Meelezer hier! dank jullie wel voor jullie updates, inzichten en onderzoeken!
Ik vind dit een erg fijn topic om te lezen en ik waardeer ook de laatste pagina's erg.
Ik waardeer de verschillende inzichten en zienswijze's dank jullie wel daarvoor
Dinopino schreef:[quote
Ik kan me de tijd van de val van de muur, de Perstrojka en het samengaan van beide Duitslanden nog goed herinneren en dit was een hele mooie tijd van hoop, na de bijzonder donkere tijd van de jaren '80.
Daar zijn heel wat Oost-Duitsers het niet helemaal mee eens. Naar de val van de muur kwam het westen even hun bedrijven daar vestigen en hun verjagen. Daar is toen veel ellende gebeurd.[/quote]
Ik kom even op dit punt terug, ik ervaar dit als een nare opmerking....
In grote lijnen klopt de quote laat ik dat voorop stellen , ik zal proberen het heel simpel te schetsen.
De Oost-duitsers hadden moeite met de snelheid waarop alles gebeurde, in 1 keer was alles wat ze kenden onder hun voeten weggevaagd en hun bestaanszekerheid was erg onzeker en moeilijk.
Heel veel armoede, racisme maar ook het doorleven zoals ze leefden werd moeilijk gemaakt
Bedenk je dat in de tijd van het ijzeren gordijn eigenlijk alles heel simpel was men hoefde niet na te denken...voorbeeldje: 3 weken per jaar had je vakantie, er werd bepaald wanneer en zelfs waar je je vakantie kon doorbrengen.
10 jaar lang kon je op de wachtlijst voor een auto wel 1-tje die iedereen had uiteraard maar dat betekende dat er onderdelen genoeg waren als je auto na 30 kilometer weer eens ermee ophield.
Idem dito met bijvoorbeeld een tv, iedereen had hetzelfde dus onderdelen genoeg.
Het voedsel wat je at was zeer beperkt en niks niet gevarieerd maar je verlangde naar niks anders want het was er toch niet .
Nou goed maak het lijstje af naar eigen inzicht. er was bijna niks maar je buurman had niks meer dan jij
Er werd ook niet om meer gevraagd want het was er toch niet
En dit is het belangrijkste wat mij betreft : Na de val van de muur was er erg veel sentiment naar die tijd , alles was veel simpeler en werd voor je bepaald je hoefde zelf geen keuzes te maken
Na de val van de muur was er idd euforie en men wist van gekheid niet meer wat te doen.
Alles was mogelijk en hoop floreerde men verwachtte eindelijk rijkdom, als in geld en goederen maar de grootste rijkdom was je kunnen uiten, jezelf zijn, je familie kunnen zien!
Dit ging niet zonder slag of stoot en heeft ook veel families verscheurd en ja er is van alles mis gegaan en ja er is nog steeds een groep die naar dit sentiment terug verlangt. het simpele zeg maar
Maar zeggen dat heel wat Oost -Duitsers niet met de val van de muur eens zijn geweest......
Misschien de oudere generatie waarvan nu een heleboel door ouderdom niet meer in leven zijn zullen dit wel gevoeld hebben ja, daar moet ik je gelijk in geven
De jongere generatie heeft hard gewerkt en werden ook maar hierin gegooid , ook zij vonden het moeilijk hiermee om te gaan en aan te passen aan het westen maar ze hebben het voor elkaar gekregen en dat in een tijdsbestek van ongeveer 30 jaar!!! (nu was er ook geen weg meer terug natuurlijk)
Met de laatste paragraaf probeer ik een parallel te trekken naar rusland...
Ook daar is geen weg meer terug, er is geproefd aan de vrijheden van het westen ...
Er zal ongetwijfeld een generatie (en uiteraard ook in andere generaties) vasthouden aan het sentiment, hetzij uit overtuiging hetzij uit angst maar deze groep is hopelijk kleiner dan de groep die verandering .
Dit is een keerpunt, een heel groot keerpunt in de geschiedenis
Ter verduidelijking, normaal denk ik altijd heel erg na voor ik iets post en ga ik alles na op fouten enz. enz. ik merk dat ik het moeilijk vind duidelijk onder woorden te brengen wat ik bedoel
Nogmaals ik laat heel veel weg maar ik wil een sentiment beschrijven
Verduidelijking 2. ik ben tot mijn 7e opgegroeid in Oost-Duitsland en ja ik ben begin jaren tachtig geboren. ik heb veel dicht familie leden jaren niet eens gekend en ben opgegroeid in angst en armoede maar dat deden we allemaal .....
Echter kom ik uit een progressief gezin dus ben me bewust dat ik vooroordelen heb en dat ik dankzij mijn opvoeders veel meer kansen heb gekregen
Ik twijfel om te posten