Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Ik snap niet waarom je die discussie maar blijft aanzwengelen. Er kunnen zoveel redenen zijn om dieren maar achter een enkele draad te zetten. Waarom denk jij dat iedere boer of houder maar een fort/burcht mag en kan bouwen voor zijn dieren?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Zo'n enkel draadje geeft juist kans om weg te komen nog voor de schapen. Zo'n wolf(niet)werend raster niet.

Vorig jaar vlakbij een hele kudde schapen midden in het dorp. Maar die konden vluchten doordat ze achter enkel draad stonden.
Met wolfwerend raster waren ze kansloos geweest.

Dus ja welke keus maak je. Die voor "het oog" zodat het lijkt of je wat gedaan hebt, wat niet blijkt te werken.

Of dit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Mellow schreef:
Zo'n enkel draadje geeft juist kans om weg te komen nog voor de schapen. Zo'n wolf(niet)werend raster niet.

Vorig jaar vlakbij een hele kudde schapen midden in het dorp. Maar die konden vluchten doordat ze achter enkel draad stonden.
Met wolfwerend raster waren ze kansloos geweest.

Dus ja welke keus maak je. Die voor "het oog" zodat het lijkt of je wat gedaan hebt, wat niet blijkt te werken.

Of dit.

+:)+

Wat je ook kiest. Het is nooit goed.
Want de wolf pakt ze.
En voor een ander is het al nooit goed genoeg.

En krijgen we dadelijk ook de discussie of de honden wel in een goed genoeg omheinde tuin zaten?

Ennuh, als er een kind uit zo'n tuin getrokken word?

Want als honden in een tuin aangevallen worden is een kind ook niet uit te sluiten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Kind, hond, schaap, varken, paard, mens, kat... Maakt voor mij geen verschil, ze zijn voor mij allemaal even erg als het gebeurt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Ik hoop dat de schadevergoeding na een dodelijke wolvenaanval zsm wordt afgeschaft voor mensen die weigeren hun omheiningen aan te passen.
Nee het is niet veiliger voor dieren om uit hun wei te ontsnappen.
Ja het is verplicht je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolf, dus een enkel draadje is waardeloos.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Wil jij ook dat niemand meer dieren houdt in Nederland?

Dan kan ik deze houding begrijpen. Anders niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

En de honden in de tuin dan?

Oké daar is geen schadevergoeding maar het leed niet minder

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Kaja schreef:
Ik hoop dat de schadevergoeding na een dodelijke wolvenaanval zsm wordt afgeschaft voor mensen die weigeren hun omheiningen aan te passen.
Ja het is verplicht je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolf, dus een enkel draadje is waardeloos.

ik zal je mijn bankrekeningnummer even sturen, gaat hier ongeveer een ton kosten. Gaat niet lukken met onze salarissen namelijk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:00

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
24-10-2025
14.48 uur

Zichtmelding

Wolf gezien op de Oude Zwolseweg thv nr 5. Ging richting Stakenberg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1FVYHU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:06

Zichtmelding Nunspeet gld
Citaat:
Nunspeet Gelderland
24-10-2025
12.15 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in 't Zandenbos nabij 't Zwarte Veldje. Liep richting het Westen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1K7DBR ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Kinke schreef:
ik zal je mijn bankrekeningnummer even sturen, gaat hier ongeveer een ton kosten. Gaat niet lukken met onze salarissen namelijk

Dan moet je je dieren maar wegdoen :j

Ooh wacht... Dat is nu precies het plan... _-:(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:10

Aanval Kootwijkerbroek Gld, 1 schaap gedood 1 uit lijden verlost.
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
24-10-2025

Aanval op schapen,

1 schaap gedood en 1 schaap zwaar gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BQEG3 ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Kaja schreef:

Ik denk dat je hier niet veel gehoor vindt, het gros hier zal vooral met emotionele schade te kampen hebben. Ik zou zelf denken: ga fietsen met je schadevergoeding.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:31

Citaat:
23 oktober 2025/Scientias
Het succesverhaal van de wolven in Yellowstone? Dat bestaat misschien wel niet

Het was hét succesverhaal dat ook voorstanders van de wolf in Nederland vaak aanhaalden: in Yellowstone was de natuur enorm opgeknapt door de herintroductie van de wolf. Dat blijkt niet helemaal te kloppen, toont een nieuwe analyse aan.

Amerikaanse onderzoekers laten zien dat de positieve effecten van de wolf in Yellowstone mogelijk nogal zijn overdreven in een studie van eerder dit jaar. “Ripple et al. beweerden dat het herstel van carnivoren een van de sterkste ecosysteemeffecten ter wereld had veroorzaakt”, legt hoofdonderzoeker Daniel MacNulty van Utah State University uit. “Maar onze heranalyse laat zien dat die conclusie niet klopt, omdat die steunt op cirkelredeneringen en schendingen van de basisaannames van modellen.”

Wiskundige fouten

Ripple en zijn collega’s baseerden hun conclusie op een toename van 1500 procent van de hoeveelheid wilgentakken. Dat is berekend met gegevens over de hoogte van planten en met behulp van een regressiemodel dat het volume definieert en voorspelt aan de hand van dezelfde variabele.

“Omdat hoogte zowel werd gebruikt om het volume te berekenen als te voorspellen is de relatie cirkelvormig: wiskundig gezien is het gegarandeerd dat de relatie sterk lijkt, zelfs als er geen biologische verandering heeft plaatsgevonden”, verklaart MacNulty. En de onderzoekers identificeerden nog verschillende andere problemen: het model van hoogte naar volume werd toegepast op sterk begraasde wilgen met verstoorde vormen, wat de modelveronderstellingen schond en de schijnbare groei overdrijft. De wilgenpercelen die tussen 2001 en 2020 werden vergeleken, waren daarnaast grotendeels niet vergelijkbaar, waardoor ecologische verandering werd vermengd met steekproefbias.

Wereldwijde vergelijkingen van ecosysteemeffecten negeerden bovendien evenwichtsveronderstellingen die niet van toepassing zijn op het nog herstellende, niet-evenwichtssysteem van Yellowstone. En tenslotte was er sprake van selectief fotografisch bewijs en het weglaten van belangrijke factoren, zoals menselijke jacht.

Geen bewijs

“Zodra deze problemen in overweging worden genomen, is er geen bewijs dat het herstel van roofdieren heeft geleid tot een grote toename van de wilgenhaag”, aldus dr. David Cooper van Colorado State University. “De data ondersteunen in plaats daarvan een meer gematigde reactie, beïnvloed door hydrologie, begrazing en lokale omstandigheden.”

Dit betekent volgens de onderzoekers niet dat grote carnivoren niet belangrijk zijn voor een gezond ecosysteem, maar het laat wel zien dat er beter onderzoek moet worden gedaan en dat hun rol misschien kleiner is dan gedacht. “Ons doel is om het bewijs te verduidelijken, niet de rol van roofdieren te bagatelliseren”. besluit MacNulty. “De effecten van roofdieren in Yellowstone zijn reëel, maar contextafhankelijk en sterke beweringen vereisen sterk bewijs.”

Deze studie is overigens niet de eerste die slechts zwakke effecten vond. Hobbs et al. toonden in 2024 al aan op basis van twee decennia aan veldexperimenten dat de voordelen beperkt waren.
Onderzoek van Ripple et al.
Ook wij schreven in maart van dit jaar over de positieve effecten van de wolven in Yellowstone Park. “Na twintig jaar lang analyseren bleek dat het kroonvolume van de wilgen met 1500 procent was toegenomen sinds de terugkeer van de wolf. Dit komt doordat het aantal en de verspreiding van de wapiti’s die wilgenstruiken eten totaal is veranderd door de bejaging door wolven”, klonk het enthousiast. De aanwezigheid van grote roofdieren heeft dus een grote impact op de plantengroei, was de conclusie. Hoewel Yellowstone vele malen groter is dan de natuurgebieden in Nederland, zou deze studie ook het bewijs zijn dat in ons land de wolf het ecosysteem een flinke boost geeft. “De lessen die we hier leren, kunnen worden toegepast op andere ecosystemen wereldwijd”, zei Ripple. En wolvenexpert Diederik van Liere was het daar mee eens. “Daar waar wolven zijn, maken prooidieren dat ze wegkomen. En aangezien prooidieren meestal grazers zijn, leidt hun vertrek vaak tot meer bebossing”, vertelt hij. Een logische conclusie, het effect is waarschijnlijk alleen wat kleiner dan gedacht en gehoopt.

https://scientias.nl/het-succesverhaal- ... r0oKUZ3TTQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1EYTwJ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:36

Citaat:
De afgelopen tijd zijn er meerdere honden aangevallen door een wolf, waaronder in Spier (Drente) en in 't Harde.

Behalve dat ze in dezelfde week gedood zijn door een wolf, zijn ze beide op privé terrein, waar je je toch veilig zou mogen voelen, gegrepen en gedood of ten gevolge van de verwondingen overleden. In Spier zou het bovendien om een molosser gaan. Dit zijn grote gespierde honden.
Dit baart ons grote zorgen. Vooral omdat wij in seizoen 1 al eens een aflevering maakten over een soortgelijk incident.

In aflevering 15 spraken wij Maarten wiens hond ook op eigen terrein in gevecht raakte met een wolf. Inmiddels is deze hond de gevolgen van deze aanval overleden.

Beluister het hele verhaal in aflevering 15 van seizoen 1 in je favoriete podcastapp of op geleidewolf.nl

#wolvenaanval #hond #verwonding #zorgen #geschokt

https://open.spotify.com/episode/481xap ... 40AS0fqOjw

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/17ANBP ... tid=wwXIfr

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Kaja schreef:

Ga dan eerst eens aan Den Haag trekken dat ze 100% van de omheiningskosten gaan vergoeden? Mag van Brussel nl. maar ook overheid is zuunig hier. En een oplossing (stal mag niet problemen bv) voor al die zo'n omheining kan/mag hier niet uit je mouw schudden. Nog afgezien van het : "als ze kunnen zien waar ze landen, schrikt de hoogte niet af" probleem. Simplistisch denken qua oplossen is al lang ingehaald door leervermogen en jacht(spel?)drift wolf.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Ook gek dat puur de mate van bebossing wordt gezien als een maat van gezondheid van het ecosysteem en biodiversteit.

Zet daar nog naast dat er in Nederland andere ecosystemen zijn en vooral ook een andere wens qua hoe de boel eruit ziet, nl in Nederland wordt al vele tientallen jaren juist bewust voorkomen dat gebieden verder bebost raken (niet voor niets allerlei begrazingsprojecten, en acties om heide en stuifzandgebieden te conserveren,

Is het dus eigenlijk vrij belachelijk om er op basis van dat rapport vanuit te gaan dat de wolf in Nederland goed zou zijn voor biodiversteit.

We proberen hier nu juist bebossing te voorkomen in bijzondere landschappen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ik wilde net zeggen.
Hier krijgen we gegarandeerd ook bebossing omdat er minder begraasd word.
Daar zal zeker de wolf geen schuld van krijgen.
Enkel de boeren.

(Al is er ook uit onderzoek gekomen dat het niet zo slecht gaat met de natuur als wat men wil beweren.)

Maar dat is dus totaal niet te vergelijken met yellow stone.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

DuoPenotti schreef:
Ik wilde net zeggen.
Hier krijgen we gegarandeerd ook bebossing omdat er minder begraasd word.
Daar zal zeker de wolf geen schuld van krijgen.
Enkel de boeren.

(Al is er ook uit onderzoek gekomen dat het niet zo slecht gaat met de natuur als wat men wil beweren.)

Maar dat is dus totaal niet te vergelijken met yellow stone.

Ik snap nooit zo goed waarom men zo voluit gaat voor stikstofgevoelige natuur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:07

Franse boer heeft gebruik gemaakt van het recht om zijn dieren te verdedigen.
Citaat:
24 oktober 2025/Diois/Frankrijk
Deze boer doodde een wolf om zijn schapen te beschermen: "Ik schoot de wolf die het meest in de aanval was."
Op dinsdag 21 oktober werd binnen 48 uur een tweede wolf – een vrouwtje – gedood in het departement Drôme.
Dit keer was het boer Florian Fialoux, woonachtig in Romeyer, in de regio Diois, die een eenvoudig verdedigend schot uitvoerde.

Deze boer heeft een wolf gedood om zijn schapen te beschermen: "Ik schoot degene die in de meest aanvallende positie zat neer. "
Op dinsdag 21 oktober is binnen 48 uur een tweede wolf - een vrouwtje - gedood op de afdeling Drôme. Deze keer was het boer Florian Fialoux uit Romeyer in de regio Diois, die een simpel verdedigingsschot maakte.
Hij gaf zijn verklaring.
Florian Fialoux, 34, woont in Romeyer, een klein stadje in de regio Diois, waar hij Sisteron lammeren fokt.
Voor hem was het een "oplossing" op dinsdagavond de 21ste. Oktober, een wolf gedood.
Dit is de tweede wolf die binnen twee dagen in de regio Drôme is gedood, en de negende sinds het begin van het jaar. Deze keer op dinsdagavond 21 oktober werd het eenvoudige verdedigingsschot uitgevoerd door de boer

Ondanks aanwezige KBHs toch een wolven aanval

https://www.ledauphine.com/economie/202 ... BDenWkeRFg

https://www.facebook.com/share/p/19oC3h ... tid=wwXIfr

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Kaja schreef:

Ik volg je wel...

Ik zit midden in het epicentrum van wolvenland... en ook hier dieren achter een enkel draadje.
Uiteraard zijn dat steeds de eerste slachtoffers.

Toen ik een ruime handvol jaren geleden mijn grond kocht hadden de paarden dag en nacht alle ruimte.
Door de wolf heb ik dit moeten inperken. Uiteraard is dit verdrietig.
Ook ik denk dat Nederland geen geschikt habitat is voor vele roofdieren van dit formaat. Maar je kunt er nu eenmaal op rekenen dat het nog wel even duurt voordat daar iets aan verandert.

Hier is het dieren achter 1 draad zetten in de regio soms ook een soort stil verzet. Als in: men weigert gewoon te investeren omdat ze TEGEN de wolf zijn.
En dat zal allemaal best, maar ik begrijp niet dat men hun dieren slachtoffert omdat ze een bepaalde overtuiging aanhangen.

Ik baal ook dat ik flink heb moeten investeren. Maar moet ik ze dan uit protest maar uit elkaar laten trekken?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Kaja schreef:

Maar die wolfwerende omheining is ook niet zo goed mogelijk beschermen is al gebleken. Dus dan is ophokken nog het enige wat kan. En als er in de nacht niks staat dan vallen ze overdag wel aan.

Dus nee, van mij mag die vergoeding gewoon blijven zolang het hier in Nederland qua beleid maar 1 kant op valt.

In Frankrijk durft een boer gewoon met naam en toenaam te benoemen dat hij een wolf heeft gedood om zijn kudde te beschermen en hier in Nederland word je al bedreigd als je je verhaal naar buiten brengt wat in het negatieve van de wolf is.

Is toch van de zotte.

Wolfwerend raster is gewoon geen garantie.

Er is maar 1 oplossing, minder wolven hier. We hebben het hier over een dichtbevolkt land met postzegelnatuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Mellow, Precies!

Ik zou zeggen als wolfwerend bewezen is, dan kon ik de opmerking begrijpen.
Maar het maakt geen zak uit. Hoogstens meer dode.
Duizenden euro;s verder en nog dode dieren.
Dan moet men daar niet over blijven miepen (en dat bedoel ik niet zo persoonlijk als het misschien lijkt) dat mensen wolfwerend moeten zetten, dan moeten er andere maatregelen komen.
En ook gemeentes die meewerken met stallen mogen plaatsen enz.
Maar nee alles moet van 1 kant komen, de dierhouder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Vervelend dat het bij vele ‘tegen het zere been’ is, maar daar heb ik net zo min boodschap aan als degene die direct aangedaan zijn omdat iets geld kost, niet werkt, met argumenten smijten ‘wolf hoort hier niet’ en wat nog meer.

Ik strijd al 5 jaar tegen de komst van de wolf, tegen de gemeentes om hun regels te versoepelen voor hekwerken en stallen en tegen organisaties als de Dierenbescherming en Partij voor de Dieren.

De wolf is er en blijft er. De regelgeving is belachelijk en het beleid faalt aan alle kanten.

Maar niets doen is geen optie, ik heb er vandaag weer ruim 600 kilometer opzitten en het is schrijnend om te zien hoe slecht weidedieren beschermd zijn. Er is altijd wel iets dat je kan doen!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Gelukkig doe jij alles perfect :j