Citaat:Feit is dat de wereldbevolking nog steeds groeiende is en dat daarmee de vraag naar voedsel voorlopig alleen maar toeneemt. Komen we direct bij het volgende (en imo moeilijke maar tegelijkertijd belangrijke) vraagstuk: wat is op dit moment de meest duurzame optie?
Goede vraag.
Vooral de verdeling van eiwitten is al lang problematisch.
Ik ben wat dit betreft een voorstander van 'zeebouw': 'groenten uit zee' kunnen tot 60% eiwit bevatten, dat schiet dus echt op.
Citaat:Een extensieve voedselproductie, waar ter plekke wellicht meer rekening gehouden wordt met klimaat en milieu, maar waarvoor wel méér ruimte nodig is. Ruimte die als gevolg daarvan geen echte natuur kan zijn.
Voor extensieve veeteelt geldt dat het minder belastend voor de omgeving is.
Vandaar ook mijn enthousiasme voor 'zeebouw', in Nederland is de "productie" van eiwitten op dit niveau niet te doen. (Het 'kan', maar het is roofbouw.)
Voor plantaardige voeding is het anno 2023 niet meer zo nodig 'dat het meer ruimte inneemt'.
Citaat:Punt 1 van aandacht is hierbij ook dat het een dure manier van voedselproductie is, dus hoe houden we het betaalbaar voor Jan Modaal?
Goede vraag.
Belasting op belastende zaken, zoals vleestaks. (Voor de meeste mensen is vlees nu eenmaal niet nodig maar een luxe.)
Citaat:Punt 2 van aandacht is dat als wij hier in Nederland minder gaan produceren, er elders op de wereld meer geproduceerd zal worden.
Hmmm, interessant.
Als in: onze boeren verhuizen naar Canada?
Citaat:Een intensieve voedselproductie met alle bijbehorende moeilijkheden en uitdagingen mbt klimaat en milieu, maar die minder ruimte nodig heeft en daardoor juist ruimte geeft aan echte natuur.
Als je 'ruimte' opvat als vierkante kilometers snap ik het.
Momenteel bestaat deze 'ruimte' in die zin niet, dat er sprake is van roofbouw en vernietiging.