Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 22:33

juval schreef:
Ik denk dat Mona Keijzer best heel goede dingen heeft gedaan op Woningbouw, maar helaas net als Wiersma te weinig tijd heeft gekregen om haar werk af te maken. Maar dat is wat ik denk, daar zullen jullie het waarschijnlijk niet mee eens zijn.
Ik ben het wel eens dat BBB te rechts is geworden. In het begin was het een middenpartij volgens mij. Ongeveer als CDA. Maar ze hebben een verkeerde afslag gekozen (onder invloed van PVV). Ik hoop dat ze de juiste weg terugvinden en dat Keijzer toch bij de partij blijft.

Maar was Mona niet juist meest verantwoordelijk voor die ruk naar (extreem) rechts, met haar anti islam manifest etc?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 22:50

Electra63 schreef:
Ach, als je (De Vos) geen moeite hebt met nazi-symbolen en gemeenteraadsleden met een zeer dubieus verleden, dan ben je sowieso niet netjes.
Rechts-extremisme kan niet hard genoeg bestreden worden.

Ik denk elke vorm van extremisme?
Ook links is hierin niet heilig.
Alleen idereen heeft een eigen opvatting over wat extremisme is en waar de grens ligt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 22:56

veneri schreef:
Electra63 schreef:
Ach, als je (De Vos) geen moeite hebt met nazi-symbolen en gemeenteraadsleden met een zeer dubieus verleden, dan ben je sowieso niet netjes.

Alleen idereen heeft een eigen opvatting over wat extremisme is en waar de grens ligt.

Dit gaat over nazi-aanhangers die op een kieslijst voor FvD staan!

Heeft niets met eigen opvattingen te maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 22:59

veneri schreef:

Sommige dingen zijn overduidelijk extremisme een neo-nazi's is daar een mooi voorbeeld van.

Extreem-rechts, de naam zegt het al.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:51

veneri schreef:
Electra63 schreef:

Heb je voorbeelden van links-extremistische politici en hun uitspraken? Oprecht benieuwd, ik kan zo weinig bedenken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:59

IMANDRA schreef:
juval schreef:
Ik denk dat Mona Keijzer best heel goede dingen heeft gedaan op Woningbouw, maar helaas net als Wiersma te weinig tijd heeft gekregen om haar werk af te maken. Maar dat is wat ik denk, daar zullen jullie het waarschijnlijk niet mee eens zijn.
Ik ben het wel eens dat BBB te rechts is geworden. In het begin was het een middenpartij volgens mij. Ongeveer als CDA. Maar ze hebben een verkeerde afslag gekozen (onder invloed van PVV). Ik hoop dat ze de juiste weg terugvinden en dat Keijzer toch bij de partij blijft.

Maar was Mona niet juist meest verantwoordelijk voor die ruk naar (extreem) rechts, met haar anti islam manifest etc?

Ik weet niet of dat alleen de schuld van Keijzer is. Vd Plas heeft natuurlijk ook heel intensief met Wilders samen willen werken. Dat was ook niet goed voor de partij denk ik.
Verder denk ik dat het nu in de media erg wordt opgeklopt dat de partij in een crisis zou zitten. Ik denk dat dat best meevalt. Maar goed, ik wacht ook de reactie van Keijzer af.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:14

Nou ja, die brief van die drie partijprominenten geeft natuurlijk onrust, en dat de krant die brief ook gekregen heeft (van wie dan ook) geeft wel aan dat er euring is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:31

prompter schreef:
Nou ja, die brief van die drie partijprominenten geeft natuurlijk onrust, en dat de krant die brief ook gekregen heeft (van wie dan ook) geeft wel aan dat er euring is.

Natuurlijk is er onrust; het is een machtstrijd en Mona is daar zeer ervaren in.
Zij had natuurlijk ook een hoop voorkeurstemmen en zij wilde vooral met immigratie scoren en de anderen willen terug naar de reden van de oprichting.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:27

Keijzer zal zich er waarschijnlijk in vastbijten en de BBB niet zonder kleerscheuren achter laten. Ze krijgt of haar zin of stapt uit de partij en sluit zich aan bij J21 of de afvallige PVV-ers.
Althans dat is mijn verwachting.

Er is gerommel in de BBB en dat speelt al langer. Heel deel van de lokale BBB stond niet achter het landelijke beleid.
De eerste Kamerleden die uit de partij stapten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:28

Mono lijkt nu een soort paard van Troje.

Maar er zal waarschijnlijk ook wel meer spelen en mogelijk ben ik vanwege mijn antipathie tegen haar niet helemaal objectief.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:50

Ik hoop Mona niet bij JA21 te zien. Vind haar echt niet te pijlen en heb er weinig resultaat van gezien.

Las ook nog iets over links extremisme. Ik kan me geen politici heugen maar vind op snelwegen gaan zitten, kunst en gebouwen vernielen, Schiphol gijzelen ook vormen van extremisme en die is wel echt links in mijn ogen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:53

Overal heb je wel extremen zitten, maar hier gaat het natuurlijk specifiek om de volksvertegenwoordiging.
Volgens mij is de SP het meest links van de huidige partijen, maar die zou ik echt niet extreem noemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:08

Gnome schreef:
Ik hoop Mona niet bij JA21 te zien. Vind haar echt niet te pijlen en heb er weinig resultaat van gezien.

Las ook nog iets over links extremisme. Ik kan me geen politici heugen maar vind op snelwegen gaan zitten, kunst en gebouwen vernielen, Schiphol gijzelen ook vormen van extremisme en die is wel echt links in mijn ogen.

Het gaat om volksvertegenwoordigers, niet om demonstranten. Je weet wel, politici die door ons worden betaald.

En als je het dan over demonstranten hebt, vergeet dan vooral niet de demonstranten tegen de komst van AZC's. Maar ook de boeren hebben in het verleden de snelwegen geblokkeerd en vernielingen aangericht.
Dus niet zo selectief zijn in jouw verontwaardiging.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:09

IMANDRA schreef:
Overal heb je wel extremen zitten, maar hier gaat het natuurlijk specifiek om de volksvertegenwoordiging.
Volgens mij is de SP het meest links van de huidige partijen, maar die zou ik echt niet extreem noemen.

Veneri refereerde naar alle vormen van extremisme dus niet perse om de volksvertegenwoordigers. Tenminste zo lees ik m dus vandaar de afslag genomen.

Ik zie SP ook niet als extremisme inderdaad. Persoonlijk alleen PVV en Forum.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:11

Electra63 schreef:
Gnome schreef:

Het gaat om volksvertegenwoordigers, niet om demonstranten. Je weet wel, politici die door ons worden betaald.

En als je het dan over demonstranten hebt, vergeet dan vooral niet de demonstranten tegen de komst van AZC's. Maar ook de boeren hebben in het verleden de snelwegen geblokkeerd en vernielingen aangericht.

Waarom moet je gelijk zo raar doen? Het ging, in de reactie waar ik op reageer, over alle vormen van extremisme dus niet alleen in de politiek.

Daarnaast ging het over links extremisme en de AZCs worden niet belaagd door links extremisme. Dat ik die niet noem, heeft dus geen moer te maken met selectieve verontwaardiging.

Mag best een tandje minder aanvallend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:18

veneri schreef:
Electra63 schreef:

@Gnome,
De discussie begon over de kandidatenlijst van FvD.

Veneri vindt dat iedereen een eigen mening en grens heeft over wat extremisme is.

Dan kun je er linkse demonstranten bijhalen, die op de snelweg zitten, maar neem dan alle groepen mee, die demonstreren enz.
Ik vind dat selectieve verontwaardiging.

De discussie ging om politici en dan demonstranten erbij halen, is gewoon onzin, naar mijn mening.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:41

Je moet activisme en extremisme niet met elkaar verwarren.

Je hebt demonstratierecht en daarvoor maakt het niet uit of het inks, rechts of in het midden is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:44

Momenteel is extreem rechts een groter gevaar in Nederland dan extreem links
Dat komt mede doordat de politiek doet alsof zeer radicaal rechts gedachtegoed volkomen normaal is.

Je kunt grote vraagtekens zetten of dat daadwerkelijk zo is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:54

Je mag demonstreren als je een vergunning hebt, lees ik.

Dus dan mag je geen snelwegen blokkeren vermoed ik, omdat je daar niet echt snel een vergunning voor krijgt denk ik zomaar.

Ik lees op google dat gebouwen bezetten wel onder extremisme lijkt te vallen.
(daarbij staat ook dat jihadisme momenteel de grootste dreiging is?)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:09

Demonstranten worden toch ook van de snelweg gehaald en moeten voor de rechter komen?

Dat geeft toch aan dat het niet mag?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:10

Een demonstratie moet vooraf je melden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:11

veneri schreef:

Nee hoor, daar zijn gewoon algemene definities voor. Dat men die niet gebruikt of erkend, tsja. De realiteit is dat extreem, radicaal en populistisch rechts - volgens de algemeen geldende definitie van radicaal of extreem rechts, zoek hem gerust op -op het moment veel "problematischer" zijn dan links extremisme, en dat fascistisch en extreemrechts gedachtegoed veel meer mainstream en algemeen geaccepteerd is geworden. (Extreem) en populistisch rechts en is oververtegenwoordigd op de socials, in ook rustig in onze kamer, en momenteel in Amerika aan de macht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:13

fransje23 schreef:
Dat komt mede doordat de politiek doet alsof zeer radicaal rechts gedachtegoed volkomen normaal is.

is dat jouw mening, of een feit?

Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:17

Gnome schreef:
Electra63 schreef:

Waarom moet je gelijk zo raar doen? Het ging, in de reactie waar ik op reageer, over alle vormen van extremisme dus niet alleen in de politiek.

Daarnaast ging het over links extremisme en de AZCs worden niet belaagd door links extremisme. Dat ik die niet noem, heeft dus geen moer te maken met selectieve verontwaardiging.

Mag best een tandje minder aanvallend.

Ik zie niks raars? In "beide" kampen vind men extremisme, en wordt er gedemonstreerd op manieren die storend zijn. Zijn we de boerenprotesten en de extreemrechtse rellen en het geweld al vergeten? Een groot verschil is wel dat er vanuit de kamer en in de maatschappelijke opinie meer sympathie is voor bijvoorbeeld de boerenprotesten, of het extreemrechtse geweld (of zijn we de reactie van Van der Plas al vergeten?).

Het is zo standaard en zo vermoeiend dat er iedere keer wordt gezegd dat extreemlinks oók nare dingen doet. Als (extreem) of radicaal links +30 zetels in de kamer heeft, overal aan tafel zit in de talkshows, de sociale media en Amerikaanse tech giganten in de zak heeft praten we wel weer verder.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:22

juval schreef:
fransje23 schreef:

is dat jouw mening, of een feit?

Politiek staat voor beide richtingen vaak aan de oorsprong van demonstraties en daaruit voortvloeiend activisme. Zowel mbt klimaat als asielzoekers en alles wat daartussen ligt.

Dat is een feit. Zie de AIVD (https://www.aivd.nl/onderwerpen/aandach ... extremisme), de grote internationale zorgen rondom afbraak van de democratie gezien de Amerikaanse president en de geopolitieke situatie. Die je in het artikel van de AIVD dat dingetje over omvolkingstheorie staan? In de partijprogramma's van maar liefst 4 partijen, waaronder de BBB was er iets te vinden over deze extreemrechtse theorie (in de vorm van "remigratie").

En kijk eens wat de AIVD over links zegt: https://www.aivd.nl/onderwerpen/aandach ... extremisme

De realiteit is dat (rechts) extremisme een bedreiging voor solidariteit en de democratie is. Ook al vinden mensen van niet.