Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:57

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Er schijnt ernstige ruzie te zijn bij GL\PvdA. Het samengaan bevalt toch niet zo. In dit topic zijn aanhangers van deze partij, die weten er waarschijnlijk meer van?

Ik heb iets gelezen mbt de Europese verkiezingen.
Het is een vraag die al eerder bij mij leefde.

GL zit in het Europarlement bij de Groenen.
De PvdA zit in de 'rode' fractie.

... gelukkig werken die twee fracties over het algemeen goed samen, maar als je in Nederland één lijst vormt,
en als ik daar op stem,
komt de afgevaardigde dan 'in de groene of de rode fractie'...?

Zoiets was het. Ik kan de krant (van vorige week) waar het instond niet meer vinden. Het kwam erop neer dat de leden een rechtszaak tegen het bestuur beginnen over iets in Brussel inderdaad. Ik heb het niet precies gevolgd omdat het mijn partij niet is, maar ik dacht toen wel, als jullie je partij willen kapot maken moet je zo iets doen, kijk maar als voorbeeld naar de PvdD.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:30

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:45

996981 schreef:
https://www.nu.nl/buitenland/6303103/li ... rlijn.html

Interessant artikel hoe politiek extremisme (zowel op rechts als links) voor misstanden zorgt in de samenleving

Ik begrijp niet wat dit artikel met dit topic te maken heeft?
Hier heeft de Nederlandse politiek niets mee te maken en zeker niet het huidige demissionair kabinet of het toekomstige kabinet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:07

Electra63 schreef:
996981 schreef:
https://www.nu.nl/buitenland/6303103/li ... rlijn.html

Interessant artikel hoe politiek extremisme (zowel op rechts als links) voor misstanden zorgt in de samenleving

Ik begrijp niet wat dit artikel met dit topic te maken heeft?
Hier heeft de Nederlandse politiek niets mee te maken en zeker niet het huidige demissionair kabinet of het toekomstige kabinet.

Klopt als het om het heden gaat. Alleen toen ik jong was, was de RAF groot nieuws en ik ben heel blij met deze link en kijk er echt van op. Heb er al veel over gelezen inclusief reacties van mensen op verschillende nieuwssite. Dus ik ben er juist heel blij mee dat we elkaar op dit soort dingen wijzen. Ok begrijp heel goed dat jongeren hier niets mee hebben en wellicht niet eens weten waar dit over gaat. Maar dat hou je altijd en dat mag

Dit topic is algemeen politiek topic. Dus Europese thema 's, belangrijk nieuws bij de Duitse buuf mag van mij erin.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:12

Dat een terreurgroep de samenleving forse schade kan toebrengen: ja, dat wist ik.

Een bericht dat na 35 jaar onderduik een RAF lid is gepakt vind ik niet direct 'een bericht dat gaat over het ontwrichtende effect van (politiek) extremisne'.
(Ik verwachtte één of andere analyse van iemand die een serie organisaties en hun effecten had bestudeerd.)

Vandaag is Radouan T. tot levenslang veroordeeld.
Óók een organisatie die de samenleving fors ontwricht heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:13

@Pien,
Wij zijn ongeveer even oud, ik ken de RAF, maar ik begrijp niet wat dit artikel met onze Nederlandse politiek te maken heeft ?

Dan kan ik wel een artikel plaatsen over de Gouden Dageraad in Griekenland.
Voor mij interessant, maar heeft niets met de Nederlandse of europese politiek te maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:20

Excuses als dit artikel als irrelevant wordt gevonden. Voor mij is het dat niet, juist omdat we in de huidige maatschappij en politiek wederom met een sterke polarisatie te maken hebben, wat extremisme in de hand werkt.

Maar ik heb dus een inschattingsfout gemaakt. My bad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:25

Dacht ook dat dit een algemeen topic was en niet enkel voor de Nederlandse politiek. Daarnaast is Nederland niet een afgesloten dorp, ook al denken we dat soms wel. De geopolitieke en buitenlandse politiek lijkt me zeker relevant

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:26

996981 schreef:
Excuses als dit artikel als irrelevant wordt gevonden. Voor mij is het dat niet, juist omdat we in de huidige maatschappij en politiek wederom met een sterke polarisatie te maken hebben, wat extremisme in de hand werkt.

Het artikel gaat over dat iemand is opgepakt na ruim 30 jaar en wat voor aanslagen bijv. de RAF heeft gepleegd.

Verder geen diepgaande analyse over de achtergronden en motieven van de RAF.

Het waren toen hele andere tijden, dus ik zie geen nut van deze discussie.
Net zoals ik het nut niet zie om hier te discussiëren over de Gouden Dageraad.

Maar ga jullie gang!
Ieder zijn meug!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:28

996981 schreef:

Excuses totaal niet nodig!
Eens met post Raineri. Ik vind het juist fijn betrokkenheid bij dit topic , door inbreng. Jammer als het een keer bij mensen minder aankomt. Ik scrol zo vaak door. Geeft niets.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:33

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Het artikel gaat over dat iemand is opgepakt na ruim 30 jaar en wat voor aanslagen bijv. de RAF heeft gepleegd.

Maar ga jullie gang!
Ieder zijn meug!

Ik als “jongere” had nooit van de RAF gehoord en ben naar aanleiding van dit artikel wel zelf op zoek gegaan naar meer achtergrondinfo. Niet zelden blijkt geschiedenis zich te herhalen dus ik vond dit wel interessant. Als je de RAF kent is het dat misschien niet inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:34

https://www.uu.nl/in-de-media/waarom-zi ... -in-europa

Ik vind dit interessant.
Deze hoogleraar geeft o a. aan, dat xenofobie toch wel een reden is voor de groei van extreem-rechste partijen in Europa.

Als ik op SM berichten lees, dan geloof ik dat wel.
Het racisme druipt er vaak vanaf. 20 jaar geleden schaamden mensen zich nog, nu kan je gewoon een openlijk vooruit komen dat je bijvoorbeeld PVV stemt en wordt je er niet op afgerekend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:35

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Maar ga jullie gang!
Ieder zijn meug!

Ik als “jongere” had nooit van de RAF gehoord en ben naar aanleiding van dit artikel wel zelf op zoek gegaan naar meer achtergrondinfo. Niet zelden blijkt geschiedenis zich te herhalen dus ik vond dit wel interessant. Als je de RAF kent is het dat misschien niet inderdaad.

O, dat begrijp ik wel.
Mijn dochters hebben daar waarschijnlijk ook nog nooit van gehoord.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:37

Electra63 schreef:

Ik vind dit interessant.
Deze hoogleraar geeft o a. aan, dat xenofobie toch wel een reden is voor de groei van extreem-rechste partijen in Europa.

Het racisme druipt er vaak vanaf. 20 jaar geleden schaamden mensen zich nog, nu kan je gewoon een openlijk vooruit komen dat je bijvoorbeeld PVV stemt en wordt je er niet op afgerekend.

Dat is toch ook niet echt een diepgaande analyse?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:41

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind dit interessant.

Dat is toch ook niet echt een diepgaande analyse?

Nee, behalve als je doorklikt.

Maar zo kun je dus allerlei artikelen plaatsen in dit topic ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:47

Ja. Prima toch? Lijkt mij dus niks op tegen. Politiek is immers breed en betekent voor iedereen iets anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:43

... en ik ben best in voor een vergelijking van 'de Rote Armee Fraktion van destijds'
met (... vul maar in...) van nu.

Dat past prima in een algemeen politiek topic.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:46

Ik kan me Ulrike Meinhof en de RAF ook nog goed herinneren :\ . Ja, het was een hele andere tijd, maar extremisme laat mensen desastreuze dingen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:50

prompter schreef:
Ik kan me Ulrike Meinhoff en de RAF ook nog goed herinneren : . Ja, het was een hele andere tijd, maar extremisme laat mensen desastreuze dingen doen.

Ongelooflijk dat deze vrouw zo lang onder de rader is gebleven. Ik ben heel erg benieuwd of we er nog achter komen of ze inderdaad gemoord heeft (ze wordt verdacht) nog meer te weten komen over de RAF en die gasten die ze nog niet te pakken hebben, tevens of ze inderdaad in het grensgebied overvallen gedaan hebben een aantal jaren geleden, maar vooral hoe deze mensen zo vreselijk lang onder de radar hebben kunnen blijven. Het is 30.jaar geleden inmiddels.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:27

Het is denk ik altijd goed om te analyseren waar extremisme vandaan komt, zeker modern extremisme. Zoals bijvoorbeeld Breivik die door Wilders geïnspireerd werd en waar de NY times een goede analyse over geschreven heeft: https://www.nytimes.com/2011/08/14/worl ... wanted=all

Of bijvoorbeeld waar antifa vandaan komt: https://decorrespondent.nl/8167/waar-st ... a7d27ecad8

De RAF is ondertussen als het om extremisme gaat wel heel erg oud nieuws. Goed dat iemand is opgepakt die misdaden heeft gepleegd, ook al is dat vanuit idealisme, het blijft gewoon een misdadigster.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:51

Electra63 schreef:

Ik vind dit interessant.

Ik ben het niet met het artikel eens.

Nederland is altijd xenofobisch geweest, dat is niet iets van deze tijd. Mensen uit de koloniën werden in afgelopen eeuwen als minderwaardig, vreemd en primitief gezien, zie bv de talrijke boekjes van voor de oorlog over bijvoorbeeld moriaatje en negertjes, diverse liedjes en het beeld van zwarte piet en zoek wetenschappelijke onderzoeken van een eeuw (of langer) geleden mbt volkeren van het zuidelijke halfrond. Nederland heeft nooit open gestaan voor gastarbeiders, die waren hier alleen om te werken en de bedoeling was dat ze als ze versleten waren ze weer terug naar het land van herkomst gingen, dus vooral geen integratie :brr:
Nederlanders houden niet van integratie, zie hoe Nederlanders gesegregeerd bleven in Nederlands Indië, er waren zelfs verschillende wetboeken voor Nederlanders (Europeanen) en voor Inlanders.

De reden dat extreem rechts nu in de openbaarheid komt en zo groot is ten opzichte van het verleden is m.i omdat het fatsoen verdwenen is. In tegenstelling tot voor WO2 is het na WO2 niet meer geaccepteerd dat er wordt gediscimineerd op afkomst, zie de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, zie het gelijkstellen van de zwarte bevolking in de VS. Allerlei mensen uit diverse windstreken hadden in WO2 schouder aan schouder gevochten, het was raar om na de oorlog ineens terug te gaan naar de segregatie van ervoor. Discremineren werd vanaf die tijd als ontfatsoenlijk beschouwd. Niet dat het weg was maar officieel, in de openbaarheid, was het niet meer geaccepteerd.

Het probleem van tegenwoordig is dat het fatsoen verdwenen is en men meent dat het weer acceptabel is en zelfs heel goed is dat het weer in de openbaarheid komt. Er zijn op dit moment populisten die ala Hitler een (relatief kleine) groep mensen in de samenleving allerlei (slechte) eigenschappen toedicht, gevoed door nog steeds onbewust bestaande misvattingen uit het verleden, en beweren dat die groep mensen er voor zouden zorgen dat onze samenleving spaak zou lopen. De media doet hier flink aan mee door alleen nog maar artikelen te schrijven over onderwerpen die ophef veroorzaken. Dit komt volledig overeen met de tijd voor WO2.

Er zijn een aantal verschillen met de jaren 30 van vorige eeuw en het heden: In de jaren 30 van vorige eeuw waren er echt veel mensen die volledig aan de grond zaten en nauwelijks te eten hadden en deze mensen hadden behoefte aan een schijnwerkelijkheid van helden en "badguys" als afleiding van hun eigen misserabele leven. Tegenwoordig heeft gewoon iedereen te eten maar is er een grote groep die geen idee heeft hoe ze hun dromen waar kunnen maken, zijn niet meer gewend om te werken voor de lange termijn en vervelen zich kapot. Deze mensen zijn weer op zoek naar een schijnwerkelijkheid van helden en "bad guys" om zichzelf als (toetsenbord)held een bestaansrecht te geven, een "bad guy" is dan makkelijk gevonden. De extreem-rechtse populist bevestigt de makkelijke schijnwerkelijkheid door steeds te herhalen hoeveel beter jij (de toetsenbordheld) eigenlijk verdient en hoe verraderlijk het toelaten van de vreemdeling (de "bad guy") is, dus daar ga je achteraan, je voelt je belangrijk want je kan helpen het "kwaad" (de bad guy) te bestrijden ~~}>

En op termijn is een schijnwerkelijkheid niet meer genoeg, die moet werkelijkheid worden, iedereen moet mee doen in dat spel en degenen die er tegen zijn? De spelbrekers? Die brengen we voor een tribunaal want die zijn een gevaar geworden voor het in stand houden van de schijnwerkelijkheid. Volledig in lijn met de aanloop van het fascisme in de vorige eeuw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:18

Citaat:
Het probleem van tegenwoordig is dat het fatsoen verdwenen is en men meent dat het weer acceptabel is en zelfs heel goed is dat het weer in de openbaarheid komt.

En dat komt elke dag de huiskamer binnen. Zoals onlangs een demonstrerende boer met een schuifel die de betonnen wegversperringen verwijderde , plus het NAVO gaas waar de ME achter stond met schild en stok om vervolgens achter deze mensen aan te gaan die moesten rennen voor hun leven.
Dit wordt getoond als normaal aktie geweld ipv dat dit absoluut not done is. Ik hoop dat deze gast voor poging tot doodslag wordt aangeklaagd. Ik vond het zo schokkend.

Scherpe analyse Irmaz heb je gemaakt hierboven!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:27

Ik vraag me af of dat met echt zoveel onfatsoenlijker is geworden, of dat het gewoon voor iedereen zichtbaarder is met de huidige media. We staan zo makkelijk in contact met alles en iedereen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:39

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het probleem van tegenwoordig is dat het fatsoen verdwenen is en men meent dat het weer acceptabel is en zelfs heel goed is dat het weer in de openbaarheid komt.

En dat komt elke dag de huiskamer binnen. Zoals onlangs een demonstrerende boer met een schuifel die de betonnen wegversperringen verwijderde , plus het NAVO gaas waar de ME achter stond met schild en stok om vervolgens achter deze mensen aan te gaan die moesten rennen voor hun leven.
Dit wordt getoond als normaal aktie geweld ipv dat dit absoluut not done is. Ik hoop dat deze gast voor poging tot doodslag wordt aangeklaagd.
<KNIP>

Er zijn aardig wat landen waarbij die actie had geleid tot een doodgeschoten boer. Zeker toen hij begon in te sturen op ME-ers.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:48

Is het beleid van de overheid ook niet onfatsoenlijker geworden de laatste jaren? Dat hele bevolkingsgroepen worden gediscrimineerd en door afkomst of 'anders' klinkende naam meteen als verdacht van fraude worden bestempeld.