steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:42

DuoPenotti schreef:
Wat zijn hardere acties?

Alles weer afsluiten met tractoren?
Of idd bedreigen, dat is wel een groot verschil.

Wat OleJon daar zegt is geen bedreiging per wet.
Als ik bijvoorbeeld zeg, ik zal eens bij je op de koffie komen bij een ruzie, kan de politie daar niets aan doen.
Zeg ik ik kom je dan op je kop slaan, ja dan weer wel. Dat is een reële bedreiging.
Dus ook hier kan bokt niets doen aan zo'n uitspaak.

Is het gepast, nee. Krijgen de boeren daarmee sympathie, nee
Dus het zou fijn zijn als enkele bokkers deze uitspraken achterwege zou laten, want de boeren krijgen al genoeg s.hit over zich heen door links Den haag en gekozen midden dat er niets aan durft te doen.

Maar zeggen: ik kom eens bij je langs, is heel bedreigend.

Ooit meegemaakt met een klant, wanbetaler die inmiddels een enorme schuld bij ons had, en waar we dus een deurwaarder op hebben gezet. 'We weten waar je woont'.

Daar zit je dan met een baby en peuter te wachten of ze hun bedreiging waarmaken.

Ik vind dat het gewoon strafbaar zou moeten zijn.

(politie nam ons destijds gelukkig wel heel serieus en is die dagen meerdere keren door ons buurtje gereden, waar ze anders nooit komen)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:49

De uitspraken van vd Oever zijn niet handig, maar in mijn ogen niet ernstiger dan die van de gemiddelde veganist op fb.
radicalisering is nooit goed. Gelukkig zijn er maar een handjevol, en is de meerderheid wel gewoon voor rede vatbaar. Ik hoop op een mooie dag woensdag. Of het wat uithaalt tegen de plannen betwijfel ik. De Groene lobby is helaas erg sterk in het doordrukken van hun (waan)ideeën

mysa
correspondent/vertaler

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:53

Bedreigt de 'gemiddelde veganist' op fb mensen persoonlijk? Nog nooit tegen gekomen.
En wie is dan de gemiddelde veganist? Dat klinkt toch alsof het schering en inslag is dat mensen die plantaardig eten anderen bedreigen? Ik ken er een paar maar nog nooit agressie ondervonden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:56

Ik ben als boerin al meerdere malen voor kampbeul, moordenaar, verkrachter, dierenmishandelaar etc. uitgemaakt. En ja, ze weten waar we wonen, die gegevens hebben ze via WOB opgevraagd.

ik zeg toch juist dat dit een handjevol betreft en dat de meerderheid gelukkig wat gematigder is in hun ideeën. Zo ook FDF, dat is echt maar een heel klein percentage van de boeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:01

juval schreef:
De uitspraken van vd Oever zijn niet handig, maar in mijn ogen niet ernstiger dan die van de gemiddelde veganist op fb.
radicalisering is nooit goed. Gelukkig zijn er maar een handjevol, en is de meerderheid wel gewoon voor rede vatbaar. Ik hoop op een mooie dag woensdag. Of het wat uithaalt tegen de plannen betwijfel ik. De Groene lobby is helaas erg sterk in het doordrukken van hun (waan)ideeën

Jij noemt het waanideeën, maar we leven in een democratie.
Veel mensen willen wel dat er naar natuur, milieu en klimaat wordt gekeken.
Wat lobbyen betreft, daar kan BBB ook aardig wat van. Ze groeien gestaag.

Voor mij heeft Farmers Defence vorig jaar al een grens overschreden.
Ik vind ook de banden met FvD ongewenst.
Het bedreigen van ambtenaren en politici is nooit goed te praten.
De vergelijking met Joden walgelijk.
Het doet de zaak van de boeren geen goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:04

Okay Juval, ik begreep dan dat 'gemiddelde' blijkbaar verkeerd. En ja, dat is ook absoluut not done, wat ze jou naar je hoofd slingeren. Maar het is ook een beetje eigen aan sociale media. Ik heb op fb mijn eigen vriendenbubble, waarvan ik bijna iedereen persoonlijk ken. Maar als ik eens meelees bij nieuwsberichten schrik ik ook regelmatig.

Ik weet trouwens heus wel dat die leden van FDF maar een handje vol is, maar ze werden hierboven door iemand min of meer verdedigd. Vandaar mijn opmerkingen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:22

purny schreef:
Ik kwam laatst een tweet tegen met een pop die aan een hijskraan hing boven een snelweg. En mevrouw van der plas keurde dit goed.
Nu vind ik dit lager dan laag
En het opzoeken van politici thuis ook.

Ik vind het opzoeken van politici thuis te ver gaan.

Maar een pop met een boerenkiel of overal aan een strop geeft imo gewoon treffend aan hoe veel boeren hun positie door de plannen zien.

Ik lees mee en ik verbaas me echt over de nog niet gepubliceerde rapporten van Schiphol en het feit dat de vervuilende industrie niet op de kaarten ingekleurd staan en buiten de stikstof reductie worden gehouden.
Ook dat niet algemeen bekend is dat we zelfs in een compleet leeg Nederland in sommige gebieden nog boven de norm zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:28

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat zijn hardere acties?

Alles weer afsluiten met tractoren?
Of idd bedreigen, dat is wel een groot verschil.

Wat OleJon daar zegt is geen bedreiging per wet.
Als ik bijvoorbeeld zeg, ik zal eens bij je op de koffie komen bij een ruzie, kan de politie daar niets aan doen.
Zeg ik ik kom je dan op je kop slaan, ja dan weer wel. Dat is een reële bedreiging.
Dus ook hier kan bokt niets doen aan zo'n uitspaak.

Is het gepast, nee. Krijgen de boeren daarmee sympathie, nee
Dus het zou fijn zijn als enkele bokkers deze uitspraken achterwege zou laten, want de boeren krijgen al genoeg s.hit over zich heen door links Den haag en gekozen midden dat er niets aan durft te doen.

Maar zeggen: ik kom eens bij je langs, is heel bedreigend.

Ooit meegemaakt met een klant, wanbetaler die inmiddels een enorme schuld bij ons had, en waar we dus een deurwaarder op hebben gezet. 'We weten waar je woont'.

Daar zit je dan met een baby en peuter te wachten of ze hun bedreiging waarmaken.

Ik vind dat het gewoon strafbaar zou moeten zijn.

(politie nam ons destijds gelukkig wel heel serieus en is die dagen meerdere keren door ons buurtje gereden, waar ze anders nooit komen)

Dat weet ik dat het heel bedreigend kan zijn. En toch is het niet strafbaar.

Dus dan kun je wel zeggen dat bokt dit toelaat.
Ik zie (zag staat inmiddels op foei) andersom ook uitspraken van een opper veganist dat ik ook vaak heb gedacht : dat mag?

Dus zeggen van mij mogen ze harder gaan demonsteren is niet persoonlijk, niet bedreigend. Alleen een mening.

En als ik dan kijk wat de boeren tot nu toe hebben gedaan is het heel wat beschaafder dan veganisten die binnen breken. Brand hebben gesticht... En de Vega moordenaar loopt al vrolijk zonder op zijn vingers getikt te zijn en Nederland zonder enkelband rond terwijl hij naar Duitsland ging.

Dus voordat er politici gaat zeiken over bedreiging... Mwah... Het valt wel mee.

Terwijl de boeren wel figuurlijk aan die strop worden gehangen. En vele het daardoor ook letterlijk gaan doen.

Ben ik het met alle acties eens. Nee begrijp ik ze. Ja.
Begrijp ik en steun ik meer acties;ja

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:33

purny schreef:
Ik kwam laatst een tweet tegen met een pop die aan een hijskraan hing boven een snelweg. En mevrouw van der plas keurde dit goed.

Je weet waar die pop voor stond toch? Die pop was een boer. Een boer die letterlijk met zijn hoofd in een strop zit.
Wat is daar lager dan laag aan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:36

kamsel schreef:
Maar een pop met een boerenkiel of overal aan een strop geeft imo gewoon treffend aan hoe veel boeren hun positie door de plannen zien.

En dan rijd er iemand over de snelweg die een geliefde of een ander opgehangen heeft gezien, schrikt vervolgens van die actie met alle gevolgen van dien.

Je kan dit wel als actie willen gebruiken maar je moet ook als actievoerder nadenken over de gevolgen. Maar schijnbaar is dat ver te zoeken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:37

MairiMacBran schreef:
purny schreef:

Je weet waar die pop voor stond toch? Die pop was een boer. Een boer die letterlijk met zijn hoofd in een strop zit.

Omdat het boven een snelweg was. En omdat je dat gewoon niet doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:42

Boeren onteigenen voor huizen neer te ploffen doe je ook niet.
Voor cijfers die alleen in Nederland gelden.

Boeren hebben 1 van de hoogste zelfmoord cijfers.
Zou dat zijn omdat onze regering zo fijn met ze omgaat?

Ja de actie is grof en shockerend.
Maar dan kom je uit bij de uitspraak: de tijd van praten is voorbij.

Dit is werkelijkheid voor de boeren.
Misschien dat het zo eens door gaat dringen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:53

MairiMacBran schreef:
purny schreef:

Inderdaad

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:55

purny schreef:

Omdat het boven een snelweg was. En omdat je dat gewoon niet doet.[/quote]

Ik vind “omdat je dat gewoon niet doet” eigenlijk geen bepaald geen steekhoudend argument. Beetje zwaktebod hoor.

En wat is het enorme bezwaar om dat boven een snelweg te doen? Naast snelwegen staan borden vol met reclame, dat is dan wel oké?

Deze mensen staat het water tot de lippen. Ze worden uitgewrongen, uitgekotst en geen hond doet er wat aan. Ze voelen zich letterlijk met hun hoofd in een strop gestopt. Maar dat moeten ze dus maar lekker ergens ventileren waar geen mens dat ziet, zodat men er geen aanstoot aan kan nemen of zo?
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 19-06-22 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:55

purny schreef:
kamsel schreef:

En dan rijd er iemand over de snelweg die een geliefde of een ander opgehangen heeft gezien, schrikt vervolgens van die actie met alle gevolgen van dien.
Citaat:

Je kan dit wel als actie willen gebruiken maar je moet ook als actievoerder nadenken over de gevolgen. Maar schijnbaar is dat ver te zoeken

Als je het zo allemaal bekijkt moet je ook geen tv kijken. in films worden ook dingen , bijvoorbeeld overal gepleegd. Die in werkelijkheid zijn gebeurt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:04

purny schreef:

Ah, je verwacht dat mensen nadenken over de gevolgen van hun acties. Daar ben ik het volkomen mee eens. Te beginnen bij onze beleidsmakers. Alleen jammer dat voor heel veel mensen hun gedachten blijkbaar maar één kant op gaan. Over ver te zoeken gesproken.

Enig idee hoe groot het zelfmoordgetal onder boeren is? Hoe vaak ze geconfronteerd worden met zelfmoorden in hun omgeving? De sector staat in de top tien van beroepen waarin de meeste zelfmoorden worden gepleegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:12

DuoPenotti schreef:
Boeren onteigenen voor huizen neer te ploffen doe je ook niet.
Voor cijfers die alleen in Nederland gelden.

Boeren hebben 1 van de hoogste zelfmoord cijfers.
Zou dat zijn omdat onze regering zo fijn met ze omgaat?

Ja de actie is grof en shockerend.
Maar dan kom je uit bij de uitspraak: de tijd van praten is voorbij.

Dit is werkelijkheid voor de boeren.
Misschien dat het zo eens door gaat dringen?

Onzin , de tijd van praten is voorbij is zo’n gigantische dooddoener .
Er zijn diverse gemeenten en provincies die samen met boeren allerlei initiatieven hebben ontplooit voor het goed samenleven van boer en natuur en dat gaat hartstikke goed op veel plaatsen.
Het lijkt er meer op dat de grote geld jongens een bepaalde groep boeren aanzetten tot verzet .

En er worden niet zomaar huizen neergeploft op boerenland. 5 % van alle landbouwgrond is voldoende om het huizentekort op te lossen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:17

Maar die provincies en gemeenten moeten uiteindelijk gewoon uitvoeren wat de beleidsmakers beslissen. En als dat onteigening is, valt er niets meer samen te leven, maar moet die boer gewoon opzouten, hoe goed dat samenleven met de natuur ook gaat.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 19-06-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:17

En hoeveel % voor zonneweides, wegen, winkels, industrie, stroom verdeel stations?

Alles gaat af van het land.
Maak de stad maar meer stad. Hoogbouw.

Ik woon rondom de Peel en praten gaat helemaal niet goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:26

MairiMacBran schreef:
Maar die provincies en gemeenten moeten uiteindelijk gewoon uitvoeren wat de beleidsmakers beslissen. En als dat onteigening is, valt er niets meer samen te leven, maar moet die boer gewoon opzouten, hoe goed dat samenleven met de natuur ook gaat.

Onteigening is pas het allerlaatste , daar zitten nog aardig wat stappen voor maar sommigen doen net alsof dat de enigste optie is. Ja dan kun je mensen wel opruien door alleen die optie te noemen.
En ik ben zeker niet anti boer, veganist of wat dan ook maar er komen meteen allerlei kreten en acties voorbij die veel te ver gaan .

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:27

Vlak bij ons verrijst een nieuw industrieterrein. Mensen die er woonden zijn uitgekocht, kleine keuterboerderijtjes, weilanden, een groot deel lag braak en daar stond een enorme diversiteit aan planten, grassen en bloemen. Nu staat er een enorme, oerlelijke bunker waar luchtbehandelingsapparatuur wordt geproduceerd. En een zogenaamd milieuvriendelijk pompstation, ze verkopen er naast fossiele brandstoffen ook waterstof en een of ander dieseladditief. Maar er staan geen laadpalen. Een stukje verderop ligt ook een industrieterrein, de helft staat er leeg. Waarom moet je dan in godesnaam mensen hun huizen uit jagen en land confisqueren terwijl er op een bestaand terrein vlakbij gewoon plek zat is?
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 19-06-22 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:29

Toch zal onteigening dadelijk meer voorkomen dan je denkt ben ik bang.
Ken er nu al enkele. Voor blokkendoos industrie.

Natuurlijk zullen er ook "vrijwillig" stoppen als er een mooie regeling tegenover staat.
Maar bij boeren die wel een opvolger hebben zeker niet.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:31

bigone schreef:
MairiMacBran schreef:

Onteigening is pas het allerlaatste , daar zitten nog aardig wat stappen voor maar sommigen doen net alsof dat de enigste optie is. Ja dan kun je mensen wel opruien door alleen die optie te noemen.
En ik ben zeker niet anti boer, veganist of wat dan ook maar er komen meteen allerlei kreten en acties voorbij die veel te ver gaan .

Tsja. Maar welke boodschap draagt onze regering dan uit? Dat ís toch uiteindelijk gewoon onteigening, want de doelstellingen, aangetoond gebaseerd op inaccurate en/of oude onderzoeken, zijn gewoon niet haalbaar. Die aardig wat stappen vóór onteigening die lees en hoor je nergens hoor, of ze zijn zo belachelijk dat een kind snapt dat het niet haalbaar is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:40

Stappen voor onteigening : uitkopen met een fiks bedrag, veranderen van bedrijfsvoering met flinke subsidie, van veehouderij overgaan op landbouw, bedrijfsverplaatsing en wanneer overal nee op word gezegd: onteigening.
Er zijn heel veel kleine boeren boven de 55 die maar al te graag willen stoppen alleen vertegenwoordigen zij maar 1 % van de vereiste stikstof reductie.
De andere 99 % is in handen van de grote bedrijven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:55

Jaren geleden waren er ook al regelingen o.a. i.v.m. milieu.

Mijn garagehouder is 20 jaar geleden uitgekocht.
Daar was geen plaats meer voor in een woonwijk.
Idem voor het bedrijf van mijn vader, een scheepselectrobedrijf aan de rand van centrum stad.
Garagebedrijf is verhuisd naar een bedrijventerrein buiten de stad, 25 km verderop en mijn vader is vervroegd gestopt en met pensioen gegaan.

Niet alleen boeren treft dit, helaas.