Denigrerend is dan ook nogal subjectief. Ik vond jouw tip, fransje23 - een goede. Ga na waarom het je zo raakt. Of in het geval van Cer, waarom je de behoefte hebt andermans berichten te benoemen als denigrerend.
We hadden het inderdaad over extremen. Is extreemlinks net zo erg als extreemrechts? Ik hou aan wat het AIVD zegt - extreemrechts is bedreigender dan extreemlinks. Ik vind het steeds extreemlinks in de discussie gooien een zwakke afleidingsmanoevre.
Het aivd zegt erover:
AIVD schreef:Rechts-extremisten vormen een dreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde omdat zij antidemocratische doelen nastreven, al dan niet met ondemocratische middelen.
en ook:
AIVD schreef:Rechts-extremistische groepen maken opportunististisch gebruik van angst en onvrede in de samenleving en ondermijnen door hun boodschap/narratief het vertrouwen in de democratische rechtsorde. Hierdoor kunnen spanningen en polarisatie tussen bevolkingsgroepen ontstaan en kunnen mensen onterecht het vertrouwen verliezen in de democratische instituties. Rechts-extremisten streven naar een normalisering van hun boodschap/narratief in de samenleving.
Dit narratief vormt een tweeledige dreiging. Enerzijds draagt het bij aan de ondermijning van de democratische rechtsorde door de verhouding tussen overheid en burgers en de sociale cohesie tussen burgers onderling in de maatschappij onder druk te zetten. Anderzijds is dit gedachtegoed een mogelijke voedingsbodem voor het gebruik van geweld, zoals dat te zien is binnen het rechts-terrorisme.
Zeer actueel, en imho van een totaal andere orde dan extreem-links. Voorbeeldje, voorlopig heb ik ook geen enkele extreem-linkse potentiele premier bij lokale protesten burgers zien oproepen te acteren tegen eigen politiek beleid.