Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:59

Ik reageer op Juval, die beweert dat die grond gebruikt wordt om 100% van de Nederlandse bevolking te voeden. Wat gewoon onzin is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:01

Kinke schreef:
ok, dus we kunnen zonder 25% minus alles wat nu weggetreiterd/uitgekocht/onteigend wordt?
En het buitenland (voornamelijk Duitsland) kan ook zonder?

Waarom zou het me moeten interesseren wat Duitsland wel of niet kan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:04

tja, misschien moet de hele wereld voedsel hebben? maar goed, als het alleen belangrijk is voor mensen in Nederland, prima.
Overigens...ook de opbrengst van resterende veehouderij en akkerbouw gaat teruglopen omdat de bemestingsregels nu zijn aangepast

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:06

Ik heb mijn stem weggegeven aan iemand die mag kiezen, bbb, pvv of fvd. Zal wel bbb worden. Prima, maar geen vvd, pvda, cda, gl, sp of d66. Die maken het land kapot.

Geen enkele partij sluit 100 procent aan, maar dan kies je de minst slechte. Er moet wat anders komen. Geen Co2 geneuzel, meer rem op immigratie, boeren laten bestaan, dat zijn nu belangrijke punten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:07

Kinke schreef:
tja, misschien moet de hele wereld voedsel hebben? maar goed, als het alleen belangrijk is voor mensen in Nederland, prima.
Overigens...ook de opbrengst van resterende veehouderij en akkerbouw gaat teruglopen omdat de bemestingsregels nu zijn aangepast

Alternatief: verhuis de boeren lekker naar de plekken waar ze zonder die Nederlandse producten verhongeren. Schijnen er heel veel van te zijn. Exporteren we de ongewenste bijproducten die nu alleen hier blijven hangen mee. Gaan ze daar niet dood van de honger en kunnen we hier weer huizen bouwen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:19

en wat ga je hier dan eten? ik neem aan dat jij in Nederland blijft dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:23

Cowboy55 schreef:
Kinke schreef:

Alternatief: verhuis de boeren lekker naar de plekken waar ze zonder die Nederlandse producten verhongeren. Schijnen er heel veel van te zijn. Exporteren we de ongewenste bijproducten die nu alleen hier blijven hangen mee. Gaan ze daar niet dood van de honger en kunnen we hier weer huizen bouwen.

@cowboy, wellicht heeft nederland het juiste klimaat (nog wel), de beste vruchtbare grond, de beste kennis en ervaring voor het op innovatieve wijze produceren van ons gezonde en veilige voedsel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:28

Cowboy55 schreef:
Kinke schreef:

Even vergetende dat het achterland de stad voedt, en je dus als "stad" een bepaald gebied onder controle moet hebben om te kunnen blijven bestaan. Is ook de reden dat Rome destijds in elkaar klapte, die had niet meer genoeg controle over achterland (groot deel Europa en gehele middenlandse zee kust) om de stad te voeden met opstand en hongersnood tot gevolg. Samen met de onrust nu in de wereld en de groeiende problemen met lange afstand transport + veranderende weerpatronen met misoogsten tot gevolg, is het volbouwen met huizen van geschikte landbouwgrond ronduit stom te noemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:35

Kinke schreef:

Zeker. Hopelijk samen met het uiterst gering aantal landbouwers die we nodig hebben om ons zelf te voeden en met een grote glimlach kijkend -vanuit mijn betaalbare nieuwe woning- naar het succes van mijn voormalige landgenoten die als boer in veel minder restrictieve landen kapitalen verdienen en de ongewenste bijproducten van hun gigantische productie daar in de omgeving achter laten.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:38

maar goed, het verzand weer in de antiboeren discussie.. gaan we niet uitkomen.

vanavond debat tussen vvd en groenpvda ... wat denken jullie daarover?

de verkiezingsbijeenkomst van fvd (onder het mom van boerenprotest) is gelukkig niet geëscaleerd, maar wel jammer dat er boeren zijn die zich daarvoor lenen.
XR kreeg volgens mij meer aandacht vn de media, maar of dat veel stemmen opgeleverd heeft weet ik niet, wat denken jullie?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:47

Kinke schreef:

We importeren nu ook al het grootste deel van ons voedsel. Dus ik neem aan dat cowboy55 dat voedsel gewoon blijft eten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:56

denk het ook Karl. Maar dan wel commentaar hebben op het feit dat voedsel wat hier vandaan komt door anderen geïmporteerd wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:59

wel benieuwd hoe die landbouw dan gaat zorgen dat er genoeg geproduceerd wordt? Kunstmest? heel goed voor het milieu ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:23

Kinke schreef:
denk het ook Karl. Maar dan wel commentaar hebben op het feit dat voedsel wat hier vandaan komt door anderen geïmporteerd wordt.

Nee, ik heb er commentaar op dat iemand beweert dat de Nederlandse grond gebruikt wordt om voedsel voor Nederlandse burgers te produceren en dat is gewoon keihard onwaar. Daarmee implicerend dat tussen ons en de hongersnood alleen maar de onbaatzuchtige Nederlandse boeren staan. Het zijn gewoon ondernemers die als doel hebben een zo winstgevende onderneming te runnen. Waarbij zaken als milieu, biodiversiteit of leefbaarheid laag op hun lijstje staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:30

Inderdaad jammer want de politiek behelst meer dan alleen de boeren, zou je denken.

Ik weet niet wat de demo’s betekent hebben.. behalve hetzelfde riedeltje van dezelfde mensen.. dat verschillende groepen demonstranten verschillend behandeld worden..

Misschien willen mensen nog delen welke voordelen zij zien bij de verschillende partijen? Dat zijn denk wel interessante dingen om over te praten?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:18

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:30

Karl66 schreef:
Kinke schreef:

Nee, ik heb er commentaar op dat iemand beweert dat de Nederlandse grond gebruikt wordt om voedsel voor Nederlandse burgers te produceren en dat is gewoon keihard onwaar. Daarmee implicerend dat tussen ons en de hongersnood alleen maar de onbaatzuchtige Nederlandse boeren staan. Het zijn gewoon ondernemers die als doel hebben een zo winstgevende onderneming te runnen. Waarbij zaken als milieu, biodiversiteit of leefbaarheid laag op hun lijstje staan.

Heb jij lijstjes gezien van boeren? Ik niet namelijk. Misschien kun je je mening iets minder presenteren als een feit :)

Overigens: BBB staat op grote winst en de combi PvdA en GroenLinks Links ook. Het laat de enorme verdeeldheid wel zien hoor, gaat lastig worden denk ik :o

@Germie, wat is voor jou de overweging geweest om je stem weg te geven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:05

Ach zo werd er hier in dit topic nog gesteld dat de stikstofuitstoot t.o.v. de jaren '90 flink verminderd is. Wat er dan vergeten wordt om erbij te vertellen is dat je dit op het conto van het verkeer en de industrie kan schrijven. De ammoniakuitstoot daalde ook, maar dat werd dan gelijk weer door de agrarische industrie gecompenseerd door de veestapel te vergroten, waardoor die daling weer keihard stagneerde. Dus ja de agrarische industrie vindt winstgevendheid door meer vee belangrijker dan het milieu door minder ammoniakuitstoot.

Nou geldt dat voor de meeste industrieën dat ze winstgevendheid belangrijker vinden dan het milieu, vandaar ook al die milieuwetgeving. Dat is voor de boeren dus niet anders, maar dat betekent dat je als boeren net zo keihard aan de milieuwetgeving moet voldoen als andere industrieën. En daar veranderen boerenprotesten en omgekeerde vlaggen niks aan. Het enige verschil is dat de boerenorganisaties hun PR en lobby heel goed op orde hebben. En dan kom ik weer terug op de BBB als lobbyvehikel van de agrarische industrie. Ik zou zeggen lees dit artikel eens en beweer dan nog steeds met droge ogen dat het niet zo is: https://www.adformatie.nl/campagnes/hoe ... de-kamer-b

Helaas is het hele stuk niet te lezen, maar in deze tweet kan je het artikel wel lezen: https://twitter.com/roosvonk/status/1392764290336268289

De BBB is gewoon de politieke arm van een agrarische lobby. En natuurlijk mag je daar op stemmen, maar wees je dan wel bewust waar je op stemt. Ondanks de naam niet een partij die voor de burgers opkomt, ook niet een partij die voor de boeren opkomt. Maar een partij die als taak heeft de winstgevendheid van de agroreuzen op peil te houden en dat doet door te lobbyen voor meer vee en minder milieu.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:30

Cer schreef:
Inderdaad jammer want de politiek behelst meer dan alleen de boeren, zou je denken.

Ik weet niet wat de demo’s betekent hebben.. behalve hetzelfde riedeltje van dezelfde mensen.. dat verschillende groepen demonstranten verschillend behandeld worden..

Misschien willen mensen nog delen welke voordelen zij zien bij de verschillende partijen? Dat zijn denk wel interessante dingen om over te praten?

Dat is waarschijnlijk interessanter dan de honderdste pro/anti/mwah-boeren discussie.

Ik vind momenteel vooral belangrijk dat er dingen worden beloofd die werkelijk op korte termijn uitvoerbaar zijn en waarvan ik denk dat ze het milieu en mijn directe leefomgeving verbeteren. Simpele dingen als het aanpassen van de waterstand, en of er meer geld naar wegen of liever naar OV moet.

Als je voor de gein mijn adres invult in de OV reisplanner krijg je vaak genoeg een 'geen reisadvies' melding, omdat je hier simpelweg niet met OV kan komen. De dichtstbijzijnde bushalte is 52 minuten lopen. De halte die wat dichter bij was is samen met een hele rits anderen recent opgeheven, ze waren niet winstgevend.
Als je naar een land wil waar mensen de auto laten staan en voor openbaar vervoer gaan is dat niet de manier. Net als het investeren in meer asfalt. Dát is het probleem niet, het probleem is het gebrek aan betaalbare en beschikbare alternatieven voor de auto.

Kernenergie is ook een dingetje deze verkiezingen.
Ik ben er zelf op tegen, omdat ik denk dat we een aanpassing in ons gedrag moeten proberen te vinden, in plaats van gewoon lekker doorgaan met meer meer meer energie gebruiken en dat mogelijk maken door de gevolgen daarvan door te schuiven naar de generaties die na ons komen.
We hebben net gezien hoe makkelijk een oorlog tussen 'moderne' en 'geciviliseerde' landen uit kan breken, en hoe makkelijk een kerncentrale en eventueel radioactief afval daar een doelwit in kan worden. En laten we eerlijk zijn: Zo veel dingen die 'heel veilig' waren bleken dat niet te zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:02

Citaat:
@cowboy, wellicht heeft nederland het juiste klimaat (nog wel), de beste vruchtbare grond, de beste kennis en ervaring voor het op innovatieve wijze produceren van ons gezonde en veilige voedsel.

... maar graag wel:
door een goed georganiseerde sector (80% voelt zich niet vertegenwoordigd door LTO)

en met hogere waterstanden (de binnenstad van Gouda is mij dierbaar en kooldioxide vastleggen is noodzaak).

En de nieuw te vormen boerenvakbond ofzo moet het mestoverschot oplossen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:36

Karl66 schreef:
Ach zo werd er hier in dit topic nog gesteld dat de stikstofuitstoot t.o.v. de jaren '90 flink verminderd is. Wat er dan vergeten wordt om erbij te vertellen is dat je dit op het conto van het verkeer en de industrie kan schrijven. De ammoniakuitstoot daalde ook, maar dat werd dan gelijk weer door de agrarische industrie gecompenseerd door de veestapel te vergroten, waardoor die daling weer keihard stagneerde. Dus ja de agrarische industrie vindt winstgevendheid door meer vee belangrijker dan het milieu door minder ammoniakuitstoot.

Nou geldt dat voor de meeste industrieën dat ze winstgevendheid belangrijker vinden dan het milieu, vandaar ook al die milieuwetgeving. Dat is voor de boeren dus niet anders, maar dat betekent dat je als boeren net zo keihard aan de milieuwetgeving moet voldoen als andere industrieën. En daar veranderen boerenprotesten en omgekeerde vlaggen niks aan. Het enige verschil is dat de boerenorganisaties hun PR en lobby heel goed op orde hebben. En dan kom ik weer terug op de BBB als lobbyvehikel van de agrarische industrie. Ik zou zeggen lees dit artikel eens en beweer dan nog steeds met droge ogen dat het niet zo is: https://www.adformatie.nl/campagnes/hoe ... de-kamer-b

Helaas is het hele stuk niet te lezen, maar in deze tweet kan je het artikel wel lezen: https://twitter.com/roosvonk/status/1392764290336268289

De BBB is gewoon de politieke arm van een agrarische lobby. En natuurlijk mag je daar op stemmen, maar wees je dan wel bewust waar je op stemt. Ondanks de naam niet een partij die voor de burgers opkomt, ook niet een partij die voor de boeren opkomt. Maar een partij die als taak heeft de winstgevendheid van de agroreuzen op peil te houden en dat doet door te lobbyen voor meer vee en minder milieu.

Ah, de Nederlandse Boer is nu 'De Agro industrie' geworden en milieu, biodiversiteit en leefbaarheid laag op je lijst hebben staan is gekoppeld aan de ammoniak uitstoot?

Mooi dat je noemt dat boeren inderdaad aan wetgeving moeten voldoen, niks mis mee hoor. Helemaal met je eens dat dat moet. Hoe zat dat ookalweer met de milieu vergunning van Schiphol?

Ik heb nergens beweerd dat er geen lobby is bij de BBB, ik heb gezegd dat ik het niet erg vind omdat het bij andere politieke partijen net zo gebeurd. Wel eens gezien hoe dat bij de PvdD zit bijv? Dar gaat ook van de Vegetarische Slager tot aan Zembla. Ik denk dat een aantal grote industrieën vast pittig lobbyen bij de VVD. Dus het is voor mij prima dat dat aan de andere kant ook gebeurd. Politiek is lobby.

Je laatste alinea is weer het presenteren van jouw mening als een feit. Blijft boeiend hoe je dat blijft doen. Voor jouw gevoel staat de BBB daarvoor, dat mag. Is jouw mening :) .

Laat ik deze discussie over boeren waar we niet uitkomen dan breder trekken:

Zijn er partijen zonder lobby? Dus waarvan we puur kunnen zeggen: die zijn echt compleet onafhankelijk? Zouden we daar iets mee moeten in de politiek?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:26

Ja hoor Schiphol en bijvoorbeeld ook Tatasteel moeten ook gewoon aan de wetgeving voldoen. Maar die erbij betrekken als het over de boeren gaat is niks meer dan een whataboutism.

Bij andere partijen wordt er gelobbyd, maar de BBB is door een lobbypartij opgericht. En dat is toch wel een heel groot verschil. Heb je dat stuk van adformotie überhaupt wel gelezen? Dan had je misschien ook doorgehad dat ik mijn mening met feiten onderbouw in tegenstelling tot de BBB adepten die denken dat een calimerohoed wel voldoende onderbouwing voor hun verhaal is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:42

Ook het begrip 'lobby' kun je breed trekken.

Partijen als de KVP en de PvdA zijn opgericht met als doel emancipatie van een volksdeel.
Dat klinkt anders dan 'het grote geld staat bij de VVD op de stoep' (ik twijfel daar geen seconde aan) -
en dat een politieke partij op de één of andere manier een bepaalde groepering in de samenleving vertegenwoordigt - dat is de kern van de zaak.

Wat ondertussen wel zo is, is dat giften al heel snel (dwz boven een bepaald bedrag) openbaar zijn - dat geeft wel (enige) duidelijkheid.

Aan de overkant van de grote plas had Bernie Saunders zich ooit gekandideerd als presidentskandidaat en vroeg zo veel mogelijk burgers om (als ik mij goed herinner) 5 dollar over te maken.

En het staat me bij dat we in Nederland ook gewoon een soort van plafond voor giften hebben. Afgezien van 'het bedrijf de pvv' zijn politieke partijen verenigingen (bij FvD ben ik de draad kwijt), en het idee is, dat de vereniging geen stropop voor een bedrijf moet worden.

Dus tja, uitbannen 'gaat m niet worden', het enige wat kan is zaken inzichtelijk maken en binnen bepaalde grenzen houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:12

@ Karl Volgens mij begon jij over gelijkheid in regelgeving in alle sectoren, maar als ik daar op doorpak is het whataboutism :+ ?

Boeiend ook, de gedachte dat ik het wel niet gelezen zal hebben omdat ik het niet met je eens ben.
Ik geef volgens mij antwoord over je hele stuk betreft lobby? Ik probeer er zelfs een breed discussie punt van te maken? Dus ja, ik heb je stuk gelezen en ik heb er geen probleem mee, dat mag gewoon toch?

Je mening met feiten onderbouwen schijnt iets anders te zijn dan je mening als een feit te brengen overigens... Maargoed, ik zal dat loslaten, zit hem in de schrijfstijl denk ik dan maar :)

Ik hoef overigens helemaal niet te onderbouwen dat ik een BBB volgeling ben, want dat ben ik niet :') . Daarnaast, als iemand BBB wil stemmen omdat hij Carolien een lekker wijf vind ( :+ ) dan mag dat in onze democratie ook nog gewoon, toch? Of omdat hij calimero gevoelens( redelijk denigrerend wel maar goed) heeft...?

@Janneke, van de FvD vind ik het dan wel weer echt heel erg kwalijk dat ze geen openheid van zaken geven betreft neveninkomsten etc. Voor mij is geen openheid eigenlijk het ergste, wat je kunt doen net de informatie zoals Karl deelt is zelf een keuze maken in of je het erg vind of niet. FVd ontneemt je die keuze.

Wat jij nog even aanstipt is overigens ook vreemderig ja, de PVV heeft geen leden. Dat kan gewoon blijkbaar.

En dan vind ik het ook altijd nog wat communistisch van de SP dat die hun salaris moeten terug storten. Ergens wel respect voor, die mensen moeten het echt met hart voor de zaak doen.

Maargoed, elke partij heeft dus geldstromen die de onpartijdigheid beïnvloeden denk ik? Voor mij maakt het dan niet zo uit of dat in de oprichting gebeurd, of later. Het is overal zo denk ik :o

Compleet offtopic trouwens, doordat ik hierover aan het googelen was kwam ik erachter dat hoogleraren ook betaald worden door of het bedrijfsleven, of door bijvoorbeeld de Belastingdienst.

https://dub.uu.nl/nl/nieuws/ruim-tweeho ... instanties

Wist ik ook niet. Eens kijken waar dit gegoogle mij nog meer brengt :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:33

.... ik vind dat wel een mooie omschrijving: het is communistisch dat SP volksvertegenwoordigers hun salaris aan de partij geven.

Voor alle duidelijkheid: je mag een deel houden, Tweede Kamerleden van de SP hebben een modaal inkomen, de rest van het geld gaat naar de partij.
Voor provinciale Staten en gemeenteraad geldt dat het een 'halve' baan is, met bijbehorend lagere beloning.

Want het idee is, dat het de partij is, ofwel heel veel vrijwilligers zijn, die maakt/maken dat iemand 'op het pluche' zit.

En het houdt mensen ook bij de les: je hebt een modaal inkomen en weet dus precies wat dat is (gewone Tweede Kamer leden horen tot de toplaag qua inkomen).

En het spaart ook sommige discussies uit: eie de partij wenst te gebruiken om zelluf hogerop te komen, gaat maar naar het cda ofzo.