Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:24

irmaz schreef:
juval schreef:
nuttige bijdrage weer Janneke

Ik denk ook dat NSC wel wat zetels gaat moeten inleveren als er nu nieuwe verkiezingen zouden komen.
Voornamelijk door de wat twijfelachtige houding van Omtzigt.

Dit vind ik dan toch wel bijzonder (alhoewel ik het ook denk hoor).
Geert Wilders zegt in interviews op tv het ene en schrijft op Twitter het tegenovergestelde, oftewel liegt hij als hij spreekt of hij liegt als hij schrijft, maar hoe dan ook: hij liegt. En toch gaan daar nog meer mensen op stemmen 8)7

Dus een twijfelachtige hebben en niet precies weten hoe op ieder moment het juiste te zeggen, geeft je zetelverlies. Liegen levert stemmen op :list:

Als er nu verkiezingen komen dan heeft de PVV voordeel, maar tegen de tijd dat er weer werkelijk verkiezingen zijn kan dat natuurlijk heel anders liggen. Wilders heeft heel veel geluk gehad door een combinatie van factoren. Als eerste liet de VVD de regering knappen op immigratie en maakte daar het thema van in de verkiezingen, toen maakten ze de PVV salonfähig door ze niet meer uit te sluiten en daarna waren ze verbaasd dat de mensen voor de real deal kozen als het om immigratie gaat.

Maar als de volgende verkiezingen vooral in het teken staan van de economie en de andere partijen het over de PVV hebben in de vorm dat Wilders heeft bewezen dat hij niet kan samenwerken, dan kunnen de PVV stemmers net zo gemakkelijk weer ergens anders heen lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:42

Tot 4 jaar geleden woonden wij heerlijk op Rotterdam-Zuid.
Tussen dokters, zwaar-gereformeerden, allochtonen, drugsverslaafden en autochtonen.
Veel familie een vrienden begrepen niet waarom wij daar wilden blijven wonen, we konden immers veel beter betalen.
Maar wij kwamen daar vandaan en vonden het heerlijk daar.
Ook mijn 2 dochters hebben nooit specifieke problemen ondervonden en hadden allerlei vrienden en vriendinnen.

Uiteindelijk zijn we 4 jaar geleden verhuisd, om verschillende redenen, maar de multiculturele omgeving speelde daar geen rol in.

Dus ik ken en weet heel goed de problemen van een multiculturele achterstandswijk in een grote stad en weet ook hoe en waarom daar gestemd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:54

Uit de brief van de heer Putters, informateur, aan de fractievoorzitters:
'Mijn opdracht ziet op de mogelijkheden voor een vruchtbare politieke samenwerking en het tot
stand brengen van een kabinet dat met voldoende steun in de volksvertegenwoordiging de grote
problemen waarvoor ons land staat kan aanpakken.'

Een korte samenvatting van een zinnige brief, waarin hij ook het tanende vertrouwen in de politiek benoemde.
(En dat ellenlang formeren niet aan dit vertrouwen bijdraagt.)

Het woordje 'ziet' frappeert mij.
(Ik neem aan dat het zoiets betekent als: dit is de richting van mijn werk.)

Koeke, dank voor de link!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:03

Koeke dank je voor het plaatsen van de link. Heel fijn om te lezen dat Putters het zo grondig aanpakt :j

Maar bij deze zin krijg ik even geen beeld. Iemand een idee wat hij hier bedoelt?
Citaat:
Gegeven de verkiezingsuitslag, de maatschappelijke dynamiek, de zorg om goed bestuur en grote
uitvoeringskwesties bij overheidsbeleid is het van belang om ook de consequenties mee te wegen
van de vorm van vruchtbare politieke samenwerking in het landsbestuur voor de interbestuurlijke
verhoudingen, de relatie met het maatschappelijk veld, het bedrijfsleven en de uitvoering.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:10

Wat hij zegt is dat het weer tijd is dat we gaan polderen in plaats van polariseren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:37

irmaz schreef:
Koeke dank je voor het plaatsen van de link. Heel fijn om te lezen dat Putters het zo grondig aanpakt :j

Maar bij deze zin krijg ik even geen beeld. Iemand een idee wat hij hier bedoelt?
Citaat:
Gegeven de verkiezingsuitslag, de maatschappelijke dynamiek, de zorg om goed bestuur en grote
uitvoeringskwesties bij overheidsbeleid is het van belang om ook de consequenties mee te wegen
van de vorm van vruchtbare politieke samenwerking in het landsbestuur voor de interbestuurlijke
verhoudingen, de relatie met het maatschappelijk veld, het bedrijfsleven en de uitvoering.

Het lukte mij niet om op mijn telefoon de link te lezen, de letters waren echt te klein voor mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:53

irmaz schreef:

Citaat:

Ik heb de klemtoon gelegd op 'de vorm', wat ik begrijp als de kwestie van extraparlementair etc. - en hoe dit te rijmen met de verschillende problemen.
Waarbij ik zou verwachten dat hij dan de problemen zou benoemen, (weinig vertrouwen in de politiek, ingewikkelde uitslag van de verkiezingen, vergrijzing etc)
maar dan komt het maatschappelijk (midden)veld (hulde dat hij er rekening mee wil houden!), het bedrijfsleven etc.

Maar erg helder is het niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 08:25

Een poging!

Hij zegt veel in dit stukje. Nl hij zegt, de verkiezing uitslag is een gegeven waar recht aan moet worden gedaan, er is veel maatschappelijke dynamiek ( boeren kwesties, klimaat, polarisering/ onrust) bezorgdheid over het goed besturen van het land , er zijn grote uitvoering kwesties (lees toeslagen affaire, Groningen), dus overheid wordt minder vertrouwd. Dus dan praat hij over ons, de belangen van het volk. Dat enerzijds waarbij hij aangeeft dat anderzijds ook de gevolgen meegenomen moet worden van de vorm van vruchtbare politieke samenwerking op het hoogste niveau (landsbestuur) en wat dit voor gevolg kan hebben en dus doet voor de maatschappij, het bedrijfsleven en de uitvoering van dit alles.

Onder die vorm valt bv communicatie, X uitspraken , onderlinge omgangsvormen naar buiten toe voor de camera. Hij praat over de vorm van vruchtbare samenwerking waarmee hij dus geen waarde oordeel geeft maar indirect een appel doet op de politici om zich bewust te zijn dat die vorm vruchtbaar hoort te zijn voor de politici zelf/ hun onderlinge verhoudingen, de maatschappij en het bedrijfsleven.

Electra ik heb het uitgeprint want had hetzelfde probleem.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:01

pien_2010 schreef:
Een poging!

Hij zegt veel in dit stukje. Nl hij zegt, de verkiezing uitslag is een gegeven waar recht aan moet worden gedaan, er is veel maatschappelijke dynamiek ( boeren kwesties, klimaat, polarisering/ onrust) bezorgdheid over het goed besturen van het land , er zijn grote uitvoering kwesties (lees toeslagen affaire, Groningen), dus overheid wordt minder vertrouwd. Dus dan praat hij over ons, de belangen van het volk. Dat enerzijds waarbij hij aangeeft dat anderzijds ook de gevolgen meegenomen moet worden van de vorm van vruchtbare politieke samenwerking op het hoogste niveau (landsbestuur) en wat dit voor gevolg kan hebben en dus doet voor de maatschappij, het bedrijfsleven en de uitvoering van dit alles.

Onder die vorm valt bv communicatie, X uitspraken , onderlinge omgangsvormen naar buiten toe voor de camera. Hij praat over de vorm van vruchtbare samenwerking waarmee hij dus geen waarde oordeel geeft maar indirect een appel doet op de politici om zich bewust te zijn dat die vorm vruchtbaar hoort te zijn voor de politici zelf/ hun onderlinge verhoudingen, de maatschappij en het bedrijfsleven.

Ah, zo kan ik er wat mee! :j

Dank jullie wel voor de uitleg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:36

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Hier zitten Bokkers die er financieel ruim bijzitten en vrij en rustig wonen, die begrijpen niet dat er anderen zijn die wel overlast ervaren.En die groep wordt steeds groter en die gaan tegenwoordig ook stemmen.

Ik wens mij hier nadrukkelijk van te distantiëren.
En wel op verschillende manieren.
1) Ik ben tot rijkdom vervallen, maar dat wil niet zeggen 'dat ik niet snap dat anderen overlast ervaren'.
2) Mijn cijfers zijn wat gedateerd, maar een paar jaar geleden bleek:
de pvv scoort laag in de wijken met veel overlast en/of veel buitenlanders;
de pvv scoort hoog in wijken met weinig overlast en buitenlandse buren (maar met de vrees 'dat het hier fout zal gaan').
3)"En die groepen gaan tegenwoordig ook stemmen" - het algemene kiesrecht v/m dateert van 1918.

Je mag zeggen wat je wil, we hebben vrijheid van meningsuiting,
maar graag iets meer inhoud.

Natuurlijk @Janneke, er is al heel lang kiesrecht maar veel mensen maakten daar geen gebruik van onder het motto: "Of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt..." .Deze grote groep mensen ziet nu een probleem waar zij last van hebben en iemand die aan hun klachten gehoor geeft en daarom gingen ze nu ineens wel massaal naar het stemhokje. Dus, mensen die het vroeger niets interesseerde maar nu ineens wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:47

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 02-03-24 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:49

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 02-03-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:00

De NOS heeft nog niets gemeld van de marathonsessies van Putters.

De politieke redactie van Trouw had een mooie invalshoek gelezen in Putters' brief.
Nl. 1) dat in principe alle partijen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid
2) hij vraagt allen of ze zijn analyse van de problemen delen dan wel hun visie hierop en
3) of ze op enigerlei wijze het landsbestuur willen steunen - en in het verlengde daarvan of ze zich willen verbinden 'aan een vorm'.

Ad 1: ik vind het zinnig: we hebben 150 mensen gekozen en die moeten op één of andere manier "politiek vertrouwen" in één of andere regering uitspreken.

2: is alleen maar zinnig. (Ipv geklets over poppetjes en wat al niet, er zijn bakken problemen: hoe zien we het, hoe willen we het aanpakken, etc.)(Ik vind dat er meerdere gegronde redenen zijn om wel of niet met GW te willen samenwerken - maar er zijn nog 115 andere Kamerleden.)

En 3 vind ik 'heel bijzonder', maar nadrukkelijk niet slecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:16

Dat las ik ook en vindt het heel sterk. Hij schrijft nl dat een vruchtbare politieke samenwerking gediend is met een gemeenschappelijke basis van waaruit wordt gewerkt ad aanpak vd grote maatschappelijke vraagstukken.
Grondslagen daarbij: democratische rechtsstaat, solide financieel kader (komt uit eindrapport Plasterk).

Tevens spreekt hij over de internationale positie van Nederland die in de komende periode een belangrijke rol speelt ( denk aan ASML, denk aan internationaal gerechtshof en oorlog Oekraïne,. eventueel functie Navo van Rutte ea).

Er staan nog veel meer interessante zaken in zoals

"Als de relatie tussen parlement en kabinet losser is, hangt die samenwerking ve kabinet met de volksvertegenwoordiging (lees tweede kamer) vervolgens meer af van de aard en kwaliteit vd samenstelling vh kabinet. En dan krijg je weer die gezamenlijke verantwoordelijkheid.,want schrijft hij

"Dat vergt politieke overeenstemming over de criteria waar de bewindslieden aan moeten voldoen".

En dan komt hij met de vragen die hij in de persoonlijke gesprekken gaat stellen aan iedereen. Dus huiswerk zodat iedereen goed voorbereid de gesprekken in gaat.

Ik vind het sterk en heel fijn dat ook het volk dit stuk onder ogen krijgt en mee mag volgen. Die openheid is nl iets dat PVV, BBN, en Omzigt graag willen zodat het besloten gedoe in de Haagse binnenkamertjes stopt.

Ik vind dat Wilders een goede keuze heeft gedaan met Kim Putters!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:55

Er schijnt ernstige ruzie te zijn bij GL\PvdA. Het samengaan bevalt toch niet zo. In dit topic zijn aanhangers van deze partij, die weten er waarschijnlijk meer van?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:04

anjali schreef:
Er schijnt ernstige ruzie te zijn bij GL\PvdA. Het samengaan bevalt toch niet zo. In dit topic zijn aanhangers van deze partij, die weten er waarschijnlijk meer van?

Vertel vertel....ik weet van niets en Google geeft alleen conflicten van lang geleden.
Dus waar heb jij dit vandaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:05

anjali schreef:

Bron?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:22

anjali schreef:

Ik heb iets gelezen mbt de Europese verkiezingen.
Het is een vraag die al eerder bij mij leefde.

GL zit in het Europarlement bij de Groenen.
De PvdA zit in de 'rode' fractie.

... gelukkig werken die twee fracties over het algemeen goed samen, maar als je in Nederland één lijst vormt,
en als ik daar op stem,
komt de afgevaardigde dan 'in de groene of de rode fractie'...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:28

Janneke2 schreef:
anjali schreef:

Ik heb iets gelezen mbt de Europese verkiezingen.
Het is een vraag die al eerder bij mij leefde.

GL zit in het Europarlement bij de Groenen.
De PvdA zit in de 'rode' fractie.

... gelukkig werken die twee fracties over het algemeen goed samen, maar als je in Nederland één lijst vormt,
en als ik daar op stem,
komt de afgevaardigde dan 'in de groene of de rode fractie'...?

De Europese verkiezingen hebben toch elk hun eigen lijst. Dus jij kunt op de persoon kiezen die jou het meeste aanspreekt. Voor mij zal dat Mohammed "huppelepup" ( achternaam kwijt) van de PvdA zijn, die een transitie heeft gepresenteerd ( klimaat verandering, tegengaan) die rekening houdt met de mensen die niet zoveel geld hebben. Eerder is over deze man in dit topic geschreven en via de geplaatste link heb ik hem gegoogled en het sprak me zeer aan.
Maar je kunt ook natuurlijk op een GL persoon stemmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:50

... ik denk dat ik weet wie je bedoelt: dr. Mohammed Chahim.

Ik heb een jaar geleden oid een uitgebreid interview met hem gelezen en ik was zeer van de man en zijn ideeen onder de indruk.

En Bas Eickhout is wat mij betreft ook een prima kandidaat.

(En oeps, eigenlijk stem ik bijna altijd op een vrouw. Dus ik heb huiswerk...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:17

Ik stem zelden op een man, maar dr Mohammed Chahim maak ik graag een uitzondering voor. Het principe om op een vrouw te stemmen is weliswaar zeer belangrijk maar niet in steen gebeiteld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 08:47

Ik stemde eigenlijk altijd op Annie Schreijer. Doet zij nog mee?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:14

juval schreef:
Ik stemde eigenlijk altijd op Annie Schreijer. Doet zij nog mee?

Volgens haar website is ze nog volop actief Juval :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:24

Even tussendoor politiek belangrijk nieuws en interessant artikel waarin Zweden toe kan treden tot de Navo ,( Orban van Hongarije heeft akkoord gegeven) en waarin uitlegd wordt waarom dit nadelig is voor Poetin. Dit toetreden is een direct gevolg van de inval in Oekraïne twee jaar geleden. Zweden en Finland hebben toen aangegeven bij de Navo te willen gaan horen.

https://www.nu.nl/buitenland/6303018/di ... evert.html

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:49

Ik stem op een persoon die voor mij belangrijk is geweest in de afgelopen termijn. En of dat nou een man of een vrouw is maakt me niet uit.
Afgelopen keer was het Lisa Westerveld. Zij is een van de personen die ik het meest heb gezien in de politiek en houdt zich bezig met jeugdzorg. Voor mij is ze iemand die ik graag terug wilde zien.