Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:48

Citaat:
Feit is dat de wereldbevolking nog steeds groeiende is en dat daarmee de vraag naar voedsel voorlopig alleen maar toeneemt. Komen we direct bij het volgende (en imo moeilijke maar tegelijkertijd belangrijke) vraagstuk: wat is op dit moment de meest duurzame optie?

Goede vraag.
Vooral de verdeling van eiwitten is al lang problematisch.
Ik ben wat dit betreft een voorstander van 'zeebouw': 'groenten uit zee' kunnen tot 60% eiwit bevatten, dat schiet dus echt op.

Citaat:
Een extensieve voedselproductie, waar ter plekke wellicht meer rekening gehouden wordt met klimaat en milieu, maar waarvoor wel méér ruimte nodig is. Ruimte die als gevolg daarvan geen echte natuur kan zijn.

Voor extensieve veeteelt geldt dat het minder belastend voor de omgeving is.
Vandaar ook mijn enthousiasme voor 'zeebouw', in Nederland is de "productie" van eiwitten op dit niveau niet te doen. (Het 'kan', maar het is roofbouw.)

Voor plantaardige voeding is het anno 2023 niet meer zo nodig 'dat het meer ruimte inneemt'.
Citaat:
Punt 1 van aandacht is hierbij ook dat het een dure manier van voedselproductie is, dus hoe houden we het betaalbaar voor Jan Modaal?

Goede vraag.
Belasting op belastende zaken, zoals vleestaks. (Voor de meeste mensen is vlees nu eenmaal niet nodig maar een luxe.)
Citaat:
Punt 2 van aandacht is dat als wij hier in Nederland minder gaan produceren, er elders op de wereld meer geproduceerd zal worden.

Hmmm, interessant.
Als in: onze boeren verhuizen naar Canada?
Citaat:
Een intensieve voedselproductie met alle bijbehorende moeilijkheden en uitdagingen mbt klimaat en milieu, maar die minder ruimte nodig heeft en daardoor juist ruimte geeft aan echte natuur.

Als je 'ruimte' opvat als vierkante kilometers snap ik het.
Momenteel bestaat deze 'ruimte' in die zin niet, dat er sprake is van roofbouw en vernietiging.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:55

Janneke, vraagje, als je al je eiwitten uit plantaardige voeding wilt halen. Heb je dan juist niet meer grond nodig voor het verbouwen van dit soort groenten? Kan dat in Nederland?
Ik ben geen akkerbouwer, dus heb echt geen idee.
Onze klei/veengrond zou er in ieder geval niet geschikt voor zijn, daar groeit alleen gras

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:06

Wij hebben het makkelijk met een gigantisch lange zeekust, de Zeeuwse eilanden meegerekend.

En als lid van de coöperatie 'Land van Ons:
in de Vrouw Venne polder in Oud Ade (veenweidegebied) wordt oa. gewerkt aan eetbare moerasplanten, doorgaans ook eiwitrijk. https://landvanons.nl/waterplanten-vrouw-vennepolder/

Algen en wat al niet kun je ook op land verbouwen, maar dan moet je weer bassins en wat al niet aanleggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:01

succes vandaag!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:50

Kinke schreef:
gisteravond nog een stukje interessante info gehoord tijdens een bijeenkomst. Was georganiseerd door de provincie Overijssel. Betreft het deelgebied Salland. Het ging over het PPLG (provinciaal plan landelijk gebied).
De waterkwaliteit in Salland voldoet aan de eisen gesteld in de Kaderrichtlijn Water.
Maar...eh...wacht eens even??? Er werd gezegd dat het gebied Salland een vrij klein gebied is maar met in verhouding een grote hoeveelheid veehouderij. Hoe kan dat dan met al die zgn. vreselijke grote vervuilers van water, de boeren??? Bemestingsregels zijn in het hele land hetzelfde. Of poepen koeien hier anders dan in andere delen van het land? Dit jaar zijn weer stukken land afgepakt om zgn. bufferstroken langs sloten te creëren . Afhankelijk van het soort sloot mag er bijvoorbeeld 1 meter vanaf de sloot niet bemest worden (kan ook 3 meter zijn). goh, zal die vervuiling dan toch door andere bedrijfstakken veroorzaakt worden???

Vind je dat nu echt vreemd dat de boeren daar de schuld van krijgen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:52

nee, helaas vind ik dat niet vreemd

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:46

OleJon schreef:
Vind je dat nu echt vreemd dat de boeren daar de schuld van krijgen?

Weet je, ik begrijp heel goed dat het fijn is om een relatief kleine groep Nederlanders de schuld te geven van een probleem dat wellicht groter is dan alleen 'de boeren'. Want terwijl jij het blijkbaar logisch vindt om 'de boeren' de schuld te geven, hebben wij (jij en ik, samen met alle andere Nederlanders) bijna twee keer zoveel landbouwgrond nodig om te voorzien in onze voedselconsumptie, dan waarover wij zelf als Nederland beschikken (je weet wel, die enorme 2/3 van het landoppervlak). Mijn inziens is het dan niet meer dan logisch, dat wij als land zelf ook de verantwoordelijkheid nemen voor de impact die voedselproductie nu eenmaal heeft op klimaat, natuur, milieu, etc. Als we nu veel minder dan onze eigen landbouwgrond nodig zouden hebben, wordt het een heel ander verhaal. Maar dat is nu eenmaal niet de realiteit. (https://www.vork.org/nieuws/nederland-h ... %20hectare)

Daarbij, dat een groot deel van de Nederlandse landbouwgrond wordt ingezet voor de veehouderij, is een logisch gevolg van het feit dat lang niet alle Nederlandse landbouwgrond geschikt is voor akkerbouw. Waar ik zit bijvoorbeeld, zitten veel melkveehouderijen en weinig tot geen akkerbouwbedrijven. Dat komt simpelweg omdat hier de bloemkolen zeg maar niet als paddenstoelen uit de grond zouden schieten, als we het al zouden proberen. Waarom zit hier melkvee? Omdat gras hier wel fantastisch groeit.

Maar oké, stel je voor dat we in Nederland (zoals door velen gewenst) ipv zoveel veehouderij meer akkerbouw zouden hebben. Wees je er dan ook van bewust dat het gebruik van glyfosaat een veelvoud gaat zijn van wat er momenteel wordt gebruikt. Zo neemt de akkerbouw, opengrondstuinbouw en glastuinbouw 70% van het totale glyfosaatgebruik voor zijn rekening tov 10% door de melkveehouderij. Plus het feit dat er in de akker- en tuinbouw per hectare gemiddeld 12x zoveel glyfosaat wordt gebruikt dan in de melkveehouderij. (https://edepot.wur.nl/472136)

Dan nog een laatste puntje van aandacht. Terwijl jij het blijkbaar nodig vindt om boeren de schuld te geven van een bepaald probleem, is het biologisch marktaandeel in Nederland nog geen 4%. We eten met zijn allen dus voor 96% aan voedsel dat op intensieve wijze is geproduceerd én we hebben bijna twee keer zoveel landbouwgrond nodig dan we zelf hebben. (https://www.gfactueel.nl/verwachte-groe ... lijft-uit/)

En dan nóg de boer aanwijzen als de schuldige?

Schiet. Mij. Maar. Lek. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:40

Tiepfoudt...denk dat jij OleJon verkeerd begrijpt :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:20

Kinke schreef:
Tiepfoudt...denk dat jij OleJon verkeerd begrijpt :D

Oh crap, mijn excuses OleJon :o

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:35

Eerste exitpolls zijn binnen (Noord-Holland en Overijssel)... ik voel een kleine kabinetscrisis aankomen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:39

Tiepfoudt schreef:
Eerste exitpolls zijn binnen (Noord-Holland en Overijssel)... ik voel een kleine kabinetscrisis aankomen :+

Genieten!
Noord-Holland had ik toch niet verwacht. {:}

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:43

Tiepfoudt, Dank zij mensen zoals jij is de gekte van dit kabinet met zijn bizarre plannen, even een halt toegeroepen. Wat zal dit hard binnenkomen. Een fantastische verkiezingsuitslag.
De hufterigheid ten top, wat betreft stikstof, aardgas, en als uitsmijter het volledig negeren van de ellende die wolven veroorzaken bij veehouders en mensen met huisdieren. Dieren die bijna nergens meer veilig zijn. Ik zie de onmacht en hun verdriet. Heel opvallend is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die de ellende zien en met z'n allen daaraan nu een halt willen toeroepen. En dat gaat ook gebeuren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:44

Vast ja, net als met de Fvd gebeurde zeker :') Eén pot nat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:44

juval schreef:
Tiepfoudt schreef:

Genieten!
Noord-Holland had ik toch niet verwacht. {:}

Snap oprecht niet dat je het genieten vindt. Alle speerpunten van de BBB zijn niet waar te maken en puur populistisch gelul. Het is vaker gebeurd dat een nieuwe partij veel stemmen krijgt en er vervolgens een puinhoop van te maken omdat ze mensen er niet zijn.

BBB kan er voor de boeren zijn, maar ze kunnen het beleid van de EU niet veranderen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:47

Benzz schreef:
Snap oprecht niet dat je het genieten vindt. Alle speerpunten van de BBB zijn niet waar te maken en puur populistisch gelul. Het is vaker gebeurd dat een nieuwe partij veel stemmen krijgt en er vervolgens een puinhoop van te maken omdat ze mensen er niet zijn.

BBB kan er voor de boeren zijn, maar ze kunnen het beleid van de EU niet veranderen.

Slechte verliezer?, :+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:48

De druiven zijn zuur, Benzz. Maar realiseer je, de winnaars hebben altijd gelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:50

juval schreef:

Politiek is voor mij geen winnen of verliezen.

Maar ik begrijp dat jij het belangrijker vindt om te kunnen boeren dan of je kinderen en kleinkinderen nog een wereld hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:50

misterA schreef:
De druiven zijn zuur, Benzz. Maar realiseer je, de winnaars hebben altijd gelijk.

Time will tell........

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:54

misterA schreef:

:+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:57

Benzz schreef:
juval schreef:

Politiek is voor mij geen winnen of verliezen.

Maar ik begrijp dat jij het belangrijker vindt om te kunnen boeren dan of je kinderen en kleinkinderen nog een wereld hebben.

Ach, De planeet is een heel stuk groter dan dat kleine stipje Nederland.

Ik ben wel erg benieuwd hoe nu verder gaat met stikstof. En of en wat de BBB voor elkaar krijgt. En ook of ze er in slagen om een stabiele partij te worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:02

BBB zal hoe dan ook compromissen moeten sluiten. Ze hebben het niet opeens alleen voor het zeggen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:03

Loretta schreef:
Ik ben wel erg benieuwd hoe nu verder gaat met stikstof. En of en wat de BBB voor elkaar krijgt. En ook of ze er in slagen om een stabiele partij te worden.

Ze kunnen er weinig aan doen. Vanuit de EU bepaald. Ben ook benieuwd hoe het er over 3 maanden uitziet qua stabiliteit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:07

Gefeliciteerd BBB stemmers! Het ziet er goed uit voor jullie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:09

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Ze kunnen er weinig aan doen. Vanuit de EU bepaald. Ben ook benieuwd hoe het er over 3 maanden uitziet qua stabiliteit.

Eu heeft niets over stikstof bepaald.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:10

Jessix schreef:
Gefeliciteerd BBB stemmers! Het ziet er goed uit voor jullie.

PvdA en GroenLinks lijkt op dit moment wel de grootste te worden. Weet niet of dat voor de BBB zo gunstig is.