Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:11

Wat verrassend... Sowieso nogal arrogant te denken dat alleen corporaties verhuren voor sociale huurwoningprijzen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:56

Ik ben niet meer verbaasd.
Maar al dat geschreeuw en arrogantie van een deel van deze politici, zij zouden alles beter doen .....
Er komt werkelijk helemaal niets van.
En dan zie ik Wilders alleen maar op SM andere politici de huid vol schelden of de schuld bij een Timmermans leggen..... en het wordt allemaal maar geaccepteerd.
De halve fractie van de PVV (net als FvD) is niet/nooit aanwezig in de Kamer. Zij strijken een lekkere vergoeding op en dat is het.

Dat moet ik de andere politieke partijen nageven, van Denk tot JA21 en alles wat er tussen zit, zij doen allemaal wel hun best en werken tenminste of zijn aanwezig in de Kamer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:39

Helemaal met je eens Electra ook wat Ja21 betreft en hoe ze politiek bedrijven. Je hoeft het inhoudelijk niet eens te zijn met mensen hun politieke ideeën terwijl je toch kunt zien dat ze hard werken en hun best doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:12

Wie van jullie zou zelf eigenlijk best de politiek in willen en misschien lid willen worden van de tweede kamer?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:13

Soms vraag ik me af: kán er nog wel een werkend politiek stelsels bestaan? Het is allemaal zo bureaucratisch, alles word geregeld door lobby en adviseurs/consultants. Politici durven geen (harde) besluiten te nemen omdat ze bang zijn voor zetelverlies, zo blijven ze iedere 4 jaar verder modderen en belanden we straks zo ver in het drijfzand dat we gewoon met zijn allen kopje onder gaan...

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:16

Veronica2 schreef:
Wie van jullie zou zelf eigenlijk best de politiek in willen en misschien lid willen worden van de tweede kamer?

Ik ben een idealist, geen bestuurder. In 2026 gaat 'mijn' partij meedoen in mijn gemeente en onder de leden wordt opgeroepen je aan te melden als gemeenteraadslid, fractievoorzitter, lijsttrekker, wethouder, ect, ect. En het trekt me heel erg, maar ik ben geen goede prater, ik ben meer een denker. Dus dan ben ik bang te eindigen als Pieter Omtzigt: totaal over de rat op de bank. Ik denk dat ik mijn idealisme en creativiteit maar inzet achter de schermen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:20

Ladyingreen schreef:
Veronica2 schreef:

Ik ben een idealist, geen bestuurder. In 2026 gaat 'mijn' partij meedoen in mijn gemeente en onder de leden wordt opgeroepen je aan te melden als gemeenteraadslid, fractievoorzitter, lijsttrekker, wethouder, ect, ect. En het trekt me heel erg, maar ik ben geen goede prater, ik ben meer een denker. Dus dan ben ik bang te eindigen als Pieter Omtzigt: totaal over de rat op de bank. Ik denk dat ik mijn idealisme en creativiteit maar inzet achter de schermen.

Goed punt en ook een prima blijk van zelfkennis. Ze hebben bij de partij ook beleidsmedewerkers nodig en andere ondersteuners, goed dat je je daarvoor in wil zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:27

Veronica2 schreef:

het is niet je vraag, want ik zou het niet doen (en de vraag is 'wie zou het wel doen')

maar het lijkt mij een heel ondankbare taak, met ondertussen ook nog een hoog risico, hoge exposure, en ik zou niet het gevoel hebben dat je echt wat kunt veranderen (maar dat is ook een gevoel).
verder heb ik echt te weinig verstand van politiek, hoe dingen aan elkaar hangen, wat waar invloed op heeft..

je kan bijv iets makkelijks roepen zoals "meer opvang voor zorgbehoevenden" (ik noem iets heel vaags), maar daarna komt het 'wie gaat dat betalen, hoe zit het met vergunningen, waar moet dat dan heen, hebben we mensen genoeg die daar kunnen werken, hoe zit het europees" etc.
En dat is dan alleen nog maar een binnenlands iets.. buitenlandse politiek is weer een heel ander feestje.
je ziet het hier ook al met 'toetsenbordpolitiek'.. veel mensen hebben een mening, een aantal menen DE oplossing te hebben, er zijn er altijd die het daar niet mee eens zijn, veel mensen hebben goede argumenten voor voors en tegens, en (dat vind ik zelf nog het lastigs) er kan nog maar weinig 'normaal' besproken worden, zonder dat er uiteindelijk een steek of een nare opmerking valt. Ik denk dat het allemaal heel complex is, en dat er veel meer verbindingen zijn dan dat je zo op het eerste gezicht ziet.

nee hoor, mij niet bellen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:27

Ik zou denk ik een goede voor de politiek zijn, ik hou van discussiëren.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:33

Cer schreef:
Veronica2 schreef:

het is niet je vraag, want ik zou het niet doen (en de vraag is 'wie zou het wel doen')

maar het lijkt mij een heel ondankbare taak, met ondertussen ook nog een hoog risico, hoge exposure, en ik zou niet het gevoel hebben dat je echt wat kunt veranderen (maar dat is ook een gevoel).
verder heb ik echt te weinig verstand van politiek, hoe dingen aan elkaar hangen, wat waar invloed op heeft..

je kan bijv iets makkelijks roepen zoals "meer opvang voor zorgbehoevenden" (ik noem iets heel vaags), maar daarna komt het 'wie gaat dat betalen, hoe zit het met vergunningen, waar moet dat dan heen, hebben we mensen genoeg die daar kunnen werken, hoe zit het europees" etc.
En dat is dan alleen nog maar een binnenlands iets.. buitenlandse politiek is weer een heel ander feestje.
je ziet het hier ook al met 'toetsenbordpolitiek'.. veel mensen hebben een mening, een aantal menen DE oplossing te hebben, er zijn er altijd die het daar niet mee eens zijn, veel mensen hebben goede argumenten voor voors en tegens, en (dat vind ik zelf nog het lastigs) er kan nog maar weinig 'normaal' besproken worden, zonder dat er uiteindelijk een steek of een nare opmerking valt. Ik denk dat het allemaal heel complex is, en dat er veel meer verbindingen zijn dan dat je zo op het eerste gezicht ziet.

nee hoor, mij niet bellen

Dit herken ik ook heel erg: die voors- en tegens kan ik me vaak allebei in vinden. En ik ben een twijfelkont en altijd opzoek naar het perfecte, lijkt me niet heel handig in combinatie met politiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:43

Voor de politiek ben ik ongeschikt. Te kwetsbaar, te gevoelig. Dan ga ik volledig van overtuigd de mik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:21

purny schreef:
Ik zou denk ik een goede voor de politiek zijn, ik hou van discussiëren.

Dat kan helpen, ben je ook goed in debatteren?

Cer, ik denk dat het in het algemeen goed zou zijn als niet iedereen in de kamers alles helemaal zelf zou moeten weten. Er zijn fractiegenoten waarmee je bepaalde ideeën kan bespreken en pas als het beleid wordt, gaan ambtenaren ermee aan de knutsel. Er staat dus een heel systeem waardoor goede ideeën hun weg vinden en soms helaas ook slechte plannen. Er is ook een beeld ontstaan dat de leden van de tweede kamer te hoog opgeleid zouden zijn en te weinig de stem van de straat laat horen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:28

ik denk ook wel dat ik het niet goed kan handelen wanneer ik niet kan helpen. Dus als je schrijnende zaken wilt oplossen, zoals financien, of vluchtelingen, of hulpverlening, jeugdzorg etc en het lukt niet. Ik zou daar echt veel last van hebben denk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:40

Om de stukken te kunnen begrijpen en om wetgeving aan te laten passen en gevolgen/risico's in te schatten, heb je toch wel een goede algemene ontwikkeling nodig lijkt mij.

Een paar jaar geleden had ik voor mijn werk veel te maken mat pensioen(wetgeving). Dat is ontzettend lastige materie.
Als ik lees, dat iedereen maar inspraak moet hebben, dan hou ik mijn hart vast.
Het gros kan helemaal de gevolgen niet inschatten/berekenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:46

Veel plaatselijke politieke partijen die in een gemeenteraad zitten hebben soms ook een schaduw fractie. Daar doe je heel veel kennis op .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:50

Toevallig had ik vandaag nog een gesprek met iemand over mismanagement. Zo had het bedrijf een vestiging geopend op een plek die volgens het 'deskundige onderzoek' van een stagair/student de ideale plaats was voor een nieuwe vestiging. Het personeel op de werkvloer zag vooraf al allerlei
hindernissen op de weg, maar die werden weggewuifd. De nieuwe vestiging kon binnen het jaar al weer sluiten omdat de hindernissen die het personeel al had aangegeven onoverkomelijk bleken.

Dit is iets wat naar mijn idee in de politiek ook vaak voorkomt. Men werkt veel met ideeën die gebaseerd zijn op onderzoek van mensen die zelf geen echte ervaring in het gebied hebben. Dus in elk geval niet in de praktijk maar alleen theoretische zoals bijvoorbeeld de Nederlandse wolf deskundigen. En naar de ervaringen van mensen uit de praktijk wordt gewoon te weinig geluisterd. En dan worden er dus allerlei besluiten genomen die achteraf toch niet zo verstandig waren...

Politiek is naar mijn idee vooral een kwestie van goed kunnen incasseren. Want je kunt nog zo veel houden van een discussie en nog zo goed kunnen debatteren, als je niet nog beter bent in het incasseren van kritiek ga je het in mijn optiek niet redden in de politiek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:07

Dat gebeurt niet alleen nu maar ook vroeger al, mijn pa was uitvoerder weg en waterbouw, na 30 jr moest er een hbo er met papieren worden aangesteld die de dagelijkse leiding kreeg( in 1970)
Hij kwam met een aantal onuitvoerbare zaken. Pa heeft het mooi laten gaan nadat hij enkele keren had uitgelegd dat het niet ging werken. Dat liep dus echt goed in de soep en het heeft het bedrijf gruwelijk veel geld gekost.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:23

BigOne schreef:
Dat gebeurt niet alleen nu maar ook vroeger al, mijn pa was uitvoerder weg en waterbouw, na 30 jr moest er een hbo er met papieren worden aangesteld die de dagelijkse leiding kreeg( in 1970)
Hij kwam met een aantal onuitvoerbare zaken. Pa heeft het mooi laten gaan nadat hij enkele keren had uitgelegd dat het niet ging werken. Dat liep dus echt goed in de soep en het heeft het bedrijf gruwelijk veel geld gekost.

Dat gebeurde vroeger en nu ook nog steeds. In het bedrijfsleven en bij de (semi-)overheid.
Met name nieuwe managers willen graag opnieuw het wiel uitvinden of hun stempel drukken.

Al heb ik ook de tijd meegemaakt dat we overstapten op computers en dat daar soms, met name door oudere werknemers, weerstand tegen was.
Soms omdat ze het niet goed begrepen, geen zin hadden in veranderingen of bang waren voor verlies van werk.

Net zoals nu weer met AI.
Je kunt het niet meer tegenhouden, dus je moet er in mee.
Ik heb binnenkort een hele dag training/workshop over het toepassen van AI in je werk.
Mijn collega van 63 heeft daar absoluut geen zin in, maar ik vind het leuk en interessant en ik ben echt benieuwd hoe wij daar gebruik van kunnen maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:30

Ladyingreen schreef:
Ik ben een idealist, geen bestuurder. In 2026 gaat 'mijn' partij meedoen in mijn gemeente en onder de leden wordt opgeroepen je aan te melden als gemeenteraadslid, fractievoorzitter, lijsttrekker, wethouder, ect, ect. En het trekt me heel erg, maar ik ben geen goede prater, ik ben meer een denker.

De gemeenteraad is echt anders dan de landelijke politiek, veel directer en kleinschaliger. Als je het interessant vindt is het best iets om eens naar te kijken - en we hebben denkers nodig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:07

Ik ga mee met Ladyingreen, ik ben ook een idealist. Daarnaast niet heel geduldig en goed in politiek. Ik denk dat ik wat vergelijkbaar met Pieter Omtzigt zal zijn - altijd inhoudelijk, wel onderbouwd, maar niet de (leider)schaps skills om echt politiek handig te zijn, of de idealen om te zetten naar beleid en daarom na een paar jaar helemaal uitgeblust. Om een goede politicus te zijn moet je ook politiek kunnen bedrijven, dealtjes kunnen sluiten, water bij de wijn kunnen doen, konkelefoezelen, en een lange adem hebben. Niet mijn ding.
Wat wel nog een mogelijke carriere zou zijn als mijn huidige toch ineens mislukt is politicologie oid, of sociaal-politiek onderzoek. Onderzoeken van sentimenten in de samenleving, duiden, en dan adviseren aan partijen en / of beleidsmakers oid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:29

Er is wel verschil tussen een Kamerlid, een partijleider of een minister.
Je kunt een prima Kamerlid zijn, maar geen goede partijleider of minister. Daar zijn andere skills voor nodig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:38

Wel grappig. In de beroepengids kun je beroepen zoeken (dus ook minister of minister-president) en onder het kopje 'competenties' vind je dan de benodigde eigenschappen die je moet hebben.

Voor een minister-president is dat onder andere conflict beheersing. Goh, waarom verbaasd me dat niets. :')
Momenteel is er alleen geen vacature beschikbaar. :+

https://www.nationaleberoepengids.nl/minister-president

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:45

Wie weet binnenkort wel }>

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:58

Gaan we allemaal dan solliciteren?

Ik las net dat Omtzigt nog 'uithaalt' naar de politiek, dat ze het niet voor elkaar hebben. Ergens heeft hij ook wel gelijk natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:36

Tja, wie zei er ook alweer nooit met pvv te regeren? Juist ja. Dan moet je niet na schoppen maar eens goed in de spiegel kijken.