Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:59

Echt hé :x

Ik zag laatst ook een stukje van die massagraven in Marioepol. Buurtbewoners die een grote kuil moeten maken naast de kant van de weg. Hen werd verteld dat ze de lijken in een koele ruimte moesten leggen, maar daar ' woonden ' nu mensen dus dat ging niet.
Dan maar zo ;(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:25

Ik kwam gisteren een stuk tegen dat in de buurt van Kyiv er nu een ruilproject op is gezet en dat voor iedere 6 gesneuvelde Russische soldaten er 1 (of 2) levende Ukraïnse krijgsgevangen worden geruild.
Daar waren ze nu de snel gemaakte massagraven weer aan het openen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:29

Wat betreft de 75000 Tsjetsjenen, dat schijnt nog al overdreven te zijn. Ik kwam het volgende artikel tegen van 2 dagen geleden waarin gesproken wordt van 12000 man waarvan waarschijnlijk een deel teruggeroepen werd ivm een falend offensief:
https://www.republicworld.com/world-new ... eshow.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:45

irmaz schreef:
Ik kwam gisteren een stuk tegen dat in de buurt van Kyiv er nu een ruilproject op is gezet en dat voor iedere 6 gesneuvelde Russische soldaten er 1 (of 2) levende Ukraïnse krijgsgevangen worden geruild.

Net andersom, twee dode Russen voor zes levende Oekraïners.
En laatste nieuws van het hackersfront, blijkbaar heeft anonymous alle onbeschermde printers in Rusland kunnen hacken en laten ze die boodschappen printen over hoe het gesteld is met de oorlog en de verliezen van Russische kant.
Rusland haalt namelijk maar mondjesmaat dode Russen terug. Ze geven aan maar een fractie van de genoemde aantallen verloren te hebben. Dan kun je geen wagonladingen vol lijken terug halen. De rest ligt te vergaan op het land.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:04

bigone schreef:
irmaz schreef:

En laatste nieuws van het hackersfront, blijkbaar heeft anonymous alle onbeschermde printers in Rusland kunnen hacken en laten ze die boodschappen printen over hoe het gesteld is met de oorlog en de verliezen van Russische kant.
Rusland haalt namelijk maar mondjesmaat dode Russen terug. Ze geven aan maar een fractie van de genoemde aantallen verloren te hebben. Dan kun je geen wagonladingen vol lijken terug halen. De rest ligt te vergaan op het land.

A thx voor de verbetering +:)+

Mooie actie van anonymous :D

Zie eerder bericht van Daks, Rusland heeft inmiddels erkend dat er bijna 10.000 soldaten zijn gesneuveld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:07

Nav een eerdere discussie hier wat woorden van Garry Kasparow:
Citaat:
If you’re so afraid of what a dictator might do if he loses that you’re letting him win, it’s time to reevaluate both your strategy and your character.

"Als je zo bang bent voor wat een dictator zal doen wanneer hij verliest dat je hem wilt laten winnen, dan wordt het tijd dat je zowel je strategie als je karakter eens onder de loep neemt."

https://twitter.com/Kasparov63/status/1 ... 6113220612

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:10

bigone schreef:

Ik ben misschien vreemd, maar waarom wordt dit zo uitgedrukt, het zou toch logischer zijn van één voor drie te spreken.
Ik vind het een beetje twijfelachtig nieuws ook, in een actieve oorlog kan ik me nauwelijks voorstellen dat de Russen 1 van hun gestorven soldaten 3 levende Oekraïners "waard" vinden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:11

irmaz schreef:
A thx voor de verbetering +:)+

Mooie actie van anonymous :D

Zie eerder bericht van Daks, Rusland heeft inmiddels erkend dat er bijna 10.000 soldaten zijn gesneuveld.

Nee dat is nu ondertussen afgedaan als "een hack die fake news deelde"

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:28

Kuggur schreef:
bigone schreef:

Ik ben misschien vreemd, maar waarom wordt dit zo uitgedrukt, het zou toch logischer zijn van één voor drie te spreken.
Ik vind het een beetje twijfelachtig nieuws ook, in een actieve oorlog kan ik me nauwelijks voorstellen dat de Russen 1 van hun gestorven soldaten 3 levende Oekraïners "waard" vinden.

Ligt eraan wie die dode is misschien? Een generaal of het kind van een belangrijk iemand?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:33

Cowboy55 schreef:
[
Ligt eraan wie die dode is misschien? Een generaal of het kind van een belangrijk iemand?

Zoals dit nieuws verwoord was had ik de indruk dat het een algemene "wisselkoers" was, niet één specifieke uitwisseling.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:48

[quote

Ik kan me de tijd van de val van de muur, de Perstrojka en het samengaan van beide Duitslanden nog goed herinneren en dit was een hele mooie tijd van hoop, na de bijzonder donkere tijd van de jaren '80.[/quote]

Daar zijn heel wat Oost-Duitsers het niet helemaal mee eens. Naar de val van de muur kwam het westen even hun bedrijven daar vestigen en hun verjagen. Daar is toen veel ellende gebeurd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:03

kiki1976 schreef:
Hannanas schreef:
Ik vind het zulke banketstaaf, al die eventuele warme gevoelens over geschiedkundige grenzen, eventuele afspraken en ooit eventuele “oorsprong” van iets.

Zoiets is nooit een argument tot geweld. Sowieso zou geweld in onze huidige voortvarende intellectuele tijd voorkomen moeten kunnen.

Je kunt wel terug in de tijd blijven gaan, want er is altijd wel een dimdammetje over naam, religie, grens, geld, afspraak en weetikveel. De mens is geen honkvast geboren burger. De mens is een nomadisch zoogdier dat altijd gewaaid heeft daar waar de wind hun heen bracht. Er zijn geen oorspronkelijke grenzen of landen. Kijk alleen al hoevaak een land over de toonbank is gegaan de afgelopen 1000 jaar. Zo ook is er geen oorspronkelijk Oekraïene of oorspronkelijk Rusland. Idem dito met Nederland.

Het is walgelijk dat een dictator als Putin bedenkt dat zijn mega grote land nog niet groot genoeg is, gedreven door een ziekelijke angst voor een westelijk pact als Europa welke streeft naar vrede en totaal niet investeert in wapens en militaire strijdkrachten. Het lukt hem niet eens om Rusland normaal voortvarend te krijgen, het halve land is nog afhankelijk van een waterput en houtvuur.

Ik wens echt dat deze hele oliebol snel voorbij is, en ik wens dan ook dat we als Europa een vredelievend voorbeeld gaan zijn voor de hele wereld. Dat we niet terugslaan. Dat de normaliteit terugkeert en dat we bouwen aan herstel, meer aan beter dan herstel. En dat alles met vrijheid voor meningsuiting en het accepteren van de mensenrechten.

Amen!!

En ik moet eerlijk zeggen dat ik het best storend vind. En mening prima, maar dat gehak op elkaar verziekt aardig het informatieve topic.
Eens, dit komt de sfeer niet ten goede, jammer en onnodig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:16

Dinopino schreef:
irmaz schreef:

Ik kan me de tijd van de val van de muur, de Perstrojka en het samengaan van beide Duitslanden nog goed herinneren en dit was een hele mooie tijd van hoop, na de bijzonder donkere tijd van de jaren '80.

Daar zijn heel wat Oost-Duitsers het niet helemaal mee eens. Naar de val van de muur kwam het westen even hun bedrijven daar vestigen en hun verjagen. Daar is toen veel ellende gebeurd.

Maar daarvoor was het natuurlijk 1 groot feest daar achter het gordijn :roll:
De mensen in Oost Europa hadden helemaal geen bedrijven, die waren van de staat en zwaar verouderd. 5 mensen deden daar het werk van 1 persoon. Om voor iedereen op korte termijn opnieuw werk te vinden valt dan niet mee.
Ouders mochten zich niet op de verkeerde manier uitlaten over de staat want vervolgens mochten hun kinderen niet meer studeren en meer van dat soort leuke "positieve" bekrachtigingen om het vooral maar eens te zijn met het beleid.

De val van de muur, de perestrojka en het samengaan van beide Duitslanden gaf een enorme boast voor de hoop. Dat alles daarna moeizamer ging dan in de eerste euforie gedacht was, is een feit, maar dat neemt niks weg van dat het moment van hoop op iets beters, dat mensen weer samen konden zijn met hun hele familie wanneer ze dat wilden, dat ze niet meer bang hoefden te zijn om verklikt te worden door hun buurman,....

Ga voor de fun gewoon even wat Polen vragen waarom ze zo enthousiast zijn om Ukraïners in hun gevecht tegen de Russen te steunen. Vermoedelijk niet omdat ze zo nostalgisch terugkijken op hun innige tijd met diezelfde Russen....

Echt waar, ik snap niet waar jij je beperkte informatie vandaan haalt (en waarom je het idee hebt dat iemand op die onvolledige en zure opmerkingen zit te wachten)

Mijn excuses aan de rest van de mensen in dit topic. Mocht iemand vinden dat ik dit weg moet halen zal ik dat doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:25

Gas, olie, graan en... diamanten. Dat laatste wist ik dus niet.
Citaat:
Antwerpse diamantairs betalen mee aan Russische duikboten die ingezet worden in de oorlog tegen Oekraïne. Dat blijkt uit onderzoek van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. De Antwerpse diamantsector betaalt jaarlijks miljarden aan een Russisch staatsbedrijf dat ruwe diamanten aanlevert. Dat geld vloeit grotendeels door naar de Russische staatskas en Poetin betaalt er zijn oorlog in Oekraïne mee. Het bedrijf in kwestie blijkt naast diamanten ook te investeren in oorlogsduikboten. Toch blijft de diamantsector zaken doen met Rusland, met dank aan de diamantlobby.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:33

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:40

Irmaz ik schreef dat het Westen daar hun bedrijven kwamen vestigen. En van de een op de andere dag, hadden de Oost-duitsers geen bestaanszekerheid meer. Ze hebben die angst nog nooit gekend, de mensen die daar geboren zijn. ik was nog onlangs in Oost-Duitsland en heb daar heel veel met mensen te doen gehad. Maar niet alleen daar ook hier. Dagelijks. Hier wonen velen die in de tijd van de muur hierheen gevlucht zijn en soms omas en de rest hebben teruggelaten. Die niets anders overbleef naar het Westen te gaan.

Eerlijk gezegd snap ik je agressie niet zo. In jouw wereld is het fantastisch voor de Oost-Duitsers dat de muur is gevallen. Houd die overtuiging vast als de enige echte en ware. Daar is niets mis mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:55

friezenfan2 schreef:
Nadat filmpje van dat meisje in een schuilkelder die let it go zingt vroeg ik me al waar is ze nu.
Nou hier is ze dus en ze is veilig en zingt gewoon in een vol stadium in Polen https://www.instagram.com/reel/CbYwtAEl ... hare_sheet

Ik zag het ook net <3

En de russisch journalist die de nobelprijs voor de vrede kreeg, wil zijn medaille veilen ten voordele van hulp aan de Oekraïense vluchtelingen +:)+

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:10

Meelezer hier! dank jullie wel voor jullie updates, inzichten en onderzoeken!
Ik vind dit een erg fijn topic om te lezen en ik waardeer ook de laatste pagina's erg.
Ik waardeer de verschillende inzichten en zienswijze's dank jullie wel daarvoor

Dinopino schreef:
[quote

Ik kan me de tijd van de val van de muur, de Perstrojka en het samengaan van beide Duitslanden nog goed herinneren en dit was een hele mooie tijd van hoop, na de bijzonder donkere tijd van de jaren '80.

Daar zijn heel wat Oost-Duitsers het niet helemaal mee eens. Naar de val van de muur kwam het westen even hun bedrijven daar vestigen en hun verjagen. Daar is toen veel ellende gebeurd.[/quote]

Ik kom even op dit punt terug, ik ervaar dit als een nare opmerking....

In grote lijnen klopt de quote laat ik dat voorop stellen , ik zal proberen het heel simpel te schetsen.
De Oost-duitsers hadden moeite met de snelheid waarop alles gebeurde, in 1 keer was alles wat ze kenden onder hun voeten weggevaagd en hun bestaanszekerheid was erg onzeker en moeilijk.
Heel veel armoede, racisme maar ook het doorleven zoals ze leefden werd moeilijk gemaakt

Bedenk je dat in de tijd van het ijzeren gordijn eigenlijk alles heel simpel was men hoefde niet na te denken...voorbeeldje: 3 weken per jaar had je vakantie, er werd bepaald wanneer en zelfs waar je je vakantie kon doorbrengen.
10 jaar lang kon je op de wachtlijst voor een auto wel 1-tje die iedereen had uiteraard maar dat betekende dat er onderdelen genoeg waren als je auto na 30 kilometer weer eens ermee ophield.
Idem dito met bijvoorbeeld een tv, iedereen had hetzelfde dus onderdelen genoeg.
Het voedsel wat je at was zeer beperkt en niks niet gevarieerd maar je verlangde naar niks anders want het was er toch niet .
Nou goed maak het lijstje af naar eigen inzicht. er was bijna niks maar je buurman had niks meer dan jij
Er werd ook niet om meer gevraagd want het was er toch niet
En dit is het belangrijkste wat mij betreft : Na de val van de muur was er erg veel sentiment naar die tijd , alles was veel simpeler en werd voor je bepaald je hoefde zelf geen keuzes te maken

Na de val van de muur was er idd euforie en men wist van gekheid niet meer wat te doen.
Alles was mogelijk en hoop floreerde men verwachtte eindelijk rijkdom, als in geld en goederen maar de grootste rijkdom was je kunnen uiten, jezelf zijn, je familie kunnen zien!

Dit ging niet zonder slag of stoot en heeft ook veel families verscheurd en ja er is van alles mis gegaan en ja er is nog steeds een groep die naar dit sentiment terug verlangt. het simpele zeg maar
Maar zeggen dat heel wat Oost -Duitsers niet met de val van de muur eens zijn geweest......
Misschien de oudere generatie waarvan nu een heleboel door ouderdom niet meer in leven zijn zullen dit wel gevoeld hebben ja, daar moet ik je gelijk in geven

De jongere generatie heeft hard gewerkt en werden ook maar hierin gegooid , ook zij vonden het moeilijk hiermee om te gaan en aan te passen aan het westen maar ze hebben het voor elkaar gekregen en dat in een tijdsbestek van ongeveer 30 jaar!!! (nu was er ook geen weg meer terug natuurlijk)

Met de laatste paragraaf probeer ik een parallel te trekken naar rusland...
Ook daar is geen weg meer terug, er is geproefd aan de vrijheden van het westen ...
Er zal ongetwijfeld een generatie (en uiteraard ook in andere generaties) vasthouden aan het sentiment, hetzij uit overtuiging hetzij uit angst maar deze groep is hopelijk kleiner dan de groep die verandering .
Dit is een keerpunt, een heel groot keerpunt in de geschiedenis

Ter verduidelijking, normaal denk ik altijd heel erg na voor ik iets post en ga ik alles na op fouten enz. enz. ik merk dat ik het moeilijk vind duidelijk onder woorden te brengen wat ik bedoel
Nogmaals ik laat heel veel weg maar ik wil een sentiment beschrijven

Verduidelijking 2. ik ben tot mijn 7e opgegroeid in Oost-Duitsland en ja ik ben begin jaren tachtig geboren. ik heb veel dicht familie leden jaren niet eens gekend en ben opgegroeid in angst en armoede maar dat deden we allemaal .....

Echter kom ik uit een progressief gezin dus ben me bewust dat ik vooroordelen heb en dat ik dankzij mijn opvoeders veel meer kansen heb gekregen

Ik twijfel om te posten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:19

Zappa niet twijfelen om te posten hoor !
Ervaringen uit eerste hand zijn altijd heel leerrijk. Dank daarvoor !

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:30

Dank voor je heldere post, Zappa! Ik vind het fijn om jouw inbreng te lezen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:34

Zappa mooie reactie. Veel is natuurlijk relatief. Er zijn jongeren die weer terug naar hun woonplaats verlangen omdat daar hun familie nog woont. Ik zeg nergens dat ze de situatie, zoals die was bejubelden. Maar er zijn vele die niet zo welkom ontvangst in West-Duitsland hebben gekregen, die ze gedacht hadden.

Maar het westen heeft zich daar ook niet altijd geliefd gemaakt. De mensen die niet naar West-Duitsland vertrokken en soms achter bleven in verlaten steden en tegen laag loon mochten werken. Ik schrijf nergens dat ze de situatie voor de muur goed vonden, maar om nou te zeggen dat het daarna voor sommige Oost-Duitsers alles veel beter en mooier werd, heb ik niet uit hun monden ervaren. En dat is wat Imraz schreef. Waarom is deze opmerking zuur. Dan zeg je dus dat deze mensen zuur zijn.

Niet elke verandering wordt door iedereen even goed ervaren. Heb helemaal niets over de val van de muur geschreven, maar over hoe sommige het daarna hebben ervaren. En dat was niet allemaal jubel en fantastisch. Waarom er hier gedacht wordt dat ik de muur goed zou vinden en de val van de muur niet goed vind, is mij een raadsel. in weze zeg ik een beetje wat jij ook zegt, het was daarna niet echt makkelijk voor enkele.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:05

Naar het schijnt zijn er een groot aantal Russische troepen omsingeld.

Hier een draadje erover

https://twitter.com/tanksenc/status/150 ... pAJtA&s=19

The open conflict between Russia and Ukraine which started on February 24 has seen a number of uncommon vehicles, from prototypes or rare production vehicles to field conversions, used and even lost. This thread will attempt to list and classify some of them.
Laatst bijgewerkt door Daks op 22-03-22 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:26

Daks schreef:
Naar het schijnt zijn er een groot aantal Russische troepen omsingeld.

Hier een draadje erover

https://twitter.com/tanksenc/status/150 ... pAJtA&s=19

The open conflict between Russia and Ukraine which started on February 24 has seen a number of uncommon vehicles, from prototypes or rare production vehicles to field conversions, used and even lost. This thread will attempt to list and classify some of them.

Boeiende link en wat rare (in de betekenis van het Nederlandse woord) voertuigen en eigenbouw-modificaties aan Russische kant…….

Daks

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:36

Puur uit interesse wat is er raar aan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:37

Zappa schreef:
Meelezer hier! dank jullie wel voor jullie updates, inzichten en onderzoeken!
Ik vind dit een erg fijn topic om te lezen en ik waardeer ook de laatste pagina's erg.
Ik waardeer de verschillende inzichten en zienswijze's dank jullie wel daarvoor

Dinopino schreef:
[quote

Ik kom even op dit punt terug, ik ervaar dit als een nare opmerking....

In grote lijnen klopt de quote laat ik dat voorop stellen , ik zal proberen het heel simpel te schetsen.
De Oost-duitsers hadden moeite met de snelheid waarop alles gebeurde, in 1 keer was alles wat ze kenden onder hun voeten weggevaagd en hun bestaanszekerheid was erg onzeker en moeilijk.
Heel veel armoede, racisme maar ook het doorleven zoals ze leefden werd moeilijk gemaakt

Bedenk je dat in de tijd van het ijzeren gordijn eigenlijk alles heel simpel was men hoefde niet na te denken...voorbeeldje: 3 weken per jaar had je vakantie, er werd bepaald wanneer en zelfs waar je je vakantie kon doorbrengen.
10 jaar lang kon je op de wachtlijst voor een auto wel 1-tje die iedereen had uiteraard maar dat betekende dat er onderdelen genoeg waren als je auto na 30 kilometer weer eens ermee ophield.
Idem dito met bijvoorbeeld een tv, iedereen had hetzelfde dus onderdelen genoeg.
Het voedsel wat je at was zeer beperkt en niks niet gevarieerd maar je verlangde naar niks anders want het was er toch niet .
Nou goed maak het lijstje af naar eigen inzicht. er was bijna niks maar je buurman had niks meer dan jij
Er werd ook niet om meer gevraagd want het was er toch niet
En dit is het belangrijkste wat mij betreft : Na de val van de muur was er erg veel sentiment naar die tijd , alles was veel simpeler en werd voor je bepaald je hoefde zelf geen keuzes te maken

Na de val van de muur was er idd euforie en men wist van gekheid niet meer wat te doen.
Alles was mogelijk en hoop floreerde men verwachtte eindelijk rijkdom, als in geld en goederen maar de grootste rijkdom was je kunnen uiten, jezelf zijn, je familie kunnen zien!

Dit ging niet zonder slag of stoot en heeft ook veel families verscheurd en ja er is van alles mis gegaan en ja er is nog steeds een groep die naar dit sentiment terug verlangt. het simpele zeg maar
Maar zeggen dat heel wat Oost -Duitsers niet met de val van de muur eens zijn geweest......
Misschien de oudere generatie waarvan nu een heleboel door ouderdom niet meer in leven zijn zullen dit wel gevoeld hebben ja, daar moet ik je gelijk in geven

De jongere generatie heeft hard gewerkt en werden ook maar hierin gegooid , ook zij vonden het moeilijk hiermee om te gaan en aan te passen aan het westen maar ze hebben het voor elkaar gekregen en dat in een tijdsbestek van ongeveer 30 jaar!!! (nu was er ook geen weg meer terug natuurlijk)

Met de laatste paragraaf probeer ik een parallel te trekken naar rusland...
Ook daar is geen weg meer terug, er is geproefd aan de vrijheden van het westen ...
Er zal ongetwijfeld een generatie (en uiteraard ook in andere generaties) vasthouden aan het sentiment, hetzij uit overtuiging hetzij uit angst maar deze groep is hopelijk kleiner dan de groep die verandering .
Dit is een keerpunt, een heel groot keerpunt in de geschiedenis

Ter verduidelijking, normaal denk ik altijd heel erg na voor ik iets post en ga ik alles na op fouten enz. enz. ik merk dat ik het moeilijk vind duidelijk onder woorden te brengen wat ik bedoel
Nogmaals ik laat heel veel weg maar ik wil een sentiment beschrijven

Verduidelijking 2. ik ben tot mijn 7e opgegroeid in Oost-Duitsland en ja ik ben begin jaren tachtig geboren. ik heb veel dicht familie leden jaren niet eens gekend en ben opgegroeid in angst en armoede maar dat deden we allemaal .....

Echter kom ik uit een progressief gezin dus ben me bewust dat ik vooroordelen heb en dat ik dankzij mijn opvoeders veel meer kansen heb gekregen

Ik twijfel om te posten[/quote]

Mooie post zoals er vele mooie posts zijn gedaan, waarvoor dank. Interessant.