Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:31

Citaat:
Letland overhandigt voor bijna miljoen euro aan auto’s die in beslag zijn genomen van dronken bestuurders aan Oekraïne
https://mastodon.nl/@ukrinform@pawoo.ne ... 2463823534
:D goed idee.
(en in de geest van de huidige tijd, misschien een idee de betreffende bestuurders ook mee te sturen? }> )

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:34

irmaz schreef:
Ukraïne lijkt de jacht op Russische gevechtsvliegtuigen te hebben geopend. Afgelopen nacht zijn er 2 geschoten (1 in de buurt van Mariupol en 1 boven de Zwarte Zee) terwijl er eerder deze week ook al 3 neergehaald zijn. Het is nog onduidelijk hoe ze dit hebben gedaan, het vliegtuig in de buurt van Mariupol is ver in door Rusland bezet gebied.

Ze hebben een paar weken geleden een extra patriot systeem geleverd gekregen. Volgens de geruchten is die verantwoordelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:43

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:25

martichr schreef:
irmaz schreef:
Ukraïne lijkt de jacht op Russische gevechtsvliegtuigen te hebben geopend. Afgelopen nacht zijn er 2 geschoten (1 in de buurt van Mariupol en 1 boven de Zwarte Zee) terwijl er eerder deze week ook al 3 neergehaald zijn. Het is nog onduidelijk hoe ze dit hebben gedaan, het vliegtuig in de buurt van Mariupol is ver in door Rusland bezet gebied.

Ze hebben een paar weken geleden een extra patriot systeem geleverd gekregen. Volgens de geruchten is die verantwoordelijk.

Speculaties die ik had gezien hadden het over F16, zou wel een mooie première zijn

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:37

irmaz schreef:
martichr schreef:

Speculaties die ik had gezien hadden het over F16, zou wel een mooie première zijn

Zeer onwaarschijnlijk, die worden momenteel nog geüpdate en de Nederlandse hebben nog geen export vergunning.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:07

F16 is zeker nog niet geleverd, echter heeft Shoigu al gezegd dat er al 8 zijn neergehaald :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:25

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:27

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 0039069969
Inwoners van Yeysk, Rusland, klaagden over een "vreemd geluid" en zwarte rook nabij woongebouwen.

(Onbevestigd) Lokale rapporten suggereren dat een ander militair vliegtuig in het gebied is neergestort. Sommige gebruikers merkten op dat de "ambulance" naar de kust was gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:26

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:26

Een straaljagerkok begot, die mag op het lijstje voor "woord van het jaar", wist niet eens dat dat bestond :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:10

hwn schreef:
Een straaljagerkok begot, die mag op het lijstje voor "woord van het jaar", wist niet eens dat dat bestond :)

Zie knipoog. Nieuwspaal is satire. En ik hou ervan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:46

Ah, ok, kende ik niet. :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:52

pien_2010 schreef:
Dit interessante artikel van Nieuwspaal ;) kwam ik tegen. Met het weggeven van de laatste F16 aan Oekraïne verdwijnt ook de laatste straaljagerkok

https://nieuwspaal.nl/met-weggeven-van- ... ljagerkok/

:') hoe komen ze erop. Dank Pien voor de link, ik vind dit heerlijk.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:57

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:33

Het is toch een blamage voor de Russen dat een land zonder marine de marine uitschakelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:39

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:46

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 5040862451
:D :D :D :D
De informatie die Rusland verspreidt over een vernietigde Oekraïense F-16 in Odessa is nep, meldt de persdienst van de Southern Defense Forces.

Het beeld dat de Russen als bewijs deelden, is terug te voeren op een artikel van VRT-nieuws van 12 oktober 2018. Het toont een Belgische F-16, vernietigd tijdens een training op vliegbasis Florennes.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:53

Babootje schreef:
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 5040862451
:D :D :D :D
De informatie die Rusland verspreidt over een vernietigde Oekraïense F-16 in Odessa is nep, meldt de persdienst van de Southern Defense Forces.

Het beeld dat de Russen als bewijs deelden, is terug te voeren op een artikel van VRT-nieuws van 12 oktober 2018. Het toont een Belgische F-16, vernietigd tijdens een training op vliegbasis Florennes.

Helaas gaat het er niet om wat wij geloven maar wat Poetins onderdanen geloven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:26

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 0628119804
Zweden komt een stap dichter bij #NATO lidmaatschap nadat een Turkse parlementaire commissie goedkeuring heeft gegeven", - Associated Press

Het toetredingsprotocol van Zweden zal nu moeten worden goedgekeurd door de algemene vergadering voor de laatste fase van het wetgevingsproces in Turkije.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:32

Dat vind ik goed nieuws voor Zweden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:14

Denk dat Turkije een beetje op z’n tellen past met tegendraads zijn als navo lid, ze schieten er op het moment zelf ook flink op los in Syrië en op de Koerden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:02

Babootje, hoewel ik dit goede acties ben ik bang dat Rusland alleen nog maar viezere en rottere oorlogsmethodieken gaat inzetten tegen Oekraïense burgers. Tenzij dat de klap zo groot is, dat Putin en de zijnen wel moeten gaan nadenken. Nu zijn deze alleen maar kwaad en gefrustreerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:27

BigOne schreef:
Denk dat Turkije een beetje op z’n tellen past met tegendraads zijn als navo lid, ze schieten er op het moment zelf ook flink op los in Syrië en op de Koerden.

Ja bizar hè. Ik blijf het toch wat vreemd vinden dat buitenlandse zaken nauwelijks de media haalt in Nederland.

Over buitenlandse zaken gesproken, blijkbaar is de Chinese economie langzaam aan het wegglijden (hoorde dit vannochtend toevallig op nieuwsitem van RTL-Z, zal er nog wel wat bronnen bijzoeken de komende tijd). Ik weet niet of dat goed nieuws of juist zorgelijk. In China is de leiding van het land nauw gekoppeld aan de economie, zodra de economie in het slop raakt is het gebruikelijk dat de leiding vervangen wordt. Ik weet niet hoe de reactie van Xi daarop zal zijn.

Het gedoe in de Rode Zee raakt ook rechtsstreeks de transporten van Chinese goederen naar Europa (zoals ook de destabilisatie van het Midden Oosten, de Balkan en zelfs Ukraïne. De ploselinge interesse van de VS voor Armenië/Azerbajan is niet zomaar. De enige route die China straks overblijft is via Rusland en dat lijkt mij niet zo'n goed idee :\
En dan India, de grootste markt ter wereld, is druk bezig zichzelf te ontwikkelen. Dat gaat ook ten koste van China op termijn, maar ook zij hebben geen route naar Europa als de VS daar voor gaat liggen ....
Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt dat Europa volwassen wordt anders worden we gewoon een vazal-staat (kolonie) van de VS. Ukraïne bij Europa zou al een stap in de goede richting zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:03

Europa zal zich tegen wil en dank zelfstandig moeten ontwikkelen, ipv afhankelijk te zijn van derden landen. Om het even of dit voor energie is of voor gebruiksgoederen of voor militaire steun van de VS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:08

nikkel schreef:
Babootje, hoewel ik dit goede acties ben ik bang dat Rusland alleen nog maar viezere en rottere oorlogsmethodieken gaat inzetten tegen Oekraïense burgers. Tenzij dat de klap zo groot is, dat Putin en de zijnen wel moeten gaan nadenken. Nu zijn deze alleen maar kwaad en gefrustreerd.

Ik denk dat de klap voor Rusland heel groot is. Oekraine heeft systematisch het overwicht van Rusland vanuit de Zwarte Zee ondermijnd. Met de vernietiging van 5 Russische jets met patriots, is Rusland ook bang geworden deze boven de Zwarte Zee te gebruiken.
Waar de Russen gisteren nog 1 dode vermeldden, worden nu met betrekking tot het vernietigde Russische landingsschip Novocherkassk en volgens een bron van het TG-kanaal "Astra" 33 Russische matrozen vermist verklaard, zijn er 23 gewond en is één dood. Tijdens de aanval waren er vermoedelijk 77 matrozen aan boord van het schip. Maar als je de explosie ziet en wat er van het schip over is zijn deze aantallen nog te betwijfelen.
Het schip, dat ook gebruikt werd voor militair transport over de zwarte zee, zat blijkbaar vol met munitie. Gezien de enorme explosie. De Russen meldden aanvankelijk schade aan het schip maar dat is inmiddels gezonken, samen met nog een trainingsschip dat in de buurt lag. Nog een ander schip is beschadigd.
Onderstaand filmpje laat zien hoe de aanval is uitgevoerd.
https://www.youtube.com/watch?v=zVFWYjqUq-k
.

Het Britse MoD liet weten dat Oekraine in de laatste 4 maanden 20% van de Russische Zwarte Zee vloot heeft uitgeschakeld. Een indrukwekkend resultaat voor een land zonder zee vloot.
https://twitter.com/grantshapps/status/ ... 1475716262

Omdat veel van de aanvallen op Oekrainse burgers in het Zuiden vanaf schepen werden uitgevoerd wordt verwacht dat deze zullen verminderen, omdat Rusland zn schepen al uit Sebastopol heeft verplaatst naar Feodosia. Feodosia is dus ook geen veilige plek meer. De Kerch brug ligt er vlak naast. De volgende stap zou het afbreken van de Kerch brug kunnen zijn.