgegevens zullen worden geregistreerd en grensoverschrijdend worden uitgewisseld.

De wolf, die sinds begin jaren 2000 steeds meer voorkomt in de Alpen, kent geen landsgrenzen. De Alpenlanden willen deze uitdaging nu aangaan met een gecoördineerde, grensoverschrijdende strategie en zorgen voor effectief populatiebeheer.

Bescherming tegen overstromingen en lawines: ook hier versterkte samenwerking
Naast wolvenbeheer stonden ook maatregelen ter bescherming tegen natuurrampen op de agenda. Deskundigen uit de Alpenlanden bespraken de mogelijkheden voor intensievere samenwerking op het gebied van bescherming tegen overstromingen, stortregens en lawines om de regio beter bestand te maken tegen natuurrampen.

https://www.rainews.it/tgr/tagesschau/a ... jUAKy66yYA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16JnTj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 19:26

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 19:38

Aanval Echten Dr, 2 schapen gedood 6 gewond. Wwr

Citaat:
Echten Drenthe
27-10-2025

Aanval op schapen.

2 schapen gedood
6 schapen gewond en onder behandeling vd dierenarts.
Schapen staan achter wolf werend raster.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17K6r3 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 19:43

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 22:19

Was de wolf in 2011 in Belgie?
Citaat:
Zoogdier Winter 2011Is de wolf terug in België?

Al bijna heel het jaar wordt samen met het televisieprogramma ‘Dieren in Nesten’ gewerkt aan een ambitieus project waarbij we de extreem zeldzame en schuwe lynx in België op film proberen vast te leggen.

Toen einde juli in het Naamse dorpje Gedinne in korte tijd enkele schapen werden doodgebeten, en de lokale dierenarts er van overtuigd was dat een lynx de dader was, leek dit een unieke kans om misschien toch een glimp op te vangen van Europa’s grootste katachtige. Een boer had een net doodgebeten schaap speciaal voor ons laten liggen, maar spijtig genoeg moesten we na het bekijken van de bijtsporen besluiten dat een lynx zeker niet de schuldige was. Ons leek het echter om een ontsnapte hond te gaan. Toch was het zeker de moeite een trailcam, gericht op het kadaver, op te hangen. Deze camera’s beginnen te filmen wanneer een dier passeert, en wie weet leverde het wel een leuk TV-verhaal op…

Enkele dagen later keerden we terug, en overal in de weide lagen plukken vacht en beenderen verspreid. Van het kadaver zelf bleef weinig over. Op het scherm van de camera’s zagen we een “hondachtig” dier richting het kadaver lopen. Onmiddellijk viel het schuwe gedrag op en toen het dier eindelijk kwam en duidelijker in beeld verscheen, durfden we voor de eerste maal het woordje “wolf” uit te spreken…

Heel schichtig begon het roofdier aan het kadaver te ruiken, trok enkele plukken vacht uit en sleepte het uiteindelijk helemaal uit beeld. De twee volgende nachten liep het dier nog een keer door het beeld, maar vanaf toen ontbrak elk spoor. Omdat we begonnen te vermoeden dat we misschien de eerste beelden van een Belgische wolf hadden gemaakt, hingen we achteraf nog camera’s op, onder andere aan de wissel waar de wolf de weide in- en uitging. Helaas zonder resultaat.

De beelden werden achteraf getoond aan wolvenautoriteit Eric Marboutin, die het met zekerheid als wolf kon determineren!

Frederik Thoelen in samenwerking met de crew van ‘Dieren in Nesten.’

De Belgische wolf in de camera-val. Foto Dieren in Nesten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1DFsmy ... tid=wwXIfr

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:40

Ik las op Facebook van Wolvenactieplan dat DNA bevestigd dat gw2398m ‘Maurice’ betrokken was bij de aanval op het paard Job eind augustus. De keer dat hij voor het laatst gezien zou zijn.

Het staat nog niet op site van natuur en bos. Wel zijn alle aanvallen op paarden en pony’s deze zomer in Oudsbergen en omgeving zoals gedacht door deze wolf en/of zijn partner gw1479f (Noella). De aanvallen waarvan tot nu DNA bekend is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 08:41

Zichtmelding Oranje Dr
Citaat:
28-10-25 7 uur
Wolf gezien op bouwland achter Pomper

Afbeelding
Afbeelding
Bron meldingen in Westerveld/viervoet

Bekijk deze WolfAlert! op Viervoet! https://www.wolfalert.nl/30154

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:33

Citaat:
28 oktober 2025/België
Wolf Maurice: jagers pikken oorlogsverklaring van Jan Loos niet
In het TVL Nieuws insinueerde Jan Loos dat de jagers ervoor verantwoordelijk zijn.
Nog net geen oorlogsverklaring. De Hubertus-vereniging neemt die beschuldiging niet.

Meer info via filmpje bron
Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/14RJDq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:57

Ginam schreef:
Ik las op Facebook van Wolvenactieplan dat DNA bevestigd dat gw2398m ‘Maurice’ betrokken was bij de aanval op het paard Job eind augustus. De keer dat hij voor het laatst gezien zou zijn.

Het staat nog niet op site van natuur en bos. Wel zijn alle aanvallen op paarden en pony’s deze zomer in Oudsbergen en omgeving zoals gedacht door deze wolf en/of zijn partner gw1479f (Noella). De aanvallen waarvan tot nu DNA bekend is.

Het was inderdaad waarschijnlijk de laatste actie van ‘Maurice’
Citaat:
28 oktober 2025/België
Uitslag DNA

Dna resultaten bevestigen dat Wolf GW2398m (Maurice) verantwoordelijk is voor de dood van Job.
Daarna is er nooit nog iets gehoord van Maurice.

https://www.facebook.com/wolvenactieplan

Bron WAP wolvenactieplan/ geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Zwci1 ... tid=wwXIfr

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:06

Het blijft wel interessant dat de wolven sindsdien in deze regio minder pony's aanvallen. Misschien lukt dat Noella niet alleen? Of zit er toch soort leercurve dat paarden gevaarlijker zijn dan schapen?
Of is Noella ook gewond geraakt bij die aanval en helaas dus nog wel in leven.

Voor de eigenaren van Job een schrale troost ;(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:11

Best toevallig dat die wolf dan plots spoorloos verdwenen is....

Als ze werkelijk voor al die aanvallen op paarden verantwoordelijk zijn, dan zijn ze ervaren genoeg om zichzelf veilig te houden tijdens zo'n aanval.

Ik denk dat Maurice uitgeschakeld werd door een ander wezen dan dierlijk.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:24

Dan was het gelukkig geen mens, want dat zijn ook maar dieren. ET misschien?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:43

Hij kan ook gewoon een flinke trap van dat paard terug hebben gekregen en later op een rustig plek gestorven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:57

hoogendroog schreef:

LOL... mijn eerste gedachte :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 12:59

Citaat:
28 oktober 2025
Ingezonden
Waarschuwingsbord wolf
De meeste gemeenten kiezen ervoor om te waarschuwen met teksten als " u bevindt zich in wolvengebied "

De gemeente Putten heeft gekozen voor een andere boodschap, het bos is nog steeds voor de mens!
Dank aan insturen en dank aan mensen die er concreet voor zorgden dat Putten niet klakkeloos overging op de tekst wolvengebied.

Bron: https://www.facebook.com/groups/706868454420100

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17eKFp ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:00

hoogendroog schreef:

_O- _O- _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 14:23

Oostenrijk heeft wolf die te dicht bij bewoning kwam, afgeschoten.
Citaat:
28 oktober 2025/Zwettl/Oostenrijk
Wolf gedood in Neder-Oostenrijk: Dier nadert woonwijken
Neder-Oostenrijk
Weer een wolf gedood in Neder-Oostenrijk!
Zaterdag werd in het district Zwettl een wolf gedood nadat hij herhaaldelijk woningen in de buurt had benaderd.

In de dagen en weken daarvoor waren er overdag waarnemingen en toenaderingen geweest in de directe omgeving van huizen. Ondanks maatregelen om de wolf te verjagen, naderde het dier herhaaldelijk woningen. De verwijdering van de wolf werd binnen de gestelde termijn door de deelstaat Neder-Oostenrijk gemeld en er werd onmiddellijk een beoordeling door staatsexperts uitgevoerd.

Vicegouverneur Pernkopf van de deelstaat geeft commentaar op de schietpartij
Vicegouverneur Stephan Pernkopf verklaarde: "Als probleemwolven onze woonwijken naderen en zo de veiligheid van mensen bedreigen, dan kunnen ze natuurlijk worden verjaagd en gedood." Hij vervolgde: "Deze wolvenverordening van Neder-Oostenrijk dient ter bescherming van mensen, landbouwhuisdieren en huisdieren tegen wolvenaanvallen."

https://www.krone.at/3941024?fbclid=IwY ... cua0jwq6nA

Meer info via
https://www.facebook.com/share/v/1BMdqt ... tid=wwXIfr

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:28

Een droom dat dit in Nederland op korte termijn ook allemaal zo gaat.........

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:44

Ginam schreef:
Het blijft wel interessant dat de wolven sindsdien in deze regio minder pony's aanvallen. Misschien lukt dat Noella niet alleen? Of zit er toch soort leercurve dat paarden gevaarlijker zijn dan schapen?
Of is Noella ook gewond geraakt bij die aanval en helaas dus nog wel in leven.

Voor de eigenaren van Job een schrale troost ;(

Noella deed dat meen ik eerder ook niet, maar was het August die de weides in ging.
Nu dus die mankepoot.

Dat die een keer te laat weg kon komen bij een trap is toch ook best aannemelijk.
Vind het al knap dat hij paarden aan kon vallen op dergelijke manier.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:08

MyChoice schreef:
Een droom dat dit in Nederland op korte termijn ook allemaal zo gaat.........

Ja echt he _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:22

Misschien leert de politiek hier van dit buitenlandse beleid iets minder roomser-dan-de-paus te zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:37

Ginam schreef:

Opvallend genoeg zijn er nu ook geen paarden meer het slachtoffer daar. Als ik me niet vergis. Mooi toch dan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:47

Citaat:
28 oktober 2025
Dat de wolf schapen pakt, is het ergste niet, als hij maar van honden Flash en Sem afblijft
Het eerste daglicht tekent zich af boven de Stroese Heide. Als schaapsherder Wim de Grauw bij de kudde arriveert, kijkt hij anders om zich heen dan vroeger. Staan de schapen nog in het nachtverblijf? Liggen ze niet uit elkaar gescheurd op de hei, zoals vorig jaar al eens gebeurde?

Want ja, de wolf. Op de Veluwe leven inmiddels tientallen wolven, dat zie je in het bos rondom de hei. Jonge boompjes werden vroeger aangevreten door herten en zwijnen. Nu krijgt dit jonge opschot een kans, de wolf jaagt op wild.

‘Dat de wolf een schaap pakt, is niet zo erg’, zegt collega-herder Willo Schellekens. ‘Daarvan hebben we er genoeg. Als-ie maar van de hond afblijft.’
Wim en Willo hoeden de schaapskudde met bordercollies die ze zelf trainen. Wim is verknocht aan zijn Sem, die niet stil blijft staan als hij een schaap ziet. Diens broer Flash, een hond van Willo, drijft vandaag de kudde. ‘Fabelachtig mooi’, zegt Wim al wijzend.
Met slechts af en toe een commando jaagt Flash de schapen zelfstandig van het fietspad, voorbij de eikels, ‘fastfood’ voor de schapen. Zoals dat gaat met een lekkernij: eikels zijn gevaarlijk als schapen daar veel van eten. Stampend van woede geven de schapen gehoor aan het gegrom van Flash.
Pup Jen van pas 5 maanden oefent ook even, die vindt het ‘nu al leuk om fietspaden vrij te houden’, zegt Willo.

Sem, Flash en Jen hebben een gevaarlijke baan. Wolven vallen loslopende honden aan. In september doodde een wolf op klaarlichte dag de bordercollie van een schaapsherder op een ander Veluws heideveld, dat haalde politiek Den Haag.

Veluwse schaapsherders zijn bezorgd. De wolf zet onder druk hoe zij van oudsher schapen hoeden, met eigen honden, vrijuit over de heide, immaterieel erfgoed van de hoogste orde. De overheid geeft alleen advies. Beleid ontbreekt. Elke herder bepaalt zelf: durf ik nog traditioneel de hei op, of ga ik anders werken?

Schaapsherder worden is een jongensdroom die op latere leeftijd in vervulling kan gaan. Willo is beroepsherder, hij rolde in het vak via bordercolliewedstrijden. Wim komt hier een dag per week, hij is gepensioneerd huisarts.

Wim nodigde me uit omdat hij in deze column las dat honden aangelijnd moeten in een gebied waar wolven leven. Maar aan de lijn kunnen Flash en Sem niet werken. ‘Als je dit cultuurlandschap wilt behouden, dan heb je een herder nodig met een loslopende hond.’

‘De kopjes’, wijst Wim, ‘je wilt dat de koppen van de schapen jouw kant op kijken.’ Er is een ‘leiderschaap’: een groot, zwartbont schaap, de enige Schoonebeeker tussen de Veluwse schapen. De andere schapen volgen haar.
Nog een maand, dan gaan de schapen voor de winter naar de boerderij. Het werk als herder is ‘wel leuk’, zegt Willo droog. ‘Maar aan het einde van het seizoen mag het klaar zijn. Dan ben je zoveel dagen hier geweest.’

Willo hoopt op ‘iets om de wolf af te schrikken’, een ‘pistool met rubberkogels of wat dan ook’. Dat is juridisch onmogelijk, wolven zijn beschermd, dus zoeken collega’s andere oplossingen. Schapen kunnen grazen in een verplaatsbare afrastering. Veiliger, maar dan is er geen pastoraal rondtrekkende kudde meer.

Sommige Veluwse herders gebruiken kuddebeschermingshonden zoals je in de Pyreneëen ziet: grote waakhonden die zowel schapen als bordercollies beschermen tegen wolven. Maar deze honden zijn niet voorkomend tegen passanten, weet Willo. En de Stroese Heide is ‘een postzegel’ waar soms ‘dertig dagjesmensen op het fietspad’ naar de schaapskudde kijken.

Wim bespeurt ‘koudwatervrees’ bij het idee dat hij zulke waakhonden zou moeten opleiden, het is ‘geen accu die je koopt’. En dus lopen ze met Flash en Sem en de schapen verder over de heide, misschien tegen beter weten in. Wim spiedt de bosrand af om te zien wat daar beweegt.

https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b24534b6/

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/178X2Y ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:48

Citaat:
28 oktober 2025/Gelderland
Verdeelde reacties over wolf: bedreiging voor mens en dier of symbool van gezonde natuur?

VELUWE RANDMEER - “De wolf hoort niet thuis op de Veluwe en moet actief worden bestreden.” Die stelling legden wij voor aan inwoners van de Noordwest-Veluwe. De reacties liepen sterk uiteen. Sommigen vinden dat de wolf bij de natuur hoort, anderen voelen zich onveilig. "Ik laat mijn paarden niet vermoorden, het zijn mijn kinderen..."

Er zijn politieke partijen die meer ruimte willen om in te grijpen. Bijvoorbeeld als de wolf te dicht bij mensen komt. De landelijke politiek moet zich daarbij wel houden aan de internationale wetgeving. Andere partijen vinden dat bescherming juist moet blijven, omdat het dier een natuurlijke rol speelt in het ecosysteem.

De terugkeer van de wolf zorgt dus voor discussie, ook onder onze lezers. Sommigen vinden het prachtig dat het roofdier weer rondloopt, anderen ervaren juist angst of overlast.

Angst en bewondering
Carien Moloney maakt zich zorgen: “Ik durf niet meer alleen op de bospaden te fietsen. Het zijn gevaarlijke dieren die steeds minder schuw worden. Het worden er bovendien veel te veel. Er moet beheerd gaan worden, en dat is zeker niet hetzelfde als uitroeien.”

"Als ik mijn hondje uit wil laten moet ik iets meenemen." zegt Gert Wijnbergen. "Als ze mijn sportpaarden aanvallen zal ik afrekenen met de wolf. Ik laat mijn paarden niet vermoorden, het zijn mijn kinderen.."

"Ik durf niet meer alleen op de bospaden te fietsen. Het zijn gevaarlijke dieren die steeds minder schuw worden"

"De wolf is onderdeel van de Veluwe en moet net als ander wild beheerd worden door kundige jagers", vindt Maaike Strikwerda-Wichers. "Mensen moeten stoppen met het dier opzoeken voor foto's. Zo leert hij dat mensen geen gevaar zijn. Ik vind het beter om ál het wild 'wild' te houden. Dat scheelt een boel overlast. Ook zwijnen die worden gevoerd, worden vervelend en gevaarlijk naar mensen."

‘De wolf hoort hier wél thuis’
Maar er zijn ook inwoners die vinden dat de wolf een plek verdient in de natuur. “De wolf hoort hier net zo goed thuis als andere dieren. Dat men in het verleden de wolf heeft uitgemoord was een grote vergissing”, zegt Jeannette Boersma. “Dieren hebben net zoveel rechten als mensen. Economische belangen zijn niet belangrijker dan dierenrechten.”

Caroline de Grood benadrukt het belang van het dier voor het ecosysteem: “De wolf hoort van nature thuis in onze ecosystemen, ook op de Veluwe. Zijn terugkeer laat zien dat onze natuur gezonder wordt. Wolven helpen om populaties van bijvoorbeeld herten en zwijnen in balans te houden, wat uiteindelijk ook goed is voor de biodiversiteit."

"Beschermen en samenleven is de juiste weg"
Tegelijkertijd vraagt ze voor aandacht voor schade door het dier. "Natuurlijk moeten we schade aan vee serieus nemen en boeren ondersteunen met goede preventiemaatregelen, maar dat hoeft geen reden te zijn om de wolf te beperken. Beschermen en samenleven is de juiste weg."

De wolf is terug
Sinds 2015 is de wolf terug in Nederland. De Veluwe is het belangrijkste leefgebied van het dier. Volgens Faunabeheereenheid Gelderland leven er momenteel naar schatting 116 wolven in het gebied.

De wolf is in Nederland een beschermde diersoort volgens de Europese Habitatrichtlijn en de Wet natuurbescherming. Dat betekent dat het dier niet mag worden gedood of verjaagd, tenzij er sprake is van gevaar of uitzonderlijke schade aan vee.

Provincies en boeren mogen wel maatregelen nemen, zoals afrasteringen of het plaatsen van schrikdraad. Ook kan een provincie bij het Rijk ontheffing aanvragen om een wolf te verjagen of doden, maar dat mag alleen als alle andere maatregelen niet werken.

https://loemedia.nl/-verdeelde-reacties ... KizFLK6qeg

https://www.facebook.com/share/p/1AZ5Ks ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:54

Een herder hier in de buurt heeft zijn hond zo'n Kevlar vest gegeven. Beweegt niet heel lekker denk ik maar het stikt van de wolven waar de kudde graast.