Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Ik reageer op Juval, die beweert dat die grond gebruikt wordt om 100% van de Nederlandse bevolking te voeden. Wat gewoon onzin is.
juval schreef:het is geen wedstrijd he. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat 600.000 mensen niet echt weinig is.
Roodvos schreef:juval schreef:
Dat is ongeveer 6% van de werkzame beroepsbevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sbevolking
Waarvoor ca. 66% van ons landoppervlak wordt gebruikt.
Die andere 94% woont en werkt op die andere 34%.
die ca 66% van dat land (ik weet niet of dit cijfer klopt) wordt gebruikt voor de productie van voedsel van 100% van de bevolking.
Janneke2 schreef:... er staat me vaag bij dat de afdrachtregeling vroeger ook bij andere linkse partijen werd gepraktiseerd 'maar het is er uitgeslopen'.
Van mij mag het gewoon weer terug.
In principe is een gekozen volksvertegenwoordiger iemand die een vrij beroep uitoefent.
(Ik herinner mij de chaos toen een vrouw in de bijstand gemeenteraadslid werd. Ze gaf keurig haar presentiegeld op, maar wat men er mee moest????)
Dat ongebondene is in principe goed: 'iemand is in dienst van ons allemaal'.
Daar hoort bij dat je geen geldzorgen hoort te hebben.
Maar in de praktijk zit iemand 'op het pluche' vanuit een partij. En op links geldt dat daar heel erg veel vrijwilligerswerk in zit.
Het presentatiegeld voor de Provinciale Staten is niet zo heel hoog, maar de 'denkfiguur' dat 1 enkel iemand een riant salaris in de Tweede Kamer krijgt dankzij het vrijwilligerswerk van velen - dat heeft iets wrangs.
Citaat:Hmm ik weet niet of ik het daarmee eens ben, als mensen 'verplicht' inkomen zouden moeten afstaan in in ieder geval in de 2e kamer. Ja, er zit een heel team achter en ja, het klinkt heel nobel.
Citaat:Maar daar staat ook tegenover dat deze mensen persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor alles (lang niet altijd terecht)
Citaat:een hele hoop oliebol over zich heen krijgen (Rutte, Wilders, Sylvana, Kaag bijv).
Citaat:Dan vind ik een 'beloning' die wat hoger is dan modaal op zich wel op zijn plaats.
Citaat:Want betaalt de partij zelf dan ook voor een persoonlijke PR-manager voor deze mensen?
Citaat:Voor de beveiliging?
Citaat:Als het salaris 'slechts' modaal is, hoe is de motivatie om dan die storm aan meningen -over jou persoonlijk- te trotseren?
Citaat:Voor de provinciale staten zou ik het me nog wel kunnen indenken, die mensen zijn niet zo breed bekend. Maar de tweede kamer...
Janneke2 schreef:??
Je hebt het recht om tijdens de vergadering alles te zeggen wat je wil en er komt geen strafrechter aan te pas.
(Discriminerende opmerkingen na het schorsen van de voorzitter zijn strafbaar.)
Janneke2 schreef:Mbt de provincie: het is een part time baan, in principe.
Als het over de Tweede Kamer gaat is het meer dan fulltime.
... en in principe hoort iemand geen geldzorgen te hebben (op omkoopbaarheid wegens armoede zitten we niet te wachten).
Janneke2 schreef:.... dat is nou echt een keuze en afgezien van SM drek: ik wens vertegenwoordigd te worden door iemand die het niet zo zeer om het geld te doen is.
IMANDRA schreef:Weer Lubach, maar vond deze wel interessant. De commerciële kant van FvD.
https://www.youtube.com/watch?v=1uw1DPJ ... ach%7CVPRO
Hoop dat hij inderdaad alle (grote) partijen doet, ben wel benieuwd naar die insights.
Roodvos schreef:juval schreef:het is geen wedstrijd he. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat 600.000 mensen niet echt weinig is.
Dat is ongeveer 6% van de werkzame beroepsbevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sbevolking
Waarvoor ca. 66% van ons landoppervlak wordt gebruikt.
Die andere 94% woont en werkt op die andere 34%.
Karl66 schreef:Alleen wordt 75% van het voedsel dat de boeren hier produceren naar het buitenland verkocht, dus van die 66% van het land wordt slechts 25% gebruikt om Nederland te voeden.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... oeren-echt
Cowboy55 schreef:Alternatief: verhuis de boeren lekker naar de plekken waar ze zonder die Nederlandse producten verhongeren. Schijnen er heel veel van te zijn. Exporteren we de ongewenste bijproducten die nu alleen hier blijven hangen mee. Gaan ze daar niet dood van de honger en kunnen we hier weer huizen bouwen.
Cowboy55 schreef:Zeker. Hopelijk samen met het uiterst gering aantal landbouwers die we nodig hebben om ons zelf te voeden en met een grote glimlach kijkend -vanuit mijn betaalbare nieuwe woning- naar het succes van mijn voormalige landgenoten die als boer in veel minder restrictieve landen kapitalen verdienen en de ongewenste bijproducten van hun gigantische productie daar in de omgeving achter laten.....
Karl66 schreef:Nee, ik heb er commentaar op dat iemand beweert dat de Nederlandse grond gebruikt wordt om voedsel voor Nederlandse burgers te produceren en dat is gewoon keihard onwaar. Daarmee implicerend dat tussen ons en de hongersnood alleen maar de onbaatzuchtige Nederlandse boeren staan. Het zijn gewoon ondernemers die als doel hebben een zo winstgevende onderneming te runnen. Waarbij zaken als milieu, biodiversiteit of leefbaarheid laag op hun lijstje staan.
ruitje schreef:Ook wel weer een terecht punt ja. De baan vraagt wel weer 'meer' dan modaal. Ik denk overigens wel, dat je vanuit de 2e kamer kan doorstromen naar echt hele goede functies. Dat het wel weer een hele mooie opstap kan zijn als je het goed doet.
Maar het kan ook een afbrander zijn als je het niet goed doet natuurlijk
tamary schreef:ruitje schreef:Ook wel weer een terecht punt ja. De baan vraagt wel weer 'meer' dan modaal. Ik denk overigens wel, dat je vanuit de 2e kamer kan doorstromen naar echt hele goede functies. Dat het wel weer een hele mooie opstap kan zijn als je het goed doet.
Maar het kan ook een afbrander zijn als je het niet goed doet natuurlijk
Als je een goede volksvertegenwoordiger bent geweest, zal het bedrijfsleven je niet willen. Dat nu tweede kamer dicht bij baangarantie bedrijfsleven komt, zegt slechte dingen over het functioneren van.
Roodvos schreef:Even hierop terugkomend:
[ [url=m/vkRxKd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron: https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2020/hoe-wordt-de-nederlandse-bodem-gebruikt/#:~:text=Van%20de%20totale%20oppervlakte%20van,voornamelijk%20uit%20woon%2D%20en%20bedrijventerreinen.
Tiepfoudt schreef:Roodvos schreef:Even hierop terugkomend:
Bron: https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2020/hoe-wordt-de-nederlandse-bodem-gebruikt/#:~:text=Van%20de%20totale%20oppervlakte%20van,voornamelijk%20uit%20woon%2D%20en%20bedrijventerreinen.
Waar komt die 66% precies vandaan, eigenlijk? In de bron die je aanhaalt wordt er een percentage genoemd van 54% in 2015. Hetzelfde CBS noemt in een meer recent bericht 49% in 2020.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20 ... doppervlak.
Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat 'natuurliefhebbers' staan te juichen bij het feit dat de Nederlandse landbouw al jaren grond inlevert, ten behoeve van o.a. natuur (en woningbouw, en infrastructuur, maar oké). Echter betekent al dit 'getrek' aan de Nederlandse grond dat het alleen maar moeilijker wordt om als Nederlandse boer te extensiveren. Zo ging een boer bij ons in de buurt een aantal jaar geleden stoppen, want geen opvolger. Hij ging zijn goeie grond grotendeels verkopen, dus wij hebben een poging gewaagd. Want ondanks dat Karl66 meent dat wij milieu en biodiversiteit laag op ons lijstje hebben staan, is de realiteit dat wij wel degelijk proberen te extensiveren. Dus daar gingen wij, Boer en Boerin Biet, tegen beter weten in, naar de buurman om te onderhandelen en kwamen uiteindelijk als Koos Kansloos weer thuis. De grond werd voor meer dan €70.000/ha verkocht aan, je raadt het niet, de provincie. Je hoeft zeg maar geen afgestudeerd bedrijfseconoom te zijn om tot het inzicht te komen dat 8ha*70.000€ = €560.000 geen haalbare kaart is met onze 90 koetjes.
Dus, tot zover onze ambitie![]()
Cer schreef:Ik vind het sowieso heel gek dat alle boeren over 1 kam geschoren worden?? maar blijkbaar zijn ze allemaal hetzelfde..
mysa schreef:@Tiepfoudt: maar is dat geen marktconforme prijs? Ik wilde jaren geleden ook graag de wei die ik huurde kopen maar de prijs lag nog iets hoger. Dat lukte dus niet. Gelukkig heeft een buurman het gekocht en mocht ik bij hem verder huren.
Waar komt die 66% precies vandaan, eigenlijk? In de bron die je aanhaalt wordt er een percentage genoemd van 54% in 2015. Hetzelfde CBS noemt in een meer recent bericht 49% in 2020.
Tiepfoudt schreef:mysa schreef:@Tiepfoudt: maar is dat geen marktconforme prijs? Ik wilde jaren geleden ook graag de wei die ik huurde kopen maar de prijs lag nog iets hoger. Dat lukte dus niet. Gelukkig heeft een buurman het gekocht en mocht ik bij hem verder huren.
Absoluut is dat een marktconforme prijs. Ik gun het mijn buurman ook van harte. Het geeft slechts aan dat in het 'gevecht' om de ruimte hier in Nederland, de gemiddelde boer doorgaans niet in staat is om te concurreren met provincies, Rijkswaterstaat e.d. En dat het daardoor heel moeilijk is om te extensiveren.
Huren van de provincie is hier echter niet aan de orde, de grond ligt aan de rand van Natura2000 en zal dus worden ingezet als buffer.
juval schreef:@roodvos, wat wil je hier nu mee zeggen. Vind je het erg dat er zoveel grond wordt gebruikt voor agrarische doeleinden? of gewoon een feit delen.
agrarisch grondgebied loopt al jaren terug overigens. Wij zijn ook ruim 10 ha kwijt geraakt vorig jaar, om die vruchtbare grond staan nu strakke rijen aangeplante boompjes (productiebos).
misterA schreef:Dat wordt binnenkort dus ook Natura 2.000 en daardoor ontstaat weer een nieuwe situatie. Er dient weer een nieuwe buffer te komen tussen natuur en landbouw. Dit spelletje wordt al decennia lang gespeeld door de natuurbeherende organisaties.
Roodvos schreef:Vooral een feit delen. Je kan pas iets gaan vinden van de indeling en gebruik van het land als je weet hoe de verhoudingen liggen.
Roodvos schreef:En om een tegengeluid te geven aan het "ze willen alle landbouwgrond volbouwen", om het maar even gechargeerd te brengen.
Roodvos schreef:LANDgebruik. Op het water kunnen we leuk recreëeren, maar wonen en werken is beperkt. Ik vind daarom dat het meetellen van (binnen)water een te vertekend beeld geeft van hoe het land gebruikt wordt.