Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:51

Ik heb van alles gestemd. Van pvda tot vvd.
Deze Europese verkiezingen ga ik echt naar migratie kijken. Maar dan niet extreem rechts maar een beetje in het midden

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:54

Karl66 schreef:
Nederland had altijd het Rijnland model, marktdenken met een actieve overheid die reguleert om sterke en zwakke partijen in balans te houden. En wat je in alle landen met een Rijnland model ziet, is dat het welvarende landen zijn met een hoog welzijn. En dat hebben we met het neoliberalisme ingeruild voor het marktdenken zonder regulerende overheid. En als je als sociaal democraat (en wat mij betreft ook christen democraat) denkt dat dat goed is want als je de markt aan de sterke partijen overlaat, dan druppelt dat ook wel door naar de zwakke partijen, de zwakke partijen die je eerst beschermde. Dan moet je achteraf niet klagen dat die zwakke partijen in de samenleving niet meer op jou stemmen omdat je ze verkocht hebt.

Dus ja, dat mag je de sociaal democraten en de christen democraten wel verwijten, dat ze hun achterban in de steek gelaten hebben en het klatergoud van het neoliberalisme na zijn gaan lopen. Ook voor politieke partijen hebben keuzes consequenties.

Het grote probleem is dat je als kiezer niks opschiet met het stemmen op de PVV, die gaat namelijk het marktdenken met een actief regulerende overheid echt niet terugbrengen.

Ik denk dat we op 1 lijn zitten. Ik begrijp je eerste bericht wat beter nu.
Er is een actieve keuze gemaakt om te gaan liberaliseren. Wel vraag ik mij af in hoeverre zaken überhaupt moeten worden aangepast door invloed van globalisering. Was dit model nog werkbaar stel we zouden dezelfde koers blijven varen, maar de wereld om ons heen wordt steeds liberaler? Maar ook, wat zouden gevolgen zijn hebben we die stap niet gemaakt? Zouden we economisch minder welvarend zijn bijvoorbeeld?
weet ik eigenlijk niet zelf, dus geen retorische vraag oid. Misschien dat ik van het weekend hier wat probeer over te lezen.

Er is onderzoek gedaan naar waarom we steeds rechtser worden en een van de redenen is het wegvallen van de verzuiling en religie in toenemende mate. Er is altijd behoefte je te kunnen identificeren met een groepering die dezelfde kenmerken heeft. Politici zijn zo slim geweest hierop in te springen de laatste jaren vooral door steeds nationalistischer te worden. Maar het borrelde al wel een tijdje.

Gefeliciteerd Purny!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:13

Proficiat Purny.

Wellicht het inkakken van het grote midden (CDA) die zeer lang het grote gelovige midden was, ook meespeelt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:36

Het is niet christelijk democratisch, het is christen democratisch en dat is een heel groot verschil Christen democratie is een politieke stroming en het CDA is dan ook geen partij die op geloof gebaseerd is maar op een politieke stroming. Een stroming die in andere delen van Europa nog veel groter is. Die politieke stroming is wel gebaseerd op een aantal ideeën uit het christendom, zoals rentmeesterschap, zorg voor de zwakken, ook wel bekend als het Rijnland model. Je hoeft helemaal geen christen zijn om op die politieke ideeën te stemmen. Het probleem van het CDA is dat ze net als de PvdA ook voor het neoliberalisme gekozen hebben, wat haaks op het christen democratische gedachtengoed staat en dat is volgens mij de reden dat ze ingestort zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:38

pien_2010 schreef:
Proficiat Purny.

Wellicht het inkakken van het grote midden (CDA) die zeer lang het grote gelovige midden was, ook meespeelt.

Die C (van Christelijk) was nergens meer aan te herkennen. Vroeger had je de KVP (Katholieke Volkspartij) maar die zou dan meer algemeen Christelijk worden als CDA.. Tenslotte niets Christelijks meer te bekennen, voor de Katholiek is er niets meer. Nog over is de CHU, maar ook Christelijk-light. Zware serieuze Christenen kunnen nu alleen nog terecht bij de SGP.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:42

Klopt Anjali als het gaat om zware religieuzen die tegen abortus, euthanasie etc zijn heb je nog de SGP en ik denk itt Karl dat vroeger meer mensen geloofden als nu en ook meer naar de kerk gingen. Voor hen was het een logisch gevolg om christelijk te stemmen.
Ik denk dat dit zeker ook door het CDA gevoeld wordt.
Het dorp waar ik woonde daar stemden bijna iedereen de KVP. Nu bijna niemand meer.
Maar de kerk puilde ook uit en er waren op zondag 4x per dag een mis en dan nog zaterdag avond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:05

.... :o de CHU (Christelijk Historische Unie) is opgegaan in het cda.

We hebben inmiddels een CU: Christen Unie. (Samenvoeging van PRF en GPV.)
Ik vind het niet zo direct 'christelijk light'.
... ik ben calvinist genoeg om blij te zijn met het feit dat ze hun principes serieus nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:31

De afkorting CDA is christen democratisch appél, niet christelijk democratisch appél. Het klopt dat de onderliggende partijen waar het CDA uit geformeerd is christelijke partijen waren. Maar het CDA is gefundeerd op een politieke stroming, de christen democratie, niet op het christendom. Net zoals dat GL geen christelijke partij is, ondanks dat één van de grondleggers van die partij een christelijke partij was. En het is om dezelfde reden ook geen communistische partij, ondanks dat dat ook één van de grondleggers was.

Het CDA is vanaf het begin een partij die gebaseerd is op de christen democratie en niet op het christendom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:45

Karl je pakt totaal niet wat ik wil zeggen. De mensen die op deze partijen waren gelovig en stemden vanuit dat gegeven op deze partijen die in hun ogen dezelfde waarden en normen hadden.
Mijn man, 81 jaar, heeft nog meegemaakt dat de pastoor preekte dat de beminde geloven op de KvP moesten stemmen.
Dat bijt niet met wat jij zegt hierover daar ik het benader vanuit de oude kiezers.
Mijn vader bv heeft zijn hele leven op de KvP en later CDA gestemd totdat hij 65 jaar was en overstapte met mijn moeder naar GL..Mijn vader was totaal niet links maar vond het groene thema te belangrijk dus dan maar de L van links erbij gepakt.
Die gelovigen zijn er bijna niet meer, tja CDA dus ook historisch weinig stemmen gehad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:53

Ik begrijp prima wat je wilt zeggen, maar het CDA heeft altijd ook heel veel niet christelijke en zelfs veel niet gelovige kiezers en leden gehad, juist omdat het geen christelijke partij was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:38

https://www.cda.nl/bestuurdersverenigin ... schiedenis

Daarin valt te lezen

Citaat:
Een belangrijke bindende factor tussen de partijen was de wens van veel katholieken en protestanten voor een partij, waar een uitdrukkelijk verband was tussen het christelijke geloof en politiek handelen.

Citaat:
Kuyper noemde zijn partij anti-revolutionair omdat hij tegen de beginselen en achtergronden van de Franse revolutie was. De volkssoevereiniteit vond hij een miskenning van de soevereiniteit van God.

Citaat:
De CHU baseerde zich op bijbelse grondslagen in protestantse zin, waarbij de overheid als dienares van God wordt beschouwd. Niet alleen de bijbel, maar ook de historische ontwikkeling van de staat moest een rol spelen bij het bestuur. De CHU hechtte daarom zeer aan de band met het Huis van Oranje en gold als één van de meest koningsgezinde partijen.

Citaat:
KVP werd in 1945 opgericht als opvolger van de vooroorlogse Rooms-Katholieke Staatspartij (RKSP, opgericht in 1926). De RKSP baseerde zich op bijbelse normen volgens de katholieke leer. Op sociaal gebied was de pauselijke encycliek Rerum Novarum uit 1891 van groot belang. Een belangrijk beginsel uit deze encycliek, en daarmee ook het programma van de RKSP, was de subsidiariteit. Hiermee werd bedoeld dat als iets op een lager bestuurlijk niveau kan worden geregeld, het hogere niveau het niet naar zich toe mag trekken. Als maatschappelijke organisaties bepaalde problemen goed kunnen oplossen, moet de overheid zich er niet mee gaan bemoeien. De KVP, was een brede volkspartij waarvan zowel katholieke arbeiders als katholieke werkgevers, boeren, ambtenaren en onderwijzers lid waren.

Dus het zal wel dat we ook veel niet gelovigen op hebben gestemd (mij niet bekend) omdat de partij niet christelijk was maar zelf beleven ze dat toch blijkbaar anders.
En zoals het hier beschreven is zo heb ik het ook in mijn hoofd. Want ook ik ben ouder en heb dus de oprichting meegemaakt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:21

En dit is het grondbeginsel van de partij:

Citaat:
De 'antwoordfilosofie' van Steenkamp vormde de ideologische basis van de nieuwe partij. Deze werd als volgt geformuleerd: 'Het Evangelie fungeert als richtsnoer voor het politiek handelen van het CDA'. Het samenbindende element in de partij werd het politieke handelen en niet het Evangelie of een kerkelijke leer. Naast de gespreide verantwoordelijkheid, stonden de begrippen gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap centraal. Dit uitgangspunt werd door de drie partijen geaccepteerd waarna het Program van Uitgangspunten kon worden opgesteld. In juni 1980 werd dit unaniem aanvaard en 11 oktober 1980 was het CDA een feit.

Het klopt wel dat heel veel christenen op het CDA stemmen, maar het is geen christelijke partij, zoals de drie grondleggers dat wel waren, dat waren de politieke componenten van hun respectievelijke zuilen. Het CDA van na de verzuiling had ook heel veel niet christelijke leden en stemmers. Ook politiek actieve leden kwamen rustig uit hele andere geloven dan het christendom.

Dit is dan ook wat het CDA zelf zegt:

Citaat:
Als mensen praten over het CDA, dan gaat het regelmatig over de 'C'. Maar wat houdt die 'C' binnen onze partij nu in?

Verschil tussen christelijk en christen-democratisch
Vooropgesteld het CDA is een christen-democratische en geen christelijke partij. Dat lijkt misschien geen groot verschil, maar dat is het wel. Een christelijke partij volgt de leer van het christendom, bijvoorbeeld wat in de Bijbel staat geschreven. Dat zijn strengere regels van wat wel en niet volgens het geloof mag. Dat is niet de koers van het CDA.

Het CDA is een christen-democratische partij en dat wil zeggen, dat wij een volkspartij zijn met onze eigen opvattingen over hoe de samenleving eruit moet zien. Die ideeën halen we niet uit de leer van het christendom, maar we zien wel iets in het christelijk mensbeeld.

Het christelijk mensbeeld
Wellicht klinkt het apart, het christelijk mensbeeld. Als je je er echter verder in verdiept, dan klinken de uitgangspunten heel logisch: goed zijn voor je familie en vrienden, geloof in wat mensen zelf kunnen, de verantwoordelijkheid nemen om je fatsoenlijk te gedragen en je steentje bij te dragen aan de samenleving.

In Nederland zijn er drie grote politieke stromingen: de christendemocratie, het liberalisme en de sociaal-democratie. De liberalen zijn voor een vrije markt, maar het leven draait niet alleen om de economie. Sociaal-democraten willen de problemen oplossen door de overheid een taak te geven. Hierdoor krijgen we echter meer regels en neemt het initiatief van mensen af. Het CDA kiest juist voor de samenleving. Wij zijn van mening dat mensen, verenigingen en instellingen prima in staat zijn om dingen (samen, eventueel met de overheid) te regelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:12

Karl haalde aan: "Naast de gespreide verantwoordelijkheid, stonden de begrippen gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap centraal."

Ik vind het erg vroom klinken, maar de praktijk is volgens mij altijd anders geweest.

Ik heb het vaker verteld, het "schone" verhaal van een gesprek tussen een cda senator met een senator van de sp.
De cda-ster zei tegen de sp-ster dat ze het altijd zo eens was, met haar. En dat ze zulke rake dingen zei.
Waarop de sp-ster opmerkte, dat zij zelden hetzelfde stemden.
Tja, ach, de cda-ster sliep er niet altijd goed van, maar wat het zwaarste woog was dat ze senator wilde blijven, dus moest ze (contre coeur, "het arme mens") wel volgens de cda-partijlijn stemmen.
(Hannie van Leeuwen en Anja Meulenbelt.)

Ik snap heus dat er coalities gesmeed worden, dat er gepolderd wordt,
dat wat vrienden van mij 'een compro-plus' noemen niet altijd kan,
en dat er dan water bij de wijn gaat.

Maar ik ga ook mee met Karl dat het cda in de harde praktijk gewoon neoliberaal beleid gevoerd heeft (kabinetten Van Agt, Lubbers, Balkenende, Rutte).
Alsof je een emmer leeggooit.
Als calviniste vind het dat zéér matig. ('Laat uw ja ja zijn en uw nee nee'.)

Veel christelijks heb ik er niet in kunnen ontdekken.
Doe mij maar de SP enzo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:19

Ja Janneke, dat schone schijn verhaal heb je al heel vaak verteld en je weet zelf net zo goed dat die SP senator ook alleen maar volgens de partijlijn mag stemmen. En dat geldt voor elke partij. Ik weet dat je een hekel aan de CDA hebt en dat mag, maar dat weet ik ondertussen wel en boeit me eigenlijk niet zoveel.

Wat de christendemocratische waarden betreft, ja die hebben ze volledig verkwanseld de afgelopen decennia, net als de PvdA hun sociaal democratische beginselen volledig verkwanseld hebben. Dat is nou net één van de belangrijkste redenen waarom mensen steeds populistischer zijn gaan stemmen, de middenpartijen zijn neoliberaal geworden en de populisten zijn in dat gat gesprongen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:27

Karl66 schreef:
Ja Janneke, dat schone schijn verhaal heb je al heel vaak verteld en je weet zelf net zo goed dat die SP senator ook alleen maar volgens de partijlijn mag stemmen.

Oejjjj,
hoezo weet ik X net zo goed als jij...?
_/-\o_

Er wijken van tijd tot tijd SP'ers af van de partijlijn, 'het zijn net mensen' ;).

Maar als iemand die hecht aan "laat uw ja ja zijn en uw nee nee" is het wel leuk als het programma / de partijlijn ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Het cda blinkt er in uit om dit niet te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:52

Citaat:
Janneke, dat schone schijn verhaal heb je al heel vaak verteld en je weet zelf net zo goed dat die SP senator ook alleen maar volgens de partijlijn mag stemmen. En dat geldt voor elke partij. Ik weet dat je een hekel aan de CDA hebt en dat mag, maar dat weet ik ondertussen wel en boeit me eigenlijk niet zoveel.

Carl van mij mag het wel wat aardiger ajb. Jij hebt ook je stokpaardjes net als ik en Janneke. Hoeft van mij niet zo afgeserveerd te worden en public.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:29

Janneke2 schreef:
.... :o de CHU (Christelijk Historische Unie) is opgegaan in het cda.

We hebben inmiddels een CU: Christen Unie. (Samenvoeging van PRF en GPV.)
Ik vind het niet zo direct 'christelijk light'.
... ik ben calvinist genoeg om blij te zijn met het feit dat ze hun principes serieus nemen.
Ach ja, CHU is nu CU. Sinds wanneer eigenlijk, ik hoor nog steeds oude(re) mensen over CHU praten als we het over stemmen hebben. Ik persoonlijk vind het dus te "light" voor mij ,ik hou van zwaar. Iets fanatieks om naar te streven al is het in de praktijk niet altijd haalbaar. Idealisme ook al lukt het niet allemaal.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:35

ach het CDA, hoop dat Bontebal de kar weer uit de bagger krijgt

Van Gaal is voor het grootste deel van zijn tijd woonachtig in Portugal. Als hij in Nederland is merkt hij dat het land hard achteruit gaat. 'De Nederlandse maatschappij is aan het afglijden', opent Van Gaal. 'Jan Peter Balkenende (minister-president van 2002 tot en met 2010, red.) had het alleen maar over normen en waarden en structuur. Toen zag ik dat niet zo. Maar ik denk toch dat hij gelijk heeft gekregen. En dat is jammer. We hebben een fantastische structuur in Nederland, er zijn financiële mogelijkheden, maar die mogelijkheden worden niet altijd eerlijk verdeeld. Dan krijg je onrust', uit Van Gaal zijn zorgen.

https://www.msn.com/nl-nl/sport/other/v ... a801&ei=27

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:59

irmaz schreef:
Maar je kunt m.i niet links verwijten dat ze geen tegengas hebben gegeven. Er heerste sinds ongeveer de jaren 80 het idee dat er alleen vooruitgang voor iedereen zou zijn als je de welvaart zou laten groeien, hoe groter de welvaart, hoe meer mensen het goed hebben. Het liberale idee is dat je alle seinen op groen moet zetten voor het bedrijfsleven en dan krijg je vanzelf de economische groei en dus een grotere welvaart. En een flink aantal jaren leek dit ook het antwoord te zijn. Helaas blijken er ook bijwerkingen te zijn van een ongelimiteerde bevoordeling van het bedrijfsleven maar die zie je pas goed zodra de groei stagneert. Sinds ongeveer Rutte 2 is aangetreden is de Nederlandse economie nauwelijks meer gegroeid, zeker niet wanneer je dit afzet tegen de groei van andere Europese landen.

Dit. Heel lang ging het best goed, totdat dat niet meer zo was. We lopen nu tegen de grenzen aan van al die groei en de nadelen ervan zijn steeds meer voelbaar.

Karl - dat links meer tegengas had moeten geven ben ik het niet helemaal mee eens. Want, hoe dan? Inhoudelijkheid interesseert de gemiddele mens niet heel erg veel. SRV heeft een interesant stuk geschreven over waarom links zo klein is: https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/ . Wat blijkt - economisch gezien zijn mensen best links, maar sociaal-culturele thema’s (immigratie) geven de doorslag. Dus je moet dan als links een thema hebben wat de boze mens aanspreekt. En degelijkheid en klimaat spreken helaas niet aan. Dus, op welk thema had links moeten inzetten?

Op dat links heeft verloren op het verkopen van zijn ziel ben ik ook niet helemaal mee. Want de trend is Europees, of internationaal zelfs. En dat is echt niet omdat al die andere landen zo neoliberaal zijn. Ik denk dat er meerdere dingen spelen. De wereld is heel vele complexer en bedreigender geworden. Vroeger had je inderdaad je kluppie, je zuil, je fundament. Nu is alles veel individualistischer en is die houvast veel minder. Er is veel meer informatie (internet) die allemaal lastig te duiden is, vergeet vooral niet social media en nepnieuws. Populisme biedt simpele oplossingen voor lastige problemen en geeft een zondebok om naar te wijzen. Die boodschap spreekt aan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:04

nps schreef:
Populisme biedt simpele oplossingen voor lastige problemen en geeft een zondebok om naar te wijzen. Die boodschap spreekt aan.

Volgens mij biedt het populisme helemaal geen oplossingen.

Ze wijzen probleemgebieden aan, sommige echt waar (zoals bijstandsfraude) sommige alleen waar in de onderbuik van mensen (inspelen op sentiment). Vervolgens wijzen ze een zondebok aan (de vluchtelingen, links, Europa, de VS,....) en geven de indruk dat als die weg is/zijn dat dan alles opgelost is.

Dit soort dingen hoef/wil je dus ook niet financieel door laten rekenen want, of je kunt er geen fnancieel prijskaartje aanhangen omdat de gesuggereerde "oplossing" helemaal niet waar is, of het prijskaartje wordt zo hoog dat iedereen meteen ziet dat het geen "oplossing" is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:18

irmaz schreef:
nps schreef:
Populisme biedt simpele oplossingen voor lastige problemen en geeft een zondebok om naar te wijzen. Die boodschap spreekt aan.

Ze wijzen probleemgebieden aan, sommige echt waar (zoals bijstandsfraude) sommige alleen waar in de onderbuik van mensen (inspelen op sentiment). Vervolgens wijzen ze een zondebok aan (de vluchtelingen, links, Europa, de VS,....) en geven de indruk dat als die weg is/zijn dat dan alles opgelost is.

Dit soort dingen hoef/wil je dus ook niet financieel door laten rekenen want, of je kunt er geen fnancieel prijskaartje aanhangen omdat de gesuggereerde "oplossing" helemaal niet waar is, of het prijskaartje wordt zo hoog dat iedereen meteen ziet dat het geen "oplossing" is.

Klopt helemaal wat je zegt, ik zei het verkeerd - populisme doet alsof er simpele oplossingen zijn voor moeilijke problemen. Nog nooit is populisme ergens een oplossing voor geweest. In landen met populisten aan de macht wordt het over het algmeeen niet beter.

Vind het hier ook zo typisch - mensen die populistisch stemmen lijken vooral heel erg veel problemen te benoemen, maar geen oplossingen. Dus alles is fout, daarom stemmen we X! Die hoort ons! Maar totaal niet bezig met hoe X dat dna moet oplossen. En nee, eigen volk eerst en alle buitenlanders het land uit is nooit een oplossing geweest, is geen oplossing en zal nooit een oplossing worden. Ken je geschiedenis.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:33

Janneke2 schreef:
Karl66 schreef:
Ja Janneke, dat schone schijn verhaal heb je al heel vaak verteld en je weet zelf net zo goed dat die SP senator ook alleen maar volgens de partijlijn mag stemmen.

Oejjjj,
hoezo weet ik X net zo goed als jij...?
_/-\o_

Er wijken van tijd tot tijd SP'ers af van de partijlijn, 'het zijn net mensen' ;).

Maar als iemand die hecht aan "laat uw ja ja zijn en uw nee nee" is het wel leuk als het programma / de partijlijn ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Het cda blinkt er in uit om dit niet te doen.

Ja en CDAers wijken van tijd tot tijd ook van de partijlijn af, het zijn namelijk net mensen. Sterker nog het CDA stond juist om dissidenten binnen de fractie bekend, Ken je Ferrier en Koppejan nog? Of wat dacht je van Nico Jan Scholte. Dat waren mensen die niet alleen tegen de partijlijn in gingen maar dat ook nog op een hele publieke manier deden.

Het is gewoon aantoonbaar onzin dat er binnen het CDA een veel striktere fractiediscipline leeft dan binnen andere partijen. En de anekdote die je keer op keer weer herhaalt maakt het niet opeens wel waar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:46

nps schreef:
irmaz schreef:

Klopt helemaal wat je zegt, ik zei het verkeerd - populisme doet alsof er simpele oplossingen zijn voor moeilijke problemen. Nog nooit is populisme ergens een oplossing voor geweest. In landen met populisten aan de macht wordt het over het algmeeen niet beter.

Vind het hier ook zo typisch - mensen die populistisch stemmen lijken vooral heel erg veel problemen te benoemen, maar geen oplossingen. Dus alles is fout, daarom stemmen we X! Die hoort ons! Maar totaal niet bezig met hoe X dat dna moet oplossen. En nee, eigen volk eerst en alle buitenlanders het land uit is nooit een oplossing geweest, is geen oplossing en zal nooit een oplossing worden. Ken je geschiedenis.

Welke mensen stemmen hier populistisch dan? Of vul je voor mensen in wat ze stemmen op basis van de discussie die ze voeren?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:12

Wanneer er werd uitgelegd waarom mensen populistisch stemden werden er steeds alleen problemen benoemd, geen oplossingen geboden. Ik durf niet te zeggen of degenen die dat benoemden ook populistisch stemmen.

Maar dat vind ik ook altijd gek, dat je dingen nier mag benoemen. Geert Wilders is veroordeeld racist, uit onderzoek bleek dat immigratie voor 80% van de mensen het belangrijkste thema was. Maar je mag niet benoemen dat dat vrij racistisch is bijvoorbeeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:15

nps schreef:
Wanneer er werd uitgelegd waarom mensen populistisch stemden werden er steeds alleen problemen benoemd, geen oplossingen geboden. Ik durf niet te zeggen of degenen die dat benoemden ook populistisch stemmen.

Maar dat vind ik ook altijd gek, dat je dingen nier mag benoemen. Geert Wilders is veroordeeld racist, uit onderzoek bleek dat immigratie voor 80% van de mensen het belangrijkste thema was. Maar je mag niet benoemen dat dat vrij racistisch is bijvoorbeeld.

En dat is de denkfout die hier steeds gebeurd. Dat je snapt waarom iemand zich mogelijk op een bepaalde manier gedraagt, betekent niet dat je hetzelfde bent/denkt of het goedkeurt.

Jij mag Geert Wilders prima een racist noemen. Maar je kunt er niet vanuit gaat dan mensen die begrip hebben voor een populistische stem ook racist zijn.