Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:17

Karl66 schreef:
Ja Janneke, dat schone schijn verhaal heb je al heel vaak verteld en je weet zelf net zo goed dat die SP senator ook alleen maar volgens de partijlijn mag stemmen. En dat geldt voor elke partij. Ik weet dat je een hekel aan de CDA hebt en dat mag, maar dat weet ik ondertussen wel en boeit me eigenlijk niet zoveel.

Wat de christendemocratische waarden betreft, ja die hebben ze volledig verkwanseld de afgelopen decennia, net als de PvdA hun sociaal democratische beginselen volledig verkwanseld hebben. Dat is nou net één van de belangrijkste redenen waarom mensen steeds populistischer zijn gaan stemmen, de middenpartijen zijn neoliberaal geworden en de populisten zijn in dat gat gesprongen.

Ja, en juist omdat de CDA die C van Christus verkwanseld hebben hebben ze hun merk verpest. Waarom zou je als Christen nog op hen stemmen als ze niets anders of beters te bieden hebben dan de diverse puur wereldse partijen. Vroeger was het ook wel een partij voor boeren want die waren\zijn vaak gelovig doordat ze nog inzien hoe afhankelijk een mens is van Gods schepping. Nou lijkt het wel of ze afhankelijk zijn van Brussel en voornamelijk van de banken. Dan werd het VVD of nu BBB. En de oorspronkelijke partijen die voor de boeren opkwamen (CDA en CU) die doen er dus niets meer voor. De SGP is wel op de hand van de boeren trouwens. :j

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:30

Klopt 99... Je conclusie.
Ik begrijp ook waarom er zo massaal op Wilders is gestemd. Ik heb het zelfs voorspeld en ook dat de winst nog groter zal zijn als iedereen verwachtte. En ik begrijp het ook echt.
Alleen zal ik zelf er nooit op stemmen daar ik het een gevaarlijke partij vindt vanwege het opzetten van mensen groepen, maar ook vanwege al dat geschoffeer van personen op twitter.
Net als Trump zie ik een overeenkomst namelijk het met succes aanspreken van de "onderbuik gevoelens" van mensen, liegen en bedriegen en uiteindelijk brengt dit soort partijen alleen maar ellende en de democratie in gevaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:44

anjali schreef:
Ja, en juist omdat de CDA die C van Christus verkwanseld hebben hebben ze hun merk verpest. Waarom zou je als Christen nog op hen stemmen als ze niets anders of beters te bieden hebben dan de diverse puur wereldse partijen.

Ja, fuseer gewoon met de vvd, dan ben je tenminste eerlijk.
Citaat:
(...) En de oorspronkelijke partijen die voor de boeren opkwamen (CDA en CU) die doen er dus niets meer voor. De SGP is wel op de hand van de boeren trouwens. :j

Ik vind het in dit verband erg ingewikkeld om over "de" boeren te praten.

Er zijn boeren die met pijn en moeite uit de ratrace zijn gestapt,
en er zijn boeren die keihard werken om de bank, de fabrikant van dure apparten etc etc te kunnen betalen. (En om rond te komen moeten uitbreiden, te veel mest produceren, etc etc.)

Een partij die echt voor boeren is, is in mijn ogen een club die de ratrace wenst te beëndigen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:52

Ik hoorde (of het waar is weet ik niet) dat, als er nu vanwege het geknoei met de formatie nieuwe verkiezingen zouden komen, dat er nog veel meer mensen op de PVV gaan stemmen. Zowiezo veel van degenen die hun hoop op Omtzigt hadden gesteld maar nu in hem teleurgesteld zijn.En dagelijks zien dat er steeds meer asielzoekers bijkomen, die voorrang krijgen op de woningmarkt en in de zorg, en soms nog gewelddadig blijken te zijn ook.Sommige van die groepen doen zelf ook wel hun best om een slechte naam te krijgen.. Hier zitten Bokkers die er financieel ruim bijzitten en vrij en rustig wonen, die begrijpen niet dat er anderen zijn die wel overlast ervaren.En die groep wordt steeds groter en die gaan tegenwoordig ook stemmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:57

Ach ach ach - 'mensen als water'.

We hebben een tsunami aan vluchtelingen,
wij komen tekort,
waar is de kraan om dicht te draaien...?!

(Wat een onchristelijke taal op de zondag.)(Als daar op maandag maar geen brokken van komen....)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:04

nuttige bijdrage weer Janneke

Ik denk ook dat NSC wel wat zetels gaat moeten inleveren als er nu nieuwe verkiezingen zouden komen.
Voornamelijk door de wat twijfelachtige houding van Omtzigt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:13

anjali schreef:
Ik hoorde (of het waar is weet ik niet) dat, als er nu vanwege het geknoei met de formatie nieuwe verkiezingen zouden komen, dat er nog veel meer mensen op de PVV gaan stemmen. Zowiezo veel van degenen die hun hoop op Omtzigt hadden gesteld maar nu in hem teleurgesteld zijn. .. Hier zitten Bokkers die er financieel ruim bijzitten en vrij en rustig wonen, die begrijpen niet dat er anderen zijn die wel overlast ervaren.En die groep wordt steeds groter en die gaan tegenwoordig ook stemmen.

Dat denk ik ook dat de partij van Wilders dan nog meer stemmen gaan krijgen.

Zie jouw vetgedrukte teksten.

Dat doet me nl denken aan de enorme overlast die de Marokkaanse bewoners in de wijk wel niet zouden geven. Arme arme ik die een van de laatste bewoners was met de kinderen die blond waren, en geen moslim achtergrond hadfen. Wat een pech wat een ellende, wat een overlast.
En als ik dan verbaasd zei dat het een hele fijne wijk was en de mensen super aardig voor mij en de kinderen, dan kon dat toch echt niet waar zijn want ik was ook nog eens gescheiden en woonden daar alleen met de kindjes.

De mensen die weinig met dit soort wijken te maken hadden maakten er een heel verhaal van. Jouw oche oche oche doet me daaraan denken.

Naar vond ik dit soort teksten waarin hele bevolking groepen worden geschoffeerd en ik vind dat nog steeds heel naar (en ook niet Christelijk!).
Gelukkig konden mijn kinderen en ik er om lachen en ook de voorspelling dat mijn kinderen crimineel zouden worden kwam niet uit net als bij heel veel andere kinderen in die wijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:36

Ik vraag me af of de mensen die dit kennelijk een enorme prioriteit vinden überhaupt overlast ondervinden van immigranten. Ja, er bestaan een paar dorpjes zoals ter Apel waar het ruk gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:21

@Janneke en @Pien! IK stem niet op de PVV maar vroeger PvdD en nu SGP!! Ik signaleer alleen op journalistieke wijze wat ik waarneem! En ja, volgens jullie eigen berichten behoren jullie beiden wel degelijk tot de bevoorrechte groep die ruim en rustig wonen! En jij @Pien zelfs nu niet (meer) in het dichtbevolkte Nederland maar in het veel minder bevolkte Frankrijk! Er is in Nederland heel wat veranderd in de laatste jaren hoor. Vooral in de grote steden.En zeker op plekken waar asielzoekerscentra zijn. Het is juist omdat mensen die overlast ervaren dan maar als racisten worden weggezet, of als mensen die een ander niets gunnen of zo, dat ze gaan stemmen op iemand die wel naar hen luistert.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:28

Dat. Ik denk dat de groep mensen die echt overlasr ervaart relatief gezien echt niet zo groot is.

@99cijfertje - het blijft hetzelfde cirkeltje. Ik snap dat mensen ontevreden zijn. Echt. Ik kan ook begrip opbrengen voor de onvrede, tot op zekere hoogte (context - als je een beetje reist weer je dat mensen die in Nederland arm zijn contextueel gezien nog steeds erg rijk zijn en veel voorzieningen hebben). Er wordt gedaan dat als je geen begrip hebt voor de redenen je heel onempathisch bent, en dat is niet zo. Maar nog steeds vind ik het niet te begrijpen dat vreemdelingenhaat en loos roepen de oplossing is voor al die problemen. Dat staat helemaal los van geen begrip hebben voor de problemen.

@anjali - das leuk dat je dan stemt op iemand die naar je luistert, maar je zit nog steed in exact dezelfde oliebol daarna. Dus, wat brengt zo’n stem je - en Nederland dan? Hoe lost dit de woningcrisis op?

Oh, en trouwens, ik kom uit Rotterdam en heb echt wel dingen meegemaakt met buitenlanders. Maar nog steeds ben ik niet haatdragend of gun ik anderen minder.
Laatst bijgewerkt door nps op 25-02-24 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:42

nps schreef:
Dat. Ik denk dat de groep mensen die echt overlasr ervaart relatief gezien echt niet zo groot is.

@99cijfertje - het blijft hetzelfde cirkeltje. Ik snap dat mensen ontevreden zijn. Echt. Ik kan ook begrip opbrengen voor de onvrede, tot op zekere hoogte (context - als je een beetje reist weer je dat mensen die in Nederland arm zijn contextueel gezien nog steeds erg rijk zijn en veel voorzieningen hebben). Er wordt gedaan dat als je geen begrip hebt voor de redenen je heel onempathisch bent, en dat is niet zo. Maar nog steeds vind ik het niet te begrijpen dat vreemdelingenhaat en loos roepen de oplossing is voor al die problemen. Dat staat helemaal los van geen begrip hebben voor de problemen.

@anjali - das leuk dat je dan stemt op iemand die naar je luistert, maar je zit nog steed in exact dezelfde oliebol daarna. Dus, wat brengt zo’n stem je - en Nederland dan? Hoe lost dit de woningcrisis op?

Als jij in armoede leeft, heb je het geld niet te reizen en weet je niet hoe goed je het eigenlijk hebt :)

Ik ben het met je eens dat populistisch rechts stemmen waarschijnlijk niet het antwoord is. Dat is vrij duidelijk als je er ver genoeg vanaf staat. Populisten spreken echter vaak wel de taal die door een grote groep mensen gesproken wordt. Die door mensen begrepen wordt. Ze leggen verbanden die kloppend lijken en komen met begrijpelijke “oplossingen”. Eerder zei ik al dat als denkbeelden zover van je eigen afstaan je ze deels moet willen begrijpen, maar deels ook nooit zult begrijpen. En dat kan ook niet. Je hoeft niet alles te snappen of je in elke situatie in te kunnen leven. Dat is niet mogelijk. Wel is het mogelijk er minder hard over te oordelen.

Er moet ruimte zijn in je hoofd om vragen te stellen en dat wat je kent in twijfel te kunnen trekken. De meeste mensen hier in te topic zitten in de gelukkig positie dit te kunnen. We kunnen immers met elkaar discussiëren en dat laat zien dat je open kunt en wil staan voor de ideeën van anderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:57

anjali schreef:
@Janneke en @Pien! IK stem niet op de PVV maar vroeger PvdD en nu SGP!! Ik signaleer alleen op journalistieke wijze wat ik waarneem! En ja, volgens jullie eigen berichten behoren jullie beiden wel degelijk tot de bevoorrechte groep die ruim en rustig wonen! En jij @Pien zelfs nu niet (meer) in het dichtbevolkte Nederland maar in het veel minder bevolkte Frankrijk! Er is in Nederland heel wat veranderd in de laatste jaren hoor. Vooral in de grote steden.En zeker op plekken waar asielzoekerscentra zijn. Het is juist omdat mensen die overlast ervaren dan maar als racisten worden weggezet, of als mensen die een ander niets gunnen of zo, dat ze gaan stemmen op iemand die wel naar hen luistert.

Anjali, uiteraard kom ik nog veel in Nederland. Mijn kinderen en kleinkinderen wonen daar. Uiteraard volg ik het Nederlands nieuws.
Ik weet nog meer als jullie wat op de internationale treinen gebeurt met name vrijdagavond Amsterdam/Rotterdam/ Brussel.
Ik leef niet onder een steen.

Wel woon ik in Frankrijk. Ik wilde zo graag buiten wonen met mijn paarden vriendjes. Mijn man heeft mijn droom mogelijk gemaakt en het werd ook zijn droom.

Iedereen (behalve mensen met een bepaalde uitkeringen) kan emigreren. Je hebt hier nog woningen voor 500 - 600 per maand. Ga daar maar eens om in Nederland.
Iedereen kan zijn bedrijf verkopen, cq elders werk zoeken want overal zijn werknemers tekort. Maar aan elke keuze hangt een emotioneel prijskaartje. Teveel mensen willen die prijs niet betalen.

Dus joh als je die buitenlanders zo zat bent dan kom je toch hier naar toe. Wat let je?

Maar stop mij te verwijten dat ik Nederland niet zou begrijpen.
Van Gaal heeft een stuk geschreven. Bewust heb ik daar niet op gereageerd. Maar hier in Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal zijn de zelfde problemen en dat zie je aan het kiezersgedrag. In heel Europa, In Amerika zie je dezelfde tendensen.

Dus geëmigreerde Nederlanders leven echt niet onder een steen. Wel , door de fysieke afstand kijken wij wellicht wat helderder naar Nederland (en ook naar het land waar we wonen) daar we twee culturen in ons dragen en kunnen vergelijken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:28

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:35

Ik twijfel eerlijk gezegd of immigranten wel het grootste probleem zijn. De mensen die ik spreek, die PVV hebben gestemd - en in mijn bubbel zijn dat er niet zoveel - hebben dat vooral gedaan om de woningmarkt, om zorgen om het zorgstelsel.

Ik ben het redelijk met Karl eens, dat ik ook denk dat het een falen is geweest van andere partijen. Het vertrouwen in de overheid is gedaald, en ik snap dat mensen het gevoel hebben dat grote partijen zich niet om hen bekommeren. Ik maak me ook zorgen om die dingen. Ik baal er ook van, dat het dorp waar ik woon, steeds meer volgebouwd wordt, met onbetaalbare appartementen.
Heel fijn dat er meer appartementen komen, meer gemixt gebouwd wordt, wat mij betreft een goed ding, want daar was echt wel een tekort aan, maar ze zijn belachelijk duur. Veel starters komen alsnog niet aan een woning zo. Imo een gevolg van het beleid van de laatste 10 jaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:55

koeke schreef:
Weet niet of het bericht van Kim Putters aan de fractievoorzitters hier al gedeeld is? Zie https://www.kabinetsformatie2023.nl/doc ... eede-kamer Het geeft mij wel vertrouwen in de komende gesprekken.

Dat is een stuk waar heel veel instaat en sterk is samengevat. Ik moet deze nog een paar keer lezen.

Heel erg bedankt. Het is een stuk dat goed doorwrocht is en duidelijk welke onderwerpen in de besprekingen op tafel zullen komen. Dus iedereen kan zich tot in de puntjes voorbereiden. Prima gedaan!

Avalanche mooie aanvulling. Bedankt!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:13

juval schreef:
nuttige bijdrage weer Janneke

Ik denk ook dat NSC wel wat zetels gaat moeten inleveren als er nu nieuwe verkiezingen zouden komen.
Voornamelijk door de wat twijfelachtige houding van Omtzigt.

Dit vind ik dan toch wel bijzonder (alhoewel ik het ook denk hoor).
Geert Wilders zegt in interviews op tv het ene en schrijft op Twitter het tegenovergestelde, oftewel liegt hij als hij spreekt of hij liegt als hij schrijft, maar hoe dan ook: hij liegt. En toch gaan daar nog meer mensen op stemmen 8)7

Dus een twijfelachtige hebben en niet precies weten hoe op ieder moment het juiste te zeggen, geeft je zetelverlies. Liegen levert stemmen op :list:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:38

anjali schreef:
Hier zitten Bokkers die er financieel ruim bijzitten en vrij en rustig wonen, die begrijpen niet dat er anderen zijn die wel overlast ervaren.En die groep wordt steeds groter en die gaan tegenwoordig ook stemmen.

Ik wens mij hier nadrukkelijk van te distantiëren.
En wel op verschillende manieren.
1) Ik ben tot rijkdom vervallen, maar dat wil niet zeggen 'dat ik niet snap dat anderen overlast ervaren'.
2) Mijn cijfers zijn wat gedateerd, maar een paar jaar geleden bleek:
de pvv scoort laag in de wijken met veel overlast en/of veel buitenlanders;
de pvv scoort hoog in wijken met weinig overlast en buitenlandse buren (maar met de vrees 'dat het hier fout zal gaan').
3)"En die groepen gaan tegenwoordig ook stemmen" - het algemene kiesrecht v/m dateert van 1918.

Je mag zeggen wat je wil, we hebben vrijheid van meningsuiting,
maar graag iets meer inhoud.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:55

Janneke, kunnen wij ook verzoeken hoe jij ons aanspreekt en discussieert? Of gaat dat een richting op?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:52

Natuurlijk kan dat.

Suggesties zijn welkom. (En voor wie het niet door had: ik was boos, een uur geleden. Ik geef geen garanties dat ik altijd fluwelen handschoenen gebruik als ik boos ben.)

... en was het dit topic, waar we een paar dagen geleden spraken over 'vorm versus inhoud'?
(Ofwel: we kunnen best debatteren over mijn 'toon', maar erg inhoudelijk is dat niet.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:07

Je doet zelf voortdurend niks anders dan anderen terechtwijzen over hoe je wel en niet aangesproken wenst te worden, waarmee je wel of niet geassocieerd wil worden etc. Daarnaast onderbouw je zelf zelden je statements….

Als iemand iets post wat niet op jou slaat hoef je niet te reageren. Of je zou kunnen kijken of er een kern van waarheid zit in hetgeen de ander plaatst.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:45

anjali schreef:
En ja, volgens jullie eigen berichten behoren jullie beiden wel degelijk tot de bevoorrechte groep die ruim en rustig wonen!

Het is nu een aantal keer dat ik hier berichten tegen kom met een soortgelijke strekking of suggestie.
Ik denk dat er hier mensen zijn die (waarschijnlijk inmiddels tot de bokt-senioren horende) weldegelijk uit ervaring weten wat het is om, zoals dat tegenwoordig heet, armoede te hebben. Dat mensen nu tot de door jou genoemde bevoorrechte groep behoren, wil niet zeggen dat ze altijd tot die groep hebben gehoord.
Heel wat mensen hier spreken weldegelijk uit ervaring maar lopen er misschien wat minder mee te koop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:49

irmaz schreef:
anjali schreef:
En ja, volgens jullie eigen berichten behoren jullie beiden wel degelijk tot de bevoorrechte groep die ruim en rustig wonen!

Het is nu een aantal keer dat ik hier berichten tegen kom met een soortgelijke strekking of suggestie.
Ik denk dat er hier mensen zijn die (waarschijnlijk inmiddels tot de bokt-senioren horende) weldegelijk uit ervaring weten wat het is om, zoals dat tegenwoordig heet, armoede te hebben. Dat mensen nu tot de door jou genoemde bevoorrechte groep behoren, wil niet zeggen dat ze altijd tot die groep hebben gehoord.
Heel wat mensen hier spreken weldegelijk uit ervaring maar lopen er misschien wat minder mee te koop.

Precies Irmaz. Dank je wel!
Ik weet zeker dat heel veel Bokkers mijn leven niet hadden willen leven. Maar niet alles hoeft bekend te zijn. Ik heb het allemaal overleefd, ben gelukkig nu, maar het was wel heel zwaar en ik ben er een beter mens van geworden. (Hoop ik). En geniet enorm van dat het nu wel een normaal leven is, dat ik heerlijk vind.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:06

Ik heb in een armoe wijk gewoond met buren op dezelfde trap. Nergens groen, alleen maar steen. Muizen binnen, schimmel op de muren. Pas toen ik een jaar of 10 was werd er een douche in de huizen aangebracht. Ja, ik woon nu rustig, maar ben deze tijd niet vergeten.
Laatst bijgewerkt door prompter op 25-02-24 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:06

996981 schreef:
Je doet zelf voortdurend niks anders dan anderen terechtwijzen over hoe je wel en niet aangesproken wenst te worden, waarmee je wel of niet geassocieerd wil worden etc. Daarnaast onderbouw je zelf zelden je statements….

Als iemand iets post wat niet op jou slaat hoef je niet te reageren. Of je zou kunnen kijken of er een kern van waarheid zit in hetgeen de ander plaatst.

Je hebt pb.
De uitnodiging staat, maar qua inhoud is het off topic.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:24

pien_2010 schreef:
koeke schreef:
Weet niet of het bericht van Kim Putters aan de fractievoorzitters hier al gedeeld is? Zie https://www.kabinetsformatie2023.nl/doc ... eede-kamer Het geeft mij wel vertrouwen in de komende gesprekken.

Dat is een stuk waar heel veel instaat en sterk is samengevat. Ik moet deze nog een paar keer lezen.

Heel erg bedankt. Het is een stuk dat goed doorwrocht is en duidelijk welke onderwerpen in de besprekingen op tafel zullen komen. Dus iedereen kan zich tot in de puntjes voorbereiden. Prima gedaan!

Graag gedaan. Bedankt voor je mooie reactie, kan me er goed in vinden!