steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:59

Eind van het liedje zal zijn dat de kleintjes moeten wijken voor de groten. Is altijd al zo geweest.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:07

Alleen krijgt de garagehouder geen beroepsverbod. Daarnaast zijn heel veel boeren natuurlijk ook al weggekocht voor woningbouw en industrie. Ik snap je punt daarin eigenlijk niet?

@bigone

Fiks bedrag ook echt? Dan hoor ik andere bedragen, daarnaast mag je vaak niet over van veehouderij naar landbouw.

'Heel veel boeren' ' 99%' '1%'

Bronnen graag, of anders even wat duidelijker maken dat dit jouw mening is... en geen feit :)

Verder hoop ik wel dat bepaalde dingen uit elkaar gehouden kunnen worden. Pro boer is niet hetzelfde als: anti vluchteling, anti klimaatmaatregelen, anti 'Den Haag' , anti rechtstaat.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:12

bigone schreef:
Stappen voor onteigening : uitkopen met een fiks bedrag, veranderen van bedrijfsvoering met flinke subsidie, van veehouderij overgaan op landbouw, bedrijfsverplaatsing en wanneer overal nee op word gezegd: onteigening.
Er zijn heel veel kleine boeren boven de 55 die maar al te graag willen stoppen alleen vertegenwoordigen zij maar 1 % van de vereiste stikstof reductie.
De andere 99 % is in handen van de grote bedrijven.

Tsja. Zijn dat ook haalbare, levensvatbare stappen? En gaan ze in de praktijk ook zo makkelijk als jij het stelt? Vooralsnog zijn het papieren oplossingen, gemaakt door mensen die mijlenver, letterlijk, van de realiteit van het boeren af staan en tot op heden op geen enkele manier hebben laten zien dat ze ook maar enige relevante kennis bezitten, maar af gaan op rapporten van ambtenaren die dat ook al niet hebben. Die rapporten staan aantoonbaar vol met fouten en desinformatie, dat is toch totaal ongeloofwaardig. Waarom zou je als boer ook maar enigszins mee willen of kunnen gaan met deze stappen, in de wetenschap dat het gewoon niet klopt, of als je wél mee gaat, je binnen een bepaalde tijd wéér je hele hebben en houwen moet omgooien omdat er weer van alles op de schop moet.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 19-06-22 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:48

bigone schreef:
Stappen voor onteigening : uitkopen met een fiks bedrag, veranderen van bedrijfsvoering met flinke subsidie, van veehouderij overgaan op landbouw, bedrijfsverplaatsing en wanneer overal nee op word gezegd: onteigening.
Er zijn heel veel kleine boeren boven de 55 die maar al te graag willen stoppen alleen vertegenwoordigen zij maar 1 % van de vereiste stikstof reductie.
dit klopt niet...het onderhandelen over uitkopen duurt al heel erg lang want ze beginnen met een belachelijke lage prijs te bieden! Ze komen met 4 man tegen jou als 1 persoon. Dat is heel intimiderend en veel zullen al zwichten. Anderen gaan niet akkoord en dan gaat het spel beginnen. Bin there done that
Heel stressvol en echt niet o.k
Je moet daar dus niet zo makkelijk over praten want het is dus pertinent niet waar je een flinke zak geld krijgt!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:51

ruitje schreef:
Alleen krijgt de garagehouder geen beroepsverbod. Daarnaast zijn heel veel boeren natuurlijk ook al weggekocht voor woningbouw en industrie. Ik snap je punt daarin eigenlijk niet?

@bigone

Fiks bedrag ook echt? Dan hoor ik andere bedragen, daarnaast mag je vaak niet over van veehouderij naar landbouw.

'Heel veel boeren' ' 99%' '1%'

Bronnen graag, of anders even wat duidelijker maken dat dit jouw mening is... en geen feit :)

Verder hoop ik wel dat bepaalde dingen uit elkaar gehouden kunnen worden. Pro boer is niet hetzelfde als: anti vluchteling, anti klimaatmaatregelen, anti 'Den Haag' , anti rechtstaat.

Ik zal proberen het artikel over die 1/99 even weer te vinden. Las dat eergisteren ergens. Pro boer wordt door nogal veel extreme figuren gekoppeld aan anti alles, niet door mij. Maar FvD , van der Plas doen dat bvb door hun uitspraken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:11

Over mensen zoals Mark van den Oever kunnen we denk ik heel kort zijn. Een aantal politici hebben de afgelopen jaren heel veel kapot gemaakt door continu te denigreren en te polariseren. Tjeerd de Groot met zijn halvering van de veestapel als de grootste huichelaar van het hele stel. De politiek wil onze medewerking maar jaagt ons in het harnas met een stikstofreductiekaart waar de honden nog geen brood van lusten. En nu raar op staan te kijken en vooral heel verontwaardigd zijn dat er een handvol mensen zijn die dwars worden. Dan heb je volgens mij werkelijk geen idee hoeveel pijn en woede er al jarenlang onder veel boeren heerst. Noem hem gerust extreem, radicaal of dom. De politici in Den Haag die dit veroorzaakt hebben zijn werkelijk geen haar beter.

bigone schreef:

Raar bericht. Fiks bedrag, flinke subsidie, bedrijfsverplaatsing... Veel woorden, geen inhoud. Heb je een idee over welke fikse bedragen en flinke subsidies het gaat? 1% van de vereiste stikstofreductie zit in kleine boeren boven de 55 en de rest is in handen van grote bedrijven? Dus wij zijn met ons (imo kneuterig :+ ) familiebedrijf met 95 melkkoeien, waar nog niet zo lang geleden onze (schoon)ouders volledig uit de maatschap zijn getreden en waar wij dus graag nog tot ons 65-70e (de komende 35-40 jaar dus) mee door willen, een "groot bedrijf"? Waar haal je deze 'informatie' in godsvredesnaam vandaan?

En als je niet in dergelijke sprookjes van het kabinet gelooft en de spreekwoordelijke hakken in het zand zet, dan moet je maar onteigend worden. So be it? Wat moet het fijn zijn om zo makkelijk te kunnen denken over zoveel mensen hun grote passie en levenswerk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:52

voorbeeldje van dat leuke 'onderhandelen' door de provincie:
'je kunt maar beter meewerken, want het gebeurt toch'. (daarbij zaten de hoogbejaarde ouders die ook nog op de boerderij wonen en alles opgebouwd hebben ook aan tafel).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:12

Kinke schreef:
'je kunt maar beter meewerken, want het gebeurt toch'. (daarbij zaten de hoogbejaarde ouders die ook nog op de boerderij wonen en alles opgebouwd hebben ook aan tafel).

Niet best

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:41

Kinke schreef:

Nou precies dit.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:41

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 00:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:43

Ja, maar Electra.. zoals jij het samenvat is veel te saai. Je moet het zo zeggen dat je boos kan zijn op de regering :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:01

ik had nog nooit van foodhubbs gehoord eerlijk gezegd. wat houdt dat in? fabrieksvoedsel?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:20

Electra63 schreef:
OleJon schreef:
Dit is waarom de boeren weg moeten. Rutte zegt het zelf, dat de Foodhubbs de boeren gaan vervangen.

https://www.facebook.com/10000750364222 ... 796339511/

Wat heb je nou aan zo'n geknipt stukje op FB? Plaats dan de hele meeting.

https://www.wur.nl/nl/nieuws/wageningen ... d-hubs.htm

In Wageningen is/komt zo'n foodhub.
Het betreft vooral innovatie, omdat er grote tekorten zijn aan (veilig) voedsel.
Nergens staat dat er boeren weg moeten.

Het blijft hoe dan ook krom je eigen voedselvoorziening om zeep te helpen terwijl je wel foodhub wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:12

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:15

Die formule 1 zou als eerste afgeschaft moeten worden in Nederland. Beetje bizar om boeren weg te pesten terwijl je zo'n vervuilend evenement in een natuurzone door laat gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:19

Loretta schreef:
En alweer iets van het platteland dat onder vuur ligt van de groenen.

https://www.destentor.nl/hardenberg/aut ... ~a4897863/

Laat ze dat ook maar verbieden.
Laat de gewone burgers maar merken dat het hen ook gaat raken.
Hoe meer het de "gewone man" raakt hoe minder snel er nog gestemd word op D66 en achterna loper VVD.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:44

Onderstaande heb ik ook al vaker gelezen, maar hier ook weer duidelijk uitgelegd

Citaat:
De stikstofplannen die het kabinet vorige week presenteerde zullen heel grote impact hebben op de Nederlands landbouw. Maar dat niet alleen, ook voor het klimaat zijn de gevolgen immens. Met ieder perceel dat uit de landbouw wordt onttrokken, is het voor Nederland moeilijker om aan de klimaatdoelstellingen, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs en het Europese klimaatbeleid, te voldoen.

In bodems zit drie keer meer CO2 (in de vorm van C) dan in bovengrondse biomassa en twee keer meer dan in de atmosfeer. Het is van groot belang deze hoeveelheid CO2 in bodems vast te houden. Elke ton CO2 die niet wordt vastgehouden in bodems zal de aarde verder opwarmen.

Koolstofopslag

Een gemiddeld landbouwperceel in Nederland bevat 250 ton CO2 per hectare. De meeste graslandpercelen op zand- en kleigronden bevatten meer ton CO2 dan ieder ander landgebruik. Als deze percelen moeten worden ‘aangeboden’ voor bedrijfsbeïndiging, is het de vraag wat er met deze percelen gaat gebeuren. Mochten deze percelen worden benut voor industrie, woningbouw of worden verschraald voor natuur, in al die gevallen komt er meer CO2 in de lucht en zal de aarde verder opwarmen. Dit terwijl het streven juist is om meer CO2 in de vorm van C in de bodem vast te leggen (en met name graslandpercelen hier dus essentieel voor zijn). De huidige voorstellen van het kabinet lijken te focussen op stikstof en geen rekening te houden met klimaat.

Boeren en natuur zijn verbonden

Eurofins is van mening dat landbouw, klimaat, natuur en stikstof onherroepelijk met elkaar zijn verweven. De huidige plannen treffen een hardwerkende sector onevenredig. Er zijn andere oplossingen nodig (en mogelijk).

Boeren zijn onmisbaar in Nederland en dat hoeft niet te botsen met waardevolle natuur!

https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/sti ... QcyuPYrJqU

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:50

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:

Hoe meer het de "gewone man" raakt hoe minder snel er nog gestemd word op D66 en achterna loper VVD.

Eens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:05

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:

Ik vraag me af of jij als boer nu niet net tegen de burgers aan schoppen die jullie steunen.
Laten we wel wezen. De meeste D66 stemmers komen niet van het platteland. En ook zijn er genoeg boeren die de laatste verkiezingen VVD gestemd hebben. En kijk eens naar de laatste peilingen. VVD, D66 en CDA staan er slecht voor terwijl de BBB nu echt een partij van betekenis zou worden als er nu verkiezingen zouden zijn.

De meeste burgers op het platteland staan pal achter de boeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:21

Jij als boer?
Bedoel je mij dan omdat je mij quote.

Ja hopelijk blijven mensen BBB stemmen als het dadelijk kan.
Ze is er niet alleen voor de boeren maar duidelijk ook voor de burger. Zoals ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:27

Ik weet ook niet precies wie die 'gewone burgers' moeten zijn..?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:38

Niet de extreem linkse die het prima vinden dat de hobby van een ander niet meer kan omdat het zogenaamd slecht is voor het milieu.
Die geen rally meer wil zien als in dit voorbeeld.
Dat is ook maar een kleine groep burgers die daar tegen is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:39

DuoPenotti schreef:
Jij als boer?
Bedoel je mij dan omdat je mij quote.

Ja hopelijk blijven mensen BBB stemmen als het dadelijk kan.
Ze is er niet alleen voor de boeren maar duidelijk ook voor de burger. Zoals ik.

Ik dacht dat jij boer was omdat je zei laat de burgers het ook maar meemaken als die race verboden wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:40

De BBB zou wat mij betreft een B minder mogen hebben, het is duidelijk alleen een Boerenpartij. Niet erg, maar ik voel me als plattelander zonder boerderij niet bepaald vertegenwoordigd door die schreeuwerds.