Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
juval schreef:fransje23 schreef:Momenteel is extreem rechts een groter gevaar in Nederland dan extreem links
Dat komt mede doordat de politiek doet alsof zeer radicaal rechts gedachtegoed volkomen normaal is.
Je kunt grote vraagtekens zetten of dat daadwerkelijk zo is.
is dat jouw mening, of een feit?
Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.

fransje23 schreef:juval schreef:is dat jouw mening, of een feit?
Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.
Het normaliseren van radicaal rechtsgedachtegoed is een feit.
Waar vroeger de woorden van Janmaat als schokkend en extreem werden ervaren worden dezelfde woorden nu als bijna soft ervaren.
fransje23 schreef:Je moet activisme en extremisme niet met elkaar verwarren.
Je hebt demonstratierecht en daarvoor maakt het niet uit of het inks, rechts of in het midden is.
Electra63 schreef:@Gnome,
De discussie begon over de kandidatenlijst van FvD.
Veneri vindt dat iedereen een eigen mening en grens heeft over wat extremisme is.
Dan kun je er linkse demonstranten bijhalen, die op de snelweg zitten, maar neem dan alle groepen mee, die demonstreren enz.
Ik vind dat selectieve verontwaardiging.
De discussie ging om politici en dan demonstranten erbij halen, is gewoon onzin, naar mijn mening.
nps schreef:Ik zie niks raars? In "beide" kampen vind men extremisme, en wordt er gedemonstreerd op manieren die storend zijn. Zijn we de boerenprotesten en de extreemrechtse rellen en het geweld al vergeten? Een groot verschil is wel dat er vanuit de kamer en in de maatschappelijke opinie meer sympathie is voor bijvoorbeeld de boerenprotesten, of het extreemrechtse geweld (of zijn we de reactie van Van der Plas al vergeten?).
Het is zo standaard en zo vermoeiend dat er iedere keer wordt gezegd dat extreemlinks oók nare dingen doet. Als (extreem) of radicaal links +30 zetels in de kamer heeft, overal aan tafel zit in de talkshows, de sociale media en Amerikaanse tech giganten in de zak heeft praten we wel weer verder.
Gnome schreef:fransje23 schreef:Je moet activisme en extremisme niet met elkaar verwarren.
Je hebt demonstratierecht en daarvoor maakt het niet uit of het inks, rechts of in het midden is.
Mwa, ik vind demonstratierecht natuurlijk super maar wel binnen de kaders van de wet. De acties die ik eerder benoemde vind ik echt niet meer onder gewoon demonstreren vallen en daarmee wel onder extremisme. Blokkeren door de boeren net zo trouwens.

fransje23 schreef:juval schreef:Politie grijpt terecht in in de meeste gevallen, helaas niet altijd. Alleen wordt er maar heel selectief bestraft.
Heb je voorbeelden
Cer schreef:en wat kunnen we daar zelf dan aan bijdragen?
gaan we daar gewoon in mee, of zouden we hier wel een normaal gesprek kunnen voeren?
juval schreef:fransje23 schreef:
Heb je voorbeelden
Ik weet dat boeren op de snelwegen wel bekeuringen hebben gehad, en er is er zelfs een beschoten.
Voor zover ik weet krijgen snelwegblokkeerders en activisten die bijvoorbeeld in stallen of op schiphol/lelystad inbreken en bezetten geen/weinig straf. Of degenen die kunstwerken bekladden of boterzuur in winkels verspreiden bestraft worden weet ik zo niet.
die celstraf hebben gehad. En ook zijn er klimaatactivisten opgepakt en zelfs uit hun bed gelicht en meegenomen (én veroordeeld met een taakstraf lees ik net. 
Ladyingreen schreef:En zie hier het probleem van onze maatschappij: we lijken elkaar niet meer te (willen/kunnen) snappen en komen tegenover elkaar te staan.
juval schreef:Ik weet dat boeren op de snelwegen wel bekeuringen hebben gehad, en er is er zelfs een beschoten.
Voor zover ik weet krijgen snelwegblokkeerders en activisten die bijvoorbeeld in stallen of op schiphol/lelystad inbreken en bezetten geen/weinig straf. Of degenen die kunstwerken bekladden of boterzuur in winkels verspreiden bestraft worden weet ik zo niet.