Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:08

nps schreef:
@gnome, ook dat heb ik al zoveel vaker gelezen. Zodra je de dingen benoemt voor wat ze zijn is het ineens denigrerend en een vervelende toon.

nee, de tussenwoorden die inhoudelijks niets toevoegen, of de verwoording, dát is de vervelende toon. Je kan iets normaal neutraal weergeven of met een oordeel erin.
zoals "je weet wel...." en het oordeel "niet zo selectief zijn" , "vergeet dan vooral niet.."
dat is niet dingen benoemen, dat is iets zeggen over de schrijver van het bericht.
Naar mijn idee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:17

Gnome schreef:
In het echte leven is dat makkelijker denk ik. Ik omring mezelf automatisch vooral met mensen die hetzelfde over zaken denken en zakelijk gezien blijf ik weg van dit soort discussies omdat het niets met ons werk van doen heeft maar wel grote invloed kan hebben als je lijnrecht tegenover elkaar blijkt te staan.

Zakelijk blijf ik ook weg van politieke discussies al zou ik geen werk doen voor klanten met werkzaamheden waar ik morele/ethische problemen mee heb.

Maar prive heb ik een dusdanig gevarieerde kennissenkring dat ik soms op sommige politieke punten totaal anders denk dan mijn kennissen.
Maar op andere punten hebben we uiteraard wel een verbinding.

Mijn kennisen gaan van boer tot XR-activist, vegan tot mensen die dat totaal belachelijk vinden.
Partij voor de dieren tot PVV en FVD en alles daar tussen.

Maakt het leven ook interessant om alles van verschillende kanten te bekijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:40

Probleem met schriftelijke discussies is sowieso "de toon die de muziek maakt" mist.

Er zit nogal wat ruis tussen zender en ontvanger.
Dat vergt dus ook wat van beiden partijen.

In een groepsdiscussie mensen blokkeren is niet erg praktisch. De rest van de groep kan gewoon wel reageren waardoor het een rare discussie wordt.
Ik kies ervoor om sommige dingen gewoon naast mij neer te leggen. Lukt dat niet stel ik mezelf de vraag waarom het mij raakt.
Waarom zou iets wat iemand die niet uit mijn directe kring komt schrijft mij raken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:06

Ik heb ook een gevarieerde kennissenkring, van miljonairs tot bijstandsmoeder. En ook van FvD /PVV t/m Denk.

Maar ik ga wel de discussie aan als er gediscrimineerd wordt en ik blijf dit doen.

Tegenwoordig is het gewoon normaal om hele groepen over 1 kam te scheren en openlijk te discrimineren. En vooral wordt er nepnieuws aangehaald of verspreid.
Zelfs door politici.
Ik ben het daarom eens met Sander Schimmelpenninck: niet je schouders ophalen en denken het valt wel mee, afstraffen en zeker als het gedaan wordt door politici of opiniemakers.

En er is geen discussie of dit "je eigen opvatting" of "je eigen grens" is.
Fascisme is fascisme; discriminatie is discriminatie en fakenews kun je gewoon nakijken en onderbouwen waarom.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:17

Er werd nu niet gediscrimineerd.. het ging over extremisme .. en het was een heel normaal bericht van (ik meen) Gnome waar jij op een denigrerende manier meende te moeten antwoorden …
Vind je dat dan “de discussie aangaan” ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:39

Cer schreef:
Er werd nu niet gediscrimineerd.. het ging over extremisme .. en het was een heel normaal bericht van (ik meen) Gnome waar jij op een denigrerende manier meende te moeten antwoorden …
Vind je dat dan “de discussie aangaan” ?

Cer,
Wanneer ga jij eens gewoon mee in een discussie i.p.v. altijd vragen aan anderen te stellen?

Ik hoef jou geen antwoord te geven, Gnome heeft mij onder de Foei gezet, dus einde discussie met Gnome. Daar hoef jij je verder niet mee te bemoeien.

Jij kunt prima terug lezen dat de discussie ging over fascistisch leden bij FvD.
Er zou geen discussie over eigen grenzen of eigen opvattingen, moeten zijn.
Daar zou, wat mij betreft, iedereen het mee eens moeten zijn; of dat nu bij FvD is of bij Denk en alles daar tussen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:07

Ik lees dan weer nergens iets denigrerends...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:37

Denigrerend is dan ook nogal subjectief. Ik vond jouw tip, fransje23 - een goede. Ga na waarom het je zo raakt. Of in het geval van Cer, waarom je de behoefte hebt andermans berichten te benoemen als denigrerend.

We hadden het inderdaad over extremen. Is extreemlinks net zo erg als extreemrechts? Ik hou aan wat het AIVD zegt - extreemrechts is bedreigender dan extreemlinks. Ik vind het steeds extreemlinks in de discussie gooien een zwakke afleidingsmanoevre.

Het aivd zegt erover:

AIVD schreef:
Rechts-extremisten vormen een dreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde omdat zij antidemocratische doelen nastreven, al dan niet met ondemocratische middelen.

en ook:

AIVD schreef:
Rechts-extremistische groepen maken opportunististisch gebruik van angst en onvrede in de samenleving en ondermijnen door hun boodschap/narratief het vertrouwen in de democratische rechtsorde. Hierdoor kunnen spanningen en polarisatie tussen bevolkingsgroepen ontstaan en kunnen mensen onterecht het vertrouwen verliezen in de democratische instituties. Rechts-extremisten streven naar een normalisering van hun boodschap/narratief in de samenleving.

Dit narratief vormt een tweeledige dreiging. Enerzijds draagt het bij aan de ondermijning van de democratische rechtsorde door de verhouding tussen overheid en burgers en de sociale cohesie tussen burgers onderling in de maatschappij onder druk te zetten. Anderzijds is dit gedachtegoed een mogelijke voedingsbodem voor het gebruik van geweld, zoals dat te zien is binnen het rechts-terrorisme.

Zeer actueel, en imho van een totaal andere orde dan extreem-links. Voorbeeldje, voorlopig heb ik ook geen enkele extreem-linkse potentiele premier bij lokale protesten burgers zien oproepen te acteren tegen eigen politiek beleid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:50

Omdat ik uitgelogd stond kwam ik perongeluk weer eens in het topic wat standaard een kruisje krijgt.
Dus dacht lees weer eens wat pagina's mee.

Opvallend is dat, ongeacht het onderwerp, de discussie vaak een voorspelbaar verloop krijgt, al jaren in de politieke topics op bokt.

Een kleine uitgesproken groep probeert het debat te domineren, snoert tegengeluiden de mond.
Maar zien zelf niet dat ze dit doen.

Nou ik zwaai weer uit.
Ben weer ingelogd dus hij komt niet zomaar voorbij weer.
Zijn jullie weer van mij af.

:')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:59

Vanaf vandaag hebben we kabinet Jetten!

Ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen.
Hopelijk net zo keurig als de formatie.
Ben wel bang dat ze het niet de volle termijn vol gaan houden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:00

Het zijn ook altijd dezelfde bokkers die eens komen aanwaaien, ff komen rellen of de boel op scherp zetten en nooit eens zelf met een goede inhoudelijke reactie komen, waarom ze op een bepaalde partij stemmen of het eens of oneens zijn met bepaalde standpunten van partijen. :D

Er hebben flink wat Bokkers op FvD en PVV gestemd, maar geen enkele kan/wil/durft het te onderbouwen.
Waarschijnlijk zijn dat van die roeptoeters net als op SM; maar ik geef toe, dat is een aanname van mij.

Iedereen die op middenpartijen (beetje rechts en beetje links) heeft gestemd, komt met een onderbouwing of uitleg en kun je prima met elkaar over discussiëren.
Maar de aanhangers van de wat extremere partijen vinden dat schijnbaar moeilijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:02

Gek hè, als je al voor racist wordt uitgemaakt als je probeert uit te leggen waarom anderen voor PVV kunnen stemmen :roll:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:03

fransje23 schreef:
Vanaf vandaag hebben we kabinet Jetten!

Ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen.
Hopelijk net zo keurig als de formatie.
Ben wel bang dat ze het niet de volle termijn vol gaan houden.

Ik vind het lastig, maar het kan nooit slechter zijn, dan Schoof1.
Financieel de komende jaren om het rond te krijgen met een minderheidskabinet lijkt mij moeilijk.
Zeker omdat Heinen, bekend staat, als streng en star.
Er zal onderhandeld moeten worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:04

996981 schreef:
Gek hè, als je al voor racist wordt uitgemaakt als je probeert uit te leggen waarom anderen voor PVV kunnen stemmen :roll:

Daar is de volgende oproerkraaier :D

Waarom moet JIJ uitleggen voor anderen waarom zij op de PVV stemmen?
Ik ken er veel en ik hoor ook hun argumenten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:14

Electra iedereen weet waarop ik heb gestemd.
Ben ik nooit stil over.

Maar ook die partij bashen jullie al jaren.

Maar oh wee iemand van D66 met een vals cv word besproken.. Oh oh.
Dan lees je dat links altijd aangepakt word.

Nee alle partijen. Maar waarschijnlijk merk je het als het jezelf "raakt".

Maar dat word door oa jou niet erkent.

En dan blijft het bij aanwaaien.
Want discussie is onmogelijk als dat niet word ingezien.

Bleek dat ik dat kruisje na een opmerking weer in moest stellen.

Nu echt doei. Fijne eentonige voortzetting weer :j

Oh dat algemeen kan ook wel uit de titel _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:17

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Daar is de volgende oproerkraaier :D

Waarom moet JIJ uitleggen voor anderen waarom zij op de PVV stemmen?
Ik ken er veel en ik hoor ook hun argumenten.

Omdat anderen daar geen zin in hebben, als ze als zien hoe je behandelt wordt als je het niet stemt, maar je we wel in kan verplaatsen? :o?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:39

Ik kan me er prima in verplaatsen, maar daarom vind ik daar wel wat van.

Met name over politici als Faber, die geen enkele intentie heeft gehad om de opvangcrisis van asielzoekers op te lossen. Vrijwilligers geen lintje wil geven, ruzie maakt met andere coalitiepartijen enz.
Daarbij de PVV met 37 leden (vorige kabinetsperiode) die bijna geen enkele bijdragen hebben geleverd en/of nooit aanwezig, bizar voor de vergoeding die zij ontvangen. Kamerleden die op FB groepen beheren en andere politici zwart maken met karikaturen en nepnieuws.
Dat zie je bij geen enkele partij.
Behalve dat ze bij FvD graag een soort stoelendans doen met 6 personen voor 3 kamerzetels.
Ook dat kost wat en ze zijn weinig aanwezig.
En daarbij dan de fascistische leden die er zijn, de appjes die verspreid worden, de banden met Rusland?

Het oproepen tot geweld? Bij demonstraties? Enz. enz.
Zoveel voorbeelden van discriminatie en ondermijning van de rechtstaat, maar we moeten vooral begrip tonen......

Maar schijnbaar, vinden sommigen dit niet erg? Als je uit onvrede stemt, zijn er immers ook andere partijen, die minder extreem zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:45

fransje23 schreef:
Probleem met schriftelijke discussies is sowieso "de toon die de muziek maakt" mist.

Er zit nogal wat ruis tussen zender en ontvanger.
Dat vergt dus ook wat van beiden partijen.

In een groepsdiscussie mensen blokkeren is niet erg praktisch. De rest van de groep kan gewoon wel reageren waardoor het een rare discussie wordt.
Ik kies ervoor om sommige dingen gewoon naast mij neer te leggen. Lukt dat niet stel ik mezelf de vraag waarom het mij raakt.
Waarom zou iets wat iemand die niet uit mijn directe kring komt schrijft mij raken.

Het raakt me zeker niet. Tenminste dat schaar ik onder dat het me iets doet, dat ik er over ga malen etc. Dat echt totaal niet maar ik kies er hier voor om de discussie niet aan te gaan omdat het naar mijn mening niet op een gelijkwaardige en respectvolle manier gaat.

Ik vind het wel grappig dat er wordt gezegd dat je bij zoiets bij jezelf te rade moet gaan maar de andere kant op werkt dat blijkbaar niet zo. Ik lees hier alleen.. ik lees niets denigrerends. Punt. Niet, goh zal ik eens bij mezelf te rade gaan waarom mensen dat wel zo lezen?

Geeft ook wel aan waarom het geen nut heeft om daar dus energie in te steken.

Maar inderdaad het kabinet staat. Ze hadden er niet echt lekker weer bij om zo op de foto te gaan zeg :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:46

996981 schreef:

Lekker boeiend. Ik ben ook voor vanalles uitgemaakt. Leg het naast je neer en door op de inhoud.

Op de rest ga ik niet meer in. Grijsgedraaide plaat. Altijd zelfde verhaal, altijd zelfde slachtofferrol. Vermoeiend, zinloos, afleidend. Vind ik.

Kabinet Jetten, fijn! Ben erg benieuwd hoe het minderheidskabinet gaat uitpakken. En ik hoeverre de stevige taal in de media vooral weer voor de buhne is, vooral van GL/PvdA. Als het onderhandelen met dezelfde professionaliteit als de coalitievorming gaat komt het vast goed.

@gnome - wat vind jij dan niet respectvol? Oprechte vraag. Respectvol en denigrerend wordt door iedereen een hele verschillende invulling aan gegeven, dus dingen die je als denigrerend ervaart kunnen oprecht niet zo bedoeld zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:01

Ladyingreen schreef:
Dank bigOne, maar ik ben dan ook wel benieuwd naar de links kant van het spectrum. Hebben ze daar ook een artikel over geschreven? Ik ga eens zoeken!

Daarvoor gelden exact dezelfde maatstaven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:01

denigrerend is in mijn ogen neerbuigend. 'Ik heb gelijk en jij bent dom' zo voelt dat. Het kan zijn dat het niet zo bedoeld is hoor, maar de toon is niet fijn soms.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:03

Eindelijk weer een kabinet met een flink aantal ervaren bestuurders! Ik hoop dat ze veel netelige kwesties aan kunnen pakken zonder dat daar heel veel mensen nadeel van ondervinden. Ik blijf het met belangstelling volgen. Het onderlinge gekissebis hier sla ik even over.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:05

Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe kabinetsploeg. Hopelijk krijgen ze het voor elkaar om in ieder geval een beginnetje te maken in de dossiers die nu vooral stilliggen. Ik denk dat we daar als land veel aan kunnen hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:18

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:24

juval schreef:
de landbouwminister krijgt een pittige taak in ieder geval. Het vertrouwen winnen zal niet meevallen. https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2026/ ... overwinnen

Ik denk wel, dat het uitmaakt door wie en bij wie gepeild wordt?
Ik zag net bij Nieuws van de Dag, dat bij een peiling onder een panel van Hart van Nederland het vertrouwen in dit minderheidskabinet zeer klein is. Maar nu zijn de kijkers van SBS en Nieuws van de Dag niet echt de doelgroep van D66 en CDA, dus die uitslag is niet vreemd.

Dus wat voor waarde heeft zo'n peiling dan ?