Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:23

Even voor de goede orde, radicaal en extremistisch wordt door elkaar gehaald. Extremistisch is wanneer er daadwerkelijk geweld gebruikt wordt.
Daar kun je de anti vreemdelingen demonstraties wel degelijk onder scharen , ze gaan niet voor niets de bak in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:25

juval schreef:
fransje23 schreef:
Momenteel is extreem rechts een groter gevaar in Nederland dan extreem links
Dat komt mede doordat de politiek doet alsof zeer radicaal rechts gedachtegoed volkomen normaal is.

Je kunt grote vraagtekens zetten of dat daadwerkelijk zo is.

is dat jouw mening, of een feit?

Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.

Het normaliseren van radicaal rechtsgedachtegoed is een feit.

Waar vroeger de woorden van Janmaat als schokkend en extreem werden ervaren worden dezelfde woorden nu als bijna soft ervaren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:27

Als radicaal al normaal is maak je langzaam maar zeker de weg vrij voor extreem. Dat is dan namelijk ineens niet meer zo erg extreem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:27

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:33

fransje23 schreef:
juval schreef:
is dat jouw mening, of een feit?

Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.

Het normaliseren van radicaal rechtsgedachtegoed is een feit.

Waar vroeger de woorden van Janmaat als schokkend en extreem werden ervaren worden dezelfde woorden nu als bijna soft ervaren.

Dat dus. Vroeger werden deze mensen niet serieus genomen, nu zitten ze rustig aan tafel bij talkshows en in de kamer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:34

fransje23 schreef:
Je moet activisme en extremisme niet met elkaar verwarren.

Je hebt demonstratierecht en daarvoor maakt het niet uit of het inks, rechts of in het midden is.

Mwa, ik vind demonstratierecht natuurlijk super maar wel binnen de kaders van de wet. De acties die ik eerder benoemde vind ik echt niet meer onder gewoon demonstreren vallen en daarmee wel onder extremisme. Blokkeren door de boeren net zo trouwens.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:44

Electra63 schreef:
@Gnome,
De discussie begon over de kandidatenlijst van FvD.

Veneri vindt dat iedereen een eigen mening en grens heeft over wat extremisme is.

Dan kun je er linkse demonstranten bijhalen, die op de snelweg zitten, maar neem dan alle groepen mee, die demonstreren enz.
Ik vind dat selectieve verontwaardiging.

De discussie ging om politici en dan demonstranten erbij halen, is gewoon onzin, naar mijn mening.

Nogmaals, mijn interpetatie van de opmerking van Veneri was groter dan binnen de politiek.

Het ging toch ook over links wel of geen extremisme? Hoezo moet ik dan boeren of azc protesten daarin benoemen? Daar hebben ze niets mee te maken, dus noem ik ze niet.

Ik veroordeel azc of boerenblokkades net zo alleen waren ze nu niet relevant in mijn optiek tot links extremisme. Dus ik weet niet waar je dit allemaal vandaan haalt maar je kunt beter verontwaardigd over jezelf en je toon zijn.

Ik zet je nu op foei dus reageren moet je zelf weten. Ik vind jouw manier van discussiëren de energie niet meer waard.

Ladyingreen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:49

En zie hier het probleem van onze maatschappij: we lijken elkaar niet meer te (willen/kunnen) snappen en komen tegenover elkaar te staan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:49

nps schreef:
Ik zie niks raars? In "beide" kampen vind men extremisme, en wordt er gedemonstreerd op manieren die storend zijn. Zijn we de boerenprotesten en de extreemrechtse rellen en het geweld al vergeten? Een groot verschil is wel dat er vanuit de kamer en in de maatschappelijke opinie meer sympathie is voor bijvoorbeeld de boerenprotesten, of het extreemrechtse geweld (of zijn we de reactie van Van der Plas al vergeten?).

Het is zo standaard en zo vermoeiend dat er iedere keer wordt gezegd dat extreemlinks oók nare dingen doet. Als (extreem) of radicaal links +30 zetels in de kamer heeft, overal aan tafel zit in de talkshows, de sociale media en Amerikaanse tech giganten in de zak heeft praten we wel weer verder.

Ik vind de toon onnodig denigrerend plus mij een selectieve verontwaardiging opspelden die gewoon niet waar is, inderdaad raar. Mag jij niet zo vinden.

Ging me trouwens dus niet om extremisme in de linkse politiek want die zie ik helemaal niet, maargoed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:55

Gnome schreef:
fransje23 schreef:
Je moet activisme en extremisme niet met elkaar verwarren.

Je hebt demonstratierecht en daarvoor maakt het niet uit of het inks, rechts of in het midden is.

Mwa, ik vind demonstratierecht natuurlijk super maar wel binnen de kaders van de wet. De acties die ik eerder benoemde vind ik echt niet meer onder gewoon demonstreren vallen en daarmee wel onder extremisme. Blokkeren door de boeren net zo trouwens.

Daarom grijpt de politie ook in een worden demonstranten opgepakt en afgevoerd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:59

Ja dat is ook goed toch? Maar dan vind ik dat nog wel onder extremisme vallen. Dat is alles.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:02

Politie grijpt terecht in in de meeste gevallen, helaas niet altijd. Alleen wordt er maar heel selectief bestraft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:03

Ladyingreen schreef:
En zie hier het probleem van onze maatschappij: we lijken elkaar niet meer te (willen/kunnen) snappen en komen tegenover elkaar te staan.

Verdeel en heers is een eeuwenoud en beproefd recept!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:05

en wat kunnen we daar zelf dan aan bijdragen?
gaan we daar gewoon in mee, of zouden we hier wel een normaal gesprek kunnen voeren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:05

juval schreef:
Politie grijpt terecht in in de meeste gevallen, helaas niet altijd. Alleen wordt er maar heel selectief bestraft.

Heb je voorbeelden :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:06

Er zijn FvD-kandidaten die de Holocaust ontkennen en/of Hitler zijn gaskamers een prima uitvinding vonden.

Als een partij of partijleider daar geen actie op onderneemt, dan staat de Partij daar dus gewoon achter.

Zelfs bij de PVV worden deze politici geweerd.

Dit heeft weinig met demonstraties te maken en eigenlijk wordt de discussie over radicale/extreme rechtse politici daarmee op een zijspoor gezet; wat dat betreft, is het net politiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:09

dus als ik het goed begrijp zijn de gespreksregels heel strikt en mag er niet uitgewaaierd worden?
Omdat jij vindt dat het ergens begon, moet het daarover blijven gaan? je mag geen bijbehorende zaken bespreken?

Ik snap de "wat dat betreft is het net politiek" niet helemaal?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:10

fransje23 schreef:
juval schreef:

Ik weet dat boeren op de snelwegen wel bekeuringen hebben gehad, en er is er zelfs een beschoten.

Voor zover ik weet krijgen snelwegblokkeerders en activisten die bijvoorbeeld in stallen of op schiphol/lelystad inbreken en bezetten geen/weinig straf. Of degenen die kunstwerken bekladden of boterzuur in winkels verspreiden bestraft worden weet ik zo niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:13

Cer schreef:
en wat kunnen we daar zelf dan aan bijdragen?
gaan we daar gewoon in mee, of zouden we hier wel een normaal gesprek kunnen voeren?

Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik heb hier altijd netjes gereageerd en mijn standpunten proberen te onderbouwen als daar behoefte aan was. Volgens mij heb ik met een hoop hier, voor de verkiezingen, nog hele fijne discussies kunnen voeren.

Er zijn echter een paar bokkers waar ik me aan erger omdat ik de reacties al tijden op een vervelende toon opvat. Hoeven niet aan mij gericht te zijn trouwens maar zo online kies ik er dan na een tijdje voor om er geen energie meer aan te besteden.

In het echte leven is dat makkelijker denk ik. Ik omring mezelf automatisch vooral met mensen die hetzelfde over zaken denken en zakelijk gezien blijf ik weg van dit soort discussies omdat het niets met ons werk van doen heeft maar wel grote invloed kan hebben als je lijnrecht tegenover elkaar blijkt te staan.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:30

juval schreef:
fransje23 schreef:

Ik weet dat boeren op de snelwegen wel bekeuringen hebben gehad, en er is er zelfs een beschoten.

Voor zover ik weet krijgen snelwegblokkeerders en activisten die bijvoorbeeld in stallen of op schiphol/lelystad inbreken en bezetten geen/weinig straf. Of degenen die kunstwerken bekladden of boterzuur in winkels verspreiden bestraft worden weet ik zo niet.

Er zijn ook 'vastlijmers' :') die celstraf hebben gehad. En ook zijn er klimaatactivisten opgepakt en zelfs uit hun bed gelicht en meegenomen (én veroordeeld met een taakstraf lees ik net.

Het in stallen inbreken vind ik wel een ding, dat 'is dan geen sprake van inbraak want geen braaksporen', maar dat vind ik wel onzin hoor, ben ik het mee eens.

Tijdens de boerenprotesten zijn er wel wat meer directe confrontaties geweest, tussen politie/voordeuren/ambtenaren. Daar komt toch wel een direct gevaar voor mensen om de hoek kijken (medeweggebruikers, politici, ect) en dan snap ik wel dat de politie en justitie eventueel (ik weet niet echt of dat zo is) wat harder zijn in hun oordeel/of makkelijker het juridische handboek kunnen hanteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:34

ik heb het geprobeerd te googlen, maar dat nam erg veel tijd.
De mensen die Meisje met de parel hebben beschadigd kregen niks. De snelwegzitters volgens mij ook niet
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2023/0 ... n-vervolgd

Een aantal boeren kregen voorwaardelijk en met aftrek van voorarrest hoefden die niet langer 'vast'.
qua boetes en hoogtes en wie wel wie niet kon ik het niet zo snel vinden

Edit: boeren op de snelweg kregen blijkbaar boetes, (er is een artikel wat heet 96 protestboeren beboet in 2mnd tijd)

Over XR kan ik het niet heel goed vinden, er staat dat er voorwaardelijke boetes geeist zijn
Blijkbaar zijn er wel een paar veroordeeld (taakstraffen) wat door amnesty 'zorgwekkend' wordt genoemd
https://www.amnesty.nl/actueel/leden-ex ... am-protest

de straf wordt ook bepaald door bijv wel of geen vernielingen bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door Cer op 23-02-26 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:39

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:45

Dank bigOne, maar ik ben dan ook wel benieuwd naar de links kant van het spectrum. Hebben ze daar ook een artikel over geschreven? Ik ga eens zoeken!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:50

Ladyingreen schreef:

Nee, het probleem is dat steeds radicalere opinies het publieke debat en de macht in komen. In het midden kan iedereen elkaar vinden, is er common ground maar aan de flanken niet meer. Hoe radicaler de standpunt, hoe meer weerstand deze oproepen. Mocht je meer willen weten, pewresearch heeft superinteressanre onderzoeksartikelen over polarisatie in Amerika. Wel engels.

@gnome, ook dat heb ik al zoveel vaker gelezen. Zodra je de dingen benoemt voor wat ze zijn is het ineens denigrerend en een vervelende toon. Het vervagen van normen en waarden, afbraak van minderheidsrechten en vervallen van de democratie gaat me aan het hart. Daarom vind ik het écht belangrijk om de dingen te blijven benoemen zoals ze zijn. Niet wat ik vind, maar volgens de definities zoals die in ieder geval over het algemeen in Nederland worden gebruikt. Radicaal is radicaal, extreem is extreem, fascisme is fascisme. Dat staat helemaal los van persoon. Waarom vind je dat dinigrerend?

Ik omring mezelf helemaal niet met mensen die hetzelfde denken als ik. Sterker nog, ik ben zwaar in de minderheid als solidaire “wokie”. Ik spreek me echt zelden uit over politieke dinge, en als ik het doe, altijd zeer genuanceerd. In tegenstelling tot veel anderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:54

juval schreef:

Activisten van bijvoorbeeld XR krijgen ook geldboetes en/of werkstraffen.