Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:03

DuoPenotti schreef:
Wilde hem net plaatsen.

En hoe moet ik deze opvatten?

Citaat:
en dat van de wolf uit grote hoeveelheden wolven DNA.

Nu nog al die andere zogenaamde hond gevallen waar iedereen bij twijfelt...

Nou inderdaad.

Of dit:
Citaat:
Het onderzoeksinstituut gaf aan dat de methode die zij nu gebruiken niet geschikt is voor incidenten tussen een wolf en een hond.

Waarom niet? Is het niet nauwkeurig genoeg? Is dat waarom het verhaal uit de podcast met de paarden, als uitslag hond heeft? Ondanks dat het duidelijk wolven waren toen?

Haarbal

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:25

Als de test die nu gebruikt wordt niet kan differentiëren tussen wolf en hond, dan vind ik de uitslag niet betrouwbaar genoeg. Zeker niet omdat er financiële consequenties mee samenhangen (wel/geen vergoeding). Dan roept men dus maar wat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:30

Alleen bij hond gebeten door wolf.
Zeggen ze....

Maar als Finland dit kan waarom Nederland dan niet
Is daar zoveel andere apparatuur voor nodig?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:34

Je bedoelt de testen die in Nederland uitgevoerd worden.
Als je hond gepakt wordt door een wolf, zal een test die in NL, door Wageningen (of Senckenburg, walgingen laat het daar testen) altijd uitlag hond geven. Simpelweg omdat dit lab een andere manier van testen heeft.

Er zijn verschillende laboratoria in Europa die het onderscheid wel kunnen maken.

Vroeger kon mijn bloed bijvoorbeeld alleen maar in 1 lab onderzocht worden en duurde de uitslag 2 weken op bepaalde waardes in mijn bloed.
Inmiddels kan dat bij ieder lab bepaald worden en is de uitslag er binnen een dag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 19:25

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
Vergeet onze lieve Folkert niet.
Zijn enige reden was dat Pim had gezegd de nertsenfokkerijen niet te sluiten.
Verder geen ander politiek standpunt.
Wat ook als bewijs werd gevonden van alle plattegronden van deze bedrijven en voer leveranciers enz.
En ook vaak is gezien als toeschouwer als er nertsen los waren gelaten.

Maar ook dat is nooit groot in het nieuws geweest. Geen idee waarom.

Dat heb ik nooit geweten. Wat erg. Is idd niet duidelijk in het nieuws geweest.

De bek valt je open als je dit leest; linkje naar Boerin Schrijft.
https://www.facebook.com/share/p/17yWJ8ZsX9/?

En gesloten veestallen bezetten is ook gewoon toegestaan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1025572 ... ing-boxtel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:34

Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan, maar ik vind Boerin schrijft absoluut niet onpartijdig en behoorlijk ongenuanceerd doorslaat met allerlei beschuldigingen en vooral alles van 1 kant bekijkt.

Dat vind ik ook in dit topic.
Er is weinig ruimte voor grijs, alles is zwart/wit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:41

Misschien omdat er ook weinig grijs is bij Koffeman enz. Die elke keer naar de rechter stappen als men wil zenderen, of als dna bewezen gebeten kind te kakken gezet word als gevallen in een bramenstruik...
Vind dat behoorlijk zwart ja....

En nee heb het dan niet ove mensen die niet voor of tegen een wolf zijn, of voor in zijn algemeen.
Nee de activisten.
Daar waar het hier en ook bij boerin schrijft over gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:49

Wat boerin schrijft, hoef ik hier ook niet te lezen. Te verbazende onzin, is mijn eerste reactie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:49

tienus63 schreef:
Rizette schreef:

Dat heb ik nooit geweten. Wat erg. Is idd niet duidelijk in het nieuws geweest.

De bek valt je open als je dit leest; linkje naar Boerin Schrijft.
https://www.facebook.com/share/p/17yWJ8ZsX9/?

En gesloten veestallen bezetten is ook gewoon toegestaan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1025572 ... ing-boxtel

Vindt het stuk kort door de bocht. Als iemand vegan of vegetarisch wil zijn, dan is dat toch geen probleem. Om die hele groep af te vallen, omdat er activisten van rond lopen, gaat me veel te ver.

DierenLot, tja, ik zie uit eerste hand hoe ze een enorm goed doen voor vele asiels en andere dieren opvangen .
Ik zal het nog eens lezen, maar vond de toon van het bericht niet ok.

Dierproeven ben ik ook niet voor, hoe goed werk ze misschien ook leveren.

Het enige waar ik het mee eens ben, is het feit dat activisme te ver gaat en compleet het doel voorbij schiet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:52

Electra63 schreef:
Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan, maar ik vind Boerin schrijft absoluut niet onpartijdig en behoorlijk ongenuanceerd doorslaat met allerlei beschuldigingen en vooral alles van 1 kant bekijkt.

Ik ben het met je eens over dit stuk.

Verder niet eens met dat het te zwart wit is, volgens mij is er juist veel grijs.

Wat ik dan wel interessant vind is waarom je het zwart wit vindt, mischien kun je dat uitleggen? Ik hoor het veel, maar niemand licht het ooit toe en op die manier kun je er ook niks aan veranderen.

Wel top dat je het hier noemt en niet in andere topics over wolven. Dank daarvoor, zou mooi zijn als meer mensen dat deden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:53

tienus63 schreef:
Je bedoelt de testen die in Nederland uitgevoerd worden.
Als je hond gepakt wordt door een wolf, zal een test die in NL, door Wageningen (of Senckenburg, walgingen laat het daar testen) altijd uitlag hond geven. Simpelweg omdat dit lab een andere manier van testen heeft.

Er zijn verschillende laboratoria in Europa die het onderscheid wel kunnen maken.

Vroeger kon mijn bloed bijvoorbeeld alleen maar in 1 lab onderzocht worden en duurde de uitslag 2 weken op bepaalde waardes in mijn bloed.
Inmiddels kan dat bij ieder lab bepaald worden en is de uitslag er binnen een dag.

Maar ze testen in feite op 2 soorten DNA: hond of wolf. 50/50 zou je zeggen (is niet zo zwart wit makkelijk gezegd en gedaan, weet ik).
Dan is het best zorgelijk dat het lastig is om onderscheidt te maken tussen deze 2?
Misschien omdat het DNA sample van een hond, natuurlijk 'vol zit' met hond en daardoor moeilijk is om het stukje wolven DNA eruit te vissen? Het zal erg veel op elkaar lijken.

Lijkt met toch wel iets wat ze hopelijk snel gaan upgraden in Nederland. Vooral ook dat de uitslag er sneller is.
Het verhaal van een paar weken terug; het hondje wat gegrepen werd door *iets* wat uit de bosjes kwam gerend. Lijkt me voor de eigenaar en mensen uit de omgeving toch wel fijn om duidelijkheid te krijgen of er een niet zo schuwe wolf rondloopt of dat de hond van de buurvrouw toch niet zo lief is als gezegd wordt. Lange maanden als dat ook 4 maanden duurt tot de uitslag er is :=
In de gevallen waar nu de uitslag van bekend is, was het al wel duidelijk dat het om een wolf ging.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:55

Tot jezelf een medicijn nodig hebt waar dieren voor zijn gebruikt... Dan zijn mensen ineens voor.

Voor mij had het artikel van boerin schrijft hier ook niet hoeven staan.
Al sluit het wel precies aan waar het bij het wolven beleid ook mis loopt.

Een handje vol activisten brengt de rest van die dierenhouders, maar ook ondertussen honden eigenaren en fietsers en wandelaars in gevaar.

En ja dan kun je best stellen : het gevaar komt van links

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:12

Zouden we dit topic misschien kunnen beperken tot de wolf? Ik denk dat juist dit soort gespeculeer mensen wegjaagt uit dit topic, terwijl ik denk dat het belangrijk is dat zo veel mogelijk mensen wel geïnformeerd zijn over de wolf en de gevolgen.

En dat over het gevaar komt van links, dat vind ik echt te idioot voor woorden. Zowel op links als rechts vindt je extremisten. Toevallig ben ik een ontzettend linkse vegetariër, maar ik vorm geen enkel gevaar voor iemand. En ik vind het wolvenbeleid dat er nu is helemaal niets, denk dat ze al lang bejaagd hadden moeten worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:13

DuoPenotti schreef:
Tot jezelf een medicijn nodig hebt waar dieren voor zijn gebruikt... Dan zijn mensen ineens voor.

Een handje vol activisten brengt de rest van die dierenhouders, maar ook ondertussen honden eigenaren en fietsers en wandelaars in gevaar.

Ik vind dat er meer op gezet moet worden om dat anders te testen ipv op dieren. Maar goed, dat is niet echt iets voor deze discussie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:18

Toch vind de aivd ook dat links een groter gevaar vormt.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... OKQojdr2gA

Denk ook wel dat het vaak zo is.
Rechts schreeuwt op Facebook.
Links doet.

Maar laten we idd puur wolven nieuws hier plaatsen. Al zijn het de linkse extremisten (dus niet gewoon linkse stemmers) die wolven beheer tegen houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:32

josien_m_ schreef:
Wat boerin schrijft, hoef ik hier ook niet te lezen. Te verbazende onzin, is mijn eerste reactie.

Ik lees het ook nooit. Totaal niet mijn ding! Maar prima om te delen voor mensen die het wel waarderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 20:44

Dat ben ik weleens met je eens Electra.
Ze laat mensen wel nadenken en soms kan ze het inzichtelijk maken dat de sommige agrarische zaken totaal anders zijn dan men denkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:10

Wintu schreef:
Electra63 schreef:

Ik ben het met je eens over dit stuk.

Verder niet eens met dat het te zwart wit is, volgens mij is er juist veel grijs.

Wat ik dan wel interessant vind is waarom je het zwart wit vindt, mischien kun je dat uitleggen? Ik hoor het veel, maar niemand licht het ooit toe en op die manier kun je er ook niks aan veranderen.

Wel top dat je het hier noemt en niet in andere topics over wolven. Dank daarvoor, zou mooi zijn als meer mensen dat deden.

Ik ga proberen het uit te leggen, maar is lastig, het is zo'n groot topic met heel veel berichten.

Ik lees hier mee uit interesse.
Waar ik woon zijn nog geen wolven.
Maar ik ga ieder jaar wel met de paarden, maar ook met het gezin een aantal dagen naar de Veluwe of Noord-Braband.

Ik lees hier vaak, dat er weinig over de wolven en de schade en het leed dat zij aanrichten wordt vermeld op SM.
Ik kijk vooral talkshows en nieuwsprogramma's en ik zie toch vaak de wolf voorbij komen en niet alleen positief. Bij Nieuwsuur, bij Eva, bij BarLaat.... ik zie het echt voorbij komen.

Ook op FB of op X zie ik berichten voorbij komen, zeker met gruwelijke foto's.

Er wordt hier soms gesuggereerd, dat "men" zaken onder het tapijt schuift of zaken niet eerlijk verteld worden.
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie echt heel veel voorbij komen op internet.

Aan de discussie over de Podcast heb ik mij een beetje geërgerd, vooral over het bericht over het overlijden van Leunes van Lieren. Ik vond dat echt bijna onbeschoft.
Ik vind het vanzelfsprekend dat zijn overlijden en eerder zijn ongeluk op dit forum werd vermeld. Hij was een fantastische fokker en instructeur, waar veel talenten ooit zijn begonnen.
Er zijn zoveel Podcasts, dus ik kan mij de afweging van Bokt, voorstellen.

Maar vooral de benaming over voorstanders van de wolf of bijvoorbeeld dieren/milieuorganisaties vind ik bijna onbeschoft.
Mensen worden weggezet als dom en onwetend, maar zij maken andere keuzes.

Ik ben blij dat er organisaties zijn die voor dierenleed of milieuvervuiling opkomen.
Zonder dit soort organisaties hadden we nog steeds legbatterijen, leeuwen in het circus, (onnodige) dierproeven, vervoer van dieren bij 40 graden, enz.
We hebben dit soort organisaties nodig in deze wereld.
Wie protesteert er anders tegen Chemours of Tata Steel? Of probeert het dood knuppelen van zeehondjes tegen te houden? Enz.
Ze worden weggezet als dom of nog erger als terrorist.

Waar ik woon, zijn geen wolven, maar er worden echt wel regelmatig schapen doodgebeten of verwond door (uitgebroken) loslopende honden hier in de polder.
Dat kan natuurlijk ook gebeuren af en toe in gebieden waar de wolf is.
Maar dat wordt dan niet geloofd en er wordt soms gesuggereerd dat het leugens zijn, dat honden dit hebben gedaan.

Ook wordt hier af en toe gesproken over stiekem dood of afschieten.
Ik moet er niet aan denken, dat mensen op wolvenjacht gaan met geweren. Niet voor de wolf, maar omdat ik dat gevaarlijk vindt.
Ik ben sowieso tegen wapenbezit.

Maar goed, door de sfeer in dit topic, zullen Bokkers pro-wolf hier niet snel reageren, denk ik.
Je bent hier in de minderheid en er wordt best hard gereageerd.

Ik neem niet deel aan de discussie, omdat het nu, ver van mijn bed is en ik weinig kan bijdragen in de discussie.
Ik lees gewoon mee, uit belangstelling.

Neemt niet weg, dat ik het vreselijk vind voor boeren en dieren/paardenbezitters om ooit zo je dier te vinden.
Ik kan me voorstellen dat getroffenen boos en/of verdrietig zijn of wanhopig.

Verder kruip ik nu weer onder mijn meeleessteen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:19

DuoPenotti schreef:

Mijn laatste bericht hier.
Dit soort berichten, dragen niet bij aan de discussie.

Er is (Europese) wetgeving en dan de schuld bij "een handje vol activisten" leggen en het gevaar komt van links, vind ik echt te kort door de bocht.
Ik mis nog de opmerking "stadse domme figuren die 3-hoog in hun appartementje zitten" of zoiets wat ik wel eens hier lees of iets van die strekking.

En nee, ik ben geen lid van GL of PvdD of vegetarisch of pro-wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:20

Nu ben je heel vies bezig electra
Citaat:
vooral over het bericht over het overlijden van Leunes van Lieren. Ik vond dat echt bijna onbeschoft.
Ik vind het vanzelfsprekend dat zijn overlijden en eerder zijn ongeluk op dit forum werd vermeld

Dit heb ik geschreven.

Citaat:
Over leunus van lieren staan ook 2 voorpagina berichten.
Dan had dat 2e ook wel in die eerste gepast als we gaan redeneren zoals hier nu gebeurt door de nr.

En nee ook bij deze 2 artikelen vind ik apart juist goed.

En dit ga ik dus ook temmen.
Dit laat ik mij zo niet in de schoenen schuiven.

En dan heb ik het zeker weer gedaan dadelijk ook nog dat je je hier niet welkom voelt....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:27

DP,
Heb ik ergens jouw naam genoemd?
Sterker nog, het was een hele andere Bokker. Kaja heeft daar ook nog op gereageerd.

Maar tem maar, ik ben toch al weg! :wave:
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 16-12-24 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:29

Ja ontken het maar. Dat is nog lager... Ik was de enige met die opmerking.
Je kan ook je excuses aanbieden.

Ja ja ga maar. Nadat je eerst even smeert.
En dan zeggen voel me hier niet thuis...

Hoe hypocriet

Maar je gaat op de foei. Heb ik geen last meer van je... :r

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:32

DuoPenotti schreef:
Ja ontken het maar. Dat is nog lager... Ik was de enige met die opmerking.
Je kan ook je excuses aanbieden.

Ja ja ga maar. Nadat je eerst even smeert.
En dan zeggen voel me hier niet thuis...

Hoe hypocriet

Omdat je zo aandringt..... het was bokker Onali.
Ik probeerde het neutraal te houden, terwijl ik Leunes kende en daarom het bericht mij opviel.
Leunes was geen onbeduidende hobby-fokker.

Maar jouw manier van reageren, is precies wat ik bedoel, dat het hier zwart/wit is en een normale discussie niet mogelijk is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 21:34

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:58

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet